.......:
سرّ امهال عباد در عدم عذاب
قوله علیه السلام: فَخَالَفْنَا عَنْ طَرِیقِ أَمْرِهِ، وَ رَکِبْنَا مُتُونَ زَجْرِهِ، فَلَمْ یَبْتَدِرْنَا بِعُقُوبَتِهِ، وَ لَمْ یُعَاجِلْنَا بِنِقْمَتِهِ، [بَلْ] تَأَنَّانَا بِرَحْمَتِهِ تَکَرُّماً، وَ انْتَظَرَ مُرَاجَعَتَنَا بِرَأْفَتِهِ حِلْماً.
المتن و المتون: بمعنی الشدّة و الغلظة و الصلابة.
الزجر: بمعنی المنع.
و بدر: بمعنی المسابقة و المسارعة، و المبادرة الی الشی ء.
والقمة: بمعنی الکراهة و الاخذ بالعقوبة.
الانتظار: التأخیر، و النظر: هو التأمّل فی الشی ء.
المراجعة: المعاودة الی الشی ء المعهود.
الرأفة: العطوفة والرحمة.
الحلیم: الذی لایهیجه الغضب.
بالجمله، پس از تشریح و توضیح لغات مفرده فقره دعاء، ما حصل او این است که: خداوند تعالی ما را چنان که گذشت مأمور نموده به اموراتی از اوامر فرضیه، و نهی نموده از اعمالی قبیحه.
پس، ما نوع بشر از باب استیلای شیطان نفس که بالفطره أمر به سؤال است مخالفت نمودیم از طریق امر او، و مرتکب شدیم شدید و غلیظ از زواجر و ممنوعات او را از کبائر منهیّه، مع ذلک مبادرت نفرموده ما را به عقوبات خود، و عجله نکرده به عذاب ما به سبب کراهت خود از ما، بلکه تأخیر و تأ نّی نموده بر ما به سبب رحمت و مهربانی خود از روی تکرّم ؛ چه معنای کرم که در حقّ است
آن افاده و اجاده و عطای به مستفید و مستجاد است، لا لعوضٍ و لا لغرضٍ ؛ چه اگر لعوضٍ باشد مستعیض و معامل خواهد بود، و اگر لِغرضٍ باشد مستکمل به غیر خواهد بود، و هر دو بر حق تعالی محال است.
باری، و انتظار کشید از ما مراجعت و معاودت ما را از معصیت به طاعت خود به واسطه اقتضای صفت کرم و حلم، کما فی الدعاء: « فإنّه غیر منقوص ما أعطیت، فزدنی من فضلک یا کریم » [۱] .
----------
[۱]: ۱ - بحارالأنوار، ج ۹۵، ص ۳۹۰: « وزدنی ».
.......:
📚✍ #شرحی بر صحیفه سجادیه
میرزا ابراهیم سبزواری وثوق الحکماء
https://eitaa.com/zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
.......: آفرینش آسمان و زمین در روضه کافی روایت صحیحه ای از محمد بن مسلم، از امام باقر علیه السلام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
.......:
پارسایی و دنیا
زاهدی بغدادی بنام رویم، قاضی شهر شد. جنید مطلع شد و در ملاقات با او گفت: هرکه میخواهد سرّ خود را نزد کسی به امانت گذارد که افشا نکند، نزد رویم بگذارد. زیرا او راز خود را که محبت دنیا بود، چهل سال پوشیده نگه داشت.
تلاوت قرآن
حسن بصری از امام صادق علیه السلام نقل کرده که: قرآن با حزن نازل شد، شما نیز با حزن بخوانید.
همچنین از امام صادق علیه السلام نقل شده که پیامبر صلی الله علیه و آله فرمودند: قرآن را با لحن و صدای عربی بخوانید و از صدای فاسقان بپرهیزید، بزودی مردمی میآیند که قرآن را با غنا میخوانند، صدای قرآن از گودی گلویشان تجاوز نمی کند، دلهای آنها و هرکه از صدای آنها
امانت گذارد که افشا نکند، نزد رویم بگذارد. زیرا او راز خود را که محبت دنیا بود، چهل سال پوشیده نگه داشت.
