#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
📗کتاب صوتی #دلیران_تنگستانی قسمت 4⃣ @zandahlm1357
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
😊 شوخ طبعی رزمنده ها
#عيدى_زورى_در_جبهه !!!
🌷عید غدیر که می شد خیلی ها عزا می گرفتند. لابد می پرسید چرا...؟ به همین سادگی که چند تا از بچه ها با هم قرار می گذاشتند، به یکی بگویند؛ سید ...البته کار که به همین جا ختم نمی شد.
🌷ایستاده بودیم بیرون چادر، یک دفعه دیدیدم چند نفر دارند دنبال یکی از برادر ها می دوند. می گفتند: وایسا سید علی کاریت نداریم! و او مرتب قسم می خورد که من سید نیستم ولم کنید. تا بالاخره می گرفتندش و می پریدند به سر و کله اش و به بهانه بوسیدنش آش و لاشش می کردند.
🌷بعد هم هر چی داشت، از انگشتر، تسبیح، پول، مهر نماز تا چفیه و گاهی هم لباس، همه را می گرفتند و از تنش به بهانه متبرک بودن در می آوردند ...
🌷جالب اینجاست که به قدری جدی می گفتند؛ سید
که خود طرف هم بعد که ولش می کردند، شک می کرد و می گفت: راستی راستی نکند ما هم سید هستیم و خودمان خبر نداریم، گاهی اوقات کسی هم پا پیش می گذاشت و ضمانتش را می کرد: قول می دهد وقتی آمد تو چادر، عیدی بچه ها یادش نرود؛ حتی اگر سکه ٢٠ ریالی باشد و او هم سکه را می داد و غر می زد که: عجب گیری افتادیم، بابا ما به کی بگیم ما سید نیستیم ...؟
#طنز_جبهه 😂😂
دوران #جنگ_تحمیلی
@zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
ایمان و معنای آن و میشود « بک أومن » از ایمان مراد باشد، که آن تصدیق باللّه است بأن یصدق بوجوده و
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
توکّل بر جود و کرم الهی
« و علی جودک و کرمک أتکّل » در فقره دعا به جود و کرم عمیم تو اتّکال دارم، یعنی اعتماد دارم. یقال: فلان وکلّ إلیه الأمر، أی فوّضه إلیه. یعنی: چون تو ولی و اولی به تصرّف در امور منی، لهذا من به مقتضای عبودیت محضه که « کلّ ما فی یده کان لمولاه » تفویض امور خود را در حرکات و سکنات عموماً به تو مینمایم، لأ نّک لاترید بعبادک إلاّ خیراً، و ما یصلح بحالهم، کما قال تعالی: « أُفَوِّضُ أَمْرِی إِلَی اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِیرٌ بِالْعِبَادِ [۱] »، و کما أخبر اللّه تعالی عن لسان یوسف الصدیق علیه السلام: « قَدْ آتَیْتَنِی مِنَ الْمُلْکِ وَ عَلَّمْتَنِی مِنْ تَأْوِیلِ الاْءَحَادِیثِ، فَاطِرَ السَّمَاوَاتِ وَ الاْءَرْضِ أَنْتَ وَلِیِّی فِی الدُّنْیَا وَ الاْءَخِرَةِ، تَوَفَّنِی مُسْلِمًا وَ أَلْحِقْنِی
بِالصّالِحِینَ [۲] ».
یعنی: چون تو ولی و سیّد و مولی و مالک و أولی به تصرّف در امور دنیوی و اخروی منی به این که در دنیا « آتَیْتَنِی مِنَ الْمُلْکِ » یعنی: عطا کرده ای به من بعضی از ملک و سلطنت و استیلای بر ملک مصر را، و تو تعلیم نموده[ای] به من بعض از تأویل احادیث، را که پاره ای از معانی و تأویلات اخبار کتب سماویه که بر انبیاء سلف نازل شده، یا این که تعلیم کرده[ای] به من از تأویل احادیث، که مراد تعبیر رؤیا باشد، چه رؤیای صادقه حدیث و اِلهام ملک است، کما أخبر به پیغمبر صلوات اللّه و سلامه علیه و آله: « إنّ فی امتی مکلّمین و [۳] محدّثین » [۴] که هر دو به صیغه مفعول است، یعنی اولیاء عرفاء از امت من تکلّم کرده شدگان و حدیث شدگان اند به کلام و حدیث ملک، به نحو خواطر ربانی و الهامات.
----------
[۱]: ۵ - سوره مبارکه غافر، آیه ۴۴.
[۲]: ۱ - سوره مبارکه یوسف، آیه ۱۰۱.
[۳]: ۲ - مصادر: - و.
[۴]: ۳ - بسنجید: مفاتیح الغیب، ص ۴۲.
« فَاطِرَ السَّمَاوَاتِ وَالاْءَرْضِ »، یعنی: ای فاطر و مبدع سماوات و ارض و
موجد و مُنشئها مِنْ غیرِ مثالٍ، که من به تدابیر و تصرفات تو در دنیا به این رتبه و مقام فایض و نائل شده ام.
پس به اعتبار آخر هم بعد از انقضای اجل مسمّی « توفّنی مسلماً »، یعنی: بمیران مرا در حال تسلیم و انقیاد و ملحق نما به صالحین از آباء کرام خود.
بالجمله، از اینجا است که در آیه شریفه فرماید: « مَثَلُ الَّذِینَ اتَّخَذُوا مِنْ دُونِ اللّه ِ أَوْلِیَآءَ کَمَثَلِ العَنْکَبُوتِ اتَّخَذَتْ بَیْتاً وَ إِنَّ أَوْهَنَ الْبُیُوتِ لَبَیْتُ الْعَنْکَبُوتِ لَوْ کَانُوا یَعْلَمُونَ [۱] »، یعنی: آنهائی که از باب نقصان معرفت و عدم توکّل و علم به نفوذ تأثیر و عموم قدرت حقّ سبحانه و تعالی در ذرّات موجودات عالم کون و فساد به مشیت ازلیه به عقاید فاسده خود غیر خدا را مؤثّر در جلب نفع و دفع ضرّ خود دانسته، مثل و حال آنها شبیه به حال عنکبوت است که اخذ نماید برای منافع و محافظت خود خانه[ای]، و حال آن که سست ترین بیوت بیت عنکبوت است، که به بادی متلاشی شود.
لذا قال تعالی: « قُلْ مَن رَّبُّ السَّماواتِ وَ الاْءَرْضِ قُلِ اللَّهُ قُلْ أَ فَاتَّخَذْتُم مِّن دُونِهِ أَوْلِیَآءَ لاَ یَمْلِکُونَ لاِءَنفُسِهِمْ نَفْعًا وَ لاَ ضَرًّا [۲] »، یعنی: در صورتی که اولیاء شما برای نفس خودشان مالک و متصرّف نفع و ضرّ و موت و حیاة نیستند، و بدون میل و اراده نفسی آنها به اقتضای مشیت ازلیه هر یک از این واردات در موعد مقرره به آنها میرسد، پس چگونه شما از آنها جلب منفعت و دفع مضرّت خود را متوقّعید، کما قیل:
ذات نایافته از هستی بخش کی تواند که شود هستی بخش [۳]
لذا قال الداعی علیه السلام: « و علی جودک و کرمک أتّکل » أی اعتمد.
و أیضاً یقال: وکّله إلی نفسه أی خلاه و نفسه. و رجل وکلّه اللّه الی نفسه، أی خلا بینه و بین شیطانه، و هو مقصود بالضلال. لذا ورد فی الدعاء: « اللّهمّ فاطر السموات والأرض، عالم الغیب والشهادة، [الرحمن الرحیم] إنّی أعهد الیک فی هذه الحیوة الدنیا بأ نّی أشهد بأن لا اِله إلاّ انت، وحدک لا شریک لک، و أنّ محمداً عبدک و رسولک» [۱] .
« [... ] فلا تکلنی إلی نفسی تقرّبنی إلی الشّر، و تباعدنی من الخیر، و إنّی لا أثق إلاّ برحمتک، فاجعل عندک عهداً توفیته و یوم القیمة، إنّک لایخلف المیعاد » [۲] .
« فلا تکلنی إلی نفسی »، چه اگر تحمیل کنی مرا بر نفس خودم به آن که واگذاری بین من و بین نفس أمارة بالسوء، المعبّر عنها بالطاغوت، لأ نّها کثیر التجاوز عن حدود اللّه.
« تقرّبنی الی الشّر » یعنی: در آن وقت نزدیک کرده ای مرا به سوی شروری که لازمه متابعت شهوات و پیروی هوای نفس است، و دور نموده ای مرا از هر چیزی، لأنّ النفس والشیطان لا یمیل بطبعهما أبداً الی خیر ؛ چه اگر نفس بطبعه مایل و راغب به صدور طاعات و اعمال حسنه بود ابداً محتاج به ارسال رسل و
انزال کتب نبود.
----------
[۱]: ۴ - سوره مبارکه عنکبوت، آیه ۴۱.
[۲]: ۱ - سوره مبارکه رعد، آیه ۱۶.
[۳]: ۲ - هفت اورنگ، عبدالرحمن جامی، « عقد چهارم در استدلال به ظهور آثار وجود ».
[۱]: ۳ - بسنجید: مصباح المتهجد، ص ۲۱۳ ؛ الکافی، ج ۷، ص ۲ ؛ الفقیه، ج ۴، ص ۱۸۷ ؛ إقبال الاعمال، ص ۴۲۶ ؛ بحارالأنوار، ج ۸۳، ص ۱۵۲، دعای نقل شده ترکیبی از چند دعا با تصرّف است.
[۲]: ۴ - مسند احمد، ج ۱، ص ۴۱۲ ؛ کنزالعمال، ج ۲، ص ۲۲۸.
.......:
📚✍ #شرحی بر صحیفه سجادیه
میرزا ابراهیم سبزواری وثوق الحکماء
https://eitaa.com/zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
تفسیر آیه و لقد همّ بها در عیون اخبار الرضا علیه السلام آمده است: هم بها جواب لولا است یعنی لَوْ لا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
اسکندر
گویند اسکندر شبی دوستانش را خواست که ستارگان را به آنها بیاموزد. مشغول معرفی ستارگان بود که بر سر راهش در چاهی افتاد، اسکندر گفت: هرکس اظهار دانش در باره بالاتر از خود نماید، به جهل ماتحت دچار شود.
دنیا
از حسن بصری پرسیدند دنیا را چگونه میبینی؟ گفت: انتظار گرفتاریهایش مرا از سرگرمی به آسایشهایش باز داشته است.
حسن بصری نیز گفته است: ای آدمیزاد، تو گرفتار دنیا هستی، به خوشیهای در گذر آن خشنود شده ای، از روزیهای نابود شده اش خوشحال، از حکومت فانی شده اش شادمانی، دائماً برای خود وزر و وبال حمع میکنی، و برای خانواده ات ثروت میاندوزی، وقتی مردی، وبال را با خود به قبر میبری و اموال را برای آنها باقی میگذاری.
وحشت، انسان
از دِعبل شاعر پرسیدند وحشت چیست؟ گفت: چه زیادند مردم، نه چه کم هستند. خدا میداند دروغ نگفتم، چون چشم باز میکنم و مردم را میبینم، یک تن موافق طبع خود نمی بینم.
ما اکثرالناس لا بل ما اقلهم
اللّٰه یعلم انی لم اقل فنداً
انی افتتح عینی حین افتحها
علی کثیر و لکن لا اری احداً
#کشکول شیخ بهاء
https://eitaa.com/zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
۸۱- چرا سوره سباء را سباء گويند؟ سباء نام قومي است كه همزمان با سليمان زندگي ميكردندو حاكمشان يك ز
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
۸۸- محتواي سوره يس چيست؟
اشاره به پايههاي دين (توحيد، نبوت، معاد)، سرانجام مجرمين و متقين در قيامت، رويش گياهان و سايرنشانههاي خدا در سوره يس آمده است.
۸۹- چرا سوره صافات را صافات گويند؟
صافات به معناي به صف كشيدهها كه در آغاز سوره به آن اشاره شده و لذا اين سوره را صافات ناميده اند.
۹۰- محتواي سوره صافات چيست؟
فرشتگان به صف كشيده، بيان توحيد و رد عقايد مشركين، مواردمربوط به جن، مسئله معاد، پاداشهاي بهشت و كيفر جهنم و داستان پيامبران از موضوعاتي است كه در سوره صافات به آن اشاره شده است.
۹۱- چرا سوره ص را ص گويند؟
ص از حروف رمز است كه در اول سوره به ان اشاره شده و لذا اين سوره را ص ناميده اند.
۹۲- محتواي سوره ص چيست؟
دعوت پيامبر به توحيد و اخلاص، موضع منافقين و مخالفين، قيامت، خلقت انسان و سجده بر آدم و دشمني ابليس از مواردي است كه در سوره ص به آن اشاره شده است.
۹۳- چرا سوره زمر را زمر گويند؟
زمر جمع زمره به معناي گروهها و دستهها است كه از آيه ۷۰تا آخر سوره به آن اشاره شده و لذا اين سوره را زمر ناميده اند.
۹۴- نامهاي ديگر سوره زمر چيست؟
نام ديگر سوره زمر، غرف به معناي غرفهها است.
۹۵- محتواي سوره زمر چيست؟
بيان روز قيامت، كيفر و پاداش كافران و متقين، ذكر غرفههاي بهشت، اخلاص و مقايسه سرنوشت مومنين و مشركين از موضوعاتياست كه در سوره زمر بيان شده است.
#صفحه
#تدبر_ در_ قرآن
@zandahlm1357
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💌تلاوت زیبای قاری نوجوان
💌در برنامه #محفل
💢سوره غاشیه
✳تقلیدی از استاد #عبدالباسط
صفحه
تدبر در قرآن
@zandahlm1357
🍃🌸۰۰۰﷽۰۰۰🍃🌸
#واژه_شناسی_قرآن
#کلمه_شماره_1
💬🔹۰۰۰۰۰ باب الف ۰۰۰۰🔹💬
✍ کلمه ی اَبْ به معنی :
پدر ، وهرانسانی که عامل در #ایجاد_چیزی بوده یا در #اصلاح_وظهور نقش داشته باشد #پدر گفته می شود ۰
💢وبه همین جهت رسول خدا #پدر_مومنین نام گرفته است ۰
خداوند می فرماید :
اَلنَّبِيُّ أَوْلى بِالْمُؤْمِنِينَ مِنْ أَنْفُسِهِمْ وَ أَزْواجُهُ أُمَّهاتُهُمْ
پيامبر به مؤمنان از خودشان سزاوارتر است، و همسران او (در حرمت نكاح مانند) مادران مؤمنان محسوب مىشوند
☘روایت شده که پیامبر خدا صلی الله علیه وآله به علی علیه السلام فرمود :
《من وتو پدران این امت هستیم》
☘وبه همین معنا اشاره دارد فرمایش ان حضرت 👇
《هر #ارتباط_سببی_ونسبی در روز قیامت منقطع
می گردد#جز_سبب_ونَسَبِ من 》
📚مفردات راغب اصفهانی
صفحه
تدبر در قرآن
@zandahlm1357
🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👌👌صحبت هایی از #دانشمند_یهودی که در دانشگاه بن گوریون، یهودیان را شوکه کرد!
دین درست و صحیح، اسلام است و هرکس آنرا پذیرفت، خوشبخت است چرا که اسلام، حق است.
#صفحه
#تدبر_در_قرآن
@zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
🎥 کارتون زیبای زنان 📼 قسمت دهم : حضرت آسیه #قصه_های_قرآنی @zandahlm1357
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از #مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
هدایت شده از #مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
ناراحتی حضرت فاطمه علیها السلام روزی رسول خداصلی الله علیه وآله وسلم به خانه دخترش آمد ودید او غمگی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
خدا به او نظر نکند!
امام صادق علیه السلام: علم دین بیاموزید وجاهل به احکام دینتان نباشید!
که هرکس دین الهی را نیاموزد، روزقیامت، خدا به او نظر نمی کند وعملش را تزکیه نمی نماید!
انعام ٢٢:
(وَیَوْم َ نَحْشُرُهُم ْ جَمیعاًثُم َّ نَقول لِلْذّین َ اَشْرَکوا اَیْن َ شُرَکاؤکُم ْ الَّذین َ کُنْتُم ْ تزْعُمون َ. )
یعنی: وروزیکه همه را مبعوث مینماییم. سپس به مشرکین میگوئیم: کجا هستند شریکانی که شریک خدا قرار میدادیدکه شما میپنداشتید.
مسخره کننده مؤمن
رسول خداصلی الله علیه وآله وسلم: روز قیامت، شخصی را که در دنیا مؤمنین رامسخره میکرده است، میآورند وبرای او دری از بهشت را میگشایند ومی گویند: داخل شو! اوهم که خیلی ناراحت بوده است، بطرف دربهشت حرکت میکند، ناگهان در بهشت را میبندندواز طرف دیگری دری میگشایند! وبه او گفته میشود: داخل شو! چون نزدیک آن درشود، آن را هم میبندند!
(وَیْل ٌ یَوْمَئِذٍ لِلْمُکَذِّبین َ. )
یعنی: وای برتکذیب کنندگان قیامت ومعاد این آیه در سوره مرسلات، ده بار تکرار شده است!
صفحه
#معاد -برزخ#قیامت......
@zandahlm1357