ویرگول (منبرکوتاه)
🥀🥀 ویژگی سوم عفاف و پاکدامنی از منظر اسلام یکی از مهم ترین وظایف بانوان پاسداری از حریم حجاب است. در
🥀🥀
ویژگی چهارم
شجاعت و شهامت
شجاعت آن نیروی قلبی است که موجب می گردد که انسان در برخورد با سختی ها و خطرها، دلی استوار و قوی داشته باشد.
این نیروی قلبی و صلابت اراده و قّوت روح، سبب می شود که انسان با وجود زمینه های هراس نترسد و خود را نبازد و با غلبه بر مشکلات، تصمیم گیری درستی داشته باشد. آن بانوی باعظمت در مهد شجاعت رشد یافته و از شجاعت حیدری بهره مند بود. ازاین رو لَبوَهُ الهاشمیه یعنی
شیرزن هاشمی لقب گرفت.
او از قدرت های اهریمنی و ستمگران ترسی به دل راه نمی داد و آزارها او را از اجرای وظایف هدایتی و تربیتی بازنمی داشت.
در برابر دشمنان ددمنش، با شجاعت و شهامت، فریادها زد، توبیخ و تحقیرشان کرد و از شمشیر و تهدید و خون آشامی آدمکشان واهمه نداشت.
وی در دو مجلس کوفه و شام این قدرت را به نمایش گذاشت. با وجود اسارت نه تنها در مقابل سربازان سفاک و حیوان صفت ابن زیاد هیچ گاه سستی و ترس به خود راه نداد، بلکه در مجلس ابن زیاد با قدرت به او بی اعتنایی و تحقیرش می کند و او را »فاسق« و»فاجر« معرفی کرد و
گفت:
سپاس خدای را که ما را با نبّوت پیامبر»ص« گرامی داشت و از پلیدی ها پاک کرد. همانا فقط فاسق رسوا می شود و بدکار دروغ می گوید و او غیر ماست.
شجاعت و شهامت آن بانوی با عظمت در مقابل یزید و دهن کجی ها و بد زبانی های او، بار دیگر شجاعت حیدری را به نمایش گذاشت.
فرمود: اگر فشارهای روزگار مرا به سخن گفتن با تو واداشته (بدان که) قدر و ارزش تو در نزد من ناچیز است، ولیکن سرزنش و توبیخ تو را بزرگ می دانم.
آری، حضرت زینب»س« چنان یزید سرمست را به ذلت کشاند که او را پشیمان کرد و مردم نیز چهره پلید یزید را شناختند. یزید را دشنام دادند و لعن کردند و به اهل بیت»ع« روی کردند و یزید مجبور شد جنایت و قتل امام حسین»ع« را به گردن ابن زیاد بیندازد و او را لعن
کند.
#منبر_آماده
#منبرکوتاه
#مناسبتی
#میلاد_حضرت_زینب
https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
ویرگول (منبرکوتاه)
🥀🥀 ویژگی چهارم شجاعت و شهامت شجاعت آن نیروی قلبی است که موجب می گردد که انسان در برخورد با سختی ها
🥀🥀
ویژگی پنجم
شاخص ولایتمداری
حضرت زینب"س" حضور هفت معصوم را درک کرد و در تمام ابعاد والیتمداری [معرفت امام، تسلیم بی چون و چرابودن، معرفی و شناساندن ولایت، فداکاری در راه آن و..] سر آمد بود .
ولایتمداری یعنی تابع امر امام زمان خود بودن، به گونه ای که تمام اعمال و حرکات و تصمیمات فرد، مورد رضایت امام زمانش باشد. ازاین رو حضرت زینب، خانه و زندگی راحت و فرزندانش را برای انجام رسالت عظیم ولایتمداری فدا کرد.چون او با چشمان خود مشاهده کرده بود که چگونه مادرش خود را سپر بلای امام زمان خویش، علی "ع" کرد و خطاب به ولی خود گفت:
علی جان! جانم فدای جان تو و جان و روح من سپر بالهای جان تو،
یا اباالحسن! همواره با تو خواهم بود. اگر تو در خیر و نیکی به سر بری با تو خواهم زیست و اگر در سختی و بلاها گرفتار شوی، باز هم با تو خواهم بود. [و سرانجام جان عزیزش را در راه حمایت از امامت و
ولایت امام علی»ع« فدا کرد و شهیده راه ولایت گردید. حضرت زینب "س" درس ولایتمداری را از مادر بزرگوارش آموخت و آن را به زیبایی در کربلای معلا به منصه ی ظهور رساند.
آن بزرگوار چه در دوران امام حسین»ع« و چه در دوران امام سجاد»ع« سر تا پا تسلیم امامت بود. حتی در لحظه ای که خیمه گاه را آتش زدند، یعنی در آغاز امامت امام سجاد»ع« نزد آن حضرت آمد و عرض کرد: ای یادگار گذشتگان ...خیمه ها را آتش زدند ما چه کنیم؟
فرمود: علیکن بالفرار؛ فرار کنید.[از همه مهم تر اینکه آن بانوی بزرگوار در چندین مورد تا پای جان از امام سجاد»ع« حمایت و دفاع کرد.
#منبرکوتاه
#منبر_آماده
#مناسبتی
#میلاد_حضرت_زینب
https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
🥀🥀
ویژگی ششم
ایثار و فداکاری
ایثار یعنی بذل کردن، دیگری را بر خود برتری دادن و سود او را بر سود خود مقدم داشتن
قوت لازم و مایحتاج خود را به دیگران بخشیدن و
خود را برای آسایش دیگران به رنج افکندن.
امام علی"ع" می فرمایند» :
الایثارُ غایة الاحسان ؛ ایثار نهایت احسان است.
زینب "س"در این صفت نیز مانند دیگر صفات برجسته، گوی سبقت را از بسیاری ربود. ایثارهای او در نهضت بزرگ کربلا زبانزد تاریخ است.
او برای حفظ جان دیگران، جان خود را به خطر انداخت و در تمام صحنه ها، دیگران را بر خود مقدم داشت. او در ماجرای کربلا حّتی از سهمیه آب خویش استفاده نکرد و آن را نیز به کودکان داد. در بین راه کوفه و شام، با این که خود گرسنه و تشنه بود، ایثار را شرمنده ساخت.
اوج ایثار و فداکاری و گذشت آن بانوی بزرگوار در روز عاشورا به نمایش گذاشته شد. در منابع متعدد اسلامی نقل شده است که در صبح روز عاشورا در حالی که دو فرزند خود محمد و عون را به همراه داشت،
خدمت امام حسین "ع" رسید و عرض کرد: جّدم حضرت ابراهیم خلیل ع قربانی خدا را به جای قربانی شدن حضرت اسماعیل ع از خداوند جلیل پذیرفت. برادر جان! تو نیز امروز این دو قربانی مرا بپذیر.
اگر دستور جهاد از بانوان برداشته نمی شد، هزار بار جان خود را در راه محبوب فدا می کردم و هر ساعت خواستار هزار بار شهادت می شدم.
ان گاه فرمود: دوست دارم فرزندانم جلوتر از برادرزادگانم
به میدان بروند.
وقتی که دو نوگل زینب "س" پس از پیکار با دشمن به درجه رفیع شهادت نایل آمدند و پیکرهای غرق به خون آنان را به کنارخیمه ها آوردند، همه بانوان از خیمه ها بیرون آمدند، اّما زینب کبری س برای این که مبادا اباعبدالله "ع" خجالت زده شوند، از خیمه خود بیرون نیامد. اگر تلاش بی نظیر و فداکاری کامل حضرت زینب "س" نبود، به یقین جریان کربلا را بنی امیه یا به فراموشی می سپردند یا از مسیر
حیات بخش خود منحرف می کردند.
#منبر_آماده
#منبرکوتاه
#مناسبتی
#میلاد_حضرت_زینب
#انتخاب_های_من
با تشکر از فیش منبر
https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام علیکم
حق الناس هایی که احتمال داره به گردن ما مانده باشد و ما نمی دانیم چه کنیم؟
حق الناس ها به چهار دسته تقسیم می شوند:
1️⃣ حق الناس مالی
2️⃣ حق الناس جانی
3️⃣ حق الناس آبرویی
4️⃣ حق الناس اضلالی و گمراه کردنی
نسبت به حق الناس مالی باید آنچه را که به گردن دارد نسبت به آن شخص پرداخت کند و پس بدهد و اگر او را نمی شناخت باید از طرف او رد مظالم و صدقه بدهد.
نسبت به مورد دوم هم باید به آن شخص مراجعه کند و اگر به جسم او صدمه ای زده از او حلالیت بطلبد و یا دیه آن را بدهد و یا قصاص شود.
نسبت به مورد سوم هم اگر آبروی شخصی را مثلا با غیبت کردن ریخته است باید اگر به او مراجعه کند مفسده ای ندارد و دعوا نمی شود و او ناراحت نمی شود باید به او بگوید و حلالیت بطلبد و اگر مفسده دارد باید از طرف او و به نیت او استغفار کند و کارهای خوبی انجام دهد و تا جایی که می تواند از اثر این آبرویی که ریخته شده است کم کند.
و در مورد اضلالی هم باید تلاش کند کسانی را که گمراه کرده است به راه برگرداند و کار اشتباه خود را جبران کند.
به ترتیبی که بیان شده آسان ترین نوع حق الناس؛ مالی هست و سخت ترین نوع آن حق الناس اضلالی و گمراه کردن دیگران است که از همه بد تر است و متاسفانه به این مورد در فضای مجازی با شبهاتی که هست خیلی ها را گمراه می کنند.
