eitaa logo
๛ وارستگی ๛
1.2هزار دنبال‌کننده
203 عکس
50 ویدیو
17 فایل
❖ وارستگی ๛ گلاسنهایت ๛ رهایی ๛ انقطاع ❖ ادمین: @alirooholamin (نقل مطالب، با ذکر لینک کانال بلامانع است) برچسب‌ها: عرفان | فلسفه | آوینی | انقلاب اسلامی | هایدگر | نیچه | گادامر | فردید | داوری اردکانی | فوکو | کانت | هگل | دکارت | هرمنوتیک | ملاصدرا
مشاهده در ایتا
دانلود
๛ وارستگی ๛
‌ ‌ 💠 #تقدس_ملک‌گونه ▪️ قسمت سوم 🔸 ملائکه در‌ جریان‌ِ‌ خلیفة‌اللهیِ‌ انسان بر زمین، به خداوند اعترا
‌ ‌ 💠 ▪️ قسمت چهارم 🔸 وقتی حضرت‌امام می‌خواهند وارد سیاست بشوند، عده‌ای از مقدس‌مآبان (که امام می‌فرمایند ضربه‌ای که اسلام از این‌مقدس‌مآبان خورده از هیچ‌کس نخورده) می‌گویند: سیاست یک‌ امرِ‌ زمینی و نیرنگ و آلودگی است و می‌خواهند مرحوم‌امام را از این‌ نحوه‌حضور منع‌کنند و می‌گویند: ما می‌توانیم برایِ‌خودمان یک‌دآیت‌اللهی بشویم و در یک‌تقدسی زندگی‌کنیم. 🔹 الان هم همین را می‌گویند که اگر انقلاب نشده‌بود، دین، تقدسِ‌خودش را برایِ‌مردم داشت و ما با حضورمان در حکومت و سیاست این تقدس را از بین‌بردیم. 🔸 البته آن‌ تقدسِ‌ ملک‌گونه‌ای که همه تصور می‌کنند دین، همین‌تقدس‌ِ‌ملک‌گونه است، با این‌نحوه از حضورِ‌ انقلاب و به‌عهده‌گرفتن مسئولیت‌ِ‌کشور و حضور در مناسباتِ‌زندگی از بین‌رفته اما اتفاقا این‌جا حقیقتِ‌دین دارد خودش را نشان می‌دهد و این‌حقیقت، قبول‌کردنِ‌ عهدِ‌الهی و خودت را تسلیمِ‌‌ امر‌الهی‌کردن است 🔹 مثل حضرت‌سیدالشهداء علیه‌السلام که خودشان را در عهدِ‌ با خدا دیدند که وارد آن‌ مسیر‌ کربلاییِ‌ خودشان شدند... 🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی 🎙 حجت‌الاسلام نجات بخش ‌ ‌ ‌
๛ وارستگی ๛
‌ ‌ 💠 #تقدس_ملک‌گونه ▪️ قسمت چهارم 🔸 وقتی حضرت‌امام می‌خواهند وارد سیاست بشوند، عده‌ای از مقدس‌مآبا
‌ ‌ 💠 ▪️ قسمت پنجم 🔸 پس دو‌ نحوه از دین‌داری وجود دارد: یک‌نحوه، همان‌ است که به‌ظاهر ما با کنار کشیدنِ‌خودمان از زندگی، می‌توانیم با خیالِ‌راحت، تسبیح و تقدیس بگوییم ولی یک‌نحوه هم هست که درواقع شاید به آن‌معنا تسبیح و تقدیس نیست ولی حقیقتِ‌عبودیت در آن رخ‌می‌دهد که شهدایِ‌ما در دفاعِ‌مقدس همان‌راه را چشیدند و درک کردند و در واقع آن‌ عهد‌ِ‌الهی را در وجودِ‌ خودشان پیدا کردند... 🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی 🎙 حجت‌الاسلام نجات بخش ‌ ‌ ‌
๛ وارستگی ๛
‌ ‌ 💠 #تقدس_ملک‌گونه ▪️ قسمت پنجم 🔸 پس دو‌ نحوه از دین‌داری وجود دارد: یک‌نحوه، همان‌ است که به‌ظاه
‌ ‌ 💠 ▪️ قسمت ششم 🔸 در یک‌ نحوه‌ دین‌داری پیشرفت در تولید و صنعت یک امرِ‌ غیرضروریِ‌ مادی و دنیوی محسوب می‌شود که ما را از یادِ‌ خدا غافل‌می‌کند... آیا این‌ همان‌ دین‌داریِ‌ مقدس‌مآب نیست که خودش را در‌ هاله‌ای از تقدس نگه‌داشته و واردِ‌ مناسباتِ‌ زندگی نکرده؟... 🔹 اما یک‌ نحوه‌ دین‌داری است که در مسیرِ‌ پیشرفت و توسعه خود را قرار می‌دهد و علی‌رغمِ‌ اینکه ظاهرش در یک‌ زندگیِ‌ این‌جهانی است اما مثلِ‌ همان‌ خلقتِ‌انسان است که می‌خواهد بر رویِ‌زمین خلیفه باشد و این‌‌جاست که در دلِ‌این‌مسیر، خداوند حضورِ‌ خود را نشان‌می‌دهد.‌.. 🔸 در این‌ نحوه‌ دین‌داری از خدایی که از آن دوریم و داریم تسبیح و تقدیسش می‌کنیم و او را نمی‌یابیم به‌ یک‌خدایی می‌رسیم که "هو معکم أین ما کنتم" است... 🔹 در این‌ نحوه‌ دین‌داری، انسان با حضور در صحنه‌زندگی، خودِ‌ واقعیش را که عینِ‌فقر است پیدا می‌کند و در واقع هیچ‌بودن عین‌ِ‌طلب می‌شود... 🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی 🎙 حجت‌الاسلام نجات بخش ‌ ‌ ‌
๛ وارستگی ๛
‌ ‌ 💠 #تقدس_ملک‌گونه ▪️ قسمت ششم 🔸 در یک‌ نحوه‌ دین‌داری پیشرفت در تولید و صنعت یک امرِ‌ غیرضروریِ‌
‌ ‌ 💠 ▪️ قسمت هفتم 🔸 کسانی‌که دستگاه‌ شتاب‌دهنده‌خطی را ساختند و ساعت‌ها بر رویِ‌آن وقت‌ گذاشتند اگر فقط مشغولِ‌ عباداتِ‌ظاهری می‌شدند و فقط می‌گفتند: خدا... مردم به آن‌ها می‌گفتند: حالا هی بگو خدا... اگر کافران نبودند که این‌دستگاه را بسازند آیا این مریض‌ها خوب می‌شدند؟... 🔹 در واقع‌، این‌ نحوه‌ تقدسِ‌ملک‌گونه و خارج از مناسباتِ‌زندگی است که منجر به بی‌خدایی شده و شیطان پشتِ‌سرش حرکت‌می‌کند. 🔸 این‌جاست که مدام، انسان از صحنه‌زندگی دور می‌شود و تکنولوژی برای انسان کار انجام‌ می‌دهد. 🔹 این‌جا انسان بی‌نسبت با زندگی می‌شود و دیگر نمی‌تواند خودش را در این‌جهان، فقیر یابد. 🔸 در واقع تکنولوژی کاری با او می‌کند که یک‌فاصله‌ای بینِ‌او و به‌ عهده‌ گرفتنِ‌ مسئولیت پیش‌ می‌آید. 🔹 این‌ تقدس‌ ملک‌گونه، شأنِ‌انسانی را بالاتر از مسئولیتی که قرار است به‌عهده‌ بگیرد، می‌داند! اما در یک‌ نحوه‌ای‌دیگر از دین‌داری آدم از خودش پرسش‌ می‌کند که آیا می‌توانیم این‌مسئولیت را به‌عهده‌ بگیریم؟ 🔸 و اینکه چه‌چیزی در نسبت با کاری که به‌ظاهر این‌جهانی و این‌دنیایی هست پیش‌ می‌آید که در دلِ‌آن یک‌ خدایِ‌حضوری را پیدا‌می‌کنی؟... این‌جا شما به جای اینکه مدعی‌باشی که ای‌بیمار من تو را درمان کردم، متوجه می‌شوی که هیچ‌چیزی نیستی و جز حضرت حق چیزی در صحنه نیست. 🔹 این‌جاست که به‌بیمار می‌گویی اگر قرار است کسی تو را شفا‌دهد، فقط خداست... 🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی 🎙 حجت‌الاسلام نجات بخش ‌ ‌ ‌
‌ ‌ غافل از بحر نشستم دم جو آب هم نیست در او رفت از دست بصر و ماند ابرو و آن رسیده است به مو ز شفا دست کشیدم به هوای دارو به صدای هو هو... 🔺 @varastegi_ir ‌ ‌
‌ ‌ عصای موسوی را پرت کردی سمت فرعونها فرو می‌ریزد اعجازت اساس سحر ساحر را هزاران کشته داد این ره که صاحب دیده گشتی تو تو جان دادی و می‌آید هزاران چون تو در فردا گمان بردند با مرگت، رَوَد از یادها نامت نفهمیدند سِرّی را که پنهان ست در یحیا هوای کربلا کردی و زان پس با خودت گفتی «مَتٰی ما تَلْقَ مَنْ تَهْویٰ دَعِ الدُّنْیا و اَهْمِلْها» همیشه خون تو جاری همیشه خون تو مانا همیشه سبز میماند درخت مسجد الاقصی 🔺 @varastegi_ir ✍🏻 سعید صاعدی ‌ ‌ ‌ ‌
