eitaa logo
یادداشت‌های اعتقادی _ فاریاب
5.1هزار دنبال‌کننده
225 عکس
67 ویدیو
7 فایل
قدمی کوتاه برداشتیم بلکه نظری افتد. محمدحسین فاریاب دکترای کلام اسلامی، دانشیار موسسه امام خمینی (ره) کپی مطالب بدون ذکر لینک، هیچ مانعی ندارد. سردار سلیمانی: باید به این بلوغ برسیم که نباید دیده شویم. آنکس که باید ببیند، می‌بیند. @faryab110 @Mh_faryab
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
0⃣2⃣2⃣📌هر کس زیاد قرآن می‌خواند، چنین نیست که قرآن را خوب فهمیده. (نقدی بر سخن یکی از کاندیداهای ریاست جمهوری) 👈سخن یکی از کاندیداها در مناظرۀ فرهنگی: «با هرگونه برخورد خشن با هر انسانی مخالفم، چه رسد به زن» ✍️پاسخ 1️⃣برخورد خشن، اگر به معنای برخورد نامعقول باشد، پذیرفتنی نیست؛ نه چون خشن است، بلکه چون نامعقول است؛ ممکن است گاهی یک برخورد آرام، نامعقول باشد و چون نامعقول است، پذیرفتنی نیست. مثلاً در برابر کسی که قصد کشتن شما را دارد، به جای برخورد قاطع معقول، فقط او را موعظۀ بی اثر کنید. 2️⃣اگر منظور از برخورد خشن، برخورد قاطع معقول باشد، کاملاً مورد تأیید دین، عقل و تمام عقلای عالم است و روشن است که در برخورد قاطع، گاه خشونت وجود دارد. بنابراین، هر برخورد خشنی، نامعقول نیست و هر برخورد آرامی هم، معقول نیست. 3️⃣اگر کاندیدای محترم، مورد هجوم کسی قرار بگیرد که قصد کشتن او را دارد، آیا صرفاً او را نصحیت می کند؟ آیا با او برخورد قاطع خشن نمی کند؟ آیا از پلیس نمی خواهد که با او برخورد قاطع خشن کند؟ 4️⃣سخن کاندیدای محترم که اتفاقاً خیلی قرآن می‌خواند، در حقیقت با قرآن و قوانین دینی که در آنها خشونت وجود دارد، ناسازگار است. برای نمونه، در قرآن، قصاص، جهاد دفاعی و ابتدایی، حدود الهی مانند قطع دست سارق و سنگسار برخی زناکاران وجود دارد که همگی دربردارنده خشونت هستند. 4️⃣در این باره، تفاوتی میان زن و مرد نیست. آیا می توان از جرمِ زن مجرم، به صرف اینکه زن است، چشم پوشی کرد، ولی دربارۀ جرم مردِ مجرم، اعمال قانون و برخورد قاطع کرد؟ مثلاً پلیس، ماشینی را تعقیب می کند که سارقان مسلح مرد و زن در آنها وجود دارد. آیا فقط باید با مردان برخورد قاطع خشن کند؟ 5️⃣دربارۀ برخورد قانونی با زنانی که کشف حجاب می کنند، آنچه دین توصیه می کند، امر به معروف و نهی از منکر است. امر به معروف و نهی از منکر از نظر دین، سه مرتبه دارد: مرتبۀ قلبی، زبانی و عملی. 6️⃣روشن است که اهتمام به مرتبۀ قلبی و زبانی، به معنای ترک مرتبۀ عملی نیست. مرتبۀ عملی به معنای برخورد قاطع همراه با عقلانیت است که گاه همراه با خشونت است. بعلاوه، آیا معقول است که برای کار تربیتی درباره حجاب، برنامه و قانون داشته باشیم ولی برای پرده دران، برنامه و قانون نداشته باشیم؟ 🆔@faryab110
1⃣2⃣2⃣📌چگونه می توان با توجه به قرائن خارجی، ثابت کرد که کلمۀ «مولا» در حدیث غدیر، به معنای سرپرست است نه دوست؟ ✍️پاسخ 1️⃣به ادعای شیعه، «مولا» به معنای سرپرستی و حاکمیت است و اهل سنت ادعا می کند که «مولا» به معنای دوست است. 2️⃣برای حل این مسئله، بهترین روش آن است که ببینیم مخاطبان پیامبر در روز غدیر، کلمۀ «مولا» را چگونه فهمیده و آیا رسول خدا (ص) این فهم را تأیید کرده یا خیر. 3️⃣متون حدیثی اهل سنت، گواه این حقیقت هستند که پس حدیث غدیر، مردم با علی بن ابیطالب علیه السلام بیعت کردند تا آنجا که خلیفه دوم نزد امام علی علیه السلام آمد و گفت: هنیاء یا بن ابی طَالِبٍ اَصْبَحْتَ وَاَمْسَیْتَ مولی کل مُؤْمِنٍ وَمُؤْمِنَةٍ؛ مبارک باشد بر تو‌ ای علی، تو اکنون مولای من و تمام مؤمنان هستی» (مسند احمد حنبل، ج30، ص430) 4️⃣در فرهنگ دینی و به طور خاص، فرهنگ عربی، بیعت صرفاً برای امر حکومت شکل می گیرد. از اینکه مردم پس از شنیدن سخن پیامبر(ص) با علی علیه السلام بیعت کردند، دانسته می شود که آنها کلمۀ «مولا» را به معنای حاکم دانسته و پیامبر (ص) نیز این فهم را تأیید کرده اند. ✅با ما در کانال یادداشت‌های اعتقادی همراه شوید. 🆔@faryab110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