در هر صورت شخصی که حق الناس به گردن دارد باید تمام تلاش خود را انجام دهد که آنها را رفع و حل کند و آنجایی را که نتوانست با خیرات زیادی که انجام می دهد ان شاء الله خداوند رضایت آنها را خواهد گرفت.
#منبرکوتاه
#منبر_آماده
#احکام_شرعی
https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
برای سلامتی و تعجیل در فرج صلوات
ویرگول (منبرکوتاه)
شیطان اولین کسی که... بِسْمِ اللّهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحيمْ شيطان : نخستين كسى بود كه بعضى كارها را
معنی شیطان
بِسْمِ اللّهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحيمْ
شيطان دو معنى دارد: يكى اصطلاحى ، و آن همان معنايى است كه بر سر زبان مردم است . وقتى كلمه شيطان گفته مى شود، ذهن مردم متوجه آن ملعونى مى شود كه رو در روى خدا ايستاد و نافرمانى كرد و در برابر آدم عليه السلام سجده نكرد.
ديگرى معنى لغوى آن است ، شيطان از ((شطش )) و ((شاطن )) گرفته شده و هر دو به معنى پليد، خبيث ، پست و موجودى سركش ، متمرد و نافرمان به كار برده مى شود. به عبارت ديگر، به هر چيز مرموز، موذى و آزار دهنده گفته مى شود. هم چنين به معنى منحرف و منحرف كنند، ياغى و طاغى ، شرير و شرارت كننده ، دور بودن و دور شدن از حق و حقيقت ، دور شدن از رحمت و مغفرت الهى ، بدخوى و سخت دل ، بدجنس و بد ذات و ناپاك ، هلاك شده و هلاك شونده آمده است . اين معانى و صفات در انسان باشد يا در جن ، در چهار پايان باشد يا وحوش ، خزندگان و غيره همه اين ها از معانى و مصاديق شيطان است .
و فرد شاخص آن ، همان معنا و مفهوم اصطلاحى آن است كه در ميان مردم معروف و مشهور است و آن ابليس و لشگريان و اعوان و انصار و ياوران او است . همان كسى كه باعث بدبختى خود و آدم عليه السلام ، باعث بيرون شدن خود و آدم عليه السلام از بهشت شد.
#شیطان_شناسی 8⃣
#منبر_آماده
#منبرکوتاه
#معارف
https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
💠 شرط قبولی اعمال چیست...؟
◽️ برای اینکه بدانید اعمالی را که انجام می دهید مورد قبول خداوند قرار می گیرد یا نه،ببینید بعد از هر عمل چه کاری را انجام می دهید :
🔶 ۱- الطاعه بعد الطاعه دلیل علی قبول الطاعه ؛
🔸اگر طاعت پشت طاعت انجام می دهید دلیلی بر مورد قبول قرار گرفتن طاعت های شماست.
🔷 ۲- الطاعه بعد المعصیه دلیل علی غفران المعصیه ؛
🔹اگر بعد از معصیت و گناه ، طاعتی انجام می دهید دلیلی بر بخشیده شدن آن معصیت است.
(ممکن است بتوان گفت اگر گاهی دچار گناه و نعصیت شدیم، برای رهایی از آن، می توان به عبادات پناه برد.)
🔶 ۳- المعصیه بعد الطاعه دلیل علی رد الطاعه ؛
🔸اگر بعد از طاعتی ، گناه و معصیتی انجام دهید ، دلیلی بر عدم پذیرش و رد شدن آن طاعت شماست.
🔷 ۴- المعصیه بعد المعصیه دلیل علی خذلان العبد ؛
🔹اگر همینطور گناه و معصیت پشت گناه و معصیت انجام شود ،وای به حال آن بنده که در زیانکاری وحشتناکی است.
بعد طاعت گر بطاعت باز بنمودى قيام
اين بود رمز قبول طاعتت اى نيكنام
ور پس از طاعت قدم بگذاشتى در معصيت
اين رموز رد طاعت هست و بد باشد صفت
بعد عصيان گر پشيمان باشى و طاعت كنى
قلب خود زآمرزش آن معصيت راحت كنى
بعد عصيان باز اگر با معصيت گشتى قرين
بنده خذلان و گمراهى برجان آفرين
اين علامتها زگفتار رسول اكرم است
آنكه اندر بارگاه قدس ايزد محرم است
زين نشانها برشناسائى خود بنما قيام
گول نفس خود مزن بشنو تو از
عوالي اللئالي العزيزية في الأحاديث الدينية , جلد۱ , صفحه۲۸۳
#منبر_آماده
#منبرکوتاه
#اخلاقی
#تربیتی
https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
🔰 فرهنگ بسیج
🔻از بسیج و بسیجی بسیار گفته و شنیدهایم اما این بسیار در مقابل حق و حقیقت بسیجی و بسیج بسیار کم و ناچیز است. باید بیشاز اینها پیوسته و همهجا از آن سخن گفت:
💠 بسیج در یک سازمان و ساختار، عده و جمعیت و ساختمان محدود ومعنی نمیشود.
🖋بسیج یک تفکر است و یک فرهنگ، یک منطق و یک اندیشه، یک آیین و یک مرام و منش، یک مدرسه و یک مکتب و مذهب که مبانی و ریشهها، اصول و قواعد، نظام مسائل و فروع و نتایج خودش را دارد.
🖌بسیج یک فرهنگ اصیل و ناب با ریشه تاریخی بیمثال است بسیج یک مکتب التقاطی و ساختهوپرداخته ذهنهای محدود بشری نیست.
🖋 بسیج یک معنی و معنویت تمام و یک فرهنگ و مکتب کامل و جامع است و در تمام میدانها و موضوعات حرف و پاسخ خودش را دارد.
🖌بسیج معنای عظیم و بیهمتایی است که در طول تاریخ هماورد خواهی اش بیپاسخ مانده و همه را به سکوت در مقابل و تماشای خویش خوانده است. بسیج معنی و معنویتش از زلال توحید و توجه تام به حضرت حق، و نورانیت و صفای بیمانندش در اخلاص و بیتوجهی به غیر خدا گرفته و یافته است.
🖋بسیج قدرت و توفیق بی انتهایش را در خلوت و اردوی کار بیوقفه و تلاش تمام و کوشش بینهایت برای حق و در راه خدا یا همان جهاد فیسبیلالله مستحق گردیده است.
🖌بسیج صولت و صلابت شگفتانگیز و هراس آفرینش را از عشق به لقاءالله و منطق شهادتطلبی و جانبازی به دست آورده است.
#منبر_آماده
#منبرکوتاه
#بسیج
https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📢 ۶ توصیه رهبر انقلاب به بسیجیان...
🔻 حضرت آیتالله امام خامنهای:
«اول، بسیجی بمانید...
دوم، قدر خودتان را بدانید...
سوم، دشمنتان را بشناسید و اوّل هم بدانید دشمن کیست؛ دشمن را اشتباه نکنید. ثانیاً وقتی دشمن را شناختید که کیست، نقطهضعفهای دشمن را بشناسید، ناتوانیهای دشمن را بشناسید. دشمن همیشه سعی میکند خودش را در نظر شما بزرگ و قوی جلوه بدهد. سعی کنید بشناسید دشمن در چه وضعیّتی است، چه ضعفهایی، چه نقطهضعفهایی، چه ناتوانیهایی دارد. دشمن را بشناسید، نقشههای دشمن را بشناسید. خیلیها در مقابل نقشهی دشمن غافلگیر میشوند؛ (مراقب باشید) غافلگیر نشوید...
چهارم، رشد معنویتان را اندازه بگیرید...
پنجم، مراقب نفوذ دشمن در درون مجموعه بسیج باشید...
آخرین توصیه، وَلَا تَهِنُوا وَلَا تَحْزَنُوا وَأَنْتُمُ الْأَعْلَوْنَ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ...
و [در انجام فرمان هایِ حق و در جهاد با دشمن] سستی نکنید و [از پیش آمدها و حوادث و سختی هایی که به شما می رسد] اندوهگین مشوید که شما اگر مؤمن باشید، برترید...»
۱۴۰۱/۰۹/۰۵
🌺 فرارسیدن هفته بسیج بر مجاهدان مخلص، این خادمان بی منت، رهروان صادق و سربازان بصیر ولایت مبارکباد. 🌺
#منبر_آماده
https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
به نام خدای عاشقِ حُسین جان!
با سلام و ادب و آرزوی صحت وسلامتی و عاقبت بخیری برایتان
🌺امام باقر علیه السلام:
زِیارَةُ قَبْرِ رَسُولِ اللهِ وَ زِیارَةُ قُبُورِ الشُّهَداءِ وَ زِیارَةُ قَبْرِ الْحُسَینِ بْنِ عَلِی تَعْدلُ حَجَّةً مَبْرُورَةً مَعَ رَسُولِ اللهِ صَلَّی اللهُ عَلَیهِ وَ الِهِ؛
زیارت قبر رسول خدا صلوات الله علیه و زیارت مزار شهیدان و زیارت مرقد امام حسین علیه السلام معادل است با حج مقبولی که همراه رسول خدا به جا آورده شود.
[📚مستدرک ال وسائل/ج1/ص266🌿]
به راستی چقدر به یاد شهدای پاک وطن هستیم شهدایی که نه تنها از جان که از مال و همه چیز خویش گذشتند. روحشان شاد و راهشان بر مشتاقان حقیقت پر فروغ باد! خدایا خون شهدای عزیزمان را دامنگیر ظالمینی که حقوق ملت را تضییع و انقلاب اسلامی را از مسیر الهی خارج و باعث بد بینی مردم به دین شده اند بگردان و دستشان را از بیت المال مسلمین کوتاه بفرما🤲🏻
#منبر_آماده
#منبرکوتاه
#بسیج
#شهید
#طنزیم
https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
*اللهم صل علی محمدوال محمد وعجل فرجهم
باسلام وادب خدمت بامعنویت عزیزان روزه داروتوفیق پرهیز امیال شهوانی ورعایت ادب بندگی
#تلنگر
#درس_اخلاق
*چیره شدن هر شهوتی در آدمی ، حجابی سخت برای عقل و هشیاری*
خطرشهوات وامیال نفسانی
هر شهوت و میل نفسانی که در وجود آدمی قدرت بیاید و میداندار شود و حکومت پیدا کند ، موجب می شود که عقل کنار زده شود و قدرت و توانایی و کارایی خود را از دست بدهد . در آموزه های امیرمؤمنان علی (ع) در آمده است :
« عَدُوُّ العَقلِ الهَوَی . »
هوای نفس ، دشمن عقل است .
بزرگترین مانع رشدوکمال
شهوات و امیال نفسانی آدمی ، از هر گونه ای که باشد ، مانعی اساسی در رشد و کمال انسان است . با جلوه گری شهوات و امیال نفسانی ، عقل هدایتگر آسیب می بیند و با حاکمیت آن ها ، عقل توان منع از کجی و بدی ، و حفظ آدمی از شرارت و تباهی ، و قدرت راه یابی و تمیز را از دست می دهد .
به بیان امام علی (ع) در :
« قَد خَرَقَتِ الشَّهَوَاتُ عَقلَهُ . »
شهوت ها عقل او را از کار می اندازد .
چیرگی شهوات دیده راکورمیکند
جمیع امیالِ عنان گسیختۀ آدمی ، دیده را کور می سازند ، عقل را از کار می اندازند ، و واقعیت ها را وارونه می نمایانند ، تا آن جا که خر مانند حضرت یوسف (ع) جلوه می کند ، و آتش به صورت نور .
میلِ شهوت کَر کُنَد دل را و کور
تا نماید خر چو یوسف ، نار نور
شهوات زشتی را زیبا جلوه میدهد
وقتی امیال نفسانی و شهوات بر آدمی چیرگی می یابند ، همه چیز دگرگون می شود و هیچ چیز به درستی عمل نمی کند ، چنان که حرص و آز ، زشتی ها را زیبایی می نمایاند ؛ و در مسیر رشد و کمال ، هیچ آفتی خطرناک تر و بد تر از چیرگی امیال نفسانی و شهوات نیست .
زشت ها را خوب بنماید شَرَه
نیست چون شهوت بتر ز آفاتِ ره
میدان یافتن و حاکمیت شهوات
میدان یافتن و حاکمیت شهوات و امیال نفسانی چه بسیار مردمان را که به بدنامی کشانید ، و چه بسیار زیرکان را که به احمقان مبدّل گردانید .
صد هزاران نامِ خوش را کرد ننگ
صد هزاران زیرکان را کرد دَنگ
عاقل را دچار حماقت و سرگشتگی می سازد
بزرگان در این باره هشدارها داده اند ؛ و از جمله میگویند :
بدانید که هر نوع میل نفسانی و شهوتی مانند شراب و افیون است و چون آن ها عمل می کند ، که به واقع حجاب عقل است و عاقل را دچار حماقت و سرگشتگی می سازد . البته انسان نیاید تصوّر کند که فقط شراب است که موجب مستیِ عقل می شود ، بلکه هر میل نفسانی و شهوتی که میدان یابد و بر آدمی چیره گردد ، چشم و گوش و عقل را می پوشاند . به عنوان مثال ، روشن است که ابلیس ملعون به هیچ روی اهل شراب خواری نبود ، بلکه اهل تهجّد و عبادت های طولانی بود ، ولی مستی او ناشی از تکبّر و حق ستیزی بود .
از این فراتر ، هر کس که واقعیت ها را آن چنان که هست نمی بیند و مثلاً مس و آهن در نظرش چون طلا جلوه می کند و امور بی اعتبار را معتبر می یابد ، او هم در حقیقت مست و دَنگ است .
دان که هر شهوت چو خَمرست و چو بَنگ
پردۀ هوش است و عاقل زوست دَنگ
خمر ، تنها نیست سرمستیّ هوش
هر چه شهوانی است ، بندد چشم و گوش
آن بلیس از خَمر خوردن دور بود
مست بود او از تکبّر و ز جُحود
مست آن باشد که آن بیند که نیست
زر نمایدآنچه مِسّ و آهنی است
خطبۀ ۱۰۹ نهج البلاغه حکمت ۲۱۱ نهج البلاغه
*التماس دعا*
#منبر_آماده
#منبرکوتاه
https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
به میکروب شیطان هم میگویند
بِسْمِ اللّهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحيمْ
روايات فراوانى داريم كه به موجودات ريز و زيان بخش (ميكرب ها) هم شيطان گفته مى شود. از آن دسته است :
1. امير المومنين عليه السلام فرمودند: از قسمت سوراخ شده و طرف دست گيره و قسمت شكسته كوزه و ظروف ديگر آب نخوريد؛ زيرا شيطان روى دست گيره و قسمت سوراخ شده ظروف لانه مى كند.
2. نيز از امام صادق عليه السلام نقل شده كه ايشان فرمودند: از طرف دست گيره و قسمت شكسته كوزه آب نخوريد كه شيطان هم از آن جا آب مى آشامد.
3. از قول پيامبر اسلام صلى الله عليه و آله مى خوانيم كه فرمودند: موهاى شارب (سبيل ) خود را بلند مگذاريد؛ زيرا شيطان ، آن را جاى امن براى زندگى خويش قرار مى دهد، و در آن جا مخفى و پنهان مى گردد.
بعضى ها (سبيل )هاى خود را كوتاه نمى كنند، به طورى كه وقت غذا خوردن و آشاميدن آب ، با غذا تماس پيدا مى كنند و آلوده مى گردند و در اثر نفس كشيدن هم ، موها مرطوب شده و جاى مناسبى براى رشد ميكربها مى شوند؛ آن گاه هنگام غذا خوردن ميكروب همراه غذا بلعيده شده و مرض هايى ايجاد مى كنند.
4. نيز فرمودند: دستمال آلوده به گوشت را در خانه نگذاريد كه جايگاه شيطان است . و همين ميكرب ها بودند كه حضرت ايوب عليه السلام را احاطه كرده و او را به فزع آوردند به طورى كه با خدا مناجات كرد و گفت : خدايا! شيطان با بدن من تماس گرفته و مرا عذاب مى دهد.
مى توان گفت شيطان در روايات فوق و قول ايوب عليه السلام همان ميكرب است .
ولى بدیهى است: منظور این نیست که: شیطان در همه جا به این معنى باشد، بلکه منظور این است که: شیطان معانى مختلفى دارد، که یکى از مصداقهاى روشن آن «ابلیس» و لشکریان و اعوان او است: و مصداق دیگر آن انسان هاى مفسد و منحرف کننده، و احیاناً در پاره اى از موارد به معنى میکروب هاى موذى آمده است (دقت کنید).
#شیطان_شناسی 9️⃣
#منبر_آماده
#منبرکوتاه
https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
💠 خداوند چه کسانی را دوست دارد؟ ملاک دوستی خدا چیست؟
💎امام محمد باقر علیه السلام در حدیثی می فرمایند:
إذا أرَدتَ أن تَعلَمَ أنَّ فيكَ خَيرا فَانظُر إلى قَلبِكَ ؛ فَإِن كانَ يُحِبُّ أهلَ طاعَةِ اللّه ِ ويُبغِضُ أهلَ مَعصِيَتِهِ فَفيكَ خَيرٌ وَاللّه ُ يُحِبُّكَ ، وإن كانَ يُبغِضُ أهلَ طاعَةِ اللّه ِ ويُحِبُّ أهلَ مَعصِيَتِهِ فَلَيسَ فيكَ خَيرٌ وَاللّه ُ يُبغِضُكَ ، وَالمَرءُ مَعَ مَن أحَبَّ .
🖊هرگاه خواستى بدانى كه در تو خيرى هست ، به قلبت بنگر . اگر فرمانبران خدا را دوست و معصيت كاران را دشمن مى داشت ، پس در تو خير هست و خداوندْ دوستت مى دارد ، و اگر پيروان خدا را دشمن مى داشت و معصيت كاران را دوست مى داشت ، پس در تو خيرى نيست و خداوندْ ، دشمنت مى دارد ؛ چون انسان ، همراه كسى است كه دوستش مى دارد .
🔹کسی که اهل معصیت را دوست بدارد، و بغض و کینه ی اهل طاعت و بندگی را در دل داشته باشد، دشمن خداست
🔻حال بنگر ای رفیق در این زمان، محبت اهل طاعت را در دل داری یا محبت دنیاپرستان ذلیل!
❇️ این را هم باید توجه داشت که دوست داشتن به حرف نیست و با عمل است. توی رفتارهامون چه کارهایی داریمکه بتونیم بگیم این نشانه ی دوست داشتن امام هست. این نشانه عشق به امامه.. این به خاطر این بود که امام رو عاشقشم.
#جمعه_های_بی_قراری
#منبر_آماده
#منبرکوتاه
#امام_زمان_علیه_السلام
https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
🔰مكان سكونت امام زمان (عج) كجاست؟
✍️پاسخ:
✅روایاتى که درباره مکان امام زمان(ع) وجود دارند چند دسته اند:
۱ - برخى از روایات محل خاصى را تعیین نکرده و جایگاه آن حضرت را در بیابانها و کوهها معرفى مى کند. از آن جمله حضرت مهدى(ع) به پسر مهزیار فرمود: «فرزند مهزیار! پدرم امام حسن(ع) از من پیمان گرفت و فرمان داد که براى سکونت کوهاى سخت و سرزمینهاى خشک و دور دست را برگزینیم».[۱]
از این روایت استفاده مى شود که حضرت از دسترسى مردم دور است و کسى که از محل سکونت وى آگاه نیست.
۲ - برخى روایات محل خاصى را به عنوان محل سکونت آن حضرت یاد نموده اند، مثلا در برخى از روایات در مدینه و پیرامون آن اشاره شده است. ابوبصیر مى گوید از امام باقر(ع) شنیدم که فرمود: «لابد لصاحب هذا الامر من عزلة و لابد فى عزلته من قوة و ما بثلاثین من وحشته، و نعم المنزل طیبة[۲]، صاحب زمان(ع) را عزلت و غیبتى است که در آن، غیبت، نیرومند است به سى نفرى که با حضرت هستند وحشت و تنهایى را از وى دور مى کنند (و به قوت وى مى افزاید) و خوب جایگاهى است (مدینه) طیبه.»
از این روایات استفاده مى شود که حضرت در مدینه منوره منزل دارد و افرادى همواره با ایشان به صورت ناشناس هستند.
برخى روایات مکان امام زمان(ع) را کوه«رضوان» که در اطراف مدینه است، بیان کرده اند، عبدالاعلى آل سام مى گوید: با امام صادق(ع) از مدینه خارج شدیم، به روحاء (اطراف مدینه) که رسیدیم حضرت نگاهش را به کوهى دوخت و مدت زمانى ادامه داد، و فرمود: این کوه رضوان نام دارد، خوب پناهگاهى است براى خائف (امام غائب) در غیب صغرا و غیبت کبرى.[۳]
از روایات دیگر استفاده مى شود که امام زمان(ع) در مکانى به نام «ذى طوى» که در اطراف مکه است، زندگى مى کند و از همان جا نیز با یاران خود قیام مى کنند. امام باقر(ع) فرمود: «امام زمان را غیبتى است در بعضى از دره ها و اشاره کرد به منطقه ذى طوى».[۴]
۳ - برخى روایات جایگاه خاصى را براى امام زمان(ع) نام نمى برد، ولى از حضرت به عنوان فردى یاد مى کند که با مردم و در میان مردم و با آنان حشر و نشر دارد و به گونه اى ناشناس زندگى مىکند. امام صادق(ع) فرمود: «صاحب الامر شباهتى نیز به حضرت یوسف پیامبر(ع) دارد جاى انکار نیست که خداوند با حجت خود همان کارى را انجام دهد که با یوسف انجام داد. صاحب الزمان(ع)، آن مظلوم حق از دست داده، در میان مردم رفت و آمد مى کند و در بازار قدم مى نهد و گاهى بر فرش منزلهاى دوستان مى نشیند، لیکن او را نمى شناسند تا زمانى که خداوند به وى اذن دهد تا وى خود را معرفى کند، آن گونه که یوسف(ع) اجازه داد هنگامى که برادرانش گفتند: تو یوسفى؟ گفت: آرى من یوسفم».[۵]
از این روایت استفاده مى شود که امام زمان(ع) مکان معین نداشته در میان جمع و جامعه است، با مردم حشر و نشر دارد و زندگى طبیعى و معمولى دارد. در مراسم مذهبى و مناسک حج شرکت مى جوید، ولى شناخته شده نیست و این امرى است که سابقه داشته و دارد. عنایت امام(ع) به مردم و هدایت و رهبرى مردم از سوى دیگر نشان از آن دارد که آن حضرت در همه جا بوده و در همه جا حضور دارد.
از جمع بین روایات نیز مى توان استفاه کرد که امام زمان(ع) در همه جا حضور دارد و این منافات ندارد به آن دسته از روایت که مکان معین مانند مدینه و مکه را بیان کردهاند؛ زیرا آن دسته روایات ناظر بر آن است که در برخى از زمانها و مکانهاى خاص حضور پیدا مى کند. آن دسته از روایات که مکان مشخصى را براى امام بیان نکرده ناظر بر آن است که حضرت در همه جا حضور دارد. بى تردید یکى از مصادیق حضور امام در همه جا، همان مکانهاى خاصى مى باشد.
[۱]. شیخ طوسى، کتاب الغیبه، ص ۲۶۶.
[۲]. بحار الانوار، ج ۵۲، ص ۱۵۳ و اصول کافى، ج ۱، ص ۳۴۰.
[۳]. شیخ طوسى، کتاب الغیبه، ص ۱۶۲.
[۴]. نعمانى، کتاب الغیبه، ص ۱۸۲.
[۵]. نعمانى، کتاب الغیبه، ص ۱۶۴.
#منبر_آماده
#منبرکوتاه
#امام_زمان_علیه_السلام
https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
سلام علیکم
اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَیْنِ
وَ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَیْنِ
وَ عَلى اَوْلادِ الْحُسَیْنِ
و عَلى اَصْحابِ الْحُسَیْنِ
زائر سفر کربلا هستم ، اگر لیاقت داشته باشم سلام شما را به محضر ارباب خواهم رساند .
التماس دعا
آنچه از ارباب، کمتر به ما گفتهاند🔎
⚠️امام حسین را فقط در چند ساعت آخر زندگیاش خلاصه کردهایم در حالی که از ۵۷ سال زندگی او بی خبریم.
✅امام حسین در جنگهای جمل و صفین، مثل سربازهای ساده در میدان جنگ حاضر شد؛ در حالی که میتوانست به بهانه آقازاده بودن، خود را از رزم، معاف کند.
✅امام حسین عاشقانه خانوادهاش را دوست داشت و به آنها محبت میکرد و حتی برای همسرش رباب، شعر عاشقانه میسرود.
✅در حال اعتکاف و طواف خانه خدا، شخص مقروضی از ایشان تقاضای کمک کرد و امام حسین اعتکاف خود را شکست تا از طلبکار، تقاضای مهلت کند.
✅هیچگاه هیچ پست و مقامی را از پدر خود که حاکم تمام ممالک اسلامی بود طلب نکرد. امام حسین کشاورز بود و هر روز بر روی اراضی خود کار میکرد.
✅در ماجرای صلح امام حسن با معاویه، با برادرش همراهی کرد و سخن هیچ مخالفی را نپذیرفت. پس از شهادت برادر نیز تا زمان مرگ معاویه به پیمانی که معاویه بارها آن را شکسته بود، متعهد ماند.
✅هیچگاه هیچ سائلی از خانه او دست خالی بر نمیگشت و نه تنها به فقرا کمک میکرد بلکه آنها را از گدایی بی نیاز میکرد.
✅در ماجرای خاکسپاری امام حسن، به خاطر جلوگیری از نزاع، به دفن نشدن برادرش در کنار رسولالله رضایت داد.
✅کنیز خود را به خاطر اینکه یک دستهگل به ایشان هدیه داد، آزاد کرد.
✅در ماجرای بیعت اجباری با یزید، در حالی که میتوانست مثل عبداللهبنزبیر در مکه پناهنده شود، اینکار را نکرد تا حرمت کعبه خدشهدار نشود.
✅وقتی به سپاه هزار نفری حربنیزید ریاحی برخورد کرد، نه تنها از عطش لشکریان دشمن سوءاستفاده نکرد بلکه همه لشگریان دشمن را سیراب کرد. حتی امامحسین دستور دادند که اسبهای دشمن را هم سیراب کنند.
✅وقتی که فهمیدند مردم کوفه از بیعت خود برگشتهاند، برای جلوگیری از جنگ و خونریزی به دشمن گفتند که از رفتن به کوفه منصرف شدهاند و برمیگردند ولی ابنزیاد مخالفت کرد.
✅وقتی حربنیزید ریاحی به دستور ابنزیاد اجازه بازگشت به امام حسین نداد، اصحاب به ایشان پیشنهاد دادند که با لشکر کوچک حُر بجنگند و از مهلکه فرار کنند ولی حضرت سیدالشهداء فرمودند:
من شروع کننده جنگ نیستم.
✅در حالی که تعداد سربازان ایشان کمتر از صد نفر بود، به آنها فرمودند هر کسی که بدهکار است نمیتواند با ما باشد و دو نفر از سربازان، به همین دلیل شبانه از امام حسین جدا شدند.
✅زمین کربلا را شصت هزار درهم از صاحبان آن خریدند و به همانها بخشیدند تا خون او در زمین دیگران ریخته نشود.
✅مردم در هنگام دفن امامحسین، آثار زخمهایی کهنه بر دوش ایشان دیدند. امام سجاد فرمودند این زخمها اثر کیسههایی است که پدرم شبانه به منزل نیازمندان میبُرد.
#امام_حسین
#منبر_آماده
#منبرکوتاه
#بسیج
#انتخاب_های_من
https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
📌#اعجاز_قرآن چگونه برای مردم عادی قابل فهم و اثبات است؟
توضیح سوال: بسیاری از مردم عادی و حتی دانشمندان دینی توان فهم اعجاز قرآن را ندارند. پس چگونه میتوان برای یک نامسلمان اعجاز قرآن را اثبات کرد؟
یک. قرآن کریم، یک کتاب است که در خود ادعای الهی بودن را مطرح و مخالفان را به مبارزه فراخوانده است. گاهی گفته مثل کل قرآن را بیاورید و گاهی گفته ده سوره و گاهی نیز گفته یک سوره بیاورید.
دو. دقت کنید که صاحب این کتاب، چقدر باید از ادعای خود مطمئن باشد که با قاطعیت انسانها و جنیان را در طول تاریخ به مبارزه فراطلبیده و درخواست کرده که اگر میتوانید یک سوره مثل قرآن بیاورید. روشن است که چنین مبارزه طلبی از یک انسان قابل تصور نیست، مگر آنکه پشتوانه الهی داشته باشد. انسانها اگر چیزی را کشف کنند، هرگز ادعا نمیکنند که بهتر از آن در آینده قابل آوردن نیست.
سه. برای اثبات اعجاز آن، باید وجه اعجاز را دانست. یعنی آن ویژگی خاص قرآن کریم که انسانها نمیتوانند در آن ویژگی حتی یک سوره مانند قرآن را بیاورند. آن ویژگی یا ویژگیهای خاص کدامند؟ تأکید میکنم این ویژگی باید چنان باشد که بشر نتواند حتی یک سوره مانند قرآن را در آن ویژگی بیاورد.
چهار. یک متن اساساً در چه اموری میتواند خاص باشد؟ به نظر میرسد که یا باید در محتوا خاص باشد یا در نوع بیان(یعنی همان فصاحت و بلاغت).
پنج. قرآن کریم به لحاظ محتوا چنان خاص نیست که نتوان یک سوره مثل آن آورد؛ برای نمونه، محتوای سوره توحید (فارغ از نوع بیان)، از سوی بشر کاملاً قابل آوردن است و معارف این سوره پیش از آنکه قرآن نازل شود، از سوی بشر قابل اثبات و بیان است.
شش. بنابراین وجه اعجاز آن، دست کم همان وجه ادبی یا همان نوع بیان و فصاحت و بلاغت است.
هفت. بررسی تاریخی نیز تأییدکننده همین وجه اعجاز است. چراکه قرآن کریم که ابتدا باید بتواند مخاطبان اولیه خود را نسبت به اعجاز خود قانع کند، در زمان و محیطی نازل شد که فصاحت و بلاغت ویژگی شاخص آنها به شمار میرفت.
هشت. در طول تاریخ نیز کسانی که کوشیدند مثل قرآن را بیاورند، همین وجه اعجاز مدنظرشان بود، ازاینرو در صدد آوردن مثل قرآن از نظر فصاحت و بلاغت بودند.
نه. ولی سوال اینجاست که این وجه اعجاز برای مخاطب عوام چگونه قابل اثبات است؟
ادامه در قسمت دوم ...
#منبر_آماده
#منبرکوتاه
#قرآن #تفسیر
#انتخاب_های_من
https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
اللهم صل علی محمد وال محمد وعجل فرجهم
باسلام وادب خدمت باسعادت جنابعالی وتوفیق رسیدن به سلامت نفس وتقوای الهی
#تلنگر #درس_اخلاق
*لزوم شناخت عوامل #فقر در#خانواده و #جامعه
انجام گناه واصرار برگناه
: امام رضا(ع):
همانا مؤمن نیت گناه میکند و از رزقش محروم می شود
*کفران نعمتهایی که خداوند عطا کرده
آنان نسبت به نعمتهای الهی کفران ورزیدند،
از این رو خداوند لباس گرسنگی و ترس را بر آنان پوشاند
*اسراف نعمات الهی
امام علی (ع) :
اسراف سبب فقر و نیازمندی است و میانه روی باعث بی نیازی می شود.
*ورود مخرب ربا درزندگی وجامعه
خداوند ربا را نابود مى كند، ولى صدقات را افزایش مى دهد
*درخواست ازدیگران ومحتاج دیگران بودن*
درخواست از دیگران کلید فقر است و روزی را نابود میکند.
*نادیده گرفتن الطاف الهی و تحقیر نعمت ها*
: امام رضا (ع) :
رزق و روزی کم راناچیز مشمارید،
زیرا این کار شما را از نعمتهای فراوان محروم می سازد.
*نفرین پدر و مادر درحق فرزندان *
امام کاظم (ع)
عقوق والدین کمی و تنگ دستی را به دنبال دارد و انسان را به ذلت و خواری میکشاند.
*ولخرجی وعدم مدیریت مالی *
امام علی (ع) :
کسی که به تبذیر و ولخرجی افتخار کند
با ورشکستگی خوار و ذلیل میشود
*خواب قبل ازطلوع آفتاب*
امام رضا (ع):
فرشتگان
روزی را بین طلوع فجر و طلوع آفتاب تقسیم میکنند،
هر کس در این وقت بخوابد از روزی خویش غفلت ورزیده است
ثواب الاعمال، ص ۲۴۱
بحارالانوار، ج۷ ، ص ۳۴۷
میزان الحکمه، ج۳ ، ص ۲۶۷۷
اصول کافی، ج۲ ، ص ۱۲۲
*التماس دعا*
#منبر_آماده
#منبرکوتاه
#انتخاب_های_من
https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
میدونین رمز با ادب بودن من چیه؟
کل دبستان بابام واسه ثبت نام منو میبرد مدرسه به ناظم میگفت گوشتش از شما استخونش از ما
بی ادبی کرد بزنینش.
از ترس لال میشدم
اخه پدر من مگه قصابیه؟ 😂
.
.
به نام خداوند ادب دوست
سلام
#امام_صادق عليه السلام
مَنْ لَهُ أدَبٌ فَعَلَيْهِ أنْ يَتَثَبَّتَ فيما يَعْلَمُ، وَ مِنَ الْوَرَعِ أنْْ لا يَقـُولَ ما لا يَعْـلَمْ
كسى كه ادب دارد بايد در معلومات خود تحقيق و كاوش كند (و هر چه می داند را به جای خود استفاده کند یعنی استفاده درست از معلومات نشانه ادب انسانی است) و اقتضاى ورع و پرهيزگارى اين است كه آنچه را نمى داند نگويد.
(مستدرك الوسائل📒17:250ح23)
✍🏻: از نشانه های ادب و خصائص انسان پرهیزگار اینست که:
هر سخن جایی و هر نکته مکانی دارد! باید عادت کنیم هر حرفی را نزنیم؛ همه ی آنچه را که میدانیم نگوییم، اگر چیزی بر زبان می آوریم از درستی آن مطمئن باشیم؛ اگر چیزی را نمیدانیم و در آن مسئله تخصص نداریم، اظهار نظر نکنیم. گفتن "نمیدانم" و صرف نظر از اظهار کلامی که به آن اگاه نیستیم، از خردمندی است؛ لطفا از گفتن "نمیدانم" خجالت نکشیم و به موقع سکوت و به جا سخن گفتن را بیاموزیم.
#منبر_آماده
#منبرکوتاه
#طنزیم
https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
🔰مصحف فاطمه در اندیشه ملاصدرا و امام خمینی
✅یکی از معارف بلند در رابطه با عصمت الله الکبری حضرت زهرا (س) ، "مصحف فاطمه" است . مصحف فاطمه نام کتابی که محتوای آن سخنان جبرییل با حضرت زهرا میباشد.
✅جریان پیدایش "مصحف فاطمه" از زبان امام صادق (ع) بر اساس نقل کلینی به سند صحیح در کتاب کافی چنین است ؛
فاطمه بعد از پيغمبر (ص) هفتاد و پنج روز در دنيا بود و از فراق پدر بسياراندوهگين بود. جبرئيل محضرش مي آمد و او را در مرگ پدر تسليت مي داد و خوشحالش مي كرد وغم واندوهش را تخفيف مي داد و از احوال و مقام پدرش خبر مي داد و سرگذشت اولادش را پس از او برايش مي گفت و علي (ع) آن مطالب را مي نوشت كه مجموع آن نوشته ها مصحف فاطمه (ع) شد. (کافی ج۱ ص۲۳۵)
✅ در این رابطه به دو گفتار مهم از دو حکیم الهی توجه نمایید ؛ یکی صدرالمتالهین و دیگری امام خمینی.
علاقمندم قبل نقل گفتار آن دو فیلسوف اسلامی ، سخنی در رابطه با ملاصدرا از امام راحل را که شگفت آور است ، ملاحظه فرمایید؛ ایشان در کشف الاسرار مینویسد:
«[ملاصدرا]محمد بن ابراهیم شیرازی از بزرگترین فلاسفه الهی و موسس قواعد الهیه و مجدد حکمت ما بعدالطبیعه، او اول کسی است که مبدا و معاد را بر یک اصل بزرگ خلل ناپذیر بنا نهاد و اثبات معاد جسمانی با برهان عقلی کرد و خللهای شیخ الرئیس را در علم الهی روشن کرد و شریعت مطهره و حکمت الهیه را با هم ائتلاف داد، ما با بررسی کامل دیدیم هر کس درباره او چیزی گفته از قصور خود و نرسیدن به مطالب بلندپایه اوست»
✅صدرالمتالهین درباره سِنخ معارف مندرج در مصحف فاطمه سخنِ ژرفی دارد.
ایشان در نوشته کوچکی بنام "رساله سه اصل" از "مصحف فاطمه" به دریایی از علوم غیبی تعبیر نموده که قابل مقایسه با هیچ علمی از علوم بشر نیست .
عبارت آن حکیمِ عارف بزرگ چنین است؛
"مصحف فاطمه" ؛ بحری از علوم مکاشفه است که باعلوم دیگر که میتوان با شش ماه و یا کمتر به ان دست پیدا کرد متفاوت است.
راز مطلب در این است که صدرالمتالهین "مصحف فاطمه" را از سنخ "علم وحی" میداند که علم لدنی و علم انزالی بر قلب انسان کامل است .
توضیح مطلب آن است که دانشهایی که بشر به ان دست پیدا میکند دارای خصوصیاتِ ضعف است ، مانند ؛ جزئی بودن ، خطاپذیر بودن ، و محدود بودن و نظایر آن ، که بعد مدتی یا باطل میشود و یا چون نظریه بالاتری ارائه میشود فراموش میشود، اضافه بر اینکه نسبت به ره آورد فکری بشر در آینده بیاطلاع است.
ولی علوم مکاشفه ای و وحیانی از آن سنخ علومی است که نه محدود به زمان و مکان است و نه جزئی است و نه باطل شدنی که خداوند متعال رشحه ای از آن علوم غیبی را به برخی برگزیدگان خود میدهد ؛ "عَلَّمْناهُ مِنْ لَدُنَّا عِلْماً.." (کهف/۶۵)
آنچه در بیان کوتاه جناب ملاصدرا امده اشارت به این معنا دارد.
✅ عارف معاصر حضرت خمینی در رابطه با مصحف حضرت فاطمه ، اشاراتی به مبداء حدوث آن که "نزول جبرئیل" است دارد و نزول جبرئیل را به جهت "روح اعظم الهی" بودنش ؛ بسیار مهم ارزیابی نموده و آن نشانه ی سنخیت و کمال بی انتهای فاطمه (س) میداند.
عبارت ایشان چنین است؛
"مسأله آمدن جبرئیل برای کسی یک مسأله ساده نیست. خیال نشود که جبرئیل برای هر کسی می آید و امکان دارد بیاید، این یک تناسب لازم است بین روح آن کسی که جبرئیل می خواهد بیاید و مقام جبرئیل که روح اعظم است... این تناسب بین جبرئیل که روح اعظم است و انبیای درجه اوّل بوده است مثل رسول خدا و موسی و عیسی و ابراهیم، بین همه کس نبوده است، بعد از این هم بین کسی دیگر نشده است. حتّی درباره ائمه هم من ندیده ام که وارد شده باشد این طور که جبرئیل بر آنها نازل شده باشد، فقط این برای حضرت زهرا (س) است".
✅این کتاب که الان پیش حضرت مهدی (عج) است بر خلاف تهمتی که برخی از اهل سنت به شیعیان میزنند که شبعیان مدعی اند ؛ قرآن دیگری دارند ! کتابی است غیر از قرآن است.
امام صادق(ع) قرن ها قبل این شبهه را پاسخ داده و فرموده: «…همانا مصحف فاطمه(ع) نزد ماست، مردم چه می دانند مصحف فاطمه چیست! عرض کردم مصحف فاطمه(ع) چیست؟ فرمود: مصحفى است سه برابر قرآنى که در دست شماست بخدا حتى یک حرف قرآن هم در آن نیست. / وَ إِنَ عِنْدَنَا لَمُصْحَفَ فَاطِمَهَ(ع)، وَ مَا یُدْرِیهِمْ مَا مُصْحَفُ فَاطِمَهَ(ع)؟».قَالَ: قُلْتُ: وَ مَا مُصْحَفُ فَاطِمَهَ (ع)؟ قَالَ: «مُصْحَفٌ فِیهِ مِثْلُ قُرْآنِکُمْ هذَا ثَلَاثَ مَرَّاتٍ، وَ اللَّهِ مَا فِیهِ مِنْ قُرْآنِکُمْ حَرْفٌ وَاحِدٌ» (کافی ج۱ص۲۳۹)
✅ مندرجات در مصحف فاطمه به صورت کلی معرفی شده است. در مصحف فاطمه طبق روایاتی که داریم این اصول کلی آمده؛
۱. هر چیز حلال و حرام و هر چیزی که که مردم به آن نیاز دارند ؛ «فِیهَا کُلُّ حَلَالٍ وَ حَرَامٍ وَ کُلُّ شَیْءٍ یَحْتَاجُ النَّاسُ إِلَیْهِ»
۲. وصیت نامه حضرت زهرا ؛ «فَإِنَّ فِیهِ وَصِیَّهَ فَاطِمَهَ»
۳. خبر دادن احوال پیامبر و جایگاه او؛ «وَ یُخْبِرُهَا عَنْ أَبِیهَا وَ مَکَانِه»
۴. گزارش از سرگذشت فرزندان آن حضرت بعد از وفاتش و خبر دادن از آینده ؛ «وَ یُخْبِرُهَا بِمَا یَکُونُ بَعْدَهَا فِی ذُرِّیَّتِهَاِ»
۵. نام تمام فرمانروایانی که به حکومت خواهند رسید؛ «فِیهِمَا تَسْمِیَهُ کُلِّ نَبِیٍّ وَ کُلِّ مَلِکٍ یَمْلِکُ الْأَرْض».
✅مصحف فاطمه از افتخارات اهلبیت است بطوریکه امیرالمومنین (ع) فرمود : "به همسرم مصحف وكتابي عطا شد كه علمي در آن است وهيچ كس قبل از وي به آن نرسيده. اين عطاي ويژهاي از طرف خدا ورسول او بود - و لقد أُعطِيَتْ زوجتي مُصحفاً فيه من العلم ما لم يسبقها إليه أحدٌخاصة من الله ورسوله» (بصائر/۲۰۰)
#منبر_آماده
#فاطمیه
#انتخاب_های_من
https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
⚫️ چه کنیم که کجروی های امت اسلامی صاف شود و امت از عذاب دائم حفظ گردد؟
🌺 حضرت زهرا (س) فرمود:
محمد (ص) و علی (ع) پدران این امت هستند. اگر این امت از آنها #اطاعت کنند و با آنها همراهی نمایند، آنها کجی امت را صاف می کنند و امت را از عذاب دائم نجات می دهند.
📣 توضیح: #اطاعت از محمد (ص) و علی (ع) و همراهی با آنان یعنی انجام #واجبات و ترک #حرامهایی که آنها دستور داده اند. انجام #واجبات و ترک #حرامها دو اثر دارد: 1. مصونیت از کج روی دنیوی 2. نجات از جهنم اخروی
📖 أبَوا هِذِهِ الاْمَّهِ مُحَمَّدٌ وَ عَلىٌّ، یُقْیمانِ أَودَّهُمْ، وَ یُنْقِذانِ مِنَ الْعَذابِ الدّائِمِ إنْ أطاعُوهُما، وَ یُبیحانِهِمُ النَّعیمَ الدّائم إنْ واقَفُوهُما
📚 بحار الانوار، ج 23 ص 256
در روایت دیگری هم چنین فرموده اند:
🏴 قالَت فاطِمَةُ عليها السلام لِرَجُلٍ لَمّا سَئَلَها وَ هِىَ عَلى قَبرِ عَمِّها حَمزَة عليه السلام :
اَما وَاللّه ِ لَوْ تَرَكُوا الْحَقَّ عَلى اَهْلِهِ وَاتَّبَعُوا عِتْرَةَ نَبِيِّهِ لَمَااخْتَلَفَ فِى اللّهِ تَعالى اثْنانِ.
▪️ حضرت زهرا عليها السلام بر سر مزار حمزه عليه السلام در پاسخ شخصى مى فرمايد:
به خدا سوگند اگر حق را به اهلش واگذار مى نمودند و از عترت پيامبر پيروى مى كردند، حتى دو نفر درباره خدا اختلاف نمى نمودند (واسلام همه عالم را فرا مى گرفت.)
كفاية الاثر: 199.
#منبر_آماده
#منبرکوتاه
#فاطمیه
#انتخاب_های_من
https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
حرم #امیرالمومنین علی علیه السلام نایب الزیاره همه دوستان هستم.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یا سیدتنا و مولاتنا انا توجهنا و استشفعنا و توسلنا بک الی الله💔
https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
ویرگول (منبرکوتاه)
📌#اعجاز_قرآن چگونه برای مردم عادی قابل فهم و اثبات است؟ توضیح سوال: بسیاری از مردم عادی و حتی دانشم
📌 #اعجاز_قرآن چگونه برای مردم عادی قابل فهم است؟
👈قسمت دوم
1⃣درست است که مردم عادی و بسیاری از دانشمندان دینی با مراجعه به قرآن کریم، متوجه اعجاز آن در امر فصاحت و بلاغت نمیشوند، ولی اساساً معجزه بودن یک معجزه مشروط به فهم همگانی از آن نیست، بلکه گاه تنها به درک متخصص و اهل فن، در می آید تا آنجا که گفته میشود، تشخیص اعجاز از سحر در داستان موسی و ساحران هم به وسیله ساحران که اهل فن بودند، صورت گرفت.
2⃣ تصور کنید که مدعی پیامبری کار خارقالعاده ای ارایه و ادعای اعجاز و پیامبری میکند، ولی تنها نخبگان قادر به تشخیص غیربشری بودن آن میشوند. وظیفهی انسانهای عادی در این موقعیت چیست؟ آیا میتوانند بگویند چون به درک ما در نمیآید، پس وظیفه ای نداریم؟ روشن است که موظفند به نخبگان و متخصصان مورد اعتماد مراجعه کنند، به ویژه آنکه در این مورد پای سعادت و رستگاری حقیقی و ابدی انسان در میان است.
3⃣اینک قرآن کریم آشکارا مخالفان را به مبارزه فراطلبیده، روشن است که مخالفان باید بکوشند ادعای قرآن را پاسخ دهند ولی نتوانسته اند. کسانی نیز که کوشیدند مانند قرآن را بیاورند آنچه آوردند، هرگز نتوانست ادعای قرآن را نقض کند، که اگر نقض میکرد، مخالفان روی آن سرمایهگذاری فراوان میکردند و جنگ رسانهای بزرگی راه میانداختند.
4⃣ این همه، نشان میدهد که مخالفان توان هماوردی با قرآن را نداشتهاند که اگر داشتند به قرآن سوزی رو نمیآوردند.
5⃣از سوی دیگر، قرآن ادعا میکند که از سوی خداوند متعال است و میگوید اگر بشر میتواند یک سوره مانند آن بیاورد. به نظر شما اگر قرآن از سوی بشر بود، آیا آن بشر میتوانست با قاطعیت اینگونه مبارزهطلبی کند؟ این ادعا پس از ۱۴۰۰ سال نقض نشده و اگر حقیقتا یک ادعای دروغین بود، حکمت الهی اقتضا میکرد که خود به نوعی این ادعا را باطل سازد. بنابراین سکوت او نشان دهندهی تأیید ادعای قرآن کریم است.
6⃣ همچنین در تأیید موارد پیشگفته، میتوان به آموزههای علمی قرآن اشاره کرد که یکی پس از دیگری، حقانیت آنها از سوی علم روز تأیید میشود. اخبار غیبی آن، محقق میگردد. فصاحت و بلاغت فوقالعاده ی آن موجب شگفتی نامسلمانان میشود تا آنجا که دانشمندانی مانند موریس بوکای فرانسوی، جان دیون پورت انگلیسی و ... به دین اسلام روی آوردند (در مورد اخیر، ر.ک: مقاله اعجاز قرآن و مستشرقان)
7⃣ به موارد فوق، این نکته را نیز اضافه کنید که این کتاب از سوی یک فرد درس نخوانده آورده شده. آیا میتوان تصور کرد که کتابی با این عظمت از سوی چنین فردی باشد؟؟
در متن آینده به مواردی از آموزههای علمی قرآنی اشاره میکنیم که مورد تایید دانشمندان علوم تجربی قرار گرفته است.
ادامه دارد ...
#منبر_آماده
#منبرکوتاه
#قرآن #تفسیر
#انتخاب_های_من
https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
🏴🥀🏴🥀🏴🥀🏴🥀🏴
پرســـ❓ــش
⁉️ به چه منظور پیامبر، حضرت زهرا را امابیها خطاب میکردند؟
🛑مقدمه
عربها در نامگذاري سه چيز دارند:
〽️اسم: مانند فاطمه
〽️لقب: مانند زهرا
〽️كنيه: مانند " ام ابيها"
حضرت فاطمه (سلاماللهعلیها) افزون بر نام، از چندين لقب و كنيه نیز بهرهمند بودند، انتخاب كنيهها ممكن است به جهت خاصي باشد.
یکی از القاب حضرت زهرا -سلاماللهعلیها- امابيهاست يعني، مادرِ پدرش كه پيامبر اكرم(صلیاللهعلیهوآلهوسلم) به آن حضرت ميفرمودند امابيها (مادرِ من) که در اين رابطه احتمالاتي وجود دارد.
📚مقاتلالطالبين و كشفالغمه
1⃣ ملاطفت حضرت با پدر و پدر با ایشان
رمز اين نام گذاري ممكن است به جهت اظهار محبت باشد، همان گونه كه متداول است پدر در اظهار محبت نسبت به دخترش ميگويد: مادرم و نسبت به پسرش ميگويد: بابايِمن،
يعني پيامبر جهت اظهار محبت به دخترشان میفرمودند: تو مادر پدرت هستي.
شايد بدين جهت باشد كه در دوره غربت اسلام، حضرت با پدرشان رفتاري همانند رفتارِ مادر به فرزند داشتند
📚سيد جعفر شهيدي، زندگاني حضرت فاطمه(س) ص 40
پيامبر نيز بسيار به دخترشان علاقهمند بودند، همانند رفتار فرزند نسبت به مادر.
پيامبر دست حضرت فاطمه را ميبوسيد. هر گاه به سفر مي رفتند آخرين كسي كه با او خداحافظي ميكردند، حضرت فاطمه بودند و در بازگشت از سفر نیز نخست به ديدار حضرت زهرا میرفتند و ایشان مانند مادري دلسوز رسول خدا را در آغوش ميگرفتند و از ایشان نگهداري ميكردند، زخمهايشان را مرهم ميگذاشتند و با این کار رنجها و دردهای پیامبر را كاهش ميدادند و ابراز عواطفشان دو سويه و همانند ابراز عواطف مادر و فرزند بود
2⃣ ریشهی درخت رسالت
مادر هر چيزي اصل و اساس اوست. ممكن است مقصود آن باشد كه حضرت فاطمه اصل و اساس درخت رسالتاند، چنان كه در روايت آمده است: "شجرهی طيبه پيامبر -صلیاللهعلیهوآلهوسلم- است، ساقهاش علي -علیهالسلام- و ريشهاش فاطمه سلاماللهعلیها، ميوه اش فرزندان او و شاخ و برگش شيعيان حضرت ميباشند و اگر ريشه درخت نباشد، درخت خشك ميگردد و طراوت خود را از دست ميدهد. حضرت زهرا -سلاماللهعلیها-اگر نبودند درخت اسلام سرسبزي و نشاط خود را از دست ميداد.
3⃣ بالاتر بودن حضرت نسبت به همسران پیامبر
چون خداوند همسران پيامبر را به كنية "ام المؤمنين" گرامي داشتند، به ذهن خطور كند كه آنان مهمترين زنان روي زمين هستند یا حتي از حضرت فاطمه (سلاماللهعلیها) بالاترند، از اين جهت حضرت رسول ایشان را "ام ابيها" خطاب كردند تا از اين وسوسهها و خطورات ذهني پیشگیری شود؛ يعني اي زنان پيامبر اگر شما به منزلهی مادرِ مؤمنان هستيد، حضرت فاطمه به منزلة مادر پيامبر است.(احمد رحماني همداني، فاطمه زهرا شادماني دل پيامبر (ص) ص 267 )
#منبر_آماده
#شبهات_فاطمیه
#انتخاب_های_من
https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
خلقت شیطان
بِسْمِ اللّهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحيمْ
خداوند سه گونه موجود عاقل و با شعور آفريده : يك نوع در آسمان ها هستند كه همان فرشتگان اند و از نور به وجود آمده اند كه شهوت جنسى و خور و خواب و شهوات ديگر ندارند؛ گناه از آنان سر نمى زند، تسليم محض پروردگار مى باشند و يك لحظه نافرمانى او را نمى كنند، خلقت آنها جلوتر از جن و انس بوده .
نوع ديگر؛ انسان است كه خداوند متعال او را با دو دست قدرت خود پديد آورد و ملائكه بر او سجده كردند و استاد آنان شد، هم عقل و هم شهوت در وجودش گذاشت ، و از خاك و آب به وجود آمده است .
نوع سوم ؛ نژاد جن است كه خداوند ايشان را از آتش بى دود(و باد) پديد آورد، و مثل انسان عقل و شهوت به آنها داده شده است . خلقت جن قبل از خلقت آدم و هم زمان با خلقت نسانس بوده است . خداوند درباره خلقت آنان چنين فرموده :
والجان خلقناه من قبل من نار السموم
((ما طايفه جن را قبل از انسان از آتش گرم و سوزان - و شعله ور بدون دود - آفريديم )).
همان طور كه خداوند، نخست آدم عليه السلام را خلق نمود و همسرش ((حوا)) را بعد از او از جنس خودش آفريد، پدر جن ها هم كه ((مارج )) نام داشت از آتش و سپس همسرش ((مارجه )) را نيز از او خلق نمود. ((مارج و مارجه )) با هم ازدواج كردند ((جان )) متولد شد و فرزندان ((جان )) دو طايفه شدند، يك طايفه ، همان جن ها كه در ميان آنان ، هم مؤمن پيدا مى شود و هم كافر؛ طايفه دوم ؛ شياطين شدند كه پدر بزرگشان ((ابليس )) مى باشد. ابليس يكى از فرزندان جان است .
#شیطان_شناسی 0⃣1⃣
#منبر_آماده
#منبرکوتاه
https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
*اللهم صل علی محمدوال محمد وعجل فرجهم
باسلام وادب خدمت باسعادت عزیزان وتوفیق شناخت صفات اخلاقی ومتصف شدن به اوصاف مؤمنان راستین وبااخلاص
*تواضع ، برجسته ترین صفات مؤمنان حقیقی*
*برترین صفت برای مؤمن*
قرآن کریم میفرماید که یکی از صفاتِ خوب و برجستهی مؤمنانِ حقیقی، تواضع است.
تواضع در برابرِ تمام انسانها،
مخصوصاً اهلِ ايمان:
*أَذِلَّةٍ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ*
نسبت به مومنین،
متواضع هستند...
*انسان متکبّر و مغرور*
اصلاً خدا از بندهای که متکبّر و مغرور باشه،
خیلی بدش میاد،
لذا لحنِ آیاتِ قرآن نسبت به آدمهای مغرور و متکبّر، خیلی تند است:
*لَا تَمْشِ فِی الْأَرْضِ مَرَحًا إِنَّکَ لَن تَخْرِقَ الْأَرْضَ وَ لَن تَبْلُغَ الْجِبَالَ طُولًا*
روی زمین، با تکبّر و غرور راه مرو!
تو نمیتوانی زمین را بشکافی،
و طول قامتت هرگز به کوهها نمیرسد!
*مغرور وخودخواه نباشیم*
خیلی ساده وهمگان فهم بگوئیم
فکر کردیم چه کسی هستیم، که انقدر غرور و تکبر داریم؟؟!
چرا انقدر مغرورانه راه می رویم ؟!