‌ ‌ چند روز پیش پیامکی برام اومد با این عنوان که "بلاگر شو!" اولش فکر کردم از این هرزنامه‌های همیشگی است ولی وقتی بازش کردم دیدم از طرف یکی از نهادهای حوزوی است که برای طلاب دوره آموزش صفر تا صد اینستاگرام گذاشته! مشکلی با جنبه آموزشی این دوره ندارم و خودم هم تا حالا دوره‌های آموزش برخی از نرم‌افزارها را برای طلاب گذاشتم ولی از انتخاب این عنوان تعجب کردم. شاید بگویید چرا؟ مگر طلاب نباید در فضای مجازی تبلیغ کنند؟ طلبه‌ای توی اینستاگرام موفقه که فوت و فن‌های بلاگری را به بهترین نحو اجرا کنه... اما برای من انتخاب این عنوان یک نشانه بود. نشانه اینکه ما به مساله فُرم نمی‌اندیشیم. با لبخندی تلخ از کنار این پیامک گذشتم. ادامه دارد... 🔺 @varastegi_ir
ادامه قبل... چند روز بعد از طرف اداره هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان تماس گرفتند و دعوت کردند تا در همایش تجلیل از مبلغان فضای مجازی، دقائقی صحبت کنم. هرچند وقت محدودی در اختیارم بود ولی فرصت را غنیمت شمردم و خیلی کوتاه اشاره کردم که ما در حوزه با هنر بیگانه‌ایم و نهایتا هنر را ابزاری برای انتقال مفاهیم می‌دانیم. آیا شَان هنر و هنرمند در همین حد است؟ که مقدم بر همه ما، به نسبت بین سینما، هنر، رسانه و امر دینی در تاریخ انقلاب اسلامی اندیشیده است در کتاب آینه جادو، ما را به نسبت ظریف بین فرم و محتوا رهنمون می‌کند. در تلقی رایج، فرم و محتوا، همچون ظرف و مظروفی بی نسبت هستند و فرقی نمی‌کند که محتوا را در چه فرمی ارائه دهیم. در این نگاه، طلبه‌ی بلاگر با یک سلبریتی اینستاگرام چه تفاوتی دارد؟ اگر عمیق‌تر شویم می‌بینیم فرم با محتوا نسبتی وثیق دارد و هر محتوایی را نمی‌توان در هر فرمی ارائه کرد اما شهید آوینی از این نگاه هم عمیقتر می‌شود. او به اتحاد فرم و محتوا نظر داشت‌. در روایت فتح این محتوا بود که به فرم تبدیل می‌شد و اتحادی ناگسستنی می‌یافت. ما امروز بیش‌از آنکه محتاج تکنیک‌های ترند شدن در اکسپلور باشیم نیازمند زبانی هستیم که در آن محتوای دینی به فرم درآمده باشد. 🔺 @varastegi_ir ✍🏻
گفتگویی درباره متافیزیک و شرق‌شناسی.mp3
28.21M
🎙 گفتگویی درباره متافیزیک و شرق‌شناسی 👥 آقایان بهرامی و روح‌الامین 🗓 ۸ آبان ۱۴۰۳ ➕ صوت مرتبط: ▪️ eitaa.com/fotuhat/449 🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی ‌ ‌
‌ ‌ 🔸 اندیشه‌ی فلسفی با اشاره به سپهر «رازآمیز» خاتمه یافته ولی خود فیلسوف در بیرون آن باقی می‌ماند و متون اولیه‌ی هایدگر از این نوع است، ولی متون واپسین او شامل ترکیبی از اندیشه‌ی متأملانه و شاعرانه می‌شوند. 🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی ‌ ‌ ‌ ‌
‌ ‌ 🔸 گذار از اندیشه‌ی متأملانه به اندیشه‌ی شاعرانه ضروری است، چرا که تنها این قسمِ اخیر است که قدرت آن را دارد تا کل هستیِ یک فرد را درگیر خود ساخته و از این رو زندگی فرد را دگرگون سازد. 🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی ‌ ‌ ‌