eitaa logo
یادداشتها
546 دنبال‌کننده
55 عکس
48 ویدیو
0 فایل
یادداشتهایی پیرامون‌ مسائل اعتقادی فرهنگی اجتماعی و بازنشر یادداشتهای برگزیده. سید مهدی مرتضوی، عضو هیات علمی دانشگاه و علاقمند به پژوهشهای اعتقادی در قرآن و حدیث. لطفا نظر خود را درباره مطالب کانال به این آدرس ارسال فرمایید: @s_m_mortazavi
مشاهده در ایتا
دانلود
✍ سید مهدی مرتضوی بسم الله الرحمن الرحیم 🔹 امروز برای سومین بار در سالهای اخیر برای گفتگوی مستقیم با جوانان غربی خصوصا فرانسوی اقدام کردند. 🔹 رهبر انقلاب در این پیام کوتاه بجای مواجهه مستقیم با سیاستمداران غرب و رئیس جمهور فرانسه، تلاش می‌کنند جوانان فرانسوی و افکار عمومی غرب را در مقابل آنان قرار دهند. 🔹 کارکرد اصلی و و کالاهای فرانسوی، مواجهه مستقیم و زورآزمایی با سیاستمداران غربی و عوامل پشت پرده‌ای است که دشمن خدا و اسلام و انسانیت هستند. 🔹 هرچند اقدامات مذکور بطور غیر مستقیم توجه افکار عمومی غرب را نیز جلب می‌کند اما هیچکدام از اینها جای گفتگوی مستقیم با جوانان و نخبگان غرب را نمی‌گیرد. 🔹 حواسمان به افکار عمومی و نخبگان غرب هم باشد. باب گفتگو با آنها را باز کنیم. آنها هستند که باید مقابل سیاستمداران غرب بایستند و مانع توهین به هویت مسلمانان شوند. 🔹 گفتگوی جدی با جوانان و نخبگان غرب و آگاه کردن آنان از قبح توهین به مقدسات دینی و آثار ویرانگر آن بر روح و روان دینداران، وظیفه هر کسی است که توان انجام چنین گفتگویی را دارد. این رسالت بیش از همه بر دوش ، ، ، و ما سنگینی می‌کند. اگر می‌پسندید به اشتراک بگذارید از طريق لينك زير مي‌توانيد به كانال يادداشتها بپيونديد ✅https://eitaa.com/yad_dashtha
✍️ سید مهدی مرتضوی بسم الله الرحمن الرحيم 🔹 منتقدان انقلابي دولت آقاي روحاني، در موقعيتي بسيار دشوار قرار گرفته‌اند. هم دغدغه آرمانهاي انقلاب و سلامت و كارآمدي نظام جمهوري اسلامي و حفظ پشتوانه مردمي آن را دارند و هم از عملكرد دولت جناب آقاي روحاني در همه اين حوزه‌ها به شدت ناراضي‌اند. 🔹 بخشي از اين دوستان، به نيت دفاع از آرمانها و تبري از ناكارآمديها و به اميد حفظ پشتوانه مردمي نظام، زبان به انتقاد از دولت و مسؤولان آن گشوده و حتي از شخص رئيس جمهور سخن مي‌گويند. اما برخي از منتقدان انقلابي دولت نيز چنين نقدها و اقداماتي را در شرايط فعلي يا يا موجب تشديد يا مردم يا مي‌دانند و از نقد جدي دولت پرهيز مي‌كنند و گروه نخست را نيز از نقد دولت باز مي‌دارند. 🔹 اين اختلاف گاهي چنان بالا مي‌گيرد كه اصل نقد دولت فراموش شده و نيروي منتقدان دولت، بجاي ، صرف تزاحم و نزاع شده و اقدامات انجام شده از طرف ديگر را مي‌كند. اولين قدم، يافتن راهبردي مشترك و مورد وفاق در زمينه مواجهه با دولت است كه به هم‌افزايي بينجامد. 🔹 ريشه مشكل در كجاست؟ 🔹 اشكال در ما با است. اين اشكال به جريان مومن انقلابي اختصاص ندارد و منتقدان نظام نيز گرفتار آن هستند. مشكل اصلي در مواجهه با اركان و نهادهاي مهم نظام نيز در همين نكته اساسي است. به تعبير ديگر بايد گفت بزرگترين مشكل ما نيز رواج نقد بدون رعايت آداب آن است. نقدهايي كه بجاي آنكه كاركرد و داشته باشند، و هستند. 🔸 انتقاد اگر دلسوزانه نباشد به تخريب تبديل مي‌شود. و به تعبير : «انتقاد خوب است؛ تخريب بد است. انتقاد است؛ تخريب است» 🔹 صرفنظر از محتوا، نقد مي‌تواند گونه‌هاي مختلفي داشته باشد: نقد و و ؛ نقد و و 🔸 به تعبير رهبر انقلاب: «دو جور مي‌شود انتقاد كرد: يك انتقادي كه وقت شنيدن، شنونده آن را فحش و دشنام تلقي مي‌كند؛ يك انتقادي كه همان مطلب است اما وقتي شنونده آن را مي‌شنود، آن را نصيحت تلقي مي‌كند. سعي كنيد آن نوع اول نباشد» 🔹 خيلي وقتها تعبير ، است. برخي گمان مي‌كنند همين كه نقدشان عاري از توهين و دشنام باشد، كفايت كرده و نقدشان سازنده است، نه خصمانه. اما چنين نقدي فرسنگها با نقد دلسوزانه و خيرخواهانه فاصله دارد. شنوندگان نقد سازنده، اگر آن را خيرخواهانه و دلسوزانه ندانند، ناخواسته آن را مخرب و ساختارشكن و خصمانه تلقي مي‌كنند هر چند كه منتقد، قصد خصومت و تخريب و ساختارشكني نداشته باشد. 🔸 علامت دلسوزانه بودن انتقاد از نظر رهبر انقلاب: «انتقاد دو گونه است. علامت دلسوزانه بودن انتقاد اين است كه وقتي انسان انتقاد را بيان مي‌كند، نقطه قوت را هم در كنار او بيان كند تا معلوم شود كه بناي نظر شخصي، بناي انتقام‌گيري و بناي اذيت كردن ندارد» 🔹 و و از رئیس جمهور و وزرا، حق مجلس است. اما این امور می‌تواند از سر خیرخواهی و احترام و دلسوزی نسبت به دولت انجام گیرد؛ یا اسباب شده و از سر خصومت انجام گیرد. 🔹 جريان مومن انقلابي بايد ياد بگيرد، هنگام نقد برجام يا سياستهاي اقتصادي يا فرهنگي دولت، یا سوال از مسوولان دولت و استیضاح آنان، پا از دایره ادب و احترام و دلسوزی و خیرخواهی بیرون نگذارد وگرنه در کنار آثار سوء فوق الذکر به جنگ قدرت نیز متهم خواهد شد. 🔹 تأكيد مي‌كنم: سازنده بودن نقد یا سوال یا استیضاح، كافي نيست. نقد براي آنكه از سوي شنوندگان، خصمانه و هتك حرمت تلقي نشود، بايد محترمانه، دلسوزانه و خيرخواهانه باشد. در غير اين صورت، رهبر انقلاب ناچار خواهند شد در برابر آن موضع‌گيري كنند. 🔹 هدف از این یادداشت تشویق به استیضاح نیست بلکه صرفا یادآوری این نکته است که نقد و سوال و استیضاح اگر با آداب و شرایطش انجام نشود بجای خدمت به خیانت تبدیل خواهد شد. اگر می‌پسندید به اشتراک بگذارید از طريق لينك زير مي‌توانيد به كانال يادداشتها بپيونديد ✅https://eitaa.com/yad_dashtha
✍ سید مهدی مرتضوی 🔹 پیام زیر نمونه‌ای جالب و متفاوت از انبوه پیامها و بیانیه‌هایی است که این روزها به مناسبت به پیامبر اکرم صادر شده است. 🔹 حال و هوایی خارج از ادبیات رسمی و اداری دارد و مخاطبی متفاوت از سایر بیانیه‌ها برای بیان حرف دلش انتخاب کرده است و با لحنی با او سخن می‌گوید. 🔹 در عین اختصار تقریبا کل مضمون آن برگرفته از آیات قرآن کریم است. حسن سلیقه نویسنده محترم در انتخاب آیه‌ای از قرآن برای ابتدای پیام ستودنی است. آیه‌ای که حاوی دستورالعملی بی‌نظیر برای تعامل انسانها با یکدیگر در مواقع بحرانی می‌باشد: 🔹 و لا تستوی الحسنه و لا السیئه فاذا الذی بینک و بینه عداوه . 🔹 شاید آیه ۳۴ سوره مناسب‌ترین آیه قرآن کریم برای مواجهه ارادتمندان پیامبر اکرم نسبت به کسانی باشد که از سر جهل، قدر دردانه هستی را نمی‌دانند و بر خورشید جمال او خاک و خاکستر می‌پاشند. البته حساب از حساب و آتش بیاران معرکه جداست. 🔹 قطعا در کنار نکات گفته شده در این پیام کوتاه، مطالب مهم دیگری نیز جای گفتن دارند. اما آنچه که در این پیام گفته شده معمولا مورد غفلت ماست. این پیام را در کنار سایر بیانیه‌ها می‌گذارم تا مکمل آنها باشد. 🔹 بر نویسنده عزیز این‌ پیام، آفرین می‌گویم و به حال دانشجویانش غبطه می‌خورم. 🔴 🔴 🔴 🔴 🔴 🔸 دکتر محمد مهدی فاتح طی پیامی اهانت به پیامبر خدا حضرت محمد مصطفی(ص) را محکوم کرد. متن پیام بدین شرح است: دانشجویان عزیزم سلام سلامتی و موفقیت روزافزون شما را آرزومندم. در قرآن کریم آمده که هرگز نیکی و بدی در جهان یکسان نیست، همیشه بدی را به بهترین شیوه دور کن تا همان کس که گویی با تو بر سر دشمنی است دوست و خویش تو گردد. کلام نیک نیز با بد یکسان نیست. هر کنشی که رنگ‌ دروغ می گیرد توهین آمیز می شود و هتک حرمت می کند جایز نیست. اهانت به پیامبر بزرگوار اسلام، منادی عدالت، نیکوکاری و مهربانی همه ما را آزرده کرد. همدردی خود را با شما عزیزانم ابراز می نمایم و توفیق سخن نیکو را آرزومندم. محمدمهدی فاتح رئیس دانشگاه صنعتی شاهرود ۸ آبان ماه ۱۳۹۹ اگر می‌پسندید به اشتراک بگذارید از طريق لينك زير مي‌توانيد به كانال يادداشتها بپيونديد ✅https://eitaa.com/yad_dashtha
✍ زینب سنجارون بسم الله الرحمن الرحیم ماه صفر گذشته بود. یکهو تصمیم گرفتم روضه بگیرم. روضه گرفته بودیم قبلا اما حالا که همسرم نبود می‌خواستم روضه زنانه بگیرم. گفتند سفره حضرت رقیه باشد. ندیده بودم. برای ما که روضه زنانه نمی‌گرفتیم و نمی‌رفتیم سفره حضرت رقیه نا آشنا بود. توی اینترنت جستجو کردم سفره حضرت رقیه. هنوز گوگل از دستم دیوانه نشده و این خوب است. دستور پخت غذا و درمان فوری مریضی کم بود حالا جستجو می‌کنم سفره حضرت رقیه. سبز است و پر از خوردنی. بالاخره منم سفره حضرت رقیه می‌اندازم نه مثل آن عکس هایی که توی اینترنت بود. مثل خودم. نان و پنیر و خرما فقط. به خانم روضه خوان گفته‌ام روضه امام حسن علیه السلام بخواند. همسایه ها آمده‌اند و من منتظر روضه‌ام. خانم روضه خوان می‌گوید شمع ها را روشن کنید و من هول می‌شوم، تقصیر گوگل بود، شمع نداشتم. ما فقط شمع تولد داشتیم، عددهای انگلیسی. به خانم می‌گویم شمع نداریم. می‌فهمد نا بلدم. روضه زنانه نرفته‌ام دوستش هم ندارم. منتظرم، منتظر روضه امام حسن علیه السلام. نمیدانم امام اصلا روضه دارد یا نه. توی روضه ها همه می‌روند کربلا یا مدینه پشت در خانه مادر عزیزشان. روضه دلچسب امام حسن علیه السلام را اولین بار توی زیارت جامعه ائمه المومنین دیدم. دوستش داشتم. منتظرم که خانم روضه خوان، بعد از شام برود مدینه. یادش می‌رود یا بلد نیست، نمیدانم هرچه هست فقط نام امام می‌آید و روضه‌اش نه. روضه امام حسن علیه السلام را چند وقت پیش نیز شنیدم، توی اخبار تلویزیون. مرد نشسته بود و داشت از مولایم حرف میزد از امام حسن عزیزم. داشت از صلح می‌گفت. از قبول تقاضای مردم برای صلح. سرم داغ شد و پلک‌هایم گرم. اشک ریختم برای مظلومیت امامی که اصحابش دست به دست دشمنانش دادند و به او خوراندند. و مظلومیتی که امروز بوسیله برخی از شیعیان و دوستان نا آگاه تکرار می‌شود: آن را چون جا می‌زنند و نوشیدن آن را نه از سر که قاعده‌ای کلی و از سر معرفی می‌کنند. مرد سر می‌چرخاند و این طرف و آن طرف را نگاه می‌کرد. از کسی می‌گفت که اسمش را گذاشته بود امام حسن و شبیه امام حسن علیه السلام نبود. نمی‌داند لابد، مثل خیلی‌ها که نمی‌دانند. نمی‌داند و کسی را هم ندیده که روضه صلح امام حسن علیه السلام را برایش بخواند. روضه خوانی که معنای قدرت و صلابت و سکوت و صلح و اضطرار را بفهمد. مرد حرف می‌زد. باید کسی برایش با چشم و ابرو اشاره کند که بس است دیگر. مثل وقتی که یکی از در جمعی حرف نامربوطی می‌زند و ما از میان جمع به تکاپو می‌افتیم برای جمع و جور کردنش؛ با چشم و ابرو و اگر خیلی باهوش نباشد با زبان. اما اینجا کسی نیست که برای مرد ابرو بالا بیندازد و لبش را گاز بگیرد. امام من را موقع پذیرش خواسته مردم برای صلح، راضی نشان می‌دهد. مرد می‌تازد. توی دلم سفره امام حسن علیه السلام پهن می‌شود. سفره بعد از هزار و چهارصد سال. روضه امام حسن علیه السلام را کسی باید بخواند که بیست و پنج سال خانه نشینی امیرالمومنین را بتواند سر نیزه ببیند. کسی نبوده لابد و جایی نبوده که برای مرد روضه خوانی کرده باشد. مرد حرف می‌زند هیچ چشمی، هیچ ابروی هیچ... . لابد آنها هم نمی‌دانند. توی دلم سفره مظلومیت پهن می‌شود. اشک مظلومیت و آه از نبود چشمی، ابرویی، هیچ ... که مانع شود. السلام علیک یا بقیه الله😔 اگر می‌پسندید به اشتراک بگذارید از طريق لينك زير مي‌توانيد به كانال يادداشتها بپيونديد ✅https://eitaa.com/yad_dashtha
۱ ✍ سید مهدی مرتضوی بسم الله الرحمن الرحیم 🔹 اخیرا کلیپ سخنرانی در مراسم تدفين معلمي كه بخاطر توهين به پيامبر خدا كشته شده بود، به زبان عربی منتشر شد. فايل صوتي‌ای به زبان فارسی نیز در فضای مجازی منتشر شده که ترجمه همان کلیپ عربی است. 🔹 بر اساس شواهد متقن، سخنان مذکور، ترجمه سخنراني رئيس جمهور فرانسه نیست و هیچ ارتباطی با آن ندارد. 🔹 در این کلیپ، از زبان مکرون، مصادیق و نمونه‌هایی از توهین خلیفه دوم و یکی از همسران پیامبر اکرم نسبت به ایشان بیان شده و مسلمانان مورد پرسش قرار می‌گیرند که چرا اقدام توهین کنندگان در صدر اسلام را محکوم نمی‌کنند. 🔹 یکی از نمونه‌های مورد اشاره در کلیپ، واقعه مشهور خواستن قلم و دوات از سوی پیامبر در روزهای آخر عمرشان و پاسخ توهین آمیز خلیفه دوم می‌باشد. 🔹 اين كليپ جعلي و ترجمه فارسي آن، بوسيله شیعیانی ساخته شده است که طرفدار برائت علني از مقدسات اهل سنت هستند. 🔸 مدعای اصلی : اگر کار مکرون و غرب در نشر کاریکاتورهای پیامبر خدا و حمايت از آن، امري ناپسند و شایسته مرگ و لعن و تبری است، توهینهای صورت گرفته به پیامبر از جانب نزدیکان‌ ایشان به مراتب، استحقاق بيشتري براي لعن و تبري دارد. لذا كساني كه علنا از غرب و مکرون تبری می‌جویند، نباید مانع لعن و تبري نسبت به بزرگان اهل سنت شوند. 🔸 مدعای ضمنی برائت‌گرایان: به دليل قدرت غرب، ناچار هستیم توهين به پيامبر اكرم از سوي آنان را ناديده گرفته و در مقابل غرب، تقیه کرده و بجاي مقابله با اروپائیان و محكوم كردن رفتار توهين‌ آميز آنان، مسببان اين توهين كه بزرگان اهل سنت هستند را لعن و نفرين كنیم. 🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻 🔹 در برابر اهل سنت، ساخته جمهوري اسلامي نيست كه دوستان برائت‌گرا بخاطر مخالفت با جمهوري اسلامي آن را ناديده بگيرند. حكم اهل بيت است و همانان فرمودند: من لا تقيه له لا دين له. اختصاص به اهل سنت ندارد و سلمان در برابر ابوذر نیز باید تقیه کند. ناديده گرفتن تقيه در برابر اهل سنت با هر بهانه‌اي انجام شود، مخالف سفارش اكيد اهلبيت مي‌باشد. 🔹 اين دوستان حق دارند كه از برخي تفسيرهاي افراطي از وحدت و تقریب مذاهب، ناراضي بوده و آن را نپذیرند. اما نقد تفسير افراطي از وحدت، مجوز ناديده گرفتن تقيه و مدارا نيست. 🔹 در یک تفسیر افراطی از تقریب، اصل امامت اهلبیت مساله‌ای فرعی و اجتهادی مانند فروعات اختلافی بین فقها تلقی می‌شود. فقها درباره برخی مسائل فقهی جزئی دچار اختلاف می‌شوند و امکان خطا از جانب هر کدام محتمل است. 🔹 توهين به پيامبر اكرم از جانب هر كسي محكوم است. ما بخاطر توهين برخي صحابه به پيامبر نازنين خداوند، و داريم. هر جا درباره جفاي امت پيامبر در حق رسول خدا و اهلبيت او سكوت مي‌كنيم به امر اهلبيت و اقتدا به سيره آن بزرگواران است. 🔹 پرهیز از توهین به مقدسات اهل سنت و مدارا و تقیه نسبت به آنان به معنای بستن باب دفاع عالمانه از امامت اهلبیت نیست. دفاع عالمانه بزرگانی همچون ، و شاهد این مدعاست. 🔹 اگر ما به خود اجازه دهیم به مقدسات اهل سنت توهین کنیم و چنین کاری را ناپسند ندانیم، نمی‌توانیم توقع داشته باشیم که اروپائیان، ما را ناپسند و خلاف اخلاق بدانند. اگر می‌پسندید به اشتراک بگذارید از طريق لينك زير مي‌توانيد به كانال يادداشتها بپيونديد ✅https://eitaa.com/yad_dashtha
۲ ✍ سید مهدی مرتضوی بسم الله الرحمن الرحیم 🔹 امروز نيز توهين به پيامبر عزيز خدا محكوم است. به هیچ بهانه‌ای نمی‌توان در برابر توهین به رسول خدا سکوت کرد. 🔹 اما چگونه با اين توهين‌ها مواجه شويم؟ 🔹 توهين به پيامبر خدا و اهلبيت مكرم او دو گونه است: گاهي از سر آگاهي و عناد و دشمني با حق است؛ و گاهي از سر ناداني و سوء تفاهم. 🔹 سيره اهلبيت نشان مي‌دهد كه در برابر سوء تفاهم و ناداني با سعه صدر و رحمت مواجه شده‌اند. داستان مواجهه حسنین علیهما السلام به کسی که از شام آمده و به امیرالمومنین دشنام می‌دهد معروف است. 🔹 این سیره اهلبیت منطبق با سفارش قرآن کریم است که بدی را با خوبی باید پاسخ داد تا دشمنی که گرفتار است به تبدیل شود: و لا تستوی الحسنه و لا السیئه ادفع بالتی هی احسن فاذا الذی بینک و بینه عداوه کانه ولی حمیم. فصلت، ۲۴. 🔹 چنین مدارایی به معنای پذیرش و در برابر توهین به مقدسات نیست بلکه برای و بخشی از می‌باشد. 🔹 منطق اسلام برای مقابله تند و خشن با توهین و تمسخر و مسببان آن، مستدل و قابل دفاع است. 🔹 پیامبر رحمتی که به بزرگترین دشمنانش که دستشان به خون عزیزان پیامبر آغشته بود، پس از فتح مکه می‌دهد آنها را می‌گیرد، از دادن امان به شاعران هجوگو و مسخره‌گر که تاثیرگذار ترین رسانه‌های آن روزگار بودند پرهیز می‌کند. 🔹 فلسفه این چیست؟ مبانی این حکم استثنائی اینهاست: 🔸 اولا هیچ منطق قابل دفاعی نمی‌تواند توجیه کننده جواز توهین باشد. 🔸 ثانیا توهین و تمسخر، پاسخ علمی ندارد. 🔸 ثالثا هیج راه منطقی برای جلوگیری از توهین وجود ندارد. تنها راه آن است که توهین کننده از پیامدهای تند رفتارش بترسد. 🔹 نیز بر اساس همین منطق صادر شد. 🔹 بنا به اعتراف آقای و خانم ، غرب در سالهای اخیر تلاش کرده تا با تولید گونه‌‌های بدلی از اسلام انقلابی همچون القاعده و داعش، چهره‌ای خشن از اسلام به دنیا ارائه کند و در قالب پروژه ، همراهی مردم جهان را برای مقابله علنی با اسلام جلب کند. 🔹 ما نیز در تعامل با افکار عمومی و نخبگان و جوانان مغرب زمین کم‌کاری کرده‌ایم. آنها احساسات ما هنگام مواجهه با توهین به مقدسات‌مان را درک نمی‌کنند. همچنین منطق خود برای مقابله خشن با توهین‌کنندگان را که حکمی استثنائی است برای آنها توضیح نداده‌ایم. 🔹 امروز بر خورد خشن با توهین کنندگان به پیامبر خدا، به معنای تروریسم تلقی می‌شود و نه تنها کمکی به برچیده شدن سفره توهین نمی‌کند بلکه بهانه‌ای می‌شود در دست ناآگاهان یا معاندان تا آن حکم استثنائی را که کارکردی ویژه داشت، به عنوان قاعده‌ای کلی در اسلام معرفی کرده و اسلام را دینی خشن و بی‌منطق معرفی کنند. نتیجه همه اینها آن است که در چرخه‌ای معیوب به از جانب غرب و از جانب مسلمانان دامن زده می‌شود. 🔹 شاید به همین دلیل است که در سالهای ۹۳ و ۹۴ پس از حوادث تروریستی خشن در اروپا و فرانسه که به گروههای مسلمان افراطی دست پرورده دولتهای غربی منتسب شد، نامه‌هایی برای جوانان غربی ارسال کردند. این نامه‌ها تلاشی بود برای اینکه بخشی از دیدگاه مسلمانان درباره: - چرایی ممنوعیت توهین به مقدسات، - و مبرا بودن دامن اسلام از رفتارهای خشن دست پروردگان دولتمردان غربی، - و بسترسازی این توهینها برای خشونت بیشتر به گوش جوانان غرب برسد. اگر می‌پسندید به اشتراک بگذارید از طريق لينك زير مي‌توانيد به كانال يادداشتها بپيونديد ✅https://eitaa.com/yad_dashtha
؟ ✍️ سيد مهدي مرتضوي بسم الله الرحمن الرحيم 🔹 همین چند روز پیش (يعني ١٢ آبان ٩٩) بود که بيش از ٢٠ نفر از بهترین جوانان افغانستان در حمله تروریستی بدست کشته شدند. 😔 🔹 پدر داعش، دولتهاي ضد بشر و مادرش، جاهليت به ظاهر مسلمان است. براي چنين مولود خبيثي، كشتن دانشجويان مسلمان در دانشگاه كابل يا مسيحيان اروپايي در تفاوتي نمي‌كند. 🔹 بنا بر آنچه در رسانه‌ها آمده، پدر یکی از دانشجویانی که در این حادثه تروریستی جان خود را از دست داده، پس از بي پاسخ ماندن تماسهاي متعددي كه با فرزندش داشته، این پیامک را ارسال کرده: «جان پدر کجاستی؟». 🔹 این جمله در این چند روز هشتگی شده است برای ابراز همدردی. برخي شاعران ايراني و افغاني هم اين عبارت كوتاه آهنگين را دستمايه سرودن شعر كردند. 🔹 علیرضا قزوه، با انتشار شعر زيباي زير که در پی این حمله تروریستی سروده نوشته است: «صبح امروز پیامکی دیدم که شعر بود و فی‌البداهه این را نوشتم برای به نام !» 🔹 «جان پدر كجاستي؟» صميمانه‌ترين تعبيري است كه مي‌توانيم آن را خطاب به عزيز دلي كه از ما جدا شده بگوييم. امروز مردم عزيز ايران خود گرفتار وحشيانه‌ترين تحريم‌ها از جانب دشمنان انسانيت هستند با اين حال مردم عزيز افغانستان را پاره تن خود دانسته و در روزهاي رنج با اين لحن صميمانه با آنها همدردي مي‌كنند: «جان پدر كجاستي؟» 🔹 در سالهاي اخير برخي كه صميميت دو ملت ايران و افغانستان ناراحت‌شان مي‌كند با به دنبال ايجاد شكاف و اختلاف و بين دو ملت بوده‌اند آنگونه كه خداوند در آيه ٥٣ سوره اسراء توصيفشان كرده است: إِنَّ الشَّيْطَانَ يَنْزَغُ بَيْنَهُمْ إِنَّ الشَّيْطَانَ كَانَ لِلْإِنْسَانِ عَدُوًّا مُبِينًا. 🔹 و ما بايد چنان عمل كنيم كه در ابتداي همين آيه فرموده است: وَقُلْ لِعِبَادِي يَقُولُوا الَّتِي هِيَ أَحْسَنُ. پس ضمن عرض تسليت، اين شعر زيبا را از طرف همه ايرانيان مهربان به خواهران و برادران نازنين اهل افغانستان تقديم مي‌كنم: جرم تو چیست نازنین؟ صدق وصفا و راستی ای که تو از خدای خود غیرخدا نخواستی ای به فدای خنده‌ زخمی و دلشکسته‌ات شکر خدا که همچنان سرخوشی و به پاستی کابل زخم خورده‌ام! وقت برای گریه نیست گریه‌ با تبسمی، گم شده در خداستی کابل جان خسته‌ام! شانه‌ی ما پناه تو چشم و زبان پارسی! نور دو چشم ماستی کابل جان چه می‌کشی؟ از دست حرامیان کابل بی پناه من! قبله عشق و راستی! دختر شعر فارسی! کابل من! چه می‌کنی؟ حرف بزن! عزیز من! «جان پدر!کجاستی؟!» اگر می‌پسندید به اشتراک بگذارید از طريق لينك زير مي‌توانيد به كانال يادداشتها بپيونديد ✅https://eitaa.com/yad_dashtha
؟ سروده عليرضا قزوه به مناسبت حادثه تروريستي دانشگاه كابل در تاريخ ١٢ آبان ٩٩: جرم تو چیست نازنین؟ صدق وصفا و راستی ای که تو از خدای خود غیرخدا نخواستی ای به فدای خنده‌ زخمی و دلشکسته‌ات شکر خدا که همچنان سرخوشی و به پاستی کابل زخم خورده‌ام! وقت برای گریه نیست گریه‌ با تبسمی، گم شده در خداستی کابل جان خسته‌ام! شانه‌ی ما پناه تو چشم و زبان پارسی! نور دو چشم ماستی کابل جان چه می‌کشی؟ از دست حرامیان کابل بی پناه من! قبله عشق و راستی! دختر شعر فارسی! کابل من! چه می‌کنی؟ حرف بزن! عزیز من! «جان پدر!کجاستی؟!» اگر می‌پسندید به اشتراک بگذارید از طريق لينك زير مي‌توانيد به كانال يادداشتها بپيونديد ✅https://eitaa.com/yad_dashtha
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹 بزرگترین چالش درونی انقلاب، اشرافی‌گری مسوولان است. 🔹 بعضی سبقت می‌گیرند در ثروتمند شدن. و بعضی سبقت می‌گیرند در خدمت و شهادت. 🔹 ثمره اشرافی‌گری مسوولان، پایمال شدن خون شهیدان و بر باد رفتن امید مردم به آرمانهای انقلاب است. https://eitaa.com/yad_dashtha
دانشجویی یعنی: پرسشگری و خلاقیت، حق‌جویی و آرمان‌خواهی، نشاط جوانی و پویایی، امید و همت بلند. و اینها زیباترین واژه‌های دنیا هستند. روز دانشجو را به همه دانشجویان عزیزی که این سالها در کنار آنها دانشجویی کرده‌ام تبریک می‌گویم. از خدای مهربان، برای دانشجویان عزیز خودم در کنار همه خوبیهایی که دارند، ادب، انصاف، واقع‌گرایی و انس با خدا را طلب می‌کنم. امیدوارم همواره دانشجو بمانید. ✍ سید مهدی مرتضوی ✅https://eitaa.com/yad_dashtha
بسم الله الرحمن الرحيم 🔹 بدخواهان نظام جمهوری اسلامی از جمله ، بیشترین تلاش خود را مصروف کاستن از سرمایه اجتماعی نظام جمهوری اسلامی می کنند. 🔹 این رسانه ها هر روز اخبار و وقایع را می کنند تا از بین آنها بهانه های مناسب برای از بین بردن اعتماد مردم به انقلاب و ارکان آن را کرده و مردم را به لحاظ عاطفی در مقابل انقلاب قرار داده و و احساس عدم امنیت روانی نسبت به آینده را به جامعه ایرانی القاء کنند. نیز به مثابه ابزاری مناسب برای بازنشر تولیدات مسموم این رسانه ها عمل می کند. 🔹 در مقابل اخبار منفی این رسانه ها که چون ابری سیاه و شوم بر فضای روانی مردمان این سرزمین سایه انداخته اند، فعالان فرهنگی و رسانه ای انقلاب، مجاهدتهای بسیار کرده اند اما به دلیل برخی اختلالها یا محدودیتها، فضای فکری و روانی و عاطفی ایرانیان به لندنی و سعودی تبدیل شده است. 🔹 برخی تصمیم ها و اقدامات بخشی از مسوولان یا هواداران انقلاب نیز نشان می دهد که گویی آنها دغدغه حفظ و ارتقاء سرمایه اجتماعی و عاطفی انقلاب را نداشته یا راه آن را بلد نیستند و ناخواسته در زمین دشمن بازی کرده و به او برای تخریب این سرمایه کمک می کنند. 