هدایت شده از یا کریم
🔶️ سخن میگوییم یا قَدَح میگیریم؟!
گرچه دوریم بهیاد تو قدَح میگیریم
بُعد منزل نبوَد در سفر روحانی
این بیت زیبا از غزلی با مطلع:
اَحمدُالله علی مَعدلهِالسُّلطانی
احمدِ شیخاویسِ حسنِ اِلکانی
از خواجهی شیراز است.
اما بهدرستی معلوم نیست که چرا مصرع اول این شاهبیت به این صورت تحریف شده و بر سر زبانها افتاده است:
گرچه دوریم بهیاد تو سخن میگوییم!
در حالی که در نُسَخِ معتبر دیوان حافظ
این بیت صرفاً به همان صورت اول، ثبت شده و تصحیف یا اشتباه نگارشی هم اتفاق نیفتاده است و هیچ اختلاف نسخهای نیز وجود ندارد مگر اختلاف در فعل "میگیریم" در تصحیح خانلری و "مینوشیم" در تصحیح غنی و قزوینی!
با دقت در مضمونِ شعر درمییابیم که صورتِ اصلیِ بیت، دارای ساختاری کاملاً شاعرانه و معنایی والا و مفهومی خیالانگیز است که در ریختِ تحریفشدهی آن بههیچوجه این معنا دریافت نمیشود.
دکتر سعید حمیدیان در کتاب شرح شوق که در شرح و تحلیل اشعار حافظ نگاشتهاند ذیل این بیت آوردهاند که:
《بهیاد کسی نوشیدن(یا: یادکردن از کسی در بادهنوشی) کاربردی کهن است و در شاهنامه بسیار آمده...مثلاً رستم در دیدار با بهمن:
یکی جام زرین پر از باده کرد
وزو یاد مردان آزاده کرد
دگر جام بر دست بهمن نهاد
که: برگیر از آنکس که خواهی تو یاد
(۲۳۹،۶)
...در حافظ چندین بار به این معنی آمده است، مثل:
بخواه جام صبوحی به یاد آصف عهد (۱۹۸/۹)
در مقامی که به یاد لب او مینوشند (۲۷۵/۶)
مضمونِ لَختِ دوم همان است که سعدی بدینگونه بازگفته است:
گر به دوری سفر از دوست جدا خواهم ماند
شرم بادم که همان سعدی کوتهنظرم
(غزل۳۸۳)
تفاوت ایندو در عارفانه بودن بیت سعدی و بهرهگیری از مضمونی عرفانی برای مدح در سخن حافظ است.》
(شرح شوق، جلد پنجم، ص ۳۹۶۴)
همانطور که اشاره شد استفاده از مضمون مادیِ"قدحنوشی و میگساری به یاد دیگری" برای یک نتیجهگیری عرفانی که: در عالم معنا بُعد مکان اهمیتی ندارد زیرا آنجا قلمروی دل است و ساحتِ حقایق که جسمانیّت و دوری ظاهری برای ارتباط قلبی و باطنی ملاک نیست و بُعدِ منزل، مانعی برای سفر روحانی نمیباشد از هنرمندیهای بزرگ این شاعر است.
حافظ در اینجا با رندانهترین صورت ممکن مفهوم عرفانیِ "ذکر" که به معنی یادآوری و یادکرد است را به رفتاری عرفی در آدابِ بادهنوشی و شرابخواری _که عملی خلاف شرع و ضدّ معنویت و موجب سُکر و ازالهی عقل است_ گره میزند و کارکردی عارفانه از آن استخراج مینماید.
برای یاد خدا یا توسل و زیارت اولیای خدا تنها کافی است که انسان توجه قلبی پیدا کند! همین امر کافی است تا ارتباط روحانی برقرار شود و ذاکر/زائر از مذکور/مزور کسب فیض کند و با او سخن بگوید و نجوا کند.
و اسمع دعائی اذا دعوتک و اسمع ندائی اذا نادیتک و اقبل علیّ اذا ناجیتک...(مفاتیحالجنان، مناجات شعبانیه)
بنابراین برای ملموس و دمِ دستیکردن این مضمون نه تنها هیچ نیازی به این تحریف عوامانه _که ظاهراً با هدف اسلامیزهکردن شعر حافظ انجام شده_ نیست بلکه با این کار، تمام هنرمندی و خیالانگیزی و بلاغت شاعرانهی بیت(حداقل در مصرع اول) از بین رفته و تبدیل به یک مضمون سادهی منظوم شده است.
تحریفکنندگان این شعر به ایننکته آگاهی یا توجه نداشتهاند که اتفاقاً آوردن تصاویر پارادوکسی و متناقضنمایی از شگردهای اصلی حافظ است تا به این روش تاثیرگذاری شعر را دوچندان نماید.
آوردن یک مضمونِ مادی در مصرع اول و بلافاصله یک نتیجهگیری عرفانی در مصرع دوم ظاهراً یک تناقضِ لاینحل برای آنها ایجاد کرده که این تحریف ناشیانه را مرتکب شدهاند در حالیکه زیبایی کلام در همینجاست.
ضمن اینکه بهنظر میرسد بهلحاظ دستور و منطق زبان "با کسی سخنگفتن" صحیح است نه "با یاد کسی سخنگفتن" و این دستکاری غلط در ساختار جمله نیز باعثِ ضعفِ تالیف و ایراد زبانی شده و به همین علت دایرهی تحریف، گستردهتر شده است:
گرچه دوریم ولی با تو سخن میگوییم!!
@omidzadeh_yakarim
May 11
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
.
بحثی در تعریف شعر 🌱
.
امید امیدزاده 🎙
.
انجمنِ ادبیِ مهر 🌹
.
۱۱ تیرماه ۱۴۰۳ 🗓
.
سبوکشانِ جمالِ خوشات خماراناند
پیادگانِ خُمات جُملگی سواراناند
بنای میکدهی عشق را بهپا کردی
سپاهیانِ تو مستان و میگساراناند
قناریانِ گلستانِ عرش میخوانند:
غلامِ کوی شما در زمین هزاراناند
مَدیح و مَنقبتات را نگفته، گفته همه
که شاعرانِ جنابات غزلشکاراناند
بهروی گنبدِ سبزت ، غبار ننشیند
مدافعانِ حریمِ تو باد و باراناند!
تویی تو محورِ اسلام و سیزده معصوم_
به دورِ نقطهی خالات نظرمداراناند
تمامِ حُسنِ خدا در وجودتان جمعست
که خاندانِ تو در هر زمان نگاراناند
شریفزاده و آقا و باوقار و نجیب
کریم و پاک و عزیز و بزرگواراناند
چراغهای هدایت؛ حدیثشان همه نور
امیرهای کلام و سخنتباراناند
نشانههای خدا؛ صاحبانِ پرچمِ عدل
و کاروانِ بشر را طلایهداراناند
هزار لاله دَمد زیرِ پای آلالله
کویرِ خشکِ دلِ خَلق را بهاراناند
مزارِ ثلثِ امامان، کنارِ سروِ شماست
شکوفههای شهیدند و همجواراناند
به ذوق و شوقِ زیارت تمامِ اهلِ ولا
در آرزوی بقیعِ تو بیقراراناند
کسی به دشمنتان هیچجا محل ندهد
در آسمانِ شما ذرّهی غباراناند
#امید_امیدزاده
هدایت شده از امید
radio-javan-03_06_12-10_30.mp3
14.4M
شعرخوانی بهمناسبت شهادت رسولالله(ص) و امام مجتبی(ع)
در برنامه "من به تو نزدیکم"
#رادیو_جوان
۱۲ شهریورماه ۱۴۰۳
#امید_امیدزاده
.
با مجتبی عقیق یمن سبز میشود
در حضرت کریم ، سخن سبز میشود
با نام او بهار به یکباره میرسد
از بوی او به دشت ، چمن سبز میشود
او زهر خورده است ولی از شنیدنش
گویا تمام پیکر من سبز میشود
طشت از هجوم خون جگر سرخ میشود
از سَمّ بیبدیل ، بدن سبز میشود
گلپیکرست و از اثر زهرِ نانجیب
تا ساحت کبودشدن سبز میشود
یک زن فرار میکند از صحنه یک طرف
یک زن برای طعنهزدن سبز میشود!
غارتزدهست آنکه برادر ز دست داد
بر صورت حسین ، مِحن سبز میشود
فرمود : "نیست روز کسی مثل روز تو"
سرو تنت بدون کفن سبز میشود
یکبار در مدینه حسن کشته شد ولی
در کربلا دو بار حسن سبز میشود!
#امید_امیدزاده
.
هدایت شده از یا کریم
هوای خوبِ تو جان را بسوی طوس کشیده
کبوترِ دلِ عاشق در آن حریم پریده
خیالِ مرقدِ پاکت به عرش برده دلم را
دوباره زائرِ زاری رسیده و نرسیده!
تو دلنوازترینی تو چارهسازترینی
گلی به عطرِ تو در هیچ بوستان ندمیده
زنی نشسته کنارِ رواق و از غمِ غربت
میان گریه بخواند دعا ، بریدهبریده
بروی قولِ خودش ایستاده دخترِ زیبا
فقط به عشقِ شما چادری سپید خریده
به شور و شوقِ جوانی ؛ عصازنان سر پیری
رسانده است خودش را حرم ، خمیدهخمیده
کسی سراغ ندارد چنین نگاهِ بلندی
شبیه چشم تو هرگز ندیده و نشنیده
غزل برای بیانِ فراق ، مایه ندارد
بگیر ای دلکم ، یاری از غنای قصیده
#امید_امیدزاده
@omidzadeh_yakarim
.
📃 انــــــجـــــمــــــن ادبــــــــی مـــــــــهـــــــــــر
.
👤 مـــــــــــــــهــــــــــــــمــــــــــــــان ویـــــــــــــژه:
عــــبـــــاس صـــــادقــــــی زریـــــــنـــــی
.
📅 دوشـــــنـــــبــــــه ۱۹ شـــهــریـــور مــــاه
⏰ ســـــــــــــــــــــــــاعـــــــــــــــــــــــــــت ۱۷:۳۰
.
شـــــــــــهــــــــرک گــــلـــــســــــــــتـــــــــان
روبــــروی راهـــــور مـــــنـــطــــقــه ۲۲
ســـاخـــتـــمـــان امــــام عــــلـــی (ع)
📌 موقعیت مکانی | Location
🆔 | یا کریم | ✨
.
🆔 | @ya_karim | ✨
.
May 11
هدایت شده از یا کریم
جز نورِ خدا در دلِ ظلمت، سحری نیست
از صحبتِ بیگانه، امیدِ هنری نیست
از بیتِ رسولِ دو سرا خیر طلب کن
غیر از درِ این خانه -به مولا- خبری نیست
جز پاکقدم بر سرِ این سفره نیاید
این کوچه، تماشاگهِ هر بیپدری نیست
بالای علی هست سزاوارِ خلافت
این خرقه، برازندهی شخصِ دگری نیست
خورشیدِ جهانتاب کجا شعلهی کم سو؟!
این تا به ابد هست و از آن هیچ اثری نیست
این بیشه، کنامِ اسداللهِ غیورست
هشدار که آبشخور هر گاو و خری نیست
او حصنِ حصینست و جهان، عرصهی جنگست
بنشین که کنارِ نفسِ او خطری نیست
#امید_امیدزاده
هدایت شده از یا کریم
در آن ظلمت تو بودی تاجرِ سودای عرفانی
مِهینبانوی مکّه، صاحبِ اِجلالِ سلطانی!
