دعوت مامون از امام به مجلس مباحثه بزرگان اديان
مأمون به وزير خود، فضل بن سهل، دستور داد صابي - بزرگ صائبين - و هربذ اکبر - بزرگ آتش پرستان - و علماي زرتشت و نسطاس رومي و علماي اديان ديگر را جمع کند تا با آنها سخني را در ميان بگذارد.
فضل بن سهل همه ي آنها را جمع کرد. مأمون به آنها گفت: « من پسر عمويي دارم که ميخواهم با او مناظره کنيد. فردا صبح همه شما نزد من حاضر شويد. »
فضل نوفلي روايت ميکند که:
ما نزد حضرت رضا عليه السلام نشسته بوديم که ياسر، خادمش، وارد شد و عرض کرد: « آقاي من! مأمون خدمت شما سلام ميرساند و ميگويد فردا علماي اديان مختلف نزد ما جلسه اي تشکيل ميدهند ؛ شما هم تشريف بياوريد. »
#دانستنیهای امام رضا علیه السلام
https://eitaa.com/zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
❇️ تدریس کتاب #حجاب ❇️ ( جلسه 10 کتاب حجاب) 🎤 با توضیحات استاد احسان عبادی از اساتید مهدویت و پژو
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
طرح مطالعاتی شهید مطهری 37.mp3
5.31M
❇️ تدریس کتاب #حجاب
( جلسه 11 کتاب حجاب)
🎤 با توضیحات استاد احسان عبادی از اساتید مهدویت و پژوهشگر علوم حدیث و تاریخ
👌 کتب شهید مطهری، راهی عالی برای قوی شدن
9.39M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#خبر
🔻 استاد حسن رحیمپور ازغدی، امروز در مراسم دانشجویی به مناسبت رحلت امام خمینی(ره) :
کشف حجابها و سلبریتیسازیها برای برگرداندن ما به دوران قبل از انقلاب است/ در همه کشورها جز ایران کاپیتولاسیون وجود دارد + فیلم
👇👇
https://snn.ir/fa/news/1078484
۱۰ خرداد ۱۴۰۲
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
🎧 کتاب صوتی : #پرنده_بیقرار5⃣
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
پرنده بیقرار۶ .mp3
31.08M
🎧 کتاب صوتی : #پرنده_بیقرار6⃣
7.37M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 کلیپی از صحنههای حماسی جنگ به همراه مصاحبه با #بسیجی_نونهال شهید مرحمت #بالا_زاده
دوران دفاع مقدس
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
عدم تساوی زندگی اصل ایمان با فاسقان و چون جهّال و طبیعیین و دهریین این اختلافات حالات مردم را از بل
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
اشتغال نفس به واسطه آرزوهای آن
قوله علیه السلام: فَأَسْأَلُکَ یَا مَوْلاَیَ سُوءَالَ مَنْ نَفْسُهُ لاَهِیَةٌ لِطُولِ [۱] أَمَلِهِ.
بدان که: « نفسه » گاهی اطلاق میشود بر ذات انسان، کما قال تعالی عن لسان عیسی: « تَعْلَمُ مَا فِی نَفْسِی وَ لا أَعْلَمُ مَا فِی نَفْسِکَ [۲] »، ای تعلم ما فی ذاتی و لا أعلم ما فی ذاتک. و گاهی اطلاق بر قلب میشود، که مراد مرتبه[ای] از مراتب سبعه نفس است، و در کلامِ امامْ مقصود، معنی ثانی مراد است، کما فی قوله تعالی: « لاَهِیَةً قُلُوبُهُمْ [۳] »، أی مشغولة بالباطن عن الحقّ و تذکّره. یقال: تلهیت و
لهیت عنه إذا شغلت عنه و ترکته، قوله تعالی: « أَلْهَاکُمُ التَّکَاثُرُ * حَتَّی زُرْتُمُ الْمَقَابِرَ [۴] »، یعنی أشغلکم التفاخر و کثرة الأموال و الأثقال عن اللّه و عن ذکر الآخرة، « حَتَّی زُرْتُمُ الْمَقَابِرَ »رأی، حتّی أدخلکم مقابر الأبدان، لأنّ البدن الأخروی قبر الروح [۵]، أو أشغلکم النزول بعالم الکثرات و بُعدکم عن عالم الوحدة « حَتَّی زُرْتُمُ الْمَقَابِرَ ». یعنی: توجه به کثرت اموال و اولاد به درجه[ای] شما را از عالم آخرت که عالم وحدت است باز داشت که میل و قصد نمودید مقابر ابدان را، یعنی از کثرت غفلت و اعراض آخرت فقط مقصود خود را حیات دنیوی و صحّت بدنی قرار دادید، چه دنیا مقبره است و ابدان دنیوی به منزله تابوتی است که ارواح در او مدفون و محبوسند، کما قال مولانا امیرالمؤمنین علیه السلام:
----------
[۱]: ۶ - اصل: بطول.
[۲]: ۷ - سوره مبارکه مائده، آیه ۱۱۶.
[۳]: ۸ - سوره مبارکه انبیاء، آیه ۳.
