#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
❇️ تدریس کتاب #حجاب ❇️ ( جلسه 10 کتاب حجاب) 🎤 با توضیحات استاد احسان عبادی از اساتید مهدویت و پژو
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
طرح مطالعاتی شهید مطهری 37.mp3
5.31M
❇️ تدریس کتاب #حجاب
( جلسه 11 کتاب حجاب)
🎤 با توضیحات استاد احسان عبادی از اساتید مهدویت و پژوهشگر علوم حدیث و تاریخ
👌 کتب شهید مطهری، راهی عالی برای قوی شدن
9.39M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#خبر
🔻 استاد حسن رحیمپور ازغدی، امروز در مراسم دانشجویی به مناسبت رحلت امام خمینی(ره) :
کشف حجابها و سلبریتیسازیها برای برگرداندن ما به دوران قبل از انقلاب است/ در همه کشورها جز ایران کاپیتولاسیون وجود دارد + فیلم
👇👇
https://snn.ir/fa/news/1078484
۱۰ خرداد ۱۴۰۲
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
🎧 کتاب صوتی : #پرنده_بیقرار5⃣
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
پرنده بیقرار۶ .mp3
31.08M
🎧 کتاب صوتی : #پرنده_بیقرار6⃣
7.37M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 کلیپی از صحنههای حماسی جنگ به همراه مصاحبه با #بسیجی_نونهال شهید مرحمت #بالا_زاده
دوران دفاع مقدس
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
عدم تساوی زندگی اصل ایمان با فاسقان و چون جهّال و طبیعیین و دهریین این اختلافات حالات مردم را از بل
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
اشتغال نفس به واسطه آرزوهای آن
قوله علیه السلام: فَأَسْأَلُکَ یَا مَوْلاَیَ سُوءَالَ مَنْ نَفْسُهُ لاَهِیَةٌ لِطُولِ [۱] أَمَلِهِ.
بدان که: « نفسه » گاهی اطلاق میشود بر ذات انسان، کما قال تعالی عن لسان عیسی: « تَعْلَمُ مَا فِی نَفْسِی وَ لا أَعْلَمُ مَا فِی نَفْسِکَ [۲] »، ای تعلم ما فی ذاتی و لا أعلم ما فی ذاتک. و گاهی اطلاق بر قلب میشود، که مراد مرتبه[ای] از مراتب سبعه نفس است، و در کلامِ امامْ مقصود، معنی ثانی مراد است، کما فی قوله تعالی: « لاَهِیَةً قُلُوبُهُمْ [۳] »، أی مشغولة بالباطن عن الحقّ و تذکّره. یقال: تلهیت و
لهیت عنه إذا شغلت عنه و ترکته، قوله تعالی: « أَلْهَاکُمُ التَّکَاثُرُ * حَتَّی زُرْتُمُ الْمَقَابِرَ [۴] »، یعنی أشغلکم التفاخر و کثرة الأموال و الأثقال عن اللّه و عن ذکر الآخرة، « حَتَّی زُرْتُمُ الْمَقَابِرَ »رأی، حتّی أدخلکم مقابر الأبدان، لأنّ البدن الأخروی قبر الروح [۵]، أو أشغلکم النزول بعالم الکثرات و بُعدکم عن عالم الوحدة « حَتَّی زُرْتُمُ الْمَقَابِرَ ». یعنی: توجه به کثرت اموال و اولاد به درجه[ای] شما را از عالم آخرت که عالم وحدت است باز داشت که میل و قصد نمودید مقابر ابدان را، یعنی از کثرت غفلت و اعراض آخرت فقط مقصود خود را حیات دنیوی و صحّت بدنی قرار دادید، چه دنیا مقبره است و ابدان دنیوی به منزله تابوتی است که ارواح در او مدفون و محبوسند، کما قال مولانا امیرالمؤمنین علیه السلام:
----------
[۱]: ۶ - اصل: بطول.
[۲]: ۷ - سوره مبارکه مائده، آیه ۱۱۶.
[۳]: ۸ - سوره مبارکه انبیاء، آیه ۳.
[۴]: ۱ - سوره مبارکه تکاثر، آیات ۱ و ۲.
[۵]: ۲ - اصل: لروح.
و فی الجهل قبل الموت موت لأهله، و أجسادهم قبل القبور قبور [۶]
چه، حیات دنیا نسبت به حیات آخرت، نوم و موت است از باب اتحاد معنای نوم و موت ؛ لأ نّه یزول معها الحسّ و الحرکة و لا شکّ أنّ الانسان مادام کونه فی
الدنیا نائم بمقتضی: « الناس نیام فاذا ماتوا انبتهوا » [۱]، و قال تعالی: « إِنَّکَ مَیِّتٌ وَ إِنَّهُم مَّیِّتُونَ [۲] »، و الموت الاضطراری الانتباه، و البعث من النوم، لذا یقولون الارواح بعد الموت: « مَن بَعَثَنَا مِن مَّرْقَدِنَا [۳] ».
و یوم الموت: یوم القیامة. بمفاد: « من مات فقد قامت قیامته » [۴]، و قال تعالی: « ثُمَّ إِنَّکُمْ یَوْمَ الْقِیَامَةِ تُبْعَثُونَ [۵] »، کما قال فی موضع آخر. « وَ هُوَ الَّذِی یَتَوَفَّاکُم بِاللَّیْلِ وَ یَعْلَمُ مَا جَرَحْتُم بِالنَّهَارِ ثُمَّ یَبْعَثُکُمْ فِیهِ لِیُقْضَی أَجَلٌ مُّسَمًّی ». [۶]
لذا قال: « ثُمَّ أَمَاتَهُ فَأَقْبَرَهُ [۷] »، أی أماته فی الحیاة الدنیا، فأقبره فی البدن ؛ لأنّ القبر الغلاف، و هو شی ء یواری فیه.
« ثُمَّ إِذَا شَآءَ أَنشَرَهُ [۸] »، أی أحیاه و أیقظه بالموت الاضطراری و بعثه بحیاة الأخروی [۹] التی هی حقیقة الحیاة، کما قال تعالی: « وَ مَا هَذِهِ الْحَیَاةُ الدُّنْیَآ إِلاَّ لَهْوٌ وَ لَعِبٌ وَ إِنَّ الدَّارَ الاْآخِرَةَ لَهِیَ الْحَیَوَانُ لَوْ کَانُوا یَعْلَمُونَ [۱۰] »، و قیل:
مرده دلا قبر تن خاکی است زنده شو از عشق و در آی از قبور
الامل فی عنوان الدعاء: الرجاء، و هو ضدّ الیأس، و فی الحدیث: « من أطال الأمل أساء العمل [۱۱] » ؛ و أیضاً: « طول الأمل ینسی الآخرة [۱۲] » لأنّ من لوازم طول الأمل حبّ الدنیا ؛ فاذا أنس الانسان بها و لذّاتها ثقل علیه مفارقتها.
پس ماحصل کلام امام علیه السلام آن که سؤال تضرع و استغاثة مینمائیم تو را ای رب و مالک و مدبّر و أولی به تصرّف در امور خودم، سؤال کسی که مشغول است قلب او از حقّ به ذکر باطل دنیا به سبب طول آرزوهای نفسانی و حبّ الشهوات.
----------
[۶]: ۳ - دیوان علی علیه السلام، ص ۱۷۹.
[۱]: ۴ - مجموعة ورام، ج ۱، ص ۱۴۵ ؛ خصائص الأئمة، ص ۱۱۲ ؛ بحارالأنوار، ج ۷۰، ص ۳۹.
[۲]: ۵ - سوره مبارکه زمر، آیه ۳۰.
[۳]: ۶ - سوره مبارکه یس، آیه ۵۲.
[۴]: ۷ - بحارالأنوار، ج ۵۸، ص ۷ و ج ۷۰، ص ۶۵.
[۵]: ۸ - سوره مبارکه مؤمنون، آیه ۱۶.
[۶]: ۹ - سوره مبارکه انعام، آیه ۶۰.
[۷]: ۱۰ - سوره مبارکه عبس، آیه ۲۱.
[۸]: ۱ - همان، آیه ۲۲.
[۹]: ۲ - کذا صحیح: بالحیاة الأخرویة.
[۱۰]: ۳ - سوره مبارکه عنکبوت، آیه ۶۴.
[۱۱]: ۴ - بحارالأنوار، ج ۷۵، ص ۱۳ ؛ شرح نهج البلاغه، ج ۱۸، ص ۱۵۵.
[۱۲]: ۵ - الکافی، ج ۱، ص ۴۴ ؛ أعلام الدین، ص ۸۹ ؛ خصائص الأئمة، ص ۹۶.
.......:
📚✍ #شرحی بر صحیفه سجادیه
میرزا ابراهیم سبزواری وثوق الحکماء
https://eitaa.com/zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
صبر حکیمی گوید: صبر بر دو قسم است، صبر بر مکروهات طبیعی و صبر بر محبوبات بدیهی. صبر دوم در نفس تأث
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
تجسم عمل
آنچه انسان میبیند به علت همراهی آن با عوارض مادیه است که به لباس جسمانی درآمده است و در وضع خاصی از قرب و بعد قرار گرفته است و همان چیز در حس مشترک که هیچ کدام از آن عوارض را ندارد بوجود میآید. مثلاً صور علمی که در بیداری ایجاد میشود و عقل یا وهم آن را درک میکند، در خواب به صورت شیر خوراکی دیده میشود.
ظاهراً آنچه در بیداری و در خواب دیده میشود یکی است و آن دانش است ولی تجلی آن در هر عالمی به شکلی خاص آن است، پس ظهورش در هر عالمی مناسب به آن است. از آنچه گفته شد، سر تجسم اعمال که در شریعت آمده است، آشکار میشود. حتی حرف عارفان که میگویند: اعمال صالحه به صورت حور و قصور و انهار آشکار میشود و اعمال بد به صورت مار و عقرب و آتش آشکار میگردد، واضح میشود. اینکه قرآن میفرماید: وَ إِنَّ جَهَنَّمَ لَمُحِیطَةٌ بِالْکٰافِرِینَ [۳]، مسئله ای حقیقی است نه مجازی. یعنی واقعاً دوزخ محیط بر آنهاست، یعنی خویهای زشت آنها در این عالم، بصورت جهنم در آن عالم تجلی میکند.
نیز معنای این آیه روشن میشود که إِنَّ الَّذِینَ یَأْکُلُونَ أَمْوٰالَ الْیَتٰامیٰ ظُلْماً إِنَّمٰا یَأْکُلُونَ فِی بُطُونِهِمْ نٰاراً [۴]
یعنی از بین بردن مال ایتام در دنیا به صورت آتش شکم در قیامت متجلی میشود. نیز
درستی این حدیث هم آشکار میشود که پیامبر خدا صلی الله علیه و آله میفرماید: آنها که از ظرف طلا و نقره استفاده میکنند در درونشان آتش جهنم شعله ور است و نیز فرموده است:
الظلمات ظلمات یوم القیامة یعنی ستمگری در دنیا، تیرگی در آخرت است.
----------
[۳]: ۳) - توبه، ۴۹.
[۴]: ۴) - نساء، ۱۰.
.......:
#کشکول شیخ بهاء
https://eitaa.com/zandahlm1357