📌 بازیابی هویت زن در عقلانیت انقلاب اسلامی
💢 در گذشته های تاریخ #زن مورد ظلم و ستم از سوی #معرفت_اندیشان و مردان عامی و حتی خود زنان چه در مشرق زمین و چه در مغرب زمین قرار گرفته است و این مسئله را می توان در شواهد تاریخی و آثار دیروز بر امروز یافت!!
⭕️ #زن قبل از آغاز #تاریخ_مدرن به یک نوع مورد کم لطفی قرار گرفته و بعد از آغاز هم به نوع دیگری ولی در این میان الگویی با پشتوانه دیروز ولی با بازخوانی به طرح الگوی سومی می پردازد که هدفی جز #کرامت و #رهایی زن از چنگال #سنت_و_مدرنیته ندارد البته این الگو ریشه در #سنت دارد ولی باز تاکید می کنم با بازخوانی،باز اندیشی و امتداد و از سوی هم مقهور الحاد #مدرنیته نمی شود.
⭕️ امروز که سخنرانی #حضرت_آقا را مشاهده می کردم ، شاهد تجلی عقلانیت سومی از میان سنت و مدرنیته در باب زنان بودم که بر خلاف عقلانیت های دیگر این عقلانیت برساخته ریشه در سنت دارد ولی با بازخوانی جدید و از سوی چون در ابتدای راه است نیاز به کار علمی و اساسی در بنیاد های حُکمی و حِکمی محرز است.
⭕️ لذا #روحانیت_جمهوری_اسلامی عقلانیت جدا از #روحانیت_سنتی ، #روحانیت_روشنفکر و #روحانیت_روشنگر دارد ولی چون در اقلیت قرار گرفته است همیشه ذیل جریان های هژمون دسته بندی می شود که با عقلانیت کنشی #انقلاب_اسلامی هیچ نسبتی ندارد و این جریان متاسفانه در خیلی از موارد مورد تفسیر جریان های غیر از خودش هم قرار گرفته است که موید این سخن افول عقلانیت کنشی این جریان در نهاد ها و ارگان های ذی ربط می باشد!!
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
📌 بازیابی هویت زن در عقلانیت انقلاب اسلامی 💢 در گذشته های تاریخ #زن مورد ظلم و ستم از سوی #معرفت_ا
تقلیل سخنرانی امروز #حضرت_آقا به این گزاره _کسانی که حجاب کامل ندارند را نباید متهم به بیدینی و ضد انقلابی کرد_ دوری از عمق دغدغه و اندیشه ایشان می باشد.
💢 پیشروی #علوم_انسانی در غرب ریشه در #اومانیسم دارد که #اومانیسم هم خود تابع #مدرنیته می باشد در حالی که خود #مدرنیته هم نیاز به کالبد شکافی اساسی دارد.
⭕️ و این نگاه در تعارض با نگاه الهی به #انسان _ إِنِّی جَاعِلٌ فِی الْأَرْضِ خَلِیفَةً ۖ _ می باشد لذا دین باید نسبت خود را با علومی که آبشخورشان این رویکرد #انسان_شناختی می باشد ، روشن سازد.
⭕️ با این مقدمه مشخص می شود که ایده ی بازسازی علوم انسانی توجیه معقولی دارد و آن این است که دین دارای آموزههای متنوع در زمینههای مختلف مانند حقیقت انسان، جهان و رابطه بین این دو دارد که در خیلی از مواقع در تعارض با نگاه مدرن و اومانیستی می باشد لذا طبیعی است که بیندیشیم چنین دینی نسبت به علوم انسانی صاحب نظر باشد.
⭕️ اینکه ما بخواهیم در مورد رفتار انسانی نظریاتی را بیان کنیم در ابتدا باید انسان را به درستی بشناسیم و شناخت انسان از راه دین و آموزه ها و تعالیم دینی و ارتباط انسان با جهان بهتر و شفاف تر است.
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 #مرحوم_مصباح_یزدی(ره)
💢 برخی فکر میکردند که اگر ظاهر دانشگاه اسلامی شود و نماز جماعت در آن برگزار شود و شعائر اسلامی بهطور پررنگ مطرح شود، دانشگاه اسلامی شده است اما منظور از تحول در #علوم_انسانی، تحولی عمیق در نوع نگاه به انسان است.
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
6.47M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📌 #علوم_اجتماعی_اسلامی به چه معناست؟
💢در جهان اسلام، به دلیل اینکه علم در معنای حسی و تجربی آن مقید نیست، تبیین این علوم به دانش تجربی محدود نمی شود، بخش تفسیری آن در تقابل با بخش تبیینی قرار نمیگیرد، بلکه خود از خصلت تبیینی برخوردار است و تفسیر با تبیین همراه است و از برهان استفاده می کند و بخش انتقادی آن نیز به مرجعیت اراده انسانها در ساخت معنا باز نمی گردد؛ بلکه به مرجعیت حقیقت و عدالت نسبت به همه حقایق و امور فرهنگی-اجتماعی بازگشت می کند. یعنی #علوم_اجتماعی در جهان اسلام سه ویژگی تبیینی، تفسیری و انتقادی بودن را دارد.
⭕️ برای شرح بیشتر منابعی پیشنهاد می شود:
📃 مقاله ” روش شناسی علوم انسانی با رویکرد اسلامی ” نوشته حجت الاسلام حمید پارسانیا
📃 مقاله ” بازسازی علم مدرن و بازخوانی علم دینی ” نوشته حجت الاسلام حمید پارسانیا
📃 مقاله ” نظریه و فرهنگ ” نوشته نوشته حجت الاسلام حمید پارسانیا
📙 کتاب ” جهان های اجتماعی ” نوشته نوشته حجت الاسلام حمید پارسانیا
📗 کتاب ” ما و علوم انسانی ۳″ مجموعه نشست های سومین دوره مقدماتی طرح ملی گفتمان نخبگان علوم انسانی
📘 کتاب ” ما و علوم انسانی ۲ ” مجموعه نشست های دومین دوره مقدماتی طرح ملی گفتمان نخبگان علوم انسانی
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 #آیت_الله_جوادی_آملی
💢 #علوم_انسانی باید جامعه ساز باشد و بر ویژگی ها و فضایل مشترک انسان و فرشتگان تاکید کند و این ویژگی ها را احیاء و ترویج کند در حالی که از منظر غرب، انسان تنها حیوانی است که حرف می زند.
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 خامنهای پس از محمد (ص)
💢 کاریکاتور، هنر است؛ مثل شعر. اما همانجور که «هجو»، شعر را فحش می کند؛ اغراض سیاسیِ شارلی ابدو هم کاریکاتور را فحش می کند.
⭕️ فحش بطور معمول فرمان مقابله و دشمنی از سوی آدم زبون و بی چاره است.
⭕️ وقتی دست با چکش کوبیده شود، فرمان مقاومت و مقابله با سوزشِ درد را آدم بی ادب با فحش بروز می دهد.
⭕️ ناتوانی مقابل یک رقیب قویِ پیروز هم با فحش تسلی می گیرد!
⭕️ ظاهراً ملاها، جهان جدیدی بنیان نهاده و از مرزهای کشورشان صادر شده است و ظاهرا بدجور ارزشهای منافقانه #انقلاب_فرانسه و #حقوق_بشر دروغین را به چالش کشیده که به کاریکاتور هجو روی آورده اند!
⭕️ آیا شارلی ابدویِ احمق دانست بعد از چند بار اسلام هراسی اش با کاریکاتورِ هجو علیه #پیامبر_اسلام(ص)، حالا با فراخوان کاریکاتور علیه #آیت_الله_خامنه_ای، باصدای بلند گفت: #اسلامِ_خامنه_ای ادامه #اسلام_محمد(ص) است!
⭕️ این موجب اتحاد بیشتر جهان اسلام حول #اسلامِ_انقلاب_اسلامی خواهد شد.ان شاءالله.
استاد حجت الاسلام #قنبریان
#اسلام_ناب_محمدی
#مسلمان_به_اسلام_خمینی
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 #چیستی_و_ضرورت_علوم_انسانی_اسلامی
💢 یکی از ارکان اصلی و اساسی مدنیت معاصر غربی، حوزه #علوم_انسانی است؛ یعنی تغییر نگاه به انسان و جامعه و غایات حیات جمعی و ارزشهای انسانی، جامعه و تمدنی جدید را بنا نهاد.
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
📌 #چیستی_و_ضرورت_علوم_انسانی_اسلامی 💢 یکی از ارکان اصلی و اساسی مدنیت معاصر غربی، حوزه #علوم_انسانی
💢 یکی از ارکان اصلی و اساسی مدنیت معاصر غربی، حوزه #علوم_انسانی است؛ یعنی تغییر نگاه به انسان و جامعه و غایات حیات جمعی و ارزشهای انسانی، جامعه و تمدنی جدید را بنا نهاد. بر اساس این تحلیل، باید بپذیریم که پیریزی #تمدن_نوین_اسلامی، نیازمند ایدههای نو در عرصههای مختلف حیات انسانیِ برخاسته از اصول، ارزشها و مبانی اسلامی است. اگر ما با مدنیت معاصر غربی در کلیت آن مشکلداریم و میخواهیم طرحی نو درافکنیم، باید الزامات این پیریزی طرح نو را برآورده کنیم. یکی از آن الزامات، پیریزی #علوم_انسانی_اسلامی است.
⭕️ آنچه در تعابیر مقام معظم رهبری با عنوان الگوی اسلامی- ایرانی پیشرفت مطرح شده است، این معنا را در پی دارد که ما برای #تمدن_سازی نیازمند نقشه راه هستیم. چگونه میشود بدون #علوم_انسانی_اسلامی و نقشه راه، تمدن سازی کرد؟ عرصه زندگی، یعنی اقتصاد و سیاست، مناسبات فرهنگی و آموزشی، قضایی و کیفری، مناسبات تقنینی، خانواده و مانند آن، چگونه میتواند بدون اینکه به یک شکوفایی در علوم انسانی رسیده باشد وجه تمدنی پیدا کند. اگر ما در حوزه سیاست، فلسفه سیاسی متناسب با آموزههای دینی خودمان را تنقیح نکنیم، اگر حقوق اساسی و حقوق سیاسی خودمان را متناسب با ارزشهای اسلامی تعریف نکنیم، اگر عدالت سیاسی را آنگونه که برخاسته از اصول ارزشهای اسلامی است تئوریزه و صورتبندی نظری نکنیم چگونه میتوانیم در عرصه سیاست به وجه تمدنی اسلام برسیم. بنابراین، دستیابی به اندیشه اسلامی در حوزههای مختلف حیات انسانی که هر کدام یکی از اضلاع #تمدن_نوین_اسلامی است، اساسیترین کار برای رسیدن به این هدف است.
استاد #احمد_واعظی
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
🆔 @olum_ensani_eslami
📌 #امام_خمینی(ره)
💢 #علوم_انسانى احتیاج به يك انسانهاى متعهد دارد. انسانى كه تعهد به قواعد اسلام ندارد و تعهد به آن زيربنايى كه #توحيد است ندارد، در #علوم_انسانى نمىتواند عملى انجام بدهد الّا انحراف.
(صحيفه امام، ج14، ص: 292)
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
16.59M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📌 #نقش_علوم_مبنایی_در_علوم_انسانی_اسلامی
💢 فرایند تحول در چند گام قابل تبیین است: گام اول: شناساندن مبانی #فلسفی اسلام به عالمان علومانسانی است؛ یعنی نشاندهیم که هستیشناسی اسلام چیست؟معرفتشناسیاش چیست؟ انسانیشناسیاش چیست؟
استاد #عبدالحسین_خسروپناه
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
📌 #نقش_علوم_مبنایی_در_علوم_انسانی_اسلامی 💢 فرایند تحول در چند گام قابل تبیین است: گام اول: شناساندن
⭕️ گام اول: مثلا بحثهایی در مبانی انسانشناسی داریم که شامل انسانشناسی عام است و از این انسانشناسی عام یک انسانشناسی خاص در اقتصاد، سیاست و مدیریت بیرون میآید؛ لذا اول آن انسانشناسی عام که بر انسانشناسی خاص تأثیر میگذارد، آموزش داده شود و سپس، انسانشناسی عام و خاصی که غربیها دارند را هم نشان بدهیم تا تفاوتهای ما با آنان مشخص شود.
⭕️ گام دوم: ایجاد بستری مناسب برای نقد نظریههای علومانسانی است؛ باید یک فضای نقد نظریههای علومانسانی در کشور ایجاد شود تا ابهت علومانسانیغربی شکسته شود. این نقد نیز میتواند شامل نقد مبنایی یانقد بنایی یا هر نوع نقدی باشد. مهم اینست که فقط نقد کنند تا جسارت نقد و روحیه اندیشیدن در اینها ایجاد شود.
⭕️ گام سوم: این است که مبانی علوم انسانی اسلامی را به جای مبانی علوم انسانی #سکولار جایگزین کنیم؛ یعنی هر یک از اساتید علوم انسانی روی یک نظریه کار کنند و نشان بدهند که مبانی علوم انسانی غربی و مبانی علوم انسانی اسلامی ما چیست؟ و اگر این دو جایگزین یکدیگر شوند، چه بلایی سر نظریه میآید؟
⭕️ گام چهارم: تدوین و انتقال روششناسی علوم انسانی اسلامی است؛یعنی از میان پاردایمهای #مدرن و پسامدرن، روششناسی علوم انسانی خودمان را منتقل کنیم.
⭕️ گام پنجم: این است که با روششناسی به تولید نظریه علومانسانی بپردازیم. البته شکی نیست که هرچه جلوتر میرویم تعداد اساتید علومانسانی کمتر میشوند؛ یعنی ما نمیتوانیم انتظار داشته باشیم که عالمان علومانسانی از ابتدا نظریهپردازی کنند اما این امکان وجود دارد که تعداد ناقدان نظریههای علومانسانی بیشتر باشد؛ لذا هرچه جلوتر میرویم طبیعتا تعداد افراد کمتر میشوند، لکن کیفیت آنها بالاتر است و حتی می توانند حتی جریان سازی کرده و مکاتبی را در علومانسانی ایجاد کنند.
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
🆔 @olum_ensani_eslami