eitaa logo
زوار العباس علیه السلام
181 دنبال‌کننده
451 عکس
239 ویدیو
6 فایل
اللهم عجل لولیک الفرج و فرجنا بفرجه
مشاهده در ایتا
دانلود
ابن ابى عمير از برخى از اصحابش حديث كند كه گفت: مردى در خدمت حضرت باقر عليه السّلام عطسه زد و گفت:«الحمد للّٰه» حضرت باقر عليه السّلام جواب عطسۀ او را نداد و فرمود: از حق ما كاست سپس فرمود: چون يكى از شماها عطسه كرد بگويد: «الحمد للّٰه رب العالمين و صلى اللّٰه على محمد و أهل بيته». گويد: پس آن مرد آنچنان گفت و حضرت نيز جواب عطسه او را داد.(يعنى باو فرمود: يرحمك اللّٰه). عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ عَنِ اِبْنِ أَبِي عُمَيْرٍ عَنْ بَعْضِ أَصْحَابِهِ قَالَ: عَطَسَ رَجُلٌ عِنْدَ أَبِي جَعْفَرٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ فَقَالَ اَلْحَمْدُ لِلَّهِ فَلَمْ يُسَمِّتْهُ أَبُو جَعْفَرٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ وَ قَالَ :نَقَصَنَا حَقَّنَا ثُمَّ قَالَ إِذَا عَطَسَ أَحَدُكُمْ فَلْيَقُلِ «اَلْحَمْدُ لِلّٰهِ رَبِّ اَلْعٰالَمِينَ» وَ صَلَّى اَللَّهُ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ أَهْلِ بَيْتِهِ قَالَ فَقَالَ اَلرَّجُلُ فَسَمَّتَهُ أَبُو جَعْفَرٍ . الکافي ج۲ ص۶۵۴ .
علیه السلام قَالَ اَلْإِمَامُ اَلصَّادِقُ صَلَوَاتُ اَللهِ عَلَيْهِ : أَرْبَعُ بِقَاعٍ ضَجَّتْ إِلَی اللَّهِ أَیَّامَ الطُّوفَانِ الْبَیْتُ الْمَعْمُورُ فَرَفَعَهُ اللَّهُ وَ الْغَرِیُّ وَ کَرْبَلَاءُ وَ طُوسُ. حضرت امام صادق صلوات الله علیه می فرمایند : چهار بقعه هستند که در روزهای طوفان نوح به سوی خداوند فریاد بر آوردند: خانه کعبه، که خداوند آن را والامرتبه گرداند؛ و نجف و کربلا و طوس. بحارالأنوار ج۸۹ ص۱۰۶ وسائل الشیعه ج۱۴ ص۵۶۱
۱۰-۱۴۰۳: از ساعت ۳:۵۲ پنجشنبه ۸ آذر ۱۴۰۳ تا ساعت ۱۵:۲۲ شنبه ۱۰ آذر ۱۴۰۳ علیه‌السلام فرمودند: «کسی که در موقع قمر در عقرب، سفر کند یا ازدواج و نکاحی انجام دهد، خیری نمی‌بیند.» (کافی، ج۸، ص۲۷۵، ح۴۱۶) در این بازۀ زمانی کوتاه، بهتر است از انجام کارهایی نظیر ، ، و پرهیز کنید! و در صورتی که ضرورت دارد و امکان تغییر زمان میسّر نیست، با دادن ، خواندن ، به پروردگار کائنات و به ذوات مقدّسه معصومین علیهم‌السلام، خواستار شوید. زمان بعدی:  ۵ دی ۱۴۰۳
مجلسی اول رحمه الله: "طريق ساحران آنست كه چيزهاى باطل مى‌خوانند و گِره مى‌زنند و بر آن مى‌دمند." لوامع صاحبقرانى، ج ۴، ص ۱۶۵ در های روائی و دستورات حدیثی، چنین اعمالی نداریم، این نوع روش‌ها مختص ساحران و شیادان است. اگر کسی در هر لباسی و با هر عنوانی، چنین اعمال و روشی را انجام داد، یقین کنید او ساحرست یا از روش ساحران استفاده می‌کند، و از امور باطل مدد می‌گیرد. البته مطلب مذکور، بدین معنا نیست که سِحر فقط در این روش خلاصه می‌گردد.
تلنگر‼️❌ ❓مکرر از حق یا باطل بودن فلان عارف و فلان سالک و فلان واصل ، پرسیده می شود ‼️ اما به شما یک ملاک مهم و ترازوی دقیق می دهم که خودتان بتوانید به راحتی بطلان یا حقانیت آنها را بسنجید. خیلی هم سخت نیست و لازم نیست عمری را با او سپری کنید : 🔺ببینید در دست ، قرآن و حدیث دارد یا مثنوی؟ 🔺زیر لب دو بیتی می خواند یا کلام الله را 🔺در حافظه اش اشعار صوفیه نقش بسته یا احادیث 🔺از او رائحه مدینه استشمام میشود یا قونیه 🔺نصوص را بر فصوص ترجیح می دهد یا خیر 🔺پیرو فتوحات مدنیه است یا فتوحات مکیه 🔺مدرس حکمت صدرایی است یا علوی 🔺زمزمه اش قال الصادق است یا غزل حافظ 🔺از امام غریب دم میزند یا پیر طریق 🔺ثناگوی اهل بیت است یا اهل خانقاه 🔺مروج اذکار ماثوره است یا اوراد غریبه 🔻توحیدش تسبیح است یا تشبیه 🔻ولایتش امامت است یا قطبیت 🔻مصادرش به کلینی میرسد یا قشیری 🔻از کتب اربعه می خواند یا اسفار اربعه ‼️کثرت صلاة و صوم و چشمان اشکبار، مادامی راهگشاست که درب خانه اهل بیت علیهم السلام خرج شود و مُوالی و شیعه حقیقی اهل بیت علیهم السلام کسی است که اعتقادات و مبانی دینی و منظومه فکری اش را از آن ذوات مقدسه گرفته باشد در غیر این صورت مسیر خود و پیروانش به ضلالت است ولو بَلَغَ ما بَلَغ. 🔰امام باقر علیه السلام: شَرِّقَا و غَرِّبَا، فَلَا تَجِدَانِ عِلْماً صَحِيحاً إِلَّا شَيْئاً خَرَجَ مِنْ عِنْدِنَا أَهْلِ الْبَيْت‏ شرق و غرب جهان را سِیْر کنید ، علم صحیح را نمی یابید مگر آنچه از ما اهل بیت علیهم السلام صادر شده باشد. 📚كافي (ط - دار الحديث)، ج‏2، ص: 328 🔰نصیحت امیرالمومنین علیه السلام به کمیل ، مختصر و مفید بوده و شایسته است در حافظه نگه دارید: يا كميل لا تأخذ إلاّ عنا تكن منا ای کمیل! علوم و معارف را از غیر ما اهل بیت (علیهم السلام) نگیر، تا از ما باشی. https://eitaa.com/GoftarHayeMandegar
صلّى الله علیه و آله الْمُفِيدُ، عَنِ الصَّدُوقِ، عَنْ أَبِيهِ، عَنْ أَحْمَدَ بْنِ إِدْرِيسَ، عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عَبْدِ الْجَبَّارِ، عَنِ ابْنِ أَبِي عُمَيْرٍ، عَنْ أَبَانِ بْنِ عُثْمَانَ، عَنْ أَبَانِ بْنِ تَغْلِبَ، عَنْ عِكْرِمَةَ، عَنْ عَبْدِاللَّهِ بْنِ الْعَبَّاسِ قَالَ: لَمَّا حَضَرَتْ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّي اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِه وَ سَلَّم الْوَفَاةُ بَكَي حَتَّي بَلَّتْ دُمُوعُهُ لِحْيَتَهُ، فَقِيلَ لَهُ: يَا رَسُولَ اللَّهِ مَا يُبْكِيكَ؟ فَقَالَ: أَبْكِي لِذُرِّيَّتِي وَ مَا تَصْنَعُ بِهِمْ شِرَارُ أُمَّتِي مِنْ بَعْدِي، كَأَنِّي بِفَاطِمَةَ بِنْتِي وَ قَدْ ظُلِمَتْ بَعْدِي وَ هِيَ تُنَادِي يَا أَبَتَاهْ، فَلا يُعِينُهَا أَحَدٌ مِنْ أُمَّتِي، فَسَمِعَتْ ذَلِكَ فَاطِمَةُ سلام الله عليها فَبَكَت. ابن عباس گوید: موقعى كه شهادت پيغمبر اکرم صَلَّي اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِه نزديک گرديد، آن حضرت به قدری گريست که محاسن مبارکش تَر شد. گفته شد: يا رسول الله! چرا گريه می کنی؟ فرمود: براى ذريّه و فرزندانم و آن ستم‌هايی که از «اشرار امّتم» بعد از من به ايشان می‌رسد، می‌گريم. گويا می‌بينم دخترم فاطمه زهراء بعد از من مظلوم واقع شده، هر چه صدا می‌زند: يا اَبَتاه! احدى از امّت من به فرياد او نمی رسد. وقتي فاطمه اطهر سلام الله عليها اين مطلب را شنيد گريان شد. أمالی طوسی رحمه الله، ۱/۱۸۸
عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ سَهْلِ بْنِ زِیَادٍ عَنْ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ الْأَشْعَرِیِّ عَنِ ابْنِ الْقَدَّاحِ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ: مَا أَبْرَزَ عَبْدٌ یَدَهُ إِلَی اللَّهِ الْعَزِیزِ الْجَبَّارِ إِلَّا اسْتَحْیَا اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ أَنْ یَرُدَّهَا صِفْراً حَتَّی یَجْعَلَ فِیهَا مِنْ فَضْلِ رَحْمَتِهِ مَا یَشَاءُ فَإِذَا دَعَا أَحَدُکُمْ فَلَا یَرُدَّ یَدَهُ حَتَّی یَمْسَحَ عَلَی وَجْهِهِ وَ رَأْسِهِ. حضرت صادق علیه السّلام فرمودند: هیچ بنده ای دست بدرگاه خدای عزیز جبار نگشاید جز اینکه خدای عز و جل حیا کند که آن را تهی بازگرداند تا اینکه از فضل رحمت خود در آن بنهد، پس هرگاه یکی از شماها دعا کرد دستش را برنگرداند تا آن را بسر و روی خود بکشد. الکافی ٫ جلد 2 ٫ صفحه 470
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
مُحَمَّدُ بْنُ الْحَسَنِ بِإِسْنَادِهِ عَنِ الْحُسَیْنِ بْنِ سَعِیدٍ عَنْ فَضَالَةَ عَنْ جَمِیلِ بْنِ دَرَّاجٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ وَ زُرَارَةَ بْنِ أَعْیَنَ قَالا سَأَلْنَا أَبَا جَعْفَرٍ علیه السلام عَنِ الرَّجُلِ یَنْسَی الْقُنُوتَ حَتَّی یَرْکَعَ قَالَ یَقْنُتُ بَعْدَ الرُّکُوعِ فَإِنْ لَمْ یَذْکُرْ فَلَا شَیْ ءَ عَلَیْهِ. زراره و محمد بن مسلم گویند از حضرت أبا جعفر امام باقر علیه السلام سوال کردیم از شخصی که قنوت را فراموش کرده و بعد از رکوع متوجه شده ؟! فرمودند: بعد از رکوع قنوت را بخواند، و اگر یادش نیامد چیزی بعهده اش نیست‌. وسائل الشیعه ٫ جلد 6 ٫ صفحه 287 .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
؟ لعنت الله علیهما ●عَنِ الْکُمَیْتِ بْنِ زَیْدٍ الْأَسَدِیِّ قَالَ: دَخَلْتُ عَلَی أَبِی جَعْفَرٍ (صلوات الله علیه) فَقَالَ وَ اللَّهِ یَا کُمَیْتُ لَوْ کَانَ عِنْدَنَا مَالٌ لَأَعْطَیْنَاکَ مِنْهُ وَ لَکِنْ لَکَ مَا قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله) لِحَسَّانِ بْنِ ثَابِتٍ لَنْ یَزَالَ مَعَکَ رُوحُ الْقُدُسِ مَا ذَبَبْتَ عَنَّا قَالَ قُلْتُ خَبِّرْنِی عَنِ الرَّجُلَیْنِ قَالَ فَأَخَذَ الْوِسَادَةَ فَکَسَرَهَا فِی صَدْرِهِ ثُمَّ قَالَ وَ اللَّهِ یَا کُمَیْتُ مَا أُهَرِیقَ مِحْجَمَةٌ مِنْ دَمٍ وَ لَا أُخِذَ مَالٌ مِنْ غَیْرِ حِلِّهِ وَ لَا قُلِبَ حَجَرٌ عَنْ حَجَرٍ إِلَّا ذَاکَ فِی أَعْنَاقِهِمَا. ●کُمیت بن زیاد اسدی روایت می‌کند: بر امام باقر (صلوات الله علیه) وارد شدم، حضرت فرمود: به خدا سوگند، ای کمیت، اگر مالی در نزد ما بود به تو از آن می دادیم. ولی آنچه را رسول خدا (صلَّی الله علیه و آله) به حسان بن ثابت فرمود برای تو هم هست: دائماً روح القدس با تو هست تا زمانی که از ما دفاع کنی. کمیت می‌گوید: عرض کردم: از حال آن دو نفر (ابوبکر و عمر) مرا خبر بده. کمیت می‌گوید: حضرت بالش را برداشت و آن را تا (دولا) کرده و در زیر سینه اش گرفت، سپس فرمود: به خدا قسم، ای کمیت، به اندازه شاخ حجامتی خون ریخته نشود و نیز هیچ مالی از طریق غیر حلال (به ناحق) گرفته نشود و هیچ سنگی از روی سنگ دیگر نغلتد جز آن که مسئولیت آن بر گردن آن دو نفر است. الكافي- ط الاسلامية جلد 8 صفحه 102 حدیث 75 بحارالأنوار جلد 46 صفحه 341 تفسیر البرهان جلد 3 صفحه 412 الوافي جلد 2 صفحه 201 سفینة البحار جلد 7 صفحه 533 عوالم العلوم و المعارف و الاحوال ، من الآيات و الاخبار و الاقوال جلد 19 صفحه 400 ●و قلب الحجر عن الحجر كناية عن وضع الأشياء في غير مواضعها ، وتغيير الأحكام الشرعية وإحداث الأمور المبتدعة. ●مرحوم علامه مجلسی در شرح این کلام امام که فرموده حتی اگر سنگی روی سنگ دیگر بغلتد به گردن ابوبکر و عمر است، می گوید: کنایه از این است که امور را در غیر جایش قرار دادند، و احکام شرعی را تغییر، و امور ابداعی و اختراعی (بدعت) را به وجود آوردند. مرآة العقول جلد 25 صفحه 248 ●و تغليب حجر عن حجر كناية عن الشدائد، أو عن إزالة الحق عن مركزه، والمقصود أن جميع المفاسد إلى يوم القيامة في أعناقهما لأنهما منشأ لها، ولولا فسادهما في الدين لشاع العدل وارتفع الجور واستقام نظام الخلق. ●ملا صالح مازندرانی می گوید: غلتیدن سنگ از روی سنگ کنایه از شدائد و سختی هاست، یا اینکه حق را از مرکز و اصلش منحرف کردند، و منظور این است که تمام مفسده ها تا روز قیامت به گردن آن دو (ابوبکر و عمر) است زیرا آن دو نفر منشا آن می باشند، و اگر فسادانگیزی آن دو نفر در دین نبود، عدل اشاعه می یافت و ظلم و جور از بین می رفت و نظام خلقت استوار میشد. شرح أصول الكافي (ملا صالح مازندرانی) جلد 12 صفحه 30 و 31
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا