eitaa logo
زنان تمدن ساز تاریخ
57 دنبال‌کننده
274 عکس
4 ویدیو
18 فایل
بستری برای آشنایی با نقش و تاثیر بانوان در جریان تمدن توحیدی انبیا و اولیای الهی با ما همراه باشید و ما را به بانوان دغدغه مند معرفی کنید. اینجا از تو می گوییم بانو.... ارتباط با ادمین: @drhsadat با نشر مطالب همراه با لینک کانال، ما را همراهی کنید.🌸
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
زنان تمدن ساز تاریخ
تاریخ نشان داده است که زنان صالح می توانند در جهت رسیدن به والاترین مقام انسانی، همپای مردان گام برد
🏴🏴🏴🏴🏴🏴 با عرض تسلیت آغاز ایام سوگواری مولی اباعبدالله الحسین علیه السلام ان شاءالله هر روز بخشی از این کتاب را با هم مرور می کنیم. باشد که در مسیر بانوان عاشورایی قدم برداریم. @zananetamadonsaz
زنان تمدن ساز تاریخ
تاریخ نشان داده است که زنان صالح می توانند در جهت رسیدن به والاترین مقام انسانی، همپای مردان گام برد
🏴🏴🏴 زنان با هم دلی و هم گامی با نهضت حسینی در جامعه آلوده و مرده اموی به بازکاوی نقش زنان مسلمان پرداختند و جایگاه و منزلت و چگونگی حضور و مسئولیت پذیری آنان را که در روزگار حکومت اموی به دوران جاهلیت باز گشته بود دوباره احیا کردند. این کار از سوی زنان عاشورایی به بهترین صورت ممکن انجام و الگویی برای دیگر زنان پس از واقعه عاشورا شد. از باب نمونه پس از مرگ یزید و معاویة بن یزید برخی از اشراف کوفه، عمرسعد را نامزد حکومت کوفه کردند، اما در برابر این تصمیم زنان کوفه قیام کردند. زنانی از قبیله همدان و زنانی دیگر از قبیله های کهلان، ربیعه و نخع با یک حرکت دسته جمعی راهی مسجد جامع شدند، در حالی که صدای خود را به نوحه و گریه بلند کرده بودند و با اظهار انزجار از عمر سعد مانع اجرای چنین تصمیمی شدند. آنان پس از سوگواری بر امام حسین علیه السلام گفتند: « آیا کشتن امام حسین علیه السلام برای پسر سعد کافی نبود، حالا می خواهد امیر ما در کوفه شود ».(۱) این حرکت دسته جمعی که همراه با ناله و گریه بر امام حسین علیه السلام و با پیش گامی زنان همدان، انجام گرفت، مردان را نیز به گریه انداخت و سبب اعراض مردم از عمر سعد شد. _________ 1. . مروج الذهب، ج 3، ص 93. کتاب نقش زنان در حماسه عاشورا، ص ۱۸ @zananetamadonsaz
🏴🏴🏴 برخی از زنانی که توفیق حضور در نهضت حسینی را پیدا کردند به ظاهر زنانی غیر معروف بودند، ولی عملکرد آنان بیان گر آن است که آنان همه صفاتی را که برای رسیدن به مقامات عالی انسانی لازم است دارا بوده و از آزمون سر بلند بیرون آمده اند. پاره ای از آزمون ها پیش از پیوستن به نهضت صورت گرفت و برخی از آن ها پس از آن. چنان نبود که امام هر زنی را هر چند از خاندان خود همراه ببرد. امام در این جا نیز همانند گزینش یاران مرد خود به انتخابی بزرگ دست زدند. او زنانی را برگزید که می توانستند پا را از دایره زندگی شخصی خود فراتر بگذارند و در صف خدمت گزاران به اسلام و اجتماع قرار گیرند. زنانی که در ایمان، صداقت، اخلاص و فداکاری آنان، هیچ تردیدی وجود نداشت. افزون بر این بخشی از آنان از بزرگ ترین سخنوران جهان اسلام بودند و توان آن را داشتند که از تحریف نهضت جلوگیری و چهره بنی امیه را افشا کنند. امام، در مراحل گوناگون نهضت برای این که ناخالص ها از خالص ها جدا شوند، به روشنی از شهادت خود و یاران همراه بارهای بار سخن گفتند. برای نمونه به هنگام حرکت از مدینه از خوابی که بر سر مزار پیامبر دیده بود، سخن گفت و نیز سخنان ام سلمه را که از کشته شدن امام و اسیری خانواده اش سخن می گفت، تأیید کرد. هم چنین آن حضرت هنگامی که از شهادت مسلم آگاه شد، آن را به اطلاع یاران رساند. با این خبر عده ای از همراهان متزلزل شدند و برگشتند. این ها کسانی بودند که در بین راه تنها یا با خانواده به آن حضرت پیوسته بودند. فرا خوانی دختر مسلم و نوازش او به گونه ای که آن دختر و دیگران فهمیدند مسلم کشته شده است، هشدار خوبی بود که زنان را متزلزل کند و آنان را از تعقیب هدف بازدارد، ولی به جز چند نفر که با همسران خود رفتند، اکثریت هم چنان گوش به فرمان و تصمیم امام بودند. امام در سرزمین کربلا و شب عاشورا هشدارهای لازم را دادند و حتی برخی گزارش کرده اند امام پس از آن جلسه ای که با مردان داشتند و از شهادت خود و یارانش سخن گفتند، یادآور شدند که اهل بیت من فردا اسیر خواهند شد، لذا شما می توانید برای آن که همسران شما اسیر نشوند، آن ها را به چادرنشین های اطراف برسانید .(۱) اما وقتی که برخی از آنان این مطلب را با زنان خود در میان گذاشتند، پاسخ شنیدند: همان گونه که شما با امام حسین مواسات می کنید، ما نیز با اهل بیتش مواسات خواهیم کرد و هرگز راضی نمی شویم که آنان اسیر و ما در رفاه باشیم. _________ 1. . محمد مهدی حائری مازندرانی، معالی السبطین، ج 1، ص 342. کتاب نقش زنان در حماسه عاشورا، ص۲۲ @zananetamadonsaz
