📆 ۱ بهمن
👤 روز گرامیداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی
✍ شاعر سرشناس قرن چهارم
#ادبیات
#شعر
#شاهنامه
#فردوسی
#مجله_میدان_آزادی
5⃣2⃣3⃣
@azadisqart
▫️ رباتِ حیات وحش؛ فرهنگسازی برای هوش مصنوعی
🎬 انیمیشن «ربات وحشی» (The Wild Robot)، محصولی علمیتخیلی و ماجراجویی است. این اثر در سال ۲۰۲۴ و در آمریکا تولید شد. «ربات وحشی» بر اساس مجموعه کتابهایی به همین نام به قلم پیتر براون ساخته شد. البته بهتر است این مجموعه کتاب و انیمیشن را در فارسی «#ربات_حیات_وحش» ترجمه کنیم. چون شخصیت ربات داستان وحشی نیست، بلکه وارد حیات وحش شده و زمانی را در حیات وحش با حیوانات وحشی سپری میکند، درحالیکه خود به تعبیری متمدن است.
👤 این انیمیشن را #کریس_سندرز نوشته و کارگردانی کرده است. سندرز سالها پیش از طریق دخترش با کتاب اصلی «ربات وحشی» آشنا شده بود و بالاخره فرصتی برای اقتباس و کارگردانی این انیمیشن پیدا کرد.
این انیمیشن در وبسایت IMDb امتیاز ۸٫۵ از ۱۰ را به دست آورده و با این حجم از استقبال مخاطب، جزو یکی از بهترین انیمیشنهای ۲۰۲۴ محسوب میشود. طبق آرای منتقدان این اثر خاص، تحسینبرانگیز و بهیادماندنی است.
پرداختن به مفاهیم والای انسانی از جمله اتحاد با یکدیگر در برابر عامل بیرونی، حل مشکلات، تغییر دادن تاکتیکهای دفاعی مقابل مصائب ناگهانی، منعطف بودن در میدان سختیهای وارده و پذیرش تفاوتها و تلاش برای درک چیستی و چگونگی رفتارهای متقابل دیگران، بهطور ضمنی یا مستقیم در دیالوگها و موقعیتهای انیمیشن گنجانده شده که دلیل خوبی برای استقبال مخاطب بزرگسال از آن است.
🔗 متن کامل ریویو: نقد و بررسی انیمیشن «ربات حیات وحش»، ساخته «کریس سندرز » را بخوانید.
#مجله_میدان_آزادی
#سینما
5⃣2⃣4⃣
@azadisqart
📣 برنامه نمایش سینماهای مردمی چهلوسومین جشنواره فیلم فجر منتشر شد
🎬 به گزارش مجله میدان آزادی به نقل از روابط عمومی چهلوسومین #جشنواره_فیلم_فجر ، این برنامه در جلسه دبیر جشنواره و مدیران سینماهای مردمی به تفکیک تحویل مدیران سینماهای مردمی شد و در فاصله یک هفته تا آغاز بلیت فروشی جشنواره فیلم فجر ۴۳ و برای برنامهریزی مناسب مخاطبان اعلام شد.
🔗 شما میتوانید برنامه و جزئیات کامل و دقیق اکران هر یک از سینماهای مردمی جشنواره فیلم فجر ۴۳ را به طور جداگانه در این خبر مشاهده کنید.
#خبر
#جشنواره_فجر
#مجله_میدان_آزادی
5⃣2⃣5⃣
@azadisqart
◽معجزه پروین: درامسازی برای گیشه
🎞️ #جشنواره_فیلم_فجر در چهل و دومین طلوع خود، از #معجزه_پروین رونمایی کرد. فیلمی سینمایی در ژانر بیوگرافی که به بخشی از زندگی شاعر زن بلندآوازهی ایران #پروین_اعتصامی میپردازد. این فیلم به نویسندگی و کارگردانی #محمدرضا_ورزی تولید سال ۱۴۰۲، بیست و یکمین اثر این کارگردان تاریخپژوه ایرانی است که بیشتر با تلهفیلمها و سریالهای تاریخیاش از قاب تلویزیون شناخته میشود.
🎭 مارال بنیآدم در نقش پروین، جایزهی بهترین بازیگر نقش اول زن و رامین ناصرنصیر در نقش ملکالشعرای بهار جایزهی بهترین بازیگر نقش مکمل مرد را در این جشنواره به دست آوردند. طراحی صحنه و لباس و همچنین فضاسازی خوب دههی بیست از دیگر موفقیتهای این #فیلم سینمایی بود که نگاه مثبت منتقدان و مخاطبان را به خود جلب کرد. اما آیا «معجزهی پروین» توانست ادای دین #سینما را به مفاخر ادبی ایران به نیکی به جا آورد؟
🔗 متن کامل ریویوی نقد و بررسی فیلم سینمایی پروین را در سایت مجله بخوانید.
#جشنواره_فجر
#مجله_میدان_آزادی
5⃣2⃣6⃣
@azadisqart
◽ریویو: نقد و بررسی سریال «امیلی در پاریس» ساخته «دارن استار»
🔍 کلیشهی معروف سینمایی نجات جهان از شر موجودات بیگانه و سیل و صاعقه به دست کاراکتر آمریکایی، در این #سریال هم وجود دارد. امیلی در شرکت تبلیغاتی آمریکایی فعالیت میکند و با اینکه هیچ اطلاعاتی در زمینهی مد و فشن ندارد، به فرانسه منتقل میشود. جایی که باید شرکت فرانسوی را بدون هیچ گونه علم و تجربهی خاصی، نجات دهد. امیلی حتی یک کلمه فرانسوی بلد نیست. سریال تلاش کرده بهدلیل اینکه همکاران امیلی به زبان مادری خود صحبت میکنند و لزومی نمیبینند که بهخاطر یک همکار آمریکایی، به زبان دیگری صحبت کنند، حس بدی به مخاطب منتقل کند.
🇫🇷 راهحل این مشکل در نهایت فرانسوی یاد گرفتن امیلی نیست، چراکه فرانسوی زبان سختی نمایش داده میشود که ناجی قصهی ما از پس یادگیری آن برنمیآید. همهی فرانسه تحت استعمار زبان انگلیسی قرار میگیرند و با امیلی به انگلیسی صحبت میکنند که او در کشوری که وجودش هیچ آوردهای برای آن ندارد، غریب به نظر نرسد!
متن کامل ریویوی سریال امیلی در پاریس را در پرونده هزار و یک سریال بخوانید.
#امیلی_در_پاریس
#مجله_میدان_آزادی
#هزار_و_یک_سریال
5⃣2⃣7⃣
@azadisqart
◽تکنگاری: نگاهی به زندگی و آثار محمود فرشچیان
🖌️ معمولاً در #نقاشی سنتی یا همان #نگارگری ، دقت در طراحی آناتومیها در درجهی چندم اولویت طراحی قرار داشت، چراکه نقاش ایرانی هیچ گاه بهدنبال عرضهی واقعیت نبود و صرفاً دنیایی مثالی بدون عرضهی جزئیات شخصیتها را نمایش میداد و پرسوناژها در نقاشی، هرگز از مفهوم یک عنصر تجاوز نمیکردند و تلاش در بیان معنای کلی اثر در اولویت نقاش سنتی قرار میگرفت.
👤 اما فرشچیان بهدلیل تماس با هنر دنیای مدرن و اهمیت مفهوم شخصیتسازی و چهره در پرسوناژها، این موضوع را در سبک شخصی خود وارد کرد و در کارهای خود به بیان حالات چهره، آناتومی و طراحی دقیق آن پرداخت و این روش را در طراحی حیوانات هم به کار بست. اگرچه که تشعیر (فنی برای صفحهآرایی سنتی که در حاشیهنگارهها به کار میرفت) در نقاشی ایرانی جایگاهی تاریخی دارد اما آناتومی حیوانات همانند انسانها، دقیق و همراه با حجمسازی نبود، ولی فرشچیان حیوانات را با حالات بدنی صحیح وارد دنیای متن نقاشی کرد و از آنها بهعنوان جزئی از روایت تصویر بهره برد.
🔗 متن کامل تکنگاری محمود فرشچیان را در سالروز تولد این هنرمند بخوانید.
#محمود_فرشچیان
#مجله_میدان_آزادی
5⃣2⃣8⃣
@azadisqart
📸 گزارش تصویری: نمایشگاه «کلیدهایی که عمرشان از اسرائیل بیشتر است»
🖼️ نمایشگاه #عکس «کلیدهایی که عمرشان از اسرائیل بیشتر است» با عکسهای #وهب_رامزی که از دی ۱۴۰۳ افتتاح شده بود تا پایان بهمنماه تمدید شد.
🇵🇸 گفتنیست «کلیدهایی که عمرشان از اسرائیل بیشتر است» عکسهای وهب رامزی عکاس، گرافیست و مدیر هنری ایرانی از چهار اردوگاه آوارگان فلسطینی با نامهای «شتیلا»، «برج البراجنه»، «رشیدیه» و «برج شمالی» است. این نمایشگاه با مدیریت هنری وهب رامزی و نوشتههایی از ساجده ابراهیمی در روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۱۰ تا ۱۹ و در روزهای پنجشنبه و جمعه از ۱۰ تا ۱۷ در موزه هنرهای معاصر فلسطین (به نشانیِ میدان فلسطین، خیابان طالقانی، خیابان برادران مظفر، نرسیده به بزرگمهر) در معرض تماشای دوستداران هنر و فرهنگ است.
🔗 در این گزارش تصویری روایت مجله میدان آزادی از این نمایشگاه را میبینید.
#مجله_میدان_آزادی
5⃣2⃣9⃣
@azadisqart
▫️ پیشنهاد مطالعه: فصل جدید پرونده «جایزهی سینمایی اسکار»؛ ویژه مرور تاریخچه این جایزه و نقد و بررسی مهمترین فیلمهای اسکار ۲۰۲۵
🔸 اسفند سال گذشته پرونده جایزه فیلم اسکار در مجله میدان آزادی گشوده شد و امسال نیز با اعلام اسامی نامزدهای جوایز سینمایی اسکار ۲۰۲۵ فصل جدید این پرونده را در میدان آزادی بازگشایی میکنیم.
📋 در این پرونده ضمن مرور تاریخچه و کارنامه جوایز سینمایی اسکار از ابتدای تاسیس این جایزه تاکنون، میتوانید مهمترین خبرها و حاشیههای اسکار ۲۰۲۵ و نیز نقد و بررسی بخشی از مهمترین فیلمهایی که در این رویداد سینمایی مشهور مطرح میشوند را بخوانید.
🏆 نود و هفتمین دوره جوایز اسکار میزبانی آکادمی علوم و هنرهای سینمای آمریکا از بهترین فیلمهای اکرانشده در سال ۲۰۲۴ تقدیر میکند.
خوشحال میشویم شما هم در بخش نظرهای همین مطلب پیشنهادهای خود را درمورد چگونگی این پرونده و فیلمهایی که فکر میکنید خوب است به آنها بپردازیم با ما در میان بگذارید.
#اسکار
#مجله_میدان_آزادی
5⃣3⃣0⃣
@azadisqart
▫️ ده شعر از بهترین شعرهای عاشقانهی عباس صفاری
«پشیمانم کن
از خواب و خیالاتی که دربست
در طواف تو نبودهاند
پشیمانم کن
از تمام عطرهایی
که بوی گریبان تو را نمیدادهاند
شبیه تو را
هیچ شهری و خیابانی
به خود ندیده است
بیا و پشیمانم کن
از تماشای چهرههایی
که در ازدحام خیابانها
اندکی شباهتی به تو داشتهاند»
👤 عباس صفاری، در شعرهایش قادر است یک صحنهی سادهی معمولی را درخشان کند و از دل آن حرفی به نفع زندگی بیرون بکشد، گاه شعر صفاری به لحظههای روزمره، روحی ماجراجویانه میدمد و مخاطب را از خیابانها و اتوبانها به سفری در اعماق گذشتههای دور میبرد، به کوچههای سمرقند و میخانههای نیشابور و نخلستانهای مهتابی بینالنهرین.
به بهانهی سالگرد درگذشت او، ده شعر عاشقانهاش را انتخاب کردهام که در ادامه میخوانیم. شما نیز اگر سطرهای عاشقانهای از او به یاد دارید لذت خواندنش را با ما تقسیم کنید.
🔗 متن کامل فهرست ده شعر از بهترین شعرهای عاشقانهی عباس صفاری را در سالروز درگذشت این شاعر ایرانی بخوانید.
#مجله_میدان_آزادی
#فهرست_آثار
5⃣3⃣1⃣
@azadisqart
◽ریویو: نقد و بررسی فیلم «یک ناشناخته کامل» ساخته «جیمز منگولد»
🎬 «یک ناشناختهی کامل» (A Complete Unknown) فیلمی درام و موزیکال به کارگردانی #جیمز_منگولد و محصول سال ۲۰۲۴ است. داستان هنرمند بزرگی که در مرکز تحولات اجتماعی و فرهنگی قرار دارد اما همچنان تلاش میکند هویت واقعی خود را حفظ کند. جیمز منگولد از آن فیلمسازان کارکشتهای است که نامش همچنان برای طرفداران هالیوود کنجکاویبرانگیز است. فیلم تازهی او به زندگی باب دیلن، خواننده و آهنگساز مشهور آمریکایی میپردازد. در این فیلم تیموتی شالامی در نقش باب دیلن هنرنمایی میکند و بازی او بسیار تحسین شده است.
🎶 فیلم دربارهی یکی از چهرههای مهم موسیقی دوران ماست پس طبیعی است انتظار داشته باشیم موسیقی، یکی از نقاط قوت اصلی فیلم باشد. همینطور هم هست و بازسازی ترانههای دیلن بههمراه اجرای زندهی شالامی، روح فیلم را شکل میدهد و مخاطب را به دوران اوج موسیقی فولک در دههی شصت میلادی میبرد.
🏆 «یک ناشناختهی کامل» اثری است که نهتنها برای طرفداران #باب_دیلن، بلکه برای عاشقان سینمای بیوگرافی نیز جذاب خواهد بود. بازی خیرهکنندهی تیموتی شالامی و دیدگاه خاص جیمز منگولد در روایت این داستان، فیلم را به یکی از آثار برجستهی سال تبدیل کرده است.
🔗 متن کامل نقد و بررسی فیلم یک ناشناخته کامل را در پرونده جوایز سینمایی اسکار بخوانید.
#یک_ناشناخته_کامل
#مجله_میدان_آزادی
#جوایز_سینمایی_اسکار
5⃣3⃣2⃣
@azadisqart
▫️ ریویو: نقد و بررسی سریال «حشاشین» ساخته «پیتر میمی»
🎞 «حشاشین» سریالی بهظاهر تاریخی است که بیش از جنبهی تاریخی داشتن، درامی فانتزی محسوب میشود. این مجموعه در سال ۱۴۰۳ ساخته شد و بهسرعت با زیرنویس فارسی در اختیار ایرانیها و فارسیزبانان قرار گرفت.
📕 این سریال مصری به کارگردانی «پیتر میمی»، بر اساس داستان کتاب پرفروش «سه یار دبستانی» ساخته شده و با شاخ و برگهای فانتزی تزیین و به مخاطب ارائه شده است.
سریالی که در طول شش ماه و با بودجهای قریب به دوازده میلیون دلار ساخته شده، عملاً پروژهای بزرگ بوده است. این سریال ماه رمضانی که به ادعای سازندگان خود آمده بود رقیب سریال «تاج و تخت» شود، اگرچه نتوانست حتی به سریال رقیب نزدیک شود، اما تمام سعی خود را کرد که با استفاده از موسیقی و حتی تیتراژ مشابه، خود را به جایگاهی جهانی برساند.
▫️نکاتی مانند نمازخواندن شیعیان اسماعیلیون نزاری به روش اهل سنت، سند دانستن روایتهای مارکوپولو از الموت و طرفداران صباح (او ۱۴۰سال بعد از داستان الموت به خاورمیانه سفر کرده!)، قدرت جادویی داشتن حسن صباح و فروختن روحش به شیطان، استفاده از موسیقی علیرغم اینکه همه، حتی مخالفانش او را بسیار متشرع میدانند و بسیاری نکات دیگر، از مواردی هستند که این سریال را صرفاً در حد یک اثر سرگرمکننده و غیرتاریخی تنزل میدهند.
🔗 متن کامل نقد و بررسی سریال حشاشین را در پرونده هزار و یک سریال بخوانید.
#حشاشین
#مجله_میدان_آزادی
#هزار_و_یک_سریال
5⃣3⃣3⃣
@azadisqart
◽ریویو: نقد و بررسی انیمیشن «جریان» ساخته «گینتز زیلبالودیس»
🍃 صامت بودن یا سکوت انیمیشن #جریان اگرچه فقدان هر نوع دیالوگی به نظر میرسد، اما زمینهساز شنیدن بیشتر صدای وحشی و بکر طبیعت است. کارگردان اینجا با سکوت، بهتر منظورش را بیان کرده است. در این #انیمیشن واقعاً انسان در جریان طبیعت وحشی شناور میشود، بهخصوص که کار با آهنگسازی مجذوبکنندهی خود کارگردان همراه شده است.
🎶 با این سکوت و صدای طبیعی و آهنگسازی مدل سابلیمینال، مخاطب بهراحتی میتواند تجربهای از مراقبه و سکوت ذهنی داشته باشد و افکارش همانطور که از نام فیلم پیداست فقط در سرش شناور و جاری باشند. نه اینکه سدی از فکر کردن بر ذهن زده شود و بیننده بر افکار خاصی تمرکز داشته باشد. این شناوری در جریان و مشاهدهگری صرف، کلیدی است به آموزههای سکوت ذهنی و اشراقات معنوی.
🔗 متن کامل ریویوی انیمیشن جریان را در پرونده جایزه اسکار بخوانید.
#پرونده_اسکار
#مجله_میدان_آزادی
#سینما
5⃣3⃣4⃣
@azadisqart