osul. 01.mp3
17.79M
جلسه اول بحث اصول فقه (با رویکرد مکتب قم و استخراج مبانی) - تقریر دیدگاه شهید صدر ره در حجیت قطع
osul.02.mp3
26.41M
جلسه دوم بحث اصول فقه- دیدگاه آیت الله بروجردی و آیت الله سیستانی پیرامون موضوع علم اصول و تحلیل از حجیت
۱۴۰۰-۶-۲۰ رویت هلال-۲.mp3
8.06M
قطعه ای از درس استاد مفیدی پیرامون جایگاه عمل اصحاب در فقه/ فریضه و سنت و... ( مقصود از «حاج آقا» در کلام ایشان مرحوم آیت الله بهجت است)
مطالعه بیشتر درباره حکم غسل جمعه (نگارش مستشکل در صوت)، بنگرید:
https://eitaa.com/mollaei/285
جلسه سوم.mp3
43.85M
سیر اندیشه اصولیون پیرامون حجیت قطع از شیخ انصاری تا حضرت امام خمینی ره
الگوهای مختلف در طرح مبادی فقه.pdf
223.9K
در این جدول می توانید الگوهای مختلف کتب فقهی در مبادی فقه را ملاحظه نمایید. مقصود از «مبادی» ، الگوی ورود به علم فقه است که عمدتاً شامل سه محور «ضرورت، غایت و موضوع» فقه می باشد.
جلسه 5.mp3
31.39M
جلسه پنجم از مباحث حجیت قطع/ تقریر دیدگاه مرحوم سیدمنیرالدین حسینی (ره)
هدایت شده از اجتهاد
💢حجیت قطع
✔️استاد سید احمد مددی:
🔻زیربنای کل فقه و اصول و کل معارف بحث «حجیت» است. حجیت یعنی مرحله دوم بعد از جعل که همان محور «تنجز» است. مرحله وصول حکم به مکلف که در این مرحله مهم صورت ذهنیای است که مکلف از حکم دارد. تمام مباحث مربوط به این مرحله است.
طبق این معنا حجیت و تنجز شامل اصول عملیه هم میشود؛ هم مصادر تشریع وارد است و هم حجج و امارات و هم اصول عملیه. چون تنجز رابطهای است که مکلف با حکم پیدا میکند. لذا اصول متعارف تمام بحثش روی محور تنجز است.
یکی از مسائل اساسی مخالفت اخباریها با اصولیها نسبت به حجیت ذاتی قطع است. اصولیها تصریح دارند که اگر از قیاس هم قطع پیدا شد این حجت است چون حجیت قطع ذاتی است مگر این که قطع موضوعی باشد، اگر قطع طریقی باشد فرقی بین اسبابش نیست. اگر قطع پیدا شد دیگر نمیشود بگویی حجت نیست، مرحوم شیخ میگوید ازاین طریق قطع حاصل نمیشود، اما اگر حاصل شد حجت است.
روش بحث ما این است که مبنای ما عقلایی است مگر اینکه شارع تصرف کند... حجّیّت قطع باید به مفاهیم عقلایی برگردد. مسائلی مثل قطع قطّاع را نباید در بحثهای حجّیّت بیاوریم. حجّیّت یک بحث اجتماعی و بحثی است که سیره عقلا و قوام جامعه بر آن است.
در علومی مثل طب، فیزیک، شیمی، نجوم، هیئت، حساب و… نیز اصلا حجیت معنا ندارد، احتجاجی در بین نیست، تنجز و حکمی نیست بلکه یک واقعیت صرف است. مصلحتی نیست که بخواهد آن را جبران بکند. روایت طبی هم که ما داریم یا روایت نجوم یا افلاک همگی از این قبیلاند.
👈 متن کامل را در «شبکه اجتهاد» بخوانید: https://b2n.ir/e86448
🆔 @ijtihad
هدایت شده از مرکز تفقه علوم اسلامی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
درس خارج اصول استاد مددی، ۱۴۰۰,۷,۲۱——بحثی پیرامون کیفیت بازگشت تزاحم به تعارض- محورهای هفت گانه حکم و...
🔶 به دلیل خرابی فایل های قدیمی ایتا،
جهت استفاده دوستان، برخی فایل ها مجدداً بارگذاری می شود
👇👇👇
هدایت شده از فلسفه تابع وحی
درآمدی بر اندیشه فلسفه تابع وحی.pdf
904.1K
بازنشر؛ درآمدی بر اندیشه فلسفه تابع وحی https://eitaa.com/fotoooh🏠
الفقه الفهرستی.pdf
3.98M
┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈
🖋 این اثر از جناب استاد خدامیان آرانی از شاگردان استاد مددی، نگاهی خاص به مباحث فهرستی است که قابل استفاده بزرگورانی است که تمایل دارند با نگاهی خاص از مباحث فهرستی و تأثیر آن در فقه آشنا شوند.
اثر اجازه نشر از خود مؤلف دارد و هر کس خواست، منتشر کند مانعی ندارد.
🔰 شما میتوانید با انتشار این مطلب یا معرفی کانال به دیگران، در ثواب انتشار معارف اهل بیت(ع)، سهیم باشید.
@mirzaei_ehya | dinshenasi.com
جلسه اول.mp3
28.02M
درس اصول فقه/ مباحث الفاظ/ استفاده از گزاره های توصیفی در تفقه : 1400/8/9 محورهای بحث: 1. ایده های مختلف در به کار گیری گزاره های توصیفی دین در تفقه (گزاره هایی ناظر به انسان شناسی، معرفت شناسی، جامعه شناسی، تاریخ، هستی شناسی) 2. استفاده از گزاره های توصیفی مبتنی بر مبنای حکم شناسی تفقه رایج 3. تحلیل از «حجیت» در استفاده از گزاره های توصیفی 4. ریشه یابی مبنای حکم شناسی خاص تفقه سنتی در شأن شارع عبد و مولا 5. توسعه در دامنه حکم به گزاره های توصیفی، مبتنی بر شأن شارع «ولایت» بنا بر دیدگاه مختار
جلسه دوم.mp3
40.64M
درس اصول فقه/ مباحث الفاظ: مناسبت حکم و موضوع / 1400/8/9 محورهای بحث : 1. بیان دیدگاه شهید صدر (ره) از متون مختلف 2. ریشه یابی بحث مناسبات در ارتکازات عرفی 3. بیان دیدگاه های مختلف در ارتکازات و بنائات عقلا و متشرعه