فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#امام_زمان عج
🔻 هرچه میخواهد دل تنگت بپرس❗️
⬅️ جملهای از امام رضا(ع) که باید بالا سر همه حوزهها و پژوهشگاهها و آستان قدس و... نوشته بشه❗️
@zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
🎧 کتاب صوتی : #دلفین_های_اروند5⃣
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
دلفین های اروند۶.mp3
31.81M
🎧 کتاب صوتی : #دلفین_های_اروند6⃣
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#روایتگری_شهدایی
🎥دنبال رفیق برکتی باشید.... روایت شنیدنی حاج حسین یکتا از دفاع مقدس
@zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
غلبه آرزو و فتنه هوی قوله علیه السلام: سُوءَالَ مَنْ قَدْ غَلَبَ عَلَیْهِ الاْءَمَلُ، وَ فَتَنَهُ ا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سلطنت دنیا بر انسانها
قوله علیه السلام: وَ اسْتَمْکَنَتْ مِنْهُ الدُّنْیَا [۲]، وَ أَظَلَّهُ الاْءَجَلُ.
التمکّن: السلطنة و القدرة و الاستقامة، و مکّن فلان عند السلطان: أی عظم عنده. و تمکّن منه: أی قدر علیه. و له مکنة أی قوّة و شدّة، یقال استمکن الرجل من الشی ء، أی استولی و قدر علیه.
الأجل: هو وقت المضروب المحدود فی المستقبل، و قیل الأجل، الموت. قال تعالی: « وَ بَلَغْنَآ أَجَلَنَا الَّذِی أَجَّلْتَ لَنَا [۳] » أی الوقت والزمان الذی فرضت و عینت،
و هو أجل مسمّی فی علم اللّه، و اللوح المحفوظ فی الدعاء: « أسألک ایماناً لا أجل له دون لقآئک » [۴]، أی لا منتهی له دون لقائک، یعنی: أموت علیه و لاقیک فیه [۵] .
و الظلّ والظلل: هی ما غطّی و ستر من سحاب أو جبل أو نحو ذلک و الظل:
بمعنی الدنوّ و القرب [و] الإحاطة، کما ورد « یا أیّها الناس قد ظلّکم [۱] شهر رمضان » [۲]، أی قرب بکم و صار ظلاله علیکم، عبّر بذلک وصوله.
پس ما حصل عنوان فقره دعا آن که سؤال و تضرّع من از تو سؤال کسی است که استیلا و سلطنت و قوّه و غلبه نموده است بر او دنیا و حبّ دنیا که « رأس کلّ خطیئة » [۳] است.
و « أظله لأجل » یعنی: احاطه پیدا کرده و قریب شده او را اجل که انتهای عمر معیّنه دنیویه باشد، و قریب اجل اقتران و بروز و ظهور آثار و علامت او است از نقصان بُنیه و اسقاط اضراس، و ضعف باصره و سامعه و ذائقه و شامّه، و قلّت قوه باه و غیره که از شرایط و امارات قیامت و موت است، کما قال تعالی: « فَهَلْ یَنظُرُونَ إِلاَّ السَّاعَةَ أَنْ تَأْتِیَهُم بَغْتَةً فَقَدْ جَآءَ أَشْرَاطُهَا فَأَ نَّی لَهُمْ إِذَا جَآءَتْهُمْ ذِکْرَاهُمْ [۴] »، ساعت یکی آن اسماء قیامت است و قیامت صغری موت است، چنان که ذکر شد حدیث: « من مات فقد قامت قیامته » [۵]، یعنی: آیا انتظار دارند الاّ این که بیاید آنها را موت بغتةً - أی فجأةً و دفعةً - بدون گمان و سابقه آنها که خود را مهیّا نموده باشند.
و چون استفهام انکاری است، به معنی نهی است، یعنی نباید جز این ورود موت انتظاری داشته باشند به مقتضی: « فَمِنْهُم مَّن قَضَی نَحْبَهُ وَ مِنْهُم مَّن یَنتَظِرُ [۶] »، با آن که « فَقَدْ جَآءَ أَشْرَاطُهَا »، یعنی: دیگر چه جای انتظار است، و حال آن که آمده است شرایط و امارات و علامات قیامت و موت از همان آثار
نقایص بدنیه که مذکور گردید ؛ چه قوای جسمانی متناهی التأثیر و التأثرند « فَأَ نَّی
لَهُمْ إِذَا جَآءَتْهُمْ ذِکْراهُمْ [۱] »، یعنی: چه چیز است آنها را این انتظار و غفلت در صورتی که آمده است ایشان را ذکر أهم یعنی آن اموری که متذکّر مینمایند آنها را به معاد و قیامت و ارتحال از دار فنا به دار بقا، که خود را مهیّا و مستعدّ نماید.
