eitaa logo
مجله‌ افکار بانوان‌ حوزوی
738 دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
211 ویدیو
21 فایل
*مجله #افکار_بانوان_حوزوی به دغدغه‌ی #انسان امروز می‌اندیشد. * این مجله وابسته به تولید محتوای "هیأت تحریریه بانو مجتهده امین" و "کانون فرهنگی مدادالفضلا" ست. @AFKAREHOWZAVI 🔻ارتباط با ادمین و سردبیر: نجمه‌صالحی @salehi6
مشاهده در ایتا
دانلود
. عصاره بخشش خاندان نبی ✍فاطمه شکیب‌رخ کریم و بخشنده بود و کریم اهل‌بیت علیهم‌السلام شناخته می‌شد چراکه اموال فراوانی را در راه خدا می‌بخشید و بخشش‌های بی‌سابقه و بی‌ نظیری را انجام می‌داد؛ چنانچه در طول حیات مبارکشان دوبار کل دارایی خویش را به نیازمندان بخشید و سه مرتبه ثروت خود را به دو نیم تقسیم و نصف آن را در راه خدا به فقرا انفاق نمود(۱). او که عصاره‌ی بخشش خاندان نبوت بود، به واسطه نامروتی دنیاطلبان مورد اتهام بود، همان‌ها که‌ امام‌شان را به زر و زیور دنیا فروختند و‌ با اضطراب‌شان امام را مجبور به صلح با معاویه کردند، همان‌ها تهمت ذلیل کننده‌ی‌ مومنان را به بهترین مخلوق خدا نسبت می.دادند. ‏آنچه عمریست «خواص بی بصیرت» بر سر اسلام آوردند، دشمنان قسم خورده نیاوردند... (۱) ر.ک: سیوطی، تاریخ الخلفا، ص190؛ تاریخ یعقوبی، ج2، ص215. ‌. @AFKAREHOWZAVI
. «حذف و اضافه» ✍طیبه فرید این هم از عجایب است که تو در مدینه معروف به«کریم» باشی، مدینه‌ای که اهالی‌اش بی‌محبت‌ترین و بی‌تفاو‌ت‌ترین مردم به تو و دودمانت بودند! مردم کوفه را فاتحان، بد نام کردند. فاتحانی که تاریخ را می‌نویسند! با حذف و اضافه. @AFKAREHOWZAVI
. 🔖فلسطین زنده‌تر از همیشه آمنه عسکری منفرد [۱].حمایت سیاسی از مردم فلسطین اولویت ویژه ملت های مسلمان وآزادی خواه با هر روش و سلیقه ای است؛ که می‌توانند در یک هدف یعنی فلسطین و ضرورت تلاش برای آزادی آن، گرد هم آیند. اکنون بیش از هر زمان دیگر شعله های مقاومت نه تنها در فلسطین عزیز؛ بلکه در تمام دنیای اسلام، از جمله یمن مظلوم که چندی است در آتش ظلم و استکبار می سوزد، دیده می‌شود و این امر گویای نزدیک شدن وعده صادق الهی، برای پیروزی حق بر باطل است. «فلسطین دارد نشان می‌دهد که زنده است. برخلاف سیاستهای آمریکا و سیاستهای پیروان آمریکا، که خواستند مسأله فلسطین به فراموشی سپرده شود و مردم یادشان برود که سرزمین و ملتی به نام فلسطین وجود داشته ، برخلاف خواسته آنها روز به روز مسأله فلسطین پررنگ تر شده. امروز جوانهای فلسطینی در سرزمین ۱۹۴۸، نه زمینهای دور دست، در همان مرکز فلسطین اشغالی بیدار شده اند, حرکت، تلاش وکار می کنند و این ادامه پیدا خواهد کرد و به توفیق الهی، طبق وعده الهی، پیروزی هم با مردم فلسطین خواهد بود.»(بیانات رهبر انقلاب ۱۴۰۱/۱/۲۳). [۲]. فلسطین زنده است، چون دلهای مردم غیور و همیشه در صحنه آن، با وجود تمام فشارها و هجمه های داخلی و خارجی رژیم غاصب صهیونیستی، سرشار از غیرت و حمیت اسلامی است و حیات آن وابسته به استمرار مقاومت است و «پایبندی به اندیشه ایستادگی در برابر دشمن و مقاومت در همه ابعاد آن، ضامن استمرار کمک به فلسطین است.»(رهبرانقلاب ۱۴۰۱/۱/۲۳). «بیداری اسلامی» ثمره‌ی «مقاومت» و «تقویت بیداری اسلامی»، باعث «تقویت حرکت مقاومت اسلامی» خواهد بود. «معنای «مقاومت» این است که؛ انسان یک راهی را انتخاب کند که آن را راه حق می‌داند، راه درست می‌داند و دراین راه، شروع به حرکت‌کند و موانع نتواند او را از حرکت در این راه متوقف کند.» (رهبر انقلاب ۹۸/۱۲/۴). «امروز در منطقه ما، «بیداری اسلامی» بر بسیاری از ملتها و کشورها حاکم است. در هر جایی که اسلام توانسته بر دل و جان مردم مسلط شود، استکبار سیلی خورده و ما معتقدیم که استکبار، بار دیگر از بیداری اسلامی در این منطقه سیلی خواهد‌خورد .»(رهبر انقلاب۹۷/۹/۴). «بیداری اسلامی» یک حالت برانگیختگی و آگاهی در امت اسلامی ایجاد می کند، که قیام‌ها و انقلاب‌های بزرگی را پدید می آورد، تا آنجا که قادر است مهره‌های خطرناکی از جبهه دشمن را ساقط کرده و از صحنه بیرون براند. [۳].مهمترین دستاورد «مقاومت» ایجاد مانع اساسی در برابر پروژه های صهیونیستی است، همچنین اراده‌ی ملتهای مسلمان «امت واحده»، توانسته «روح مقاومت» را در مردم فلسطین زنده نگه دارد و همین امر، توان ایستادگی رژیم صهیونیستی را ضعیف و ضعیف‌تر کرده‌است. «اساسا روش و طریقه‌ی شکل‌گیری رژیم صهیونیستی به گونه‌ای است ؛که نمی‌توان از «توسعه طلبی وسرکوب‌گری و تضییع حقوق حقه‌ی فلسطینیان» دست بردارد زیرا «موجودیت وهویت آن» در گرو «نابودی تدریجی هویت وموجودیت فلسطین» است. چه آنکه موجودیت نامشروع این رژیم غاصب، در صورتی «قابلیت استمرار» خواهد داشت؛ که بر «ویرانه های هویت و موجودیت فلسطین» بنا شود و به همین دلیل است؛ که «حفاظت از هویت فلسطین» و «پاسداری ازهمه‌ی نشانه‌های این هویت بر حق وطبیعی»، امری واجب، ضروری و یک «جهاد مقدس»است.» (رهبر انقلاب ۹۵/۱۲/۳). و امروز در حالی‌که بیش از دو دهه از نقشه‌های شوم آمریکا و رژیم منحوس و غاصب اسراییل ، برای به حاشیه راندن «مسأله قدس و فلسطین» و « فراموشی آرمان مقاومت» می گذرد، نه تنها نتوانستند «طرح خاورمیانه بزرگ» را با «علم کردن داعش و گروههای تکفیری» به انجام برسانند؛ بلکه تمام تلاشهای بیهوده آنها برای به حاشیه کشاندن مسأله جهانی اسلام، یعنی «آزادی قدس شریف» نقش بر آب شده است. امروز این رژیم منحوس صهیونیسم است که روزهای آشوب و آتش را تجربه می‌کند و چندی است به اراده‌ی الهی، دستان پرقدرت حق از آستین حزب‌الله بیرون‌آمده تا طومار ظلم و استکبارشان از صحنه‌‌ی روزگار محو شود. @AFKAREHOWZAVI
. تابلوی هنری فاطمه وجگانی حجاب زنان سلاحی است برای جلوگیری از طغیان جنبه‌ی زنانگی‌؛ جنبه‌ی زنانگی گاهی بر دیگر توانایی‌های زن غلبه می‌کند. نرمش در سخن، پای کوفتن به زمین، تبرج و بروز دادن زینت ها؛ از همین جنبه‌ی زنانگی است. آشکار کردن زیبایی‌ها موجب سرکشی و طغیان زن می‌شود و او را به یک "تابلوی هنری" مبدل می‌سازد. وقتی تابلوی هنری شد، ارزش او فقط به اندازه‌ی یک تابلو است نه بیشتر!چه قیمتی دارد؟ به همان اندازه یک میلیون! چند میلیون! بالاخره ارزشش بی‌نهایت نیست، محدود است. یک زن وقتی به این مدل محدود شد تحقیر می‌شود، عمر او تباه می‌شود. از استعدادهای ناب محروم و فرصت های طلایی را از دست می‌دهد. در زمان‌هایی قبل از اسلام زن را به ارث می‌بردند ولی او را ارث نمی‌دادند. حق تملیک و گرفتن ارث نداشتند.برای کلفتی مجبورش می‌کردند و قتل او نه قصاص نه دیه داشت. بی‌احترامی که قبل از اسلام رواج داشت، زن را وارث مرد نمی‌دانستند و اگر زنان دختر به دنیا می‌آوردند یا رویشان سیاه می‌شد یا او را زنده به‌گور می‌کردند. مردی که پسر نداشت مقطوع النسل بود و این زن مهریه و نفقه ای نداشت. حتی قانون رُم که اروپا به آن افتخار می‌کند، مرد خدای خانه و محل عبادت بود. زن اگر به قتل برسد در این خانه مرد مواخذه نمی‌شود، مرد جواز فروش زن را به‌عنوان کالا دارد. حتی در قانون آنها اگر زن در خانه ی این مرد اسراف کند مرد میتواند او را غرق کند. در آیین کنفوسیوس و کیش بودایی در میان زرد پوستان ژاپن و چین، زن ارزش کمتری دارد. کنفوسیوس می‌گوید: وقتی زنت درِ خانه را برای تو باز کرد یک سیلی به او بزن، اگر تو علت را نمی‌دانی خود زن می‌داند! در بودا زن حق ندارد شوهرش را عصبانی کند هرچند مرد خیانت کند. اگر زن بعد از مرگ یا طلاق شوهر ازدواج کند از بهشت محروم است.در برهمای هند هرگاه شوهر می مرد، زن را نیز با او آتش م‌یزدند. در یهود و فرمان‌های ده‌گانه‌ی تحریف شده زن جزو چهارپایان و اموال مرد شمرده می‌شد. این گوشه‌ای از هویت زنانه و مقام زن در آیین‌های مختلف بود. اسلام؛ برای زن جایگاه، هویت، نقش، حقوق، مهریه، نفقه، حق ارث، حق انتخاب، حق ازدواج، حق مادری، حقوق اجتماعی وسیاسی.. برشمرد با رعایت تفاوت‌های زن و مرد نه تبعیض. اگر زن بخواهد فقط تابلوی هنری باشد چند ساعت باید وقتش را در آرایشگاهها سپری کند برای دلفریبی! چقدر روبه روی آیینه بایستد! چقدر به دنبال مد و لباس دلخواهش باشد تا دیگران را دلکش کند! انسان در مسابقه‌ی تن بازنده است چون همیشه یک تنی از او زیباتر است. علاوه بر اینکه این تابلوی هنری ترویج بدپوششی و بی بند و باری، کشف حجاب، عادی سازی گناه، تجاوز به ناموس، بی امنیتی و متزلزل کردن کیان خانواده، طلاق و جدایی..است، بی حرمتی به مقام زن خواهد بود. خانم وندی شلیت می‌گوید: هرچقدر زن پوشیده تر باشد محترم تر خواهد بود. زن زندگی آزادی ؛ زن زندگی سازندگی . 📚برگرفته از کتاب زن و چالش‌های جامعه؛امام موسی صدر @AFKAREHOWZAVI
8.46M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔅إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ سَيَجْعَلُ لَهُمُ الرَّحْمَٰنُ وُدًّا همانا آنان که به خدا ایمان آوردند و نیکوکار شدند خدای رحمان آنها را (در نظر خلق و حق) محبوب می‌گرداند. (96/مریم) ✍کلید محبوبیت در بین مردم دو چیزاست:ایمان و عمل صالح موقعی که انسان پاکی از دنیا می‌رود، همه اندوهگین هستند. دلیلش چیزی جز این نیست که خداوند محبت آن مومن را در دلها قرار داده است.آری، خدای رحمان، خدایی که رحمت عام او شامل حال همه موجودات می شود، این خاصیت رادر ایمان و عمل صالح قرار داده است که شخص را محبوب مردم می کند.. تولیدگر :م* صالحی @AFKAREHOWZAVI
. 💐 اینجا جمع‌ ما، جمع است؛ جمع دیدگاه‌ حوزویان در 💠 صفحه‌ی "نویسندگان حوزوی" در شبکه‌ی اجتماعی_ایرانی "ویراستی" 👇👇 🌐 https://virasty.com/HOWZAVIAN 🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃 @HOWZAVIAN
. "خانه دارمبارز" ✍نرگس سلیمانی در گعده زنانه‌شان نشسته‌ای از درآمد ماهانه‌شان می‌گویند و تو در ذهنت این سوال پدید می‌آید که آخر چه کسی درآمد شما را پرسیده است؟! حرف به عدم مشارکت مردان در کارهای منزل می‌رسد و تو بر رسم ادب هم‌صحبتی، حرف میزنی و مشارکت می‌کنی. یکی از آنان می‌گوید نمی‌دانم چرا مردان اهل کمک نیستند وقتی هر دومان باهم به منزل می‌رسیم!! صدایش را در نمی‌آوری اما خودت می‌دانی چقدر ناراحتی!؟ بعضی حرف‌ها را اگر غیرهمجنس‌هایت بگویند درد ندارد اما وقتی یک خانم این حرف‌ها را می‌زند بیشتر به دردت می‌آورد. باخودت می‌گویی یعنی رسم کمک مردان به زنان‌شان فقط در مواردی است که زن و مرد باهم به خانه می‌رسند بعد از یک روز سخت کاری بیرون ازمنزل؟!خودمانیم این وقت‌ها شیطان درون، بیشتر از هر ساعت و لحظه‌ای اذیت‌مان می‌کند که قید خانه‌داری را بزنیم! این قصه تلخ خیلی از زنان خانه‌دار است وقتی درک نمی‌شوند که آن‌ها ساعت کاری ندارند ولی بیکار نیستند و ساعت کاری‌شان در واقع به ازای یک روز است. وقتی حتی درک نمی‌شوند که اگر حتی بچه‌ای ندارند دلیل بر بیکار بودن‌شان درخانه نیست. تو اما دلت می‌خواهد این بار بجنگی با هوای نفست هوای نفسی که دوست دارد طعم استقلال مالی واستخدام رابچشد اما فکر بچه‌های آينده‌ات و دوسال‌های اول _که کامل کنار بچه بودن درشکل‌گیری شخصیت او بسیارمهم است؛ هوای نفست را کنار می‌زند هوای نفسی که دوست دارد تو هم در آن جمع زنانه_ بهتر بگویم ضدزنانه !!_ حرف برای گفتن داشته باشی! هوای نفسی که مدت‌هاست می‌گوید نفقه زندگی‌ات خیلی وقت است در مقابل افزایش تورم، خیلی کم به چشم می‌آید درمقابل کارهایی که برای این زندگی می‌کنی؛اما تو همه‌اش را کنار می‌زنی شروع می‌کنی به رشد خودت در همان محیط خانه به اینکه چگونه نیازهای درونت را با خانه‌داری وفق دهی و هردو را جلو ببری و آن وقت تو هم "یک خانه‌دار مبارزی"! همیشه که نباید با دشمن بیرونی جنگید این بار سهم‌مان جنگیدن با هوای نفس و وسوسه‌ها! @AFKAREHOWZAVI
. نقدی بر فیلم «برادران لیلا» ✍طیبه فرید برادران لیلا را دیدم. از دیالوگ های تصنعی و فیلم نامه فوق تخیلی آن که بگذریم، بلحاظ محتوا سعید روستایی همه هنرش را بخرج داده تا با یک روایت سریع، ملغمه ای از واقعیت و توهمات اغراق آمیز را در قالب یک فاضلاب متعفن فرهنگی به تصویر بکشد.شخصیت های نچسب فیلم روستایی، متعلق به هیچ جا نیستند، بطور کلی سبک زندگی مشخصی در خانواده جورابلو وجود ندارد،بهتر است بگوییم اصلا زندگی وجود ندارد،انگار سازنده می خواسته هرجوری که شده کل جهانبینی خودش را در همین یکی دو ساعت فیلم بچپاند.رفتار خانواده لیلا پر از احساسات متناقض است، و بیننده ای که دنبال کشف روابط علی و معلولی درمیان عناصر فیلم می گردد بارها غافلگیر می شود که چطور سعید روستایی گودرز را به شقایق ربط می دهد.در برادران لیلا اثری از خانواده ایرانی نیست و آنچه این جمع پراکنده نابسامان را خانواده کرده منافع شخصیست.مشکلات اجتماعی جانبدارانه مطرح می شود اما سازنده آن را بی نتیجه و عقیم می گذارد، گویا هیچ راه برون رفتی از مشکلات وجود ندارد.در حالی برخی سعی می کنند برادران لیلا را در قالب یک فیلم مهم بولد کنند، که منهای برخی از صحنه ها مثل مشکلات اقتصادی، خانواده جورابلو هیچ درصد از جامعه ایرانی نیستند! در جای جای فیلم نوید محمد زاده در نقش روشنفکرترین و پاکترین شخصیت خانواده آجرلو با دیالوگ مغالطه آمیز "مسائل آدم ها به دیگران هیچ ربطی ندارد" آب اباحیگری را روی ذهن مخاطب می ریزد. کاراکتر زن در برادران لیلا شباهت زیادی به زن در سِفر پیدایش تورات دارد! وقتی که لیلا در شب عروسی پسر فامیل پدری اش دست همه مردهای خانواده را در پوست گردو می گذارد!و در دیالوگ برادرش عامل بدبختی همه می شود. لیلا در عین حال که پر از نفرت است اما خیرخواه ترین و معقول ترین شخصیت فیلم است،و مخاطب در این جمع اضداد می ماند. شخصیت پردازی روستایی در برادران لیلا مفتضح است و مخاطب درک نمی کند که کاراکترها چطور به این مرحله رسیده اند! مجموعا فیلم افتضاحی بود و دقیقا نگرش فضای شبه روشنفکری را به جامعه ایرانی نشان می داد! فیلمی که در جشنواره کن برای مخاطب غیر ایرانی خود، جامعه ایرانی را در رقت انگیز ترین شکل ممکن به تصویر کشید. جامعه ای که برای درمان یک عنصر سالم ندارد..... منطقی ترین پایان، در جهانبینی حاکم بر فیلم برادران لیلا، چیزی جز پایانی که کیومرث پور احمد برای خودش رقم زد نیست! برادران لیلا مفتضح بود! @AFKAREHOWZAVI
✍️فخری مرجانی یك ساختمان را با پیچیدگی‌ها و ریزه‌كاری‌هایش در نظر بگیرید. این ساختمان، قبل از اینکه به وجود بیاید و ساخته شود، روی نقشه به‌صورت خطوط وجود داشت. قبل از آن‌ هم در ذهن آقای مهندس و از آن قبل‌تر در قوه عقل آقای مهندس وجود داشت. اول در قوه عقل بود، به ذهن حركت كرد و بعد با ابزار خاصی از عالم مجرد به عالم ماده آمد و ساخت ساختمان شروع شد. بنابراین، این ساختمان قبل از ساخت با تمامی جزئیاتش در نظامی دیگر وجود داشت و در آن نظام، تابع خصوصیات و ویژگی‌های خاص آن نظام بود؛ زیرا هر نظامی خصوصیات خودش را دارد؛ ذهن، عقل خاصیت خودش را دارد. در این عالم ماده (دنیا)، در و پنجره و ستون‌ها و دیوارها و...؛ هرکدام از مواد متفاوت و حتی متضاد هم ساخته شده‌اند و مجموعۀ این‌ها، ساختمان شده است. درحالی‌که همۀ این‌ها در قوۀ عقل، همه از یک جنس بودند. صورت آن‌ها با هم متفاوت بود، اما یك جنس بیشتر نداشت و آن نور عقل بود. ساختمانی که در بیرون درست می‌كنیم، کوچک‌ترین فرقی با آنچه در ذهن است، ندارد. اما موجودیت این ساختمان، تسلیم نظام این عالم است و موجودیت آن ساختمان، تسلیم نظام آن عالم است. اینجا آهن می‌پوسد و وزن و حجم و... دارد، اما آنجا ندارد. آن ساختمان، در قوه عقل است؛ در عین ‌حال، جدای از آن است. داخل قوه عقل است، اما نه مانند داخل‌بودن آب در لیوان یا ساختمان در محله. ساختمان، غیر از قوه عقل است؛ چون صورت پیدا کرد، اما عقل صورت ندارد و مثل این عالم نیست. از همه مهم‌تر اینکه، اول ساختمان در قوه عقل به وجود آمد، بعد از آن به این عالم آمد و این ساختمان شد. نکته مهم اینکه؛ فرق من با این ساختمان در این است كه ساختمان نمی‌تواند بفهمد كه قبلاً در روح مهندس بودم، از آنجا به عالم عقل رفتم و بعد به ذهن و نقشه و در نهایت به عالم ماده رسیدم؛ اما انسان چنین استعدادی دارد كه می‌تواند در خود فرو برود و هر چه دقیق‌تر فرو برود، بفهمد كه من قبلاً در عالم دیگری بودم و از آنجا فرود آمدم. انسانی كه در درون دنیا زندانی است، چه حالی پیدا می‌كند وقتی به‌ جایی كه از آنجا آمده است، برسد؟ چه احساسی پیدا می‌كند؟! اینجا است كه خداوند در سوره تین می‌فرماید: «لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسانَ فِی أَحْسَنِ تَقْوِیمٍ ثُمَّ رَدَدْناهُ أَسْفَلَ سافِلِینَ»؛ ما اصل حقیقت انسان را در بهترین صورت آفریدیم. صورت یعنی ساختار آفرینش او بهترین قوام را دارد. یعنی تمامی تجهیزاتی كه برای برگشتن به این عالم نیاز دارد، تماماً به او داده‌ایم، آن‌ هم به زیباترین وجه (البته منظور، جنس انسان است؛ نه این پوست و صورت مادی سیاه‌ و سفید و...). مثل یك هواپیما كه تمامی تجهیزات لازم برای پرواز در اختیار او است و می‌تواند یك پرواز موفق انجام دهد؛ یعنی قوام این هواپیما به او داده ‌شده است. @AFKAREHOWZAVI
🔖 قلمِ شهید ✍ کبری خالقی،عضو تحریریه مجتهده امین [۱] خمینیِ کبیر فرمود: «تا شرک و کفر هست، مبارزه هست و تا مبارزه هست، ما هستیم.» (۲۹تیر۱۳۶۷) این سخنی بود که سید مرتضی را به فکر فرو برد و به این اندیشید که، چگونه می‌تواند بهتر در خدمت اسلام قرار بگیرد. از سویی دیگر، خدایانِ پوشالیِ دنیایِ مادی، نگران و هراسان به تب و تاب افتادند، در مقابل این کلام معجزه‌گون چه کنند؟ دست به کار شده و دریافتند؛ بهترین راهِ مقابله با روحیه و کلام مقاوم خمینی عظیم و پیروانش ، تمسک به روایت‌های دروغ و چنگ زدن بر چهره شریف و مقدس «دفاع مقدس» است. آری، بهترین کار، حمله به امیدآفرین‌ترین و پرافتخارترین مقطعِ تاریخیِ انقلاب اسلامی یعنی دفاع مقدس است؛ بنابر این هجمه‌ها شروع شد و بیشتر و خصمانه‌تر و ناجوانمردانه‌تر از پیش، نقش رذیلانه‌ای خویش را ایفا کردند. [۲] در مقابلِ این حرکت متکبرانه‌ی دستگاه شیطانی استکبارِ و مدعیانِ آزادی و حقوقِ بشر، سید مرتضی این هنرمندِ متعهد که جانش، فرمانِ امامش بود، با قلم روشنگر و دوربین حق‌بین خود به مبارزه برخاست تا ادایِ دینِ سخنِ برحقِ خمینیِ کبیر کرده باشد، او به روایتی آسمانی نشست و دفاع مقدس را در قابی عاشورایی به نام «روایت فتح» با آن صدای بهشتی و نجیبش به تصویر کشید و مشت محکمی بر دهان استکبار جهانی زد. او اول روایتگر روشنفکری بود که در این راه قلم زد، پایداری کرد، زیبایی آفرید و عاقبت در آغوش شهادت جای گرفت و با شهادتش، حیاتی دوباره بخشید؛ چون معتقد بود که «مرده آنست که نصیبی از حیات طیبه شهدا ندارد و اگر چنین است از ما مرده تر کیست؟ شهدا شاهد بر باطن و حقیقت عالمند و هم آنانند که به دیگران حیات می‌بخشند.» روحش شاد و سَبکِ تبیینی‌اش پُر رهرو باد. ۳] به امید برآورده شدن مطالبه‌ی امام خامنه‌ای عزیز که فرمودند: «من... این را میخواهم عرض بکنم -که این... یک مطالبه‌ی جدّی و یک آرزو است، ان‌شاءالله این آرزو برآورده بشود- کاش کسانی ‌بتوانند مثل شهید آوینی... جهاد عظیم و عمومی[دردوران کرونا] را روایت کنند ؛ همچنان ‌که شهید آوینی با آن بیان شیرین و ‌زیبا و اثرگذارِ خودش توانست جزئیّات جبهه را برای ما روایت بکند و آن را ماندگار بکند. کاش کسانی بتوانند این کار را بکنند؛ ‌هم در گفتار و هم در نوشتار و هم در کارهای هنری و نمایشها و پدیده‌های هنری‌.» بیانات در ارتباط تصویری با ستاد ملی مبارزه با کرونا(۲۱اردیبهشت ۱۳۹۹) @AFKAREHOWZAVI