eitaa logo
بینات
152 دنبال‌کننده
1هزار عکس
15 ویدیو
29 فایل
اخلاق فلسفه اصول عقائد تفسیر موضوعی قرآن ارتباط با استاد موحد @ME_Movahed جلسات درس استاد محمد عینی‌زاده موحد شنبه ها از ساعت ۲۱
مشاهده در ایتا
دانلود
💠به نام خداوند بخشنده مهربان💠 الا ای رسولی که خود را به لباس (حیرت و فکرت) در پیچیده‌ای. (۱) برخیز و به اندرز و پند، خلق را خدا ترس گردان. (۲) و خدایت را به بزرگی و کبریایی یاد کن. (۳) و لباس (جان و تن) خود را از هر عیب و آلایش پاک و پاکیزه دار. (۴) و از ناپاکی (بت و بت‌پرستان) به کلی دوری گزین. (۵) و بر هر که احسان کنی ابدا منّت مگذار و عوض افزون مخواه. (۶) و برای خدایت صبر و شکیبایی پیش‌گیر. (۷) تا آن‌گاه که (هنگامه قیامت برپا شود و) در صور (اسرافیل) بدمند. (۸) آن روز بسیار روز سختی است. (۹) کافران را هیچ گونه در آن راحتی و آسایش نیست. (۱۰) به من واگذار کار انتقام آن کس را که من او را تنها آفریدم. (۱۱) و به او مال و ثروت فراوان بذل کردم. (۱۲) و پسران بسیار حاضر به خدمت نصیب گردانیدم. (۱۳) و اقتدار و مکنت و عزّت دادم. (۱۴) و (با کفران این نعمتها) باز هم از من طمع افزونی آن دارد. (۱۵) هرگز (بر نعمتش نیفزایم) که او با آیات ما دشمنی و عناد ورزید. (۱۶) به زودی او را به سختی و دشواری (آتش دوزخ) درافکنم. (۱۷) اوست که فکر و اندیشه بدی کرد (که رسول خدا را به سحر و ساحری نسبت داد). (۱۸) و خدایش بکشد که چقدر اندیشه غلطی کرد. (۱۹) باز هم خدایش بکشد که چه فکر خطایی نمود. (۲۰) پس باز اندیشه کرد. (۲۱) و (به اظهار تنفّر از اسلام) رو ترش کرد و چهره در هم کشید. (۲۲) آن‌گاه روی گردانید و تکبر و نخوت آغاز کرد. (۲۳) و گفت: این (قرآن) به جز سحر و بیان سحرانگیزی که (از ساحران گذشته) نقل می‌شود هیچ نیست. (۲۴) این آیات گفتار بشری بیش نیست. (۲۵) من این (منکر و مکذّب قرآن) را به آتش دوزخ درافکنم. (۲۶) و تو چگونه توانی یافت که سختی عذاب دوزخ تا چه حد است؟ (۲۷) شراره آن دوزخ از دوزخیان هیچ باقی نگذارد و همه را بسوزاند و محو گرداند. (۲۸) آن آتش بر آدمیان رو نماید (و خرمن گنهکاران را به باد دهد). (۲۹) بر آن آتش نوزده تن (فرشته عذاب) موکّلند. (۳۰) و ما خازنان دوزخ را غیر فرشتگان (عذاب) قرار ندادیم و عدد آنها را جز برای فتنه و محنت کفّار (نوزده) نگردانیدیم تا آنکه اهل کتاب هم یقین کنند (که ذکر این عدد مطابق تورات و انجیل است با آنکه صاحب قرآن به کتب آسمانی عالم نبوده و البته کلامش به وحی خداست و ایمان آرند) و آن بر یقین مؤمنان هم بیفزاید و دیگر در دل اهل کتاب و مؤمنان به اسلام هیچ شک و ریبی نماند و تا آنان که در دلهاشان مرض (شک و جهالت) است و کافران نیز (به طعنه) گویند که خدا از این مثل (که عدد فرشتگان عذاب را نوزده شمرده است نه بیش و کم) چه منظور داشت؟ بلی این چنین (قرار داد تا) هر که را خواهد به ضلالت بگذارد و هر که را خواهد هدایت نماید و هیچ کس از (عده بی‌حد) لشکرهای پروردگارت غیر او آگاه نیست و این (آیات ذکر دوزخ) جز برای پند و موعظه بشر نخواهد بود. (۳۱) چنین (که کافران گویند) نیست، قسم به ماه تابان. (۳۲) و قسم به شب تار چون باز گردد. (۳۳) و قسم به صبح چون جهان را روشن سازد. (۳۴) که این (آیات قرآن) یکی از بزرگترین آیات خداست. (۳۵) در آن پند و اندرز آدمیان است. (۳۶) برای هر یک از شما آدمیان که بخواهد (در مقام ایمان و طاعت و سعادت) پیش افتد یا باز ماند. (۳۷) هر نفسی در گرو عملی است که انجام داده است. (۳۸) مگر اهل یمین. (۳۹) آنان در باغهای بهشت (متنعّمند و) سؤال می‌کنند. (۴۰) از احوال دوزخیان گنهکار. (۴۱) که شما را چه عمل به عذاب دوزخ در افکند؟ (۴۲) آنان جواب دهند که ما از نمازگزاران نبودیم. (۴۳) و مسکینی را طعام نمی‌دادیم. (۴۴) و ما با اهل باطل به بطالت می‌پرداختیم. (۴۵) و ما روز جزا را تکذیب می‌کردیم. (۴۶) تا آنکه یقین (که ساعت مرگ است) بر ما فرا رسید. (۴۷) پس شفاعت شفیعان در حق آنان هیچ سودی نبخشد. (۴۸) اینک چرا از یاد آن روز سخت خود (و از ذکر و اندرز قرآن) اعراض می‌کنند؟ (۴۹) گویی گورخران گریزانی هستند. (۵۰) که از شیر درنده می‌گریزند. (۵۱) بلکه هر یک از آنها می‌خواهند که برایشان هم (مانند پیمبران) صحیفه وحی آسمانی باز آید (تا ایمان آرند). (۵۲) هرگز (چنین نیست که پنداشتند) بلکه از (عذاب) آخرت نمی‌ترسند. (۵۳) چنین نیست (که آنها پنداشتند) قرآن محققا همه پند و یادآوری است. (۵۴) تا هر که خواهد متذکر آن شود. (۵۵) و نخواهند متذکر شوند جز آنکه خدا بخواهد (یعنی بدون مشیّت و لطف الهی کسی بهشتی و سعادتمند نخواهد شد. از او رواست تقوا و ترس و بیم و شوق و امیدواری که) او اهل تقوا و اهل آمرزش و مغفرت است. (۵۶)
6⃣1⃣1⃣ مقایسه با نیز کاملا اشتباه است زیرا به اذعان عارفان نامی آنچه که وحی و به آن تعلق دارد مقامی است که هیچ عارفی به آن نمی رسد یعنی وحی و نبوت تشریعی از سنخ عرفان و کشف و شهود عارفان نیست. 📕جلسه ی قرآن، استاد موحد 📆 400/1/21 💯 @bayyenat313
7⃣1⃣1⃣ از دیگر ادعاهای این است که وحی و درونی است و مصون از و نیست. وحی در زمینه و خطاناپذیر است ولی در مسائلی که مربوط به این جهان و جامعه انسانی است می تواند خطاپذیر باشد و اغلب استدلال می کنند که این نوع خطاها در واقع خدشه ای به نبوت پیامبراکرم وارد نمی کند. هدف از این سخن این است که قرآن و کلام پیامبر اکرم مبنای سیاست گذاری در جامعه امروز نباشند و به همین دلیل می گویند دانش پیامبر در سطح دانش مردم زمان خودش بوده است و در مسائل امروز جامعه کاربردی ندارد. 📕جلسه ی قرآن، استاد موحد 📆 400/1/21 . 💯 @bayyenat313
8⃣1⃣1⃣ در واقع برای جلوگیری از اعتراض های کسانی که می گویند قرآن مصون از و اشتباه است می گویند قسمتی از قرآن که مربوط به مسایل سیاسی و اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی نیست و در تصمیم گذاری های جامعه اثری ندارد مصون از خطا و اشتباه است ولی سایر بخش ها را مصون از خطا نمی دانند تا مبنای سیاست گذاری زندگی اجتماعی فرهنگی اقتصادی...قرار نگیرد. ایراد اساسی این ادعا این است که بر چه اساسی وحی را دو بخش می کنند زیرا یک چیز است و در متفاوت است و طبق گفته خودشان برگرفته از اندیشه خود پیامبر است پس نمی توان گفت بخشی از وحی مصون از خطا و اشتباه است و بخشی نیست زیرا چشمه ی سخن یکی است و اگر ایرادی داشته باشد باید به همه ی آن این ایراد وارد شود نه اینکه سلیقه‌ای عمل شود و با قسمتی که مانع کار نیست یک طور برخورد شود و با سایر قسمت ها طور دیگر. 📕جلسه ی قرآن، استاد موحد 📆 400/1/21 . 💯 @bayyenat313
💥زان یار دلنوازم شکریست با شکایت 💥گر نکته دان عشقی خوش بشنو این حکایت 💥بی مزد بود و منت هر خدمتی که کردم 💥یا رب مباد کس را مخدوم بی عنایت 💥رندان تشنه لب را آبی نمی‌دهد کس 💥گویی ولی شناسان رفتند از این ولایت 💥در زلف چون کمندش ای دل مپیچ کانجا 💥سرها بریده بینی بی جرم و بی جنایت 💥چشمت به غمزه ما را خون خورد و می‌پسندی 💥جانا روا نباشد خونریز را حمایت 💥در این شب سیاهم گم گشت راه مقصود 💥از گوشه‌ای برون آی ای کوکب هدایت 💥از هر طرف که رفتم جز وحشتم نیفزود 💥زنهار از این بیابان وین راه بی‌نهایت 💥ای آفتاب خوبان می‌جوشد اندرونم 💥یک ساعتم بگنجان در سایه عنایت 💥این راه را نهایت صورت کجا توان بست 💥کش صد هزار منزل بیش است در بدایت 💥هر چند بردی آبم روی از درت نتابم 💥جور از حبیب خوشتر کز مدعی رعایت 💥عشقت رسد به فریاد ار خود به سان حافظ 💥قرآن ز بر بخوانی در چارده روایت
انا لله و انا الیه راجعون رحلت استاد فرزانه علامه محمدرضا حکیمی را به همه پویندگان معارف اهل‌بیت علیهم السلام تسلیت می‌گویم.
9⃣1⃣1⃣ کسانی که را پیامبراکرم می دانند می گویند وحی به ناچار در چهارچوب های فکری و شرایط زندگی خود پیامبر شکل می گیرد و تفسیرش هم در آن چهار چوب است این یعنی اگر پیامبر چیزی را مشاهده کرده اند برداشتشان هم بر اساس باورهای خودشان بوده است. می گویند کلام خدا، کلام خود پیامبر است و وحی هم تابع شخصیت و باورهای پیامبر است، و هر چه پیامبر بیشتر زندگی می کرد و با حوادث جامعه پیش می رفت تجربه های جدیدی برایش شکل می گرفت و این تجربه های جدید باز هم بر اساس باورهایش بود و در آن چهار چوب تفسیر می شد. و همچنین اگر شرایط دیگری برای پیامبر پیش می آمد قرآن دیگری شکل می گرفت و نتیجه اینکه وحی پدیده ای است که با محیط منطبق می شود و کاملا رنگ محیط را به خود می گیرد. 📕جلسه ی قرآن، استاد موحد 📆 400/2/18 💯 @bayyenat313
0⃣2⃣1⃣ سروش می گوید شخصیت پیامبراکرم محل و موجد و فاعل و قابل وحی است. است یعنی تجربه درون شخصیتش شکل می گیرد. است یعنی شخصیت پیامبر این تجربه را ایجاد می کند. و اینکه و است یعنی وحی کننده و وحی گیرنده خودش است. 💠پدیده ای داریم به نام وحی طبق ، این وحی کلام خداست و تجربه انگاران و امثال سروش می خواهند به این نتیجه برسند که قرآن وحی نیست اما اگر از اول بگویند که وحی در کار نیست از جرگه دینداران و مسلمانان خارج می شوند و چون می دانند اگر از موضع یک بی دین صحبت کنند کسی به آنان توجهی نمی کند لذا از موضع دیندار حرف می زنند اما کاری می کنند که وحی انکار شود و ما با خیال راحت این را بپذیریم و وقتی این دیدگاه را بپذیریم بدون اینکه متوجه شویم و عذاب وجدان بگیریم وحی را منکر می شویم. 📕جلسه ی قرآن، استاد موحد 📆 400/2/18 💯 @bayyenat313
1⃣2⃣1⃣ آیا اگر پیامبر اکرم جای دیگری متولد می شد قرآن دیگری ایجاد می شد؟ این حرف ظاهرا درست است که اگر پیامبر در جای دیگری متولد می شد قرآن شکل دیگری به خود می گرفت اما این دلالت بر این ندارد که وحی خود پیامبر است اینکه وحی متناسب با حوادث زمانه است حرف حقی است اما اینکه معنی اش این باشد که از شخصیت پیامبر برآمده حرف باطلی است زیرا این قرینه است و برهان نیست ممکن است دو چیز در کنار هم باشند و هیچ ربطی به هم نداشته باشند به صرف اینکه تجربه انگاران تجربه هایشان منبعث از شخصیتشان است نمی توان گفت که وحی هم منبعث از شخصیت خود پیامبر است زیرا که وحی تجربه دینی نیست. 📕جلسه ی قرآن، استاد موحد 📆 400/2/18 . 💯 @bayyenat313
2⃣2⃣1⃣ زبان است و زبان کتب علمی نیست کتب علمی ترتیب خطی منطقی دارند و فرست مطالب و ...دارند. اما قرآن زبانش، زبان محاوره است محاوره یعنی دیالوگ یعنی یک کسی دارد با کسی دیگر یا کسانی دیگر صحبت می کند و لازمه ی دیالوگ تناسب با شرایط و احوال زمان است یکی یک چیزی می گوید و یک چیزی می شنود‌. یک اتفاقی می افتد و و راجع به آن مطلبی مطرح می شود و اصلا مبنای فهم و تفسیر ما از قرآن متفاوت از متون کلاسیک و منطقی است قرآن کتاب نگارشی نیست، کتاب محاوره است لذا سیاق در قرآن حجت نیست بر خلاف متون ‌دیگر که سیاق در آنها حجت است اینجا اصل بر عدم سیاق است و سیاق باید اثبات بشود در حالیکه در متون کلاسیک اصل بر سیاق است. در دیالوگ امکان اینکه جمله با قبل و بعد ارتباط موضوعی نداشته باشد است چون محاوره است اگر بخواهیم این را با قبل و بعدش ارتباط بدهیم باید اثبات کنیم که این سیاق دارد یعنی به قبل و بعدش مرتبط است. حال چگونه می توان اثبات کرد که آیه سیاق دارد؟ باید دو تا شرط داشته باشد. ۱- : یعنی باید ثابت کنید این آیه و آیه قبل و بعدش باهم نازل شده اند. ۲- : یعنی این آیه محور و موضوعش این است و قبل و بعدش هم موضوعش همین است. اگر دو شرط بود می گوییم اینجا سیاق دارد حال باید در ارتباط با قبل و بعدش این را تفسیر کنیم البته سیاق فقط متن نیست سیاق شامل شرایط و اوضاع و احوال هم می شود یعنی در چه فضا و شرایطی نازل شده این هم جزء سیاق است. 📕جلسه ی قرآن، استاد موحد 📆 400/2/18 💯 @bayyenat313
3⃣2⃣1⃣ و بلیغ اوج کمالش این است که به باشد. برای همین در تعریف فصاحت و بلاغت سخن گفتن به اقتضای حال آمده است. یعنی اگر سخنی سر جایش گفته شود تاثیر شگرفی می گذارد. در تعریف اقتضای حال دوتا کلمه داریم و یعنی ، ، و حتی . ✔️فصاحت و بلاغت یعنی برای القای مطلب از همه شرایط به بهترین نحو استفاده شود. همه ی ادبایی که با کلام و ادبیات و اشعار عرب آشنا هستند همه می گویند که قرآن کریم در اوج فصاحت و بلاغت است یعنی کلمات را به جا استفاده کرده است و اقتضای حال را رعایت کرده است و از فضای مخاطب، فضای گوینده، فضای حال مخاطب، اتفاقاتی که می افتد و شرایط زمانه استفاده می کند تا مطلبش را به بهترین شکل بیان کند و این معنایش این نیست که او تابع شرایط زمانه است بلکه از شرایط زمان و حوادث به عنوان یک وسیله و ابزار برای القای مطلب خودش استفاده کرده است. 📕جلسه ی قرآن، استاد موحد 📆 400/2/18 💯 @bayyenat313
4⃣2⃣1⃣ قرآن و پیامبراکرم تابع شرایط زمان نبودند زیرا وقتی تاریخ را مطالعه‌ می کنیم می بینیم تحولی را در جامعه ای ایجاد کرده است که جامعه شناسان و روانشناسان تاریخی و اجتماعی می گویند این تغییر و تحول در شرایط عادی شاید صدها سال زمان نیاز داشته باشد ولی پیامبر توانسته در مدت ۲۳ سال تحولی در جامعه ایجاد کند و جامعه ای را از این رو به آن رو بکند. پس اینکه پیامبر آمده و تحول عظیمی را ایجاد کرده نشان می دهد که پیرو جامعه و شرایط زمان نبوده است. 📕جلسه ی قرآن، استاد موحد 📆 400/2/18 . 💯 @bayyenat313