🔸 در این زندگی که ما داریم، نه امیدواریم و نه ناامید. چون همه چیز قطعی است.
🔹 مثلا وقتی در انتظار بهجوش آمدن آب مینشینیم نه امیدی داریم و نه ناامید میشویم چون قطعی است
🔸 و تفکر #سوبژکتیویته میخواهد به تمام شئون زندگی آدمی چنین قطعیتی بدهد و همه چیز را از #رخداد خارج کند و یک عینیت و قطعیتی به امور بدهد...
🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی
✍🏻 برداشتی از جلسه «انتظار در ساحت وجودبینی»
🔸 بهنظر #هایدگر، متفکر حقیقی شخصیت (بهمعنای متداول در روانشناسی و در افواه عام) ندارد. شخصیت، قبول رفتار و رویه مقبول قوم و اتخاذ تدابیر و اقوال با متابعت از ارزشهای متداول یا رد و تعدیل بعضی از ارزشها است. به این معنی، #شخصیت حجاب #تفکر است.
🔹 آن را که به تفکر میخوانند، از قیود و اضافات و تعلقات، و مِنجمله از شخصیت خلاص میشود (هرچند که شخصیت دیگران هم از اوست) . ولی آثار این خلاصی و آزادگی در زندگی عادی او میماند.
🔸 یعنی از تعلقاتی که دیگران دارند آزاد است که گاهی این ترک تعلق را حمل بر بیقیدی و آداب نشناسی و بیادبی میکنند. معذالک رفتار و زندگی عادی متفکر، نتیجه اقوال و تفکر او نیست.
🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی
✍🏻 بُرشی از گعده مباحثه انجمن غربشناسی قم مورخ ۱۶ اردیبهشت۱۴۰۳
5.82M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔻 تاکید استاد طاهرزاده به حضور در مراسم استقبال از دکتر #جلیلی در میدان امام #اصفهان
🔸 در استقبال از دکتر جلیلی یک نقش تاریخی ایفا میشود.
🔹 نظر به آقای #دکتر_جلیلی و استقبال از ایشان در واقع نظر به یک حیات انقلابی و ادمه ی #شهید_رئیسی عزیز است.
🔸 این استقبال، ماوراء استقبالی است که جبهههای سیاسی و خط و باندها از جریانها دارند.
🔹حضور در مراسم استقبال دکتر #سعید_جلیلی، حضوری متعالی است...
@varastegi_ir
🔰 وعده ما امروز
🗓 شنبه ۲ تیرماه
⏱ ساعت ۱۷
📍 میدان امام اصفهان
هستی شناسی در سنت فلسفه اسلامی در مواجهه با نقد متافیزیک در اندیشه هایدگر.mp3
61.88M
🎧 هستی شناسی در سنت #فلسفه اسلامی در مواجهه با نقد #متافیزیک در اندیشه #هایدگر
🎙 دکتر احمد رجبی
⏱ زمان: ۱۲۷ دقیقه
(از دقیقه ۷۵ به بعد پرسش و پاسخ است)
🗓 تاریخ: ۱۴۰۲
🎞 فیلم جلسه در آپارات: aparat.com/v/d240538
🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی
[1]
✍🏻#ادمین_کانال
دیروز خدمت استاد طاهرزاده بودم؛ در ضمن گپ و گفتی که باهم داشتیم فرمودند:
"اگر شما، هایدگری که به قرائت مرحوم فردید درک کردید را معرفی نکنید، دیگران هایدگر را مصادره به مطلوب میکنند و نتیجهاش این میشود که دم از هایدگر میزنند درحالی که درک تاریخی از انقلاب اسلامی ندارند."
قبلا در وویس شماره ۴ به طور کوتاه اشارهای به آشناییام با فردید کرده بودم. الان شاید بد نباشد به بهانه توصیه استاد، با جزئیات بیشتری از آن ایام بگویم:
๛ وارستگی ๛
[1] ✍🏻#ادمین_کانال دیروز خدمت استاد طاهرزاده بودم؛ در ضمن گپ و گفتی که باهم داشتیم فرمودند: "اگر ش
[2]
سال ۹۶-۹۷ بود که با مرکز فرهنگی سُها آشنا شدم (درباره سُها به زودی توضیحی خواهم دادم). با برخی از دوستان آنجا مباحثهای هفتگی حول حکمت و عرفان داشتم. در طول آن جلسات، کمکم مطالبی از فردید و هایدگر به گوشم خورد ولی نتوانستم ارتباط درستی بگیرم.
آن ایام تمرکزم بر فلسفه صدرا بود و از طریق دروس آیتالله یزدانپناه و استاد امینینژاد مشغول عرفان نظری بودم.
