eitaa logo
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
3.6هزار دنبال‌کننده
974 عکس
147 ویدیو
69 فایل
❇️ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه مجموعه ای‌ است که سعی دارد در عرصه ترویج گفتمان تحول علوم انسانی قدم بردارد. ◽️آدرس سایت: http://www.nsayeh.com ◻️مدیر مسئول: @hamedshams ◽️معاونت علمی و آموزشی: @saeed_karimdadashi ◽️ادمین: @Mahdiniksefat
مشاهده در ایتا
دانلود
📌 💢 ارائه دهنده ⭕️ ‌از و (علیهم‌السّلام) استفاده می‌شود که ، پدیده‌ای فراگیر است که همه ابعاد ، ، ، ، و بالاخره و انسان را در بر می‌گیرد. شریعت عبارت است از مجموعه‌ای از احکام و که بر اصول اعتقادی تردیدناپذیر و یقینی مبتنی است. لینک کانال ↙️↙️ 🆔 @olum_ensani_eslami
📌 هر نظریه دارای اصولی موضوعی هست که برخی از این اصول، اصول هستی‌شناختی‌اند، برخی انسان‌ شناختی‌اند و برخی شناختی. لینک کانال ↙️↙️ 🆔 @olum_ensani_eslami
📌 💢 هر نظریه دارای اصولی موضوعی هست که برخی از این اصول، اصول هستی‌شناختی‌اند، برخی انسان‌ شناختی‌اند و برخی شناختی. بعضی‌ تصور می‌کنند که نظریه‌ی علمی، مستقل از همه‌ی حوزه‌های معرفتی است و مستقیماً به حس باز می‌گردد. خود همین فکر یک مبنای معرفت‌شناختی دارد که می‌گوید: «علم آن است که از راه حس به دست می‌آید.». این‌ ، قبل از اینکه توسط نظریه وارد بشود و با انسان و شخصیت وجودی او بازی بکند و بر آن دو تأثیر بگذارد و یا وارد بشود و بر رفتارهای اثر بگذارد، خودِ نظریه است که این روابط را دارد؛ یعنی مربوط به ساختار درونی خود نظریه است و قبل از اینکه عالِم بداند، این روابط وجود دارد و بعد از اینکه عالِم به نظریه علم پیدا می‌کند، باز هم این روابط وجود خواهد داشت. ولو اینکه عالِم آن را نداند، ولو اینکه جامعه متوجه آن نباشد. بر همین مبناست که در هندسه‌ی اقلیدس، ما مسطح داریم و فضای دو بعدی داریم؛ اگر این مبنا زیر سؤال برود، اقلیدس زیر سؤال خواهد رفت. این مبنا پیامدهایی هم دارد؛ وقتی که شما قواعد هندسه‌ی را دانستید، می‌توانید و ‌سازها و پیش‌بینی‌های خودتان را راجع به خطوط و شکل‌ها داشته باشید و این قدرت را در پیش‌بینی مسائل پیدا‌کنید، چون به لحاظ منطقی آن لوازم را دارید. بر این اساس اگر نظریه به لحاظ منطقی یک‌سری مبانی داشته باشد و بخواهد در ی موجود بشود، باید مبانی منطقی آن نظریه از جهان اول و نفس‌الامر به حوزه‌ی فرهنگ وارد شده باشد. اگر مبانی منطقی نظریه در قلمرو نیامده باشد، نظریه متولد نمی‌شود. نظریه‌هایی که در علم وجود دارند، یک‌سری مبانی دارند و برای اینکه این نظریات متولد شوند، باید آن مبانی وارد عرصه‌ی شده باشند و جامعه‌ی علمی آن‌ها را پذیرفته باشد. ⭕️ جهت تفصیل مباحث منابع ذیل معرفی می گردد: 📙 کتاب ” منزلت عقل در معرفت دینی ” نوشته آیت الله جوادی آملی 📙 مقاله “بهره گیری از روش شناسی اجتهادی لازمه تولید علم دینی” نوشته 📗مقاله ” سنت، و علم” نوشته 📃 مقاله ” بازسازی علم مدرن و بازخوانی علم دینی ” نوشته حمید پارسانیا لینک کانال ↙️↙️ 🆔 @olum_ensani_eslami
📌 💢 درباره پیشینه علم دینی ، شخصیت هایی وجود دارند که در ارتباط با علوم غربی ، رویکردهایی مختلفی پیدا کردند. مطالب ذیل تا حدودی می تواند پیشینه این بحث را برای خوانندگان آشکار سازد. ⭕️ در ادامه بخوانید ↙️
💢 بحث دانش دینی ، پیش از پیروزی انقلاب اسلامی و حتی پیش از ایدئولوژی مارکسیستی ، در میدان اندیشمندان مطرح بوده است؛ اما پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران و تعطیلی دانشگاه ها و تشکیل ستاد ، عده ای بحث علم دینی اسلامی کردن دانشگاه را مطرح نمودند که منجر به تشکیل دفتر همکاری حوزه و دانشگاه شد که در حال حاضر به پژوهشگاه حوزه و دانشگاه تبدیل شده است. آیت‌الله مصباح یزدی نیز در این دفتر ، مسئولیت اسلامی سازی علوم انسانی را به عهده داشت؛ ولی به دلایلی از آنجا فاصله گرفت و با انگیزه تعلیم علوم انسانی با رویکرد اسلامی ، به تاسیس (ع) و سپس موسسه پرداخت. ⭕️ یکی از نقد های مخالفان علم دینی ، آن است که اگر علم دینی ، ممکن و مطلوب است، این مراکز با بیش از بیست سال فعالیت چه دستاوردی داشته اند؟ این پرسش جدی به نظر می رسد و باید اعتراف کرد هنوز کار بنیادینی در این زمینه انجام نشده است؛ ولی نباید از داوری عادلانه دست شست و موفقیت های نسبی این مجموعه های آموزشی و پژوهشی را نادیده گرفت. موسسه امام خمینی و پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی به صورت نسبی موفق شدند تا حدودی به درک درستی از علوم انسانی دینی برسند و در تولید پاره ای از نظریه های علمی در عرصه اقتصاد و تربیت اسلامی ، به تجربه نسبتا موفقی دست یابند. ⭕️ موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی و دانشگاه امام صادق (ع) در یک مدل اجرایی موفق شدند به دانش پژوهان خود هم علوم انسانی غربی را بیاموزند و هم آنها را با معارف اسلامی آشنا سازند تا با گرایش به رویکرد اسلامی ، بتوانند آسیب های گزاره ای علوم انسانی سکولار را دریابند و به نقد آنها بپردازند. اصل راهبری مهم ، این است که نباید این موسسه ها و مراکز آموزشی و پژوهشی به این مقدار بسنده کنند و باید سیر تحول را ادامه دهند تا به طور کامل علوم انسانی تولید گردد. ⭕️ در جستجوی علوم انسانی اسلامی ج۱ص۲۶ لینک کانال ↙️↙️ 🆔 @olum_ensani_eslami
📌 💢 “…در تمام علوم، دو جنبه داریم، یک جنبه متشکل از واقعیات طبیعت یا حقایق است. جنبۀ دیگر دیدگاه انسانی است که این حقایق را طبقه بندی می کند و آنها را در قالب نظریه ها می ریزد و بعضی مفاهیم را تدوین می کند. این دو جنبه را باید از هم تمیز داد. در ادامه بخوانید ↙️
📌 💢 “…در تمام علوم، دو جنبه داریم، یک جنبه متشکل از واقعیات طبیعت یا حقایق است. جنبۀ دیگر دیدگاه انسانی است که این حقایق را طبقه بندی می کند و آنها را در قالب نظریه ها می ریزد و بعضی مفاهیم را تدوین می کند. این دو جنبه را باید از هم تمیز داد. تا آنجا که به حقایق مربوط می شود، آنها جهان شمول هستند. آنها نه هندی هستند، نه پاکستانی، نه روسی و نه ژاپنی؛ آنها صرفا حقایق هستند. اما مثلا ذهنیت مارکسیستی، آنها را بر طبق دیدگاه مارکس تنظیم می کند. شما عباراتی نظیر علم روسی یا فلسفۀ کمونیستی را می شنوید. کمونیسم، دیدگاه خاصی درباره جهان و انسان دارد. آن نظریۀ خودش دربارۀ تاریخ را نیز دارد … پس هر طفلی در جوامع کمونیستی علم را به نحوی که بر طبق ایدئولوژی مارکسیستی شکل گرفته است، می آموزد. ⭕️ شبیه این وضعیت در مورد علماء غربی صادق است. آنها تصویر خاص خودشان از جهان، خدا و انسان را دارند. آنها مطابق دیدگاهشان می خواهند کار سیستم جهان را بدون خدا ببینند. بر طبق نظر آنها، مسالۀ نقش خدا در سیستم جهان اصلا مطرح نیست. آنها ممکن است به عنوان یک عقیدۀ شخصی، به وجود خدا اعتقاد داشته باشند. اما در حوزۀ علم، تاریخ و فلسفه فرض می کنند که خدا وجود ندارد و تمام حقایق را بر این مبنا توضیح می دهند. از این مثال ها در می یابیم که هر ایدئولوژی، دانش و علم را مطابق دیدگاه خودش شکل می دهد. در گذشته هر وقت مسلمانان رشته های مختلف هنر و علم را فراگرفتند، آنها آن را اسلامی کردند، یعنی آنها را با ذهن اسلامی مورد تأمل قرار دادند.” ⭕️ جهت تفصیل مباحث منابع ذیل معرفی می گردد: 📙کتاب “از علم سکولار تا علم دینی” نوشته مهدی گلشنی 📘کتاب “تحلیلی از دیدگاههای فلسفی فیزیکدانان معاصر” نوشته مهدی گلشنی 📗کتاب “علم ، دین و فلسفه” نوشته مهدی گلشنی 📕کتاب “خداباوری و دانشمندان معاصر غربی: چالش ها و تبیین ها” نوشته مهدی گلشنی لینک کانال ↙️↙️ 🆔 @olum_ensani_eslami
📌 💢 ارائه دهنده ⭕️ اگر اندیشه های غرب بتواند را آباد کند، در شرق هرگز نمی تواند این آبادی را به وجود بیاورد. آن غربی که از خدا فرار کرده است هدفش از زندگی رفاه می شود ولی که از خدا نمی تواند فرار کند و با خداجویی می خواهد خودش را به گونه ای وابسته به خدا داشته باشد، این مساله تعارض بزرگی است و درست در همین نقطه است که با در تقابل قرار می گیرد. لینک کانال ↙️↙️ 🆔 @olum_ensani_eslami
📌 پنجم : مبنای ارزش شناختی 💢 یکی دیگر از مبانی علوم انسانی ، مبانی ارزشی است که بر ساحت ارزشی و توصیه ای علوم رفتاری و اجتماعی ،تاثیر می گذارد؛ زیرا علوم رفتاری و اجتماعی ، به سه فعالیت توصیف انسان مطلوب و توصیف و نقد انسان محقق و توصیه و تغییر انسان محقق به انسان مطلوب می پردازد. ⭕️ ارزش‌شناسی ، مطالعه فلسفی است. ارزش‌شناسی عبارتی جامع برای ، و است‌. لینک کانال ↙️↙️ 🆔 @olum_ensani_eslami
📌 💢 مطلب مهم و قابل توجه این است که مقصود دانشمندان اسلامی از «اسلمیه المعرفه» چیست؟ آیا معرفت به معنای اسلامی کردن دستاورد های موجود در طبیعی و است یا تولید دانش های جدید اسلامی است؟ آیا تولید دانش های جدید اسلامی نیز به معنای تاسیس پارادایم و روش شناسی غربی می خواهیم به تولید علوم اسلامی دست یابیم؟ بسیاری از دانشمندان و طرفداران علم دینی ، اسلامی سازی علوم را به معنای تولید علوم جدید اسلامی نمی گرفتند و قصد داشتند با تغییر عناصر کلیدی علم غربی و استفاده از عناصر کلیدی اسلامی ، از معرفت غرب زدایی کنند (نقیب العطاس) ، یا با احیای دانش های دوره تمدن اسلامی ، از فرهنگ سنتی نمایند (نصر) یا با تفسیر علمی از آموزه های اسلام ، مشکل تعارض علم و دین را حل کنند.( بازرگان و شریعتی) یا با دخالت دادن متافیزیک دینی (گلشنی) یا باور های دینی (باقری) در فرایند علوم به تحقق اسلامی کردن معرفت کمک نمایند. این گروه نیز یا با استفاده از میراث گذشته اسلامی ، یعنی و و ، روش شناسی دانش اسلامی را مطرح کردند (جوادی‌ آملی) یا با شدت و حدت به انکار دوره و میراث گذشته اسلامی پرداختند و با منطق و فلسفه و اصول فقه جدیدی روش شناسی را ارائه نمودند ( سید منیر الدین حسینی) لینک کانال ↙️↙️ 🆔 @olum_ensani_eslami
📌 💢 ارائه دهنده ⭕️ اگر اندیشه های غرب بتواند را آباد کند، در شرق هرگز نمی تواند این آبادی را به وجود بیاورد. آن غربی که از خدا فرار کرده است هدفش از زندگی رفاه می شود ولی که از خدا نمی تواند فرار کند و با خداجویی می خواهد خودش را به گونه ای وابسته به خدا داشته باشد، این مساله تعارض بزرگی است و درست در همین نقطه است که با در تقابل قرار می گیرد. لینک کانال ↙️↙️ 🆔 @olum_ensani_eslami