eitaa logo
یادداشتها
560 دنبال‌کننده
55 عکس
48 ویدیو
0 فایل
یادداشتهایی پیرامون‌ مسائل اعتقادی فرهنگی اجتماعی و بازنشر یادداشتهای برگزیده. سید مهدی مرتضوی، عضو هیات علمی دانشگاه و علاقمند به پژوهشهای اعتقادی در قرآن و حدیث. لطفا نظر خود را درباره مطالب کانال به این آدرس ارسال فرمایید: @s_m_mortazavi
مشاهده در ایتا
دانلود
✍️ سید مهدی مرتضوی بسم الله الرحمن الرحیم 🔹 در تعاليم ديني، يكي از مهمترين ويژگيهاي عقل، مداراست. البته مدارايي كه به دامن پلوراليسم نغلتد. مدارا مي‌تواند توليد كننده و باشد. 🔹 برخي پديده‌ها يا شخصيتها، توجه بخش بزرگي از جامعه را به خود معطوف مي‌كنند. اگر اين پديده‌هاي اجتماعي، عواطف تعداد زيادي از يك ملت را با خود همراه كنند، اين ظرفيت را پيدا مي‌كنند كه در خدمت تقويت قرار گرفته و سرمايه اجتماعي آن جامعه و نظام حاكم بر آن را افزايش دهند. 🔹 حذف و طرد اين پديده‌ها موجب كاهش سرمايه اجتماعي و مرزبندي بين بخشهاي مختلف جامعه مي‌شود. 🔹 همدلی مومنان انقلابي در جشن شادي هواداران پرسپوليس يا همدردی در سوگ درگذشت مي‌تواند از ارتفاع ديواري كه بين آنها و بخشهاي ديگر جامعه كشيده شده بكاهد. این همدلی و همدردی با تبریکی یا تسلیتی حاصل می شود و به معنای نادیده گرفتن اختلافات فکری و تأیید دیدگاه ها یا عملکردهای ناصواب این پدیده ها یا شخصیتها نیست. 🔹 انفعال و سكوت يا حتي نگاه تمسخرآميز مومنان انقلابي به چنين پديده‌هاي اجتماعي، قدرت نرم جمهوري اسلامي و سرمايه اجتماعي آن را مي‌كاهد. از طريق لينك زير مي‌توانيد به كانال يادداشتها بپيونديد ✅https://eitaa.com/yad_dashtha
۲ ✍ سید مهدی مرتضوی بسم الله الرحمن الرحیم یادداشت با هدف نقد و پرهیز از نوشته شد. 🔹 هرکس که مومنان را به نسبت به غیر مومنان فرا بخواند، باید از غلتیدنش به دامن پلورالیسم نگران شد. نویسنده این یادداشتها نیز در معرض این آفت است (ما ابرئ نفسی) و نیازمند دعای مشفقانه و تذکر خیرخواهانه بندگان خوب خدا و لطف و دستگیری خدای مهربان است (الا مارحم ربی). 🔹 غیر مومنان دو گروهند: گروهی حق را شناخته و نسبت به آن عناد می‌ورزند. اینها آگاهانه کفر و دشمنی نسبت به حق را انتخاب کرده‌اند و در پیشگاه خداوند کرامتی نداشته و شایسته همدلی و احترام نیستند، مگر به و از سر . 🔹 گروه دوم، به دلیل مشیت حکیمانه خداوند در ، ناخواسته از فهم حقیقت بازمانده‌اند. عدم ایمان اینها از سر دشمنی با حق نیست. 🔹 گروه اخیر شایسته همدلی و احترام هستند، هرچند باورها و رفتارهای‌شان غلط یا ناحق باشد. مومنان باید به آنها احترام بگذارند و به اندازه ظرفیت‌شان، با رفق و مدارا آنها را به حق دعوت کرده و باور و رفتار باطلشان را نقد کنند و از بر آنها بپرهیزند. اگر می‌پسندید به اشتراک بگذارید از طريق لينك زير مي‌توانيد به كانال يادداشتها بپيونديد ✅https://eitaa.com/yad_dashtha
برخی دوستان به یادداشتهای اخیر با عنوان و انتقاداتی داشتند. پیش از این یادداشتهایی با عناوین و در کانال قرار داده بودم. از این بزرگواران دعوت می‌کنم آنها را نیز مطالعه کنند.👇 امیدوارم این یادداشتها بتوانند به روشن‌تر شدن جوانب موضوع کمک کنند. ✅https://eitaa.com/yad_dashtha
هدایت شده از یادداشتها
29.43M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
گلایه مهربانانه شاعر با رهبر انقلاب در ماه مبارک رمضان سال ۸۹ و پاسخ شیرین و محبت آمیز رهبری افشین علاء: نمی توانستم بعد از مدتها این فرصت دیدار با شما را از دست بدهم مخصوصا در روزگاری که متاسفانه خیلیها انگار منتظر هستند که بگویند کسی جدا شده از دامان شما. در حالی که دامان پر مهر شما دامانی نیست که دوستان از آن جداشدنی باشند. هر جا که باشند، حتی اگر غمگین و دلخسته، با شما آرامش پیدا می کنند. و این سرّی است که اول خدا آن را می داند و بعد تنها کسی که می داند قطعا خود شما هستید که دوستان حقیقی خودتان را می شناسید. رهبر انقلاب: همین جور است ... این را می دانم کاملا. تو قاصد ار نفرستی و نامه ننویسی از این طرف که منم راه کاروان باز است. افشین علاء: خیلی از دوستیها در روزگار ما دورادور است اما دوستی‌هایی از نوع است ... از طريق لينك زير مي‌توانيد به كانال يادداشتها بپيونديد ✅https://eitaa.com/yad_dashtha
هدایت شده از یادداشتها
✍ سید مهدی مرتضوی معمولا مذاق هنرمندان بیشتر با جریانهایی همچون اصلاح‌طلبان سازگار است. شخصیتها و جریانهای انقلابی کمتر توفیق یافته‌اند با هنرمندان روابط دوستانه و عاطفی پایدار برقرار کنند. آیه الله خامنه‌ای از معدود شخصیتهای دینی و انقلابی هستند که توانسته‌اند عواطف هنرمندانی که با ایشان ارتباط نزدیک داشته‌اند را به خود جذب کنند؛ هنرمندانی همچون مرحوم که پیش از دوران اصلاحات، گرایشهای اصلاح‌ طلبانه داشت. آقای افشین علاء نیز مانند بسیاری از اصلاح طلبان، ناخرسند از نتیجه انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ و حوادث پس از آن و دلگیر از بر چسب‌هایی مانند یا است. در دیدار مذکور👆 با بیانی لطیف از وضعیت سیاسی کشور و ، نزد رهبر انقلاب می‌کند و پاسخ شیرین ایشان را دریافت می‌کند. https://eitaa.com/yad_dashtha
هدایت شده از یادداشتها
✍️ سید مهدی مرتضوی 🔸 اخیرا مطالبی در نقد قسمت نخست از زبان چند تن از مومنان انقلابی منتشر شده است. همچنین پیام نوروزی آقای با اعتراضاتی از سوی دوستان انقلابی ما مواجه شده است. 🔸 معمولا نقدهای نسبت به دیدگاهها و سخنان و رفتارها و اقدامات موجود در سطح جامعه، از موضع حفظ ارزشهای دینی و آرمانهای انقلابی است و علی القاعده جنبه حزبی و جناحی و رنگ خط و خطوط سیاسی را ندارد. اما گاهی این نقدها از سوی مخاطبان یا افکار عمومی، و حزبی می خورد و کارکرد خود را از دست می دهد. ؟ 🔸 نکاتی را درباره مبانی و آداب نقد، به دوستان انقلابی ام تقدیم می کنم. امیدوارم مفید و موثر باشد. 🔹 در ابتدا نقد را به دو گونه و تقسیم می کنم‌. منظور از نقد اجتماعی، نقدی است که به جنبه های شخصی و خصوصی کسی مربوط نیست و قابلیت آن را دارد که در رسانه ها طرح گردد و می تواند مربوط به امور علمی، سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و ... باشد. 🔹 بر اساس تلقی رایج، در گفتگوی انتقادی، دو طرف وجود دارند: و . در حالی که معمولا در ، با مواجهیم: ؛ ؛ ؛ . 🔹 در نقد اجتماعی و عمومی با دو گونه مخاطب مواجهیم: ۱. افراد یا شخصیتها یا نهادهایی که مورد نقد قرار می گیرند، و می توان آنها را نامید. معمولا مخاطب مستقیم نقدهای جریان مومن انقلابی، برخی مسوولان و کارگزاران فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی و گاهی چهره های هنری و ورزشی هستند. ۲. ضلع سوم یا نقدهای اجتماعی، عموم کسانی هستند که نقد ما به گوش و چشمشان می رسد. مخاطب غیر مستقیم را می توان و ناظرانی دانست که در هیاهوی رسانه ها در جستجوی حقیقتند و اگر حق را نشناسند ممکن است گرفتار وسوسه گر شوند. 🔹 در گفتگوهای انتقادی بین جریان مومن انقلابی و مخاطبان آنها، ضلع چهارمی نیز وجود دارد: که به دنبال تاثیر بر روی اندیشه، رای، تصمیم و رفتار ضلع دوم و سوم هستند تا آنها را از دین و حکومت دینی و ارزشها و آرمانهای دین و انقلاب جدا کرده و بگیرند. خناسان مذکور گاهی در قالب در مراکز تصمیم گیری نظام مشغول کار هستند و گاهی در لباس های فعال سعودی و انگلیسی و دنباله های داخلی آنها در . 🔹 اگر به هر چهار ضلع موجود در گفتگوهای انتقادی توجه کنیم متوجه می شویم هرگاه جریان مومن انقلابی پا به عرصه نقد ضلع دوم می گذارد، ناخواسته به عرصه نیز وارد می شود. دشمن اصلی در این جنگ نرم، همان ضلع چهارم یا خناسان وسوسه گری هستند که تلاش می کنند در هر مساله کوچک و بزرگ یا با ربط و بی ربطی از قبیل سقوط هواپیمای اکراینی یا ویروس کرونا یا ... ضلع دوم و سوم را در مقابل انقلاب و نظام و جریان مومن انقلابی قرار دهند. آنها هر چیزی را بهانه می کنند تا از نیروهای انقلابی تصویری ترسناک، خشن، بداخلاق، بی منطق و دیکتاتور ترسیم کرده و افکار عمومی را از یک طرف و نخبگان و مسوولان جامعه را از طرف دیگر در مقابل انقلاب و نیروهای انقلابی قرار دهند. 🔹 حال اگر نیروهای انقلابی در پی نقد ضلع دوم یعنی مسوولان، عالمان، هنرمندان و ورزشکارانی که آراء ناسازگار با ارزشهای دینی و انقلابی را در جامعه طرح و بر اساس آن اقدام می کنند، برآیند و به حضور نظاره گر ضلع سوم یعنی افکار عمومی بی توجه بوده و حضور فعال ضلع چهارم یعنی خناسان وسوسه گر را نادیده بگیرند، ممکن است از ادبیات و لحنی برای نقد خود استفاده کنند که بجای تاثیر مطلوب بر جامعه، برای دین و حکومت دینی هزینه آور باشد. 🔹 گاهی ما سخن خود را می دانیم اما مخاطب غیر مستقیم که همان و جامعه می باشند سخن ما را نه تنها ، و نمی دانند بلکه آن را و غیر محترمانه تلقی می کنند. این گونه نقادی، به خناسان وسوسه گر فرصت می دهد تا در جنگ نرم، ضلع دوم و سوم را به سمت خود جذب کرده و آنها را گروگان گرفته و سخن خود را از زبان آنها بیان کنند. اگر می‌پسندید به اشتراک بگذارید از طريق لينك زير مي‌توانيد به كانال يادداشتها بپيونديد ✅https://eitaa.com/yad_dashtha
هدایت شده از یادداشتها
✍ سید مهدی مرتضوی در یادداشت قبلی، به بهانه نقد و اعتراض به پیام نوروزی از سوی نیروهای انقلابی، درباره و سخن گفتم. در این یادداشت چند نکته مختصر از را به دلسوزان ایران، اسلام و انقلاب تقدیم می کنم. 🔹 نقد دکتر ظریف یا سریال مذکور، بهانه ای برای بیان آداب نقد هستند و آداب مذکور اختصاص به این دو مورد ندارند. ، نحوه حضور و مواضع رئیس جمهور در ستاد ملی کرونا، ارتباط با نمونه های اخیر دیگری هستند که اگر نیروهای انقلابی با ملاحظات مربوط به و به عرصه نقد و اظهار نظر درباره آنها وارد شوند، به لطف الهی در میدان جنگ نرم پیروز خواهند شد. 🔹 همچنین این نکات به نیروهای انقلابی اختصاص ندارد و هر کسی با هر گرایش و اعتقادی اگر خود را خیرخواه ایران و مردم این سرزمین می داند و به نیت اصلاح امور کشور، نظام یا نیروهای انقلابی را نقد می کند باید آداب زیر را رعایت کند. نقد طرفداران طب اسلامی یا اعتراض به اصرار برخی روحانیون مشهور برای حضور در حرم در روزهای ابتدایی ورود کرونا به کشور، نمونه هایی هستند که اگر با مراعات ، بدانها پرداخته شود، می توان به اصلاح تدریجی امور و نزدیک شدن به آینده ای روشنتر برای این سرزمین امید بست. 🔹 پیش از هر اقدامی باید مشخص کنیم هدف یا رویکردمان در نقد چیست؟ اگر می خواهیم نقدمان موثر باشد و شنیده شود و به تنش و دعوا و نفرت دو طرفه منجر نشود باید اولا نقد، مثلا سازندگان سریال و مسوولان صدا و سیما یا جناب ظریف، ثانیا نقد یعنی عموم کسانی که نقد ما به گوش و چشمشان می رسد احساس کنند، نقد ما منصفانه و محترمانه و مشفقانه است و ما قصد و تخطئه و بی احترامی نداریم‌. 🔹 برای رسیدن به این مقصود باید: ۱. محاسن و نقاط قوت نقد را بیان کنیم. برای مثال در گذشته، سریال پایتخت یا دکتر ظریف، محاسنی داشته اند که رهبر انقلاب و مردم را به تحسین یا حمایت واداشته است. بیان این محاسن، سبب می شود مخاطبان مستقیم و غیر مستقیم به انصاف و خیرخواهی منتقدان اطمینان پیدا کنند. ۲. احترام و تکریم خود را نسبت به دکتر ظریف یا سازندگان سریال و مسوولان صدا و سیما و اعتمادمان را نسبت به قصد و نیت خیرشان ابراز کنیم. ۳. اشکالات جناب ظریف یا سریال را بی محابا و به گونه ای بیان نکنیم که نه تنها بلکه را نیز به جبهه گیری در مقابل منتقدان وادارد و بهانه ای شود برای ایجاد . برای این منظور اگر چندین نقد و اشکال به جناب ظریف یا سریال داریم، مهمترین آن را انتخاب کرده و به منظور تاثیر بر مخاطبان، موقتا نسبت به سایر اشکالات، و سکوت کنیم. ۴. نقد خود را به و و امور متکی نکنیم؛ در غیر این صورت، نقد ما نسبت به اشکالات صریح و آشکار نیز شنیده نشده و به و متهم خواهیم شد. ۵. خود را بصورت بیان کرده و به شکل از مخاطب کنیم. اگر می‌پسندید به اشتراک بگذارید از طريق لينك زير مي‌توانيد به كانال يادداشتها بپيونديد ✅https://eitaa.com/yad_dashtha
✍️ سید مهدی مرتضوی بسم الله الرحمن الرحیم 🔹 امروزه در فرهنگ ما فارسي زبانان، واژه‌هاي «رحلت» و «درگذشت» تعبيري محترمانه‌تر از «مرگ» تلقي مي‌شوند و معمولا درباره شخصيتهاي محترم از واژه «مرگ» استفاده نمي‌شود. 🔹 تعبير «پس از مرگ پيامبر» از جناب فاضل ميبدي و انتشار آن در يك روزنامه، كاري اشتباه بود كه عواطف ارادتمندان رسول خدا را جريحه‌دار كرد. ، حداقل كاري است كه صاحب آن مطلب و رسانه نشر دهنده مي‌توانند انجام دهند. 🔹 بسياري از دوستان ما نسبت به اين خطا،‌ واكنش نشان داده و تذكر دادند؛ كاري بسيار شايسته. ان شاء‌الله مأجور باشند. 🔹 تعداد اندكي از دوستان درنقد اين خطا، واژه‌هايي بكار بردند كه شايسته نبود. انصاف و خلق خوش از ميراثهاي پيامبر نازنين خداوند هستند كه در هر حالي از جمله هنگام نقد دوستان و مواجهه و جنگ با دشمنان مي‌توان از آنها بهره گرفت. با پاسداشت اين ميراث، باشيم. اگر می‌پسندید به اشتراک بگذارید از طريق لينك زير مي‌توانيد به كانال يادداشتها بپيونديد ✅https://eitaa.com/yad_dashtha
بسم الله الرحمن الرحيم 🔹 گاهي تندي كردن نتايج بدي در پي خواهد داشت. نقد مشفقانه نسبت به كساني كه در بين مومنان زندگي مي‌كنند حتي اگر در ظاهر به اصلاح امور منجر نشود اما در نهايت به تقويت جبهه حق كمك كرده و مانع تقويت جبهه باطل خواهد شد. 🔹 چندی قبل یادداشتی از حجت‌الاسلام والمسلمین منتشر شد که در آن مطلبی از فرزند آیت الله استادی را نقد کرده بودند. 🔹 فرزند آیت الله استادی در مطلب خود از فربه شدن فقه و مهارت اندک حوزویان در رشته‌های دیگر سخن گفته بود. 🔹 آقای خسروپناه در بخشی از پاسخ به او گفته بودند: "فکر می‌کنم مستشکل در اثر ارتباط با فقهای سنتی از یک جهت و علاقه به روشنفکران سکولار از ناحیه دیگر و مرتبط نبودن با فقیهان نوین از حیث دیگری، دچار این شبهات شده است که ان شاء الله با مطالعه و تحصیل و تحقیق و بررسی بیشتر شبهاتش حل خواهد شد." 🔹 در ياداشتي از آقاي خسروپناه بخاطر نقد محترمانه و مشفقانه‌شان تشكر كرده و در اين باره توضيحاتي داده‌اند. بخشي از يادداشت آيه الله استادي در زير آمده است: ✍️ آیه الله استادی بسمه تعالی در هفته نامه افق حوزه مورخ ۹۹/۷/۲۱صفحه هشت یادداشتی از حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه خواندم لازم دیدم ضمن تشکر از ایشان توضیحی بدهم. چند سال است که یکی از فرزندانم که طلبه نیست و به کارهای علمی و نوشتن مقاله و کتاب اشتغال دارد و در بخشی از کارها هم موفقیت‌هایی داشته است، در طول این چند سال دو یا سه مورد پیش آمد که حقیر پس از انتشار آن متوجه شدم که نوشته او مورد تاییدم نیست و حقیر طبق وظیفه به ایشان تذکر دادم و از او خواستم اگر این موارد در سایتی ثبت شده حذف کند، ایشان هم به خواسته پدر عمل کرد. یکی از این موارد همان یادداشتی است که چند ماه قبل نوشته و حضرت آقای خسروپناه جواب مزبور را مرقوم داشته‌اند و در هفته نامه افق حوزه چاپ شده است و به نظر می رسد که همین است نه که گاهی در پی خواهد داشت. البته لغزش برای همه پیش می‌آید که گاهی خود انسان خیال می‌کند خدمت است نه لغزش؛ خداوند بنده و فرزندان و بستگانم را از لغزش‌ها حفظ فرماید. اگر می‌پسندید به اشتراک بگذارید از طريق لينك زير مي‌توانيد به كانال يادداشتها بپيونديد ✅https://eitaa.com/yad_dashtha
١ ✍️ سید مهدی مرتضوی بسم الله الرحمن الرحیم 🔹 در صفحه ۲۲۰ کتاب اخبار الطوال دینوری (قرن سوم) که از متون قدیمی و معتبر تاریخی است, سخنی از امام حسن مجتبی (علیه السلام) در پاسخ «حجر» نسبت به فلسفهٔ صلح با معاویه آمده است. امام تصریح می فرماید که چون من دیدم اکثریت مردم طالب صلح هستند و از جنگ بیزارند و از سویی دوست نداشتم آنهارا بر چیزی (جنگ) مجبور کنم که آن را دوست ندارند، برای حفظ جان شیعیانم از جنگ کناره گرفتم. «انی رأیت هوی عظم أصحابی فی الصلح و کرهوا الحرب فلم احب أن أحملهم علی ما یکرهون فصالحت بقیا علی شیعتنا خاصة من القتل .....» 🔹 در روزهاي اخير به مناسبت شهادت امام حسن مجتبي عليه السلام يكي از اساتيد محترم حوزه علميه قم با نشر مطلب بالا، پاسخ امام را سخني بسيار زيبا دانسته و دو هشتگ ؟ و ؟ را براي آن برگزيده بودند. 🔹 به تبع ايشان يكي از شخصيتهاي سياسي كه خود را اصلاح‌طلب مي‌داند و متأسفانه از ابتداي انقلاب همواره گرفتار تندروي و افراط بوده است، اين مطلب را در توئيتر بازنشر داد. 🔹 يكي از مسؤولان بلند پايه نظام نيز در همين ايام گفته‌اند: امام حسن عليه السلام در پاسخ به اعتراض برخي از اصحاب خود در مورد پيمان صلح ايشان، فرمود جامعه اسلامي كه فقط شما ١٠ - ٢٠ نفر نيستيد. من در مسجد رفتم براي مردم سخنراني كردم و ديدم اكثريت قاطع صلح مي‌خواهند، صلح را انتخاب مي‌كنم. 🔹 موضوعات بالا را از چند جهت مي‌توان ارزيابي كرد: ۱. تفسير صحيح از صلح امام حسن و فرمايش ايشان درباره راي اكثريت چيست؟ ۲. امام حسن علیه السلام صلح با معاویه را از سر اکراه و اضطرار پذیرفتند یا با رضایت؟ ۳. نيت دوستان مذكور از طرح اين بحث چيست؟ ۴. طرح اين بحث در اين شرايط چه تبعاتي مي‌تواند داشته باشد؟ ۵. شيوه صحيح مواجهه با مشكلات اساسي امروز ايران چيست؟ 🔹 به نظر مي‌رسد حداقل با دو تفسير و تبيين درباره «صلح امام حسن» و فرمايش ايشان درباره «رأي اكثريت» مواجهيم: 🔹 تفسير نخست: مبناي عمل حاكمان در حكومت، صرفا خواست اكثريت جامعه بايد باشد و تفاوتي ندارد كه مردم چه مي‌خواهند. حق همان است كه مردم مي‌خواهند. به عبارت ديگر ملاك حق، خواست مردم است و حكومت موظف است خواسته اكثريت را اجرا كند چه ديني باشد و چه ضد دين. 🔹 اين تفسير، با بي‌توجهي به مباني اعتقادي مورد قبول قرآن و اهلبيت عليهم السلام و ناديده گرفتن حقايق مسلم تاريخي، تلاش مي‌كند سيره اهلبيت را تفسير به رأي كرده و قواعد دموكراسي سكولار را از آن استخراج كند. 🔹 تفسير صحيح: 🔸 در جايي كه عقل يا شرع، حقي را اثبات نكرده باشند،‌ رأي اكثريت مردم مي‌تواند مبناي عمل قرار گيرد. مانند جايي كه خداوند مي‌فرمايد: و امرهم شوري بينهم. 🔸 در جايي كه عقل يا شرع با وضوح و صراحت، ما را به وجود حقي رهنمون مي‌شوند، رأي مردم، ملاك حقانيت يك امر نخواهد بود. در چنين مواردي، حكومت ديني و مومنان موظفند زمينه اجراي حق را فراهم كرده و براي اقامه آن جهاد كنند. 🔸 يكي از مقدمات اقامه حق، آمادگي و رضايت و خواست مردم است. در صورتي كه مردم حق را نشناسند يا به هر دليلي آن را نخواهند، دست مومنان و حكومت ديني براي اقامه حق بسته خواهد شد. زيرا حكومت ديني نمي‌تواند از ابزارهايي همچون و فريب يا و تحميل، براي دستيابي به اهدافش استفاده كند. 🔹 بر اساس يادداشتهاي ديگر استاد بزرگوار حوزه، مشخص مي‌شود كه ايشان از يادآوري صلح امام حسن و مستند كردن آن به خواست اكثريت، به تفسير دوم نظر داشته‌اند. به نظر مي‌رسد آن چهره سياسي بيشتر به تفسير نخست متمايل است. اما درباره ديدگاه آن مسؤول محترم نمي‌توان براحتي قضاوت كرد. اميدواريم مرادشان تفسير نخست نباشد كه در اين صورت دچار شده‌اند. فرض مي‌كنيم مرادشان همان تفسير صحيح است. با لحاظ اين فرض، هنوز نكات قابل تذكري در اين باره وجود دارد كه در يادداشت بعدي به آن اشاره خواهد شد. اگر می‌پسندید به اشتراک بگذارید از طريق لينك زير مي‌توانيد به كانال يادداشتها بپيونديد ✅https://eitaa.com/yad_dashtha
10.5M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
۱ ✍ سید مهدی مرتضوی بسم الله الرحمن الرحیم 🔹 در کتاب کافی حدیثی از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله نقل شده که در مواجهه با اهل بدعت، از آنها تبری بجویید. سپس فرمودند: باهتوهم. 🔹 اندکی از متدینان، با استناد به این حدیث، به خود اجازه می‌دهند که به کسانی که آنها را اهل بدعت و انحراف در دین می‌دانند، تهمت و بهتان بزنند و با نسبتهای دروغ آبروی آنها را بریزند. 🔹 چنین فهمی از این حدیث و اعتقاد به آن در بین برخی مومنان، مستلزم حداقل دو مخاطره‌ عظیم است: 🔹 اولا می‌تواند باب بداخلاقی و هتک حرمت و تهمت و دروغ را در اختلافات علمی، دینی و سیاسی بگشاید. تا آنجا که کسانی از سر تدین و با نیت خدمت به دین، با احساس کوچکترین انحراف در مخالفان فکری خود، از ابزارهای غیر اخلاقی مذکور برای خارج کردن آنها از میدان رقابت بهره ببرند. 🔹 ثانیا می‌تواند حربه‌ای مناسب در دست دشمنان برای مخدوش کردن چهره مذهب اهلبیت، مومنان و نظام اسلامی گردد. 🔹 قطعا در مواجهه با بدعتگزاران در دین نباید کاری کرد که تکریم آنها تلقی شود اما و استفاده از ابزارهای ناپسند برای تخریب آنها در نهایت می‌تواند چهره‌ای ظالمانه و غیر اخلاقی از دینداران و از ترسیم نموده و به تقویت جایگاه آنان در اذهان ناظران بی‌خبر گردد. 🔹 در صوت بالا معنایی قابل قبول از این حدیث را بیان می‌کنند. اگر می‌پسندید به اشتراک بگذارید از طريق لينك زير مي‌توانيد به كانال يادداشتها بپيونديد ✅https://eitaa.com/yad_dashtha
۲ ✍️ سید مهدی مرتضوی بسم الله الرحمن الرحیم 🔹 شیوه مواجهه علیه السلام با فیلسوف معروف عرب، حاوی نکات راهبردی و درس‌آموزی در حوزه تعامل با است. 🔹 با آنچه آن را بدعت یا انحراف در دین می‌دانیم چه کنیم؟ 🔹 اخیرا در بیانیه‌ای جناب را فاسق و دروغگو و اهل بدعت دانسته و جوانان مومن را به توهین به وی دعوت کرده‌اند. ایشان تقریبا تا مرز تکفیر جناب حیدری پیش رفته‌اند. 🔹 گویی ایشان را به همان معنایی که ابتدائا به ذهن متبادر می‌شود پذیرفته‌اند. البته ایشان به جناب حیدری، نزده‌اند اما در و و نسبت به وی نیز کوتاهی نکرده‌اند. 🔹 سخنان جناب سید کمال حیدری ظرفیت آن را دارد که مورد دشمنان شیعه و سنی قرار گرفته و آتش نزاعهای مذهبی بین جاهلان افراطی در بین فرقه‌های اسلامی را شعله‌ور سازد. از این جهت عملکرد وی به هیچ وجه قابل دفاع نیست. 🔹 البته بسیاری دیگر از فضلای حوزوی تلاش کرده‌اند حدیث باهتوهم را از معنای ظاهری آن خارج کرده و ضمن تلطیف فضای تعامل با جناب حیدری و طرفدارانش، با ادبیاتی عالمانه و مستدل عملکرد وی را نقد کنند. 🔹 درس بسیار زیبای امام حسن عسکری علیه السلام در را در یادداشتی دیگر دنبال خواهیم کرد. اگر می‌پسندید به اشتراک بگذارید از طريق لينك زير مي‌توانيد به كانال يادداشتها بپيونديد ✅https://eitaa.com/yad_dashtha