eitaa logo
یادداشتها
560 دنبال‌کننده
55 عکس
48 ویدیو
0 فایل
یادداشتهایی پیرامون‌ مسائل اعتقادی فرهنگی اجتماعی و بازنشر یادداشتهای برگزیده. سید مهدی مرتضوی، عضو هیات علمی دانشگاه و علاقمند به پژوهشهای اعتقادی در قرآن و حدیث. لطفا نظر خود را درباره مطالب کانال به این آدرس ارسال فرمایید: @s_m_mortazavi
مشاهده در ایتا
دانلود
۲ ✍️ سید مهدی مرتضوی بسم الله الرحمن الرحیم 🔹 شیوه مواجهه علیه السلام با فیلسوف معروف عرب، حاوی نکات راهبردی و درس‌آموزی در حوزه تعامل با است. 🔹 با آنچه آن را بدعت یا انحراف در دین می‌دانیم چه کنیم؟ 🔹 اخیرا در بیانیه‌ای جناب را فاسق و دروغگو و اهل بدعت دانسته و جوانان مومن را به توهین به وی دعوت کرده‌اند. ایشان تقریبا تا مرز تکفیر جناب حیدری پیش رفته‌اند. 🔹 گویی ایشان را به همان معنایی که ابتدائا به ذهن متبادر می‌شود پذیرفته‌اند. البته ایشان به جناب حیدری، نزده‌اند اما در و و نسبت به وی نیز کوتاهی نکرده‌اند. 🔹 سخنان جناب سید کمال حیدری ظرفیت آن را دارد که مورد دشمنان شیعه و سنی قرار گرفته و آتش نزاعهای مذهبی بین جاهلان افراطی در بین فرقه‌های اسلامی را شعله‌ور سازد. از این جهت عملکرد وی به هیچ وجه قابل دفاع نیست. 🔹 البته بسیاری دیگر از فضلای حوزوی تلاش کرده‌اند حدیث باهتوهم را از معنای ظاهری آن خارج کرده و ضمن تلطیف فضای تعامل با جناب حیدری و طرفدارانش، با ادبیاتی عالمانه و مستدل عملکرد وی را نقد کنند. 🔹 درس بسیار زیبای امام حسن عسکری علیه السلام در را در یادداشتی دیگر دنبال خواهیم کرد. اگر می‌پسندید به اشتراک بگذارید از طريق لينك زير مي‌توانيد به كانال يادداشتها بپيونديد ✅https://eitaa.com/yad_dashtha
🔹 بیش از یکماه از انتشار کاریکاتورهای توهین آمیز به پیامبر عزیز خداوند در مجله می‌گذرد. در همان ایام دو یادداشت با عنوان ؟ نوشتم. 🔹 این روزها مجددا این موضوع، در صدر اخبار قرار گرفته است. مجددا این دو یادداشت را منتشر می‌کنم بدان امید که به دست کسانی برسد که توان تاثیرگذاری بر یا در غرب را دارند. ✅https://eitaa.com/yad_dashtha
هدایت شده از یادداشتها
؟ ✍ سید مهدی مرتضوی بسم الله الرحمن الرحيم 🔹 قلب ما از خبر شنيدن بي‌احترامي به وجود نازنين مهربان‌ترين و عزيزترين موجود هستي، جريحه‌دار مي‌شود. مولايمان فرمود مرد با شرف حق دارد از شنيدن خبر بي‌احترامي به زني غير مسلمان در حكومت و جامعه اسلامي از غصه دق كند. ما نيز حاضريم بميريم اما نبينيم كه به انسان‌ترين انسان بي‌احترامي شود. 🔹 اين یادداشت در صدد بيان چرايي توهين به پيامبر عزيز خدا و اهداف برنامه‌ریزان آن و نحوه مواجهه با آن نيست. پرسش اين نوشته آن است كه چرا افکار عمومی غرب در برابر پيروان اديان الهي سكوت مي‌كند؟ يا حتي از كساني كه توهين مي‌كنند، حمايت مي‌كند؟ 🔹 غرب به پشتوانه قدرت اقتصادي و نظامي‌اش كه در حوزه‌هاي سياسي و فرهنگي و رسانه‌اي امتداد يافته، نگاهي تحقيرآميز به ساير تمدنها و فرهنگها دارد. طبيعي است كه سياستمداران و انديشمندان غربي كه تحت تأثير اين فضا هستند، دركي از جريحه‌دار شدن احساسات و عواطف ميلياردها انسان بخاطر توهين به مقدسات‌شان نداشته يا آن را جدي نگيرند. البته انسانهاي منصف و اخلاق‌مدار در بين انديشمندان و عموم مردم در غرب كم نيستند. در اين نوشته ما به دنبال يافتن آنها و گفتگو با ايشان هستيم. 🔹 بر اساس فرهنگ ليبرالی پذيرفته شده در جوامع غربي، دامنه آزادي هر انساني تا آنجاست كه حق كسي ديگر ضايع نشود. انسان غربي به خوبي درك مي‌كند كه حقوقي مانند حق حيات، آزادي انتخاب عقيده، آزادي بيان و امنيت جزء‌ انسانها هستند و آزادي رفتار و بيان او نبايد موجب سلب چنين حقوقي از ديگران شود. 🔹 متأسفانه براي انسان استاندارد غربي امر ديني مقدسي وجود ندارد و به همين دليل دركي از توهين به مقدسات و آزار و رنجي كه از اين ناحيه بر يك انسان مومن وارد مي‌شود ندارد. به همين دليل در فرهنگ مسلط بر غرب، حفظ حرمت عقايد يا مقدسات انسانهاي ديگر جزء حقوق آنها محسوب نمي‌شود. 🔹 چرا انسان غربي هيچ امر ديني مقدسي ندارد؟ پاسخ را مي‌توان در انديشه‌هايي همچون و جستجو كرد. 🔹 از نظر برخي انديشمندان غربي،‌ تقدس قائل شدن براي يك اعتقاد ديني، منشأ جزم‌انديشي و تعصب و تحميل و رفتارهاي افراطی انگاشته مي‌شود و چاره آن در سكولاريسم و زدودن مقدسات و پاك كردن عرصه عمومي از دين و نمادهاي آن مي‌باشد. بر اين اساس، مقدس انگاري برخي عقايد يا اشخاص يا نمادهاي ديني از سوي مومنان، امري مذموم است كه بايد با آن مبارزه شود. 🔹 بر اساس پلوراليسم، مومنان نبايد خود و اعتقاداتشان را حق مطلق بپندارند و بر سر آن از خود تعصب نشان دهند. بديهي است در چنين فضايي، ريشه مقدسات خشك مي‌شود و براي انسان غربي امر مقدسي باقي نمي‌ماند. 🔹 بر اساس آنچه بيان شد اعتراض و خشم مسلمانان بخاطر توهين به پيامبر عزيز اسلام براي افكار عمومي غرب، نامفهوم است. حتي ممكن است چنين اعتراضاتي به معناي خشونت مذهبي كور و بي‌منطق و مخالفت با آزادي بيان، تفسير و تلقي گردد. البته نقش شيطنت رسانه‌هاي صهيونيستي و خباثت دشمنان اخلاق و انسانيت و اسلام را در تشديد اين سوءتفاهم نبايد ناديده گرفت. 🔹 مخاطب اصلي فتوا و بيانيه و راهپيمايي و اعتراض، برنامه‌ريزان پشت پرده و عاملان چنين توهين‌هايي هستند. اما آيا اينها براي گفتگو با افكار عمومي غرب و توجيه آن كفايت مي‌كند؟ 🔹 امروز و و كه با فرهنگ و تمدن و فلسفه غرب آشنا بوده و با محافل آكادميك يا فرهنگي و رسانه‌اي و هنري آنها ارتباط دارند رسالتي بزرگ دارند. غرب بايد بفهمد همانگونه كه حقوقي مانند حق حيات از حقوق اساسي انسانهاست، حفظ حرمت عقايد و مقدسات يك انسان نيز بايد از جمله حقوق اساسي او تلقي شود. گاهي توهين به مقدسات يك انسان به معناي سلب كرامت او بوده و سنگين‌تر و آزاردهنده‌تر از سلب ساير حقوقش مي‌باشد. 🔹 اكنون وقت آن است كه سياستمداران و ديپلماتهاي ما كه از هنر گفتگو و مهارت بهره دارند سياستمداران منصف غرب را شناسايي كرده و براي آنها تفاوت با را بيان كنند. 🔹 لازم نيست مسلمان يا ديندار باشيم تا از اين حق مومنان دفاع كنيم. انسانهاي آزاده و اخلاق مداري كه زبان گويا دارند نيز اخلاقا مكلفند از اين حق انساني دفاع كنند. اين مطالبه انسانيت و اخلاق از ماست. چه مي‌كنيم؟ اگر مي‌پسنديد به اشتراك بگذاريد از طريق لينك زير مي‌توانيد به كانال يادداشتها بپيونديد ✅https://eitaa.com/yad_dashtha
هدایت شده از یادداشتها
؟ بسم الله الرحمن الرحيم دوستاني عزيز در تكميل و اصلاح یادداشت ؟ مطالبي را ارسال فرمودند كه صميمانه از آنها تشكر مي‌كنم. در ادامه برخي از اين پيامها و سپس توضيح بنده در تكميل يادداشت مزبور را بخوانيد: 🔸 آقای دكتر موحديان: چرا در غرب آزادي بيان درباره هولوکاست وجود ندارد؟ چرا درباره زن با حجاب مصري كه در آلمان مورد تعرض قرار گرفته و شكايت كرده و در دادگاه توسط متهم جلوي چشم همه با چاقو كشته مي‌شود، حقوق بشر رعايت نمي‌شود؟ چرا مبلغ شيعه در اتريش با تبر تكه تكه مي‌شود؟ چرا در غرب چندين نفر در مسجد سوراخ سوراخ مي‌شوند در حالي كه تصوير آن مثل بازي رايانه‌اي بصورت آنلاين منتشر مي‌شود؟ از خاورميانه بگذريم كه معلوم نيست چند ميليون نفر را كشتند. اگر فكر مي‌كنيد اوضاع با دوران جنگهاي صليبي فرق كرده در اشتباهيم. 🔸 آقای دكتر ارشدي: ضمن پذیرش این ایده، پرسشی دارم: رفتار امام (ره) با سلمان رشدی هم می توانست از مسیر دیگری غیر از مسیر منتخب ایشان باشد؟ 🔸 دوستي ديگر: این قبیل توهينها با هماهنگی قدرتها سازماندهي مي‌شوند. هيچ منطقي پشت اين توهینها نيست كه بخواهيم پاسخ منطقي به آن بدهيم. برنامه ريزان چنين توهينهايي خود را براي خنثي كردن پاسخهاي منطقي ما آماده كرده‌اند، لذا اثر چنداني ندارد. استراتژي پاسخ نامتقارن، بهترين روش پاسخگويي به چنين توهين‌هايي است به گونه‌اي كه اقدام ويرانگر غيرقابل پيش بيني، بر اندام برنامه‌ريزان اين توهين‌ها ترس بيندازد و موجب اجتناب از چنين اقدامهايي شود. 🔸 بزرگوارانی ديگر: چرا در غرب، انکار هولوکاست جرم است اما توهین به مقدسات جرم نیست؟ 🔴 🔴 🔴 🔴 🔴 ✍ سید مهدی مرتضوی 🔹 هرچند غرب، امر مقدس ديني را به رسميت نمي‌شناسد، اما در فرهنگ غربي، خطوط قرمزي وجود دارد كه جايگاهي همچون امر مقدس داشته و با تعصب از آنها حفاظت مي‌شود. آزادي بيان و سكولاريسم را مي‌توان مقدسات تمدن غرب دانست كه هیج كسي اجازه تعرض به آنها را ندارد. 🔹 جنايات غرب منحصر به آنچه دوستان ما تذكر داده‌اند نيست. در كنار همه اينها، بايد به عميق و خشن نسبت به سرخپوستان و سياهپوستان نيز اشاره كرد. آخرين نمونه آن قتل فجيع بدست پليس آمريكا بود. 🔹 با طرح چنين مسائلي مي‌توان ساختار مذاكرات با دولتها و ديپلماتهاي غربي را به از غرب تبديل كرد و آنها را از موضع طلبكاري خارج كرده و بر صندلي پاسخگويي نشاند. این همه ما از دوستان دیپلمات‌مان است. 🔹 اگر مخاطب ما سردمداران غرب باشند طبيعتا در چنين مسائلي با لحني طلبكارانه و سرزنشگر حق را از آنان مطالبه خواهيم كرد. 🔹 بر اساس پیشنهاد طرح شده در يادداشت ؟ مي‌توان چنين حقایقی را در برابر اندیشمندان و افکار عمومی غرب نيز قرار داد. قطعا لحن ما در گفتگو با چنين مخاطباني بايد متفاوت باشد. 🔹 در چنین قضایایی حداقل با دو گروه مواجهیم: يك. برنامه ریزان پشت صحنه که قصد ضربه زدن به اسلام و مسلمانان را دارند دو. اهالی مغرب‌زمین و افكار عمومي غرب 🔹 فتوای امام خميني، پاسخ به برنامه ریزان و دشمنان پشت صحنه بود. 🔹 نامه رهبر انقلاب به جوانان غرب، تلاشي براي گشودن باب گفتگو و تعامل فكري و عاطفي با افكار عمومي غرب بود كه بايد توسط گروه‌هاي مرجع و تأثيرگذار ادامه پيدا مي‌كرد. يادداشت ؟ نيز ناظر به افکار عمومی غرب و جدا کردن آنها از برنامه‌ریزان پشت صحنه بود. 🔹 بيان امام خميني در منشور روحانيت را فراموش نمی‌کنیم: ترس من این است که تحلیلگران امروز، ده سال دیگر بر کرسی قضاوت بنشینند و بگویند که باید دید فتوای اسلامی و حکم اعدام سلمان رشدی مطابق اصول و قوانین دیپلماسی بوده است یا خیر؟ و نتیجه گیری کنند که چون بیان حکم خدا آثار و تبعاتی داشته است و بازار مشترک و کشورهای غربی علیه ما موضع گرفته‌اند، پس باید خامی نکنیم و از کنار اهانت کنندگان به مقام مقدس پیامبر و اسلام و مکتب بگذریم! 🔹 از گوشه و كنار زمزمه آنچه روح خدا پيش بيني كرده بود، به گوش مي‌رسد. يادداشت ؟ در صدد آن است كه روشنفكران و هنرمندان عرصه مذاكره را دعوت كند تا بجاي آنكه جامعه دينداران را از واكنش خشم‌آلود نسبت به توهين به مقدساتشان بازدارند، به رسالت خود در توجيه افكار عمومي غرب بپردازند. 🔹 در اين مسير جا دارد درباره پرسش زير نيز تأمل كنيم: روش صحيح گفتگو و تعامل با افكار عمومي غرب چيست و در اين گفتگو چه ملاحظاتي را بايد در نظر داشت؟ اگر مي‌پسنديد به اشتراك بگذاريد از طريق لينك زير مي‌توانيد به كانال يادداشتها بپيونديد ✅https://eitaa.com/yad_dashtha
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🚨پیام رهبر انقلاب اسلامی خطاب به جوانان فرانسه در پی اقدام توهین‌آمیز رئیس‌جمهور فرانسه درباره پیامبر اعظم(ص) 🔻اظهارات امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه در تأیید کاریکاتور توهین‌آمیز به پیامبر اسلام صلوات‌الله‌علیه‌وآله، باعث خشم مسلمانان در سرتاسر جهان شده است. به همین علت حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی خطاب به جوانان فرانسوی پیامی کوتاه صادر کردند. متن این پیام که به زبان فرانسوی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد، به شرح زیر است: 🏳بسمه تعالی 🔰جوانان فرانسه ! 🔹️از رئیس جمهور خود بپرسید: چرا از اهانت به پیامبر خدا حمایت می‌کند و آن را آزادی بیان می‌شمارد؟ آیا معنی آزادی بیان این است: دشنام و اهانت، آن هم به چهره‌های درخشان و مقدس؟ آیا این کار احمقانه، توهین به شعور ملتی نیست که او را به ریاست خود انتخاب کرده است؟ 🔹️سوال بعدی این است که چرا تردید در هولوکاست جرم است؟ و اگر کسی چیزی در این‌باره نوشت باید به زندان برود، اما اهانت به پیامبر آزاد است؟ سیدعلی خامنه‌ای ۷ آبان ۱۳۹۹ @Khamenei_ir
✍ سید مهدی مرتضوی بسم الله الرحمن الرحیم 🔹 امروز برای سومین بار در سالهای اخیر برای گفتگوی مستقیم با جوانان غربی خصوصا فرانسوی اقدام کردند. 🔹 رهبر انقلاب در این پیام کوتاه بجای مواجهه مستقیم با سیاستمداران غرب و رئیس جمهور فرانسه، تلاش می‌کنند جوانان فرانسوی و افکار عمومی غرب را در مقابل آنان قرار دهند. 🔹 کارکرد اصلی و و کالاهای فرانسوی، مواجهه مستقیم و زورآزمایی با سیاستمداران غربی و عوامل پشت پرده‌ای است که دشمن خدا و اسلام و انسانیت هستند. 🔹 هرچند اقدامات مذکور بطور غیر مستقیم توجه افکار عمومی غرب را نیز جلب می‌کند اما هیچکدام از اینها جای گفتگوی مستقیم با جوانان و نخبگان غرب را نمی‌گیرد. 🔹 حواسمان به افکار عمومی و نخبگان غرب هم باشد. باب گفتگو با آنها را باز کنیم. آنها هستند که باید مقابل سیاستمداران غرب بایستند و مانع توهین به هویت مسلمانان شوند. 🔹 گفتگوی جدی با جوانان و نخبگان غرب و آگاه کردن آنان از قبح توهین به مقدسات دینی و آثار ویرانگر آن بر روح و روان دینداران، وظیفه هر کسی است که توان انجام چنین گفتگویی را دارد. این رسالت بیش از همه بر دوش ، ، ، و ما سنگینی می‌کند. اگر می‌پسندید به اشتراک بگذارید از طريق لينك زير مي‌توانيد به كانال يادداشتها بپيونديد ✅https://eitaa.com/yad_dashtha
✍️ سید مهدی مرتضوی بسم الله الرحمن الرحيم 🔹 منتقدان انقلابي دولت آقاي روحاني، در موقعيتي بسيار دشوار قرار گرفته‌اند. هم دغدغه آرمانهاي انقلاب و سلامت و كارآمدي نظام جمهوري اسلامي و حفظ پشتوانه مردمي آن را دارند و هم از عملكرد دولت جناب آقاي روحاني در همه اين حوزه‌ها به شدت ناراضي‌اند. 🔹 بخشي از اين دوستان، به نيت دفاع از آرمانها و تبري از ناكارآمديها و به اميد حفظ پشتوانه مردمي نظام، زبان به انتقاد از دولت و مسؤولان آن گشوده و حتي از شخص رئيس جمهور سخن مي‌گويند. اما برخي از منتقدان انقلابي دولت نيز چنين نقدها و اقداماتي را در شرايط فعلي يا يا موجب تشديد يا مردم يا مي‌دانند و از نقد جدي دولت پرهيز مي‌كنند و گروه نخست را نيز از نقد دولت باز مي‌دارند. 🔹 اين اختلاف گاهي چنان بالا مي‌گيرد كه اصل نقد دولت فراموش شده و نيروي منتقدان دولت، بجاي ، صرف تزاحم و نزاع شده و اقدامات انجام شده از طرف ديگر را مي‌كند. اولين قدم، يافتن راهبردي مشترك و مورد وفاق در زمينه مواجهه با دولت است كه به هم‌افزايي بينجامد. 🔹 ريشه مشكل در كجاست؟ 🔹 اشكال در ما با است. اين اشكال به جريان مومن انقلابي اختصاص ندارد و منتقدان نظام نيز گرفتار آن هستند. مشكل اصلي در مواجهه با اركان و نهادهاي مهم نظام نيز در همين نكته اساسي است. به تعبير ديگر بايد گفت بزرگترين مشكل ما نيز رواج نقد بدون رعايت آداب آن است. نقدهايي كه بجاي آنكه كاركرد و داشته باشند، و هستند. 🔸 انتقاد اگر دلسوزانه نباشد به تخريب تبديل مي‌شود. و به تعبير : «انتقاد خوب است؛ تخريب بد است. انتقاد است؛ تخريب است» 🔹 صرفنظر از محتوا، نقد مي‌تواند گونه‌هاي مختلفي داشته باشد: نقد و و ؛ نقد و و 🔸 به تعبير رهبر انقلاب: «دو جور مي‌شود انتقاد كرد: يك انتقادي كه وقت شنيدن، شنونده آن را فحش و دشنام تلقي مي‌كند؛ يك انتقادي كه همان مطلب است اما وقتي شنونده آن را مي‌شنود، آن را نصيحت تلقي مي‌كند. سعي كنيد آن نوع اول نباشد» 🔹 خيلي وقتها تعبير ، است. برخي گمان مي‌كنند همين كه نقدشان عاري از توهين و دشنام باشد، كفايت كرده و نقدشان سازنده است، نه خصمانه. اما چنين نقدي فرسنگها با نقد دلسوزانه و خيرخواهانه فاصله دارد. شنوندگان نقد سازنده، اگر آن را خيرخواهانه و دلسوزانه ندانند، ناخواسته آن را مخرب و ساختارشكن و خصمانه تلقي مي‌كنند هر چند كه منتقد، قصد خصومت و تخريب و ساختارشكني نداشته باشد. 🔸 علامت دلسوزانه بودن انتقاد از نظر رهبر انقلاب: «انتقاد دو گونه است. علامت دلسوزانه بودن انتقاد اين است كه وقتي انسان انتقاد را بيان مي‌كند، نقطه قوت را هم در كنار او بيان كند تا معلوم شود كه بناي نظر شخصي، بناي انتقام‌گيري و بناي اذيت كردن ندارد» 🔹 و و از رئیس جمهور و وزرا، حق مجلس است. اما این امور می‌تواند از سر خیرخواهی و احترام و دلسوزی نسبت به دولت انجام گیرد؛ یا اسباب شده و از سر خصومت انجام گیرد. 🔹 جريان مومن انقلابي بايد ياد بگيرد، هنگام نقد برجام يا سياستهاي اقتصادي يا فرهنگي دولت، یا سوال از مسوولان دولت و استیضاح آنان، پا از دایره ادب و احترام و دلسوزی و خیرخواهی بیرون نگذارد وگرنه در کنار آثار سوء فوق الذکر به جنگ قدرت نیز متهم خواهد شد. 🔹 تأكيد مي‌كنم: سازنده بودن نقد یا سوال یا استیضاح، كافي نيست. نقد براي آنكه از سوي شنوندگان، خصمانه و هتك حرمت تلقي نشود، بايد محترمانه، دلسوزانه و خيرخواهانه باشد. در غير اين صورت، رهبر انقلاب ناچار خواهند شد در برابر آن موضع‌گيري كنند. 🔹 هدف از این یادداشت تشویق به استیضاح نیست بلکه صرفا یادآوری این نکته است که نقد و سوال و استیضاح اگر با آداب و شرایطش انجام نشود بجای خدمت به خیانت تبدیل خواهد شد. اگر می‌پسندید به اشتراک بگذارید از طريق لينك زير مي‌توانيد به كانال يادداشتها بپيونديد ✅https://eitaa.com/yad_dashtha
✍ سید مهدی مرتضوی 🔹 پیام زیر نمونه‌ای جالب و متفاوت از انبوه پیامها و بیانیه‌هایی است که این روزها به مناسبت به پیامبر اکرم صادر شده است. 🔹 حال و هوایی خارج از ادبیات رسمی و اداری دارد و مخاطبی متفاوت از سایر بیانیه‌ها برای بیان حرف دلش انتخاب کرده است و با لحنی با او سخن می‌گوید. 🔹 در عین اختصار تقریبا کل مضمون آن برگرفته از آیات قرآن کریم است. حسن سلیقه نویسنده محترم در انتخاب آیه‌ای از قرآن برای ابتدای پیام ستودنی است. آیه‌ای که حاوی دستورالعملی بی‌نظیر برای تعامل انسانها با یکدیگر در مواقع بحرانی می‌باشد: 🔹 و لا تستوی الحسنه و لا السیئه فاذا الذی بینک و بینه عداوه . 🔹 شاید آیه ۳۴ سوره مناسب‌ترین آیه قرآن کریم برای مواجهه ارادتمندان پیامبر اکرم نسبت به کسانی باشد که از سر جهل، قدر دردانه هستی را نمی‌دانند و بر خورشید جمال او خاک و خاکستر می‌پاشند. البته حساب از حساب و آتش بیاران معرکه جداست. 🔹 قطعا در کنار نکات گفته شده در این پیام کوتاه، مطالب مهم دیگری نیز جای گفتن دارند. اما آنچه که در این پیام گفته شده معمولا مورد غفلت ماست. این پیام را در کنار سایر بیانیه‌ها می‌گذارم تا مکمل آنها باشد. 🔹 بر نویسنده عزیز این‌ پیام، آفرین می‌گویم و به حال دانشجویانش غبطه می‌خورم. 🔴 🔴 🔴 🔴 🔴 🔸 دکتر محمد مهدی فاتح طی پیامی اهانت به پیامبر خدا حضرت محمد مصطفی(ص) را محکوم کرد. متن پیام بدین شرح است: دانشجویان عزیزم سلام سلامتی و موفقیت روزافزون شما را آرزومندم. در قرآن کریم آمده که هرگز نیکی و بدی در جهان یکسان نیست، همیشه بدی را به بهترین شیوه دور کن تا همان کس که گویی با تو بر سر دشمنی است دوست و خویش تو گردد. کلام نیک نیز با بد یکسان نیست. هر کنشی که رنگ‌ دروغ می گیرد توهین آمیز می شود و هتک حرمت می کند جایز نیست. اهانت به پیامبر بزرگوار اسلام، منادی عدالت، نیکوکاری و مهربانی همه ما را آزرده کرد. همدردی خود را با شما عزیزانم ابراز می نمایم و توفیق سخن نیکو را آرزومندم. محمدمهدی فاتح رئیس دانشگاه صنعتی شاهرود ۸ آبان ماه ۱۳۹۹ اگر می‌پسندید به اشتراک بگذارید از طريق لينك زير مي‌توانيد به كانال يادداشتها بپيونديد ✅https://eitaa.com/yad_dashtha
✍ زینب سنجارون بسم الله الرحمن الرحیم ماه صفر گذشته بود. یکهو تصمیم گرفتم روضه بگیرم. روضه گرفته بودیم قبلا اما حالا که همسرم نبود می‌خواستم روضه زنانه بگیرم. گفتند سفره حضرت رقیه باشد. ندیده بودم. برای ما که روضه زنانه نمی‌گرفتیم و نمی‌رفتیم سفره حضرت رقیه نا آشنا بود. توی اینترنت جستجو کردم سفره حضرت رقیه. هنوز گوگل از دستم دیوانه نشده و این خوب است. دستور پخت غذا و درمان فوری مریضی کم بود حالا جستجو می‌کنم سفره حضرت رقیه. سبز است و پر از خوردنی. بالاخره منم سفره حضرت رقیه می‌اندازم نه مثل آن عکس هایی که توی اینترنت بود. مثل خودم. نان و پنیر و خرما فقط. به خانم روضه خوان گفته‌ام روضه امام حسن علیه السلام بخواند. همسایه ها آمده‌اند و من منتظر روضه‌ام. خانم روضه خوان می‌گوید شمع ها را روشن کنید و من هول می‌شوم، تقصیر گوگل بود، شمع نداشتم. ما فقط شمع تولد داشتیم، عددهای انگلیسی. به خانم می‌گویم شمع نداریم. می‌فهمد نا بلدم. روضه زنانه نرفته‌ام دوستش هم ندارم. منتظرم، منتظر روضه امام حسن علیه السلام. نمیدانم امام اصلا روضه دارد یا نه. توی روضه ها همه می‌روند کربلا یا مدینه پشت در خانه مادر عزیزشان. روضه دلچسب امام حسن علیه السلام را اولین بار توی زیارت جامعه ائمه المومنین دیدم. دوستش داشتم. منتظرم که خانم روضه خوان، بعد از شام برود مدینه. یادش می‌رود یا بلد نیست، نمیدانم هرچه هست فقط نام امام می‌آید و روضه‌اش نه. روضه امام حسن علیه السلام را چند وقت پیش نیز شنیدم، توی اخبار تلویزیون. مرد نشسته بود و داشت از مولایم حرف میزد از امام حسن عزیزم. داشت از صلح می‌گفت. از قبول تقاضای مردم برای صلح. سرم داغ شد و پلک‌هایم گرم. اشک ریختم برای مظلومیت امامی که اصحابش دست به دست دشمنانش دادند و به او خوراندند. و مظلومیتی که امروز بوسیله برخی از شیعیان و دوستان نا آگاه تکرار می‌شود: آن را چون جا می‌زنند و نوشیدن آن را نه از سر که قاعده‌ای کلی و از سر معرفی می‌کنند. مرد سر می‌چرخاند و این طرف و آن طرف را نگاه می‌کرد. از کسی می‌گفت که اسمش را گذاشته بود امام حسن و شبیه امام حسن علیه السلام نبود. نمی‌داند لابد، مثل خیلی‌ها که نمی‌دانند. نمی‌داند و کسی را هم ندیده که روضه صلح امام حسن علیه السلام را برایش بخواند. روضه خوانی که معنای قدرت و صلابت و سکوت و صلح و اضطرار را بفهمد. مرد حرف می‌زد. باید کسی برایش با چشم و ابرو اشاره کند که بس است دیگر. مثل وقتی که یکی از در جمعی حرف نامربوطی می‌زند و ما از میان جمع به تکاپو می‌افتیم برای جمع و جور کردنش؛ با چشم و ابرو و اگر خیلی باهوش نباشد با زبان. اما اینجا کسی نیست که برای مرد ابرو بالا بیندازد و لبش را گاز بگیرد. امام من را موقع پذیرش خواسته مردم برای صلح، راضی نشان می‌دهد. مرد می‌تازد. توی دلم سفره امام حسن علیه السلام پهن می‌شود. سفره بعد از هزار و چهارصد سال. روضه امام حسن علیه السلام را کسی باید بخواند که بیست و پنج سال خانه نشینی امیرالمومنین را بتواند سر نیزه ببیند. کسی نبوده لابد و جایی نبوده که برای مرد روضه خوانی کرده باشد. مرد حرف می‌زند هیچ چشمی، هیچ ابروی هیچ... . لابد آنها هم نمی‌دانند. توی دلم سفره مظلومیت پهن می‌شود. اشک مظلومیت و آه از نبود چشمی، ابرویی، هیچ ... که مانع شود. السلام علیک یا بقیه الله😔 اگر می‌پسندید به اشتراک بگذارید از طريق لينك زير مي‌توانيد به كانال يادداشتها بپيونديد ✅https://eitaa.com/yad_dashtha
۱ ✍ سید مهدی مرتضوی بسم الله الرحمن الرحیم 🔹 اخیرا کلیپ سخنرانی در مراسم تدفين معلمي كه بخاطر توهين به پيامبر خدا كشته شده بود، به زبان عربی منتشر شد. فايل صوتي‌ای به زبان فارسی نیز در فضای مجازی منتشر شده که ترجمه همان کلیپ عربی است. 🔹 بر اساس شواهد متقن، سخنان مذکور، ترجمه سخنراني رئيس جمهور فرانسه نیست و هیچ ارتباطی با آن ندارد. 🔹 در این کلیپ، از زبان مکرون، مصادیق و نمونه‌هایی از توهین خلیفه دوم و یکی از همسران پیامبر اکرم نسبت به ایشان بیان شده و مسلمانان مورد پرسش قرار می‌گیرند که چرا اقدام توهین کنندگان در صدر اسلام را محکوم نمی‌کنند. 🔹 یکی از نمونه‌های مورد اشاره در کلیپ، واقعه مشهور خواستن قلم و دوات از سوی پیامبر در روزهای آخر عمرشان و پاسخ توهین آمیز خلیفه دوم می‌باشد. 🔹 اين كليپ جعلي و ترجمه فارسي آن، بوسيله شیعیانی ساخته شده است که طرفدار برائت علني از مقدسات اهل سنت هستند. 🔸 مدعای اصلی : اگر کار مکرون و غرب در نشر کاریکاتورهای پیامبر خدا و حمايت از آن، امري ناپسند و شایسته مرگ و لعن و تبری است، توهینهای صورت گرفته به پیامبر از جانب نزدیکان‌ ایشان به مراتب، استحقاق بيشتري براي لعن و تبري دارد. لذا كساني كه علنا از غرب و مکرون تبری می‌جویند، نباید مانع لعن و تبري نسبت به بزرگان اهل سنت شوند. 🔸 مدعای ضمنی برائت‌گرایان: به دليل قدرت غرب، ناچار هستیم توهين به پيامبر اكرم از سوي آنان را ناديده گرفته و در مقابل غرب، تقیه کرده و بجاي مقابله با اروپائیان و محكوم كردن رفتار توهين‌ آميز آنان، مسببان اين توهين كه بزرگان اهل سنت هستند را لعن و نفرين كنیم. 🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻 🔹 در برابر اهل سنت، ساخته جمهوري اسلامي نيست كه دوستان برائت‌گرا بخاطر مخالفت با جمهوري اسلامي آن را ناديده بگيرند. حكم اهل بيت است و همانان فرمودند: من لا تقيه له لا دين له. اختصاص به اهل سنت ندارد و سلمان در برابر ابوذر نیز باید تقیه کند. ناديده گرفتن تقيه در برابر اهل سنت با هر بهانه‌اي انجام شود، مخالف سفارش اكيد اهلبيت مي‌باشد. 🔹 اين دوستان حق دارند كه از برخي تفسيرهاي افراطي از وحدت و تقریب مذاهب، ناراضي بوده و آن را نپذیرند. اما نقد تفسير افراطي از وحدت، مجوز ناديده گرفتن تقيه و مدارا نيست. 🔹 در یک تفسیر افراطی از تقریب، اصل امامت اهلبیت مساله‌ای فرعی و اجتهادی مانند فروعات اختلافی بین فقها تلقی می‌شود. فقها درباره برخی مسائل فقهی جزئی دچار اختلاف می‌شوند و امکان خطا از جانب هر کدام محتمل است. 🔹 توهين به پيامبر اكرم از جانب هر كسي محكوم است. ما بخاطر توهين برخي صحابه به پيامبر نازنين خداوند، و داريم. هر جا درباره جفاي امت پيامبر در حق رسول خدا و اهلبيت او سكوت مي‌كنيم به امر اهلبيت و اقتدا به سيره آن بزرگواران است. 🔹 پرهیز از توهین به مقدسات اهل سنت و مدارا و تقیه نسبت به آنان به معنای بستن باب دفاع عالمانه از امامت اهلبیت نیست. دفاع عالمانه بزرگانی همچون ، و شاهد این مدعاست. 🔹 اگر ما به خود اجازه دهیم به مقدسات اهل سنت توهین کنیم و چنین کاری را ناپسند ندانیم، نمی‌توانیم توقع داشته باشیم که اروپائیان، ما را ناپسند و خلاف اخلاق بدانند. اگر می‌پسندید به اشتراک بگذارید از طريق لينك زير مي‌توانيد به كانال يادداشتها بپيونديد ✅https://eitaa.com/yad_dashtha
۲ ✍ سید مهدی مرتضوی بسم الله الرحمن الرحیم 🔹 امروز نيز توهين به پيامبر عزيز خدا محكوم است. به هیچ بهانه‌ای نمی‌توان در برابر توهین به رسول خدا سکوت کرد. 🔹 اما چگونه با اين توهين‌ها مواجه شويم؟ 🔹 توهين به پيامبر خدا و اهلبيت مكرم او دو گونه است: گاهي از سر آگاهي و عناد و دشمني با حق است؛ و گاهي از سر ناداني و سوء تفاهم. 🔹 سيره اهلبيت نشان مي‌دهد كه در برابر سوء تفاهم و ناداني با سعه صدر و رحمت مواجه شده‌اند. داستان مواجهه حسنین علیهما السلام به کسی که از شام آمده و به امیرالمومنین دشنام می‌دهد معروف است. 🔹 این سیره اهلبیت منطبق با سفارش قرآن کریم است که بدی را با خوبی باید پاسخ داد تا دشمنی که گرفتار است به تبدیل شود: و لا تستوی الحسنه و لا السیئه ادفع بالتی هی احسن فاذا الذی بینک و بینه عداوه کانه ولی حمیم. فصلت، ۲۴. 🔹 چنین مدارایی به معنای پذیرش و در برابر توهین به مقدسات نیست بلکه برای و بخشی از می‌باشد. 🔹 منطق اسلام برای مقابله تند و خشن با توهین و تمسخر و مسببان آن، مستدل و قابل دفاع است. 🔹 پیامبر رحمتی که به بزرگترین دشمنانش که دستشان به خون عزیزان پیامبر آغشته بود، پس از فتح مکه می‌دهد آنها را می‌گیرد، از دادن امان به شاعران هجوگو و مسخره‌گر که تاثیرگذار ترین رسانه‌های آن روزگار بودند پرهیز می‌کند. 🔹 فلسفه این چیست؟ مبانی این حکم استثنائی اینهاست: 🔸 اولا هیچ منطق قابل دفاعی نمی‌تواند توجیه کننده جواز توهین باشد. 🔸 ثانیا توهین و تمسخر، پاسخ علمی ندارد. 🔸 ثالثا هیج راه منطقی برای جلوگیری از توهین وجود ندارد. تنها راه آن است که توهین کننده از پیامدهای تند رفتارش بترسد. 🔹 نیز بر اساس همین منطق صادر شد. 🔹 بنا به اعتراف آقای و خانم ، غرب در سالهای اخیر تلاش کرده تا با تولید گونه‌‌های بدلی از اسلام انقلابی همچون القاعده و داعش، چهره‌ای خشن از اسلام به دنیا ارائه کند و در قالب پروژه ، همراهی مردم جهان را برای مقابله علنی با اسلام جلب کند. 🔹 ما نیز در تعامل با افکار عمومی و نخبگان و جوانان مغرب زمین کم‌کاری کرده‌ایم. آنها احساسات ما هنگام مواجهه با توهین به مقدسات‌مان را درک نمی‌کنند. همچنین منطق خود برای مقابله خشن با توهین‌کنندگان را که حکمی استثنائی است برای آنها توضیح نداده‌ایم. 🔹 امروز بر خورد خشن با توهین کنندگان به پیامبر خدا، به معنای تروریسم تلقی می‌شود و نه تنها کمکی به برچیده شدن سفره توهین نمی‌کند بلکه بهانه‌ای می‌شود در دست ناآگاهان یا معاندان تا آن حکم استثنائی را که کارکردی ویژه داشت، به عنوان قاعده‌ای کلی در اسلام معرفی کرده و اسلام را دینی خشن و بی‌منطق معرفی کنند. نتیجه همه اینها آن است که در چرخه‌ای معیوب به از جانب غرب و از جانب مسلمانان دامن زده می‌شود. 🔹 شاید به همین دلیل است که در سالهای ۹۳ و ۹۴ پس از حوادث تروریستی خشن در اروپا و فرانسه که به گروههای مسلمان افراطی دست پرورده دولتهای غربی منتسب شد، نامه‌هایی برای جوانان غربی ارسال کردند. این نامه‌ها تلاشی بود برای اینکه بخشی از دیدگاه مسلمانان درباره: - چرایی ممنوعیت توهین به مقدسات، - و مبرا بودن دامن اسلام از رفتارهای خشن دست پروردگان دولتمردان غربی، - و بسترسازی این توهینها برای خشونت بیشتر به گوش جوانان غرب برسد. اگر می‌پسندید به اشتراک بگذارید از طريق لينك زير مي‌توانيد به كانال يادداشتها بپيونديد ✅https://eitaa.com/yad_dashtha
؟ ✍️ سيد مهدي مرتضوي بسم الله الرحمن الرحيم 🔹 همین چند روز پیش (يعني ١٢ آبان ٩٩) بود که بيش از ٢٠ نفر از بهترین جوانان افغانستان در حمله تروریستی بدست کشته شدند. 😔 🔹 پدر داعش، دولتهاي ضد بشر و مادرش، جاهليت به ظاهر مسلمان است. براي چنين مولود خبيثي، كشتن دانشجويان مسلمان در دانشگاه كابل يا مسيحيان اروپايي در تفاوتي نمي‌كند. 🔹 بنا بر آنچه در رسانه‌ها آمده، پدر یکی از دانشجویانی که در این حادثه تروریستی جان خود را از دست داده، پس از بي پاسخ ماندن تماسهاي متعددي كه با فرزندش داشته، این پیامک را ارسال کرده: «جان پدر کجاستی؟». 🔹 این جمله در این چند روز هشتگی شده است برای ابراز همدردی. برخي شاعران ايراني و افغاني هم اين عبارت كوتاه آهنگين را دستمايه سرودن شعر كردند. 🔹 علیرضا قزوه، با انتشار شعر زيباي زير که در پی این حمله تروریستی سروده نوشته است: «صبح امروز پیامکی دیدم که شعر بود و فی‌البداهه این را نوشتم برای به نام !» 🔹 «جان پدر كجاستي؟» صميمانه‌ترين تعبيري است كه مي‌توانيم آن را خطاب به عزيز دلي كه از ما جدا شده بگوييم. امروز مردم عزيز ايران خود گرفتار وحشيانه‌ترين تحريم‌ها از جانب دشمنان انسانيت هستند با اين حال مردم عزيز افغانستان را پاره تن خود دانسته و در روزهاي رنج با اين لحن صميمانه با آنها همدردي مي‌كنند: «جان پدر كجاستي؟» 🔹 در سالهاي اخير برخي كه صميميت دو ملت ايران و افغانستان ناراحت‌شان مي‌كند با به دنبال ايجاد شكاف و اختلاف و بين دو ملت بوده‌اند آنگونه كه خداوند در آيه ٥٣ سوره اسراء توصيفشان كرده است: إِنَّ الشَّيْطَانَ يَنْزَغُ بَيْنَهُمْ إِنَّ الشَّيْطَانَ كَانَ لِلْإِنْسَانِ عَدُوًّا مُبِينًا. 🔹 و ما بايد چنان عمل كنيم كه در ابتداي همين آيه فرموده است: وَقُلْ لِعِبَادِي يَقُولُوا الَّتِي هِيَ أَحْسَنُ. پس ضمن عرض تسليت، اين شعر زيبا را از طرف همه ايرانيان مهربان به خواهران و برادران نازنين اهل افغانستان تقديم مي‌كنم: جرم تو چیست نازنین؟ صدق وصفا و راستی ای که تو از خدای خود غیرخدا نخواستی ای به فدای خنده‌ زخمی و دلشکسته‌ات شکر خدا که همچنان سرخوشی و به پاستی کابل زخم خورده‌ام! وقت برای گریه نیست گریه‌ با تبسمی، گم شده در خداستی کابل جان خسته‌ام! شانه‌ی ما پناه تو چشم و زبان پارسی! نور دو چشم ماستی کابل جان چه می‌کشی؟ از دست حرامیان کابل بی پناه من! قبله عشق و راستی! دختر شعر فارسی! کابل من! چه می‌کنی؟ حرف بزن! عزیز من! «جان پدر!کجاستی؟!» اگر می‌پسندید به اشتراک بگذارید از طريق لينك زير مي‌توانيد به كانال يادداشتها بپيونديد ✅https://eitaa.com/yad_dashtha