🔹 درگذشت مرحوم شجریان فرصتی مناسب در اختیار رسانه های ضد انقلاب قرار داد تا از آن برای ایجاد بین بخشهای وسیعی از جامعه ایرانی با انقلاب بهره برداری کنند. برخی از هواداران انقلاب نیز که از موضع گیری سالهای اخیر این هنرمند ناراضی بودند بدون توجه به پروژه رسانه های معاند، از این فرصت برای ابراز گلایه و فاصله گذاری بین خود و این هنرمند و هواداران او استفاده کرده یا نسبت به بزرگداشت او واکنش منفی نشان دادند. 🔹 تغییر نام خیابانی در تهران از به می توانست فرصتی جدید برای دمیدن در تنور تقابل عاطفی برخی ایرانیان با انقلاب و ارزشهای آن در اختیار رسانه های لندنی قرار دهد اما بیانیه هوشمندانه خانواده این شهید بزرگوار راه سوء استفاده رسانه های معاند را بست. 🔹 این بیانیه نمونه ای بسیار زیبا از و دشمن شناسی و عملکرد هوشمندانه در جنگ نرم است. درایت خانواده این شهید عزیز، تهدیدی که می توانست به تقابل عاطفی ایرانیان منجر شود را به فرصتی برای آنان و حفظ و اجتماعی انقلاب تبدیل کرده است. 🔹 این بیانیه الگویی برای دوستداران انقلاب در موضوع همدلی و حفظ سرمایه عاطفی انقلاب و کارآمد در عرصه می باشد. ✍️ سيد مهدي مرتضوي اگر می‌پسندید به اشتراک بگذارید از طريق لينك زير مي‌توانيد به كانال يادداشتها بپيونديد ✅https://eitaa.com/yad_dashtha
بسم الله الرحمن الرحیم همی گویم و گفته ام بارها بود کیش من مهر دلدارها ملت عزیز و فرهنگ پرور ایران اسلامی سلام علیکم بنا بر اخبار و اطلاعات واصله، عنوان تابلوی خیابان در منطقه دو شهرداری تهران بدون هماهنگی با مسئولان دست اندرکار به نام تغییر نام یافته است. با عنایت به و شهید عزیزمان به و و زبان و ادبیات فاخر پارسی به عنوان ارکان جدائی ناپذیر فرهنگ غنی ایران اسلامی، هرگونه این عرصه دور از اندیشه و آن شهید راه علم و دانش و اقتدار میهن عزیزمان می باشد. با تقدیر و تشکر از ابراز احساسات ارادتمندان به ساحت شهدای انقلاب اسلامی به ویژه شهید دکتر محسن فخری زاده به استحضار می رساند هرگونه تغییر در نامها و عناوین معابر و خیابانها باید از طریق مراجع رسمی صورت گیرد و اقداماتی خارج از رویه های جاری، شایسته و به مصلحت نمی باشد. همچنین با اقدام شورای اسلامی شهر تهران در همان ساعات ابتدایی این ترور ناجوانمردانه، نام خیابان "صنایع" به "شهید محسن فخری زاده" نامگذاری گردید و مقدمات لازم جهت نام گذاری یکی از خیابانهای اصلی شهر تهران نیز در دستور قرار گرفته است. بی تردید جهاد علمی شهید دکتر فخری زاده که سالیان سال با نیتی خالصانه در گمنامی و بی نامی برای تقویت پایه های اقتدار دفاعی و ایجاد وحدت، عزت و میان آحاد مردم شریف و فرهنگ پرور ایران اسلامی صورت گرفت، نباید با و خدشه دار گردد. بی شک سیره و اندیشه آن شهید بزرگوار مبتنی بر زدودن زنگارهای جهل و تعصب و اقدامات علمی ایشان بر پایه قطع وابستگی فنی و دانشی کشور از بیگانگان بنا شده و همه علاقمندان به فراگیر شدن این گفتمان ارزشمند که مورد تاکید مقام معظم رهبری و دلسوزان نظام اسلامی است باید تلاشی جهادگونه و عزت آفرین داشته باشند و اینگونه است که نام جهادگران و فخر آفرینان عرصه علمی کشور نامدار و بلند آوازه می شود. با تقدیم احترام خانواده دانشمند شهید محسن فخری زاده سوم دی ماه 99 https://eitaa.com/yad_dashtha