#کشکول شیخ بهاء
https://eitaa.com/zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
❇️ سلسله جلسات کارگاه #مبانی_ولایت_فقیه 27 💠 جلسه 7⃣2⃣(بررسی توقیع شریف امام زمان در اثبات ولایت ف
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
32.12M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❇️ سلسله جلسات کارگاه #مبانی_ولایت_فقیه 28
💠 جلسه 8⃣2⃣(رابطه ولایت فقیه و قانون اساسی )
🎤 #استاد_احسان_عبادی
🔸انتشار فایلها آزاد و بلامانع است
👌 مبانی ولایت فقیه خود را قوی کنید تا در فتنه های آتی در امان باشید
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
.......: ممنوعيت ثبت و ضبط احاديث پيغمبر (صلّى الله عليه وآله) عمر پس از به قدرت رسيدن، با شعار «حَ
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
.......:
فتوحات گسترده در دو امپراتورى روم و ايران ساسانى
عمر از بدو رسيدن به قدرت، سياست تداوم فتوحات را كه از زمان ابوبكر آغاز شده بود، در پيش گرفت و همزمان در دو جبهه به رويارويى با روم و ساسانيان پرداخت.
خليفۀ دوم لشكرى را به فرماندهى سعد بن ابى وقّاص با انگيزۀ فتح سرزمين هاى حاصل خيز عراق و تصاحب گنج هاى خسروان، به سوى ايران گسيل داشت. اين بار ايرانىها كه به دليل بى ثباتى سياسى حاكم در كشور، و رقابت هاى مدعيان پادشاهى دچار ضعف شده بودند، در جنگ قادسيه از سپاه سعد وقاص شكست خوردند و رستم فرخزاد فرماندۀ خود را از دست دادند. در پى اين فتح، مناطق وسيعى از سرزمين عراق جنوبى، به دست مسلمانان افتاد.
در سال ۱۵ فتوحات در شام گسترش يافت؛ سرانجام در سال ۱۵ يا ۱۶ بيت المقدس كه در اختيار اكثريت مسيحى بود، به شرط حضور خليفه و امضاى قرارداد صلح به دست مسلمانان افتاد.
در سال ۱۶ پايتخت ساسانيان شهر بزرگ مداين سقوط كرد. در سال ۱۷ خوزستان و كرمان نيز فتح شد.
طاعون فراگير سال ۱۸ و ۱۹ باعث تلف شدن بسيارى از عرب هاى مستقر در شام گرديد و ابوعبيده جراح فرماندۀ سپاه عمر نيز مُرد. در پى آن «يزيد بن ابى سفيان» به فرماندهى سپاه عمر تعيين شد و او نيز پس از چند فتح در اثر طاعون هلاك شد. با مرگ يزيد، عمر برادر او معاوية بن ابى سفيان را فرمانده و فرمانرواى مسلمانان و منطقۀ شامات قرار داد.
در سال ۲۰، مصر كه سرزمين وسيع و با سابقۀ تمدنى ارزشمند بود و در آن ايام يكى از ايالات امپراتورى روم به حساب مى آمد، توسط عمر و عاص فتح شد.
در سال ۲۱ يزدگرد ساسانى تمام توان خود را بسيج كرد و در يك نبرد سرنوشت ساز در نهاوند برابر مسلمانان ايستاد. در اين نبرد بزرگ مسلمانان موفق به در هم شكستن سپاه يزدگرد شدند. با اين شكست در حقيقت امپراتورى ساسانى از هم پاشيد. يزدگرد فرارى شد و كوشش هايش براى مقاومت ديگرى در برابر مسلمانان به نتيجه نرسيد و سرانجام در مرو كشته شد.
چون پس از اين پيروزى قدرت مركزى ساسانيان درهم شكست و ديگر سپاهى تحت فرمان و نام حكومت ساسانيان وجود نداشت تا در برابر مهاجمان بايستد، عرب اين پيروزى را فتح الفتوح ناميد. از اين پس استانها و شهرهاى ايران يكى پس از ديگرى به دست مسلمانان با جنگ (در دفاع مردم) يا به صلح و پرداخت جزيه فتح شد. شهرهاى مهم آذربايجان، همدان، اصفهان، قزوين، زنجان و رى تا سال ۲۲ تسخير گرديد.
پيشروى در آفريقا نيز ادامه يافت و طرابلس از متصرفات امپراتورى روم به دست مسلمانان افتاد. در سال ۲۳ كه پايان خلافت عمر است، فتوحات در فارس و سيستان ادامه داشت. [۱]
----------
[۱]: . شرح مفصل اين فتوحات در اين منابع زير آمده است: فتوح البلدان، ص ۱۸۸ تا ۲۰۸ و ۲۳۶ تا ۲۴۹ تا ۳۱۷ و ۳۵۰ تا ۳۸۴ و ۴۲۳ تا ۴۶۷، تاريخ يعقوبى، ج ۲، ص ۱۴۰ تا ۱۵۷ و تاريخ طبرى، ج ۳، ص ۴۳۴ تا آخر كتاب و ج ۴، ص ۵ تا ۱۸۳ و اخبار الطوال، ابوحنيفۀ دينورى، ص ۱۱۳ تا ۱۳۸ و كتاب الفتوح، ج ۱ و ۲، ص ۱۲۸ تا ۳۱۹ و مروج الذهب، ج ۲، ص ۳۱۵ تا ۳۳۳ و نهاية الارب، ج ۴، ص ۱۳۱ تا ۲۸۳ و مختصر و فهرست وار در تاريخ الخلفا ص ۱۰۴ و ۱۰۵.
#تاریخ تشیع
✍️استاد محمد حسین رجبی
https://eitaa.com/zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
#آیین_زرتشت : کسی که با #محارم خود ازدواج یا همبستری نکند بزرگترین گناه را انجام داده است! #ازدواج_
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
توصیف خانه های اشراف هخامنشی
👤 #والتر_هینتس ایران شناس، متخصص خط و زبانهای ایرانی و تمدن ایلام و تاریخدان بی نظیر آلمانی در مورد خانه های #اشراف_هخامنشی اینطور مینویسد:
"طبیعتا خانه های اربابی شرق ایران کم تکلف تر از کاخ #کورش بودند؛ اما به شهادت #يشتها این خانه ها هم بالایی بلند داشتند، آرمیده بر تیرکهایی مقاوم، با نرده های چوبی فراوان و پنجره های بدون شیشه. خدمتکاران بی شماری در حیاط بزرگ میانی به چارپایان می رسیدند، که اتاقکهای محقرشان در گوشه ی حیاط با حالتی درهم چپیده ردیف شده بودند. از میهمانان با غذاهای همیشه مهیا به طور مفصل پذیرایی می شد. بوی کباب بره فضای خانه را به گونه ای هوس انگیز پر می کرد. در اتاق های خانه ی اربابی تختهایی خوش ساخت قرار داشتند، با پایه های طلاکاری شده، با تشک و روکش های زیبا و بالش ها و متکاهای خوش بو . در اتاقهای #حرمسرا #همسر ارباب و #دختران نژاده به سر می بردند، با میانی بسته و گوشواره و سینه ریز زرین و خلخالی سیمین بر مچ پا. کاروانیان از سرزمین های دور برای بانوان حرم زر و سیم و پارچه های پر زرق و برق می آوردند و آنها را با محصولات ملک ارباب معاوضه میکردند."
📖والترهینتس،داریوش و ایرانیان،ترجمه پرویز رجبی،نشرماهی،صفحه ۴۲
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
ني از رياست الوزرايي رضاخان تا سلطنت او. اين كتاب با ماجراي سركوب خونين عشاير ايران در سالهاي ۱۹۳۰-
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا