eitaa logo
زن، خانواده و سبک زندگی
1.5هزار دنبال‌کننده
3.3هزار عکس
2.7هزار ویدیو
195 فایل
به کانال علمی_تخصصی موقوفه مجازی زن، خانواده و سبک زندگی خوش آمدید در این کانال مطالبی پیرامون مباحث زن و خانواده، فرزندپروری، مهارت زناشویی، نقد فمینیسم و... قرار خواهد گرفت. آیدی مستقیم سرکارخانم زهرا محسن زاده: @mohsenz224 کانال دکترنیلچی زاده نیست❌
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 در کلام استاد اخلاق مرحوم حاج آقا مجتبی تهرانی رضوان الله علیه 🌿 تربیت در محیط خانوادگی 🌺 ریشه ی پاکدامنی حیاست میگوید: عفت، پاکدامنی! بسیار خوب، ریشه عفت چیست⁉️ عفت از شاخه های . على (عليه السلام) میفرماید: «سبب العفه، ألحياء» سبب پاکدامنی حیاست آنچه موجب پاکدامنی میشود، عبارت از پرده داریست، حیا است. حتی حضرت یک موازنه میکند بین اینها و میفرماید: «على قدر الحياء، تكون العفة» پاکدامنی به مقدار حیا و پرده داریست. 📚 غرر الحکم، ص 256. چون جنبه كمّی ندارد و مربوط به است، جنبه کیفی دارد، شدت و ضعف دارد. هر چه حیا شدیدتر باشد، و پدر و مادر روی آن کار کردند، عفت و پاکدامنی او بیشتر میشود. فرزند به مقدار ، پاکدامنی پیدا میکند. اینکه عرض کردم در تربیت آنکه نقش زیربنایی دارد حیا است این است. در روابط گوناگون هم مطرح است که من الآن وارد این فضای محدود شدم. پدر و مادر باید دنبال این باشند که از همان کوچکی، مراقبت کنند که این پرده الهیه، این حیا که یک پوشش الهی بر روی انسان است و هر انسانی هم دارد، دریده نشود. باید روی آن کار بکنند تا شود. ما همه ما از نظر نهادمان موحد هستیم، اما بحث چیست⁉️ اگر روی آن کار کنیم میرود بالا، کار نکنی از بین میرود؛ استعداد است، در وجود فرزند هست. https://eitaa.com/joinchat/2018574369C2399355813 💌 🍂👨‍👩‍👧‍👦🍃 @woman_family 🍃🍂💌🍃🍂👨‍👩‍👧‍👦 ✨🍃🍂👨‍👩‍👧‍👦🍃🍂💌✨
🔰 در کلام استاد اخلاق مرحوم حاج آقا مجتبی تهرانی رضوان الله علیه 🌿 تربیت در محیط خانوادگی 🌺 اختلاط پسر و دختر، خیانت به جامعه گاهی یک سنخ أمور را مطرح میکنند که مثلا اختلاط پسر و دختر چه اشکالی دارد⁉️ ❌ ببینید چه را اینها نسبت به جامعه دارند مرتکب میشوند‼️ من روایت خواندم. ده سال دیگر تمام شد، یک وقت نشود اینها با هم رابطه تنگاتنگ اینگونه پیدا کنند. در خلوتگاه والدين بی اجازه وارد نشود. به این سن میرسد، وقتی به بستر میرود، با همجنس خودش در یک جا نخوابد‼️ یک وقت اشتباه نکنید‼️ اول فرمود: الصبي و الصبي و الصبی، دوم، جدا کرد. نه دختران در یک بستر بخوابند و نه پسران‼️ ❌ نترسید که میگویند: فلانی سنتگرا است. بله افتخار من این است که ستتگرا هستم! چون پیغمبر من سنتگرا است. من تابع او هستم. تابع سنت انسانيه و الهیه ام؛ نه سنت حيوانيه روشنفکرمآبانه‼️ https://eitaa.com/joinchat/2018574369C2399355813 💌 🍂👨‍👩‍👧‍👦🍃 @woman_family 🍃🍂💌🍃🍂👨‍👩‍👧‍👦 ✨🍃🍂👨‍👩‍👧‍👦🍃🍂💌✨
زن، خانواده و سبک زندگی
🔰 در کلام استاد اخلاق مرحوم حاج آقا مجتبی تهرانی رضوان الله علیه 🌿 تربیت در محیط خانوادگی 🌺 حیای زلیخا از بتش ای کاش لااقل میرفتند آن بت پرست را می دیدند و حیا را از او یاد میگرفتند. شما قصه حضرت یوسف را میدانید. من یک روایت از امام باقر (عليه السلام) برای شما میخوانم، که وقتی از ایشان راجع به جریان حضرت یوسف سؤال میشود، حضرت فرمودند: در آنجایی که زلیخا یوسف را به گناه دعوت کرد، روی بتش انداخت. من یک تکه از روایت را میخوانم. «فقال لها يوسف: ما صنعت؟» یوسف به او گفت: چه کار بود کردی؟ «قالت: طرحت عليها ثوبا أستحيي أن يرانا » روی او پوششی انداختم. پیراهن، پوشش را ثوب میگویند. خجالت میکشم، شرمم می آید که ما را ببیند. میکنم که این بت ما را ببیند. «قال (عليه السلام): فقال يوسف (عليه السلام): فأنت تستحيين من صنمک و هو لا يسمع و لا يبصر و لا أستحيي أنا من ربي؟» حضرت امام باقر فرمود: که یوسف در جواب او گفت: تو از بت خود حیا میکنی، و حال آنکه او نه میشنود و نه میبیند. نه سمیع است، نه بصير است. حال من نباید از پروردگارم خجالت بکشم؟ تو از بت خود خجالت بکشی، من از خدایم خجالت نکشم؟! 📚 تفسیر عیاشی، ج 2 ،ص 174. ملاصدرا میگوید: مسئله غریزه ای انسانی است. ما به الامتياز انسان از حیوان است. بتپرست هم خجالت می کشد، اکتسابی نیست. تو از خدایت خجالت نمیکشی؟ 🌿 «أ لم يعلم بأن الله یری [علق14]» آیا نمیداند که خدا میبیند⁉️ مسئله این است که انسان - نگاه کنید، انسان اگر بخواهد انسانیتش را حفظ بکند، باید پرده دار باشد. پرده دری انسان را از وادی انسانیت، دور میکند. شخص را بیرون میکند. https://eitaa.com/joinchat/2018574369C2399355813 💌 🍂👨‍👩‍👧‍👦🍃 @woman_family 🍃🍂💌🍃🍂👨‍👩‍👧‍👦 ✨🍃🍂👨‍👩‍👧‍👦🍃🍂💌✨
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
زن، خانواده و سبک زندگی
🔰 در کلام استاد اخلاق مرحوم حاج آقا مجتبی تهرانی رضوان الله علیه 🌿 تربیت در محیط خانوادگی 🌺 آموزش حیا، در خانواده با پدر و مادر است تمام دستورات دینی ما، دقیقا حساب شده است. تمامش برای حفظ من و تو است؛ و بعد از آن هم برای حفظ الهيت است. هم بعد انسانی، هم بعد الهی است. نگاه کنید از کجا هم شروع میکند⁉️ از همان اول، از محیط ؛ همان موقع کودکی دستورات داده شده تا آخر آخر. اینکه من عرض کردم - ای پدر، ای مادر - بدان تو غیرت داری⁉️ - گفتم: ، حالتی روحی است که از محبت نسبت به فرزند نشأت گرفته است. به این میگویند: غیرت برای حفظ و حراست ، باید هر کس دیگری را که دوست داری، نسبت به او غیرت داشته باشی و او را حراست کنی. پدر که به بچه ات علاقه مندی! مادر که به بچه ات علاقه مندی! داشته باش! او را در بعد انسانی و الهی اش حفظ کن! نگذار مثل حیوانات بشود، «و إن الغيرة من الايمان» اگر دین داری باید غیرت داشته باشی و از انسانیت و الهيت وجودی فرزندت حفاظت کنی. بحث ما اینجاست👌 https://eitaa.com/joinchat/2018574369C2399355813 💌 🍂👨‍👩‍👧‍👦🍃 @woman_family 🍃🍂💌🍃🍂👨‍👩‍👧‍👦 ✨🍃🍂👨‍👩‍👧‍👦🍃🍂💌✨
🔰 در کلام استاد اخلاق مرحوم حاج آقا مجتبی تهرانی رضوان الله علیه 🌿 تربیت در محیط خانوادگی 🌺 منشاء بی عفتی، رواج بی حیایی در است رابطه میان و مسئله هم تماما هماهنگ است. معارف ما اینگونه است، یک انسان - من حتی میخواهم بگویم، انسان نه مؤمن!- هر که بخواهد خودش را حفظ بکند، باید یک همچنین غیرتی نسبت به بچه اش داشته باشد؛ چه دخترش، چه پسرش. اگر بخواهید فرزندانتان را بار بیاورید، بدانید عفت از حیا نشأت گرفته است، شاخه ایست از حياء. 🌸 على (عليه السلام) فرمود: سبب عفت، حیا است. هر مقدار حیا بالا برود، سطح عفت و پاکدامنی هم بالا میرود. منشا بی عفتی در جامعه ما، بی حیایی است. مردم را دریده کردند. عواملی هم که این پرده را میدرند، متعدد است. پدر و مادر باید بر سرشان بزنند؛ هیچ کار هم نمیتوانند بکنند. تا آن موقع که در محیط است، در دست والدین است. وقتی که رفت بیرون و در محیط آموزشی قرار گرفت، بدبختی او بالا میرود. بدتر از همه هم محیط حاکم بر جامعه است. رسانه های تصویری، جامعه هستند. نمیتوانم دیگر حرف بزنم. بفهمید چه کار دارند میکنند. https://eitaa.com/joinchat/2018574369C2399355813 💌 🍂👨‍👩‍👧‍👦🍃 @woman_family 🍃🍂💌🍃🍂👨‍👩‍👧‍👦 ✨🍃🍂👨‍👩‍👧‍👦🍃🍂💌✨
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💞 اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى عَلِيِّ بْنِ مُوسَى الرِّضَا الْمُرْتَضَى الْإِمَامِ التَّقِيِّ النَّقِيِ‏ وَ حُجَّتِكَ عَلَى مَنْ فَوْقَ الْأَرْضِ وَ مَنْ تَحْتَ الثَّرَى الصِّدِّيقِ الشَّهِيدِ صَلاَةً كَثِيرَةً تَامَّةً زَاكِيَةً مُتَوَاصِلَةً مُتَوَاتِرَةً مُتَرَادِفَةً كَأَفْضَلِ مَا صَلَّيْتَ عَلَى أَحَدٍ مِنْ أَوْلِيَائِكَ‏ بارالها درود و رحمت فرست بر على بن موسى الرضا پسنديده پيشواى پارسا و منزه و حجت تو بر هر كه روى زمين است و هر كه زير خاك بسيار راستگو و شهيد درود و رحمتى فراوان و كامل و با بركت و متصل و پيوست و پياپى و دنبال هم همچون بهترين رحمتى كه بر يكى از اوليائت فرستادى. 💞 ولادت با سعادت هشتمین اختر تابناک آسمان امام و ولایت حضرت علی بن موسی الرضا علیه آلاف التهیه و الثنا بر همه ی شما عاشقان حضرتش مبارک باد🌺 .•°°•.🌺.•°°•. 💞 💞 https://eitaa.com/joinchat/2018574369C2399355813 °•¸.•°
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 مناظره زیبای امام رضا علیه السلام با جاثلیق مسیحی. حتما ببینید و از قدرت استدلال حضرت از منابع خود مسیحیت لذت ببرید👌 .•°°•.🌺.•°°•. 💞 💞 https://eitaa.com/joinchat/2018574369C2399355813 °•¸.•°
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰 در کلام استاد اخلاق مرحوم حاج آقا مجتبی تهرانی رضوان الله علیه 🌿 تربیت در محیط خانوادگی 🌺 نهی از تربیت در حالت خشم یکی از مواردی که در باب مطرح شده است این است که مربی در یک حال خاصی، از تربیت دیگران تهی شده است، که در این حال دیگری را تربیت نکن‼️ خود این یک مسئله است. جهت آن هم این است که ممکن است در این حال نتیجه مطلوب را نگیری، بلکه نتیجه عکس بشود. درباره پیغمبر اکرم نقل شده که «نهی رسول الله (صلى الله عليه وآله و سلم) عن الأدب عند الغضب» رسول خدا از تأدیب به هنگام ، نهی فرمودند. 📚 وسائل الشيعة، ج 28، ص 48. یعنی آنگاه که خشمگین شدی، آنگاه تربیت نکن‼️ ادب همان تربیت است. در روایتی است از علی (علیه السلام) آمده است: «لا أدب مع الغضب» ادب کردن، هنگام خشم ممکن نیست. 📚 غرر الحکم، ص 303. https://eitaa.com/joinchat/2018574369C2399355813 💌 🍂👨‍👩‍👧‍👦🍃 @woman_family 🍃🍂💌🍃🍂👨‍👩‍👧‍👦 ✨🍃🍂👨‍👩‍👧‍👦🍃🍂💌✨
زن، خانواده و سبک زندگی
🔰 در کلام استاد اخلاق مرحوم حاج آقا مجتبی تهرانی رضوان الله علیه 🌿 تربیت در محیط خانوادگی 🌺 در حال خشم، ممکن است فرزند، رو در روی تو بایستد تربیت همراه غضب، اصلا تربیت نیست. چون آنچه که در باب تربیت نقش زیربنایی دارد و برای تأدیب و تربیت می خواهیم از او استفاده کنیم، و است. اگر بخواهی در آن حال که خشمگین هستی، فرزندت را تربیت کنی، چون هنوز نتواستی خودت را کنترل کنی، ممکن است حرکتی از تو سر بزند که این موجب پرده دری شود. چون عصبانی شده ای ممکن است یک دفعه یک حرکتی از تو سر بزند - اعم از گفتار و کردار – که موجب پرده دری و بیحیایی شود. 👈 مثلا موجب شود که طرف مقابل، جلوی تو بایستد؛ یعنی بر اثر این روش تو نتیجه عکس دهد. تو با این کارت پرده دری کردی. آن پرده داری و حیایی که برای تربیت فرزند زیربنا بود را دریدی. تربیت در این موقعیت دیگر فایده ندارد. چون محور و زیر بنا، است نه . ببینید این مسئله ای را که من مطرح کردم، جنبه ی دارد و مربوط به معارف ماست. مربوط به معارف قرآنی و روایی ماست. من خطابه بلد نیستم. شعار هم بلد نیستم؛ من ضد شعارم و اهل . آدم باید نسبت به معارف دینی اش شعور پیدا بکند. اگر میخواهد اصلاح بکند، بداند که اصلاح بر محور شعور است نه شعار. در این حال خشم و غضب، بدان که روایات از تربیت نهی کرده اند. دلیل آن را هم گفتم؛ برای این است که باید در ، و پرده داری در فرد شود. در تربیت محور پرده داری و . https://eitaa.com/joinchat/2018574369C2399355813 💌 🍂👨‍👩‍👧‍👦🍃 @woman_family 🍃🍂💌🍃🍂👨‍👩‍👧‍👦 ✨🍃🍂👨‍👩‍👧‍👦🍃🍂💌✨
🔰 در کلام استاد اخلاق مرحوم حاج آقا مجتبی تهرانی رضوان الله علیه 🌿 تربیت در محیط خانوادگی 🌺 تأكيد اول: چه قصد تربیت باشد، چه نباشد، آموزش داده میشود. این را عرض کردم که در هنگام تربیت دیگران چه قصد بکنی، چه نکنی، صورت می پذیرد و فرزند روش عملی را از تو می آموزد. اما اگر یک وقت هم قصد کردی، باز هم تربیت صورت میپذیرد. من گفتم که قصد در تربیت مدخليت ندارد، یعنی تربیت نسبت به قصد «لا به شرط» است، (یعنی لازم نیست نیت و قصد باشد تا تربیت انجام شود.) «به شرط لا» نیست. (یعنی لازم نیست که نیت و قصد نشود تا تربیت صورت پذیرد) آدم چه قصد بکند، چه قصد نکند، آموزش داده میشود. چه آموزش دیداری، چه گفتاری، و چه کرداریاش. اما معنای آن این نیست که اگر قصد کردی این دیگر تربیت نیست. یک وقت اشتباه نشود. https://eitaa.com/joinchat/2018574369C2399355813 💌 🍂👨‍👩‍👧‍👦🍃 @woman_family 🍃🍂💌🍃🍂👨‍👩‍👧‍👦 ✨🍃🍂👨‍👩‍👧‍👦🍃🍂💌✨
🔰 در کلام استاد اخلاق مرحوم حاج آقا مجتبی تهرانی رضوان الله علیه 🌿 تربیت در محیط خانوادگی 🌺 تأکید دوم: برخورد تربیتی، با اشاره و کنایه باشد! ‼️ در معارفمان به ما آموخته اند آنجایی که قصد میکنی دیگری را با تربیت کنی که گاهی هم با ممکن است؛ ولی اینجا روشنتر است، دو راه را پیش بگیر: 1️⃣ تلويح (اشاره)، 2️⃣ تعريض (کنایه)! برای اینکه انسان اگر بخواهد دیگری را تربیت کند و قصد تربیت داشته باشد، در خانواده با کسی مواجه است که هنوز خوبی را از بدی تشخیص میدهد. میخواهی به او بگویی: «این کار زشت است؛ نکن! یا این کار خوب است؛ انجام بده!» ‼️ او هنوز حسن و قبح را میفهمد. عقل عملی اش را از دست نداده. ما میگوییم: است. هنوز عقل عملی اش را از دست نداده و مسخ نشده است. خصوصا در محیط ، بچه هنوز خوب و بد را میفهمد و خوبی و زشتی سرش میشود. در اینجا میگویند، روش تربیتی چون متناسب با مکانهاست، یا باشد. https://eitaa.com/joinchat/2018574369C2399355813 💌 🍂👨‍👩‍👧‍👦🍃 @woman_family 🍃🍂💌🍃🍂👨‍👩‍👧‍👦 ✨🍃🍂👨‍👩‍👧‍👦🍃🍂💌✨
🔰 در کلام استاد اخلاق مرحوم حاج آقا مجتبی تهرانی رضوان الله علیه 🌿 تربیت در محیط خانوادگی 🌺 در مؤاخذه، صراحت لهجه به خرج نده روایت از على (عليه السلام) است که فرمود: «عقوبة العقلاء التلويح» عقوبت کردن عقلاء با تلویح (اشاره) است. 📚 غرر الحکم، ص 56. اگر دیدید بچه کار بد کرده است و میخواهید مؤاخذه اش بکنید، با تلویح او را مؤاخذه کنید. در مقابل تصریح قرار میگیرد و تلويح به معنای است. ما هم در مکالمات، محاورات عرفیه و حتی نوشته هامان این هست که میگوییم: تلویحا مطلب را به او فهماند؛ یعنی با اشاره. صراحت لهجه به خرج نده! چرا؟ چون پرده دری میشود. اثر آن از بین میرود. اگر بچه را میخواهی تربیت کنی؛ کار بد کرده، کار زشت کرده، با اشاره از او بازخواست کن به بچه بگو: یک نفر این کار بد را کرد...! 🌿 روایت دوم از علی (علیه السلام): «ألتعريض للعاقل أشد عتابه» کنایه برای عاقل شدیدترین عتابها است. تعریض، کنایه است. 📚 غررالحکم، ص 215. مثلا انسان بگوید یک کسی بود یک همچین کاری کرد و چنین و چنان شد. نگو تو کردی! تو این کار را کردی، تو آن کار را کردی! اگر صریح بگویی معلوم میشود باید تربیت شوی. روش تربیت این نیست. باید با عمل کنی. نگاه کنید اسلام، چقدر ظریف برخورد میکند‼️ روش تربیت در اسلام، همسو با فطرت انسانی است. میخواهم بگویم: اصلا، زیربنای تربیت و اصلاح، . میخواهید اصلاح کنید⁉️ تربیت کنید⁉️ زیربناست. آنجایی که میخواهی روش رفتاری و گفتاری به دیگری بدهی، خیلی باید مراقب باشی که پرده دری نکنی؛ تا اثر داشته باشد. باید حياء در فرزند، ملکه شود لذا در آنجایی هم که قصد تربیت دارید، باید مراقب باشی که حیاء صدمه نخورد؛ بلکه این استعداد را مثل بقيه استعدادها و قوه هایی که خداوند در انسان نهفته است، روز به روز باید در فرزند کنی! باید رو به فزونی برود، شدت و قوت بگیرد و به صورت ملکه در بیاید. آن وقت، رفتارها، کردارها و گفتارهایش همه اصلاح میشود. و الا اگر نباشد دیگر هیچ معنایی ندارد. https://eitaa.com/joinchat/2018574369C2399355813 💌 🍂👨‍👩‍👧‍👦🍃 @woman_family 🍃🍂💌🍃🍂👨‍👩‍👧‍👦 ✨🍃🍂👨‍👩‍👧‍👦🍃🍂💌✨
دوستان ان شالله یه جلسه ی دیگه از بحث اخلاقی-تربیتی حاج آقا مجتبی رو میگم، بعدش میخوام برم سراغ یه بحث جدیدِ خیییلی متفاوت... بحث 😅 دیدم خیلی معنوی شدید، گفتم دوباره برتون گردونم به این دنیای مادی و فانی😝👻 خدا رو چه دیدین شاید از تو مباحث فمینیستیمون یکی مسلمون شد🙄 بعدا اگه عمری باقی موند و سعادتی نصیبم شد، ادامه ی مباحث حاج آقا مجتبی رضوان الله تعالی علیه رو میذارم... چون هنوز تربیت در محیطهای دیگه مونده... به هر حال از اینکه در این کانال هستید و به حقیر لطف دارید سپاسگزارم. ان شالله تو شادیهاتون جبران کنم☺️ خیلی دلم میخواد هر روز که بهتون سلام میکنم بگم «موقوفه مجازی زن، خانواده و سبک زندگیهای عزیز» سلاااام، ولی اسم کانالم طولانیه😅😅 خلاصه در کنار شما بودن باعث افتخاره😇 کانال رو به دوستانتون معرفی کنید بگین یه کانال خیلی خفنه، هر بار یه مطلبی میذاره که خیلیوم خوبو علمیه🤭🤓 بازم عیدتون مبارک اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
زن، خانواده و سبک زندگی
دوستان ان شالله یه جلسه ی دیگه از بحث اخلاقی-تربیتی حاج آقا مجتبی رو میگم، بعدش میخوام برم سراغ یه ب
هدیه ی امروز، تقدیم به ساحت مقدس مادر عزیزِ امام مهربانیهامون، حضرت نجمه خاتون سلام الله علیها💞
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨ امام رضا(علیه السلام): المُسلِمُ الَّذی یَسلَمُ المُسلِمونَ مِن لِسانِهِ و یَدِهُ و لَیسَ مِنّا مَن لَم یَأمَن جارُهُ بَوائِقَهُ. 💫 کسی است که مردم از دست و زبان او آسوده باشند و از ما نیست آن که همسایه اش از شرّ او در امان نباشد. 📚 عیون أخبار الرّضا(علیه السلام)، ج ۱، ص ۲۴. .•°°•.🌺.•°°•. 💞 💞 https://eitaa.com/joinchat/2018574369C2399355813 °•¸.•°