eitaa logo
یادداشت‌های اعتقادی _ فاریاب
4.2هزار دنبال‌کننده
196 عکس
41 ویدیو
6 فایل
قدمی کوتاه برداشتیم بلکه نظری افتد. محمدحسین فاریاب دکترای کلام اسلامی، دانشیار موسسه امام خمینی (ره) کپی مطالب بدون ذکر لینک، هیچ مانعی ندارد. سردار سلیمانی: باید به این بلوغ برسیم که نباید دیده شویم. آنکس که باید ببیند، می‌بیند. @faryab110 @Mh_faryab
مشاهده در ایتا
دانلود
یادداشت‌های اعتقادی _ فاریاب
📌هر شب، یک پرسش بر اساس ظاهر برخی روایات، گویا درباره امامت امام حسن عسکری علیه السلام، برای خداوند
3⃣2⃣📌 آیا عقیده‌ی خدا درباره امامت امام یازدهم تغییر یافت؟ 👈یک. اعتقاد به «بدا» یکی از اعتقادات راستین شیعه است. 👈دو. «بدا» به معنای روشن شدن است. 👈سه. اهل سنت، شدیداً در این باره، عقیده‌ی شیعه را باطل دانسته‌اند، چرا که تفسیری نادرست از این عقیده داشته‌اند. 👈چهار. هر تفسیری از «بدا» که مستلزم نسبت جهل به خدا باشد، مردود است. بنابراین «بدا» به معنای «روشن شدن امری برای خدا» نیست. 👈پنج. تفسیر صحیح از «بدا» همان «روشن ساختن» امری پنهان برای مردم از سوی خدا است. بدین معنا که چون شیعیان انتظار داشتند که پسر بزرگتر به عنوان امام معرفی شود، درباره امام عسکری علیه السلام، با وفات فرزند بزرگ امام هادی _ یعنی سیدمحمد _، خداوند برای مردم این حقیقت را روشن ساخت که امام راستین، سیدمحمد نبوده، بلکه امام عسکری بوده است. 👈شش. بنابراین، برای خدا تغییر عقیده رخ نداد، بلکه خداوند، اعتقاد حقیقی و صحیح را برای مردم روشن و آشکار ساخت. https://eitaa.com/Faryab110
📌هر شب، یک سوال معنای دقیق «لا اکراه فی الدین» چیست؟ آیا می‌توان بر اساس این آیه، از حجاب قانونی و اجباری سخن گفت؟
یادداشت‌های اعتقادی _ فاریاب
📌هر شب، یک سوال معنای دقیق «لا اکراه فی الدین» چیست؟ آیا می‌توان بر اساس این آیه، از حجاب قانونی و
4⃣2⃣📌با وجود «لا اکراه فی الدین»، اصرار بر حجاب قانونی چه معنایی دارد؟ 👈یک. گاه موضوع بحثمان، الزام یک عقیده بر قلب است، در اینجا می‌گوییم، هیچ عقیده‌ای را نمی‌توان بر کسی الزام کرد. لااکراه فی الدین، مربوط به اینجاست. خواه آن عقیده، مربوط به یک عقیده کلی مثل اصل دین باشد یا یک عقیده جزیی، مثل حجاب. 👈دو. گاه موضوع بحثمان، الزام بر رفتار است، خواه قلب آن را بپذیرد یا نپذیرد. الزامات رفتاری، منشأ قانونی دارند. در اینجا اگر رفتار خاصی، قانونی شد، رعایت آن بر همگان، چه موافقان و‌ چه مخالفان، لازم است. مانند قوانین راهنمایی و رانندگی و سایر قوانین اجتماعی. 👈سه. قوانین اجتماعی گاه منشأ وحیانی و الهی دارند و گاه فقط قراداد اجتماعی است. روشن است که اگر یک قانون، منشأ الهی داشته باشد، اعتبار دوچندانی پیدا می‌کند. 👈چهار. حجاب، یک قانون اجتماعی است که منشأ الهی دارد. افراد در پذیرش قلبی این قانون الهی، آزادند و نمی‌توان آنها را وادار به پذیرش قلبی این امر الهی کرد، ولی از آنجا که این قانون الهی، تبدیل به قانون اجتماعی شده، ازاین‌رو، نمیتوان به بهانه «لااکراه فی الدین» از رعایت آن شانه خالی کرد، چنانکه نمی‌توان از قوانین راهنمایی و رانندگی به بهانه «لااکراه‌ فی الدین» از آنها سرپیچی کرد. https://eitaa.com/Faryab110
📌سوالی برای اندیشیدن در روایات به زیارت چند امام خاص، توصیه اکید شده است: امیرالمومنین، امام حسین، امام کاظم و امام رضا علیهم السلام. همچنین حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها. دلیل این همه تاکید بر زیارت خاص این بزرگواران چیست؟
یادداشت‌های اعتقادی _ فاریاب
📌سوالی برای اندیشیدن در روایات به زیارت چند امام خاص، توصیه اکید شده است: امیرالمومنین، امام حسین،
5⃣2⃣📌چرا زیارت برخی امامان بیشتر از سایرین مورد تأکید قرار گرفته است؟ 👈یک. گاهی تصور می‌شود که هر امامی که تاکید بیشتری بر زیارت ایشان است، نشان از افضلیت و برتری او بر دیگران است. این تصور نادرست است، چراکه امام علی علیه السلام برتر از دیگر امامان است، حال آنکه بیشترین روایات درباره امام حسین علیه‌السلام است و البته در روایتی نیز، فضیلت زیارت امام رضا علیه السلام بیشتر از زیارت امام حسین علیه‌السلام معرفی شده است. 👈دو. در این میان، تاکید فراوان بر زیارت حضرت معصومه سلام الله علیها نیز در خور توجه و تامل است، در حالیکه مقام امامان معصوم علیهم السلام از ایشان بالاتر است. 👈سه. به نظر می‌رسد در تحلیل این مسأله می‌توان به سه نکته مهم توجه کرد. الف. شیعه به عنوان مذهبی که اسلام حقیقی به شمار می‌رود، همواره در اقلیت بوده و بقای آن نیاز به تدابیر صحیح اجتماعی داشت. ب. یکی از آن تدابیر، ایجاد پایگاه های مردمی در نقاطی بود که می‌توانست به بقای تشیع کمک کند. ج. توصیه اکید به زیارت این بزرگواران می‌توانست منجر به شیعی شدن مناطق یادشده، حفظ و گسترش تشیع از حجاز به عراق و ایران و نیز تأسیس حوزه های علمیه جهت تربیت نیرو جهت انتشار این مکتب به نقاط مختلف شده است. بنابراین، این تاکیدها را می‌توان در این راستا تحلیل کرد. شایان ذکر است که تحلیل یادشده در کنار سایر تحلیل ها، می‌تواند مورد توجه پژوهشگران قرار گیرد و با یافتن شواهد و قراین متعدد تاریخی و روایی تقویت گردد. https://eitaa.com/Faryab110
📌هر شب یک سوال آیا در حکومت مهدوی، همگان بر دین اسلام هستند؟ آیا کسی حق دارد، دینی جز اسلام را بپذیرد؟ این سوال از جانب اعضای کانال مطرح شده است
6⃣2⃣📌آیا در حکومت مهدوی، همگان بر دین اسلام هستند؟ یک. آنچه قطعی است، برپایی حکومت مهدوی بر مبنای قوانین دین اسلام است. دو. در هیچ یک از قوانین دین اسلام، الزام بر مسلمان بودن وجود ندارد، و کسی را نمیتوان وادار به پذیرش عقیده ی خاصی کرد. سه. طبیعی است که وقتی کسی با ندای عدالت خواهی، دنیای پر از ظلم را آکنده از عدل کند و حکومتش را بر مبنای تعالیم دین اسلام در جامعه پایه ریزی کند، و مردم دستاوردهای مادی و معنوی آن را ببینند، اشتیاقشان برای گرویدن به این دین مضاعف می‌گردد. چهار. بر این اساس، یقیناً اغلب مردم در آن دوران طلایی زندگی بشر، مسلمان خواهند بود و دین اسلام بر تمام ادیان چیره خواهد شد، چنان‌که خداوند متعال فرمود: هُوَ الَّذِي أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدَىٰ وَدِينِ الْحَقِّ لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّينِ كُلِّهِ وَكَفَىٰ بِاللَّهِ شَهِيدًا ﺍﻭﺳﺖ ﻛﻪ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮﺵ ﺭﺍ ﺑﺎ ﻫﺪﺍﻳﺖ ﻭ ﺩﻳﻦ ﺣﻖ ﻓﺮﺳﺘﺎﺩ ﺗﺎ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺑﺮ ﻫﻤﻪ ﺍﺩﻳﺎﻥ ﭘﻴﺮﻭﺯ ﻛﻨﺪ ، ﻭ ﻛﺎﻓﻲ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺧﺪﺍ [ ﺑﺮ ﻭﻗﻮﻉ ﺍﻳﻦ ﺣﻘﻴﻘﺖ ] ﮔﻮﺍﻩ ﺑﺎﺷﺪ .(فتح، ٢٨) پنج. حاصل آنکه، اغلب مردم در آن دوران مسلمان هستند، در عین حال، اگر کسی خواست بر دین دیگری باشد، نمیتوان او را وادار به پذیرش اسلام کرد. https://eitaa.com/Faryab110
📌هر شب، یک سوال 👈در بعضی از واجبات بلوغ شرط است. حالا سوال اینه این شرط را در حضرات معصومینی که در سن کودکی به پیامبری یا امامت رسیده اند چطور ثابت می کنید؟ تا فرداشب...
یادداشت‌های اعتقادی _ فاریاب
📌هر شب، یک سوال 👈در بعضی از واجبات بلوغ شرط است. حالا سوال اینه این شرط را در حضرات معصومینی که
7⃣2⃣📌 احراز شرط بلوغ در امامانی که در کودکی امام شدند، چگونه است؟ یک. بلوغ جنسی مشروط به سن خاصی نیست. چنین نیست که همه افراد در سن خاصی بالغ شوند. دو. وقتی کسی بلوغ عقلی داشته باشد، امور خاصی بر او واجب می‌شوند، هرچند به بلوغ جنسی نرسیده باشد، چنانکه بر افراد ممیز هم اموری که به عقل آنها می‌رسد واجب است. سه‌. پیامبر یا امامانی که در سن کودکی به نبوت یا امامت رسیده اند، یقیناً در اوج کمال عقلی هستند، همچنین، از آنجا که وظیفه هدایت و رهبری معنوی و اخلاقی جامعه را بر عهده دارند، روشن می‌گردد که انجام این واجبات بر آنها واجب است و آنها بیش از سایرین مقید به انجام امور دینی هستند، خواه با بلوغ جنسی یا بدون آن. (یادآوری: امام زمان علیه السلام در پنج سالگی بر پدر خود نماز میت خواند) چهار. ممکن است گفته شود که بنا بر آنچه گفتیم، بر هر فردی که قوه ی عاقله ی بالایی دارد، قبل از بلوغ جنسی هم این واجبات، باید واجب باشند. پاسخ آن است که خداوند متعال و حکیم، برای تسهیل بر بندگان، احکام شرعی را به طور یکسان واجب ساخته است و برای افراد خاص، حکم خاصی وضع نکرده است. برای نمونه، شهادت دو شاهد زن به اندازه شهادت یک شاهد مرد برای قاضی اعتبار دارد، هرچند ممکن است زنی باشد که قوه ی عاقله اش بیش از بسیاری از مردان، کار کند. https://eitaa.com/Faryab110
📌هر شب یک سوال منظور از اینکه امام زمان علیه السلام دین جدید می آورند، چیست؟ تا فرداشب ... دعا برای مردم غزه فراموش نشود
یادداشت‌های اعتقادی _ فاریاب
📌هر شب یک سوال منظور از اینکه امام زمان علیه السلام دین جدید می آورند، چیست؟ تا فرداشب ... دعا بر
8⃣2⃣‌📌 آیا امام زمان علیه‌السلام دین جدیدی ارایه می‌کند؟ 👈یک. امام باقر علیه السلام فرمود: «یقوم القائم بامر جدید و کتاب جدید و قضاء جدید...»؛ «امام قائم که قیام کند، امری نو و کتابی نو و قضاوتی نو خواهد داشت». (الغیبه نعمانی، ص۲۳۳) 👈دو. بر پایه روایت فوق و دیگر روایات، امام زمان علیه السلام دین جدید، کتاب جدید و سبک قضاوت جدیدی خواهند آورد. 👈سه. روشن است که اسلام دین خاتم است و دینی پس از آن نخواهد آمد. 👈چهار. در آخر الزمان، بدعتهای فراوانی در دین در دنیای اسلام به وجود می‌آید. در این میان، اختلافات در برداشت از دین نیز در نوع خود، قابل توجه خواهد بود. 👈پنج. قرآن کریم هم به تحریفات معنوی فراوانی مبتلا خواهد شد که نمونه‌هایی گسترده از آن در دنیای اسلام، در حال حاضر نیز قابل مشاهده است؛ چنانکه فرقه های مختلف اسلامی برداشتهای گوناگونی از آن ارایه و آن را به سود خود تفسیر می‌کنند. 👈شش. وقتی امام معصوم ظهور می‌کند و احکام حقیقی اسلام و برداشت صحیح از قرآن را ارایه می‌فرماید، فاصله میان اسلامی که ایشان ارایه می‌فرماید با اسلامی که میان مسلمانان دنیا رایج بوده، چنان زیاد است که گویی دینی جدید و قرآنی نو آمده است. 👈هفت. ناگفته پیداست که این مسأله را باید در مقیاس جهان اسلام تحلیل کرد. ازاین‌رو منافاتی ندارد که در همان دوران آخر الزمان، مکتبی از مکاتب اسلامی از بدعتها و انحرافات مصون باشد یا آنکه کمترین بدعتها را به خود دیده باشد و در نتیجه فاصله میان اسلام ارایه شده از سوی امام زمان علیه السلام با اسلام موجود در آن مکتب، اندک باشد. https://eitaa.com/Faryab110
📌هر شب یک سوال قرآن: مرد حق کتک زدن همسرش را دارد!!! آیا چنین چیزی با کرامت زن، سازگار است؟؟ تا فرداشب... دعا برای مردم غزه فراموش نشود
📌سلام و عرض ادب خدمت همراهان گرامی. 👈پذیرای شبهات و پرسش‌های اعتقادی شما عزیزان در پی وی هستم. برخی از این پرسش‌ها در کانال و برخی نیز در پی وی پاسخ داده می‌شود. 🌹🌹
9⃣2⃣📌آیا جواز زدن زن در دین اسلام با کرامت زن سازگار است؟ 👈در آیه ۳۴ سوره نساء، از جواز زدن زن از سوی شوهر پرده برداشته شده است. در این باره، توجه به چند نکته ضروری است: یک. از نظر اسلام، با توجه به ویژگی های مرد و زن، مرد به عنوان مدیر خانه معرفی شده است. دو. اصل مجازات فرد خاطی یک اصل عقلایی در تمام دنیاست. سه. در اسلام، زدن زن با شرایط و هدفی خاص تجویز شده که توجه به این شرایط و هدف، پرده از حکمت صحیح این کار برمی‌دارد. شرایط: الف. زن حقوق همسری را ادا نکرده باشد، ب. در این وضعیت، مرد به عنوان مدیر خانه، برای حل این مشکل، که می‌تواند به گناه یا خیانت کشیده شود، باید چند گام بردارد: موعظه، ترک خوابگاه و در مرحله آخر، زدن. ج. زدن، اولا باید ملایم باشد، به گونه‌ای که اثری از آن روی بدن پیدا نباشد، ثانیاً به قصد یادآوری و مطیع ساختن زن نسبت به حقوق همسری باشد. چهار. بر این اساس، زن در این شرایط، خاطی و خلافکار به شمار می‌رود. در این صورت، به جای آنکه، مرد از زن در دادگاه شکایت کند که خود موجب فاش شدن مسایل خصوصی خانواده و بروز مشکلات جدی تری می‌شود، قرآن کریم، در وهله نخست، از مرد که مدیر خانواده است، می‌خواهد با سه راهکاریادشده این مسأله را حل و فصل کند، ضمن آنکه زدن زن، پیش از انجام دو گام اول، به هیچ وجه جایز نیست. پنج. زن از طریق بندکی خدا که یکی از مصادیق مهم آن، رعایت حقوق همسری است، کرامت اصیل خود را پیدا می‌کند و راهکارهای سه گانه برای توجه دادن به همین مسأله است. 👌روشن است که راهکار قرآن، بسیار حکیمانه و روشن‌فکرانه است. https://eitaa.com/Faryab110
📌هر شب یک سوال اگر مردی، اقدام به قتل یک زن کند، وقتی قاتل اعدام میشود که اولیای دم، نصف دیه مرد را پرداخت کنند. چنین حکمی، چگونه با عدالت الهی سازگار است؟ تا فرداشب ... دعا برای مردم غزه فراموش نشود
یادداشت‌های اعتقادی _ فاریاب
📌هر شب یک سوال اگر مردی، اقدام به قتل یک زن کند، وقتی قاتل اعدام میشود که اولیای دم، نصف دیه مرد را
0⃣3⃣📌دیه زن، نصف دیه مرد است. آیا این حکم با عدالت سازگار است؟ یک. عدالت به معنای مساوات و برابری نیست، بلکه به معنای آن است که هر چیزی سر جای خود قرار گیرد، بر همین اساس است که خداوند با همه به مساوات برخورد نمی‌کند. نیکوکار را پاداش و بدکار را عذاب می‌دهد. همچنین تمام احکام جزایی و حقوقی اسلام بر پایه عدالت وضع شده است. دو. اسلام برای رساندن انسان به سعادت حقیقی، برنامه ای جامع دارد. در این برنامه، هر چیزی سر جای خود قرار دارد. جایگاه مرد و زن در این برنامه مشخص است و به تناسب این جایگاه مسوولیت ها و حقوق نیز تعیین شده است. سه. مطابق با این برنامه که از سوی خداوند فرستاده شده، نان آوری به عهده مرد گذاشته شده و زن در این باره، هیچ وظیفه و مسوولیتی ندارد. چهار. بر همین اساس، سهم مرد و زن، و نیز خواهر و برادر از ارث متفاوت است؛ چراکه مسوولیت آنها با یکدیگر فرق دارد. پنج. به همین قاعده، و با توجه به جایگاه مرد و زن، اگر مقتول مرد باشد یا زن، دیه نیز متفاوت خواهد شد و دیه مرد دو برابر دیه زن خواهد بود. با توجه به آنچه گذشت، اگر مردی، زنی را بکشد، طبیعی است که باید نصف دیه مرد پرداخت گردد تا بتوان او را اعدام کرد. شش. گفتنی است نصف بودن دیه زن نسبت به دیه مرد، مربوط به مسأله قتل است و شامل هر جراحتی نمی‌شود. https://eitaa.com/Faryab110
یادداشت‌های اعتقادی _ فاریاب
0⃣3⃣📌دیه زن، نصف دیه مرد است. آیا این حکم با عدالت سازگار است؟ یک. عدالت به معنای مساوات و برابری ن
📌هر شب یک سوال امروزه شرایط جامعه بسیار تغییر کرده. زنان سرپرست خانوار فراوانی داریم. اگر صرف نان آوری، موجب تعلق دیه بیشتری می‌شود، آیا درباره این قبیل زنان نیز نباید دیه ای همچون دیه مردان درنظر گرفته شود؟
یادداشت‌های اعتقادی _ فاریاب
📌هر شب یک سوال امروزه شرایط جامعه بسیار تغییر کرده. زنان سرپرست خانوار فراوانی داریم. اگر صرف نان آ
با سلام خدمت همراهان گرامی با عرض پوزش و شرمندگی بسیار فراوان، از آنجا که این سوال نیازمند بررسی بیشتری بود، نتوانستم امروز انجام وظیفه کنم و پاسخ را بفرستم. ان شاءالله فردا قبل از ظهر پاسخگو خواهم بود. دعا برای مردم غزه فراموش نشود. 🌹🌹
یادداشت‌های اعتقادی _ فاریاب
📌هر شب یک سوال امروزه شرایط جامعه بسیار تغییر کرده. زنان سرپرست خانوار فراوانی داریم. اگر صرف نان آ
1⃣3⃣📌تفاوت دیه مرد و زن سرپرست خانوار، آیا با عدالت سازگار است؟ ✍پاسخ: قسمت اول پاسخ به این پرسش، در گروی مبنا و رویکرد خاص ما به این مسئله است. 👈مبانی مهم در مسأله یک. حکم به نصف بودن دیه زن نسبت به مرد، یک حکم امضایی است. بدین معنا که طبق شرایط جامعه مردسالار دوران پیامبر است. اگر مطالعات تاریخی و دینی ما را به در این باره به قطع و اطمینان رساند، روشن است که با تغییر شرایط جامعه، تغییر این حکم نه تنها ممکن، بلکه واجب است. برای نگارنده، چنین چیزی احراز نشده است، هر چند معتقدم که هیچ بعید نیست برخی احکام دین، امضایی باشد.(دقت کنید که امضایی بودن می تواند چند معنا داشته باشد) دو. این حکم، یک حکم ابدی و متوقف بر مصلحت کلی است. نظر مشهور فقها همین است و قانون نیز بر مبنای همین حکم استوار است. در دوران معاصر، مقالات انتقادی متعددی علیه این حکم و قانون نوشته شده است. ولی آیا این حکم و قانون قابل دفاع عقلانی است؟ ادامه دارد ... https://eitaa.com/Faryab110
2⃣3⃣📌 تفاوت دیه مرد و زن سرپرست خانوار، آیا با عدالت سازگار است؟ ✍پاسخ: قسمت دوم 👈دفاع عقلانی از حکم تفاوت دیه یک. احکام حقوقی در تمام کشورهای دنیا برای نوع و غالب انسانها وضع می شود و ناظر به استثناءها نیست و هیچگاه به دلیل وجود استثناءها، قانون کلی را تغییر نمی دهند، بلکه می کوشند تا با تصویب تبصره هایی به رفع نقایص آن بپردازند. احکام حقوقی دین نیز، برای نوع و غالب انسانها وضع شده و ناظر به استثناء ها نیست؛ چنان‌که به دلیل تفاوتهای عقلانی و عاطفی مرد و زن، شهادت دو زن، معادل شهادت یک مرد در دادگاه به شمار می‌رود؛ اگرچه موارد نقض نیز وجود دارد. دو. هر نظام مکتبی ـ لیبرالی، سرمایه داری و ... ـ بر یک چارچوب خاص برای رسیدن به غایت خاصی تنظیم می شود. روشن است که ارزش ها و تلقی از عدالت در این نظام ها متفاوت است. نظام دینی نیز از این قاعده مستثنا نیست و دارای چارچوبی خاص برای رسیدن به کمال و سعادت حقیقی است، ازاینرو، اموری مانند خانواده، بخشش، تکثر نوع انسانی، برادری میان اعضای جامعه و ... در این نظام بسیار برجسته است. سه. در اسلام، میزان دیه تعیین کنندۀ ارزش اخلاقی و انسانی انسان ها نیست؛ چنانکه دیۀ باتقواترین و عالم ترین افراد با دیه فاسق ترین و بی‌سوادترین افراد تفاوتی نمی کند؛ بنابراین تفاوت دیه تنها نشان دهندۀ میزان مسئولیتی است که از آنها انتظار می رود. چهار. برنامه دین وحیانی به گونه‌ای است که اگر به تمام اضلاع آن عمل شود، هیچگاه به چنین چالش‌هایی برنمی‌خوریم؛ برنامه دین آن است که با توجه به تفاوت ویژگی‌های فیزیولوژی مرد و زن، مسئولیت ها متفاوت شده که این تفاوت خود را در اموری همچون ارث و دیه نشان می دهد. بله، مشکل از جایی شروع می شود که انسان ها زندگی خود را به سبک دیگری پایه ریزی کنند، آنگاه انتظار داشته باشند، احکام دین تغییر کند! پنج. در اسلام، در هیچ صورتی مسئولیت اقتصادی به عهدۀ زن قرار داده نشده است و اگر زنی سر کار برود، نمی تواند در قبال آن انتظار داشته باشد که ارث یا دیه او مانند مردان شود. مقولۀ زنان سرپرست خانوار نیز، حاصل عمل نکردن به دین است؛ وقتی زنی شوهر خود را از دست می دهد، در هیچ صورتی مخارج فرزندان به عهدۀ آن زن نیست؛ بلکه به عهدۀ پدر یا پدر شوهر و در صورت فقدان این دو، و نیاز مالی، به عهدۀ حاکم اسلامی است. (دقت شود که فعلا بحث ما روی درستی یا نادرستی حکم دین است نه درستی یا نادرستی اجرای آن در جامعه) بنابراین در برنامه دین، خلأ وجود ندارد. ادامه دارد ... https://eitaa.com/Faryab110
3⃣3⃣📌تفاوت دیه مرد و زن سرپرست خانوار، آیا با عدالت سازگار است؟ ✍پاسخ: قسمت سوم و پایانی یک. اگرچه امروز تغییر سبک زندگی ما انسان ها موجب ایجاد چالش هایی در اجرای قوانین اسلام شده است، در عین حال، یکی از راهکارهای برون رفت از چالش‌های اجتماعی، احکام حکومتی است که در دست حاکم شرع است و او می تواند بنا به مصلحت، در اعمال برخی قوانین تجدید نظر کند. در مسئلۀ تفاوت دیه زن ـ خواه سرپرست خانوار و خواه غیر آن ـ قانونگذار از سال 92 قانونی تصویب شده است تا این مشکل را برطرف سازد. 👈در تبصره‌ای ذیل ماده ۵۵۱ قانون مجازات اسلامی مقرر داشته است: «در کلیه جنایاتی که مجنیٌ‌علیه مرد نیست، معادل تفاوت دیه تا سقف دیه مرد از صندوق تأمین خسارات‌های بدنی پرداخت می‌شود.» بر این اساس، از سال ۹۲، «صندوق تأمین خسارات‌های بدنی» در مورد جنایاتی که بر روی یک زن واقع می‌شد با حکم دادگاه، موظف به پرداخت معادل تفاوت دیه تا سقف دیه مرد شد. دو. قانون یادشده در موارد قتل غیرعمدی است و شامل قتل عمد که اولیای دم مقتول حق قصاص دارند، نمی شود. ولی چرا این قانون شامل قتل عمد نمی شود و اولیای دم مقتول برای اعدام مرد قاتل باید نصف دیۀ مرد را بپردازند؟ سه. قانون اسلام مبتنی بر غایت و هدف و کمالی که برای فرد و نوع جامعه دارد، در حالت کلی به دنبال بقای نوع انسان است؛ ازاینرو، عفو و بخشش را مقدم بر قصاص دانسته است؛ یکی از عوامل بازدارنده که موجب تعدیل حکم قصاص در چنین مواردی می شود، همین تفاوت دیه و الزام به پرداخت نصف دیه است. ممکن است گفته شود، اگر قضیه برعکس بود، یعنی زنی یک مرد را به قتل می رساند، در اینجا چه محرک و عاملی برای عفو اولیای دم مقتول مرد وجود داشت؟ در پاسخ و با نگاه عینی خارجی به این داستان می توان به این نتیجه رسید که در این صورت اساساً فشار اجتماعی بر اولیای دم مرد مقتول برای بخشش زن وجود دارد، که خود می تواند عامل بازدارنده باشد. حال آنکه در داستان قتل یک زن توسط یک مرد، قضیه بر عکس است و فشار روانی جامعه متقاضی اعدام مرد است و در اینجا شارع یکی از راهکارهایی که در نظر گرفته تا «عفو» که دارای نتایج مطلوبتری برای جامعه است، محقق شود، همان تفاوت دیه و ملزم ساختن اولیای دم مقتول به پرداخت نصف دیه است. چهار. ممکن است گفته شود که در صورتی که قاتل، فردی جانی و ظالم و ... باشد، با اینکه جامعه خواستار اعدام چنین افرادی جهت آرامش روانی جامعه است، ولی به دلیل اینکه اولیای دم زن مقتول نتوانسته اند، چنین کسی اعدام نمی شود و این خلاف حکمت است. در پاسخ باید دانست که قانونگذار در این موارد نیز تدبیری اندیشیده و چنین بیان کرده است: «اصل بر پرداخت دیه توسط اولیای دم زن است مگر در مواردی که جنایت، نظم و امنیت عمومی ‌را بر هم زده یا احساسات عمومی ‌را جریحه‌دار کند و مصلحت در اجرای قصاص بوده، لکن خواهان قصاص تمکن از پرداخت فاضل دیه یا سهم دیگر صاحبان حق قصاص را نداشته باشد با درخواست دادستان و تایید رییس قوه‌قضاییه مقدار مذکور از بیت‌المال پرداخت می‌شود». https://eitaa.com/Faryab110
سلام خدمت دوستان عزیز خوشحال میشم اگه نظرتون رو درباره پاسخ به پرسش آخر، به بنده منتقل بفرمایید. همچنین برای آنکه فرصت بیشتری برای مطالعه مطلب آخر به اعضای کانال داده شود، امشب از طرح سوال خودداری می‌کنم. دعا برای مردم غزه فراموش نشود.
📌هر شب یک سوال کدام‌یک از این دو تعبیر صحیح است؟ طب اسلامی؛ طب معصومان علیهم السلام. تا فرداشب ... دعا برای مردم غزه فراموش نشود.
یادداشت‌های اعتقادی _ فاریاب
📌هر شب یک سوال کدام‌یک از این دو تعبیر صحیح است؟ طب اسلامی؛ طب معصومان علیهم السلام. تا فرداشب .
4⃣3⃣📌طب اسلامی یا طب امامان علیهم السلام؛ کدامیک صحیح هستند؟ ✍پاسخ 1⃣. روایات طبی فراوانی در متون روایی شیعه وجود دارد. 2⃣. پاسخ به این پرسش که آیا طب اسلامی داریم یا نه، متوقف بر این است که قلمرو دین را شامل طب بدانیم یا خیر. 3⃣. تعیین قلمرو دین، متوقف بر دانستن دلیل نیاز به دین است. 4⃣. دانستن دلیل نیاز به دین، متوقف بر دانستن هدف از آفرینش انسان است. چون دین، همان برنامه رسیدن انسان به هدف از آفرینش خود است. 5⃣. هدف از آفرینش انسان، رسیدن به کمال و سعادت حقیقی و ابدی است. 6⃣ بنابراین، دین برای نشان دادن راه رسیدن به سعادت حقیقی ابدی آمده است و سعادت دنیا اصالتا مدنظر دین نیست، مگر آنکه در سعادت آخرت موثر باشد. 7⃣ طب در اصل، برای سلامت بدن است و مستقیماً در سعادت ابدی تاثیر ندارد، ازاین‌رو با بدن معیوب هم می‌توان به سعادت رسید. در تأیید این سخن، روایاتی نیز وجود دارد که می فرماید: العلم علمان؛ علم الادیان و علم الابدان. علم بر دو نوع است؛ علم دین و علم بدن(طب).» اگر علم طب جزیی از علم دین بود، معنا نداشت که آن را در کنار و عرض علم دین بیاورد. 8⃣. بنابراین وظیفه و شأن دین، بیان امور طبی نیست و نمی‌توان از «طب اسلامی» سخن گفت و تنها باید از «طب امامان علیهم السلام» سخن گفت. بعلاوه اینکه اگه بیان آموزه‌های طبی، وظیفه دین بود، باید برای تمام ابعاد و اضلاع طب، راهکار ارایه می‌کرد. 9⃣ در عین حال، با توجه به عصمت امامان علیهم السلام، آموزه‌های طبی آنها در صورت احراز صدور آن آموزه‌ها از آن بزرگواران و فهم صحیح آن، قابل عمل هستند. 🔟همانطور که هر علمی نیاز به تخصص دارد، طب برگرفته از سخنان امامان علیهم السلام نیز نیاز به تخصص دارد و نمی‌توان در این باره به هر کسی اعتماد کرد. https://eitaa.com/Faryab110