eitaa logo
تفسیر راهبردی بینات
23 دنبال‌کننده
11 عکس
4 ویدیو
13 فایل
اخلاق فلسفه اصول عقائد سیاست فقه تفسیر راهبردی ارتباط با استاد موحد @bayyenat_44 ارتباط @jenayaat_ad جلسات درس استاد محمد موحد شنبه ها از ساعت ۲۱ آدرس جلسه تهران خزانه ی بخارایی بین فلکه دوم و سوم کوچه صادقیان پلاک ۲ بیت الحسین ع هیات امام جعفر صادق ع
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از بینات
🔶 فایلهای صوتی و اسلایدهای جلسات دکترین انتظار، مبحث مبانی نظری، در کانال بینات، ایتا. eitaa.com/Bayyenat313
هدایت شده از بینات
✅ تقوا و آیات مربوط به آن در قرآن کریم 💠يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيَامُ كَمَا كُتِبَ عَلَى الَّذِينَ مِنْ قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ ای اهل ایمان! روزه بر شما مقرّر و لازم شده، همان گونه که بر پیشینیان شما مقرّر و لازم شد، تا پرهیزکار شوید. (آیه 183 سوره بقره) 💠وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْإِنْسَ إِلَّا لِيَعْبُدُونِ و من جنّ و انس را نیافریدم مگر برای اینکه مرا (به یکتایی) پرستش کنند. (آیه 56 سوره ذاریات) 💠يَا أَيُّهَا النَّاسُ اعْبُدُوا رَبَّكُمُ الَّذِي خَلَقَكُمْ وَالَّذِينَ مِنْ قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ ای مردم، بپرستید خدایی را که آفریننده شما و پیشینیان شماست، باشد که پارسا و منزّه شوید.(آیه 21 سوره بقره) 💠وَأَنَّ هَٰذَا صِرَاطِي مُسْتَقِيمًا فَاتَّبِعُوهُ ۖ وَلَا تَتَّبِعُوا السُّبُلَ فَتَفَرَّقَ بِكُمْ عَنْ سَبِيلِهِ ۚ ذَٰلِكُمْ وَصَّاكُمْ بِهِ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ و این است راه راست من، از آن پیروی کنید و از راههای دیگر که موجب تفرقه شما از راه اوست متابعت نکنید. این است سفارش خدا به شما، شاید پرهیزکار شوید. (آیه 153 سوره انعام) 💠قَالَ مُوسَىٰ لِقَوْمِهِ اسْتَعِينُوا بِاللَّهِ وَاصْبِرُوا ۖ إِنَّ الْأَرْضَ لِلَّهِ يُورِثُهَا مَنْ يَشَاءُ مِنْ عِبَادِهِ ۖ وَالْعَاقِبَةُ لِلْمُتَّقِينَ موسی به قوم خود گفت: از خدا یاری خواهید و صبر کنید که زمین ملک خداست، آن را به هر کس از بندگان خود خواهد به میراث دهد، و حسن عاقبت مخصوص اهل تقواست. (آیه 128 سوره اعراف) 💠تِلْكَ مِنْ أَنْبَاءِ الْغَيْبِ نُوحِيهَا إِلَيْكَ ۖ مَا كُنْتَ تَعْلَمُهَا أَنْتَ وَلَا قَوْمُكَ مِنْ قَبْلِ هَٰذَا ۖ فَاصْبِرْ ۖ إِنَّ الْعَاقِبَةَ لِلْمُتَّقِينَ اين از خبرهاى غيب است كه آن را به تو وحى مى‌كنيم. پيش از اين نه تو آن را مى‌دانستى و نه قوم تو. پس شكيبا باش كه فرجام [نيك‌] از آنِ تقواپيشگان است.(آیه 49 سوره هود) 💠وَأُزْلِفَتِ الْجَنَّةُ لِلْمُتَّقِينَ غَيْرَ بَعِيدٍ و بهشت را برای اهل تقوا نزدیک آرند تا هیچ دور از آن نباشند (و رنج حرکت نکشند). (آیه 31 سوره ق) 💠وَلَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرَىٰ آمَنُوا وَاتَّقَوْا لَفَتَحْنَا عَلَيْهِمْ بَرَكَاتٍ مِنَ السَّمَاءِ وَالْأَرْضِ وَلَٰكِنْ كَذَّبُوا فَأَخَذْنَاهُمْ بِمَا كَانُوا يَكْسِبُونَ و اگر مردم شهرها ايمان آورده و به تقوا گراييده بودند، قطعاً بركاتى از آسمان و زمين برايشان مى‌گشوديم، ولى تكذيب كردند؛ پس به [كيفر] دستاوردشان [گريبان‌] آنان را گرفتيم. (آیه 96 سوره اعراف) 💠 يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا إِنْ تَتَّقُوا اللهَ‌ يَجْعَلْ لَكُمْ فُرْقاناً وَ يُكَفِّرْ عَنْكُمْ سَيِّئاتِكُمْ وَ يَغْفِرْ لَكُمْ وَ اللهُ ذُو الْفَضْلِ الْعَظيمِ اى كسانى‌ كه ايمان آورده‌ايد! اگر از [مخالفت فرمان] خدا بپرهيزيد، براى شما [نورانيّت درون و] وسيله‌ی تشخيص حق از باطل قرار مى‌دهد و گناهانتان را مى‌پوشاند و شما را مى‌آمرزد و خداوند داراى فضل عظيم است. (آیه ۲۹ - سوره انفال) 💠وَمَنْ يَتَّقِ اللَّهَ يَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجًا و هر کس خدا ترس و پرهیزکار شود خدا راه بیرون شدن (از عهده گناهان و بلا و حوادث سخت عالم) را بر او می‌گشاید. (آیه 2 سوره طلاق) 💠وَمَنْ يَتَّقِ اللَّهَ يَجْعَلْ لَهُ مِنْ أَمْرِهِ يُسْرًا  و هر که متّقی و خداترس باشد خدا (مشکلات) کار او را آسان می‌گرداند. (آیه 4 سوره طلاق) 💠إِنْ تَمْسَسْكُمْ حَسَنَةٌ تَسُؤْهُمْ وَإِنْ تُصِبْكُمْ سَيِّئَةٌ يَفْرَحُوا بِهَا ۖ وَإِنْ تَصْبِرُوا وَتَتَّقُوا لَا يَضُرُّكُمْ كَيْدُهُمْ شَيْئًا ۗ إِنَّ اللَّهَ بِمَا يَعْمَلُونَ مُحِيطٌ اگر به شما خوشى رسد آنان را بدحال مى‌كند؛ و اگر به شما گزندى رسد بدان شاد مى‌شوند؛ و اگر صبر كنيد و پرهيزگارى نماييد، نيرنگشان هيچ زيانى به شما نمى‌رساند؛ يقيناً خداوند به آنچه مى‌كنند احاطه دارد. (آیه 120 سوره آل عمران) ✅ طبق آیات قرآن کریم تشریع روزه برای تقواست. هدف آفرینش انسان عبادت است و هدف عبادت رسیدن به تقواست، هدف و مقصد صراط تقواست. سرانجام دنیا و جامعه ی آرمانی برای تقواست و بهشت هم برای متقین آماده شده است، پیدا کردن راه های گریز و راه فرج و گشایش برای تقواست، بینش و بصیرت محصول تقواست. اهل تقوا از فتنه ها و توطئه های دشمن در امان هستند. ❓ چیست که طبق آیات قرآن همه چیز به آن ختم می شود؟ 📕جلسه ی قرآن، استاد موحد 📆 401/1/27 💯 @bayyenat313
هدایت شده از بینات
چیست که طبق آیات قرآن همه چیز به آن ختم می شود؟ ✔️ معادل کلمه ی تقوا در فارسی می باشد. پروا یعنی ، ، . اتقوا الله، یعنی پروای الهی داشته باشید یعنی ای انسان ببین که خداوند تو را می بیند و در مقابل دیدگان او گناه نکن و پروا داشته باش. همه می دانیم ‌که خدا اعمال ما را می بیند ولی این کافی نیست تقوا یعنی دیدن اینکه خدا دارد تو را می‌بیند و نتیجه ی پروا است. حیا حاصل است. 🔹متقی کسی نیست که گاه می بیند خدا دارد می‌بیند بلکه کسی است که دائم می بیند که خدا او را می نگرد و برای همین رعایت می کند. 📕جلسه ی قرآن، استاد موحد 📆 401/1/27 💯 @bayyenat313
هدایت شده از بینات
✅ فَإِنْ لَمْ تَفْعَلُوا وَلَنْ تَفْعَلُوا فَاتَّقُوا النَّارَ الَّتِي وَقُودُهَا النَّاسُ وَالْحِجَارَةُ ۖ أُعِدَّتْ لِلْكَافِرِينَ پس اگر نكرديد -و هرگز نمى‌توانيد كرد- از آن آتشى كه سوختش مردمان و سنگها هستند، و براى كافران آماده شده، بپرهيزيد. (آیه 24 سوره بقره) 💠 یعنی اینکه انسان ببینید آتش او را احاطه کرده است و ببینید که یک حرف نامربوط، یک غیبت، یک سوءظن، یک تهمت و... باعث می شود که انسان وارد آتش جهنم شود. 📕جلسه ی قرآن، استاد موحد 📆 401/1/27 💯 @bayyenat313
هدایت شده از بینات
مراتب و درجاتی دارد و یک دفعه در روح انسان بوجود نمی آید بلکه تمرین و عبادت و ریاضت می خواهد اول باید توجه ابتدایی به طور موقت، کوتاه و مقطعی ایجاد شود و بعد کم کم این توجه بیشتر شود تا جایی که دائمی شود. 📕جلسه ی قرآن، استاد موحد 📆 401/1/27 💯 @bayyenat313
هدایت شده از بینات
✅ امیرالمومنین علی (علیه السلام) در بخشی هایی از خطبه های ۱۶ و ۸۳ نهج البلاغه به بحث پرداخته است. حضرت می‌فرماید مطالعه تاریخ امتهای گذشته عقوبتها و مجازات های آنها، گرفتاری هایی که امت های گذشته با آن مواجه شده اند، مطالعه ی لغزشگاه ها و تفکر در شبهه ها و عبرت گرفتن از آن در انسان حالتی را بوجود می آورد به نام تقوا، این تقوا موجب می شود که او دیگر در دام شبهه ها نیفتد زیرا در شبهه های مردم گذشته تامل کرده و توانایی تشخیص حق و باطل، درست و غلط را دارد. می فرماید پند گرفتن از عاقبت پیشینیان حالت مراقبت، توجه و بیداری بوجود می آورد و این توجه و مراقبت یعنی همان تقوا موجب حفظ از سقوط می شود. ✔️و نتيجه ای که از این خطبه ها حاصل می شود این است که نقطه ی مقابل تقوا فسق و گناه نیست و نقطه ی مقابل توجه نداشتن، هوشیار نبودن و است. ❗️تقوا حالت افسار را درست بدست گرفتن و مراقبت شدید در حین حرکت است. 📕جلسه ی قرآن، استاد موحد 📆 401/2/3 💯 @bayyenat313
هدایت شده از بینات
✅ أَلَا وَ إِنَّ الْخَطَايَا خَيْلٌ شُمُسٌ حُمِلَ عَلَيْهَا أَهْلُهَا وَ خُلِعَتْ لُجُمُهَا فَتَقَحَّمَتْ بِهِمْ فِي النَّارِ، أَلَا وَ إِنَّ التَّقْوَى مَطَايَا ذُلُلٌ حُمِلَ عَلَيْهَا أَهْلُهَا وَ أُعْطُوا أَزِمَّتَهَا فَأَوْرَدَتْهُمُ الْجَنَّةَ حَقٌّ وَ بَاطِلٌ وَ لِكُلٍّ أَهْلٌ فَلَئِنْ أَمِرَ الْبَاطِلُ لَقَدِيماً فَعَلَ وَ لَئِنْ قَلَّ الْحَقُّ [لَرُبَّمَا] فَلَرُبَّمَا وَ لَعَلَّ وَ لَقَلَّمَا أَدْبَرَ شَيْ‏ءٌ فَأَقْبَلَ‏. آگاه باشيد! گناهان اسبهاى سرکشى هستند که اهلش را بر آنها سوار مى کنند و لجامهاى آنها برگرفته مى شود و سرانجام آنان را در دوزخ سرنگون مى کند! آگاه باشيد! تقوا و پرهيزگارى همانند مرکبهاى راهوار و رام و سريع السير مى باشند که اهلش را بر آن سوار مى کنند و زمام آنها را به دستشان مى سپارند و آنها را به بهشت جاويدان مى رسانند. حق و باطلى وجود دارد (هميشه) براى هر کدام اهل و طرفدارانى است، اگر باطل حکومت کند جاى تعجّب نيست از دير زمانى چنين بوده است و اگر حق و پيروانش کم باشند (نگران نباشيد) چه بسا افزوده گردند و بر لشگر باطل پيروز شوند (بکوشيد و از فرصتها استفاده کنيد چه اين که) کمتر مى شود چيزى پشت کند و بار ديگر باز گردد! ۱۶_نهج_البلاغة 💯 @bayyenat313
هدایت شده از بینات
✅ آیات آغازین سوره بقره سه گروه را معرفی می کند چند آیه کوتاه در ابتدا را معرفی می کند. 💠الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ وَيُقِيمُونَ الصَّلَاةَ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنْفِقُونَ آنان كه به غيب ايمان مى ‏آورند و نماز را بر پا مى دارند و از آنچه به ايشان روزى داده‏ ايم انفاق مى كنند (۳) وَالَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِمَا أُنْزِلَ إِلَيْكَ وَمَا أُنْزِلَ مِنْ قَبْلِكَ وَبِالْآخِرَةِ هُمْ يُوقِنُونَ و آنان كه بدانچه به سوى تو فرود آمده و به آنچه پيش از تو نازل شده است ايمان مى آورند و آنانند كه به آخرت يقين دارند. (۴) أُولَئِكَ عَلَى هُدًى مِنْ رَبِّهِمْ وَأُولَئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ آنان برخوردار از هدايتى از سوى پروردگار خويشند و آنان همان رستگارانند (۵) ✔️آیه سه و چهار به معرفی متقین می پردازد و آیه پنج هم نتیجه ی تقوا را بیان می کند. 🔹و دو آیه بعد هم را معرفی می کند.  💠 إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا سَوَاءٌ عَلَيْهِمْ أَأَنْذَرْتَهُمْ أَمْ لَمْ تُنْذِرْهُمْ لَا يُؤْمِنُونَ. كساني كه كافر شدند براي آنها تفاوت نمي‏كند كه آنان را (از عذاب خداوند) بترساني يا نترساني، ايمان نخواهند آورد. (۶)   خَتَمَ اللَّهُ عَلَى قُلُوبِهِمْ وَعَلَى سَمْعِهِمْ وَعَلَى أَبْصَارِهِمْ غِشَاوَةٌ وَلَهُمْ عَذَابٌ عَظِيمٌ خدا بر دلها و گوشهاي آنان مهر نهاده، و بر چشمهاي آنها پرده افكنده شده، و عذاب بزرگي در انتظار آنها است. (۷) 🔹و چندین آیه نیز به معرفی منافقین می پردازد. 💠 وَمِنَ النَّاسِ مَنْ يَقُولُ آمَنَّا بِاللَّهِ وَبِالْيَوْمِ الْآخِرِ وَمَا هُمْ بِمُؤْمِنِينَ. در ميان مردم كساني هستند كه مي‏گويند به خدا و روز رستاخيز ايمان آورده‏ ايم در حالي كه ايمان ندارند. (۸) يُخَادِعُونَ اللَّهَ وَالَّذِينَ آمَنُوا وَمَا يَخْدَعُونَ إِلَّا أَنْفُسَهُمْ وَمَا يَشْعُرُونَ. مي‏خواهند خدا و مؤ منان را فريب بدهند (ولي) جز خودشان را فريب نمي‏دهند (اما نمي‏فهمند). (۹) ✔️ مبنای تقسیم بندی این سه گروه و و و است. این تقوای اولیه( یعنی تقوایی که قبل از رسیدن به عبودیت کامل در انسان وجود دارد) چه تقوایی است؟ این حالت و حالت است. یعنی همانطور که گفتیم ما راه و داریم، هم داریم، و . 🔹روح ذلول یعنی وقتی حق را می بیند در برابرش گردن کشی نمی کند کافیست حق را ببیند و بداند این حق است در برابرش خاضع و تسلیم می شود. 🔹و کافر روحی است که در برابر حق و دارد، نمی گوید کافر کسی است که منکر حق است بلکه می گوید بنایش بر این است که نپذیرد و مخالفت کند یعنی حق را می بیند ولی از روی لجاجت و عناد نمی پذیرد و طبق آیات بعد چنین کسی آنقدر لجاجت می ورزد و با حق مخالفت می کند تا دیگر اصلا حقانیت حق و باطل بودن باطل را نمی بیند و این زمانی است که ختم الله علی قلوبهم و علی ابصارهم می شود. 🔹و منافق همان کافری است که به ظاهر می گوید پذیرفتم و اینها کسانی هستند که می خواهند نیرنگ بزنند و خدا و مومنین را فریب بدهند ولی خودشان فریب می خوردند چون کسی که در برابر حق موضع بگیرد خودش باطل می شود و به مسیر سقوط کشیده می شود. 📕جلسه ی قرآن، استاد موحد 📆 401/2/3 💯 @bayyenat313
هدایت شده از بینات
یعنی آسان کردن کار و یعنی همدیگر را طوری کمک کنید که تقوا ورزیدن آسان شود و فضا برای متقی بودن فراهم شود. یعنی یک فضایی که انسان خود به خود اعمال صالح انجام می دهد. تغییر و ایجاد فضای مناسب مهمترین مصداق آیه ۲ سوره مائده می باشد. تَعَاوَنُوا عَلَى الْبِرِّ وَالتَّقْوَىٰ باید یکدیگر را در نیکوکاری و تقوا کمک کنید. و این یعنی یعنی ساختن یک جامعه ی الهی، جامعه ای که فضای آن فضای عبادت و عمل صالح باشد فضایی که کسی که در آن نفس می کشد بدنبال این باشد که کار نیک انجام دهد. و این یعنی سیستم سازی یعنی یعنی فضای جامعه را یه گونه ای تنظیم کنید که در آن جامعه مردم خود بخود به سوی عبودیت و تقوا کشیده شوند. 📕جلسه ی قرآن، استاد موحد 📆 401/2/3 💯 @bayyenat313
هدایت شده از بینات
✅ بررسی برخی جملات نامه ۳۱ نهج‌البلاغه 🔹این نامه را ظاهراً امیرالمومنین علی علیه السلام هنگام بازگشت از صفین برای پسرشان نوشته اند، در واقع مخاطب این نامه همه‌ی جوانها و نوجوان‌ها هستند. 💠إِنَّمَا مَثَلُ مَنْ خَبَرَ الدُّنْيَا كَمَثَلِ قَوْمٍ سَفْرٍ نَبَا بِهِمْ مَنْزِلٌ جَدِيبٌ، فَأَمُّوا مَنْزِلًا خَصِيباً وَ جَنَاباً مَرِيعاً، فَاحْتَمَلُوا وَعْثَاءَ الطَّرِيقِ وَ فِرَاقَ الصَّدِيقِ وَ خُشُونَةَ السَّفَرِ وَ جُشُوبَةَ المَطْعَمِ لِيَأْتُوا سَعَةَ دَارِهِمْ وَ مَنْزِلَ قَرَارِهِمْ، فَلَيْسَ يَجِدُونَ لِشَيْءٍ مِنْ ذَلِكَ أَلَماً وَ لَا يَرَوْنَ نَفَقَةً فِيهِ مَغْرَماً، وَ لَا شَيْءَ أَحَبُّ إِلَيْهِمْ مِمَّا قَرَّبَهُمْ مِنْ مَنْزِلِهِمْ وَ أَدْنَاهُمْ [إِلَى] مِنْ مَحَلَّتِهِمْ. «مثل كسانى كه دنيا را به آزمون شناخته اند، مثل جماعتى است از مسافران كه در منزلگاهى قحطى زده و بى آب و گياه منزل دارند و از آنجا آهنگ جايى سبز و خرم و پر آب و گياه نمايند. اينان سختى راه و جدايى از دوستان و مشقت سفر و ناگوارى غذا را به جان بخرند تا به آن سراى گشاده، كه قرارگاه آنهاست، برسند. پس، آن همه رنجها را كه در راه كشيده اند، آسان شمارند و آن هزينه كه كرده اند زيان نپندارند. و برايشان چيزى خوشتر از آن نيست كه به منزلگاهشان نزديك كند و به محل موعودشان در آورد.» «أمّوا» از ريشه «امّ» یعنی قصد داشتن است و امام مصدرش است. یعنی مأموم یعنی مقصود یعنی کسی که همه باید دنبال او باشند. پس چون می‌خواهند از یک جای سخت به جایی پر از امکانات بروند، مشکلات و سختی های راه را تحمل می‌کنند. 💠وَ مَثَلُ مَنِ اغْتَرَّ بِهَا كَمَثَلِ قَوْمٍ كَانُوا بِمَنْزِلٍ خَصِيبٍ، فَنَبَا بِهِمْ إِلَى مَنْزِلٍ جَدِيبٍ، فَلَيْسَ شَيْءٌ أَكْرَهَ إِلَيْهِمْ وَ لَا أَفْظَعَ عِنْدَهُمْ مِنْ مُفَارَقَةِ مَا كَانُوا فِيهِ إِلَى مَا يَهْجُمُونَ عَلَيْهِ وَ يَصِيرُونَ إِلَيْه. و مثل كسانى كه فريب دنيا را خورده اند، مثل جماعتى است كه در منزلگاهى سبز و خرم و با نعمت بسيار بوده اند و از آنجا به منزلگاهى خشك و بى آب و گياه (باید کوچ کنند) رخت افكنده اند. پس براى آنان چيزى ناخوشايندتر و دشوارتر از جدايى از جايى كه در آن بوده اند و رسيدن به جايى كه بدان رخت كشيده اند، نباشد. ✔️اینجا دو مثال زده شد و میخواهد بگوید پسرم مراقب باش از گروه دوم نباشی که چنان به دنیا وابسته شده‌اند که دنیا بهشت آنها شده و توان دل کندن از آن را ندارند‌. چون اگر عمل و اخلاص نداشته باشی، آن سرای تو، سرای بی آب و علف خواهد بود. از گروهی باش که در این دنیا مشکلات را تحمل می‌کنند اما مقصدشان چنان منزلی است که منزل و ابرار است. 📕جلسه ی قرآن، استاد موحد 📆 401/2/17 ۳۱_نهج_البلاغه 💯 @bayyenat313
✅ بررسی برخی جملات نامه ۳۱ نهج البلاغه 💠 یا بُنَيَّ اجْعَلْ نَفْسَكَ مِيزَاناً فِيمَا بَيْنَكَ وَ بَيْنَ غَيْرِكَ؛ فَأَحْبِبْ لِغَيْرِكَ مَا تُحِبُّ لِنَفْسِك وَ اكْرَهْ لَهُ مَا تَكْرَهُ لَهَا، وَ لَا تَظْلِمْ كَمَا لَا تُحِبُّ أَنْ تُظْلَمَ، وَ أَحْسِنْ كَمَا تُحِبُّ أَنْ يُحْسَنَ إِلَيْكَ، وَ اسْتَقْبِحْ مِنْ نَفْسِكَ مَا تَسْتَقْبِحُهُ مِنْ غَيْرِكَ، ... اى فرزند، خود را در آنچه ميان تو و ديگران است، ترازويى پندار. پس براى ديگران دوست بدار آنچه براى خود دوست مى دارى و براى ديگران مخواه آنچه براى خود نمى خواهى و به كس ستم مكن همان گونه كه نخواهى كه بر تو ستم كنند. به ديگران نيكى كن، همان گونه كه خواهى كه به تو نيكى كنند. آنچه از ديگران زشت مى دارى از خود نيز زشت بدار. 🔹ابن یعنی پسر، بنی یعنی پسرم، بنی مصغر است یعنی عزیزم، دلبندم! خودت را میزان بین خودت و غیر خودت قرار بده (خودت میزان و ملاک و معیار هستی) هر چه را که برای خودت دوست داری برای دیگران هم دوست بدار. و برای دیگران آن چیزی را ناخوش بدار که برای خودت ناخوش می‌داری (یعنی انصاف داشته باش). ظلم نکن همانطور که دوست نداری به تو ظلم کنند. (ظلم یعنی فراتر از حق انتظار داشتن، یعنی چیزی فراتر از حق از دیگری خواستن) و همانطور که دوست داری به تو نیکی کنند تو هم نیکی کن. 📕جلسه ی قرآن، استاد موحد 📆 401/2/17 ۳۱_نهج_البلاغه 💯 @bayyenat313
هدایت شده از بینات
✅ بررسی برخی جملات نامه ۳۱ نهج البلاغه 💠 یا بُنَيَّ اجْعَلْ نَفْسَكَ مِيزَاناً فِيمَا بَيْنَكَ وَ بَيْنَ غَيْرِكَ؛ فَأَحْبِبْ لِغَيْرِكَ مَا تُحِبُّ لِنَفْسِك وَ اكْرَهْ لَهُ مَا تَكْرَهُ لَهَا، وَ لَا تَظْلِمْ كَمَا لَا تُحِبُّ أَنْ تُظْلَمَ، وَ أَحْسِنْ كَمَا تُحِبُّ أَنْ يُحْسَنَ إِلَيْكَ، وَ اسْتَقْبِحْ مِنْ نَفْسِكَ مَا تَسْتَقْبِحُهُ مِنْ غَيْرِكَ، ... اى فرزند، خود را در آنچه ميان تو و ديگران است، ترازويى پندار. پس براى ديگران دوست بدار آنچه براى خود دوست مى دارى و براى ديگران مخواه آنچه براى خود نمى خواهى و به كس ستم مكن همان گونه كه نخواهى كه بر تو ستم كنند. به ديگران نيكى كن، همان گونه كه خواهى كه به تو نيكى كنند. آنچه از ديگران زشت مى دارى از خود نيز زشت بدار. 🔹چقدر دوست داری که کاشکی فلانی در حق ما این نیکی را می‌کرد تو هم تا جایی که دستت می رسد در حق دیگران نیکی کن. یک لبخند و یک روی خوش هم احسان است. چه وقت‌هایی که راهمان را کج کردیم که مبادا فلانی ما را ببیند و درخواستی داشته باشد، آیا دوست داریم وقتی خودمان گرفتاریم و به کسی امید داریم، طرف مقابل هم راهش را کج کند؟ اگر کاری از کسی دیدی که زشت است اگر تو هم این کار را کنی زشت است. در اغلب موارد خودمان مبتلا هستیم به چیزهایی از دیگران خرده می گیریم و اصلا توجه نداریم که خودمان هم آن کار را انجام می‌دهیم؛ و اگر کسی به ما هشدار دهد توجیه می کنیم. کار زشت، زشت است؛ اما چرا وقتی در دیگری می‌بینیم متوجه می‌شویم که زشت است اما در مورد خودمان متوجه نمی‌شویم؟ این به‌خاطر است. هرکسی حب نفس دارد و فریفته خودش است این حب نفس مانع می‌شود که ما زشتی کار را از خودمان ببینیم اما چون به دیگری علاقه نداریم همین عمل را در دیگری می‌فهمیم که زشت است. حال باید از این استفاده کنیم وقتی چیزی را در کسی دیدیم که زشت است قبل از نکوهش، مکثی کنیم و به خود رجوع کنیم و ببینیم آیا ما هم گرفتار این زشتی هستیم و در پی اصلاح خود باشیم. استقبح .... این خیلی جمله عجیبی است در خودسازی و در ارتباط با دیگران، لقمان را گفتند ادب از که آموختی گفت از بی ادبان؛ چون زشتی بی ادبی را در دیگران انسان بهتر می فهمد. 📕جلسه ی قرآن، استاد موحد 📆 401/2/17 ۳۱_نهج_البلاغه 💯 @bayyenat313