eitaa logo
زوار العباس علیه السلام
180 دنبال‌کننده
451 عکس
239 ویدیو
6 فایل
اللهم عجل لولیک الفرج و فرجنا بفرجه
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
‼️چرا حضرت ام البنین سلام الله علیها در کربلا حضور نداشت؟ نگاهی به گزارش های تاریخی درباره شخصیت مادر حضرت عباس(سلام الله علیها) به گزارش منابع تاریخی  حضرت ام البنین (سلام الله علیها) در آن زمان بانوی میان سالی بود؛ یعنی اگر هنگام ازدواج با امیرالمؤمنین (علیه السلام) در سال بیستم هجری حدوداً بیست ساله بوده، در هنگام واقعه کربلا که ابتدای سال ۶١ق اتفاق افتاد در حدود شصت سال داشته اند. ایشان بعنوان همسر امیرالمؤمنین(علیه السلام) از جایگاه ویژه ای برخوردار بوده است.از سوی دیگر، ظاهر حرکت کاروان امام حسین(علیه السلام) در همان ابتدا اینطور نبود که به قصد کربلا و شهادت باشد؛ خروج شبانۀ امام(علیه السلام) و اهل بیتش در شب بیست و نهم رجب سال شصت هجری قمری از مدینه به سمت مکه بود، نه کربلا!و به این قصد بود که در پناه حرم امن الهی در امان باشند بدین صورت که یزید از اینکه امام را بین دوراهیِ قتل یا بیعت مطلقه گذاشته بود کوتاه بیاید.که در این سفر، فرزندان ام البنین همراه امام حسین(علیه السلام) و در رکاب ایشان بودند. و دعوت کوفیان از امام(علیه السلام) در این مدتِ اقامتِ حدوداً چهار ماهۀ امام در مکه انجام گرفت، نه پیش از خروج امام(علیه السلام) از مدینه!اهل کوفه که خود از خلافت یزید ناراضی بودند و نمی خواستند زیر بار بیعت او روند هنگامی که از خود داری امام(علیه السلام) از بیعت با یزید و پناه بردن ایشان به حرم مکه مطلع شدند با فرستادن نامه هایی ایشان را به کوفه دعوت، و آمادگی خود جهت حمایت و دفاع از ایشان، و حتی آمادگی شان جهت اخراج حاکم کوفه را اعلام نمودند. امام(علیه السلام) اقامتش در پناه حرم مکی را ادامه داد تا آنکه با شروع ایام حج و سرازیر شدن مسلمانان از سراسر مناطقِ دور و نزدیکِ سرزمین پهناور اسلامی به مکه و بالا رفتن احتمال پیوستن آنان به امام یا دست کم تحت تأثیر قرار گرفتنشان جهت خروج از بیعت با یزید، تهدیدها و فشارهای یزید بر امام(علیه السلام) شدیدتر شد و به جایی رسید که دستور خونریزی مطلق یعنی حتی در داخل مسجدالحرام و در جوار کعبه را صادر کرد. با این تشدّد دستگاه خلافت، امام برای جلوگیری از شکسته شدن امنیت و احترام خانۀ خدا چاره ای نداشت جز اینکه یا ذلت بیعت مطلقه را بپذیرد یا از حرم مکه خارج شود تا تهوّر و گستاخی و بی پروایی یزید و آل ابی سفیان در جنگ طلبی و خونریزی، در منطقۀ حرم انجام نگیرد و موجب شکسته شدن حرمت مکه و مسجدالحرام نشود. لذا امام(علیه السلام) و همراهانش در روز هشتم ذی حجه، روز ترویه، از مکه خارج شدند. و در انتخاب مقصد، از آنجا که در تمام این مدتِ اقامت امام در مکه، اهالی هیچ منطقه ای جز کوفه از بیعت با یزید خودداری نکرده و ارتباطی با امام برقرار نکرده بودند.بنابراین به طور طبیعی راه و مقصدی برای امام(علیه السلام) نبود مگر کوفه.و این سفر هم ظاهرش از ابتدا معلوم نبود که به کربلا منجر می شود، بلکه هجده هزار نفر از کوفیان و اهل عراق با مسلم بن عقیل سفیر امام بیعت کرده بودند، و چهار هزار نفرشان در خانه های اطراف محل سکونت مسلم از او نگهبانی می کردند. شاید اگر این سفر امام به عراق به فرجام می رسید و پرچم عدل علی(علیه السلام) و خلافت اولاد معصومش در کوفه برپا می شد، فرزندان ام البنین(سلام الله علیها)، مادر را نیز به کوفه دعوت نموده و در آن جا میزبان او می شدند.اما وضعیت به گونۀ دیگری پیش رفت و حضرت ام البنین(سلام الله علیها) به طبیعت حال همچنان در مدینه ماند و خبر واقعه کربلا و شهادت فرزندانش را به او رساندند.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ها ❌❌یلدا چیست و معنای حقیقی آن❌❌ 🔸 دشمنان این مرز و بوم که سر در آخور اجانب دارند، می‌کوشند از هر فرصتی برای ضربه زدن بر پیکره ی دین و هویت راستین ملت سوء استفاده کنند. در همین راستا، مدتی است که با انتشار پیام‌های جهت‌دار، شب یلدا را نماد ارزشمندی و هویت زن ایرانی در عقائد باستانی معرفی کنند. بدین صورت که شب یلدا، شب تولد  میترا یا همان الهه بانوی خورشید است و ایرانیان همواره آن را قدر می‌دانستند ((و سپس چنین تداعی می‌کنند که اسلام چنین رسم و رسوماتی را در ایران نابود کرد)). در پاسخ به این ادعاهای واهی و مغرضانه باید گفت: 🔹 اسلام، کِی و کجا با شب‌نشینی‌های این چنینی مخالفت کرده است؟ قرآن و سنت پیامبر صلی الله علیه و آله، این گونه گرما بخشیدن به نظام خانواده را تحت عنوان «صله‌ی رَحِم» ستوده است و آن را در برخی موارد، واجب، و در مواردی بسیاری مستحب دانسته است. 🔹 باید دانست که یلدا واژه‌ای  سریانی است یعنی این کلمه از یک زبان سامی (به نام زبان سُریانی) و منشأ آن در بین‌النهرین بوده است و لذا این واژه ابداً ریشه آریایی ندارد. 🔹این حق شماست که از ما سند بخواهید. سند اینکه واژه یلدا ریشه آریایی ندارد، بلکه ریشه سامی دارد: حسن عمید، فرهنگ فارسی (فرهنگ عمید)،‌ تهران: مؤسسه انتشارات امیرکبیر، 1387. برگه 1222-1223. همچنین بنگرید به لغت‌نامه دهخدا، ذیل واژه یلدا، و نیز بنگرید به فرهنگ معین، ذیل واژه یلدا. 🔹 بنا بر متنِ اَوِستا (کتاب مقدس زرتشتیان)، میترا که نام دیگر آن، مِهر است، اصلاً یک الهه بانو نیست ، بلکه مذکّر  است. در اوستا: اَشی یشت (اَرت یشت)، بند 16 آمده است که میترا برادر ایزد اشی است و در نتیجه میترا پسر اهورامزدا است. همچنین در مهر یَشتِ اَوِستا که در ستایشِ میترا است، دائماً از ضمایر مذکّر برای او استفاده شده است 🔹 يافته‌های باستان‌شناسی نيز گويای اين است كه ميترا در باور ايرانيان، مانند باور يونانيان و روميان، جنس مذكر داشت  از جمله در نقش‌برجسته «اردشير دوم» در طاق بستان كرمانشاه، تصوير ميترا به صورت مَردی كه هاله‌ی نور (اشعه نور) دور سرش وجود دارد، در «سمت چپ» نگاره ديده می‌شود. سند:  آرتور كرستين سن، ايران در زمان ساسانيان‏، ترجمه رشيد ياسمى‏، تهران: نشر دنياي كتاب، 1368، برگه 211 پس اولاً «یلدا» واژه‌ای آریایی نیست و ثانیاً ایزد «میترا» ابداً الهه بانو نبوده، بلکه به صورت مذکر است. ❌لطفا اجازه ندهید با تحریف واژها و استخدام آن در پیشبرد اهداف شیطانی ،  بیش از این به دین و هویت شیعی ما بتازند❌
اسعد الله ایامکم و لیالیکم
صدّیقه کبری سلام‌الله‌علیها روایت شده است که فرمودند: «همیشه در خدمت مادر و پای‌بند او باش، چرا که بهشت زیر پای مادران است (و همین خدمت و پایبندی تو به مادر، باعث عاقبت‌بخیری و بهشتی شدنت خواهد شد).» «عن فاطمة الزهراء علیهاالسلام: الزم رجلها فإن الجنة تحت أقدامها.» کتب شیعه: احقاق الحق (شوشتری)، ج۲۵، ص۵۳۳ کتب عامه: کنز العمّال (متقی‌هندی)، ج۱۶، ص۴۶۲
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
7.67M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
◻️ جمادی الثانی 🌺 تفسیر آیه انا انزلناه في ليلة القدر در توصیف حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها 🔷 ایام ولادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها 🔰کوتاه و قطره ای 🔰استاد امیدواری خراسانی 📱 کانال گفتارهای ماندگار @GoftarHayeMandegar
ایشان در قالب وارد مسجد شدند و در قرار گرفتند: ۱_حجاب ظاهری ایشان با استفاده از خمار و جلباب! لاثَتْ خِمَارَها عَلَی رَأْسِهَا وَ اشْتَمَلَتْ بِجِلْبَابِهَا حضرت فاطمةالزهرا سلام‌الله‌علیها خمار را به سر کردند و آن پوشش سراسری را هم طوری بر سر افکندند که محیط بر تمام بدن ایشان بود. [خمار: روسری ای که روی گردن و سینه را کاملا می پوشاند] [جلباب: نوعی پوشش سراسری بوده که روی لباس ها می پوشیده اند. شاید چیزی شبیه عبای امروز یا پیراهن بلند عربی باشد] ۲_حجاب پیکرهٔ ظاهری حضرت سلام‌الله‌علیها به وسیله جماعت زنان! وَ أَقْبَلَتْ فِی لُمَّةٍ مِنْ حَفَدَتِهَا وَ نِسَاءٍ مِنْ قَوْمِهَا [تَطَأُ ذُیولَهَا] حضرت فاطمةالزهرا سلام‌الله‌علیها در میان گروهی که به اصطلاح هم سن یا هماهنگ یا از یاران و اعوان و خویشاوندان ایشان بودند حرکت می کردند، [در حالیکه چادرشان به زمین کشیده می شد.] ۳_حجاب به واسطه پرده ای که میان زنان و مردان نصب شد. فَنِیطَتْ دُونَهَا مُلاَءَةٌ سپس میان حضرت سلام‌الله‌علیها و مردم پرده ای نصب شد بحارالأنوار ج۲۹، ص۲۳۶
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
إبن بابويه بإسناده، عن علي بن ميمون الصائغ، قال: قال أبو عبد الله عليه السلام: من قرأ سورة «ن و القلم» في فريضة أو نافلة آمنه الله عز و جل من أن يصيبه فقر أبدا، و أعاذه الله إذا مات من ضمة القبر. إبن بابویه با سند خود، از علی بن میمون صائغ نقل می‌کند: امام صادق علیه السلام می‌فرماید: هر کس سوره «ن وَ الْقَلَمِ» را در نماز واجب یا مستحب بخواند، خداوند عزّ و جلّ او را همواره از فقر در أمان می‌دارد، و در هنگام مرگ او را از فشار قبر محفوظ می‌دارد. البرهان في تفسير القرآن ٫ جلد 5 ٫ صفحه 452 .
اللهم العن الجبت و الطاغوت. قالت فاطمه الزهرا علیهاالسلام لابی بکر : والله لا کلمتک ابدا والله لاهجرتک ابدا. حضرت زهرا علیهاالسلام به ابوبکر فرمودند: به خدا قسم دیگر هیچ گاه با تو سخن نخواهم گفت. به خدا قسم برای همیشه از تو دوری می جویم. شرح نهج‌البلاغه👈 ابن ابی الحدید سنی معتزلی 👈 ج ۱۶ ص ۲۱۴.