eitaa logo
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
3.9هزار دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
154 ویدیو
78 فایل
❖ مدرسه علوم انسانی اسلامی [ آیه ] مجموعه ای‌ است که سعی دارد در عرصه ترویج گفتمان تحول علوم انسانی قدم بردارد. ❃ آدرس سایت: http://www.nsayeh.com ❃ مدیر مسئول: @hamedshams ❃ معاونت علمی و آموزشی: @saeed_karimdadashi ❃ ادمین: @Mahdiniksefat
مشاهده در ایتا
دانلود
6.47M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📌 به چه معناست؟ 💢در جهان اسلام، به دلیل اینکه علم در معنای حسی و تجربی آن مقید نیست، تبیین این علوم به دانش تجربی محدود نمی ‏شود، بخش تفسیری آن در تقابل با بخش تبیینی قرار نمی‏گیرد، بلکه خود از خصلت تبیینی برخوردار است و تفسیر با تبیین همراه است و از برهان استفاده می ‏کند و بخش انتقادی آن نیز به مرجعیت اراده انسان‏ها در ساخت معنا باز نمی ‏گردد؛ بلکه به مرجعیت حقیقت و عدالت نسبت به همه حقایق و امور فرهنگی-اجتماعی بازگشت می ‏کند. یعنی در جهان اسلام سه ویژگی تبیینی، تفسیری و انتقادی ‏بودن را دارد. ⭕️ برای شرح بیشتر منابعی پیشنهاد می شود: 📃 مقاله ” روش شناسی علوم انسانی با رویکرد اسلامی ” نوشته حجت الاسلام حمید پارسانیا 📃 مقاله ” بازسازی علم مدرن و بازخوانی علم دینی ” نوشته حجت الاسلام حمید پارسانیا 📃 مقاله ” نظریه و فرهنگ ” نوشته نوشته حجت الاسلام حمید پارسانیا 📙 کتاب ” جهان های اجتماعی ” نوشته نوشته حجت الاسلام حمید پارسانیا 📗 کتاب ” ما و علوم انسانی ۳″ مجموعه نشست های سومین دوره مقدماتی طرح ملی گفتمان نخبگان علوم انسانی 📘 کتاب ” ما و علوم انسانی ۲ ” مجموعه نشست های دومین دوره مقدماتی طرح ملی گفتمان نخبگان علوم انسانی لینک کانال ↙️↙️ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 💢 باید جامعه ساز باشد و بر ویژگی ها و فضایل مشترک انسان و فرشتگان تاکید کند و این ویژگی ها را احیاء و ترویج کند در حالی که از منظر غرب، انسان تنها حیوانی است که حرف می زند. لینک کانال ↙️↙️ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 خامنه‌ای پس از محمد (ص) 💢 کاریکاتور، هنر است؛ مثل شعر. اما همانجور که «هجو»، شعر را فحش می کند؛ اغراض سیاسیِ شارلی ابدو هم کاریکاتور را فحش می کند. ⭕️ فحش بطور معمول فرمان مقابله و دشمنی از سوی آدم زبون و بی چاره است. ⭕️ وقتی دست با چکش کوبیده شود، فرمان مقاومت و مقابله با سوزشِ درد را آدم بی ادب با فحش بروز می دهد. ⭕️ ناتوانی مقابل یک رقیب قویِ پیروز هم با فحش تسلی می گیرد! ⭕️ ظاهراً ملاها، جهان جدیدی بنیان نهاده و از مرزهای کشورشان صادر شده است و ظاهرا بدجور ارزشهای منافقانه و دروغین را به چالش کشیده که به کاریکاتور هجو روی آورده اند! ⭕️ آیا شارلی ابدویِ احمق دانست بعد از چند بار اسلام هراسی اش با کاریکاتورِ هجو علیه (ص)، حالا با فراخوان کاریکاتور علیه ، باصدای بلند گفت: ادامه (ص) است! ⭕️ این موجب اتحاد بیشتر جهان اسلام حول خواهد شد.ان شاءالله. استاد حجت الاسلام لینک کانال ↙️↙️ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 💢 یکی از ارکان اصلی و اساسی مدنیت معاصر غربی، حوزه است؛ یعنی تغییر نگاه به انسان و جامعه و غایات حیات جمعی و ارزش‌های انسانی، جامعه و تمدنی جدید را بنا نهاد. لینک کانال ↙️↙️ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
📌 #چیستی_و_ضرورت_علوم_انسانی_اسلامی 💢 یکی از ارکان اصلی و اساسی مدنیت معاصر غربی، حوزه #علوم_انسانی
💢 یکی از ارکان اصلی و اساسی مدنیت معاصر غربی، حوزه است؛ یعنی تغییر نگاه به انسان و جامعه و غایات حیات جمعی و ارزش‌های انسانی، جامعه و تمدنی جدید را بنا نهاد. بر اساس این تحلیل، باید بپذیریم که پی‌ریزی ، نیازمند ایده‌های نو در عرصه‌های مختلف حیات انسانیِ برخاسته از اصول، ارزش‌ها و مبانی اسلامی است. اگر ما با مدنیت معاصر غربی در کلیت آن مشکل‌داریم و می‌خواهیم طرحی نو درافکنیم، باید الزامات این پی‌ریزی طرح نو را برآورده کنیم. یکی از آن الزامات، پی‌ریزی است. ⭕️ آنچه در تعابیر مقام معظم رهبری با عنوان الگوی اسلامی- ایرانی پیشرفت مطرح ‌شده ­است، این معنا را در پی دارد که ما برای نیازمند نقشه راه هستیم. چگونه می‌شود بدون و نقشه راه، تمدن سازی کرد؟ عرصه زندگی، یعنی اقتصاد و سیاست، مناسبات فرهنگی و آموزشی، قضایی و کیفری، مناسبات تقنینی، خانواده و مانند آن، چگونه می‌تواند بدون اینکه به یک شکوفایی در علوم انسانی رسیده ­باشد وجه تمدنی پیدا کند. اگر ما در حوزه سیاست، فلسفه سیاسی متناسب با آموزه‌های دینی خودمان را تنقیح نکنیم، اگر حقوق اساسی و حقوق سیاسی خودمان را متناسب با ارزش‌های اسلامی تعریف نکنیم، اگر عدالت سیاسی را آن‌گونه که برخاسته از اصول ارزش‌های اسلامی است تئوریزه و صورت‌بندی نظری نکنیم چگونه می‌توانیم در عرصه سیاست به وجه تمدنی اسلام برسیم. بنابراین، دستیابی به اندیشه اسلامی در حوزه‌های مختلف حیات انسانی که هر کدام یکی از اضلاع است، اساسی‌ترین کار برای رسیدن به این هدف است. استاد لینک کانال ↙️↙️ 🆔 @olum_ensani_eslami
📌 (ره) 💢 ‏_انسانى‏ احتیاج به يك انسانهاى متعهد دارد. انسانى كه تعهد به قواعد اسلام ندارد و تعهد به آن زيربنايى كه است ندارد، در ‏_انسانى‏ نمى‏تواند عملى انجام بدهد الّا انحراف‏. (صحيفه امام، ج‏14، ص: 292) لینک کانال ↙️↙️ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
16.59M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📌 💢 فرایند تحول در چند گام قابل تبیین است: گام اول: شناساندن مبانی اسلام به عالمان علوم‌انسانی است؛ یعنی نشان‌دهیم که هستی‌شناسی اسلام چیست؟معرفت‌شناسی‌اش چیست؟ انسانی‌شناسی‌اش چیست؟ استاد لینک کانال ↙️↙️ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
📌 #نقش_علوم_مبنایی_در_علوم_انسانی_اسلامی 💢 فرایند تحول در چند گام قابل تبیین است: گام اول: شناساندن
⭕️ گام اول: مثلا بحثهایی در مبانی انسان‌شناسی داریم که شامل انسان‌شناسی عام است و از این انسان‌شناسی عام یک انسان‌شناسی خاص در اقتصاد، سیاست و مدیریت بیرون می‌آید؛ لذا اول آن انسان‌شناسی عام که بر انسان‌شناسی خاص تأثیر می‌گذارد، آموزش داده شود و سپس، انسان‌شناسی عام و خاصی که غربیها دارند را هم نشان بدهیم تا تفاوت‌های ما با آنان مشخص شود. ⭕️ گام دوم: ایجاد بستری مناسب برای نقد نظریه‌های علوم‌انسانی است؛ باید یک فضای نقد نظریه‌های علوم‌انسانی در کشور ایجاد شود تا ابهت علوم‌انسانی‌غربی شکسته شود. این نقد نیز می‌تواند شامل نقد مبنایی یانقد بنایی یا هر نوع نقدی باشد. مهم اینست که فقط نقد کنند تا جسارت نقد و روحیه اندیشیدن در اینها ایجاد شود. ⭕️ گام سوم: این است که مبانی علوم انسانی اسلامی را به جای مبانی علوم انسانی جایگزین کنیم؛ یعنی هر یک از اساتید علوم انسانی روی یک نظریه کار کنند و نشان بدهند که مبانی علوم انسانی غربی و مبانی علوم انسانی اسلامی ما چیست؟ و اگر این دو جایگزین یکدیگر شوند، چه بلایی سر نظریه می‌آید؟ ⭕️ گام چهارم: تدوین و انتقال روش‌شناسی علوم انسانی اسلامی است؛یعنی از میان پاردایم‌های و پسامدرن، روش‌شناسی علوم انسانی خودمان را منتقل کنیم. ⭕️ گام پنجم: این است که با روش‌شناسی به تولید نظریه علوم‌انسانی بپردازیم. البته شکی نیست که هرچه جلوتر می‌رویم تعداد اساتید علوم‌انسانی کمتر می‌شوند؛ یعنی ما نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم که عالمان علوم‌انسانی از ابتدا نظریه‌پردازی کنند اما این امکان وجود دارد که تعداد ناقدان نظریه‌های علوم‌انسانی بیشتر باشد؛ لذا هرچه جلوتر می‌رویم طبیعتا تعداد افراد کمتر می‌شوند، لکن کیفیت آنها بالاتر است و حتی می توانند حتی جریان سازی کرده و مکاتبی را در علوم‌انسانی ایجاد کنند. لینک کانال ↙️↙️ 🆔 @olum_ensani_eslami
📌 💢 اگر ادعا داریم در زمینه علوم انسانی قصد تحول داریم باید متناسب با این داعیه مجاهدت کنیم و سرمایه علمی و مادی بگذاریم و باید بسیج هماهنگی در میان علما و فضلا ایجاد شود، بحث تحول در علوم انسانی کاری نیست که بتوان با دو یا پنج ماه کار آن را انجام داد بلکه باید بر اساس مبانی اسلامی و قرآنی سراغ این علوم رفت و از هرگونه تعجیل در این مباحث خودداری کرد. لینک کانال ↙️↙️ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 💢 آنچه می تواند را متحوّل كند شناخت انسان است از يک سو، شناخت جهان است از سوی ديگر، معرفت پيوند انسان و جهان است از سوی سوم. اضلاع اين مثلث مبارک و ميمون اگر مشخص بشود انسان طرزی را پايه‌گذاری می كند كه با علوم تجربی و رياضی هماهنگ باشد و طرزی علوم تجربی و رياضی را پايه‌گذاری می كند كه با هم‌آوا باشد همه علوم ارتباط مستقيم يا غير مستقيم با انسان دارند. لینک کانال ↙️↙️ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 💢 مسئله این است که وقتی می‌خواهیم عهد دیگری داشته باشیم، تکلیف ما با این علوم انسانی که حافظ هستند چه می‌شود؟ یعنی با حفظ عهد خود باید الگوی پیشرفتی طراحی کنیم که لازمه ی این ، تفکر در موجود می باشد. ⭕️ اگر ما بر یک عهدی می‌خواهیم باشیم، اما در عهد دیگری زندگی کنیم این «دو عهدی» ممکن است به «بحران هویت» تبدیل بشود؛ یعنی نه این بشود و نه آن. ⭕️ این است که چه کنیم تا در عین حال که می‌خواهیم الگوی پیشرفت داشته باشیم و پیشرفت کنیم، بر عهد خود نیز استوار باشیم. این استواری، اقتضایش تحول در است. ⭕️ همانگونه که مقام معظم رهبری درباره الگوی پیشرفت مبتنی بر علم ایرانی اسلامی بیان نموده اند: 🔻( این جوامع اگرچه پیشرفت‌هایی نیز داشته‌اند اما پیشرفت‌ها تا اعماق آن جوامع نفوذ نکرده و به «، ، و » منتهی نشده است؛ بنابراین ما باید الگوی پیشرفت بومی خود را متکی بر مبانی اسلامی و فرهنگ ایرانی، تعریف و ارائه کنیم. لازمه‌ی تحقق این موضوع، تحقیقات عمیق اسلامی و ارتباط وثیق و پیوسته با حوزه‌های علمیه و فضلای متفکر، آگاه و مسلط بر مبانی ، و است.۱۳۹۵/۰۲/۰۶) ⚠️ البته باید به این بحث توجه نمود که رابطه ی و ، رابطه ی بده و بستانی می باشد!! لینک کانال ↙️↙️ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 💢 در ، به دلیل اینکه علم در معنای حسی و تجربی آن مقید نیست، تبیین این علوم به محدود نمی ‏شود، بخش تفسیری آن در تقابل با بخش تبیینی قرار نمی‏گیرد، بلکه خود از خصلت تبیینی برخوردار است و تفسیر با تبیین همراه است و از برهان استفاده می ‏کند و بخش انتقادی آن نیز به مرجعیت اراده انسان‏ها در ساخت معنا باز نمی ‏گردد؛ بلکه به مرجعیت حقیقت و عدالت نسبت به همه حقایق و امور فرهنگی-اجتماعی بازگشت می ‏کند. یعنی در جهان اسلام سه ویژگی تبیینی، تفسیری و انتقادی ‏بودن را دارد. ⭕️ برای شرح بیشتر منابعی پیشنهاد می شود: 📃 مقاله ” روش شناسی علوم انسانی با رویکرد اسلامی ” نوشته حجت الاسلام حمید پارسانیا 📃 مقاله ” بازسازی علم مدرن و بازخوانی علم دینی ” نوشته حجت الاسلام حمید پارسانیا 📃 مقاله ” نظریه و فرهنگ ” نوشته نوشته حجت الاسلام حمید پارسانیا 📙 کتاب ” جهان های اجتماعی ” نوشته نوشته حجت الاسلام حمید پارسانیا 📗 کتاب ” ما و علوم انسانی ۳″ مجموعه نشست های سومین دوره مقدماتی طرح ملی گفتمان نخبگان علوم انسانی 📘 کتاب ” ما و علوم انسانی ۲ ” مجموعه نشست های دومین دوره مقدماتی طرح ملی گفتمان نخبگان علوم انسانی لینک کانال ↙️↙️ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b