eitaa logo
یادداشت های طلبگی
1.1هزار دنبال‌کننده
39 عکس
3 ویدیو
126 فایل
کانالی برای اشتراک گذاری یادداشتها و فیشهای فقهی، اصولی، رجالی، تبلیغی و ... . سید محمد رضا واعظی راه ارتباطی @smr_vaezi http://yaddashthayetalabegi.blog.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
◼️ -سلام الله علیها- 📚 در کتاب شریف بحارالانوار، ج ۴۸، ص ۳۱۶ آمده است : رأَيْتُ فِي بَعْضِ كُتُبِ الزِّيَارَاتِ حَدَّثَ عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ عَنْ سَعْدٍ عَنْ عَلِيِّ بْنِ مُوسَى الرِّضَا ع قَالَ قَالَ يَا سَعْدُ عِنْدَكُمْ لَنَا قَبْرٌ قُلْتُ جُعِلْتُ‏ فِدَاكَ قَبْرُ فَاطِمَةَ بِنْتِ مُوسَى قَالَ نَعَمْ مَنْ زَارَهَا فَلَهُ الْجَنَّةُ. 🖋 در تبیین «عرفان به حق حضرت معصومه -سلام الله علیها- دو تفسیر وجود دارد. ✅ تفسیر اول : حق به معنای حقیقت است یعنی حقیقت و حضرت فاطمه معصومه س را بشناسیم. جایگاه ایشان را درک کرده باشیم. آنچه مشخص است جایگاه بسیار والای ایشان در مقایسه با دیگر امامزادگان است. از تعابیر نقل شده در مورد این وجود نورانی چنین استفاده می شود که ایشان تالی تلو معصومین -علیهم الصلاه و السلام- بوده اند. ✅ تفسیر دوم : عرفان به حقی که این بانوی با کرامت بر گردن ما دارند. بدون ترديد نقش حضرت معصومه -سلام اللَّه عليها- در قم شدن قم و عظمت‌ يافتن اين شهر مذهبىِ تاريخى، يك نقش پر رنگ است. این مرقد مطهر، نقش به سزایی در شکل گیری حوزه علمیه و مرجعیت این شهر برای معارف حقه داشته است. اصل این حوزه و برکات آن -از جمله برکات بسیار فراوان این انقلاب اسلامی که برخواسته از حوزه علمیه قم است- مرهون حضور و عنایت این بانوی با کرامت است. 🆔https://eitaa.com/yaddashhayetalabegi
خیار مجلس. قسمت دوم.pdf
400.2K
📚 📝 حاشیه با نگاه به 🖋 / قسمت سوم / خیار مجلس (بخش دوم) 🆔https://eitaa.com/yaddashhayetalabegi
اللهم ارزقنا توفیق الشهاده فی سبیلک 🤲
کارگاه رجال 11.mp3
18.71M
📝 🗓 جلسه یازدهم 🏢 موسسه مصباح الهدی ع 🌧 پاییز ۱۳۹۹ سید محمد رضا واعظی 🆔https://eitaa.com/yaddashhayetalabegi
💐 راه رسیدن به ذکر قلبی دائمی 1⃣ ما به شکل متعارف در زمان ها و مکانهای خاص -مثل شب های قدر و شب های جمعه یا مساجد و حرم های شریف اهل بیت ع- به یاد خدا می افتیم. 2⃣ گاهی علائم اعتباری و قراردادی نیز تذکّر دهنده خوبی برای ما هستند، مثل لباس روحانیّت یا گنبد و گلدسته یا معماری ها و کاشی کاری های شبیه امکان مقدس و ... . 3⃣ گاهی چهره و رفتار یک انسان متخلق و با ایمان یا معاشرت با او سبب ذکر قلبی می شود و از این روی همنشینی و رفاقت با انسانهای پاک بسیار اهمیت دارد. 4⃣ توجه عالمانه به دنیا به این معنا که هستی را مستقل و بدون خدا و افاضه خدا لحاظ نکند. کسی که همه هستی را فعل الهی و آیه خداوند ببیند و به این نگاه عادت کرده باشد، دچار غفلت نمی شود. «رسد آدمی به جایی که به جز خدا نبیند». 5⃣ توجه عالمانه به نفس به این معنا که برای خودش حقیقتی مستقل و خود مختار تصور نکند. 🖋نتیجه آن که برای ذکر دائمی و عمیق معرفت و ایمان خود در مباحث خداشناسی، نفس شناسی و هستی شناسی را باید ارتقاء داد. 🆔https://eitaa.com/yaddashhayetalabegi
📜 / ۷ اسامی ذاتی الهی غیر از اشاره به تعین و وصف خاصی از ذات باری تعالی دارند و تنها علامت و معرّف برای جلوه ای از کمالات الهی هستند، مثل «قادر» که تنها به حیث قدرت یا «عالم» که تنها به حیث علم اشاره دارد. در حقیقت مفاد آنها ذات با لحاظ صفت خاصّ قدرت یا علم است. اما «الله» اشاره به ذات باری تعالی بدون این تعینات و اوصاف خاصّ دارد و علم شده است برای ذاتی که است -ولو اشتمال بر کمالات در معنای آن اخذ نشده باشد-. (تفسیر تسنیم، جوادی آملی). شرافت این اسم نسبت به دیگر اسامی ذاتی باری تعالی از این جهت است. از بین مخلوقات و اسامی فعلی باری تعالی، اشرف مخلوقات که کاملترین اسم و کاملترین معرّف برای ذاتِ مستجمع جمیع کمالات باشد (الله)، ذات مقدّس -صلی الله علیه و آله و سلم- است که تمام کمالات ممکن مخلوقی برای ایشان فعلی شده و کمالات الهی در این وجود مقدس ظهور کرده است. لذا گفته شده است که حقیقت محمدیه ظهور و جلوه «الله» یا اسم فعلی «الله» است. مرحوم صدوق، معانی الاخبار، ص۳ : عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع‏ أَنَّهُ سُئِلَ عَنْ‏ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ‏ ... قُلْتُ اللَّهُ قَالَ الْأَلِفُ آلَاءُ اللَّهِ عَلَى خَلْقِهِ مِنَ النِّعَمِ‏ بِوَلَايَتِنَا وَ اللَّامُ إِلْزَامُ اللَّهِ خَلْقَهُ وَلَايَتَنَا قُلْتُ فَالْهَاءُ فَقَالَ هَوَانٌ لِمَنْ خَالَفَ مُحَمَّداً وَ آلَ مُحَمَّدٍ ص .... . در این حدیث شریف اسمِ «الله» بر امور مرتبط بر ذوات مقدس -علیهم الصلاه و السلام- تطبیق شده است که شاید از باب همین نکته باشد که این ذوات مقدس اسم فعلی و معرّف مخلوقی برای «الله» هستند. 🆔https://eitaa.com/yaddashhayetalabegi
کارگاه رجال 12.mp3
17.48M
📝 🗓 جلسه دوازدهم 🏢 موسسه مصباح الهدی ع 🌧 پاییز ۱۳۹۹ سید محمد رضا واعظی 🆔https://eitaa.com/yaddashhayetalabegi
💐 🖋 گفته شده حدود ۱۲۰۰ آیه از آیات مبارک قرآن کریم در مورد آخرت است. این نکته توجه به آخرت در هدایت انسان و اصلاح نفس را متذکر می شود. 📜 سوره مبارکه صاد، آیه شریفه ۲۶ : «إِنَّ الَّذينَ يَضِلُّونَ عَنْ سَبيلِ اللَّهِ لَهُمْ عَذابٌ شَديدٌ بِما نَسُوا يَوْمَ الْحِسابِ». ترجمه : «همانا کسانی که از راه خدا گمراه می شوند، برای آنها عذاب سختی است؛ چرا که روز حساب را فراموش کردند». فرمود فراموشی روز حساب و نفرمود عدم ایمان و کفر به روز حساب. کسانی که آخرت را فراموش کرده اند و فکر دنیا و پول و پست و مقام هستند. 📜 سوره مبارکه جاثیه، آیه شریفه ۳۴ : «وَ قيلَ الْيَوْمَ نَنْساكُمْ كَما نَسيتُمْ لِقاءَ يَوْمِكُمْ هذا وَ مَأْواكُمُ النَّارُ وَ ما لَكُمْ مِنْ ناصِرين‏». ترجمه : و گفته می شود امروز شما را فراموش می کنیم همانطور که دیدار این روز (روز قیامت) را فراموش کردید و جایگاه شما آتش است و یاوری ندارید. فراموش کرده اند که روز قیامتی فرا خواهد رسید و باری تعالی را در آن ملاقات خواهند کرد. فراموش کرده اند از آنها سوال می شود که چرا همت کافی برای اصلاح نفس نداشتند؟ چرا از اوقاتشان به احسن وجه برای اسلام استفاده نکردند؟ 🆔https://eitaa.com/yaddashhayetalabegi
کارگاه رجال 13.mp3
18.39M
📝 🗓 جلسه سیزدهم 🏢 موسسه مصباح الهدی ع 🌧 پاییز ۱۳۹۹ سید محمد رضا واعظی 🆔https://eitaa.com/yaddashhayetalabegi
💐 ✅ اهل شدن با ذکر دائمی، ناشی از قوی است، ایمان قوی ناشی از عمیق و معرفت عمیق ناشی از و تحقیق. 📚 تفسیر عیاشی، ج۲، ص۲۰۸ : عن أبي عبد الله ع قال‏ تفكر ساعه خير من عباده سنه 📚 بحار الانوار، ج۶۶، ص۲۹۳ : و في الحديث تفكر ساعه خير من عباده ستين سنه چه تفکری است که ارزش آن از نماز و روزه یک سال یا ۶۰ سال بهتر است؟ تفکر در این که کجا سرمایه گذاری کنم یا چه کار کنم مشهور بشوم! روشن است که این تفکرها مراد نیست و عبادت از این تفکرها ارزش بالاتری دارد. عبادت باعث -تبارک و تعالی- است، آن تفکری از عبادت بالاتر است که قرب بیشتر را به همراه داشته باشد. از آیات و روایات و کلمات علماء می توان فهمید که مراد تفکر و تحقیق در اصول دین و است؛ مثل صفات باری تعالی، افعال، نعمتها و آیات خداوند-تبارک و تعالی-، اوصاف اولیاء الله و وجودات مقدس معصومین -علیهم الصلاه و السلام-، تفکر در معاد، اهمیت قیامت و بی ارزشی دنیا (کافی، ج۲، ص۵۴). تجربه هم اهمیت این تفکر را نتیجه می دهد؛ چرا که گاهی یک هفته نماز می خوانیم اما وقتی که شخصی از خدا و اهل بیت -ع- و قیامت برای ما سخن می گوید و به فکر فرو می رویم، می یابیم تاثیر روحی عمیقی بر ما می گذارد که بیش از تاثیر یک هفته سجده و رکوع بدون حضور قلب و تامّل است. کسی که به دنبال تهذیب نفس است، برای این تفکّر و تامّل باید داشته باشد. 🖋 هیچ چیز ارزش یک لحظه غفلت از باری تعالی را ندارد. 🆔https://eitaa.com/yaddashhayetalabegi
📜 / ۸ شروع قرآن با «بسم الله»، شاید اشاره به این معنا دارد که قدم اول این کتاب آسمانی برای انسان ها، توجه دادن آنها به «اسم الله» -چه لفظی، چه ذاتی و چه فعلی- است و این اهمیت توجه به «اسم الله» برای سلوک الی الله را نشان می دهد. البته این قدم اول برای افراد مختلف درجات و کیفیات بسیار متفاوتی دارد. انسانهایی که وارد راه نشده اند به مراتب نازل اسم لفظی منتقل می شوند و به آن اکتفاء می کنند؛ اما انسانهای مستعدّ، به مراتب فوق دست می یابند. تذکر و توجه به «اسم الله» است که قلب انسان را برای ورود معرفت باز می کند، روح انسان را به سمت باری تعالی می کشاند و مسیر سیروسلوک را هموار می کند. 📚 در کتاب ارزشمند آداب نماز می فرماید : سالک الی الله اوّل قدم سیرش آن است که به قلب خود بفهماند که به اسم الله همه تعینات ظاهر است؛ بلکه همه، خود اسم الله هستند و در این مشاهده اسماء مختلف شوند و سعه و ضیق و احاطه و لا احاطه هر اسمی تابع مظهر است و تبع مرآتی است که در آن ظهور کرده؛ و اسم الله ‏‎‏گرچه به حسب اصل تحقّق، مقدّم بر مظاهر است و مقوّم و قیّوم آنهاست، ولی به حسب تعیّن، متاخر از آنهاست، چنانچه در محل خود مقرر است؛ و چون سالک اسقاط اضافات و رفض تعیّنات نمود و به سرّ توحید فعلی رسید، تمام سور و اقوال و افعال را یک ‏‏ بِسمِ الله ‏‏ است و معنی همه یکی است.‏ .... . بالجمله، سالک الی الله باید به قلب خود در وقت «تسمیه» بفهماند که تمام موجودات ظاهره و باطنه و تمام عوالم غیب و شهادت، در تحت تربیت اسماء الله، بلکه به ظهور اسماء الله ظاهرند؛ و جمیع حرکات و سکنات او و تمام عالم به قیّومیّت اسم الله الاعظم است؛ پس، محامد او از برای حق و عبادت و اطاعت و توحید و اخلاص او همه به قیّومیّت اسم الله است». 🆔https://eitaa.com/yaddashhayetalabegi
کارگاه رجال 14.mp3
20.31M
📝 🗓 جلسه چهاردهم 🏢 موسسه مصباح الهدی ع 🌨 زمستان ۱۳۹۹ سید محمد رضا واعظی 🆔https://eitaa.com/yaddashhayetalabegi
1⃣ نکته اول: فرق «اجماع» با «لاخلاف» اگر فقیهی در مساله ای ادعای اجماع کند، به این معناست که همه فقها این مساله را کرده اند و همه نظر واحد داده اند. اما اگر فقیهی ادعای «لاخلاف» کند، به این معناست که فقهایی که این مساله را مطرح کرده اند، در این مساله هم عقیده اند واختلافی ندارند. بله، ممکن است فقهایی باشند که اصلا متعرض این مساله نشده اند. بنابراین اجماع قوی تر از لاخلاف است. 2⃣ نکته دوم: درست است که در اطلاق گیری مقدمات حکمت شرط است. ولی طبق نظر برخی از محققین، (مثل مرحوم آخوند) با وجود انصراف، موضوع برای مقدمات حکمت باقی نمی ماند. چون انصراف مراد استعمالی را مضیق می کند و نوبت به مقدمات حکمت و اطلاق گیری و مراد جدی نمی رسد. اما طبق نظر برخی مثل مرحوم عراقی، انصراف جزو مقدمات حکمت است. فرق تبادر و انصراف: تبادر در وضع کلمات به کار می رود، ولی انصراف در استعمال. 🖋 تهیه شده توسط یکی از اساتید ارجمند با تشکر از ایشان 💐
فقه 1.pdf
3.28M
بارگذاری مجدد یادداشت هایی بر مکاسب محرمه از ابتدا تا النوع الخامس 🆔https://eitaa.com/yaddashhayetalabegi
مکاسب محرمه، النوع الخامس و خاتمه.pdf
2.69M
بارگذاری مجدد یادداشت هایی بر مکاسب محرمه از النوع الخامس تا انتهای خاتمه 🆔https://eitaa.com/yaddashhayetalabegi
کارگاه رجال 15.mp3
17.13M
📝 🗓 جلسه پانزدهم 🏢 موسسه مصباح الهدی ع 🌨 زمستان ۱۳۹۹ سید محمد رضا واعظی 🆔https://eitaa.com/yaddashhayetalabegi
💐 در بحث قبل از اهمیت تفکر در هدایت انسان صحبت شد. اشاره شد که تفکر در صفات باری تعالی، صفات وجودات مقدس معصومین -علیهم الصلاه و السلام- و اولیاء الله و تفکّر در قیامت و معاد می تواند ارزشی والاتر از سالها عبادت داشته باشد. در همین راستا آیات شریفه قرآن توصیه به تفکر در نعمتهای الهی و هدف خلقت دارند. 🖋 تفکر در : که در سوره مبارکه روم، آیه شریفه ۲۴، در سوره مبارکه نحل، آیه شریفه ۶۸ و ۶۹ و دیگر آیات نعمتهای الهی بیان شده و به تفکر در این نعمتها توصیه شده است. نعمت سلامتی، نعمت اعضای بدن، نعمت عقل، نعمت خانواده و اقوام، نعمت ایمان، نعمت شناخت خدا، نعمت شناخت اهل بیت ع و .... از جمله نعمتهایی است که به ما عنایت شده است. «وَ إِنْ تَعُدُّوا نِعْمَةَ اللَّهِ لا تُحْصُوها إِنَّ اللَّهَ لَغَفُورٌ رَحيم‏» (سوره مبارکه نحل، آیه شریفه ۱۸). تفکر در نعمتهای الهی جلوه جمال، زیبایی و رحمت الهی را بیشتر به ما نشان می دهد و گرایش قلبی ما را به و به خداوند -تبارک و تعالی- افزایش می دهد. 🖋 تفکر در : سوره مبارکه آل عمران : إِنَّ في‏ خَلْقِ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ اخْتِلافِ اللَّيْلِ وَ النَّهارِ لَآياتٍ لِأُولِي الْأَلْبابِ (۱۹۰) الَّذينَ يَذْكُرُونَ اللَّهَ قِياماً وَ قُعُوداً وَ عَلى‏ جُنُوبِهِمْ وَ يَتَفَكَّرُونَ في‏ خَلْقِ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ رَبَّنا ما خَلَقْتَ هذا باطِلاً سُبْحانَكَ فَقِنا عَذابَ النَّار مسلماً در آفرينش آسمانها و زمين، و آمد و رفت شب و روز، نشانه‏هاى (روشنى) براى خردمندان است. (۱۹۰) همانها كه خدا را در حال ايستاده و نشسته، و آن گاه كه بر پهلو خوابيده‏اند، ياد مى‏كنند؛ و در اسرار آفرينش آسمانها و زمين مى‏انديشند؛ (و مى‏گويند:) بار الها! اينها را بيهوده نيافريده‏اى! منزهى تو! ما را از عذاب آتش، نگاه دار! آفرینش همه هستی مقدمه و برای خلقت انسان است. «هُوَ الَّذي خَلَقَ لَكُمْ ما فِي الْأَرْضِ جَميعا». او خدايى است كه همه آنچه را (از نعمتها) در زمين وجود دارد، براى شما آفريد. (سوره مبارکه بقره، آیه شریفه ۲۹). هدف خلقت، طیّ اختیاری مسیر تکامل به سوی است که با حاصل می شود. «وَ ما خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ الْإِنْسَ إِلاَّ لِيَعْبُدُون‏» (سوره مبارکه ذاریات، آیه شریفه ۵۶). 🆔https://eitaa.com/yaddashhayetalabegi
سالروز شهادت سردار مقاومت تسلیت باد
◼️ انا لله و انا الیه راجعون عروج ملکوتی روح عالم فرزانه، علامه مصباح یزدی را به حضرت بقیه الله عج، مقام معظم رهبری و همه مومنین و مومنات تسلیت عرض می نماییم.
3⃣ نکته سوم: برای شناخت نظرات اهل سنت و مقایسه آن با نظرات شیعه، بهترین کتاب، کتاب «خلاف» شیخ طوسی است. اما برای آگاهی از نظرات امامیه (از ابتدای عصر غیبت تا زمان علامه حلی که اصطلاحا به آنها گفته می شود) بهترین کتاب، کتاب مختلف الشیعه علامه حلی است. و برای شناخت نظرات متاخرین، کتابهای مفتاح الکرامة و مستند الشیعة و الحدائق الناظرة کتاب های قابل استفاده ای هستند. 4⃣ نکته چهارم: تخصیص، تخصص، حکومت و ورود اگر اخراج حکمی واقعی باشد مجرای تخصیص است مثل اکرم العلما و لاتکرم الفساق من العلما اگر خروج موضوعی واقعی باشد مجرای تخصص است مثل اکرم العلما و زید لیس بعالم اگر اخراج تعبدی باشد حکومت است مثل اکرم العلماء و الفاسق لیس بعالم. اگر اخراج موضوعی واقعی البته با تعبد باشد مجرای ورود است مثل ورود اماره بر اصول عملیه عقلی. 🖋 تهیه شده توسط یکی از اساتید ارجمند با تشکر از ایشان 💐
💐 بدان، در لغت عبارت است از زمينى كه در آن اشجار بسيار است به طورى كه زمين را به سايه خود مى‏پوشاند. در اصطلاح علماى ظاهر جنت عبارت است از مقامات منزهه و مواطن محبوبه‏اى از دار آخرت و آن و افعال است و عارفان را غير آنها بهشتهاى ديگر است و آن است، يعنى اتصاف به صفات ارباب كمال و تخلق به اخلاق ذى الجلال و اين بهشت را مراتبى است چنانكه اولى را مراتب است و عارفان را است كه ظهور ربّ هر يك از آنهاست و استتار آنهاست در اربابشان. اين جنات سه‏ گانه براى عبد است با اختلاف مراتبشان. 📚 علامه حسن زاده آملی به نقل از قیصری، ممد الهمم، ص۲۰۱ 🆔https://eitaa.com/yaddashhayetalabegi
با عرض پوزش به دلیل عدم امکان دانلود برخی از فایلهای بارگذاری شده در این کانال، امکان دانلود بسیاری از فایلها در وبلاگ جدید یادداشتهای طلبگی فراهم شده است. http://yaddashthayetalabegi.blog.ir/
✅ انواع تواتر 🔹 تواتر لفظی: وقتی عین لفظ، متواتر نقل شده باشد، مثل حدیث ثقلین. 🔸 تواتر معنوی: وقتی روایات متعدد با الفاظ مختلف نقل شده اند، اما مضمون واحدی را افاده می کنند. آن مضمون متواتر معنوی است، مثل شجاعت امیرالمؤمنین علی ع که از روایات جنگ خیبر، خندق، خوابیدن حضرت در بستر رسول خدا ص در لیله المبیت و... استفاده می شود. 🔹 تواتر اجمالی: وقتی الفاظ و مضامین روایات مختلفند اما دارای قدر متیقنی هستند که آن قدرمتیقن متواتر است، مثل روایاتی که دال بر حجیت روایت امامی یا راویت ثقه یا روایت عادل هستند که قدر متیقن آنها حجیت روایت امامی عادل است. 🖋 تهیه شده توسط یکی از اساتید ارجمند با تشکر از ایشان 💐
⚫️ سلام الله علیها ✅ عَنْ أَبِي ذَرٍّ رَحِمَهُ اللَّهُ قَالَ: رَأَيْتُ سَلْمَانَ وَ بِلَالًا يُقْبِلَانِ إِلَى النَّبِيِّ ص ... . ✔️ فَقَالَ لَهُ سَلْمَانُ يَا مَوْلَايَ سَأَلْتُكَ بِاللَّهِ إِلَّا أَخْبَرْتَنِي ‏ فاطِمَةَ يَوْمَ الْقِيَامَةِ. ✔️ قَالَ فَأَقْبَلَ النَّبِيُّ ص ضَاحِكاً مُسْتَبْشِراً ثُمَّ قَالَ وَ الَّذِي نَفْسِي بِيَدِهِ إِنَّهَا الْجَارِيَةُ الَّتِي تَجُوزُ فِي عَرْصَةِ الْقِيَامَةِ عَلَى نَاقَةٍ رَأْسُهَا مِنْ خَشْيَةِ اللَّهِ وَ عَيْنَاهَا مِنْ نُورِ اللَّهِ وَ خِطَامُهَا مِنْ جَلَالِ اللَّهِ وَ عُنُقُهَا مِنْ بَهَاءِ اللَّهِ وَ سَنَامُهَا مِنْ رِضْوَانِ اللَّهِ وَ ذَنَبُهَا مِنْ قُدْسِ اللَّهِ وَ قَوَائِمُهَا مِنْ مَجْدِ اللَّهِ إِنْ مَشَتْ سَبَّحَتْ وَ إِنْ رَغَتْ‏ قَدَّسَتْ ... . ✔️ جَبْرَئِيلُ عَنْ يَمِينِهَا وَ مِيكَائِيلُ عَنْ شِمَالِهَا وَ أَمَامَهَا وَ الْحَسَنُ وَ الْحُسَيْنُ وَرَاءَهَا وَ اللَّهُ يَكْلَؤُهَا وَ يَحْفَظُهَا فَيَجُوزُونَ فِي عَرْصَةِ الْقِيَامَةِ. ✔️ فَإِذَا النِّدَاءُ مِنْ قِبَلِ اللَّهِ جَلَّ جَلَالُهُ مَعَاشِرَ الْخَلَائِقِ أَبْصَارَكُمْ وَ نَكِّسُوا رُءُوسَكُمْ هَذِهِ فَاطِمَةُ بِنْتُ مُحَمَّدٍ نَبِيِّكُمْ زَوْجَةُ عَلِيٍّ إِمَامِكُمْ أُمِّ الْحَسَنِ وَ الْحُسَيْنِ فَتَجُوزُ الصِّرَاطَ وَ عَلَيْهَا رَيْطَتَانِ‏ بَيْضَاوَتَانِ .... . ✔️ قَالَ فَيُوحِي اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ إِلَيْهَا يَا فَاطِمَةُ أُعْطِكِ وَ تَمَنِّي عَلَيَّ أُرْضِكِ فَتَقُولُ إِلَهِي أَنْتَ‏ الْمُنَى‏ وَ فَوْقَ‏ الْمُنَى‏ أَسْأَلُكَ أَنْ لَاتُعَذِّبَ وَ بِالنَّارِ فَيُوحِي اللَّهُ إِلَيْهَا يَا فَاطِمَةُ وَ عِزَّتِي وَ جَلَالِي وَ ارْتِفَاعِ مَكَانِي لَقَدْ آلَيْتُ عَلَى نَفْسِي مِنْ قَبْلِ أَنْ أَخْلُقَ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضِ بِأَلْفَيْ عَامٍ أَنْ لَا أُعَذِّبَ مُحِبِّيكَ وَ مُحِبِّي عِتْرَتِكَ بِالنَّارِ. 📚 تأويل الآيات الظاهرة في فضائل العترة الطاهرة، ص: ۴۷۲ علیهم الصلاه و السلام 🆔 https://eitaa.com/yaddashhayetalabegi
کارگاه رجال 16.mp3
19.39M
📝 🗓 جلسه شانزدهم 🏢 موسسه مصباح الهدی ع 🌨 زمستان ۱۳۹۹ سید محمد رضا واعظی 🆔https://eitaa.com/yaddashhayetalabegi
✅ فرق اتفاق و اجماع 🔹 اتفاق یعنی کل فقها نظر واحدی دارند. بنابراین تحصیل اتفاق به تحصیل نظر موافق همه علماست. 🔸 اجماع اصطلاحی است که طبق نظر هر یک از فقها، می تواند معنای خاصی داشته باشد (اجماع دخولی، لطفی، حدسی و ...) . مثلا برخی از متاخرین کشف قول معصوم ع را اجماع می دانند هر چند برخی فقها چنین نظری نداشته باشند. بنابراین وجود مخالف می تواند منافاتی با ادعای اجماع نداشته باشد. ✅ فرق صحیحه، موثقه و حسنه 🔹 صحیحه روایتی است که تمام راویان واقع شده در سند، شیعه دوازده امامی و ثقه (راستگو و ضابط) هستند. 🔸 موثقه روایتی است که حداقل یکی از راویان واقع شده در سند، غیر امامی (سنی یا شیعه غیر دوازده امامی)، ولی ثقه باشد. 🔹حسنه روایتی است که تمام راویان آن شیعه دوازده امامی هستند و حداقل یکی از آنها توثیق نشده ولی مدح شده باشد. 🖋تهیه شده توسط یکی از اساتید ارجمند با تشکر از ایشان💐
💐 ۲ اهمیت تفکر در هدایت انسان روشن شد. اشاره شد که تفکر در صفات باری تعالی، صفات وجودات مقدس معصومین -علیهم الصلاه و السلام-، تفکّر در قیامت، تفکر در نعمتهای الهی و هدف خلقت می تواند در نفس انسان تاثیرات مثبتی داشته باشد. همچنین و مقایسه آن با و توجّه به تفاوت های بسیار آن دو می تواند سبب تنبه انسان شود. 🔆 در سوره مبارکه بقره، آیه شریفه ۲۱۹ و ۲۲۰ آمده است : «كَذلِكَ يُبَيِّنُ اللَّهُ لَكُمُ الْآياتِ لَعَلَّكُمْ تَتَفَكَّرُونَ (۲۱۹) فِي الدُّنْيا وَ الْآخِرَةِ». که ظاهرا مراد تفکّر درباره دنیا و آخرت است. در مقایسه دنیا و آخرت به این امور باید توجه کرد : 1⃣ دنیا محدود و آخرت بی نهایت است. 🔆 سوره مبارکه اعلی : «بَلْ تُؤْثِرُونَ الْحَياةَ الدُّنْيا (۱۶) وَ الْآخِرَةُ خَيْرٌ وَ أَبْقى‏ (۱۷)». دنیا شاید به ۱۰۰ سال برسد؛ در حالی که آخرت بی نهایت است. صد سال در مقابل بی نهایت، در حکم صفر است. به فرموده مرحوم علامه مصباح یزدی اگر کسی تمام عمر خود عدد ۹ کنار هم بنویسد و سعی کند بزرگترین عدد ممکن را تولید کند، باز هم طول آخرت را محاسبه نکرده است. عددی که نوشته است در برابر طول آخرت که بی نهایت است، چیزی به حساب نمی آید. 2⃣ توام بودن لذات دنیایی با مرارت و سختی، در حالی که آخرت لذت محض است. برای رسیدن به لذت غذا باید زحمت کشید، کار کرد، حرص خورد و ... . مریضی و مشکلات و بلاها هم با دنیا شده است. لذت مسافرت نیاز به جمع کردن وسایل و طی مسیر و ... . 🔆 در سوره مبارکه حجر، آیه شریفه ۴۸ آمده است : «لَا يَمَسُّهُمْ فِيهَا نَصَبٌ وَ مَا هُم مِّنهْا بِمُخْرَجِينَ». (ترجمه : هيچ خستگى و سختی در آنجا به آنها نمى‏رسد، و هيچ گاه از آن اخراج نمى‏گردند). تفکر در این امور انسان را از دنیا و حبّ آن جدا می کند و از رهایی می بخشد. 🆔 https://eitaa.com/yaddashhayetalabegi
کارگاه رجال 17.mp3
21.82M
📝 🗓 جلسه هفدهم 🏢 موسسه مصباح الهدی ع 🌨 زمستان ۱۳۹۹ سید محمد رضا واعظی 🆔https://eitaa.com/yaddashhayetalabegi
💐 آنقدر بین آخرت و دنیا در «خوشبختی و لذت» و «بدبختی و درد» تفاوت بسیار زیاد است که ترجیح دنیا بر آخرت خیلی کار سفیهانه ای است. هر که انسان برای دنیا کاری انجام بدهد، کار سفیهانه ای مرتکب شده است و به خودش ظلم کرده است. دنیا به تعبیر خداوند -تبارک و تعالی- در قرآن کریم و است که انسانها را به خود مشغول می کند و از امر مهم آخرت باز می دارد. 🔆 سوره مبارکه آل‏ عمران، آیه شریفه ۱۸۵ : «... وَ مَا الْحَياةُ الدُّنْيا إِلاَّ مَتاعُ الْغُرُورِ». (زندگی دنیا فقط کالای فریب دهنده است). 🔆 سوره مبارکه عنكبوت، آیه شریفه ۶۴ : «وَ ما هذِهِ الْحَياةُ الدُّنْيا إِلاَّ لَهْوٌ وَ لَعِبٌ...». (زندگى دنيا تنها سرگرمی غفلت زا و بازیچه است ...‏). خداوند -تبارک و تعالی- در قرآن بسیار تاکید کرده است که مبادا زیبایی ظاهری دنیای فانی و زودگذر شما را فریب دهد و از آخرت غافل کند. 🔆 در مقابل در قرآن در مورد آخرت آمده است : «وَ إِنَّ الدَّارَ الْآخِرَةَ لَهِيَ الْحَيَوانُ لَوْ كانُوا يَعْلَمُون» (سوره مبارکه عنکبوت، آیه شریفه ۶۴). با سه تاکید «ان» و ضمیر فصل «هی» و «ال برای خبر» بیان می کند که زندگی حقیقی در جهان آخرت است. 🔆 همچنین در سوره مبارکه فجر، آیه شریفه ۲۴ آمده است : «يَقُولُ يا لَيْتَني‏ قَدَّمْتُ لِحَياتي». گویا زندگی دنیا در مقایسه با زندگی آخرت اصلا حیات و زندگی نبوده است. حیف انسان که عمر و وقت خود را برای دنیا هدر بدهد. ما یکبار بیشتر عمر نمی کنیم و فقط یکبار فرصت داریم تا آخرت خود را بسازیم، یکبار فرصت داریم تا محبوب خدا و اهل بیت ع بشویم. و این یکبار فرصت هر لحظه ممکن است به پایان برسد و مرگ ما فرابرسد. به فرموده مرحوم ملکی تبریزی، باید دوام فکر نسبت به این امور داشت، تا اصلاح نفس حاصل شود. 🆔 https://eitaa.com/yaddashhayetalabegi
فرا رسیدن سالروز ورود پر خیر و برکت _قدس الله نفسه الزکیه_ و فرا رسیدن ایام الله را تبریک عرض می گویم. ان شا الله خداوند منان توفیق عمل به وظایفمان در قبال انقلاب اسلامی را به ما عنایت کند.