هرچه از اندیشه هایدگر میشنیدم با یک سوال بزرگ ذبح میکردم: اگر وجودی که هایدگر میگوید همان است که صدرا و قیصری میگویند خب چه نیازی به هایدگر؟ (سنت خودمان خیلی بیشتر از هایدگر به وجود پرداخته است مضافا اینکه هایدگر یک غربی است و به منِ طلبه شیعه چه ربطی دارد؟) و اگر وجود در زبان هایدگر غیر از آن است که در فلسفه خودمان است، مبهم است و معلوم است خود هایدگر هم زبانش الکن است؛ شاید هم مهمل بافته است!
ادامه دارد...
๛ وارستگی ๛
[2] سال ۹۶-۹۷ بود که با مرکز فرهنگی سُها آشنا شدم (درباره سُها به زودی توضیحی خواهم دادم). با برخی ا
[3]
با این حال چون مطالب هایدگر را از زبان دوستانی میشنیدم که هم برایم خیلی عزیز بودند و هم به لحاظ علمی (چه حکمت متعالیه و چه عرفان نظری) قوی بودند، نمیتوانستم به راحتی صورت مساله را پاک کنم و به خودم بگویم که این عزیزان، فریب زبانِ رازگونه و غریبِ یک غربیِ قرنِ بیستمی را خوردهاند!
واقعا هایدگر برای این دوستان چه سخنی داشت؟
๛ وارستگی ๛
[3] با این حال چون مطالب هایدگر را از زبان دوستانی میشنیدم که هم برایم خیلی عزیز بودند و هم به لحاظ
[4]
دوستانی که با هم مباحثه داشتیم هر کدام در حد یک استاد بودند و خیلی زودتر و بیشتر از من شیرینی حکمت و عرفان اسلامی را چشیده بودند اما به جای اینکه گفتگوی ما بیشتر حول مباحثی مثل حضرات خمس و اقسام لابشرط و مراتب تجلی و ساحت صقعی ربوبی و... باشد درباره این مطلب بود که عالَم ما متافیزیکی هست و حجاب غربزدگی مانع نگاه اصیل ما به سنت خودمان شده است. ادعای بزرگی است!
๛ وارستگی ๛
[4] دوستانی که با هم مباحثه داشتیم هر کدام در حد یک استاد بودند و خیلی زودتر و بیشتر از من شیرینی حک
[5]
ببینید یک وقت هست که شما در مَباحث یک علم با نظریهای مخالف با خودتان روبرو میشوید و نهایتا یا آن را رد میکنید و یا قبول. ولی در هر صورت چون در زمین همان علم بازی میکنید، خانمانسوز و بنیانافکن نیست! (مثلا در عرفان، بر سر اینکه مراد از احدیت چیست و یا اینکه آیا معرفت به کُنه ذات ممکن است یا خیر نظرات مختلفی گفتهاند)
ولی بعضی حرفها را نمیشود صرفا یک نظریه دانست و با رد یا قبول آن از کنارش گذشت.
๛ وارستگی ๛
[5] ببینید یک وقت هست که شما در مَباحث یک علم با نظریهای مخالف با خودتان روبرو میشوید و نهایتا یا
[6]
خودتان را جای من بگذارید؛ دارید متن فصوصالحکم را میخوانید و از اینکه میتوانید آن را بفهمید لذت میبرید اما کسی میآید و میگوید نه تو نمیفهمی!
ابتدا فکر میکنی منظورش این است که فلان نکته را اشتباه فهمیدهام و مثلا منظور محیالدین فلان بوده است، ولی میبینی که گوینده کل فهم تو را نشانه گرفته و ادعا میکند تمام درک و فهم ما از سنت، دستخوش یک افق ادراکی غربزده قرار دارد و محجوب به حجابی به نام متافیزیک گشته است!
ادامه دارد...
🔸 بیش از آنکه رأیآوردن دکترجلیلی برای ما اهمیت داشتهباشد، گفتمان و طرحفکر او نسبت به امروز کشور برایمان مهماست
🔹 آنقدر این گفتمان برای امروز ما اهمیت دارد که تبیین و تفصیل آن، برای مردم میتواند یک نقطه امید باشد و به مردم نشاندهد راهی برای خروج از مشکلات وجود دارد...
🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی
✍🏻 حجتالاسلام نجات بخش
کدام رییس جمهور کدام آینده.pdf
1.85M
📑 کدام رئیس جمهور؟ کدام آینده؟
🔹 ویژه نامه چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری
🔸 ۴ تیر ماه ۱۴۰۳
🔻عناوین این ویژهنامه
۱) چرا سعید جلیلی؟
جلیلی و نگاهی دوباره به جایگاه ریاست جمهوری
۲) دولت مردم آزادی
سیاست دینی؛ نسبت میان دولت و مردم
۳) سیاست دینی
تبلور اعتماد به مردم
🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی