eitaa logo
آموزش مداحی یاس کبود
19.4هزار دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
615 ویدیو
23 فایل
کانال رسمی مجمع حضرت یاس کبود که مستقیما زیر نظر استاد معظم #دکتر_محمد_فراهانی اداره می شود تماس با دکتر فراهانی @Farahani135 صندوق سرمایه گذاری رضوان eitaa.com/egtesade_heiat مدیر: @ramin_mohammadi تهیه کتاب ستایشگران نور @Seyedabas135
مشاهده در ایتا
دانلود
8.8M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
زمانی که وقت ما کم است ،حجم محتوا را کم کنیم یا اینکه شعر و روضه را سریعتر بخوانیم❓ https://eitaa.com/joinchat/2105147398Cd2fdb6f26b
بعد از حسین(ع)، هیچ امامی به وقت مرگ مثل تو ای ولی خدا تشنه جان نداد شهادت حضرت جواد الائمه را محضر حضرت بقیة الله تسلیت عرض می نماییم https://eitaa.com/joinchat/2105147398Cd2fdb6f26b
معمولا خواندن روضه با بغض و سوز و گدازی همراه است. با دقت نظر در این مقوله به انواعی از بغض بر می خوریم که عبارت است از: الف) بغض متني. ب) بغض هنگام نفس گرفتن. الف) بغض متني اين نوع بغض، همان سوز و گداز و لحن غم انگيزي است که هنگام خواندن متن روضه، با صدا همراه مي شود. قابل ذکر است که اين نوع بغض، نبايد در تمام اجزاي روضه باشد چراکه ايجاد يکنواختي مي کند بلکه با توجه به محتواي سوزناک، بايد به صدا سوز گداز و بغض داد. ب) بغض هنگام نفس گرفتن در روضه و هنگام دم دادن ذکر شور، موقع نفس گرفتن، نفس با يک هق هقي همراه مي شود، که آن را "بغض هنگام نفس گرفتن" مي ناميم. 🔴نکات قابل توجه در بغض: 🔸نكته 1: اصل اين است که بغض طبيعي باشد، چراکه گاهي بغض مصنوعي اثر معكوس بر مجلس دارد. البته اگر با نيت تباکي و اينکه حال بکاء برايمان ايجاد شود، بغضي مصنوعي با صدا همراه کنيم اشکالي ندارد. 🔹نكته 2: نبايد سوز و بغض مداح بيشتر از مطلب و حال مجلس باشد، چراکه اولا در اين حالت، بغض مداح براي مستمع جلب توجه منفي مي کند ـ که اين خود باعث کاهش تأثيرگذاري است ـ و هم تناسب رعايت نشده است. 🔸نکته3: گاهي بغض همراه با ذکر شور حسين(ع)، باعث مي شود، نام امام نامفهوم يا غير مؤدبانه ادا شود، از اين روش بغض دادن به نفس جداً بايد پرهيز کرد. 🔹نکته4: بعضي از ذاکرين هنگام نفس گرفتن بغضهاي طبعي نامناسبي به نفسشان مي دهند که به نوعي از کيفيت خواندن آنها مي کاهد، حتماً زير نظر استاد بغض خواندتان را مورد بررسي قرار دهيد. https://eitaa.com/joinchat/2105147398Cd2fdb6f26b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
حاج منصور ارضی می فرمایند: انتقال علم به مراتب راحت تر از انتقال حس است. انتقال حس در شب،‌ مانند نور در شب سرعت بيشتري دارد. لذا مرحوم شيخ رضا سراج ميفرمودند كه مجالس در هنگام سحر برگزار شود. يكي از مهمترين مباحثي كه در انتقال حس و حال مؤثر است، تأثير نفس است. سوز و گداز مصيبت اهل بيت را بايد از خود اهل بيت گرفت. البته عوامل زيادي باعث ميشود كه تأثير نفس مداح زياد شود كه به برخي از آنها اشاره ميكنيم. مناجات: انسان با مناجات به معارفي دست پيدا مي كند كه بيان آن از عهده كلام خارج است. اخلاص: در روايات آمده است: «من كان للَّه كان اللَّه له» "کسي که براي خدا باشد، خدا براي اوست" ؛ پس آن کسيکه اعمال و کردار و خواندنش فقط براي رضاي خداوند است، خداوند که مسبب الاسباب است، و غير از او در عالم وجود هيچ مؤثري نيست، به نفس او تأثيري مي دهد که مرده معنوي را مي تواند زنده کند. تقوا: همان طور كه وقتي ميخواهند دارويي تزريق كنند بايد تمام وسايل پاك و عاري از آلودگي باشد وگرنه كار يا ناقص انجام ميشود و يا نتيجه عكس خواهد داد. يك مداح كه ميخواهد مجراي انتقال حس و حال باشد، بايد از پاكيزگي معنوي خاصي برخوردار باشد، شاعر ميگويد: غسل در اشك زدم كاهل طريقت گويند پاك شو اول و پس ديده بر آن پاك انداز خواندن نماز اول وقت خوادن زيارت عاشورا، جامعه كبيره و ... احترام به والدين انس با امام زمان (عج) ________________ مصباح الشريعة، ترجمه عبد الرزاق گيلانى ، 178. https://eitaa.com/joinchat/2105147398Cd2fdb6f26b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
2⃣ گره مرثيه گره مرثيه يعني اوج روضه و سوزناك ترين قسمت آن و باز کردن گره مرثيه يعني بيان سوزناك ترين قسمت روضه. مهمترين بخش مداحي روضه است و مهمترين بخش روضه گره مرثيه؛ فلذا با توجه به اهميت اين بخش بايد در روش باز کردن گره مرثيه دقت لازم به عمل آيد. 🔶شرايط باز کردن گره مرثيه: 🔸ترتيب توالي: از جهت محتوايي بايد محتواي روضه از مصائب با شدت کمتر به سوي مصائب با شدت بالاتر باشد، فلذا در گره مرثيه هم بايد اين ترتيب توالي رعايت شود و سخت ترين بخش گره مرثيه در انتهاي آن بيان شود. 🔸سبک: پر سوز و گدازترين قسمت سبک براي بازکردن گره مرثيه انتخاب شود، و اگر سبک چنين گوشه اي ندارد، بايد به سبکي پر سوز و گداز مثل دشتي گريز زد و گره مرثيه را در آن باز کرد. 🔸پرده صدا: روند پرده هاي صدا در کل روضه رو به بالا و اوج است تا اينکه به گره مرثيه مي رسد، در اين قسمت در بالاترين پرده صداي روضه، گره مرثيه باز مي شود. حجم صدا: کنترل حجم صدا هنگام باز کردن گره مرثيه کمتر مي شود و حجم صداي بيشتري از حنجره خارج مي گردد؛ چراکه افزايش حجم صدا به خواندن شور بيشتري مي دهد. 🔸سرعت بيان: هنگام باز کردن گره مرثيه، سرعت بيان بيشتري لازم است، چراکه بايد محتواي مرثيه بدون تکلف بيان شود و شمرده خواني باعث کاهش تأثيرگذاري مي شود. 🔸تحرير: اصل در کل روضه ساده خواني است اما هنگام باز کردن گره مرثيه بايد حد اقل کشش و تحرير در خواندن باشد چراکه تحرير و کشش زياد باعث انحراف ذهن مستمع از محتوا به سبک مي شود ؛ در نتيجه تأثيرگذاري پايين مي آيد. 🔸سوز و بغض: در روضه هرچه به گره مرثيه نزديکتر مي شويم بايد سوز و بغض صداي ما بيشتر شود تا هم تأثيرگذاري بالا برود و هم تناسب لحن و محتو رعايت گردد. https://eitaa.com/joinchat/2105147398Cd2fdb6f26b