📌 #آیت_الله_صادق_لاریجانی_آملی
💢 اگر ادعا داریم در زمینه علوم انسانی قصد تحول داریم باید متناسب با این داعیه مجاهدت کنیم و سرمایه علمی و مادی بگذاریم و باید بسیج هماهنگی در میان علما و فضلا ایجاد شود، بحث تحول در علوم انسانی کاری نیست که بتوان با دو یا پنج ماه کار آن را انجام داد بلکه باید بر اساس مبانی اسلامی و قرآنی سراغ این علوم رفت و از هرگونه تعجیل در این مباحث خودداری کرد.
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 #آیت_الله_جوادی_آملی
💢 آنچه می تواند #علوم_انسانی را متحوّل كند شناخت انسان است از يک سو، شناخت جهان است از سوی ديگر، معرفت پيوند انسان و جهان است از سوی سوم. اضلاع اين مثلث مبارک و ميمون اگر مشخص بشود انسان طرزی #علوم_انسانی را پايهگذاری می كند كه با علوم تجربی و رياضی هماهنگ باشد و طرزی علوم تجربی و رياضی را پايهگذاری می كند كه با #علوم_انسانی همآوا باشد همه علوم ارتباط مستقيم يا غير مستقيم با انسان دارند.
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 #چیستی_و_ضرورت_علوم_انسانی_اسلامی
💢 مسئله این است که وقتی میخواهیم عهد دیگری داشته باشیم، تکلیف ما با این علوم انسانی که حافظ #عهد_تجدد هستند چه میشود؟ یعنی با حفظ عهد خود باید الگوی پیشرفتی طراحی کنیم که لازمه ی این ، تفکر در #علوم_انسانی موجود می باشد.
⭕️ اگر ما بر یک عهدی میخواهیم باشیم، اما در عهد دیگری زندگی کنیم این «دو عهدی» ممکن است به «بحران هویت» تبدیل بشود؛ یعنی نه این بشود و نه آن.
⭕️ #علوم_انسانی_اسلامی این است که چه کنیم تا در عین حال که میخواهیم الگوی پیشرفت داشته باشیم و پیشرفت کنیم، بر عهد خود نیز استوار باشیم. این استواری، اقتضایش تحول در #علوم_انسانی است.
⭕️ همانگونه که مقام معظم رهبری درباره الگوی پیشرفت مبتنی بر علم ایرانی اسلامی بیان نموده اند:
🔻( این جوامع اگرچه پیشرفتهایی نیز داشتهاند اما پیشرفتها تا اعماق آن جوامع نفوذ نکرده و به «#اخلاق، #عدالت، #معنویت و #امنیت» منتهی نشده است؛ بنابراین ما باید الگوی پیشرفت بومی خود را متکی بر مبانی اسلامی و فرهنگ ایرانی، تعریف و ارائه کنیم.
لازمهی تحقق این موضوع، تحقیقات عمیق اسلامی و ارتباط وثیق و پیوسته با حوزههای علمیه و فضلای متفکر، آگاه و مسلط بر مبانی #فلسفی، #کلامی و #فقهی است.۱۳۹۵/۰۲/۰۶)
⚠️ البته باید به این بحث توجه نمود که رابطه ی #الگوی_پیشرفت_اسلامی و #علوم_انسانی_اسلامی ، رابطه ی بده و بستانی می باشد!!
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 #خصوصیات_علوم_انسانی_اسلامی
💢 در #جهان_اسلام، به دلیل اینکه علم در معنای حسی و تجربی آن مقید نیست، تبیین این علوم به #دانش_تجربی محدود نمی شود، بخش تفسیری آن در تقابل با بخش تبیینی قرار نمیگیرد، بلکه خود از خصلت تبیینی برخوردار است و تفسیر با تبیین همراه است و از برهان استفاده می کند و بخش انتقادی آن نیز به مرجعیت اراده انسانها در ساخت معنا باز نمی گردد؛ بلکه به مرجعیت حقیقت و عدالت نسبت به همه حقایق و امور فرهنگی-اجتماعی بازگشت می کند. یعنی #علوم_اجتماعی در جهان اسلام سه ویژگی تبیینی، تفسیری و انتقادی بودن را دارد.
⭕️ برای شرح بیشتر منابعی پیشنهاد می شود:
📃 مقاله ” روش شناسی علوم انسانی با رویکرد اسلامی ” نوشته حجت الاسلام حمید پارسانیا
📃 مقاله ” بازسازی علم مدرن و بازخوانی علم دینی ” نوشته حجت الاسلام حمید پارسانیا
📃 مقاله ” نظریه و فرهنگ ” نوشته نوشته حجت الاسلام حمید پارسانیا
📙 کتاب ” جهان های اجتماعی ” نوشته نوشته حجت الاسلام حمید پارسانیا
📗 کتاب ” ما و علوم انسانی ۳″ مجموعه نشست های سومین دوره مقدماتی طرح ملی گفتمان نخبگان علوم انسانی
📘 کتاب ” ما و علوم انسانی ۲ ” مجموعه نشست های دومین دوره مقدماتی طرح ملی گفتمان نخبگان علوم انسانی
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 جایگاه علوم انسانی در پیریزی تمدن نوین اسلامی
💢 تمدن معاصر غربی پدیدهای است که جوامع اسلامی در مقطع تاریخی کنونی با آن مواجهاند. این مواجهه بیش از دو قرن است که آغازشده و به عنوان یک مسئله ظاهر شده است. مسئله شدن نحوه تعامل ما با #مدرنیته و #تمدن_معاصر_غربی، فقط یک مسئله نخبگانی نیست که در سطح و لایه نخبگانی طرح شده باشد، بلکه جلوههای این تقابل و تعامل، در قشرهای مختلف و لایههای مختلف حیات جمعی ما بروز و ظهور پیدا کرده است. اگر روشنفکریِ شیفته غرب در دوران #قاجار و #پهلوی، نوعی واکنش به این رویارویی بوده است، جریانهای افراطی مذهبی و بنیادگرایی مذهبی دهه شصت و هفتاد و حتی جریانهای افراطی و تکفیری معاصری که طی سالهای اخیر جهان اسلام با آن روبهرو بوده، همگی نوعی واکنش و پاسخ به همان مسئله ما و غرب، یا به تعبیری مسئله سنت و #مدرنیسم است.
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
📌 جایگاه علوم انسانی در پیریزی تمدن نوین اسلامی 💢 تمدن معاصر غربی پدیدهای است که جوامع اسلامی در
⭕️ در میان انحای واکنشها و پاسخها به این چالش، شاید قابل دفاعترین و معقولترین رویکرد، آن باشد که در مرز انتخاب بین سنت و #مدرنیسم متوقف نمیشود و به دنبال این نیست که به صورت قاطع بین سنت و #مدرنیسم یکی را انتخاب کند. رویکردی که در جستوجوی تسلیم به غرب و فرآوردههای #مدرنیته نیست؛ همانطور که به دنبال دفاع کورکورانه از سنت نیست؛ حتی به دنبال رویکرد تأخیری در اثربخشی مدرنیته هم نیست.
⭕️ به نظر من، معقولترین و قابل دفاعترین واکنش، آن است که بیپروا و آرمانخواهانه به دنبال پیافکندنِ #تمدن_نوین_اسلامی است. همه تمدنهای دیگر برای پیریزی پایههای خود، بر سر سفره تمدن قبلی نشستهاند و آن را هضم کردهاند و با ایدههای تازه، طرحی نو درافکندند. این پیافکندن طرحی نو و تحقق بخشیدن به تمدن نوین اسلامی، افتخار به گذشته اسلامی یا بازتولید تمدن پیشین اسلامی نیست. وقتی ما میگوییم به دنبال پیافکندن تمدن نوین اسلامی هستیم، به آن معنا نیست که میخواهیم نسخهای مشابه با تمدن اسلامی قبلی یعنی تمدن اسلامی قرون چهارم تا هفتم بسازیم؛ بلکه به دنبال برپایی تمدنی هستیم که حقیقتاً نو و دارای طرح و ایدهای تازه است.
⭕️ به عنوان یک واقعیت باید قبول کرد که کلیت آن اتفاقی که در غرب افتاد و مدنیت معاصر غربی را رقم زد، تجدید پذیر و تکرارپذیر نیست. آن اتفاق، علل درونی و بیرونی خودش را داشت و از یک سیر تدریجی مخصوص به خود برخوردار بود. اما آنچه ما در جوامع غیر غربی مشاهده میکنیم، تقلید است؛ یعنی اقتباسِ وجهی از وجوه آن اتفاق یا نوعی همانندسازی و مشابهسازی با وجهی از وجوه تمدن معاصر غربی. بنابراین در انحای مواجههای که ما میتوانیم با مدنیت معاصر غربی داشته باشیم، واکنشی که به دنبال پیریزی تمدن نوین اسلامی است، راه نجات ماست. این پاسخ و واکنش معقولترین و متناسبترین اقدامی است که میتوان در برابر #تمدن_غرب اتخاذ کرد.
⭕️ ادامه دارد .....
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
🆔 @olum_ensani_eslami
📌 #علوم_انسانی_و_دارالفنون
💢 جناب #امیر_کبیر پس از سفر به روسیه، متوجه نیاز فوری کشور به مرکز آموزش عالی گردید؛ لذا از ابتدای صدارت خود، برای ایجاد این مرکز تلاش کرد؛ ولی متأسفانه هیچگاه شاهد افتتاح آن نشد. چرا که نخستین دسته از استادان به سرپرستی یاکوب ادوارد پولاک، دو روز پس از دستگیری و تبعید امیرکبیر به تهران رسیدند و با استقبال گرمی مواجه نشدند.
⭕️ در سالگرد شهادت مرحوم امیرکبیر ضروری جلوه می کند که پرونده ی #علوم_انسانی_و_دارالفنون را به بوته وارسی قرار دهیم و مشخص کنیم که آیا محصلان این مدرسه عالی همچون سلف روشنفکر خود ناظر به ظاهر #تمدن_غرب بودند یا حرکت علمی به سمت باطن یعنی علوم فلسفی و انسانی غرب هم نموده اند؟!
⭕️ وقتی صفحات تاریخ و قرائن موجود را ورق می زنیم ، علوم انسانیای که در آن دوره شاهدیم شامل #تاریخ و #جغرافیا به معنی #مدرن آن ها و #ادبیات و #عربی است که از گذشته وجود داشته اند ولی آثاری از علوم انسانی اساسی که در غرب از زمان #ماکیاولی پا در عرصه علم نهاده اند ، مشاهده نمی شود.
⭕️ گزاره های #علوم_انسانی در ایران تا پسا #امیر_کبیر هم مورد توجه قرار نگرفته بود اگر چه در دل #علوم_جدیده وارد ایران شده و فرهنگ علمی خود را جانشین فرهنگ علمی ایران می کند ولی خیلی برای روشنفکران ایران مهم جلوه نمی کنند.
⭕️ و اولین بار بعد از مرحوم امیرکبیر در عصر مشروطه با اقبال عمومی نخبگان با لایه روین علم سیاست غربی مواجه هستیم!!
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
با سلام و عرض ادب🌹
🔹خبرگزاری ISC :
🔸معرفی دوره های تخصصی بین الملل
🔸معرفی دوره های اموزش زبان خارجه
🔸اطلاع رسانی اخبار بین الملل
🔸معرفی وبینار و همایش های بین المللی
🔸فراخوان و جذب مبلغ و صادرکننده
🔸ارائه ی رایگان کتاب و مقالات مربوط به فعالیت های بین المللی
اگر فعالیت بین المللی دارید، این کانال مناسب شماست و حتما کمکتون میکنه.
🔗لینک کانال:
https://eitaa.com/joinchat/2517303572C11f3e01858
با ما در مدرسه آزاد عالی عروج همراه باشید:
✅ اجتهاد در معارف
✅ حکمت اسلامی
✅امتداد های حکمت
✅علم دینی
✅ فلسفه غرب
✅ فلسفه دین
✅ کلام جدید
✅ عرفان
✅ فلسفه تعلیم و تربیت
✅ علوم انسانی اسلامی
✅ معرفت شناسی
✅ حکمت عملی
✅ فلسفه علوم اجتماعی
و ...
#مدرسه_آزاد_عالی_عروج
🆔https://eitaa.com/joinchat/654966974C926312548f
📌 جدال روح فرهنگی و مهندسی فرهنگی
💢 شورای عالی انقلاب فرهنگی متاسفانه بر اساس درک نادرستی از مقوله فرهنگ به پیش می رود بخاطر همین یکی از کار های اساسی دبیر جدید می تواند اصلاح این دیدگاه باشد!!
⭕️ «فرهنگ» مقوله ای تکنوکراتیک و بوروکراتیک (دیوان سالارانه) نیست و این ایده که یک نهاد می تواند به هدایت و رهبری مقوله فرهنگ بپردازد درکی نادرست از فرهنگ و امر فرهنگی است!!
⭕️ لذا مبتنی بر اندیشه اسلام انقلابی نتوانسته اند ، نظریه فرهنگی را طرح ریزی نمایند اگر چه مردم بر اساس ارتکازات عرفی خود استوار بر فرهنگ ایرانی اسلامی به پیش می روند ولی در کل پسا انقلاب این شورا کارنامه ی مورد قبولی در حوزه گسترش عقلانیت انقلاب اسلامی در عالم کنش ها ندارد!!
⭕️ امیدواریم استاد #عبدالحسین_خسروپناه بر این مشکلات فائق آیند اگر چه راه سختی در پیشرو دارند.
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 مدرسه #علوم_انسانی_اسلامی برگزار می کند!
💢 موضوع:
♦️ چیستی و ضرورت علوم انسانی اسلامی
⭕️ با حضور
🔻استاد حجت الاسلام احمد حسین شریفی
🔻استاد حجت الاسلام مهدی موسوی
🔻استاد حجت الاسلام محمد هاشمی
🔻استاد حجت الاسلام امین اسدپور
⭕️ برای اطلاعات بیشتر
🆔 @saeed_karimdadashi
⚛ ۰۹۳۳۰۲۶۵۲۲۵
⭕️ برای ثبت نام
https://formafzar.com/form/wu3wu
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b