2⃣2⃣2⃣📌اعتقاد اهل سنت نسبت به امام علی علیه السلام و سایر امامان شیعه چیست؟ آیا دشمن آنها هستند؟ ✍️پاسخ 1️⃣اهل سنت، امام علی علیه‌السلام را امام به معنای اینکه او معصوم و مرجع دینی و سیاسی رسمی پس از پیامبر باشد، قبول ندارند. بلکه، ایشان را چهارمین امام سیاسی پس از پیامبر می دانند. امامان دینی آنها هم چهار نفرند: احمد حنبل، مالک بن انس، ابوحنیفه و شافعی. 2️⃣از نظر اهل سنت، امام علی علیه‌السلام یکی از ده صحابه‌ای است که پیامبر به آنها بهشت را بشارت داد. (سنن ترمذی، ج5، ص648) 3️⃣احترام به او و محبت به ایشان و سایر اهلبیت علیهم‌السلام را واجب می‌دانند. فضایل فراوانی برای ایشان ذکر می‌کنند. ناسزاگویی به او را جایز نمی دانند.(کتاب بررسی نظام اعتقادی وهابیت) 4️⃣آنها با مذهب شیعه مشکل دارند نه با امام علی علیه‌السلام. دشمنی برخی از اهل سنت مانند وهابیان، با شیعه است نه امامان شیعه. ✅با ما در کانال یادداشت‌های اعتقادی همراه شوید. 🆔@faryab110
3⃣2⃣2⃣📌خطبه غدیر برای دلجویی از امام علی (ع) بوده نه اعلام خلافت و امامت امام علی (ع) 👈توضیح سوال: سبب حدیث غدیر، اختلافی بود که در سفر یمن، میان جمعی از اصحاب با امام علی علیه السلام رخ داد. بریده به نمایندگی از آنها نزد پیامبر آمد و از قاطعیت علی (ع) شکایت کردند. و پیامبر حدیث غدیر را بیان کردند. بنابراین، این حدیث ارتباطی با معرفی امام علی (ع) برای خلافت ندارد. ✍️پاسخ 1️⃣امام علی (ع) تنها یک سفر به یمن نداشته. در یک سفر، میان خالدبن ولید و امام علی علیه السلام اختلاف شد. بریده نزد پیامبر آمد و شکایت کرد. پیامبر فرمود: دربارۀ على بدگویى مکنید، او از من است و من از او هستم. و او ولیّ شما پس از من است.(مسند احمدحنبل،ج 5، ص356) در نقل دیگری فرمود: هر کس من مولای اویم، علی مولای اوست. (فضائل الصحابه، ج2، ص584) به تصریح طبرانی، این شکایت در مسجد پیامبر در مدینه انجام شد.(المعجم الاوسط، ج6، ص162) بنابراین، این شکایت ارتباطی با حادثۀ غدیر که سال دهم هجری بوده، ندارد. 2️⃣سفر دیگر، سال دهم هجری بود. به دلیل برخورد قاطعانۀ امام علی (ع)در برابر رفتار نادرست اصحاب در مسئلۀ تقسیم غنائم، آنها پس از ملاقات با رسول خدا(ص) از علی (ع) شکایت کردند.(مغازی واقدی، ج3، ص1079) پیامبر پاسخ آنها را با قاطعیت داد و سپس اعمال حج را ادامه دادند. (سیرۀ ابن هشام، ج2، ص603؛ تاریخ طبری، ج3، ص149و 150) در این نقل، ملاقات با پیامبر در مکه بوده نه غدیر؛ و پیامبر نیز سخن معروف در غدیر را بیان نفرموده است. 3️⃣بسیاری از دانشمندان اهل ‏سنت ـ مانند واحدی نیشابوری، فخررازی، ابن صباغ مالکی ـ معتقدند که شأن نزول آیۀ تبلیغ (یَا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنْزِلَ إِلَیْکَ مِنْ رَبِّکَ) همان واقعۀ غدیر است. (اسباب النزول، ص150؛ مفاتیح الغیب، ج3، ص636؛ فصول المهمه، ص27) بنابراین، سبب حدیث غدیر، امر خداوند بوده نه شکایت اصحاب در جریان سفر یمن. 4️⃣بنابراین، اولاً حادثۀ غدیر را نمی توان به ماجرای شکایت از امام علی (ع) ربط داد. ثانیاً اگر هم این دو واقعه یکی باشد، در همان سفر اول، پیامبر فرمود: «ای بریده، آیا من به مومنان از خودشان سزاوار نیستم؟ گفتم: بله. آنگاه فرمود: هر کس مولای او هستم، علی مولای اوست.» (فضائل الصحابه، ج2، ص584) قبلا گفتیم ، سزاوار بودن به انسانها به معنای همان سرپرستی بر افراد است؛ ازاینرو، باز هم این حدیث، توان اثبات حاکمیت و سرپرستی امام علی (ع) را دارد. ✅کانال یادداشتهای اعتقادی 🆔@faryab110