تویی گوهرشناسِ عمقِ دریای نبوت که-
محمّد را تو باور داشتی قبل از مسلمانی
تو را زیبد فقط عنوانِ«اُمُّالمومنین» بانو!
نباشد هر کسی شایستهی اَلقابِ ایمانی
پس از زهرا -که با مولا نکاحش خوانده شد در عرش-
تو داری با نبی والاترین پیوندِ انسانی
تو مرواریدِ زهرا را به دامن پرورش دادی
صدف کم نیست نقشش بهرِ دُر، گاهِ نگهبانی
تمامِ ثروتت را خرجِ ارشادِ بشر کردی
شدی منجیِ خِیلِ عالَمِ ارواحِ زندانی
گذشتی از تمامِ لذّتِ دنیا برای حق
که از بندِ تعلّق، خَلق را آزاد گردانی
خدیجه! آشنای آسمانیهاست نامِ تو
سلامت داده ربُّالعالمین با لحنِ قرآنی
#امید_امیدزاده
@omidzadeh_yakarim
.
📃 انــــــجـــــمــــــن ادبــــــــی مـــــــــهـــــــــــر
.
📅 دوشـــــنـــــبــــــه ۲ مهر مــــاه
⏰ ســـــــــــــــــــــــــاعـــــــــــــــــــــــــــت ۱۷:۳۰
.
شـــــــــــهــــــــرک گــــلـــــســــــــــتـــــــــان
روبــــروی راهـــــور مـــــنـــطــــقــه ۲۲
ســـاخـــتـــمـــان امــــام عــــلـــی (ع)
📌 موقعیت مکانی | Location
🆔 | یا کریم | ✨
.
🆔 | @ya_karim | ✨
.
هدایت شده از فراخوان شعر
کانال #فراخوان_شعر
_فراخوان شعر
_اعلام فراخوانها
_تبادل تجربیات شاعران
_بررسی نتایج و گزارش کاری
_ جدیدترین اخبار و اطلاعات مهم
_فایلهای شعرخوانی و مجموعه اشعار
🔹دوستان لطفا در کانالها و گروههایی که هستید منتشر کنید و برای دوستان شاعرتون هم ارسال کنید. ممنون🌹
لینک عضویت در کانال؛
https://eitaa.com/farakhanesher
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
.
درآمدی بر فن معانی 🌱
.
جلسه اول🔸️
.
امید امیدزاده 🎙
.
انجمنِ ادبیِ مهر 🌹
۲ مهر ماه ۱۴۰۳ 🗓
.
شهر شعر و داستان 📚
.
﷽
.
اینجا شهر شعر و داستان 🌱
پر از شعرهای زیبا؛ 🌹
داستانهای جذاب 🌸
و مطالب سرگرم کننده 🌺
.
.
.
نظر، پیشنهاد، انتقاد ✉️
ارسال مطالب و... 📨
.
@h_o_1386
@h_o_1386
.
https://eitaa.com/story_city
هدایت شده از بنیاد فرهنگی امامت
#معاونت_فرهنگی
📣 معاونت فرهنگی-تبلیغی بنیاد فرهنگی امامت برگزار می کند؛
🔹پانزدهمین نشست شاعرانه #مدح_امیر
🔹 سخنران: حجت الاسلام والمسلمین استاد میرزامحمدی
🔸 اجرا: دکتر حامد حجتی
🔹شعرخوانی شعرای ارجمند:
سید احمد حسینی شهریار
امید امید زاده (از تهران)
محمد علی کردی (از تهران)
حامد فلاحی راد (از تهران)
محمدحسین شاهمحمدی (از تهران)
علیاصغر طلوعی
احمدجواد نوآبادی
ابوذر رئیس میرزایی
🔶خانوادگی دعوت هستید
🗓زمان: پنجشنبه ۱۴۰۳/۷/۱۲ ساعت ۱۶:۳۰
🏢 مکان: قم، بنیاد فرهنگی امامت
🆔 @Bonyad_Emamat
🆔 @emamateradat
.