🏴🏴🏴 بانوی شجاع (طوعه) در زمانی که کوفیان بی وفایی خود را نشان داده نماینده امام حسین علیه السلام را تنها گذاشتند، بانویی با ایمان و شجاع به نام « طوعه » صداقت و وفای خود را به نمایش گذاشت و به مسلم بن عقیل پناه داد، بدون آن که از پیامدهای آن ترسی به دل راه دهد. او از مؤمنان و معتقدان واقعی به اهل بیت بود. ... نقل شده که او خادمه بنی هاشم بود که در ایام خلافت امام علی علیه السلام در کوفه به آنان خدمت می کرد . ... طبری به نقل از ابو مخنف، وضعیت کوفه و مردم آن را در آن روزگار چنین گزارش کرده است: زنان به سراغ همسران، فرزندان و برادران خود می رفتند و آن ها را از همراهی با نهضت باز می داشتند؛ با این بهانه که دیگران این کار را انجام خواهند داد. مردان نیز به سراغ فرزندان و برادران خود می رفتند و آنان را از لشکر شام می ترساندند و با خود می بردند دینوری نیز وضعیت کوفه را همانند طبری گزارش کرده است. با این همه طوعه در دوران تنهایی مسلم به او پناه داد و تلاش نمود تا جان ایشان را حفظ کند.(شرح ماجرای برخورد بانو طوعه با جناب مسلم را در کتاب بخوانید.) بدین ترتیب نام طوعه در شمار یاران مسلم بن عقیل نماینده امام حسین علیه السلام ثبت و در تاریخ از او به نیکی و خوبی یاد شد، همان گونه که از فرزند و همسرش به بدی و زشتی یاد می شود. ... ۱. در آن موقعیتی که بیشتر مردان و زنان از گوشه و کنار فرار کردند که با مسلم برخورد نکنند و به اتهام همکاری با وی گرفتار و کشته نشوند، این بانو بدون هیچ ترسی به او پناه داد و به تکلیف شرعی خود عمل و افتخار بزرگی را برای زنان در تاریخ کسب کرد؛ ۲. این عمل خدایی او از سوی مسلم تأیید شد و وعده شفاعت از سوی پیامبر اسلام به وی داده شد؛ ۳. این سخن طوعه که گفت: « مگر آب نخوردی ... برخیز و به خانه خود برو و من راضی نیستم که تو بر در خانه من بمانی » دلیل روشنی بر عفت و معرفت این بانو به حلال و حرام و پرهیز از مواضع تهمت است. کتاب نقش زنان در حماسه عاشورا، صص ۳۳-۳۷ @zananetamadonsaz
🏴🏴🏴 ثبات قدم در دوستی اهل بیت علیهم السلام (همسر میثم تمار) میثم تمار از یاران خاص امام علی علیه السلام بود. او به سبب نزدیکی به امام و استعداد فراوان خود توانست به برخی از اسرار نهان و حوادث آینده آگاهی یابد . آن بزرگ مرد ده روز پیش از ورود امام حسین علیه السلام به کربلا به دار آویخته شد. وی در بالای دار فضایل و مناقب اهل بیت و پستی های بنی امیه و زمان انقراض آنان را برای مردم شرح داد . میثم همسری مؤمن، شیفته اهل بیت و شجاع داشت که در راه اسلام و دوستی اهل بیت ثابت قدم و استوار بود. او از دشمنان اهل بیت بیزاری می جست و به دوستان و طرفداران آنان همانند خود آنان عشق می ورزید. برای نمونه آمده است: به دستور ابن زیاد، جنازه های مسلم، هانی و حنظلة بن مرّه همدانی را بدون غسل و کفن در میدان کناسه کوفه رها کرده بودند، کسی جرئت نداشت به آن ها نزدیک شود، چه رسد که آن ها را به خاک بسپارد. تحمل این اهانت به نماینده امام حسین علیه السلام و شاگردان مخلص آن بزرگوار برای همسر میثم تمّار سخت و دشوار بود، لذا از لحظه ای که آن وضعیت را مشاهده کرده بود، با خود می گفت: چرا کسی برای دفن این بزرگواران اقدام نمی کند؟ آن زن با بصیرت می دانست یاران خاص اباعبدالله در اندیشه کاری بزرگ تر ( یاری امام حسین علیه السلام ) می باشند. بدون تردید اگر آنان اقدام به چنین کاری بکنند، گرفتار جاسوسان ابن زیاد خواهند شد و نه تنها کاری از پیش نمی برند که از فیض یاری امام نیز باز می مانند. از این رو تصمیم می گیرد که خودش این کار را انجام بدهد. وی بدون هیچ ترسی در آخر شب، پنهانی جنازه ها را به خانه خود انتقال داد و در نیمه شب آن ها را دور از چشم مأموران ابن زیاد، کنار مسجد اعظم کوفه، با همان وضع به خاک سپرد و هیچ کس جز همسر هانی بن عروه که همسایه اش بود از این کار آگاه نشد .(۱) _________ 1. . همسر هانی رویحه نام داشت. او دختر عمرو بن حجاج از سران سپاه یزیدی بود، ولی رویحه و فرزندش یحیی همانند پدرش هانی از ارادتمندان به امام حسین بودند. همان و وسیلة الدارین، ص 209. کتاب نقش زنان در حماسه عاشورا، صص ۳۷-۳۹ @zananetamadonsaz
🏴🏴🏴 با همه توان در خدمت امام (ماریه سعدیه) بعد از روی کار آمدن معاویه، شیعیان در شهرهای مختلف از جمله بصره تحت فشار و شکنجه و کشتار قرار گرفتند. معاویه عبیدالله ابن زیاد را والی بصره قرار داد و این مساله اوضاع را وخیم تر کرد. در این چنین جو و فضایی خانه ماریه سعدیه یا ماریه بنت منقذ عبدی مرکزی برای تجمع و برگزاری مجالس شیعیان و هواداران اهل بیت بود. ماریه از زنان متعهد و شجاع شیعی در بصره بود. او از کسانی بود که همسر و فرزندانش در جنگ جمل در رکاب علی علیه السلام شهید شده بودند و خود او نیز، از یاری رساندن به نهضت امام حسین علیه السلام از هیچ کاری دریغ نداشت. او با همه توان در خدمت امام بود و همه شیعیان و علاقه مندان به آن حضرت و به ویژه اهل قبیله خود را به یاری امام حسین تشویق می کرد. وی در این راه نه تنها منزل خود و همه امکاناتش را در راه خدمت به اهل بیت به ویژه امام حسین قرار داده بود. هنگامی که گزارش دعوت امام حسین علیه السلام از سوی کوفیان به شیعیان بصره رسید، در خانه ماریه جمع شدند و درباره امامت و رهبری امت اسلامی و انحراف جامعه اسلامی به گفت وگو پرداختند، تا جایی که برخی تصمیم گرفتند به نهضت حسینی بپیوندند و بعضی با نوشتن نامه از امام دعوت کردند که به بصره تشریف بیاورند . امام حسین علیه السلام هنگام اقامت در مکه سفیری به نام سلیمان بن رزین را به بصره فرستاد و رؤسای پنج گانه آن جا را به یاری خود فرا خواند. سلیمان هنگام ورود به منزل ماریه آمد و از آن جا به سوی بزرگان بصره رفت و نامه امام را به آنان رساند. با رعب و وحشتی که ابن زیاد در بصره ایجاد کرده بود، خبر این نامه به بسیاری از شیعیان و دوستداران اهل بیت نرسید و تنها گروه اندکی توانستند از محتوای آن آگاهی یابند. طبیعی بود که با چنین وضعیتی این نامه بازتاب زیادی نداشت و تنها موجی کوچک ایجاد نمود که عده ای را از همان خانه ماریه سعدیه راهی مکه و سپس کربلا کرد. ابن ثبیط عبدی و دو فرزندش عبد الله و عبید الله و ادهم بن امیه عبدی و سیف بن مالک عبدی ... از کسانی بودند که از همان مجمع سری که در خانه ماریه برگزار می شد، تصمیم گرفتند به یاری امام حسین علیه السلام بشتابند و نامشان در بین شهدای کربلا جاودان شد. کتاب نقش زنان در حماسه عاشورا، صص ۴۰ و۴۱ @zananetamadonsaz
🏴🏴🏴 ریزش و رویش (دلهم همسر زهیربن قین) زهیر بن قین از جمله مهم ترین افرادی است که برابر نقل تاریخ در یکی از منزلگاه های بین راه مکه و کربلا به قافله حسینی پیوست. نقش همسر او در این کار بسیار برجسته است. دلهم یا دیلم بنت عمر، همسر زهیربن قین بجلی است. بدون تردید او از دوستان اهل بیت بوده است. سخنان او به همسرش زهیر، به هنگام دعوت امام حسین از وی و نیز سخنان و برخورد او پس از آن که شوهرش اعلام داشت می خواهم همراه کاروان حسینی باشم و خود را فدای او و هدفش کنم، بهترین دلیل بر این مدعاست. براساس گزارش های تاریخی، امام حسین علیه السلام در یکی از منازل بین راه به نام « زرود » چشمش به خیمه ای افتاد که در آن جا برپا شده بود چون درباره اش پرسید، گفتند: از آن زهیر بن قین است. امام حسین پیام داد که با هم گفت و گویی داشته باشند. زهیر از دیدار با امام خودداری کرد، اما همسرش به او گفت: سبحان الله ! فرزند رسول خدا صلی الله علیه و آله در پی تو فرستاده، تو سر باز می زنی و اجابتش نمی کنی ؟(۱) زهیر از سخنان همسرش شرمنده و دگرگون شد. و نزد امام رفت. اندکی نگذشت که با چهره ای باز و خندان بازگشت و دستور داد که خیمه اش را کنار خیمه های کاروان حسینی برپا کنند. ... (درباره تحول و اقدامات زهیر بن قین در کتاب بیشتر بخوانید) هر چند منابع تاریخی، آگاهی های زیادی درباره دلهم و میزان معرفت دینی او در اختیار ما قرار نمی دهد، از همین اندکی که به آن اشاره کردیم برمی آید که او دست کم ایمانی قوی و معرفتی عمیق به امام و اهل بیت داشته است. سخن و عمل دلهم کاری فوق العاده بود. ... دلهم از نخستین زنان غیر هاشمی و عاشورایی است که شایسته تکریم و تعظیم است. او با یک عمل مثبت، خود را از گم نامی درآورد و نام خود را در پر افتخارترین فصل تاریخ اسلام برای همیشه ثبت کرد. ... او با سخن و عمل خود نقش بر جسته ای را در نهضت حسینی ایفا کرد، تا جایی که می توان گفت او در تعیین فرمانده قسمت راست سپاه امام حسین علیه السلام نقش داشت و در ثواب آن همه شجاعت ها و فداکاری هایی که آنان انجام دادند، شریک است، چرا که « الراضی بفعل قوم کالداخل معهم ». بنابراین دلهم در تک تک کارهای زهیر که به برخی از آن ها اشاره کردیم، شریک است. ... سخن و عمل دلهم، بر اساس احساس تکلیفی بود که تشخیص داده بود و هیچ چیز دیگر در آن دخالت نداشت. کاری که او در آن لحظه تاریخی انجام داد با اقدامی که طوعه و همسر میثم تمار و ماریه در کوفه و بصره انجام دادند بسیار شباهت دارد. همه این ها در جو و فضایی به دفاع از حق و اهل بیت علیهم السلام برخاستند، که اکثریت مردان و زنان، گرفتار ترس و انفعال شده بودند و قادر نبودند تصمیم درستی بگیرند و بدون مصلحت های سیاسی و دنیایی دست به اقدامی بزنند. _________ 1. . تاریخ طبری، ج 4، ص 298 و اعیان الشیعه، ج 6، ص 427. کتاب نقش زنان در حماسه عاشورا، صص ۴۳-۴۹ @zananetamadonsaz
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📓🖊📓🖊📓🖊📓🖊📓 ✨أولادی وَمَن تَحتَ الخَضراء کُلُّهُم فداءُ لأبی عَبدِاللهِ الحُسین علیه السلام✨ 🥀 در ماه عزای حسینی، ماه محرم الحرام۱۴۴۳ با معرفی قسمت جدیدی تحت عنوان: در خدمت شما شیفتگان معارف حسینی هستیم. برآن شدیم به صورت روزانه در کنار شما گرامیان به تبیین مکتب نورانی بانوی بقیع، حضرت خانم ام البنین (سلام الله علیها) پرداخته‌ و حقیقت فدایی شدن برای اباعبدالله الحسین (علیه السلام ) را از محضر مبارک ایشان بیاموزیم. انشاءالله دوستان نیز با تدبر در این مطالب و نشر آن حظ کافی از این محرم را ببرند. 🏴همراه ما باشید 📓🖊️📓🖊️📓🖊️📓🖊️📓
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
زنان تمدن ساز تاریخ
📓🖊📓🖊📓🖊📓🖊📓 ✨أولادی وَمَن تَحتَ الخَضراء کُلُّهُم فداءُ لأبی عَبدِاللهِ الحُسین علیه السلام✨ 🥀 در
1⃣ا◼️🏳◼️🏳◼️🏳◼️🏳◼️ 🔳 آغاز: ⬅️از ازل، دنیا صحنه ابتلا و امتحان انسانها آفریده شده است و ماییم عبادالرحمان که در گرماگرم وقایع باید راه بشناسیم و بنماییم و جلو رویم تا قله آنچه او تقدیر فرموده است. در این میانه آنچه از حقیقت توحید بود با ولایت به خلق رسید و ولایت امیرالمومنین در اوج اهمیت است. جمیع خلق با ولایت ایشان امتحان می شوند تا هر عبد و بنده ای، نشان دهد که چگونه و به چه میزان، در مقابل امر مولای خویش تسلیم و خاضع است. ⚜ حضرت رسول الله (صلی الله علیه و آله) فرمودند: 🖌 قسم به آنکه جانم بدست اوست، هیچ پیامبری به نبوت نرسید، مگر بخاطر معرفت حضرت علی (علیه السلام) و اقرار به ولایت ما. ☑️ عظیم ترین صحنه و میدان آزمایش خلق بر ولایت امیرالمومنین، کربلای حضرت اباعبدالله الحسین (علیه السلام) بوده است؛ و مؤمنان به حضرت ابا عبدالله الحسین (علیه السلام) امتحان شده اند‌. ◀️ مبتلی شدن جمیع انبیای الهی به کربلای حضرت اباعبدالله الحسین (علیه السلام) در همین مسیر و جهت تعیین درجات قربشان به حق تعالی بوده است. ⚜ چنانچه حضرت قرآن در آیات شریفه سوره مبارکه جن، بیان می فرماید: ✨ و أَنَّا مِنَّا الْمُسْلِمُونَ وَ مِنَّا الْقاسِطُونَ فَمَنْ أَسْلَمَ فَأُولئِكَ تَحَرَّوْا رَشَدا ✨ وَ أَمَّا الْقاسِطُونَ فَكانُوا لِجَهَنَّمَ حَطَباً ✨ وَ أَنْ لَوِ اسْتَقامُوا عَلَى الطَّرِيقَةِ لَأَسْقَيْناهُمْ ماءً غَدَقاً ✨ لِنَفْتِنَهُمْ فِيهِ وَ مَنْ يُعْرِضْ عَنْ ذِكْرِ رَبِّهِ يَسْلُكْهُ عَذاباً صَعَداً ⚜ امام صادق به نقل از پدر بزرگوارشان(علیهما السلام)،‌ در تفسیر این آیات که در مقام بیان امتحان و آزمایش خلق است، فرمودند: 🖌 منظور از كسانی كه اسلام آوردند و تسلیم هستند، ‌یعنی اقرار به ولایت ما اهل بیت (علیهم السلام) دارند،‌ آنان هدایت شدگان نیکوی طریق اند. 🖌 و مقصود از طریق،‌ ولایت حضرت امیرالمومنین (علیه السلام) است که چنانچه بر آن ثابت قدم باقی ماندند، و استقامت ورزیدند، از عذب فرات (علم نورانی که جلای قلوب می باشد) به ایشان می نوشانیم. 🖌 برای اینکه میزان ثبات خلق در امر عظیم ولایت محرز شود، ایشان را با واقعه‌ی کربلای حضرت أبا عبدالله الحسین (علیه السلام) مورد امتحان و آزمایش قرار دادیم. ⏪ در این آیات شریفه، ذات اقدس الهی، طریق هدایت را تنها ولایت امیرالمومنین علی (علیه السلام) معرفی و ابتلا و امتحان در ثابت ماندن طریق ولایت را در «کربلاء» معرفی می کند؛ ⬇️ ادامه ◼️🏳◼️🏳◼️🏳◼️🏳◼️
زنان تمدن ساز تاریخ
1⃣ا◼️🏳◼️🏳◼️🏳◼️🏳◼️ #مکتب_بانوی‌‌بقیع_حضرت‌خانم_ام‌البنین‌سلام‌الله‌‌علیها #اولادی_و_من_تحت_الخضراء_ک
ا◼️🏳◼️🏳◼️🏳◼️🏳◼️ ☑️ کربلای حضرت اباعبدالله الحسین (علیه السلام) میدانی است که مردم در صراط مستقیم ولایت، امتحان می شوند. چه آنکه دشمنان آل الله هم علنی اعلام میکردند که با بغض پدرت علی به جنگ با تو آمدیم. ⚜ واقعۀ کربلا بزرگترین میدان ابتلاء در اسلام و مسیر ولایت و امتحان عبادالله و مشخص شدن مراتب آنان است. ✨ لَقَدْ عَظُمَتِ الرَّزِيَّةُ وَ جَلَّتْ وَ عَظُمَتِ الْمُصِيبَةُ بِكَ عَلَيْنَا وَ عَلَى جَمِيعِ أَهْلِ الْإِسْلَامِ وَ جَلَّتْ وَ عَظُمَتْ مُصِيبَتُكَ فِي السَّمَاوَاتِ عَلَى جَمِيعِ أَهْلِ السَّمَاوَات‏. ☑️ در این میدان سخت عبودیت، تنها کسانی می توانند سربلند خارج شوند که حل شدگان در فناء مولا باشند: ✨ الأرواح التي حلّت بفنائک 👈 اصحاب الحسین (علیهم السلام) اراده و هوائی نداشتند جز آنچه مولایشان اراده فرمود و نمونه و نظیری در تاریخ ندارند. ✔️ عدم وجود چنین أصحابي، علت ۲۵ سال صبر و سکوت امیر عالم (علیه السلام) شد که تیغی در گلو و خاری در چشمان مبارکشان بود و موجب پذیرش صلح امام حسن مجتبی (علیه السلام) با معاویه ملعون گردید. ⚜ کربلائیان، اصحابی شدند که مولایشان، حضرت اباعبدالله (عليه السلام) در فضیلت ایشان فرمودند: 🖋 فإني لا أعلم أصحابا أوفى، و لا خيرا من أصحابي، ولا أهل بيت أبر و أوصل من أهل بيتي، فجزاكم الله عني خيرا ... 🌟 سر سلسه این بهترین ها، سپهسالاری است که مقامش مورد غبطه جمیع آنان است و بر او اقتدا نموده اند. زیرا او به اکمل و اتم وجه، فدایی شدن بر حضرت ابا عبدالله الحسین (علیه السلام) را معنا کرده است. ✨ السَّلامُ عَلَی أبى الفَضلِ العَبّاسِ بنِ أمیرِ المُؤمِنینَ، المُواسى أخاهُ بِنَفسِهِ ⬅️ وجود مبارک عباس بن امیرالمؤمنین (علیهما السلام) در آغوش مادری پرورش یافتند؛ که از آغاز قدم نهادن در این دنیا، فدایی شدن برای مولای خویش را؛ به او آموخت. ☑️ بانوی بقیع، حضرت خانم ام البنین (سلام الله علیها)، در دامان خویش، عباسی می پروراند که اینگونه فدایی شدن برای مولایش را به منصه ظهور می رساند. ◻️ این فدایی شدن، زائیده مکتبی است که بنیانش را خانم ام البنین (سلام الله علیها) بنا نهاده اند که فرمودند: 💫 اولادی و من تحت الخضراء کلهم فداءا لابی عبدالله الحسین (علیه السلام) ↩️ این مکتبی است که اگر کسی بخواهد فدایی شدن برای مولایش امام حسین (علیه السلام) را فرا گیرد باید این مکتب را بشناسد و بیاموزد که آموزه های آن، قمری چون عباس بن امیرالمؤمنین (علیهما السلام)، به عالم معرفی می کند. ⬅️ این نسخه بی بدیلی است که بی بی ام البنین سلام الله علیها، آن را برای خلق عرضه نمودند و فدایی حسین شدن را معنا نمودند. ◻️ علت انتخاب و حضور خانم ام البنین (سلام الله علیها) به عنوان همسر در بيت امیرالمومنین و تعالیمی که این خاتون از محضر نورانی حضرت عقیله بنی هاشم زینب کبری (سلام الله علیها)، کسب نمودند، همه برهان واضح و دلیل آشکاری است بر شأن و جایگاه ویژه ای که ایشان در تبیین فداشدن خلق برای امام حسین (علیه السلام) دارند. ⏮ با بیان این مقدمه، در این ایام عزای حسینی، به تبیین مکتب نورانی بانوی بقیع پرداخته‌ تا حقیقت فدایی شدن برای اباعبدالله را از محضر مبارکشان بیاموزیم. لاحول و لا قوة إلا بالله العلي العظيم ◼️🏳◼️🏳◼️🏳◼️🏳◼️
🏴🏴🏴 شیر زنی شیفته اهلبیت (همسر حبیب بن مظاهر) حبیب بن مظاهر از اصحاب رسول خدا صلی الله علیه و آله و از یاران خاص علی علیه السلام و شخصیت های بزرگ کوفه به شمار می آمد. (درباره ایشان در کتاب بیشتر مطالعه بفرمایید) حبیب همسر مؤمن و متعهدی داشت که شیفته اهل بیت بود. وی به شدت دوست داشت که همسرش در رکاب امام شمشیر زده از آن حضرت دفاع کند و خودش نیز آماده هر نوع فداکاری در راه امام و آرمان هایش بود. با شهادت مسلم و وخیم شدن اوضاع کوفه، حبیب تلاش داشت تا کسی مخفی گاه و تصمیم او در ملحق شدن به سپاه امام حسین علیه السلام آگاه نشود، تا مبادا مانعی برای این کار پیش بیاید. امام حسین علیه السلام در بین راه مکه به سوی عراق نامه ای برای حبیب نوشت و با پیکی برای او فرستاد . حبیب نامه را گرفت و به نزد همسرش باز گشت. در آن نامه چنین نوشته بود: این نامه ای است از حسین فرزند علی بن ابی طالب به سوی مرد دانا حبیب بن مظاهر. تو خویشاوندی مرا با پیامبر می دانی و از هر کس ما را بهتر می شناسی. تو مرد بلند طبع و غیرت مندی هستی؛ پس در یاری ما کوتاهی نکن که در روز قیامت جدّم رسول خدا صلی الله علیه و آله پاداش تو را خواهد داد. او در برابر اقوام و کوفیان از ترس جاسوسان حکومت وانمود می کرد که قصدی برای یاری امام حسین علیه السلام ندارد و گفت: من پیر شده ام و از من کاری ساخته نیست. همسرش با شگفتی از او پرسید: گویا برای حضور در کربلا و یاری فرزند زهرا تمایل نداری ؟ حبیب که می خواست همسرش را آزمایش کند، گفت: آری. همسرش با گریه گفت: ای حبیب ! آیا سخن پیامبر را در شأن امام حسین فراموش کرده ای که فرمود: ولدایَ هذانِ سیّدا شبابِ أهلِ الجَنّةِ و هما إمامانِ قاما أو قعدا ... نامه امام حسین به تو رسیده و تو را به یاری می طلبد، آیا جواب مثبت نمی دهی ؟ حبیب گفت: ترس از آن دارم که بچه هایم یتیم شوند و تو بیوه گردی. همسرش گفت: ما به بانوان، دختران و یتیمان بنی هاشم اقتدا می کنیم. خداوند ما را کافی است. حبیب وقتی که همسرش را از هر جهت آماده یافت، حقیقت را به او گفت و برایش دعای خیر کرد. هنگام حرکت، همسرش به او گفت: من در خواستی از تو دارم. حبیب گفت: چیست ؟ او گفت: وقتی به محضر امام حسین رسیدی دست و پاهایش را به نیابت از من ببوس و سلام مرا به او برسان. حبیب وقتی اخلاص و عشق همسرش را به اهل بیت دید خاطرش آرام شد و به وی گفت: همسرم آسوده باش، چشمت را روشن خواهم کرد و این ریش سفید را با خون گلویم رنگین خواهم کرد. خاطرت آرام باشد . حبیب به کربلا آمد و فرماندهی جناح چپ سپاه از سوی امام به وی واگذار شد و در روز عاشورا به شهادت رسید. کتاب نقش زنان در حماسه عاشورا، صص ۴۹-۵۴ @zananetamadonsaz
🏴🏴🏴 مادر عمرو بن جناده مادر عمرو بن جناده به ظاهر پیرزنی ضعیف و فرتوت بود، اما ایمان و روح بسیار بزرگی داشت. وی شیفته و دل باخته اهل بیت، به ویژه امام حسین علیه السلام بود. او زنی آگاه و با بصیرت بود که بر بسیاری از مردم زمان خود پیشی گرفت، به طوری که تکلیف خود را در برابر نهضت حسینی فهمید و به خوبی بدان عمل کرد. او به گونه ای مستقیم در حماسه کربلا شرکت کرد و با دشمنان جنگید و اگر دستور امام به باز گشت نبود، او نیز همانند همسر و فرزندش شربت شهادت می نوشید. این زن فداکار همراه همسر و فرزندش عمرو، از مکه به کاروان امام پیوستند. جنادة بن کعب در روز عاشورا پس از آن که شانزده نفر از دشمنان را به هلاکت رساند به شهادت رسید . پس از او پسر نوجوانش به نام عمرو بن جناده به دستور مادر لباس رزم پوشید و از امام اجازه میدان خواست. نوجوان گفت: مادرم این لباس را بر تنم پوشیده و مرا به یاری شما فرستاده است. او نیز به میدان رفت و اشعار حماسی زیر را فریاد کرد: أمیری حسینٌ و نِعمَ الأمیرُ سرورُ فُؤادِ البشیرِ النذیرِ علیٌّ و فاطِمَةُ والداه فهل تَعلمونَ له مِن نَظیرٍ له طلعةٌ مثلُ شَمسِ الضُحی له غُرّةٌ مَثلُ بَدرٌ منیرٍ اطاعت این نوجوان از مادرش را نباید صرفا از دیدگاه عاطفی و روابط نسبی توجیه و تحلیل کرد. او بحث امام و مأموم را طرح و خود را فردی پیرو امام معرفی می کند. وی برای حفظ جان حضرت خطر را به جان می خرد. او با دشمنان جنگید تا کشته شد. سرش را بریدند و به سوی خیمه ها انداختند. مادرش پس از پاک کردن خاک و خون از چهره اش، آن را به صورت مردی از دشمن زد که در آن نزدیکی بود و او را به هلاکت رساند و گفت: « آفرین ای فرزندم، نور چشمم و سرور قلبم !». سپس به سوی خیمه بازگشته و عمود خیمه را بر گرفت و فریاد زنان به سوی دشمن حمله کرد: أنا عجوزٌ فی النساءِ ضعیفة بالیةٌ خالیةٌ نَحیفة أَضرِبُکم بضربةٍ عنیفةٍ دون بنی فاطمةَ الشریفةِ من در میان زنان، پیری ضعیف و ناتوانم، نحیف و سال خورده. شما را با ضربتی شدید می زنم تا از فرزندان فاطمه دفاع کنم. او به سپاه عمر سعد حمله کرد و دو نفر از آنان را کشت . سپس امام او را به خیمه ها باز گرداند و برایش دعا کرد . کتاب نقش زنان در حماسه عاشورا، صص ۶۲-۶۶ @zananetamadonsaz
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
زنان تمدن ساز تاریخ
ا◼️🏳◼️🏳◼️🏳◼️🏳◼️ #مکتب_بانوی‌‌بقیع_حضرت‌خانم_ام‌البنین‌سلام‌الله‌‌علیها #اولادی_و_من_تحت_الخضراء_کله
2⃣ا◼️🏳◼️🏳◼️🏳◼️🏳◼️ ا🏳◼️ ا◼️ 🔲 مکتب حضرت ام البنین (سلام الله علیها)؛ تبیین فدایی شدن برای حضرت اباعبدالله الحسین (علیه السلام) 🌟 حضرت بی بی ام البنین (سلام الله علیها)، در بيت خانه امیرالمومنین، حقایق شریعت را از ایشان، امام حسن مجتبی، و حضرت عقیله بنی هاشم (سلام الله علیهم)، جرعه جرعه آموختند و در مکتب خویش، فدائیان حضرت اباعبدالله الحسین (علیه السلام) را تربیت نمودند. ⏪ آن کس که تعالیم این مکتب و هدف این آموزه ها، را فرا گیرد، برای فدا شدن برای حضرت اباعبدالله الحسین (علیه السلام)، مجاهدت و تلاش می‌کند. ✨ وَلاَ تَقْتُلُواْ النَّفْسَ الَّتِي حَرَّمَ اللّهُ إِلاَّ بِالحَقِّ وَ مَن قُتِلَ مَظْلُومًا فَقَدْ جَعَلْنَا لِوَلِيِّهِ سُلْطَانًا فَلاَ يُسْرِف فِّي الْقَتْلِ إِنَّهُ كَانَ مَنْصُورًا». ⚜ از امام جعفر صادق (علیه السلام) درباره این آیه‌ پرسیده شد؛ 🖌 فرمودند: این آیه شریفه درباره‌ی حضرت امام حسین (علیه السلام) نازل شده است. ☑️ آن وجود مبارک حقیقت معنای «ثار الله» است، یقینا اگر تمام مخلوقات زمین، مُهجه و خون خویش را خالصاً مخلصاً لِوَجه الله، فدای حضرت ارباب عالم کنند، هرگز در برابر عظمت ثار الله کاری نکرده اند و جمیع خون اهل الأرض هیچ گاه معادل ثارالله نیست. ✔️ مؤمنی که مراتب بندگی را طی می‌کند، آرزو دارد که‌ کاش جان و مال و اهل و فرزندان من به جای حضرت ثار الله، ابا عبد الله الحسین (علیه السلام)‌ قربانی می شدند. ✨ بِأَبِی أَنْتُمْ وَ أُمِّی وَ نَفْسِی وَ أَهْلِی وَ مَالِی وَ اسرتی ⏪ در مکتب حضرت بی بی ام البنین (سلام الله علیها) این مهم تبیین و تعلیم داده می شود. ◀️ آن زمان که بشیر خبر شهادت فرزندان بی بی ام البنین (سلام الله علیها) را به محضرشان می رساند، حضرت خانم ام البنین، سراسیمه و آشفته حال، سراغ از حضرت اباعبدالله الحسین (علیه السلام) می گیرند. ☑️ حضرت ام البنین (سلام الله علیها) آرزویشان بود که فرزندانشان فداء گردند؛ اما حضرت ابا عبد الله الحسین (علیه السلام) سالم باشند. 🔘 نقل شده است که در آن حال حضرت ام البنین (سلام الله علیها) می فرمایند: ◼️ اولادی و من تحت الخضراء کلهم فداءا لابی عبدالله الحسین (علیه السلام). ◻️ اولاد من و هر آنچه در زیر آسمان است، همه فدای حضرت ابا عبد الله الحسین (علیه السلام) باشند. ⬅️ این بیان، اشاره به مکتب تربیتی حضرت ام البنین (سلام الله علیها) دارد. ✅ این اولاد که خانم ام البنین (سلام الله علیها) از ایشان یاد می‌کنند، فرزندان حضرت امیرالمومنین علی (علیه السلام) هستند. 🔆 شیران بیشه اسد الله الغالب، که عباس بن امیرالمؤمنین (علیهما السلام) برترین ایشان است. این اولاد پس از فرزندان حضرت صدیقه کبری (سلام الله علیها) بر همه شرافت دارند. ⏪ بی بی ام البنین (سلام الله عليها) از خون ایشان گذشته و آرزوی فدایی شدن اولاد خویش در عوض جان و خون ابن فاطمة الزهراء، اباعبدالله الحسین (علیهما السلام) را دارند. و این حقیقتی است که ایشان را به حقیقة العبودیة نائل می کند. ◼️ 🏳◼️ ◼️🏳◼️🏳◼️🏳◼️🏳◼️
زنان تمدن ساز تاریخ
📓🖊📓🖊📓🖊📓🖊📓 ✨أولادی وَمَن تَحتَ الخَضراء کُلُّهُم فداءُ لأبی عَبدِاللهِ الحُسین علیه السلام✨ 🥀 در
🏴🏴🏴 برای دسترسی به متن با جزئیات بیشتر و ذکر منابع این مبحث به کانال صحف مراجعه بفرمایید: @Sohouf التماس دعا
🏴🏴🏴 امّ وهب نخستین زن شهید در کربلا یکی دیگر از زنان مؤمن و معتقد به اهل بیت علیهم السلام و از کسانی که در تقابل دین و دنیا و عقیده و عاطفه، دین و عقیده را برگزید و تا پای جان نیز در این راه پیش رفت، امّ وهب همسر عبدالله بن عمیر کلبی بود. عبیدالله بن زیاد که بر کوفه مسلط گردد، به سرعت برای جنگ با امام حسین علیه السلام آماده می شد و به همین دلیل محلی را در بیرون شهر کوفه به نام نخیله لشکرگاه خود ساخته بود وی گروه زیادی از مردان و جوانان کوفی و عشایر و قبایل مناطق گوناگون عراق را در آن جا گرد آورده بود و آنان را برای جنگ با امام سامان دهی می کرد .... مورخان نوشته اند: روزی عبد الله بن عمیر کلبی که اهل عراق و ساکن کوفه بود، برای اطلاع بیشتر از اوضاع به لشگرگاه کوفه ( نخیله ) رفت. وی سپاهیان ابن زیاد را دید که برای جنگ با امام حسین علیه السلام تجهیز می شدند تا به کربلا اعزام گردند. ... در همان لحظه تصمیم گرفت که هر چه زودتر به کاروان حسینی بپیوندد. ... او ماجرای نخیله و تصمیم خود را برای یاری امام اعلام کرد. ام وهب بسیار خوش حال شد و او را دراین راه تشویق کرده از وی خواست که او را نیز همراه خود ببرد. آن دو شبانه کوفه را ترک کرده خود را به امام رساندند. ... روز عاشورا و در هنگامه نبرد عبدالله بی اعتنا به جراحت ها بر دشمن می تاخت و در پاسخ تشویق های همسرش به دفاع از اهل بیت و امام حسین علیه السلام می گفت: إن تُنکرونی فأنا بنِ کِلبٍ حَسبی ببیتی فی علیم حسبی إنّی امروٌ ذو مرّة و غَضَبٍ و لستُ بالخوّارِ عند النکبِ إنّی زعیمٌ لک أمّ وَهبٍ بالطعنِ فیه مقدّما والضربِ ضَـربَ غــلامٍ مـؤمــنٍ بـالــرّبِّ اگر مرا نمی شناسید، بدانید که من از خاندان کلب هستم. نسب و تیره از « علیم » دارم. من مردی دارای استواری قدم و خشم و غضب می باشم. من آن نیستم که در موقع حوادث ناگوار سست و ناپایدار باشم. ای ام وهب من قول می دهم به تو که صادقانه با آن ها بجنگم و در نیزه و شمشیر زدن بر آن ها پیش دستی کنم و همانند انسانی که ایمان به خدا دارد با آنان بجنگم . امّ وهب ستون خیمه را بر داشت و به شوهرش ملحق شد، در حالی که می گفت: « پدر و مادرم به فدایت ! در راه پاکان نسل محمد صلی الله علیه و آله نبرد کن». عبدالله بازگشت که همسر خود را به خیمه و جمع زنان بازگرداند، اما او نمی پذیرفت و می گفت: من تورا رها نمی کنم تا همراه تو بمیرم. امام علیه السلام به سوی امّ وهب رفت و او را دعا کرده از وی خواست که به نزد زنان بازگردد، زیرا جنگ بر زنان واجب نیست. او پذیرفت و به خیمه بازگشت. ولی چون عبدالله به شهادت رسید، امّ وهب بالای سر عبداللّه رفت. آن گاه خاک و خون از سر و صورتش پاک کرد. با او چنین گفت: هنیأ لک الجنةُ، أَسألُ الله الذی رَزقَک الجّنةَ أن یُصحِبَنی معک؛ بهشت بر تو گوارا باد ! از خدا می خواهم که مرا همراه تو در بهشت قرار دهد. شمر که این منظره را تماشا می کرد، به غلام خود رستم دستور داد که با عمودی چوبین بر سر امّ وهب بکوبد. او نیز چنین کرد و سر آن زن را شکافته و او را به شهادت رساند . به این ترتیب، این دو انسان فدا کار و وفادار در کنار یک دیگر به شهادت رسیدند. کتاب نقش زنان در حماسه عاشورا، صص ۶۶-۶۹ @zananetamadonsaz
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
زنان تمدن ساز تاریخ
🏴🏴🏴 #روز_نهم #ویژه #محرم #زنان_عاشورایی امّ وهب نخستین زن شهید در کربلا یکی دیگر از زنان مؤمن و
در کتاب های تاریخی و مقاتل در میان یاران امام حسین علیه السلام گاهی سخن از شخصیتی از خاندان کلب به میان می آید که همسر یا همسر و مادرش همراه او بوده است. این شخص همان گونه که ملاحظه کردید، گاهی به نام عبدالله بن عمیر کلبی و گاهی به نام وهب بن عبدالله بن حباب کلبی معرفی می شود. و نیز در برخی از کتاب های تاریخی از وهب دیگری نام برده شده است که وی و مادر و همسرش از مسیحیت به اسلام گرویده و همراه امام حسین علیه السلام به کربلا آمده اند. نقد و بررسی این اقوال را در کتاب بخوانید.
🏴🏴🏴 خانواده مسلم بن عوسجه امّ خلف، همسر مسلم بن عوسجه نیز از زنانی بود که در حماسه عاشورا شرکت کرد. او همانند همسرش شیفته و دل باخته اهل بیت بود و در راه پیروی از امام و یاری نهضت آماده همه نوع فداکاری و جانبازی بود. پس از دگرگونی اوضاع کوفه و کشته شدن مسلم و هانی، مسلم بن عوسجه مدتی مخفی و سپس با اهل و عیال خود راهی کربلا شد. و در رکاب اباعبدالله به شهادت رسید. ... سید عطاء الله شافعی در کتاب روضة الاحباب آورده است که مسلم بن عوسجه را پسری بود. چون پدر را کشته دید، همانند شیر شرزه بر دمید. امام حسین او را از آهنگ خود باز داشت و فرمود: ای جوان ! پدرت شهید شده اگر تو کشته شوی پناه مادرت در این صحرا چه کسی باشد ؟ پسر مسلم خواست که برگردد، اما مادرش به شتاب خود را به او رساند و گفت: ای فرزند ! سلامت نفس را بر نصرت پسر پیامبر صلی الله علیه و آله اختیار می کنی ؟ هرگز از تو راضی نخواهم شد. پسر مسلم عنان بر تاخت و حمله گران افکند و مادر از قفایش فریاد همی کرد که ای پسر شاد باش که هم اکنون از دست ساقی کوثر سیراب خواهی شد. او مردانه همی کوشید تا پس از کشتن سی تن از مشرکان شربت شهادت نوشید. کوفیان سرش را بریدند و به سوی مادرش افکندند. مادر سر او را بر داشت و بوسید و چنان گریست که همه زنان حرم را به گریه انداخت. کتاب نقش زنان در حماسه عاشورا، صص ۷۶-۸۰ @zananetamadonsaz
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
زنان تمدن ساز تاریخ
2⃣ا◼️🏳◼️🏳◼️🏳◼️🏳◼️ ا🏳◼️ ا◼️ #مکتب_بانوی‌‌بقیع_حضرت‌خانم_ام‌البنین‌سلام‌الله‌‌علیها #اولادی_و_من_تحت_
3⃣ا◼️🏳◼️🏳◼️🏳◼️🏳◼️ ا🏳◼️ ا◼️ ➖مقاله سوم (بخش ۱) ✨ حضرت ابا عبد الله الحسین (علیه السلام) برای هدایت خلق به سوی صراط مستقیم، مقام ولایت و خروج آنان از ظلمت جهالت، همه هستی، جان و مهجه قلب خویش را بذل فرمودند. ☑️ فدا شدن برای حضرت اباعبدالله (علیه السلام)، كمال عبد مومن است و همان عيد قربان و حج اكبر است. اين فدا شدن آموزگار دارد، مكتب دارد، تاريخ دارد. 🌟 بانويي مكرمه از نسل پاكان و شجاعان توسط امير عالم انتخاب شد، تا آموزگار مكتب فدا شدن و فدائي شدن براي حضرت اباعبدالله الحسين (علیه السلام) گردد. 🌟 حضرت خانم فاطمه أم البنین (سلام الله علیه) همسر حضرت امیرالمومنین (علیه السلام) و مادر چهار فرزند ایشان می باشند. ⚜ حضرت امیرالمومنین علی (علیه السلام) به عقیل می فرمایند: 🖌 برای همسری‌ام؛ بانویی از میان اعراب انتخاب کن که از نسل دلیرمردان عرب باشد و پسری جوانمرد و شجاع برایم به دنیا آورد. ↩️ علت انتخاب حضرت بی بی ام البنین سلام الله علیها، به عنوان‌ همسر مولا، ولادت جوانانی رشید شجاع و با شرافتی، بوده است. هر یک از آن اولاد، به تنهایی اسوه، الگو و مبیّن رشادت، نجابت، شرافت و جوانمردی بودند. ❇️ حضرت خانم ام البنین سلام الله علیها در مکتب تربیتی نورانی شان، بر همه خلق تبیین فرمودند که؛ ✨ اولادی و من تحت الخضراء کلهم فداء لابی عبدالله الحسین ⬅️ این بیان اهمیت و تاکید سخن را به مخاطبین می رساند. چرا که سخن از عمل و فعلی است که باید محقق شود: ⚡️ فداء لابی عبدالله الحسین علیه السلام ✔️ فعل و عملی که برای فرزندانم و خلقي که تحت الخضراء هستند، باید محقق شود، فدایی شدن برای حضرت اباعبدالله الحسین (علیه السلام) است و به قطع همه فدایی هستند و کمال در تحقق فدا شدن است. ⬇️ ادامه ◼️ 🏳◼️ ◼️🏳◼️🏳◼️🏳◼️🏳◼️
زنان تمدن ساز تاریخ
3⃣ا◼️🏳◼️🏳◼️🏳◼️🏳◼️ ا🏳◼️ ا◼️ #مکتب_بانوی‌‌بقیع_حضرت‌خانم_ام‌البنین‌سلام‌الله‌‌علیها #اولادی_و_من_تحت_
3⃣ا◼️🏳◼️🏳◼️🏳◼️🏳◼️ ا🏳◼️ ا◼️ ➖مقاله سوم (بخش ۲) ⚡️حضرت ام البنین (سلام الله علیها) با بیان لفظ اولاد"ی" ؛ چهار فرزند خویش را به خود منسوب کرد؛ تا وجه تمایز ایشان را با فرزندان حضرت فاطمه (سلام الله علیها) نمایان کند. ⬅️ بی بی ام البنین (سلام الله علیها) به اذن ورود خویش بر بیت الفاطمه و خانه نورانی مولای عالَمِین (علیهما السلام)، مباهات می نمود، و فرزندان علی مرتضی (علیهم السلام) را در دامن خویش پرورش می داد. 🔅 اما در مکتب ایشان، عباس و برادرانش (سلام الله علیهم)، فرزندان ام البنین اند ☀️و حضرت اباعبدالله الحسین (علیه السلام) فرزند حضرت خانم فاطمه (سلام الله علیها) می باشند 👈 و لذا پسران ام البنین فدای پسر فاطمه (علیهما السلام). ☑️ این فدا شدن، نه لسانا بلکه قلبا باید ظهور یابد و حضرت ام البنین سلام الله علیها ابتدئاً خود، تمام ابعاد فداشدن را، عمل و تبیین نموده اند و بعد در قبال جوانان خویش چنین طلب و درخواستی دارند که همه فدای فرزند حضرت فاطمه! ⏪ زمانی که خبر شهادت چهار فرزندشان را به ایشان دادند. فرمودند: ◻️ ای بشیر! با این خبر ناگوار، بندهای دلم را پاره کردی. از حسین برایم خبر بده.... نباشد لحظه ای که پسرانم زنده باشند و حضرت حسین (علیه السلام)، قتیل کربلا باشد. همه باید فدای مولای خویش، حسین بن علی (علیهما السلام) شده باشند. ⏮ حضرت قمر بنی هاشم که در آغوش ام البنین (سلام الله علیها) پرورش می یابد بر خویش ننگ می‌داند که لحظه ای، بدون امام حسین (علیه السلام) در این عالم نفس بکشد و این عمل را به دور از آدابی می شناسد که تا کنون آموخته است و غیر از فدایی شدن برای حضرت اباعبدالله الحسین (علیه السلام)، نه دیده و نه شنیده است. ⚜ در شب عاشورا حضرت أبا عبد الله الحسین (علیه السلام) در خطبه ای بیعت خود را برداشتند و فرمودند: 🖌 اينک تاريكى شب شما را فرا گرفته است شبانه حركت كنيد و هر يک از شما دست يكى از خانواده مرا بگيرد و در تاريكى شب پراكنده شويد و مرا با اينان بگذاريد كه بجز من با كسى كارى ندارند. ⚜ ابتدا فرزند ام البنین، حضرت عباس، (سلام الله علیه) عرض کرد: 🖌 چرا چنين كنيم؟ براى اينكه پس از شما زنده بمانيم؟ خداوند هرگز چنين چيزى را به ما نشان ندهد. 🏴 بعد از آن همه برادران و فرزندان و بنی هاشم يک صدا از حضرت أبا الفضل (سلام الله علیه) متابعت کردند. ◼️ 🏳◼️ ◼️🏳◼️🏳◼️🏳◼️🏳◼️