یادداشتهای علمی
🔰🔰🔰 💥#استدلالهای_قابل_تأمل در فقه 1️⃣ ✳️ مسأله: اگر کسی مستطیع بود ولی به حج نرفت بعد استطاعتش از
نظر یکی از مخاطبان درباره این پیام
سلام علیکم به نظر می رسد استدلال کامل نباشد
شرط وجوب حج استطاعت است و با آمدن استطاعت وجوب به ذمه شخص می آید و از گردن او برداشته نمی شود
روایاتی که اشاره فرمودن در مقام بیان ثواب و عقاب حج است نه دلیل وجوب
ضمنا روایات اشاره به این ندارند که اگر بعدا استطاعت برداشته شد حکم شخص چیست
دوستان دیگر هم نظر بدهند باتشكر.
May 11
یادداشتهای علمی
🔰🔰🔰 💥#استدلالهای_قابل_تأمل در فقه 1️⃣ ✳️ مسأله: اگر کسی مستطیع بود ولی به حج نرفت بعد استطاعتش از
#وجه_تأمل
💢 استدلالی که ذکر شد از این جهت قابل تأمل است که با مواجهه ابتدایی با روایت وجوب حج بعد از سلب استطاعت برداشت نمیشود چون ظاهرا روایت در مقام بیان عقاب تارک حج است لذا بیشتر دلالت بر وجوب حج بر مستطیع و تاکید این حکم دارد. از طرف دیگر استطاعت شرط وجوب حج است و قاعده این است که با انتفای شرط، حکم هم منتفی شود.
💥 اما با تأمل در تعابیر روایت میتوان حکم وجوب حج بعد از انتفای استطاعت را برداشت نمود. روایت میگوید اگر مستطیع ترک حج کند یهودی و نصرانی میمیرد. از این تعبیر دو چیز برداشت میشود: اول اینکه اثرِ ترکِ حج، مستمرا تا زمان مرگ هست پس گویا همواره ترک حج برای او حرام میباشد پس حج هنوز واجب است. دوم اینکه لطف و رحمت خداوند متعال اقتضا میکند فرصت جبران برای تارک حج باقی باشد تا اثرِ سوءِ ترک حج را از خود دور کند.
🔰🔰🔰
💥#استدلالهای_قابل_تأمل در فقه 2️⃣
✳️ مسأله: اگر کسی مستطیع نبود حج بر او واجب نیست ولی حج تَسَکُّع برای او مستحب است؛ البته حج تَسَکُّع مُجزی از حجة الاسلام نیست یعنی اگر انجام بدهد و بعد مستطیع شود باید دوباره به حج برود. این مساله تقریبا اجماعی است. از معاصرین مرحوم آیتالله سید محمدصادق روحانی رحمة الله علیه متمایل به کفایت حج تَسَکُّع هستند.
⭕️ دلیلِ عدم اجزاء: حج تَسَکُّع چون شرط وجوب (استطاعت) را ندارد، امر و خطاب هم ندارد پس حجی که مُتَسَکِّع انجام میدهد مأمور به نیست لذا مُسقِط حجة الاسلام نیست.
⭕️ دلیل اجزاء: حج تَسَکُّع امر استحبابی دارد و ظاهر این است که با این حج، حجة الاسلام محقق میشود؛ لذا بعد از تحقق شرط (استطاعت) لازم نیست دوباره حجة الاسلام انجام دهد؛ نظیر نمازِ کودک که شرط بلوغ را ندارد ولی امر استحبابی دارد؛ لذا اگر فرد نابالغ نماز ظهر را خواند و در داخل وقت شرطِ وجوب (بلوغ) محقق شود اعاده نماز لازم نیست زیرا نمازی که در وقت عدم بلوغ خوانده به لحاظ طبیعت با نماز بعد از بلوغ یکی هستند.
📚 فقه الصادق، ج ۹، ص ۱۵۵.
کانال یادداشتهای علمی
@yaddashtha_elmi
🌀مراد از یتیم در روایات
المراد من «اليتيم» في الروايات هو غير البالغ، سواء أمات أبوه أم لا.
📚 کتاب الزکاة في الشريعة الإسلامية الغراء، آیتالله سبحانی، ج1، ص 12.
کانال یادداشتهای علمی
@yaddashtha_elmi
110 نکته تدریس.docx
71.4K
🔰
💠 ۱۱۰ نکته برای تدریس بهتر
مناسب برای اساتید بزرگوار
کانال یادداشتهای علمی
@yaddashtha_elmi
330مساله پژوهشی.pdf
363.6K
🔰
💠 ۳۳۰ مسأله پژوهشی
مناسب برای مقاله و پایاننامه
کانال یادداشتهای علمی
@yaddashtha_elmi
🔰🔰
◾️ارتحال عالم فرزانه "آيتالله شيخ محمدرضا مظفر" انديشمند بزرگ و اصلاحگر مسلمان( 1383 ق)
🌸 آيت اللَّه شيخ محمدرضا مظفر در ماه شعبان 1322 ق در نجف زاده شد.
💢 پس از فراگيري مقدمات و سطوح، در حلقهي درس ميرزاي ناييني، آقاضياء عراقي، سيدعلي قاضي طباطبايى و... حاضر گشت و پس از سالياني به اجتهاد دست يافت.
🌀 برنامهها و فعاليتهاي اصلاحي آيت اللَّه مظفر، نام او را در زمرهي يكي از احياگران عصر حاضر در تاريخ كهن حوزهي نجف جاودان ساخت.
🏫 تأسيس جمعيت مُنَتدي النَّشر، دانشكدهي مُنتَدي، مدارس مُنتَدي و تدوين كتابهاي درسي از جملهي اين فعاليتها ميباشد.
📒 همچنين آيتاللَّه مظفر، استادي متبحر و نويسندهاي توانا بود كه دهها اثر علمي از خود به يادگار گذاشته است که مورد توجه اهل علم قرار گرفته و برخی از آنها از جمله کتابهای اصول الفقه و المنطق متن درسی حوزههای علمیه میباشند.
▪️اين عالم بزرگوار سرانجام پس از 62 سال زندگي پر بركت در ۱۶ ماه رمضان المبارک دعوت حق را لبيك گفت و در مقبرهي خانوادگي واقع در جادهي كوفه به خاك سپرده شد.
کانال یادداشتهای علمی
@yaddashtha_elmi
base.apk
52.4M
🔰 پیشنهاد #دانلود
#نرمافزار مكتبة اهل البيت عليهم السلام با ظرفیت دانلود بیش از ۱۸ هزار کتاب در موضوعات مختلف علوم اسلامی و با تفکیک مذاهب اسلامی
کانال یادداشتهای علمی
@yaddashtha_elmi
💠 مثالی برای وضع بالاستعمال توسط پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله
🌀 عبدالله ذوالبجادین که نام او پیش از اسلام آوردنش عبدالعُزّی بود نزد پیامبر صلی الله علیه و آله آمد حضرت فرمود: نامت چیست؟ عرض کرد: عبدالعُزّی. حضرت فرمود: أنْتَ عَبْدالله ذوالبجادین. از آن پس نام او عبدالله ذوالبجادین شد.
💥این سخن پیامبر میتواند نمونهی وضع بالاستعمال باشد. البته میتوان چنین گفت که جملهی "أنْتَ عَبْدالله ذوالبجادین" جمله خبریه در مقام إنشاء است که پیامبر با این جمله نام عبدالله را برای او اعتبار نمودهاند.
#اصول
#وضع
#وضع_بالاستعمال
کانال یادداشتهای علمی
@yaddashtha_elmi
💠مراد از حفظ در مساله حرمت حفظ کتب ضلال💠
المقام الثانی ما هو المراد من الحفظ؟
فهنا احتمالات:
1. عدم التعرّض للإتلاف، و علی ذلک یجب إتلافها.
2. إثبات الید علیها و اقتناؤها، و علی ذلک یکفی إخراجها من تحت الید.
3. حفظه من التلف لو توجه إلیه الغرق و الحرق و أمثالهما، کما هو المراد من وجوب حفظ النفس المحترمة. و الکلّ محتمل، غیر أنّ اختیار أحدها یتوقّف علی ملاحظة أدلّة التحریم.
و الظاهر أنّ المراد من الحفظ ما یقابل الإتلاف، لأنّ المنکَر یترتب علی ما یقابل الإتلاف و یتحقّق الإتلاف بمزق أو خرق أو غسل أو دفن.
📚المواهب فی تحریر احکام المکاسب، آیتالله سبحانی مدظلهالعالی، ص ۴۴۲.
