۹.mp3
23.68M
📌استاد #احمد_حسین_شریفی
💢 درسهای مبانی علوم انسانی اسلامی
⭕️ #چیستی_علوم_انسانی
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
۱۰.mp3
8.22M
📌استاد #احمد_حسین_شریفی
💢 درسهای مبانی علوم انسانی اسلامی
⭕️ #چیستی_علوم_انسانی
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
۱۱.mp3
30.69M
📌استاد #احمد_حسین_شریفی
💢 درسهای مبانی علوم انسانی اسلامی
⭕️ #چیستی_علوم_انسانی
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 #مولانا_جان
مادر بتها بت نفس شماست
زانکه آن بت مار و این بت اژدهاست
_______________
⭕️ مادام که نفس را تعلّقی به خویش و توجّهی به انّیّت است مسافر نشده؛ و تا بقایای انانیّت در نظر سالک است و جدران شهر خودی و اذان اعلام خودخواهی مختفی نشده، در حکم حاضر است نه مسافر و مهاجر.
#آداب_الصلوة
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 #هستی_فرهنگ_در_کشاکش_اقوال
💢 هستیشناسی فرهنگی مطالعه ماهیت و ویژگیهای دنیای فرهنگی است. دغدغه آن تحلیل هستارهای مختلفی است که از تعاملات فرهنگی برمیخیزند.
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
نشست فلسفه فرهنگ.mp3
20.97M
📌 صوت نشست تخصصی نگرشی نوین به فلسفه فرهنگ
💢 با محوریت کتاب چیستی و نحوه وجود فرهنگ اثر استاد یزدان پناه
⭕️ پنج شنبه مورخ 26 آبان ماه
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 #شهید_محمد_باقر_صدر
💢 بیشتر از آنچه می خوانید ، فکر کنید. اگر به صرف خواندن عادت کنید در بین متن ها و سطر ها محدود می شوید. آن وقت نو آور نمی شوید.
#تماشاگری
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 جهان واقعیت بودگی ندارد همه چیز شدن است!!
💢 دگرگون کردن جهان مستلزم دگرگون شدن مفهوم جهان است.
#مارتین_هایدگر
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 تاثیر مباحث #انسان_شناسی بر #علوم_انسانی
💢 وقتی سخن از مبانی انسانشناختی علوم انسانی به میان میآید، مراد چه نوع مباحثی است؟ آیا مراد آن دست از مباحثی هستند که در علم النفس فلسفی بدانها میپردازیم. بحثهایی که در فضای فلسفه اسلامی عموماً با جلد هشتم اسفار و کتاب نفس شفا و نمط سوم اشارات شناخته میشود؟
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 #تأثير_هگل_در_روان_شناسی
💢 #هگل مشخص و مستقلا درباره علم روانشناسی در معنای متداول آن، حرفی نزده است
، جز بخشی کوتاه در کتاب دایرة المعارف علوم فلسفی و نیز مبحثی در بخش عقل از پدیدار شناسی روح. من مشخصاً به این بخش ها کاری ندارم، بلکه معتقدم نه این مباحث، بلکه نگاه کلی او به جهان و اشیاء و نقش انسان در آنها بود که تأثیر چشمگیری بر روانشناسی پساهگلی و به ویژه روانکاوی گذاشته است.
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 #تأثير_هگل_در_روان_شناسی
💢 #هگل مشخص و مستقلا درباره علم روانشناسی در معنای متداول آن، حرفی نزده است
، جز بخشی کوتاه در کتاب دایرة المعارف علوم فلسفی و نیز مبحثی در بخش عقل از پدیدار شناسی روح. من مشخصاً به این بخش ها کاری ندارم، بلکه معتقدم نه این مباحث، بلکه نگاه کلی او به جهان و اشیاء و نقش انسان در آنها بود که تأثیر چشمگیری بر روانشناسی #پسا_هگلی و به ویژه روانکاوی گذاشته است. نباید فراموش کرد که ژاک لكان، بزرگترین روانکاو فرانسوی قرن بیستم، از کلاس های #فلسفه_هگل ،الکساندر کوژو بیرون آمد. این گرایش در روانکاوی را به یک معنا می توان متأثر از #هگل دانست. در مباحثی به ذات انسان نزد #هگل پرداختیم و اشاره کردیم که فرد واجد ذاتی توپر و مستقل نیست، بلکه کانونی است از نیروهای بر سازنده وضعیتش. ما اگر فقط بر همین ایده ساده تمرکز کنیم، می بینیم که اساس روانشناسی کلاسیک را دگرگون می سازد. فرد نه ذاتی مستقل و توپر، بلکه دقیقا امری وابسته و تهی است، که به سایر افراد در مقام اموری
وابسته و تهی استوار است و همین امر حقیقت جامعه را تشکیل میدهد در نتیجه چیزی به نام روان فردی یا نفس جوهری مستقل و ثابت که علم النفس با روان شناسی بر آن استوار بود در کار نیست به قول لکان در اینجا ما با سوژه خط خورده ای مواجه هستیم که بر ساخته حقیقت کلی بیرونی است. از سوی دیگر خودآگاهی نزد #هگل به هیچ وجه بی واسطه نیست. #هگل دشمن عدم وساطت و خوداندیشی های شبه عرفانی است. من برای شناخت خودم هم، باید به آیینه جهان بنگرم، من خودی ندارم .جز نیروهایی که بر سازنده من اند. در نتیجه این من چیزی نیست جز شرایط سیاسی ،اجتماعی ،فرهنگی اقتصادی و غیره ای که من از آنها برآمده ام و در آنها زندگی می کنم. به تعبیر #هگل، (منی که ماست و مایی که من است) به راحتی میتوان مشاهده کرد که شناخت این «من» که هدف روان شناسی است ،اساساً چه تغییری می کند. این رویکرد هگلی را لکان از تحلیل همان دوره اوایل کودکی یعنی مرحله آیینه ای (Mirror Stage) آغاز میکند که اگو (Ego) در آن ، حتی برای شکل گرفتنش نیازمند دیگری است. منی از پیش وجود ندارد، بلکه کودک حتی نفسانیتِ خودش را به واسطه انعکاسش در آیینه (یا همان نگاه دیگری) باز می یابد. در نتیجه لکان به اساسی ترین عنصر روان شناسی کلاسیک، یعنی همان «من» یا اگو ، حمله میکند ( لكان باور دارد که این افسانه (یعنی اگو) می بایست کنار گذاشته شود و این مسأله در واقع یکی از اساسی ترین اهداف او در روانکاوی است) ، شرمن در همین کتابی که از آن نقل قول کردم، فصلی را به نسبت #روانکاوی_لکانی و #فلسفه_هگلی اختصاص میدهد. به هر ترتیب یکی از تأثیرات مهم هگل در روان شناسی و روانکاوی پس از وی سرنگون
ساختن ایده «من» در مقام امری پیشینی ، مستقل و قائم به ذات بود.
#محمد_مهدی_اردبیلی
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
🆔 @olum_ensani_eslami
📌 #فارابی_و_لوازم_مدینه_جاهله
💢 #فارابی معتقد است که اگر سطح عقل کنار رفت و حس
و خیال و زمین و زمان محور انسان شد و عقل هم به اسارات این امر درآمد مدینه جاهله شکل میگیرد، او برای مدینه جاهله اقسامی ترسیم میکند که در آن انسانها به دنبال ،قدرت ثروت و انواع لذات دنیایی
هستند.
⭕️ #فارابی در ادامه میگوید که هر یک از این تقسیم بندی ها دارای لوازمی است که نوعی از رقابت ها، مناسبات و انسجام ها را ایجاد می کند که در ادامه و در روند چنین مدینه ای مشکلات کلانی را به وجود می آورد؛ فارابی در این #مدینه_جاهله انسان را غافل از معاد عنوان میکند که
مرگ را نادیده میگیرد.
#استاد_حمید_پارسانیا
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 #اسلام_دینی_مکتبی_است
💢جز مكتب عالى اسلام که اساس آن تسلیم مطلق در برابر خدا و قوانین خدائی بودن است دیگر مکتبی وجود ندارد مکتبی که از انسان نیروئی خلاق و عنصری شکست ناپذیر و موجودی فعال که در کامیابی و بهره گیریها حکمیت داشته و
لذت و بهره را در راه رسیدن به یک حیات توأم با سعادت به سوی آینده ای بهتر به کار می گمارد می سازد.
#اقتصادنا ص ۱۱۲
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
💢 در 5 آبانماه امسال1401 ، همایشی برگزار شد از اساتید، گروهها و دستاندرکاران طرح نخبگانی شهید بیاضیزاده.
🔻در ابتدای این همایش اساتید اسدپور، قنبریان و علی محمدی ارائهای داشتند.
🔻استاد اسدپور، گزارشی داشتند از الگوی شناخت مسئله از دیدگاه شهید بهشتی (ره).
🔻استاد قنبریان، روایتی داشتند از تجربهشان در حل مسئلهی نظام پرداخت و پاداش کشور.
🔻 استاد محمدی هم تلاش کردند در ضمن شش محور، تحت عنوان خیلی دور و خیلی نزدیکهای حل مسئله، چالشهای رویکرد حل مسئله را بیان کنند.
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
حجت الاسلام اسد پور_01.mp3
19.55M
📌#استاد_اسدپور، گزارشی داشتند از الگوی شناخت مسئله از دیدگاه شهید بهشتی (ره).
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
حجت الاسلام قنبریان_01.mp3
19.73M
📌 #استاد_قنبریان، روایتی داشتند از تجربهشان در حل مسئلهی نظام پرداخت و پاداش کشور.
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
حجت الاسلام علیمحمدی_01.mp3
27.62M
📌#استاد_محمدی هم تلاش کردند در ضمن شش محور، تحت عنوان خیلی دور و خیلی نزدیکهای حل مسئله، چالشهای رویکرد حل مسئله را بیان کنند.
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 #ابو_نصر_فارابی
💢محمدبن محمدطرخان، معروف به ابونصر فارابی(259- 339 ه)(870- 950 م)در ولایتی از ولایات خراسان چشم به جهان گشود. وی در روستایی با نام "وسیج" در نزدیکی "فاراب " به دنیا آمد. "فاراب" نام شهر بزرگی در اطراف رود سیحون بوده است و چون "وسیج"در نزدیکی آن شهر قرار داشته، این فیلسوف فرزانه در زمان حیات خویش ملقب به" فارابی" گردید.
⭕️ بعضی از محققین معاصر شروع مطالعات علمی و فلسفی او را از شهر "مرو" میدانند چه اینکه "مرو" در آن زمان مرکز درس و بحث دینی و فلسفی بوده و اساتید حاذقی در آنجا حضور داشتهاند و نزدیکی فاصله میان این شهر و محل سکونت و رشد فارابی نیز دلیل خوبی برای حضور و تحصیل وی در این شهر پر قدمت است.
⭕️ بی شک این عالم برجسته از پیشگامان و مهم ترین دانشمندان علوم اجتماعی در جهان است که به سبب عدم تبیین صحیح آرا و افکار ایشان آنگونه که باید به دنیا معرفی نشده اند.
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 تقابل مفهوم #علم_انسانی نزد فارابی و متفکرین دنیای #مدرن
💢 استاد #حمید_پارسانیا
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 آثاری از فارابی در حوزه اندیشه اجتماعی
💢 آثار #فارابی که برخی تعداد آن را 94 و برخی 102 کتاب و رساله دانسته اند، درباره ی افلاطون، بطلمیوس، اقلیدس، آثار و آراء ارسطو، درآمدی به فلسفه، طبقه بندی علوم، مابعدالطبیعه، اخلاق، سیاست، علم النفس، موسیقی و هنر و شعر است.
⭕️ اکثر تألیفات فارابی مفقود شده است و تنها حدود سی کتاب و رساله از وی به چاپ رسیده است. مهمترین آثار فارابی که در زمینه ی اخلاق و سیاست و در بردارنده آراء اجتماعی او هستند عبارتند از:
🔻 احصاءالعلوم
🔻فی آراء اهل المدینه الفاضلة
🔻السیاسةالمدنیة
🔻 فصول منتزعة
🔻 تحصیل السعادة
🔻التنبیه علی سبیل السعادة؛
🔻الملة و نصوص اخری
🔻الحروف
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 اندیشمندان اسلامی و علم اجتماعی
💢 فارابی با تدوین علم مدنی قطعاً جزء اولین اندیشمندانی است که در پیرامون علم اجتماعی سخن گفته است.
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙↙️
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 اندیشمندان اسلامی و علم اجتماعی
💢 فارابی با تدوین علم مدنی قطعاً جزء اولین اندیشمندانی است که در پیرامون علم اجتماعی سخن گفته است.
⭕️ جالب آنکه جوامع آکادمیک در غرب و به تبع در ایران آگوست کنت را که قریب به یک هزاره بعد از فارابی به #فیزیک_اجتماعی یا همان #جامعه_شناسی پرداخته است مبدع #علم_اجتماعی می دانند.
⭕️ برای اینکه بیشتر با علم مدنی فارابی آشنا شویم مطالعه کتاب فی آرا اهل مدینه الفاضله ضروری است. اینجا به اختصار به برخی آرا اجتماعی فارابی می پردازیم.
⭕️ از نظر فارابی جامعه دارای هیئت و شکل و ساختاری است که اولاً از اجتماع ارگانیستی وهماهنگ افراد مختلف که از مراتب مختلفی برخوردارند شکل گرفته است دوماً این اجتماع مبتنی بر تعاون است و سوما در راستای غایت آن جمع به وجود آمده است.
⭕️ جامعه از نظر فارابی اساسا هویتی ارگانیستی دارد یعنی همانند بدن موجود زنده است هرچند این در حد تشبیه و قیاس است. نمی توان قول به وجود جامعه به مثابه وجود زنده را به فارابی نسبت داد البته تقسیم جوامع به مکانیکی و ارگانیکی دورکیم هم از نگاه فارابی صحیح نمی باشد.
⭕️ جامعه هویتی ارگانیستی دارد که چیستی آن به شدت وابسته به تنوع و تکثر اعضایی است که لزوما جایگاه یکسانی ندارند بلکه به صورت سلسله مراتبی در جهت غایت واحدی با یکدیگر میشوند.
⭕️ فارابی رویکردی کارکردگرایانه در تعریف جامعه و چیستی آن ندارد بلکه رویکردی غایت گرایانه دارد که هویت اعضا تعامل در کارکرد آنها با توجه به غایت شکل می گیرد در این نوع نگاه دو عنصر غایت و تعاون اعضاست که هویت جمعی ایجاد می کند.
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
🆔 @olum_ensani_eslami
📌 #علامه_جعفری_و_علوم_انسانی_اسلامی
💢 از آن هنگام که صاحب نظران و متفکران #علوم_انسانی اهمیت اساسی شخصیت ( من انسانی ) را از نظر دور داشته اند محور اصلی موضوع این علوم را از دست داده و به مختصات و معلومات و کارگردانان آن موضوع پرداخته اند. چنین چشم پوشی از محور اصلی #علوم_انسانی نتایج غلطی را به وجود آورده است که از آن جمله این علوم متوجه پدیده ها شده،اند نه حقایق و به معلولات روی آورده اند نه به علل و
به امور حاشیه ای پرداخته اند نه به مرکز اصلی؛ و به آمارگیری پرداخته اند نه به عوامل و شرایط اصلی این جریان باعث شد که حتی همین پدیده ها و معلومات هم تدریجاً کنار گذاشته شود و جای آنها را #رفتار_شناسی بگیرد.
⭕️ پیام خرد ص۲۱۳
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 علوم اجتماعی اسلامی به چه معناست؟
💢 #فارابی و متفکرین مسلمان، #علوم_انسانی و اجتماعی را در قبال علوم طبیعی قرار نمی دهند، بلکه در قبال علوم نظری قرار می دهند. از دیدگاه آنها، متافیزیک و موجودات فوق طبیعی، حقایق عینی مستقل از خواست و فهم انسان هاست.
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 #علوم_اجتماعی_اسلامی به چه معناست؟
💢 #فارابی و متفکرین مسلمان، #علوم_انسانی و اجتماعی را در قبال علوم طبیعی قرار نمی دهند، بلکه در قبال علوم نظری قرار می دهند. از دیدگاه آنها، متافیزیک و موجودات فوق طبیعی، حقایق عینی مستقل از خواست و فهم انسان هاست. قرار گرفتن متافیزیک در متن علوم حقیقی، مانع از زوال رویکرد تبیینی علوم می شود.
⭕️ پوزیتیویستها به دلیل اینکه هویت تبیینی علم را به قضایای تجربی و آزمون پذیر محدود می کردند، پس از آنکه دانستند علم تجربی با استفاده از گزاره های غیرتجربی سازمان پیدا می کند، هویت علم را در پیوند با قضایایی دیدند که از نظر آنها قابل تبیین علمی نبوده و به همین دلیل ارزش شناختی و تبیینی و روشنگرانه علم در معرض تردید وانکار قرارگرفت و جنبه رئالیستی و واقعگرایانه علم متزلزل شد؛اما رویکرد تبیینی در جهان اسلام،به این سرنوشت دچار نمی شود و علم درهرحال وحتی هنگامیکه به رفتارها و کنش های فردی واجتماعی انسان ها می پردازد،هویت شناختی خود را حفظ می کند.
⭕️ حضور عقل بهعنوان یک منبع معرفتی و توانایی عقل برای داوری و شناخت،مسائل مربوط به حکمت علمی و همچنین حضور وحی و نقل مستند به وحی،این ظرفیت را برای علم اسلامی پدید می آورد تا قدرت شناخت قضایای تجویزی، هنجاری،اخلاقی وارزشی راداشته باشد و بدین ترتیب،علوم اجتماعی با حفظ هویت تبیینی وشناختی خود، علاوه بر آنکه به فهم معانی و کنشها و رفتار آدمیان نائل می شود، قدرت داوری درباره صحت وسقم، خطا ویا صواب برای واقعیات اجتماعی وانسانی راپیدا می کند .
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
🆔 @olum_ensani_eslami