و ابداً در آنها حال انتباه از نوم غفلت نیست، « بل اذا ماتوا انتبهوا » [۲] . لذا ورد فی الدعاء: « اللّهمّ ارزقنی [۳] التجافی عن دار الغرور والانابة الی دار الخلود و الاستعداد للموت قبل حلول الفوت » [۴]، و قال مولانا أمیرالمؤمنین علیه السلام:
إلام تجر أذیال التصابی و شیبک قد نضا [۵] برد الشباب [۶]
طمعت إقامة فی دار ظعن فلا تطمع فرجلک فی الرکاب
بلال الشیب فی فودیک نادی بأعلی الصوت حیّ علی الذهاب [۷]
----------
[۲]: ۴ - اصل: الدینار.
[۳]: ۵ - سوره مبارکه انعام، آیه ۱۲۸.
[۴]: ۱ - الکافی، ج ۲، ص ۵۸۵ ؛ البلدالأمین، ص ۲۱۳ ؛ مصباح الکفعمی، ص ۵۹۹.
[۵]: ۲ - مجمع البحرین، ج ۱، ص ۴۱، و در آن «و ألاقیک» آمده است.
[۱]: ۳ - اصل: اظلتکم.
[۲]: ۴ - بسنجید: مجمع البحرین، ج ۵، ص ۴۱۶.
[۳]: ۵ - الکافی، ج ۲، ص ۱۳۰ ؛ الخصال، ج ۱، ص ۲۵ ؛ روضة الواعظین، ج ۲، ص ۴۴۱.
[۴]: ۶ - سوره مبارکه محمد، آیه ۱۸.
[۵]: ۷ - پیش از این مصادر آن گذشت.
[۶]: ۸ - سوره مبارکه احزاب، آیه ۲۳.
[۱]: ۱ - سوره مبارکه محمد، آیه ۱۸.
[۲]: ۲ - مصادر آن گذشت.
[۳]: ۳ - اصل: ارزقنا.
[۴]: ۴ - مصادر آن گذشت.
[۵]: ۵ - اصل: نضوا.
[۶]: ۶ - اصل: الشبابی... الرکابی.
[۷]: ۷ - دیوان امیرالمؤمنین علیه السلام، ص ۸۳: با تقدیم و تأخّر در دو بیت آخر.
.......:
📚✍ #شرحی بر صحیفه سجادیه
میرزا ابراهیم سبزواری وثوق الحکماء
https://eitaa.com/zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
تواضع طفیلی فرزندش را چنین سفارش کرد، وقتی در مجلسی تنگ قرار گرفتی به کسی که کنار تو نشسته بگو ممکن
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
دنیا، پند
امام علی علیه السلام چنین موعظه میفرماید: ای بندگان خدا از نافرمانی خدا بپرهیزید و با اعمال نیک خویش بر مرگتان پیشی گیرید پیش از آنکه مرگ شما فرا رسد. تا میتوانید اعمال نیک بجا آورید و به وسیله چیزی که از دست شما میرود آنچه برای شما جاودان میماند خریداری کنید.
خود کوچ کنید که به سختی برای کوچ دادنتان کوشش میشود. مهیای مرگ باشید که بر شما سایه افکنده است. از کسانی باشید که آنها را بانگ زدند و بیدار شدند و دانستند که دنیا سرای جاودان نیست؛ پس آن را با سرای آخرت مبادله کردند. خداوند شما را بیهوده نیافریده، و مهمل رها نکرده است. فاصله شما با بهشت یا دوزخ بیش از فرارسیدن مرگ نیست. زندگی محدودی که گذشتن لحظات، از آن میکاهد و مرگ آن را نابود میسازد حتماً کوتاه خواهد بود.
زندگی، که گذشت شب و روز آن را به پیش میراند بزودی به پایان خواهد رسید.
مسافری که تنها خوشبختی و بدبختی همراه دارد باید بهترین زاد را با خود بردارد. در این جهان، از همین جهان برای خود زاد و توشه ای گیرید که فردای رستاخیز حافظ و نگهدارتان باشد.
بنده باید از پروردگارش بترسد، خویشتن را اندرز دهد، توبه را مقدم دارد، و بر شهوات خویش پیروز گردد. زیرا مرگش از نظرش پنهان است و آرزویش وی را فریب میدهد.
شیطان همیشه همراه او است گناه و معصیت را پیش چشمش زینت میدهد، وی را در آرزوی توبه نگه میدارد که آن را به تأخیر اندازد تا زمانی که مرگ در حال غفلت کامل، در برابرش آشکار گردد.
ای وای بر غافلی که عمرش دلیلی بر ضد او است، و روزگارش او را به بدبختی و شقاوت بکشاند.
از خدا میخواهیم که ما و شما را از کسانی قرار دهد که هیچ نعمتی آنها را مست و مغرور نمی کند و هیچ هدفی او را از اطاعت پروردگار باز نمی دارد و پس از فرا رسیدن مرگ پشیمانی و اندوه در او راه نمی یابد. [۱]
----------
[۱]: ۱) - نهج البلاغه، خطبه ۶۴.
.......:
#کشکول شیخ بهاء
https://eitaa.com/zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
۶۶- نام ديگر سوره نمل چيست؟ نام ديگر سوره نمل، سوره سليمان است. ۶۷- محتواي سوره نمل چيست؟ داستانه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
۷۱- محتواي سوره عنكبوت چيست؟
بيان خانههاي عنكبوتي، انديشههاي مشركان، زندگي حضرتابراهيم و انبياء ديگر از موضوعاتي است كه در سوره عنكبوت آمده است.
۷۲- چرا سوره روم را روم گويند؟
در آغاز سوره از پيروزي روم پس از شكست خوردنش از ايران خبر ميدهد و لذا اين سوره را روم گويند.
۷۳- محتواي سوره روم چيست؟
پيروزي روم، پيشگويي و حادثه مربوط به صدر اسلام، نشانه هايالهي و زندگي پس از مرگ موضوعاتي است كه در سوره روم آمده است.
۷۴- چرا سوره لقمان را لقمان گويند؟
لقمان نام حكيمي است كه در اين سوره به سخنان او اشاره شده و لذا اين سوره را لقمان ناميده اند
۷۵- محتواي سوره لقمان چيست؟
بيان موعظههاي لقمان، خطاب كردن به فطرت بشري و موضوعات اخلاقي از مواردي است كه در اين سوره آمده است.
#صفحه
تدبر در قرآن
@zandahlm1357
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 متفاوتترین حافظ قران را ببینید👌🏻
💢 آهنگری که به روش خودش حافظ قرآن شد😳
🔹شنیدی که میگن آدمارو را براساس ظاهرشون قضاوت نکنیم.☝️🏻
@zandahlm1357
👌👌👌امام علی ع را نه فقط با شعر و شعار در مدحش، بلکه با اشارات علمی اش بشناسیم!!!
« و ما أَدْراكَ مَا #الطَّارِقُ- النَّجْمُ الثَّاقِبُ»
(سورۀ طارق - 3-2 )
از امام علی (ع) در بارۀ تفسیر ” طارق” (کوبنده در شب) پرسیده شد ایشان فرموند :
” آن، #زیباترین_ستاره در آسمان است، در حالی که مردم نمی شناسندش
(بحار الأنوار، ج ۵۵، ص۸۹ ، ب ۹، ح ۴ )
👌در 21 اکتبر سال 2003 مطابق با 24 شعبان 1424 هجری
سیاره دهم منظومه شمسی برای اولین بار توسط ستاره شناسان آمریکایی
"مایکل براون و چاد تراجیلو" کشف شد و رسما UB313 نامیده شد.
@zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
🎥 کارتون زیبای زنان 📼 قسمت هفتم #زنان_در_قرآن #قصه_های_قرآنی @zandahlm1357
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از #مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
هدایت شده از #مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
احقاف ٦ (وَاِذا حُشِرَ الناس کانوا لَهُم ْ اَعْداءً وَکانوا بِعِبادَتِهِم ْ) کافِرین َ. یعنی: چون
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا