eitaa logo
مجله‌ افکار بانوان‌ حوزوی
738 دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
210 ویدیو
21 فایل
*مجله #افکار_بانوان_حوزوی به دغدغه‌ی #انسان امروز می‌اندیشد. * این مجله وابسته به تولید محتوای "هیأت تحریریه بانو مجتهده امین" و "کانون فرهنگی مدادالفضلا" ست. @AFKAREHOWZAVI 🔻ارتباط با ادمین و سردبیر: نجمه‌صالحی @salehi6
مشاهده در ایتا
دانلود
. تابلوی هنری فاطمه وجگانی حجاب زنان سلاحی است برای جلوگیری از طغیان جنبه‌ی زنانگی‌؛ جنبه‌ی زنانگی گاهی بر دیگر توانایی‌های زن غلبه می‌کند. نرمش در سخن، پای کوفتن به زمین، تبرج و بروز دادن زینت ها؛ از همین جنبه‌ی زنانگی است. آشکار کردن زیبایی‌ها موجب سرکشی و طغیان زن می‌شود و او را به یک "تابلوی هنری" مبدل می‌سازد. وقتی تابلوی هنری شد، ارزش او فقط به اندازه‌ی یک تابلو است نه بیشتر!چه قیمتی دارد؟ به همان اندازه یک میلیون! چند میلیون! بالاخره ارزشش بی‌نهایت نیست، محدود است. یک زن وقتی به این مدل محدود شد تحقیر می‌شود، عمر او تباه می‌شود. از استعدادهای ناب محروم و فرصت های طلایی را از دست می‌دهد. در زمان‌هایی قبل از اسلام زن را به ارث می‌بردند ولی او را ارث نمی‌دادند. حق تملیک و گرفتن ارث نداشتند.برای کلفتی مجبورش می‌کردند و قتل او نه قصاص نه دیه داشت. بی‌احترامی که قبل از اسلام رواج داشت، زن را وارث مرد نمی‌دانستند و اگر زنان دختر به دنیا می‌آوردند یا رویشان سیاه می‌شد یا او را زنده به‌گور می‌کردند. مردی که پسر نداشت مقطوع النسل بود و این زن مهریه و نفقه ای نداشت. حتی قانون رُم که اروپا به آن افتخار می‌کند، مرد خدای خانه و محل عبادت بود. زن اگر به قتل برسد در این خانه مرد مواخذه نمی‌شود، مرد جواز فروش زن را به‌عنوان کالا دارد. حتی در قانون آنها اگر زن در خانه ی این مرد اسراف کند مرد میتواند او را غرق کند. در آیین کنفوسیوس و کیش بودایی در میان زرد پوستان ژاپن و چین، زن ارزش کمتری دارد. کنفوسیوس می‌گوید: وقتی زنت درِ خانه را برای تو باز کرد یک سیلی به او بزن، اگر تو علت را نمی‌دانی خود زن می‌داند! در بودا زن حق ندارد شوهرش را عصبانی کند هرچند مرد خیانت کند. اگر زن بعد از مرگ یا طلاق شوهر ازدواج کند از بهشت محروم است.در برهمای هند هرگاه شوهر می مرد، زن را نیز با او آتش م‌یزدند. در یهود و فرمان‌های ده‌گانه‌ی تحریف شده زن جزو چهارپایان و اموال مرد شمرده می‌شد. این گوشه‌ای از هویت زنانه و مقام زن در آیین‌های مختلف بود. اسلام؛ برای زن جایگاه، هویت، نقش، حقوق، مهریه، نفقه، حق ارث، حق انتخاب، حق ازدواج، حق مادری، حقوق اجتماعی وسیاسی.. برشمرد با رعایت تفاوت‌های زن و مرد نه تبعیض. اگر زن بخواهد فقط تابلوی هنری باشد چند ساعت باید وقتش را در آرایشگاهها سپری کند برای دلفریبی! چقدر روبه روی آیینه بایستد! چقدر به دنبال مد و لباس دلخواهش باشد تا دیگران را دلکش کند! انسان در مسابقه‌ی تن بازنده است چون همیشه یک تنی از او زیباتر است. علاوه بر اینکه این تابلوی هنری ترویج بدپوششی و بی بند و باری، کشف حجاب، عادی سازی گناه، تجاوز به ناموس، بی امنیتی و متزلزل کردن کیان خانواده، طلاق و جدایی..است، بی حرمتی به مقام زن خواهد بود. خانم وندی شلیت می‌گوید: هرچقدر زن پوشیده تر باشد محترم تر خواهد بود. زن زندگی آزادی ؛ زن زندگی سازندگی . 📚برگرفته از کتاب زن و چالش‌های جامعه؛امام موسی صدر @AFKAREHOWZAVI
8.46M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔅إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ سَيَجْعَلُ لَهُمُ الرَّحْمَٰنُ وُدًّا همانا آنان که به خدا ایمان آوردند و نیکوکار شدند خدای رحمان آنها را (در نظر خلق و حق) محبوب می‌گرداند. (96/مریم) ✍کلید محبوبیت در بین مردم دو چیزاست:ایمان و عمل صالح موقعی که انسان پاکی از دنیا می‌رود، همه اندوهگین هستند. دلیلش چیزی جز این نیست که خداوند محبت آن مومن را در دلها قرار داده است.آری، خدای رحمان، خدایی که رحمت عام او شامل حال همه موجودات می شود، این خاصیت رادر ایمان و عمل صالح قرار داده است که شخص را محبوب مردم می کند.. تولیدگر :م* صالحی @AFKAREHOWZAVI
. 💐 اینجا جمع‌ ما، جمع است؛ جمع دیدگاه‌ حوزویان در 💠 صفحه‌ی "نویسندگان حوزوی" در شبکه‌ی اجتماعی_ایرانی "ویراستی" 👇👇 🌐 https://virasty.com/HOWZAVIAN 🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃 @HOWZAVIAN
. "خانه دارمبارز" ✍نرگس سلیمانی در گعده زنانه‌شان نشسته‌ای از درآمد ماهانه‌شان می‌گویند و تو در ذهنت این سوال پدید می‌آید که آخر چه کسی درآمد شما را پرسیده است؟! حرف به عدم مشارکت مردان در کارهای منزل می‌رسد و تو بر رسم ادب هم‌صحبتی، حرف میزنی و مشارکت می‌کنی. یکی از آنان می‌گوید نمی‌دانم چرا مردان اهل کمک نیستند وقتی هر دومان باهم به منزل می‌رسیم!! صدایش را در نمی‌آوری اما خودت می‌دانی چقدر ناراحتی!؟ بعضی حرف‌ها را اگر غیرهمجنس‌هایت بگویند درد ندارد اما وقتی یک خانم این حرف‌ها را می‌زند بیشتر به دردت می‌آورد. باخودت می‌گویی یعنی رسم کمک مردان به زنان‌شان فقط در مواردی است که زن و مرد باهم به خانه می‌رسند بعد از یک روز سخت کاری بیرون ازمنزل؟!خودمانیم این وقت‌ها شیطان درون، بیشتر از هر ساعت و لحظه‌ای اذیت‌مان می‌کند که قید خانه‌داری را بزنیم! این قصه تلخ خیلی از زنان خانه‌دار است وقتی درک نمی‌شوند که آن‌ها ساعت کاری ندارند ولی بیکار نیستند و ساعت کاری‌شان در واقع به ازای یک روز است. وقتی حتی درک نمی‌شوند که اگر حتی بچه‌ای ندارند دلیل بر بیکار بودن‌شان درخانه نیست. تو اما دلت می‌خواهد این بار بجنگی با هوای نفست هوای نفسی که دوست دارد طعم استقلال مالی واستخدام رابچشد اما فکر بچه‌های آينده‌ات و دوسال‌های اول _که کامل کنار بچه بودن درشکل‌گیری شخصیت او بسیارمهم است؛ هوای نفست را کنار می‌زند هوای نفسی که دوست دارد تو هم در آن جمع زنانه_ بهتر بگویم ضدزنانه !!_ حرف برای گفتن داشته باشی! هوای نفسی که مدت‌هاست می‌گوید نفقه زندگی‌ات خیلی وقت است در مقابل افزایش تورم، خیلی کم به چشم می‌آید درمقابل کارهایی که برای این زندگی می‌کنی؛اما تو همه‌اش را کنار می‌زنی شروع می‌کنی به رشد خودت در همان محیط خانه به اینکه چگونه نیازهای درونت را با خانه‌داری وفق دهی و هردو را جلو ببری و آن وقت تو هم "یک خانه‌دار مبارزی"! همیشه که نباید با دشمن بیرونی جنگید این بار سهم‌مان جنگیدن با هوای نفس و وسوسه‌ها! @AFKAREHOWZAVI
. نقدی بر فیلم «برادران لیلا» ✍طیبه فرید برادران لیلا را دیدم. از دیالوگ های تصنعی و فیلم نامه فوق تخیلی آن که بگذریم، بلحاظ محتوا سعید روستایی همه هنرش را بخرج داده تا با یک روایت سریع، ملغمه ای از واقعیت و توهمات اغراق آمیز را در قالب یک فاضلاب متعفن فرهنگی به تصویر بکشد.شخصیت های نچسب فیلم روستایی، متعلق به هیچ جا نیستند، بطور کلی سبک زندگی مشخصی در خانواده جورابلو وجود ندارد،بهتر است بگوییم اصلا زندگی وجود ندارد،انگار سازنده می خواسته هرجوری که شده کل جهانبینی خودش را در همین یکی دو ساعت فیلم بچپاند.رفتار خانواده لیلا پر از احساسات متناقض است، و بیننده ای که دنبال کشف روابط علی و معلولی درمیان عناصر فیلم می گردد بارها غافلگیر می شود که چطور سعید روستایی گودرز را به شقایق ربط می دهد.در برادران لیلا اثری از خانواده ایرانی نیست و آنچه این جمع پراکنده نابسامان را خانواده کرده منافع شخصیست.مشکلات اجتماعی جانبدارانه مطرح می شود اما سازنده آن را بی نتیجه و عقیم می گذارد، گویا هیچ راه برون رفتی از مشکلات وجود ندارد.در حالی برخی سعی می کنند برادران لیلا را در قالب یک فیلم مهم بولد کنند، که منهای برخی از صحنه ها مثل مشکلات اقتصادی، خانواده جورابلو هیچ درصد از جامعه ایرانی نیستند! در جای جای فیلم نوید محمد زاده در نقش روشنفکرترین و پاکترین شخصیت خانواده آجرلو با دیالوگ مغالطه آمیز "مسائل آدم ها به دیگران هیچ ربطی ندارد" آب اباحیگری را روی ذهن مخاطب می ریزد. کاراکتر زن در برادران لیلا شباهت زیادی به زن در سِفر پیدایش تورات دارد! وقتی که لیلا در شب عروسی پسر فامیل پدری اش دست همه مردهای خانواده را در پوست گردو می گذارد!و در دیالوگ برادرش عامل بدبختی همه می شود. لیلا در عین حال که پر از نفرت است اما خیرخواه ترین و معقول ترین شخصیت فیلم است،و مخاطب در این جمع اضداد می ماند. شخصیت پردازی روستایی در برادران لیلا مفتضح است و مخاطب درک نمی کند که کاراکترها چطور به این مرحله رسیده اند! مجموعا فیلم افتضاحی بود و دقیقا نگرش فضای شبه روشنفکری را به جامعه ایرانی نشان می داد! فیلمی که در جشنواره کن برای مخاطب غیر ایرانی خود، جامعه ایرانی را در رقت انگیز ترین شکل ممکن به تصویر کشید. جامعه ای که برای درمان یک عنصر سالم ندارد..... منطقی ترین پایان، در جهانبینی حاکم بر فیلم برادران لیلا، چیزی جز پایانی که کیومرث پور احمد برای خودش رقم زد نیست! برادران لیلا مفتضح بود! @AFKAREHOWZAVI
✍️فخری مرجانی یك ساختمان را با پیچیدگی‌ها و ریزه‌كاری‌هایش در نظر بگیرید. این ساختمان، قبل از اینکه به وجود بیاید و ساخته شود، روی نقشه به‌صورت خطوط وجود داشت. قبل از آن‌ هم در ذهن آقای مهندس و از آن قبل‌تر در قوه عقل آقای مهندس وجود داشت. اول در قوه عقل بود، به ذهن حركت كرد و بعد با ابزار خاصی از عالم مجرد به عالم ماده آمد و ساخت ساختمان شروع شد. بنابراین، این ساختمان قبل از ساخت با تمامی جزئیاتش در نظامی دیگر وجود داشت و در آن نظام، تابع خصوصیات و ویژگی‌های خاص آن نظام بود؛ زیرا هر نظامی خصوصیات خودش را دارد؛ ذهن، عقل خاصیت خودش را دارد. در این عالم ماده (دنیا)، در و پنجره و ستون‌ها و دیوارها و...؛ هرکدام از مواد متفاوت و حتی متضاد هم ساخته شده‌اند و مجموعۀ این‌ها، ساختمان شده است. درحالی‌که همۀ این‌ها در قوۀ عقل، همه از یک جنس بودند. صورت آن‌ها با هم متفاوت بود، اما یك جنس بیشتر نداشت و آن نور عقل بود. ساختمانی که در بیرون درست می‌كنیم، کوچک‌ترین فرقی با آنچه در ذهن است، ندارد. اما موجودیت این ساختمان، تسلیم نظام این عالم است و موجودیت آن ساختمان، تسلیم نظام آن عالم است. اینجا آهن می‌پوسد و وزن و حجم و... دارد، اما آنجا ندارد. آن ساختمان، در قوه عقل است؛ در عین ‌حال، جدای از آن است. داخل قوه عقل است، اما نه مانند داخل‌بودن آب در لیوان یا ساختمان در محله. ساختمان، غیر از قوه عقل است؛ چون صورت پیدا کرد، اما عقل صورت ندارد و مثل این عالم نیست. از همه مهم‌تر اینکه، اول ساختمان در قوه عقل به وجود آمد، بعد از آن به این عالم آمد و این ساختمان شد. نکته مهم اینکه؛ فرق من با این ساختمان در این است كه ساختمان نمی‌تواند بفهمد كه قبلاً در روح مهندس بودم، از آنجا به عالم عقل رفتم و بعد به ذهن و نقشه و در نهایت به عالم ماده رسیدم؛ اما انسان چنین استعدادی دارد كه می‌تواند در خود فرو برود و هر چه دقیق‌تر فرو برود، بفهمد كه من قبلاً در عالم دیگری بودم و از آنجا فرود آمدم. انسانی كه در درون دنیا زندانی است، چه حالی پیدا می‌كند وقتی به‌ جایی كه از آنجا آمده است، برسد؟ چه احساسی پیدا می‌كند؟! اینجا است كه خداوند در سوره تین می‌فرماید: «لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسانَ فِی أَحْسَنِ تَقْوِیمٍ ثُمَّ رَدَدْناهُ أَسْفَلَ سافِلِینَ»؛ ما اصل حقیقت انسان را در بهترین صورت آفریدیم. صورت یعنی ساختار آفرینش او بهترین قوام را دارد. یعنی تمامی تجهیزاتی كه برای برگشتن به این عالم نیاز دارد، تماماً به او داده‌ایم، آن‌ هم به زیباترین وجه (البته منظور، جنس انسان است؛ نه این پوست و صورت مادی سیاه‌ و سفید و...). مثل یك هواپیما كه تمامی تجهیزات لازم برای پرواز در اختیار او است و می‌تواند یك پرواز موفق انجام دهد؛ یعنی قوام این هواپیما به او داده ‌شده است. @AFKAREHOWZAVI
🔖 قلمِ شهید ✍ کبری خالقی،عضو تحریریه مجتهده امین [۱] خمینیِ کبیر فرمود: «تا شرک و کفر هست، مبارزه هست و تا مبارزه هست، ما هستیم.» (۲۹تیر۱۳۶۷) این سخنی بود که سید مرتضی را به فکر فرو برد و به این اندیشید که، چگونه می‌تواند بهتر در خدمت اسلام قرار بگیرد. از سویی دیگر، خدایانِ پوشالیِ دنیایِ مادی، نگران و هراسان به تب و تاب افتادند، در مقابل این کلام معجزه‌گون چه کنند؟ دست به کار شده و دریافتند؛ بهترین راهِ مقابله با روحیه و کلام مقاوم خمینی عظیم و پیروانش ، تمسک به روایت‌های دروغ و چنگ زدن بر چهره شریف و مقدس «دفاع مقدس» است. آری، بهترین کار، حمله به امیدآفرین‌ترین و پرافتخارترین مقطعِ تاریخیِ انقلاب اسلامی یعنی دفاع مقدس است؛ بنابر این هجمه‌ها شروع شد و بیشتر و خصمانه‌تر و ناجوانمردانه‌تر از پیش، نقش رذیلانه‌ای خویش را ایفا کردند. [۲] در مقابلِ این حرکت متکبرانه‌ی دستگاه شیطانی استکبارِ و مدعیانِ آزادی و حقوقِ بشر، سید مرتضی این هنرمندِ متعهد که جانش، فرمانِ امامش بود، با قلم روشنگر و دوربین حق‌بین خود به مبارزه برخاست تا ادایِ دینِ سخنِ برحقِ خمینیِ کبیر کرده باشد، او به روایتی آسمانی نشست و دفاع مقدس را در قابی عاشورایی به نام «روایت فتح» با آن صدای بهشتی و نجیبش به تصویر کشید و مشت محکمی بر دهان استکبار جهانی زد. او اول روایتگر روشنفکری بود که در این راه قلم زد، پایداری کرد، زیبایی آفرید و عاقبت در آغوش شهادت جای گرفت و با شهادتش، حیاتی دوباره بخشید؛ چون معتقد بود که «مرده آنست که نصیبی از حیات طیبه شهدا ندارد و اگر چنین است از ما مرده تر کیست؟ شهدا شاهد بر باطن و حقیقت عالمند و هم آنانند که به دیگران حیات می‌بخشند.» روحش شاد و سَبکِ تبیینی‌اش پُر رهرو باد. ۳] به امید برآورده شدن مطالبه‌ی امام خامنه‌ای عزیز که فرمودند: «من... این را میخواهم عرض بکنم -که این... یک مطالبه‌ی جدّی و یک آرزو است، ان‌شاءالله این آرزو برآورده بشود- کاش کسانی ‌بتوانند مثل شهید آوینی... جهاد عظیم و عمومی[دردوران کرونا] را روایت کنند ؛ همچنان ‌که شهید آوینی با آن بیان شیرین و ‌زیبا و اثرگذارِ خودش توانست جزئیّات جبهه را برای ما روایت بکند و آن را ماندگار بکند. کاش کسانی بتوانند این کار را بکنند؛ ‌هم در گفتار و هم در نوشتار و هم در کارهای هنری و نمایشها و پدیده‌های هنری‌.» بیانات در ارتباط تصویری با ستاد ملی مبارزه با کرونا(۲۱اردیبهشت ۱۳۹۹) @AFKAREHOWZAVI
روز شکرگزاری ✍ چمن‌خواه جنگ بدر نقطه عطفی در تاریخ رسالت پیامبراکرم(صلی‌الله‌علیه‌و‌آله) بود. در صدر اسلام مسلمان‌ها به شدت مورد ظلم و آزار و اذیت واقع می‌شدند و قدرت مقابله با دشمنان را نداشتند. با گسترش اسلام و بیشتر شدن تعداد مسلمانان پیامبر اکرم (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله) از جانب خدا اذن گرفتند تا در برابر تعدی‌های مشرکان، مقابله به مثل نمایند. تا اینکه جنگ بدر رخ داد و ضربه سختی به دشمنان وارد شد. در این جنگ، امدادهای الهی موجب شد که مسلمانان با شمار کم و امکانات ناچیز، پیروز شوند و ضربه‌ای بزرگ بر قریش وارد آورند. آن‌ها به قدرت الهی متکی بودند و وقتی کفار بنا کردند به شعار دادن و نام بت‌های خود را آوردن، پیامبر فرمود به مسلمانان بگویید: اَللهُ مَولانا وَ لا مَولی‌ لَکُم؛ خدا مولای و پشتیبان ما است، قدرت ما متّکی به قدرت او است و شما مولای ندارید. خدای متعال در جنگ بدر به فرشتگان خودش امر کرد از مجاهدین فی‌سبیل‌الله حمایت کنند. خدا همه‌جا از انسان‌های مخلص حمایت می‌کند. 🍃به امید پیروزی نهایی مسلمانان بر دشمنان اسلام.🍃 @AFKAREHOWZAVI
. شب قدر نجمه صالحی باران، طراوت، سرسبزی و لحظه‌های شیرین سجود و سکوت! باران که می‌بارد، زنده می‌شویم از میان ثانیه‌های دلتنگی؛ از لحظات مانای زندگی، چشمان بارانی هنگام دعا و یقین به اجابت است و در پسِ آن، دیدار رنگین‌کمان و استشمام هوای پاک! با نمایان شدن رنگین‌کمان سر را رو به آسمان می‌بریم تا نقاشی زیبای خدا را تماشا کنیم و در ذهن ثبت! در زندگی هم لحظاتی است که این رنگین‌کمان نمایان‌تر می‌شود و در خاطر جاوید؛ گویی هرچه به‌دست آورده‌ایم، مدیون آن دم هستیم و شب قدر یکی از آن اوقات تاثیرگذار است. در این زمان خاص، پس از جاری شدن "هزار و یک" نام جلاله معبود، بر زبان و باریدن اشک ندامت و درخواست مکرر برای رهایی از آتش دوزخ، خود را در حصن حصین خدا در امان خواهیم دید و رنگین کمان امید، در دل‌مان ظاهر می‌شود. زیبایی شب قدر در ابهامش است و سه بار فرصت است تا الماس وجود صیقل یابد، گاهی تا تراش نخوریم مفید نخواهیم بود! رنج و گنج! تقدیر در شب نوزدهم و ابرام در شب بیست و یکم و امضا در شب بیست و سوم رقم می‌خورد*. در شب بیست و سوم ماه مبارک رمضان، آن‌گاه که آسمان به زمین نزدیک است با اوج گرفتن در آسمان دعا و پرواز دل به سوی دعای اللَّـهُمَّ کن لولیک الحجة بن الحسن... سلامتی صاحب الزمان عجل الله فرجه و ظهور را از خداوند طلب می‌کنیم و این چنین حس امید در در درون‌مان جوانه می‌زند. حس خاصی که در ادامه‌ی حیات، ما را محکم و استوار می‌سازد. حس امید و تلاش برای ساختن فردا، حس آماده شدن، حس تغییر، حس ساختن و نو شدن؛ فقط کافی‌است به آسمان دل توجه کنیم. آسمان دل که بارانی شود، فکر و ذهن جز در حریم پروردگار در جای دیگری مشغول نیست. آن وقت است که رنگین‌کمان با پای خودش به سرزمین دل وارد می‌شود تا پاداش بارانی شدن قلب صادق و پاک را این‌گونه هدیه دهد. گاهی باید به آسمان نگریست، تا رنگین‌کمانی شدن دل، چند قدم فاصله است؛ لحظه‌ها را دریابیم! . *قال‌الصادق‏(ع): التَّقدیرُ فی لَیلَةِ تِسعَ عَشرَةَ و الإبرامُ فی لَیلَةِ إحدی و عِشرینَ و الإمضاءُ فی لَیلَةِ ثلاثَ و عِشرینَ/مقدّرات در شب نوزدهم تعیین، در شب بیست و یکم تأیید و در شب بیست و سوم ماه [رمضان] امضا می‏‌شود./الکافی، ج 4، ص 159. @AFKAREHOWZAVI
" ببين هزاران کهکشان در آسمان وجود دارد. يکي‌اش راه شيري است. سياره‌هاي زيادي در آن هست که يکي‌اش زمين است.کره زمين قاره‌هاي متفاوتي دارد . يکي‌اش همين زميني است که ما روي آن زندگي مي‌کنيم ... ما هم ذره‌اي در اين مجموعه هستيم . حالا ببين اين حرفي که شما مي‌گوييد، جايش در اين مجموعه ی با شکوه کجا است؟ " سید شهیدان اهل قلم مرتضی آوینی -۲۰فروردین روز هنر انقلاب اسلامی -سالروز شهادت سید مرتضی ۱۳۷۲ ه‌.ش @AFKAREHOWZAVI