[۴]: ۱ - سوره مبارکه تکاثر، آیات ۱ و ۲.
[۵]: ۲ - اصل: لروح.
و فی الجهل قبل الموت موت لأهله، و أجسادهم قبل القبور قبور [۶]
چه، حیات دنیا نسبت به حیات آخرت، نوم و موت است از باب اتحاد معنای نوم و موت ؛ لأ نّه یزول معها الحسّ و الحرکة و لا شکّ أنّ الانسان مادام کونه فی
الدنیا نائم بمقتضی: « الناس نیام فاذا ماتوا انبتهوا » [۱]، و قال تعالی: « إِنَّکَ مَیِّتٌ وَ إِنَّهُم مَّیِّتُونَ [۲] »، و الموت الاضطراری الانتباه، و البعث من النوم، لذا یقولون الارواح بعد الموت: « مَن بَعَثَنَا مِن مَّرْقَدِنَا [۳] ».
و یوم الموت: یوم القیامة. بمفاد: « من مات فقد قامت قیامته » [۴]، و قال تعالی: « ثُمَّ إِنَّکُمْ یَوْمَ الْقِیَامَةِ تُبْعَثُونَ [۵] »، کما قال فی موضع آخر. « وَ هُوَ الَّذِی یَتَوَفَّاکُم بِاللَّیْلِ وَ یَعْلَمُ مَا جَرَحْتُم بِالنَّهَارِ ثُمَّ یَبْعَثُکُمْ فِیهِ لِیُقْضَی أَجَلٌ مُّسَمًّی ». [۶]
لذا قال: « ثُمَّ أَمَاتَهُ فَأَقْبَرَهُ [۷] »، أی أماته فی الحیاة الدنیا، فأقبره فی البدن ؛ لأنّ القبر الغلاف، و هو شی ء یواری فیه.
« ثُمَّ إِذَا شَآءَ أَنشَرَهُ [۸] »، أی أحیاه و أیقظه بالموت الاضطراری و بعثه بحیاة الأخروی [۹] التی هی حقیقة الحیاة، کما قال تعالی: « وَ مَا هَذِهِ الْحَیَاةُ الدُّنْیَآ إِلاَّ لَهْوٌ وَ لَعِبٌ وَ إِنَّ الدَّارَ الاْآخِرَةَ لَهِیَ الْحَیَوَانُ لَوْ کَانُوا یَعْلَمُونَ [۱۰] »، و قیل:
مرده دلا قبر تن خاکی است زنده شو از عشق و در آی از قبور
الامل فی عنوان الدعاء: الرجاء، و هو ضدّ الیأس، و فی الحدیث: « من أطال الأمل أساء العمل [۱۱] » ؛ و أیضاً: « طول الأمل ینسی الآخرة [۱۲] » لأنّ من لوازم طول الأمل حبّ الدنیا ؛ فاذا أنس الانسان بها و لذّاتها ثقل علیه مفارقتها.
پس ماحصل کلام امام علیه السلام آن که سؤال تضرع و استغاثة مینمائیم تو را ای رب و مالک و مدبّر و أولی به تصرّف در امور خودم، سؤال کسی که مشغول است قلب او از حقّ به ذکر باطل دنیا به سبب طول آرزوهای نفسانی و حبّ الشهوات.
----------
[۶]: ۳ - دیوان علی علیه السلام، ص ۱۷۹.
[۱]: ۴ - مجموعة ورام، ج ۱، ص ۱۴۵ ؛ خصائص الأئمة، ص ۱۱۲ ؛ بحارالأنوار، ج ۷۰، ص ۳۹.
[۲]: ۵ - سوره مبارکه زمر، آیه ۳۰.
[۳]: ۶ - سوره مبارکه یس، آیه ۵۲.
[۴]: ۷ - بحارالأنوار، ج ۵۸، ص ۷ و ج ۷۰، ص ۶۵.
[۵]: ۸ - سوره مبارکه مؤمنون، آیه ۱۶.
[۶]: ۹ - سوره مبارکه انعام، آیه ۶۰.
[۷]: ۱۰ - سوره مبارکه عبس، آیه ۲۱.
[۸]: ۱ - همان، آیه ۲۲.
[۹]: ۲ - کذا صحیح: بالحیاة الأخرویة.
[۱۰]: ۳ - سوره مبارکه عنکبوت، آیه ۶۴.
[۱۱]: ۴ - بحارالأنوار، ج ۷۵، ص ۱۳ ؛ شرح نهج البلاغه، ج ۱۸، ص ۱۵۵.
[۱۲]: ۵ - الکافی، ج ۱، ص ۴۴ ؛ أعلام الدین، ص ۸۹ ؛ خصائص الأئمة، ص ۹۶.
.......:
📚✍ #شرحی بر صحیفه سجادیه
میرزا ابراهیم سبزواری وثوق الحکماء
https://eitaa.com/zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
صبر حکیمی گوید: صبر بر دو قسم است، صبر بر مکروهات طبیعی و صبر بر محبوبات بدیهی. صبر دوم در نفس تأث
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا