eitaa logo
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
3.6هزار دنبال‌کننده
974 عکس
147 ویدیو
69 فایل
❇️ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه مجموعه ای‌ است که سعی دارد در عرصه ترویج گفتمان تحول علوم انسانی قدم بردارد. ◽️آدرس سایت: http://www.nsayeh.com ◻️مدیر مسئول: @hamedshams ◽️معاونت علمی و آموزشی: @saeed_karimdadashi ◽️ادمین: @Mahdiniksefat
مشاهده در ایتا
دانلود
📌 هر نظریه دارای اصولی موضوعی هست که برخی از این اصول، اصول هستی‌شناختی‌اند، برخی انسان‌ شناختی‌اند و برخی شناختی. لینک کانال ↙️↙️ 🆔 @olum_ensani_eslami
📌 💢 هر نظریه دارای اصولی موضوعی هست که برخی از این اصول، اصول هستی‌شناختی‌اند، برخی انسان‌ شناختی‌اند و برخی شناختی. بعضی‌ تصور می‌کنند که نظریه‌ی علمی، مستقل از همه‌ی حوزه‌های معرفتی است و مستقیماً به حس باز می‌گردد. خود همین فکر یک مبنای معرفت‌شناختی دارد که می‌گوید: «علم آن است که از راه حس به دست می‌آید.». این‌ ، قبل از اینکه توسط نظریه وارد بشود و با انسان و شخصیت وجودی او بازی بکند و بر آن دو تأثیر بگذارد و یا وارد بشود و بر رفتارهای اثر بگذارد، خودِ نظریه است که این روابط را دارد؛ یعنی مربوط به ساختار درونی خود نظریه است و قبل از اینکه عالِم بداند، این روابط وجود دارد و بعد از اینکه عالِم به نظریه علم پیدا می‌کند، باز هم این روابط وجود خواهد داشت. ولو اینکه عالِم آن را نداند، ولو اینکه جامعه متوجه آن نباشد. بر همین مبناست که در هندسه‌ی اقلیدس، ما مسطح داریم و فضای دو بعدی داریم؛ اگر این مبنا زیر سؤال برود، اقلیدس زیر سؤال خواهد رفت. این مبنا پیامدهایی هم دارد؛ وقتی که شما قواعد هندسه‌ی را دانستید، می‌توانید و ‌سازها و پیش‌بینی‌های خودتان را راجع به خطوط و شکل‌ها داشته باشید و این قدرت را در پیش‌بینی مسائل پیدا‌کنید، چون به لحاظ منطقی آن لوازم را دارید. بر این اساس اگر نظریه به لحاظ منطقی یک‌سری مبانی داشته باشد و بخواهد در ی موجود بشود، باید مبانی منطقی آن نظریه از جهان اول و نفس‌الامر به حوزه‌ی فرهنگ وارد شده باشد. اگر مبانی منطقی نظریه در قلمرو نیامده باشد، نظریه متولد نمی‌شود. نظریه‌هایی که در علم وجود دارند، یک‌سری مبانی دارند و برای اینکه این نظریات متولد شوند، باید آن مبانی وارد عرصه‌ی شده باشند و جامعه‌ی علمی آن‌ها را پذیرفته باشد. ⭕️ جهت تفصیل مباحث منابع ذیل معرفی می گردد: 📙 کتاب ” منزلت عقل در معرفت دینی ” نوشته آیت الله جوادی آملی 📙 مقاله “بهره گیری از روش شناسی اجتهادی لازمه تولید علم دینی” نوشته 📗مقاله ” سنت، و علم” نوشته 📃 مقاله ” بازسازی علم مدرن و بازخوانی علم دینی ” نوشته حمید پارسانیا لینک کانال ↙️↙️ 🆔 @olum_ensani_eslami
📌 💢 درباره پیشینه علم دینی ، شخصیت هایی وجود دارند که در ارتباط با علوم غربی ، رویکردهایی مختلفی پیدا کردند. مطالب ذیل تا حدودی می تواند پیشینه این بحث را برای خوانندگان آشکار سازد. ⭕️ در ادامه بخوانید ↙️
💢 بحث دانش دینی ، پیش از پیروزی انقلاب اسلامی و حتی پیش از ایدئولوژی مارکسیستی ، در میدان اندیشمندان مطرح بوده است؛ اما پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران و تعطیلی دانشگاه ها و تشکیل ستاد ، عده ای بحث علم دینی اسلامی کردن دانشگاه را مطرح نمودند که منجر به تشکیل دفتر همکاری حوزه و دانشگاه شد که در حال حاضر به پژوهشگاه حوزه و دانشگاه تبدیل شده است. آیت‌الله مصباح یزدی نیز در این دفتر ، مسئولیت اسلامی سازی علوم انسانی را به عهده داشت؛ ولی به دلایلی از آنجا فاصله گرفت و با انگیزه تعلیم علوم انسانی با رویکرد اسلامی ، به تاسیس (ع) و سپس موسسه پرداخت. ⭕️ یکی از نقد های مخالفان علم دینی ، آن است که اگر علم دینی ، ممکن و مطلوب است، این مراکز با بیش از بیست سال فعالیت چه دستاوردی داشته اند؟ این پرسش جدی به نظر می رسد و باید اعتراف کرد هنوز کار بنیادینی در این زمینه انجام نشده است؛ ولی نباید از داوری عادلانه دست شست و موفقیت های نسبی این مجموعه های آموزشی و پژوهشی را نادیده گرفت. موسسه امام خمینی و پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی به صورت نسبی موفق شدند تا حدودی به درک درستی از علوم انسانی دینی برسند و در تولید پاره ای از نظریه های علمی در عرصه اقتصاد و تربیت اسلامی ، به تجربه نسبتا موفقی دست یابند. ⭕️ موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی و دانشگاه امام صادق (ع) در یک مدل اجرایی موفق شدند به دانش پژوهان خود هم علوم انسانی غربی را بیاموزند و هم آنها را با معارف اسلامی آشنا سازند تا با گرایش به رویکرد اسلامی ، بتوانند آسیب های گزاره ای علوم انسانی سکولار را دریابند و به نقد آنها بپردازند. اصل راهبری مهم ، این است که نباید این موسسه ها و مراکز آموزشی و پژوهشی به این مقدار بسنده کنند و باید سیر تحول را ادامه دهند تا به طور کامل علوم انسانی تولید گردد. ⭕️ در جستجوی علوم انسانی اسلامی ج۱ص۲۶ لینک کانال ↙️↙️ 🆔 @olum_ensani_eslami
📌 💢 “…در تمام علوم، دو جنبه داریم، یک جنبه متشکل از واقعیات طبیعت یا حقایق است. جنبۀ دیگر دیدگاه انسانی است که این حقایق را طبقه بندی می کند و آنها را در قالب نظریه ها می ریزد و بعضی مفاهیم را تدوین می کند. این دو جنبه را باید از هم تمیز داد. در ادامه بخوانید ↙️
📌 💢 “…در تمام علوم، دو جنبه داریم، یک جنبه متشکل از واقعیات طبیعت یا حقایق است. جنبۀ دیگر دیدگاه انسانی است که این حقایق را طبقه بندی می کند و آنها را در قالب نظریه ها می ریزد و بعضی مفاهیم را تدوین می کند. این دو جنبه را باید از هم تمیز داد. تا آنجا که به حقایق مربوط می شود، آنها جهان شمول هستند. آنها نه هندی هستند، نه پاکستانی، نه روسی و نه ژاپنی؛ آنها صرفا حقایق هستند. اما مثلا ذهنیت مارکسیستی، آنها را بر طبق دیدگاه مارکس تنظیم می کند. شما عباراتی نظیر علم روسی یا فلسفۀ کمونیستی را می شنوید. کمونیسم، دیدگاه خاصی درباره جهان و انسان دارد. آن نظریۀ خودش دربارۀ تاریخ را نیز دارد … پس هر طفلی در جوامع کمونیستی علم را به نحوی که بر طبق ایدئولوژی مارکسیستی شکل گرفته است، می آموزد. ⭕️ شبیه این وضعیت در مورد علماء غربی صادق است. آنها تصویر خاص خودشان از جهان، خدا و انسان را دارند. آنها مطابق دیدگاهشان می خواهند کار سیستم جهان را بدون خدا ببینند. بر طبق نظر آنها، مسالۀ نقش خدا در سیستم جهان اصلا مطرح نیست. آنها ممکن است به عنوان یک عقیدۀ شخصی، به وجود خدا اعتقاد داشته باشند. اما در حوزۀ علم، تاریخ و فلسفه فرض می کنند که خدا وجود ندارد و تمام حقایق را بر این مبنا توضیح می دهند. از این مثال ها در می یابیم که هر ایدئولوژی، دانش و علم را مطابق دیدگاه خودش شکل می دهد. در گذشته هر وقت مسلمانان رشته های مختلف هنر و علم را فراگرفتند، آنها آن را اسلامی کردند، یعنی آنها را با ذهن اسلامی مورد تأمل قرار دادند.” ⭕️ جهت تفصیل مباحث منابع ذیل معرفی می گردد: 📙کتاب “از علم سکولار تا علم دینی” نوشته مهدی گلشنی 📘کتاب “تحلیلی از دیدگاههای فلسفی فیزیکدانان معاصر” نوشته مهدی گلشنی 📗کتاب “علم ، دین و فلسفه” نوشته مهدی گلشنی 📕کتاب “خداباوری و دانشمندان معاصر غربی: چالش ها و تبیین ها” نوشته مهدی گلشنی لینک کانال ↙️↙️ 🆔 @olum_ensani_eslami
📌 💢 ارائه دهنده ⭕️ اگر اندیشه های غرب بتواند را آباد کند، در شرق هرگز نمی تواند این آبادی را به وجود بیاورد. آن غربی که از خدا فرار کرده است هدفش از زندگی رفاه می شود ولی که از خدا نمی تواند فرار کند و با خداجویی می خواهد خودش را به گونه ای وابسته به خدا داشته باشد، این مساله تعارض بزرگی است و درست در همین نقطه است که با در تقابل قرار می گیرد. لینک کانال ↙️↙️ 🆔 @olum_ensani_eslami
📌 پنجم : مبنای ارزش شناختی 💢 یکی دیگر از مبانی علوم انسانی ، مبانی ارزشی است که بر ساحت ارزشی و توصیه ای علوم رفتاری و اجتماعی ،تاثیر می گذارد؛ زیرا علوم رفتاری و اجتماعی ، به سه فعالیت توصیف انسان مطلوب و توصیف و نقد انسان محقق و توصیه و تغییر انسان محقق به انسان مطلوب می پردازد. ⭕️ ارزش‌شناسی ، مطالعه فلسفی است. ارزش‌شناسی عبارتی جامع برای ، و است‌. لینک کانال ↙️↙️ 🆔 @olum_ensani_eslami
📌 💢 مطلب مهم و قابل توجه این است که مقصود دانشمندان اسلامی از «اسلمیه المعرفه» چیست؟ آیا معرفت به معنای اسلامی کردن دستاورد های موجود در طبیعی و است یا تولید دانش های جدید اسلامی است؟ آیا تولید دانش های جدید اسلامی نیز به معنای تاسیس پارادایم و روش شناسی غربی می خواهیم به تولید علوم اسلامی دست یابیم؟ بسیاری از دانشمندان و طرفداران علم دینی ، اسلامی سازی علوم را به معنای تولید علوم جدید اسلامی نمی گرفتند و قصد داشتند با تغییر عناصر کلیدی علم غربی و استفاده از عناصر کلیدی اسلامی ، از معرفت غرب زدایی کنند (نقیب العطاس) ، یا با احیای دانش های دوره تمدن اسلامی ، از فرهنگ سنتی نمایند (نصر) یا با تفسیر علمی از آموزه های اسلام ، مشکل تعارض علم و دین را حل کنند.( بازرگان و شریعتی) یا با دخالت دادن متافیزیک دینی (گلشنی) یا باور های دینی (باقری) در فرایند علوم به تحقق اسلامی کردن معرفت کمک نمایند. این گروه نیز یا با استفاده از میراث گذشته اسلامی ، یعنی و و ، روش شناسی دانش اسلامی را مطرح کردند (جوادی‌ آملی) یا با شدت و حدت به انکار دوره و میراث گذشته اسلامی پرداختند و با منطق و فلسفه و اصول فقه جدیدی روش شناسی را ارائه نمودند ( سید منیر الدین حسینی) لینک کانال ↙️↙️ 🆔 @olum_ensani_eslami
📌 💢 ارائه دهنده ⭕️ اگر اندیشه های غرب بتواند را آباد کند، در شرق هرگز نمی تواند این آبادی را به وجود بیاورد. آن غربی که از خدا فرار کرده است هدفش از زندگی رفاه می شود ولی که از خدا نمی تواند فرار کند و با خداجویی می خواهد خودش را به گونه ای وابسته به خدا داشته باشد، این مساله تعارض بزرگی است و درست در همین نقطه است که با در تقابل قرار می گیرد. لینک کانال ↙️↙️ 🆔 @olum_ensani_eslami
📌 آخر : مبنای روش شناختی 💢 روش‌شناسی یا وسیله شناخت هر است. روش‌شناسی در مفهوم مطلق خود به روش‌هایی گفته می‌شود که برای رسیدن به شناخت علمی از آن‌ها استفاده می‌شود و روش‌شناسی هر علم نیز روش‌های مناسب و پذیرفته آن علم برای شناخت هنجارها و قواعد آن است. ⭕️ ، یکی از مسایل مهم فلسفه علم است. ، مانند هر فلسفه مضاف به رشته علمی دانشی درجه دوم است و بر تئوری ها و نظریه ها و فرضیه های علمی ، چیزی نمی افزاید و تنها درباره آنها سخن می گوید. علامه جعفری ، فلسفه علم را دانشی می داند که به اصول موضوعه و مبادی علوم و شناخت نتایج کلی آنها می پردازد. لینک کانال ↙️↙️ 🆔 @olum_ensani_eslami
44.36M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📌 💢 وقتى به نگاه کرد و [از باب نمونه ]با مارکسیسم استالین مواجه شد، به مخالفت و بیان شعار اکتفا نکرد، بلکه پرسید و اندیشید که غرب چه مى گوید و در گفته اش تأمل کرد ⭕️ (داورى، ۱۳۸۹، ص ۴۱۹) لینک کانال ↙️↙️ 🆔 @olum_ensani_eslami
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 💢 ما از همان اول را جدی نگرفتیم و تقریباً تا دو دهه پیش یک خوب در رشته نداشتیم چون درک غلطی که از داشتیم باعث شده بود که عده ای فکر کنند کسی است که رشته و می خواند نه علوم انسانی یعنی علوم انسانی برای افراد تلقی می شد و خب این تصویر کاملاً غلطی است و خوشبختانه در طی این سالها این تصویر غلط اندکی اصلاح شده و مدارس خوبی در رشته علوم انسانی تاسیس گشته است. ⭕️ بقایای جدی نگرفتن به صورت «در کنار کارمان علوم انسانی کار کردن» هنوز هست و خیلی ها علاقمندی و کارشان یک چیز است ولی درکنار آن به علوم انسانی هم می‌پردازند. این ایده باید کنار گذاشته شود چون بسیار وسیع است و اگر کسی بخواهد متخصص آن شود باید کند و داشته باشد، بنابراین یک کار تمام وقت است و نمی تواند به عنوان یک کاری در کنار کارهای دیگر باشد. ⚠️ در وصف فضولی در امر سیاست گذاری اجتماعی لینک کانال ↙️↙️ 🆔 @olum_ensani_eslami
📌 💢 “…غرب یک منطقه جغرافیایی نیست غرب جایی نیست که در آن سیاست و خاصی حاکم باشد، غرب اروپا و آمریکا نیست؛ آن را مجموعه علم و عقل و تکنیک و سیاست و ادبیات جدید و متجدد نیز نمی توان دانست بلکه غرب شرط پدید آمدن علم و تکنیک جدید و سیاست و ادب کشورها و مردمی بوده است که غرب و غربی خوانده می شود، به این معنی می توان گفت غرب یک وحدت یا یک کل است. ولی این گفته موجب سوء تفاهم شده است و از آن چنین دریافته اند که غرب کل چیزهایی است که در اروپای غربی و امریکا وجود دارد و این چیزها که اجزای کل واحدند، از هم جدا نمی شوند و اگر فردی بخواهد مثلا علم جدید را فراگیرد، باید همه اجزای دیگر را نیز اخذ کند و حال آنکه وجود همه آن اجزا و هر یک از آنها موقوف و مشروط به چیز دیگری است که مایه وحدت شده است و اگر آن نباشد این مجموع رو به سستی می رود و از هم می باشد. البته در غرب نوعی تناسب و تعادل وجود دارد اما این تعادل و تناسب، نه از اجزاست و نه از کل بلکه کل و اجزا به چیز دیگری وابسته اند…” ⭕️ جهت تفصیل مباحث منابع ذیل معرفی می گردد: 📘 کتاب “درباره غرب” نوشته دکتر رضا داوری اردکانی 📙کتاب “تجددشناسی و غرب شناسی: حقیقت های متضاد” نوشته دکتر حسین کچویان 📗 کتاب “هستی و هبوط” و “حدیث پیمانه” نوشته حجت الاسلام حمید پارسانیا 📕 کتاب “آسیا در برابر غرب” نوشته داریوش شایگان 📙 کتاب “غرب و غربزدگی” نوشته سید احمد فردید لینک کانال ↙️↙️ 🆔 @olum_ensani_eslami
📌 💢 هدف از مطالعات بازشناسی محورها , اصول و مبانی انديشه غرب است . در باب شناخت غرب الگوهای مختلفی از را می توان سراغ داشت يكی از اين الگوها اين است كه به تبيين و تحليل مفهومی و محتوايی نظام ها و ايسم های , و حاكم بر بپردازيم و ويژگی های هر كدام را همراه با سير تحولات جاری آن نظام ها بيان كنيم . ⭕️ الگوی ديگر اين است كه با حفظ يک جهت گیری تاريخی, به تأليف تاريخی از تحولات غرب دست يابيم . ⭕️ الگوی سومی را می توان نام برد كه بر اساس آن تحولات جاری مغرب زمين با توجه به موضوعات , مسائل و معيارهای ويژه ای در بخش های گوناگونی رده بندی می شود و هر بخش ساحت خاصی از ميان ساحت های , , , و نظاير آن را مورد نقد و بررسی قرار می دهد . لینک کانال ↙️↙️ 🆔 @olum_ensani_eslami
📌 💢 در ، به دلیل اینکه علم در معنای حسی و تجربی آن مقید نیست، تبیین این علوم به دانش تجربی محدود نمی ‏شود، بخش تفسیری آن در تقابل با بخش تبیینی قرار نمی‏گیرد، بلکه خود از خصلت تبیینی برخوردار است و تفسیر با تبیین همراه است و از برهان استفاده می ‏کند و بخش انتقادی آن نیز به مرجعیت اراده انسان‏ها در ساخت معنا باز نمی ‏گردد؛ بلکه به مرجعیت حقیقت و عدالت نسبت به همه حقایق و امور بازگشت می ‏کند. یعنی علوم اجتماعی در جهان اسلام سه ویژگی تبیینی، تفسیری و انتقادی ‏بودن را دارد. ⭕️ برای شرح بیشتر منابعی پیشنهاد می شود: 📃مقاله ” روش شناسی علوم انسانی با رویکرد اسلامی ” نوشته حجت الاسلام حمید پارسانیا 📃مقاله ” بازسازی علم مدرن و بازخوانی علم دینی ” نوشته حجت الاسلام حمید پارسانیا 📃مقاله ” نظریه و فرهنگ ” نوشته نوشته حجت الاسلام حمید پارسانیا 📙کتاب ” جهان های اجتماعی ” نوشته نوشته حجت الاسلام حمید پارسانیا 📗کتاب ” ما و علوم انسانی ۳″ مجموعه نشست های سومین دوره مقدماتی طرح ملی گفتمان نخبگان علوم انسانی 📘کتاب ” ما و علوم انسانی ۲ ” مجموعه نشست های دومین دوره مقدماتی طرح ملی گفتمان نخبگان علوم انسانی لینک کانال ↙️↙️ 🆔 @olum_ensani_eslami
📌 💢در این قسمت از برنامه زاویه گفتگو با دکتر ، عضو هیأت علمی دانشگاه تهران صورت گرفت. لینک کانال ↙️↙️ 🆔 @olum_ensani_eslami