eitaa logo
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
3.6هزار دنبال‌کننده
973 عکس
147 ویدیو
69 فایل
❇️ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه مجموعه ای‌ است که سعی دارد در عرصه ترویج گفتمان تحول علوم انسانی قدم بردارد. ◽️آدرس سایت: http://www.nsayeh.com ◻️مدیر مسئول: @hamedshams ◽️معاونت علمی و آموزشی: @saeed_karimdadashi ◽️ادمین: @Mahdiniksefat
مشاهده در ایتا
دانلود
| | ❖ گزیده‌ای از بیانات استاد حمید پارسانیا در نشست «ایده‌های دانشگاه اسلامی؛ وحدت حوزه و دانشگاه» • ایده دانشگاه اسلامی در دوران معاصر ایده‌ای متأخر است. زمینه اجتماعی و سیاسی ایده مذکور نیز این است که ما در مواجهه با قدرت غرب، نخست سیاست آن را درک کردیم و پس از آن‌که بدان التفات پیدا کردیم و پیامدهای آن را متوجه شدیم، با معنای مدرن علم آشنا شدیم و دریافتیم که در حاشیه فرهنگ مدرن و متناظر به فرهنگ بیرونی رشد و تکوین یافته است. • پس از آن نیز به علوم پایه که زیرساخت دستیابی به تکنولوژی مدرن را ایجاد کرده است پی بردیم و در ادامه نیز متوجه شدیم که همه آنها مبتنی بر فلسفه‌های مدرن به صورت‌بندی عالم پرداخته است. و همه این‌ها نهاد علم و مطالعات مرتبط با خود را ایجاد می‌کند. • در این میان وقتی احساس چالش در مقابل ایده دانشگاه صورت گرفت و مسأله مواجهه فعال با علوم مدرن صورت گرفت، باز هم برای نقد چالش‌های موجود در غرب، به سراغ بخش‌های مختلف آن مثل رویکردهای انتقادی رفتیم و همینجا است که باز هم همچنان عقل و عقلانیت تاریخی موجود در جهان اسلام، در حاشیه قرار دارد و هیچ‌گاه به متن تبدیل نشده است. • • • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه برگزار می کند! ◽️فلسفه تحلیلی و علوم انسانی اسلامی ▫️استاد مجتبی رستمی کیا 🔹 دوشنبه ۲۷ آذر ماه / ساعت ۱۵تا۱۷ 🔸 برای اطلاعات بیشتر و ثبت نام 💻 https://nsayeh.com/?p=6093 • • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 • کتاب «ایده دانشگاه» که مجموعه ای از نوشته هایی از کانت، هایدگر، گادامر، یاسپرس، هابرماس، دریدا، جان سرل، نیومن، پولاک، مک‌اینتایر، هوفستتر است که درباره رسالت و روح دانشگاه تاملات خود را تقریر نموده اند و سعی کرده اند رسالت کنشگرانِ دانشگاه را توسط ایده‌های فلسفی تعیین کنند. • این کتاب نشان می‌دهد که فیلسوفان مغرب زمین از کانت به بعد، مفصلاً به بحث و نظریه‌پردازی درباره هویت فلسفی دانشگاه اقدام کرده‌اند در حالیکه در ایران حتی اهل فلسفه هم توجه چندانی به اندیشه‌ورزی درباره موضوع دانشگاه نداشته اند و بدون توجه به کانتکس فکری ، فرهنگی و تاریخی دانشگاه از آن الگو برداری نموده اند . این کتاب می‌تواند سرآغازی برای مواجهه دانش پژوهان با مسئله «ایده دانشگاه» باشد. • • • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
| | ❖ چرا علم دینی طرح برآمده از انقلاب اسلامی نیست؟ • آیا علم دینی مقوله ایدئولوژیک می باشد؟ علم دینی بر آمده از برهان بوده یا امری قائم به سیاست است؟ نسبت علم دینی و انقلاب اسلامی چه نوع نسبتی می باشد؟ چرا ما ادعا می کنیم که علم دینی طرح برآمده از انقلاب اسلامی نیست؟ حدوسط علم دینی پیشینی است یا پسینی؟ • • • هیئت تحریریه مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
#علم_دینی | #انقلاب_اسلامی | #جمهوری_اسلامی ❖ چرا علم دینی طرح برآمده از انقلاب اسلامی نیست؟ • آیا
• شکل گیری علم به معنای مجموعه گزاره ها منوط به عوامل معرفتی و غیر معرفتی متعددی می باشد که از جمله مباحث معرفتی می توان به جنبه های واقع ، هستی و ارزش شناسی آن اشاره کرد. • در کنار عوامل معرفتی ، عوامل غیر معرفتی در شکل گیری هویت علم نقش سازنده ای دارند به عنوان نمونه می توان به بستر فرهنگی ، اقتضائات اجتماعی ، ویژگی های روحی و روانی اندیشمندان ... اشاره نمود البته در نگاه فلاسفه مسلمان این مولفه ها ارکان علم قلمداد نمی شوند و نمی توانند دلیل محکمی برای این مسئله باشند. • امور معرفتی با ابتناء به بدیهیات ، امری فرا زمانی و مکانی تلقی می شوند اگر چه ممکن است مواجهه اندیشمندان با آن ها در بستر تاریخ شکل بگیرد لذا علم در کنار مولفه های واقع ، هستی و ارزش شناختی ثابت دارای مولفه های دیگری نیز می باشد. • در جهان اسلام قبل از مدرنیته ذیل مباحث سعه و ضییق قلمرو دین یا نسبت عقل و نقل یا عقل و دین سخن از علم دینی به صورت پنهان در ادبیات اکثر اندیشمندان اسلامی وجود داشته است. • پس از ورود مدرنیته به جهان اسلام صورت بندی جدیدی بین علوم برآمده از مدرنیته و علم دینی شکل گرفت و جریان های مختلفی در زیست جهان اسلامی سعی کردند طرح های در این باب ارائه نمایند که می توان به صورت نیمه صریح در نوشته های سید جمال الدین اسد آبادی _رساله نیچریه_ و حتی طرح جمع بین پوزتیویسم «نیچر» با اسلام ، احمد خان هندی _تفسیرالقرآن و هوالهدی و الفرقان_ و طرح ابوالاعلی مودودی_اهل پاکستان_جویا شد. • بین جریان اولیه تا انقلاب اسلامی ، گروه و نهاد های در راستای تحقق علم دینی چه در ایران و چه خارج از ایران شکل گرفتند به عنوان نمونه تشکیل جمعیت جامعه شناسان مسلمان در آمریکا و کانادا در سال ۱۹۷۲ و همایش جهانی اقتصاد اسلامی در جده در سال ۱۹۷۴ و ۱۹۷۹ و همایش تعلیم و تربیت اسلامی در مکه در سال ۱۹۷۷ _سید حسین نصر از مدعوین آن بوده است_ را می توان از کار های دانست که در این بازه زمانی به عرصه علم دینی ورود کرده اند. • اگر چه بعد از انقلاب اسلامی انگیزه برای دستیابی به این مسئله مضاعف تر شده است ولی با مطالب پیش گفته مشخص می شود که دغدغه علم دینی از قبل تشکیل حکومت اسلامی مورد توجه بوده و مختص به جمهوری اسلامی نیست بلکه خود جمهوری اسلامی گزاره ای بر آمده از یک نظریه علم دینی _ولو غیر صریح_ می باشد. ▫️منظور از اصطلاح علم در این نوشته به معنای مجموعه گزاره های که متشکل از گزاره های صحیح و غیر صحیح در کنار هم می باشند. • • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
| | ❖ سید حسین نصر • نصر در دوران پهلوی ریاست دانشکده ادبیات و سپس معاونت دانشگاه تهران را برعهده داشت. دکتر نصر در سال ۱۳۵۱ با حکم محمد رضا پهلوی به ریاست دانشگاه صنعتی آریامهر «دانشگاه صنعتی شریف امروز» منصوب شد. فرح دیبا _ پهلوی دکتر نصر را در سال ۱۳۵۲ مامور کرد تا با حمایت وی مرکزی برای مطالعه و آموزش فلسفه تأسیس کند. در سال ۱۳۵۳، انجمن شاهنشاهی فلسفه «موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران امروز» بنیاد شد و بسیاری از پژوهشگران از جمله هانری کربن و توشیهیکو ایزوتسو در آنجا گرد آمدند. • • • معرفت جاودان ج۳ / زندگی نامه و فهرست آثار سید حسین نصر/ ص۱۱۷و ۱۱۸ • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
#علم_دینی | #علوم_انسانی_اسلامی | #علم_مدرن ❖ سید حسین نصر • نصر در دوران پهلوی ریاست دانشکده ادب
• من ، عبدالله نصیف ، رئیس وقت دانشگاه ملک عبدالعزیز جده ، سید علی اشرف استاد مسلمان و مشهور بنگلادشی و تعداد دیگری از صاحب نظران تعلیم و تربیت اسلامی چند سال روی این طرح کار کرده بودیم. این همایش به چند سال روی این طرح کار کرده بودیم. • این همایش به تاسیس چند دانشگاه اسلامی از مالزی گرفته تا نیجریه و نیز همایش های بعدی که در آن اسلامی کردن رشته های مختلف مورد بحث قرار گرفت ، انجامید. این همایش اندیشه اسلامی کردن دانش را به میان دانش را به میان انداخت؛اندیشه ای که از دهه هشتاد به بعد ، با نام همکارم در دانشگاه تمپل ، اسماعیل فاروقی و بعد ها موسسه بین المللی اندیشه اسلامی همراه و تداعی کننده نام آنها بود؛ در واقع من از دهه ۱۹۵۰ میلادی به بعد ، از ضرورت گنجاندن دانش پروردهشده در دنیای مدرن غرب در چشم انداز اسلامی سخن گفته بودم؛ اما واژه اسلامی کردن دانش را به کار نبرده بودم؛ به علاوه آنچه من و سید علی اشرف در همایش مکه پیشنهاد کردیم، دقیقا به معنی گنجاندن تمام اشکال دانش در چشم انداز اسلامی و ایجاد برنامه ای آموزشی بر مبنای جهان بینی اسلامی بود. • هدف ویژه من، تعیین دقیق حدود و ثغور آن جهان بینی ، آنچنان که در فلسفه به عنوان رشته ای محوری و بنیادی تبلور یافته و تدوین برنامه ای برای مطالعه فلسفه و علوم انسانی از چشم انداز اسلامی بود. اهداف تعیین شده در همایش مکه کاملا محقق نشدند، اما تاثیر همایش فوق العاده بود و مسئله اسلامی کردن دانش امروزه همچنان یکی از دغدغه های اصلی فکری جهان اسلام است. • • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه برگزار می کند! ◽️فلسفه تحلیلی و علوم انسانی اسلامی ▫️استاد مجتبی رستمی کیا 🔹 دوشنبه ۴ دی ماه / ساعت ۱۵تا۱۷ 🔸 برای اطلاعات بیشتر و ثبت نام 💻 https://nsayeh.com/?p=6093 • • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
| | ❖ دکتر مسعود معینی پور • جریان تحول در علوم انسانی یا جریان علوم انسانی اسلامی ، نتوانسته است هیچ کنش جمعی را در فضای توده های اجتماعی ایجاد کند. در تجربه ی دنیای مدرن و حضور نهاد علم و ارتباطی که با جریان توده مردم در کشورهای دیگر وجود دارد ، می بینیم آنقدر قدرتمند مسئله های جاری زندگی مردم درک می شود و توان تبدیل جریان علم و مسئله های انضمامی زندگی مردم وجود دارد که خود به خود در اعتبار بخشی ، همراهی و در مشارکت با تحول جریان علم ، یک کنش جمعی شکل می گیرد. • اگر علوم انسانی اسلامی یا جریان تحول در علوم انسانی نقطه اشتراک تمام این ساختار های علمی و ساختار های کنش گری را پیدا کند و بر سر آن محور ها و مسائل آن اصرار ورزیده و به مساله پردازی توجه ویژه داشته باشد، بخش عمده ای از مسائل و معضلات جمهوری اسلامی حل خواهد شد‌. • • • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
آثار منتخب رقابت ایده پردازی «ایده مطلوب وحدت حوزه و دانشگاه» در مرحله اول داوری : • سرکار خانم دکتر محبوبه جاوید • حجت الاسلام محمد حسین نوری • مهندس رضا کیانوش مرحله دوم داوری بعد از مطالعه آثار توسط اساتید داور و جلسه برخط ارائه و دفاعیه، صورت خواهد گرفت. • • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه برگزار می کند! ◽️دانش اصول فقه و علوم انسانی اسلامی ▫️استاد رضا حبیبی 🔹 یکشنبه ۱۰ دی ماه / ساعت ۱۶تا۱۸ 🔸 برای اطلاعات بیشتر و ثبت نام 💻 https://nsayeh.com/?p=6093 • • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
| | ❖ امام خمینی و علم دینی • علم دینی اصطلاحی نوپدید در ادبیات علمی و دینی ماست که نیاز به تبیین و توضیح دارد. علاوه بر معانی تصوری علم دینی، بحث‌های زیادی بر سر امکان تحقق علم دینی هم درگرفته است. آیا علم قابل دینی‌شدن است؟ وجه تمایز علم دینی با علم غیردینی چیست؟ آیا همه علوم می توانند وصف «دینی بودن» را قبول کنند؟ • • • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
#علم_دینی | #علوم_انسانی_اسلامی | #جامعه_اسلامی ❖ امام خمینی و علم دینی • علم دینی اصطلاحی نوپدید
• اگر گاهى انبيا و مرسلين آثار و خواص مطعومات را بيان فرموده‏اند، نظرشان نظر طبى نبوده است، چنانكه اطبا نظر به آثار و خواص اغذيه مى‏كنند و آثار آنها را بيان مى‏نمايند و مرادشان بيان تأثير و خاصيت آنها در فربهى بدن و يا تقويت كبد و يا زيادى خون است؛ بلكه اين گونه آثار از نظر انبيا كنار بوده است، و نظر ايشان به همان جهت مواد اغذيه است كه موجب صفاى روحى و توجه به كمال و قبول فيض و كمالات مى‏باشد. • اگر پيامبرى در مورد آثار و خواص خربزه- مثلًا- سخنى فرموده و به آن ترغيب و تحريص نموده است، همان جنبه و خاصيتش را كه موجب لطافت روح و صفاى ذات و لطافت وجود است در نظر دارد. • و اگر طبيب خاصيت آن را بيان كرده و به آن ترغيب نمايد، نظر به چاق نمودن جسم و كلفت نمودن گردن انسان دارد و هرگز اطبا و حكماى طبيعى با عقولشان نمى‏توانند بيشتر از اين آثار را بفهمند؛ آثار و خواص اشياء را از آن حيث كه دخالت در سعادت ذاتيه و صفاى وجود و ضياء ذوات دارند، فقط سلسله انبيا و مرسلين به تعليم الهى و غيبى مى‏دانند. • ممكن است غذايى در مذاق و ذائقه نوع مردم، طعم و حظّ و لذت قابل اهميت نداشته باشد، بلكه خوش نيايد، اما خاصيت لطافت وجودى و قبول فيض و كمالات را بيشتر داشته باشد، و اى بسا اغذيه‏اى كه در ذائقه مردم، خوش‏طعم و گوارا باشد ولى ماده‏اش صلب و غير قابل براى كمالات و فيوضات باشد و كدورت و ظلمت وجودى و صلابت داشته باشد. • اگر در ابواب اطعمه و اشربه كتب فقهيه در لسان انبيا و ائمه هدى از برخى مواد غذايى انتقاد شده و طباع را از آنها تنفّر داده‏اند و يا به بعضى تحريص و ترغيب نموده‏اند و بعضى از مواد را تحريم فرموده‏اند و بعضى را مستحب و مباح اعلام نموده‏اند، نظرشان به تحريص بر خوردن و خدمت به بطن نيست؛ زيرا اين كار، شأن انبيا نمى‏باشد بلكه شأن طبّاخين است؛ زيرا آنها كه به نام خدمت به بشريت بشر و روحانيت انسان و صفاى ذوات و روحيات و تنوير قلوب و افكار خود را معرفى نموده‏اند، مرام و منظور خود را تعقيب مى‏نمايند نه دعوت به دنيا و خوردن و نوشيدن، و در هر حكمى اصل منظور خود را در نظر دارند كه توده بشر را به عالم نور گسيل دهند و قلوب را به مبدأ عالم جلب نمايند و صفحه الهى وجود انسانى را صيقل و صاف و زلال نمايند، و در همان تحريص و ترغيب به اغذيه، استكمال وجود بشر و صفاى ذات افراد انسان را در نظر دارند. • • • تقريرات فلسفه امام خمينى قدس سره، ج‏3، ص: 336 • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
| | ❖ علامه طباطبایی و علم دینی • علم دینی اصطلاحی نوپدید در ادبیات علمی و دینی ماست که نیاز به تبیین و توضیح دارد. علاوه بر معانی تصوری علم دینی، بحث‌های زیادی بر سر امکان تحقق علم دینی هم درگرفته است. آیا علم قابل دینی‌شدن است؟ وجه تمایز علم دینی با علم غیردینی چیست؟ آیا همه علوم می توانند وصف «دینی بودن» را قبول کنند؟ • • • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
#علم_دینی | #علوم_انسانی_اسلامی | #جامعه_اسلامی ❖ علامه طباطبایی و علم دینی • علم دینی اصطلاحی نو
• معارف انسان دو گونه اند علمی و عملی معارف علمی آن آرا و نظرات حقی است که به باری اول _عز اسمه_ اسمای او، صفات او، افعال زیبای او، ملائک مقربین و نظام خلقت در آغاز و پایانش بازمی گردد و معارف عملی آن آرا و نظرات حقی است که به کمالات خاص نفس حفظ می شود تا نفس با آن ها یعنی کمالات بدنی زندگی لازم را در حیات دنیا داشته باشد و این کمالات بدنی کمالات نوعیه از باب شهوت و غضب است که این دو سنخ کمال برای حیات دنیا لازم بوده و کمال بدن است. • و اینها کمالاتی هستند که از بدن به نفس می رسند چه انسان تنها باشد و چه با جمع کوچک اهل منزل و چه با همه مردم اهل محله و دیار و مملکت و سرزمین و جهان. همچنین افعالی وجود دارد که به واسطه آنها این ملکات زیبا به دست می آید و حفظ می گردد ، و اگر آن افعال نباشد به سببی که پیش از این مطرح گشت - آن ملکات استقرار نمی یابد؛ زیرا ملکه با ورود افعال غير مناسبش ثبوت پیدا نمی کند. • لذا روشن می شود که واجب است آرای وارد بر رسول که شریعت نامیده می شود شامل همه آنها باشد یعنی شامل معارف علمی و عملی به همه اقسام مطرح شده. در آن شریعت، آرا و نظراتی که قبول آن ها واجب است بیان می گردد؛ آرا و نظرات در باب خداوند بلند مرتبه ، اسمای او، صفات او و ترتیب خلقت او در مبدا و معاد؛ سپس نظرات و آرای حقی در باب اخلاف نفس، فضائل و رذائل آن بیان می شود؛ سپس قوانین معینی برای اجتماع شهری و خانوادگی بیان می گردد که این قوانین بین امور مباح و حرام تمایز می گذارد و این تمایز بر اساس تناسب با معارف حقه است؛ زیرا کمال در اجتماع خانوادگی و شهری مقصود بالذات نیست بلکه برای امری دیگری قصد شده است. سپس به مقداری به احکام اجتماعی خانوادگی و شهری پرداخته می شود که موجب رساندن انسان به مقصود بالذات است. • سپس در شریعت، افعالی که موجب حفظ معارف می گردد، تبیین می شود و آن همان چیزی است که عبادات نامیده می شود که شامل انواع خضوع، خشوع و به کار گرفتن احترام نسبت به خداوند بلند مرتبه است و همچنین شامل اعمال شخصیه که به عبادات ملحق می شود، است. اینها همان چیزی است که شریعت شامل آن است. • و غیر از اینها مانند علوم صناعت ها و حالات، خارج از شریعتند، مگر آنکه از حیث صحت و فساد به شریعت مرتبت گردند؛ مانند لزوم نوعی پزشکی ، مهندسی و سایر مشاغل و صنعت ها. • • • رساله النبوات و المنامات علامه طباطبایی فصل پانزده • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه برگزار می کند! ◽️دانش اصول فقه و علوم انسانی اسلامی ▫️استاد رضا حبیبی 🔹 دوشنبه ۱۸ دی ماه / ساعت ۱۶تا۱۷/۳۰ 🔸 برای اطلاعات بیشتر و ثبت نام 💻 https://nsayeh.com/?p=6093 • • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
| | ❖ روز علوم انسانی اسلامی • مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ، سالگرد ارتحال دانشمند و فیلسوف ژرف اندیش ، مصباح یزدی (قدس سره) و روز «علوم انسانی اسلامی» را گرامی می دارد. 🔴 در حاشیه سومین کنگره بین‌المللی بزرگداشت آیت‌الله مصباح یزدی (قدس سره)، رئیس محترم جمهور از ثبت سالروز رحلت آیت‌الله مصباح یزدی(قدس سره) به عنوان «روز ملی علوم انسانی اسلامی» در شورای عالی انقلاب فرهنگی خبر داد. • • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
| | ❖ علم دینی از دیدگاه آیت الله مصباح یزدی • آیت الله مصباح یزدی از فیلسوفان عمیق اندیش عرصه فلسفه مطلق و فلسفه مضاف به اخلاق ، حقوق و سیاست می باشد. ایشان در عرصه علم دینی و فرآیند تولید آن نیز تاملات ارزنده ای داشته اند که در سلسله جلساتی توسط خود ایشان ارائه داده شده است. 🔸 درسگفتار علم دینی 💻 yun.ir/e9xu48 • • • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه با همکاری موسسه محکمات برگزار می کند؛ ❖ درس گفتار مقاله نیچریه نوشته سید جمال‌الدین اسدآبادی ▫️با ارائه: استاد حجه‌الاسلام‌والمسلمین سید مهدی موسوی (زیدعزه) 🔹محورهای دوره • امتداد حکمت و فلسفه اسلامی • ماهیت دین و دینداری • هویت طبیعت‌گرایی و نسبت آن با دین و دین سازی • جامعه شناسی دین و دینداری • ارکان ساخت جامعه‌ی دینی در عصر تجدد ▫️زمان : یکشنبه هر هفته/ ساعت ۱۶ الی ۱۷/۳۰ (شروع از ۱۷ دی ماه) ▫️مکان : خیابان شهیدین/کوچه۴/پلاک۹۴/موسسه محکمات 🔹 لینک ثبت نام 💻 https://nsayeh.com/?p=5849 🔹 موسسه محکمات 📱https://eitaa.com/mohkamatqom • • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
📌 مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه با همکاری موسسه محکمات برگزار می کند؛ ❖ درس گفتار مقاله نیچریه نوشته
| | ❖ سید جمال سر سلسله جریان احیای دینی • از پیشگامان مسئله سازی سید جمال‌ الدّین اسدآبادی و شاگردان مکتب وی جنابان و می باشند. • سید جمال‌الدین اسدآبادی و شاگردان جز اولین متفکران اسلامی بودند که با هژمونی مدرنیته مواجه شدند و در ادامه نسبت به بیماری‌های اجتماعی جوامع مسلمان و ضعف‌های موجود در آن هشدار داده اند؛ در برابر قدرت‌های غربی ، اسلام گرائی را ترویج کرده و به احیای دینی تاکید نمودند. تأثیر این جریان بر کشورهای اسلامی، مخصوصاً ، ، ، و شایان توجه است. • اگر چه این گروه مواجه ی بسیط و ناقصی با علم دینی و علم غربی داشتند ولی تا حدودی توانستند علم دینی را به مسئله نسل های بعدی تبدیل کنند. • • • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
📌 مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه با همکاری موسسه محکمات برگزار می کند؛ ❖ درس گفتار مقاله نیچریه نوشته
| | ❖ سید جمال سر سلسله جریان احیای دینی • درصدد تقريب مسلمانان و غربی ها بود و از اسلام پديد آورد كه در اساس با مسيحيت تفاوت چندانی نداشت. از نظر وى، شباهت ذاتى اين دو دين به يك اخلاق طبيعى قابل تحويل بود كه عنصر مافوق طبيعى از آن زدوده شده باشد و همين امر، انگيزه ى در نوشتن كتاب «» بود. • اين رساله به زبان فارسى نوشته و سپس به اردو ترجمه شد و بعدها آن را به كمک «عارف ابوتراب» به فرانسه ترجمه كرد. سيد جمال در اين رساله به رد پرداخته، نقش آن را در انحطاط انسان و جوامع بشرى به اثبات مى رساند و با تبيين آموزه هاى دين، نقش آن را در ارتقاى فضائل بشرى برجسته مى سازد. • همچنين انديشه هاى شبه مادى سيد احمدخان و اتباعش را به باد انتقاد مى گيرد. او پس از رد فلسفه هاى مادى و دهرى، به تبيين سهم ارزشمند دين در ايجاد تمدن و ترقى بشر مى پردازد. • • • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
📌 مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه با همکاری موسسه محکمات برگزار می کند؛ ❖ درس گفتار مقاله نیچریه نوشته
| | ❖ آیت الله شهید مرتضی مطهری (ره) • بدون تردید سلسله جنبان نهضت های اصلاحی صد ساله اخیر، «» معروف به افغانی است. او بود که بیدارسازی را در کشورهای اسلامی آغاز کرد، دردهای اجتماعی مسلمین را با واقع بینی خاصی بازگو نمود، راه اصلاح و چاره جویی را نشان داد. نهضت سید جمال، هم فکری بود و هم اجتماعی. او می‌خواست رستاخیزی هم در اندیشه مسلمانان به وجود آورد و هم در نظامات زندگی آنها. • • • کتاب بررسی نهضت‌های اسلامی در صد ساله اخیر • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
📌 مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه با همکاری موسسه محکمات برگزار می کند؛ ❖ درس گفتار مقاله نیچریه نوشته
| | ❖ آیت الله سید علی خامنه ای (مدظله العالی) • سید جمال کسی بود که برای اولین بار بازگشت به اسلام را مطرح کرد کسی بود که مساله حاکمیت را و خیزش و بعثت جدید اسلام را اولین بار در فضای عالم بوجود آورد....او مطرح کننده، به وجود آورنده و آغازگر بازگشت به حاکمیت اسلام و نظام اسلام است. • این را نمی‌شود دست کم گرفت و سیدجمال را نمی‌شود با کس دیگری مقایسه کرد. در عالم مبارزات سیاسی، او اولین کسی است که سلطه استعماری را برای مردم مسلمان آن زمان معنا کرد قبل از چیزی به نام سلطه برای مردم مسلمان حتی شناخته شده نبود. • او کسی بود که در ایران، در مصر، در ترکیه، در هند، در اروپا کلا در خاورمیانه در آسیا و در آفریقا سلطه سیاسی مغرب زمین را مطرح کرد و معنا کرد و مردم را به این فکر انداخت که چنین واقعیتی وجود دارد و شما می‌دانید آن زمان، آغاز عمر استعمار بود چون استعمار در اول نشرش در این منطقه اصلا شناخته شده نبود و سیدجمال اولین کسی بود که آن را شناساند. این‌ها را نمی‌شود دست کم گرفت. مبارزات سیاسی سیدجمال چیزی است که قابل مقایسه با هیچیک از مبارزات سیاسی افرادی که حول و حوش کار سیدجمال حرکت کردند نیست. • • • 30خرداد 1360 • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
📌 مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه با همکاری موسسه محکمات برگزار می کند؛ ❖ درس گفتار مقاله نیچریه نوشته
| | ❖ آیت الله شهید مرتضی مطهری (ره) • می‌توان گفت که آرمان اصلاحى سید و جامعه ایده‏‌آلش در جامعه‏‌اى اسلامى خلاصه می‌شود که وحدت بر سراسر آن حاکم باشد؛ اختلافات نژادى، زبانى، منطقه‏‌اى، فرقه‏‌اى، بر اخوّت اسلامى آنها فائق نگردد و وحدت معنوى و فرهنگى و ایدئولوژیک آنها را آسیب نرساند، مردم مسلمان مردمى باشند آگاه و عالم و واقف به زمان و آشنا به فنون و صنعت عصر و آزاد از هرگونه قید استعمار و استبداد، تمدن غربى را با روح اسلامى نه با روح غربى اقتباس نمایند، اسلام حاکم همان اسلام نخستین باشد بدون پیرایه‏‌ها و ساز و برگ‌ها که بعدها در طول تاریخ به آن بسته شده است، روح مجاهدگرى به مسلمانان بازگردد، احساس عزت و شرافت نمایند، زیر بار ظلم و استبداد و استعباد نروند. • • • کتاب نهضت های اسلامی در صد سال اخیر ص 35-34 • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
📌 مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه با همکاری موسسه محکمات برگزار می کند؛ ❖ درس گفتار مقاله نیچریه نوشته
| | ❖ پیشینه نگاشتن رساله «نیچریه» • مولانا محمد واصل طی نامه مورخ ۱۹ محرم الحرام سال ۱۲۹۸ هجری قمری از سید می پرسد: در این روز ها از تمامی هندوستان صدای نیچر نیچر به گوش میرسد ، در هر بلده و قصبه ، معدودی چند ملقب به نیچری یافت می شوند.از اکثری از این گروه پرسیدم که حقیقت نیچر چیست؟ آیا این طریقه منافی دین است یا آنکه به هیچ وجه مخالفتی با دین ندارد. لکن هیچ یک از ایشان جواب شافی و کافی از این سوالات من ندادند و لهذا ملتمسم که آن جناب حقیقت نیچر و نیچری را مفصال از برای بنده بیان فرمایند. • • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b