📃 انــــــجـــــمــــــن ادبــــــــی مـــــــــهـــــــــــر
.
📅 دوشـــــنـــــبــــــه ۱۶ مـــــــــهــــــــــر مــــاه
⏰ ســـــــــــــــــــــــــاعـــــــــــــــــــــــــــت ۱۷:۳۰
.
📍 تهران _ شـــــــــــهــــــــرک گــــلـــــســــــــــتـــــــــان
روبــــروی راهـــــور مـــــنـــطــــقــه ۲۲
ســـاخـــتـــمـــان امــــام عــــلـــی (ع)
📌 موقعیت مکانی | Location
🆔 | یا کریم | ✨
.
🆔 | @ya_karim | ✨
.
May 11
🔷️ گروه "انجمن ادبی مهر" در ایتا:
به اشتراکگذاشتن اشعار خود و دیگران
و مطالب مرتبط با ادبیات
[نقد ادبی در صورت درخواست شاعر]
نشست حضوری:
دوشنبهها (یک هفته در میان) ساعت۱۷/۳۰
منطقه ۲۲ تهران _ شهرک گلستان _ مجموعه امام علی(ع)
لینک :
https://eitaa.com/joinchat/4229300569Ca329769f67
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
.
درآمدی بر فن معانی 🌱
.
جلسه دوم🔸️
.
امید امیدزاده 🎙
.
انجمنِ ادبیِ مهر 🌹
۱۶ مهر ماه ۱۴۰۳ 🗓
.
May 11
هدایت شده از یا کریم
روزهایی که از شلوغی شهر
خُرد و درمانده میرسم خانه
فکرهای اداری و مالی
میدود در سرَم حریصانه
وقتهایی که از زمین و زمان
خسته و دلشکسته و کِسلم
گاهگاهی که حالِ من خوش نیست
از تمامِ جهان گرفته دلم
لحظههایی که دوری از خورشید
کرده آیینهی مرا تیره
روزگاری که زَرق و برقِ حیات
کرده چشمِ مرا به خود خیره
بیتکلّف، بدونِ تشریفات
سوی قبله به راه میافتم
میروم در پناهِ حضرتِ عشق
مست، در بارگاه میافتم
میروم تا جَلا دهد قلبم
از وجودم غبار برگیرد
میروم تا نهالِ خشکِ دلم
از صفای حرم، ثمر گیرد
شاهعبدالعظیم جانِ ریست!
جانِ ری نه! که جانِ تهرانست
زائرش: زائرِ حسینِ غریب
حرمش: کربلای ایرانست!
مثلِ جدّش: کریم و بخشندهست
ناامید از درش نرفته گدا
زائرش شاد میرود ز حرم
میشود از غمِ زمانه رها
در حریمِ بهشت او مدفون
اهلِ دانش؛ اعاظمِ علماند
طالبانِ حدیثِ اهلُالبیت
گِرد این قبّه، عازمِ علماند
ملجاء مشکلِ گرفتاران
داروی دردهای سختست او
گرچه شاهان، کنارِ او دفناند
شاهِ شاهانِ پایتختست او
بیتعارف، مجاورانِ حرم
اهلِ مهماننوازی و کرماند
همگی سفرهدار و بخشنده
همگی باوقار و محترماند
#امید_امیدزاده
.
📃 انــــــجـــــمــــــن ادبــــــــی مـــــــــهـــــــــــر
.
📅 دوشـــــنـــــبــــــه ۳۰ مـــــــــهــــــــــر مــــاه
⏰ ســـــــــــــــــــــــــاعـــــــــــــــــــــــــــت ۱۷:۳۰
.
📍 تهران _ شـــــــــــهــــــــرک گــــلـــــســــــــــتـــــــــان
روبــــروی راهـــــور مـــــنـــطــــقــه ۲۲
ســـاخـــتـــمـــان امــــام عــــلـــی (ع)
📌 موقعیت مکانی | Location
🆔 | یا کریم | ✨
.
🆔 | @ya_karim | ✨
.