فکر کردیم لباسِ ومقام نشانه برتری انسان است
هرگز،
آیامدرک تحصیلی آقای وکرامت بخش است ،
خودروی که برآن سواریم ،
خانه ایی که دراو سکنا داریم ؟!
انقدر غرور و تکبر نداشته باشیم، پایان عمروعبوراز دنیا فقط درچند متر جا قرارخواهیم گرفت
تنها وتنها
توجه کنیم به نالاهای سحرگاه حضرات ائمه اطهار
که چگونه از خوف قبروقیامت می گریستن
*نصیحت لقمان حکیم*
لذا یکی از نصیحتهای لقمانِ حکیم به فرزندش همینه:
*لَا تُصَعِّرْ خَدَّکَ لِلنَّاسِ وَ لَا تَمْشِ فِی الْأَرْضِ مَرَحًا إِنَّ اللَّهَ لَا یُحِبُّ کُلَّ مُخْتَالٍ فَخُورٍ*
پسرم! با بیاعتنایی از مردم روی مگردان،
و مغرورانه بر زمین راه مرو،
زیرا خداوند هیچ متکبّرِ مغروری را دوست ندارد
سوره لقمان آیه۱۸
سوره اسراء آیه۳۷
سوره مائده آیه۵۴
*التماس دعادارم*
#منبر_آماده
#منبرکوتاه
#انتخاب_های_من
#درس_اخلاق
https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
🔻 #مستحبات و #مکروهات را بشناسیم ....
💢 کراهت خوردن بیش از اندازه یک نخود از تربت شریف امام حسین سلام الله علیه
امام صادق سلام الله علیه در حدیثی فرمود:
در وقتی که تربت را بخوری اوّل ببوس و بر هر دو دیده بگذار و زیاده از یک نخود مخور که هرکه زیاده بخورد چنان است که گوشت و خون ما را خورده است.
📚 کتاب #حلیه_المتقین
باب نهم فصل دوازدهم
#مستحبات
#مکروهات
#منبر_آماده
#منبرکوتاه
https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
امیرالمؤمنین على عليه السلام:
كار خوب انجام دهيد و هيچ كار خوبى را كوچك مشماريد؛ زيرا كوچك آن هم بزرگ است و اندكش بسيار
اِفعَلوا الخَيرَ و لا تُحَقِّروا مِنهُ شَيئا؛ فإنَّ صَغيرَهُ كَبيرٌ، و قَليلَهُ كَثيرٌ
ميزان الحكمه جلد7 صفحه 56
امام على عليه السلام:
كار خوب، آسانتر از كار بد است
الخَيرُ أسهَلُ مِن فِعلِ الشَّرِّ
غرر الحكم حدیث 1199
امام على عليه السلام:
كار خوب، اندوخته اى ماندنى و ميوه اى پاكيزه و خوشگوار است
فِعلُ الخَيرِ ذَخيرَةٌ باقِيَةٌ ، و ثَمَرةٌ زاكِيَةٌ
غرر الحكم حدیث 6545
امام على عليه السلام:
فرصت، چون ابر مى گذرد. پس، فرصتهاى كار خوب را غنيمت شمريد
الفُرصَةُ تَمُرُّ مَرَّ السَّحابِ، فانتَهِزُوا فُرَصَ الخَيرِ
نهج البلاغه، حکمت21
#حدیث_تصویری
#منبر_آماده
#منبرکوتاه
https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
ویرگول (منبرکوتاه)
📌 #اعجاز_قرآن چگونه برای مردم عادی قابل فهم است؟ 👈قسمت دوم 1⃣درست است که مردم عادی و بسیاری از دان
📌#اعجاز_قرآن چگونه برای مردم عادی قابل اثبات است؟
قسمت سوم و پایانی
👈در دو قسمت قبل، دربارۀ اثبات اعجاز قرآن کریم سخن گفتیم. اینک در تأیید اعجاز قرآن، به یک نمونه از اعجاز علمی قرآن کریم اشاره می کنیم. مقصود از اعجاز علمی، بیان آموزه های علمی است که بدون استفاده از ابزار عادی و شناخته شده، در دوره ای که امکاناتی نیز برای تحقیق دربارۀ آن وجود نداشته، بیان شود.
👈دیدگاه قرآن کریم دربارۀ کوهها
1⃣«وَ الْجِبالَ أَوْتاداً» (نبأ، 7) بر اساس این آیه، کوهها میخهای زمین هستند.
2⃣« ... وَ أَلْقى فِي الْأَرْضِ رَواسِيَ أَنْ تَميدَ بِكُمْ؛ و در زمين كوههايى افكند تا شما را نلرزاند» (لقمان، 10) بر این اساس، وجود کوه در کاهش زلزله موثر است.
3⃣برخی منتقدان مانند دکتر سها می گویند: «اولاً کوهها مثل میخ نیستند که ریشه ای فروکوفته در پوستۀ زمین داشته باشند؛ برعکس کوهها قشر زمینند که برآمده شده اند؛ یعنی درست عکس میخ. ثانیاً فرورفتگی ها و کوهها نتیجۀ حرکات زمین هستند و نقشی در تثبیت ندارند و بر عکس، هرجا کوه است خطر زلزله بیشتر است ... بنابراین کوه نماد بی ثباتی زمین است نه تثبیت کنندۀ زمین».
4⃣نقد و بررسی علمی.
روشن است که داوری میان سخن قرآن کریم و منتقدان آن، به عهدۀ دانشمندان رشتۀ زمین شناسی و زلزله شناسی است.
5⃣ بر اساس تحقیقات زمین شناسان، آنچه از کوهها روی زمین مشاهده میکنیم، قسمت اندکی از آن است و ریشه های به مراتب بیشتری از آن زیر زمین است و به معنای واقعی کلمه، کوهها همچون میخ عمل کرده اند. بدین معنا که پوسته زمین بر روی یک لایه مایع بنام استنوسفر شناور است و کوهها که بر روی پوسته قرار دارند، لایۀ سطحی آن را ضخامت بخشیده و مانند میخ، پوسته و لایۀ زیرین استنوسفر را به هم میدوزند.
6⃣تأثیر کوهها در کاهش زلزله
در وبلاگ “باشگاه فیزیک” در باره نقش کوهها در زمین نوشته شده است که :
کوهها از ریشه به هم پیوسته اند و همچون زرهی کره زمین را در بر گرفته اند ، و این سبب می شود که از لرزشهای شدید زمین که بر اثر فشار گازهای درونی و عوامل زلزله ساز هر لحظه ممکن است رخ دهد تا حد زیادی جلوگیری شود .
7⃣در سایت Livesciences نیز در باره نقش کوهها در زمین نوشته شده است: مطالعات نشان داده است که در مناطقی که کوهها وجود دارند احتمال زلزله کمتر است و یک متخصص ژئوفیزیک که سی سال است در این زمینه فعالیت می کند میگوید که کوهها می توانند مانع از زمین لرزه های بزرگ شوند.
8⃣اینک با این پرسش مواجه می شویم که آیا این سخنان می تواند 1400 سال قبل از یک انسان درس نخوانده در محیطی که جاهلیت شاخصۀ مهم آن بود، صادر شده باشد؟
#منبر_آماده
#منبرکوتاه
#قرآن #تفسیر
#انتخاب_های_من
https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880
پرسش : چه احادیثی از ائمه(علیهم السلام) در مورد امام مهدی(عج) نقل شده است؟
پاسخ:
اخبار و روايات فراوانى از پيامبر اسلام و هر يك از امامان(عليهم السلام) درباره تولد، غيبت، ظهور و قيام جهانى و ساير ويژگي هاى حضرت مهدى نقل شده و در واقع سال ها پيش از تولد آن حضرت، خصوصيات و ويژگي هاى او - از قبيل اينكه: او از خاندان پيامبر(صلی الله علیه وآله)، از فرزندان فاطمه(عليها السلام) و از نسل حسين(علیه السلام) است و با قيام جهانى خويش زمين را پر از عدل و داد خواهد كرد - پيشگويى شده است.
تعداد اين روايات به حدى فراوان است كه درباره كمتر موضوعى از موضوعات اسلامى اين اندازه حديث وارد شده است.
با آنكه عصر هر يك از ائمه و يژگي هايى داشته و توجه آن بزرگواران قاعدتاً معطوف به مسائل و موضوعات حادّ روز بوده، امّا در عين حال، موضوع حضرت مهدى - عج الله تعالى فرجه الشريف - همواره مورد نظر آنان بوده و به مناسبت هاى گوناگون بيانات و پيشگويي هاى فراوانى نموده اند كه ذيلاً به عنوان نمونه آمارى اجمالى از احاديثى كه از ائمه در اين زمينه رسيده از نظر خوانندگان محترم مى گذرانيم:
1 - امير مؤمنان(علیه السلام) 51 حديث،
2 - امام حسن(علیه السلام) 5 حديث،
3 - امام حسين(علیه السلام) 14 حديث،
4 - امام زين العابدين(علیه السلام) 11 حديث،
5 - امام باقر(علیه السلام) 63 حديث،
6 - امام صادق(علیه السلام) 124 حديث،
7 - امام موسى بن جعفر(علیه السلام) 6 حديث،
8 - امام رضا(علیه السلام) 19 حديث،
9 - امام جواد(علیه السلام) 6 حديث،
10 - امام هادى(علیه السلام) 6 حديث،
11 - امام حسن عسكرى(علیه السلام) 22 حديث
#منبر_آماده
#منبرکوتاه
#ظهور
#جمعه_های_بیقراری
https://eitaa.com/joinchat/815333562Cf516a20880