#فقه
#مکاسب
#حفظ_کتب_ضلال
#اتلاف
کانال یادداشتهای علمی
@yaddashtha_elmi
هدایت شده از مکتب اصولی شهید صدر
💠 #حدیث روز 💠
💎 زهد بدون مبارزه! 💎
🌼الإمامُ الجوادُ عليه السلام : أوْحى اللّه ُ إلى بعضِ الأنبياءِ :أمّا زُهدُكَ في الدُّنيا فَتُعَجِّلُكَ الرّاحَةَ ، وأمّا انْقِطاعُكَ إلَيَّ فيُعَزّزُكَ بِي ، ولكنْ هَل عادَيْتَ لي عَدُوّا و والَيْتَ لي وَليّا؟
🌸امام جواد عليه السلام: خداوند به يكى از پيامبران وحى فرمود: دل بركندن تو از دنيا مايه آسودگى زودرس خود توست و دل بستنت به من موجب ارجمندى تو نزد من است؛
🔔 ليكن آيا به خاطر من با كسى دشمنى ورزيده اى و از بهر من با كسى دوستى كرده اى؟»
📚تحف العقول، ص 455.
🔘شهادت امام جواد علیه السلام تسلیت باد
•┈┈••✾🦋🌻🦋✾••┈┈•
کانال مکتب اصولی شهید صدر
@halgeyoola
💠مراد از ضلال در مساله حرمت حفظ کتب ضلال💠
سه احتمال در مراد از ضلال مطرح شده:
1️⃣ مراد ضلال به معنای باطل (مقابل حق) است پس هر کتابی که مشتمل بر باطل و دروغ باشد کتاب ضلال محسوب میشود.
2️⃣ مراد ضلال در مقابل هدایت است یعنی هر کتابی که موجب گمراهی شود چه مطالبش حق باشد و چه باطل.
3️⃣ مراد هر کتابی است که برای گمراه کردن مردم نوشته شده یا موجب گمراهی شود گرچه به هدف گمراه کردن نوشته نشده باشد.
و الحاصل: أنّ المراد کل کتاب أوجد فساداً فی العقیدة الدینیة.
📚المواهب فی تحریر احکام المکاسب، آیتالله سبحانی مدظلهالعالی، ص ۴۴۴.
#فقه
#مکاسب
#حفظ_کتب_ضلال
#ضلال
کانال یادداشتهای علمی
@yaddashtha_elmi
💠شعری در ولایت امیرالمؤمنین علیه السلام به نقل از شیخ عباس قمی قدس سره 💠
أبو بكر التايبادي الشيخ زين الدين علي الذي جمع فيه الكمالات الصورية والمعنوية له هذا الرباعي:
گر منزل افلاك شود منزل تو
چون مهر علی نباشد اندر دل تو
وز کوثر اگر سرشته باشد گل تو
مسکین تو و سعی های بی حاصل تو
توفي سلخ المحرم سنة ۷۹۱ بقصبة تايباد، وهي - بتقديم المثناة التحتانية على الموحدة - قرية من قرى بوشنج من أعمال هراة، قيل في تاريخ وفاته بالفارسية:
تاريخ وفات قطب أوتاد
يك نقطه بنه بآخر صاد
📚 الکنی و الالقاب، ج ۱، ص ۵۶.
🍀آغاز ماه ولایت امیرالمؤمنین علیه السلام مبارک باد🍀
کانال یادداشتهای علمی
@yaddashtha_elmi
💠سرّ عدم وقوع تعارض بین ادله مستحبات و محرمات💠
فقهاء فرمودهاند: بین ادله حرمت و استحباب تعارض واقع نمیشود؛ لکن در بیان سرّ آن وجوهی بیان شده است:
1️⃣ ادله استحباب انصراف به ایجاد مستحب از طریق مباح دارند.
2️⃣ ادله استحباب نسبت به ایجاد از طریق کار حرام مهمل هستند و اطلاق ندارند لذا استحبابِ از طریق حرام را دربر نمیگیرند.
3️⃣ ادله مستحبات حکم حیثی و غیر فعلی را بیان میکنند و ادله محرمات حکم فعلی را بیان میکنند و حکم فعلی بر حیثی مقدم است.
4️⃣ عناوین و جهات احکام سهگانه(اباحه، استحباب، کراهت) قابلیت تزاحم با عناوین و جهات حرمت و وجوب ندارند.
5️⃣ باتوجه به اینکه احکام به طبیعت تعلق میگیرند نه افراد و تنافی مستحبات و محرمات مربوط به مقام امتثال است نه جعل لذا اساسا تعارضی نیست گرچه عقل در مقام امتثال برای حفظ غرض اهم، جانب حرمت را رعایت میکند.
6️⃣ بقاء حکم استحباب در فرد حرام خلاف ارتکاز متشرعه است لذا معلوم میشود دلیل استحباب مقید بوده است.
📚 المکاسب المحرمة، امام خمینی قدس سره، ج ۱، ص ۳۳۱ تا ۳۳۵. ایشان دو مورد اخیر را قبول دارند.
#فقه
#مکاسب
#تعارض
کانال یادداشتهای علمی
@yaddashtha_elmi
💠نسبی بودن مصداقِ کتب ضلال بودن💠
ثمّ الظاهر أنّ المراد بالضلال في العنوان مقابل الهداية، فكتاب الضلال إن كان الغرض من تأليفه و جمعه إضلال الناس و إغوائهم و انحرافهم عن طريق الحقّ، فلا إشكال في كونه مصداقا لكتاب الضلال، و إن كان مثله بحسب الغالب المتعارف لا يكون جميع مطالبه من الصدر إلى الذيل كذلك، بل مختلط نوعا، غاية الأمر أنّ أكثره كذلك و إن لم يكن موضوعا للإضلال و الانحراف، بل مترتّبا عليه الضلالة، و لو كان ذلك (انحراف) لأجل قصور إدراكه عن الوصول إلى عمق المطلب و حقيقته، كبعض مسائل الفلسفة و العرفان، فالظاهر أنّه بالإضافة إليه يكون كذلك(مصداق کتاب ضلال است) و إن كان بالإضافة إلى غيره لا يكون كذلك(مصداق کتاب ضلال نیست).
📚تفصیل الشریعة، المکاسب المحرمة، آیتالله فاضل لنکرانی رحمه الله، ص ۲۰۳.
#فقه
#مکاسب
#حفظ_کتب_ضلال
#عرفان
#فلسفه
کانال یادداشتهای علمی
@yaddashtha_elmi
💠حفظ کتب ضلال در عصر حاضر💠
و في هذه الاعصار التي تكثرت وسائل الطبع و النشر ربما لا يكون اتلاف نسخة أو نسخ من كتاب ضلال موجبا لمحوه و محو آثاره بل ربما يصير ذلك موجبا لتوجه الناس اليه و كثرة الرغبات فيه - و الانسان حريص علي ما منع - و بالعكس يكون حفظه و نشره بما فيه من الاباطيل و الخرافات و الاحكام الواهية موجبا لوضوح بطلانه و ضلاله، فيكون نشره و تكثيره من أسهل الطرق لرفع اضراره فلا يكون الحفظ حينئذ حراما كما لا يخفي.
📚دراسات فی المکاسب المحرمة، آیتالله منتظری رحمهالله، ج ۳، ص ۱۰۴.
#فقه
#مکاسب
#حفظ_کتب_ضلال
#مسائل_مستحدثه
کانال یادداشتهای علمی
@yaddashtha_elmi
💠تعمیم موضوع حرمت در مساله حفظ کتب ضلال به غیر کتاب 💠
بل مقتضى الوجوه التي استدلّ بها للحرمة أنّ الموضوع أعمّ من الكتب وغيرها ممّا يوجب الضلال والغواية كالمزار والمقبرة والمدرسة ونحو ذلك.
📚فقه الصادق، آیتالله سیدمحمدصادق روحانی رحمهالله، ج ۲۱، ص ۳۱.
#فقه
#مکاسب
#حفظ_کتب_ضلال
#مسائل_مستحدثه
کانال یادداشتهای علمی
@yaddashtha_elmi
💠 #حدیث روز 💠
💎 بلا و نعمت 💎
🌼 الإمامُ العسكريُّ عليه السلام :ما مِن بَلِيّةٍ إلاّ و للّه ِ فيها نِعمَةٌ تُحيطُ بِها .
🌸امام حسن عسکری عليه السلام: هیچ گرفتاری و بلایی نیست مگر آن که نعمتی از خداوند آن را در میان گرفته است.
📚 الوافی، جلد 26، صفحه 286.
کانال یادداشتهای علمی
@yaddashtha_elmi
شرح شمسیه ۴۱.mp3
39.32M
#شرح_شمسیه جلسه ۴۱
مقاله اولی، فصل اول: مباحث الفاظ، دلالت
استاد: شیخ محمدهادی عصمتی
@yaddashtha_elmi
شرح شمسیه ۴۲.mp3
47.31M
#شرح_شمسیه جلسه ۴۲
مقاله اولی، فصل اول: مباحث الفاظ، دلالت
استاد: شیخ محمدهادی عصمتی
@yaddashtha_elmi
شرح شمسیه ۴۳.mp3
43.06M
#شرح_شمسیه جلسه ۴۳
مقاله اولی، فصل اول: مباحث الفاظ، دلالت
استاد: شیخ محمدهادی عصمتی
@yaddashtha_elmi