eitaa logo
پژوهش های اصولی
282 دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
701 ویدیو
118 فایل
﷽ 📌نکات اخلاقی واعتقادی 📌تحلیل های سیاسی وبصیرت افزا در راستای آشنایی با مقتضیات زمان 📌آرشیوی از اهم علوم مقدماتی اجتهاد 📌آموزش اصول وفنون پژوهش از طریق ارائه سلسله مباحث علمی از اینکه بدلیل مشغله، توفیق پاسخگویی ندارم، عذر خواهم @HosseinMehrali
مشاهده در ایتا
دانلود
اهمیت مواظبت بر نماز اول وقت حجت‌الاسلام عالی.mp3
1.44M
💠 اهمیت مواظبت بر نماز اول وقت ✅ حجت‌الاسلام عالی 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
پژوهش های اصولی
#اصول_فقه ۶۴ #مناسبت_حکم_و_موضوع ۴ #موارد_اعمال 🖋 مورد اول: تحدید موضوع از حیث توسعه و تضییق: بیشت
۶۵ ۵ 🖋 مورد اول: تحدید موضوع از حیث توسعه و تضییق. مورد دوم: تحدید کیفیت دخل وصف عنوانی در حکم: مثال ۱: وصف عنوانی که در موضوع دلیل حکم اخذ شده است، گاهی به گونه ای است که عرف از طریق مناسبت حکم و موضوع، می فهمد که این وصف، مقوم موضوع حکم است. مانند: قلّد المجتهد العادل. مناسبت حکم و موضوع اقتضا دارد که اجتهاد و عدالت، هر دو، مقوم موضوع تقلید اند و هم در ابتدا (حدوثا) و هم در ادامه تقلید (بقاءا)، شرط و دخیل هستند. مثال ۲: گاهی عرف به حسب مناسبات حکم و موضوع و مرتکزات خویش، یک وصف عنوانی را مقوم موضوع نمی بیند، بلکه صرفا در حدوث حکم، آن را دخیل می بیند. مانند: الماء المتغیر نجس. در این قضیه، عرف فقط و فقط خود آب را معروض نجاست می بیند و تغیر را صرفا به عنوان علت عروض حکم نجاست، بر خود آب می بیند. ادامه دارد... 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
💠 ضرورت پاکی دل برای درک حقیقت لیلة القدر ✅ خدا آیه الله مولوی را رحمت کند. ایشان می فرمودند: من بچه بودم، از خدا خواستم حقیقت لیله القدر را متوجه شوم. مدتی به امام رضا علیه‌ السلام التماس کردم تا اینکه یک روز در حرم بودم، گویا از ناحیه آن حضرت در دلم افتاد که: اگر می خواهی ماه رمضان امسال، حقیقت لیله القدر را درک کنی، چشمت را پاک کن. 🔸می‌فرمودند: به همین اشاره ای که از آن ناحیه شد، چشم‌ هایم را مواظبت کردم. پاکی چشم، مربوط به لیله القدر است؛ به این دلیل که در روایت نقل شده است: لیله القدر، حضرت صدیقه طاهره علیها‌السلام است.[1] 🔹برای پیوند و ارتباط با حضرت زهرا علیها‌السلام مرتبه بالایی از طهارت، لازم است. دلی که آلوده است نمی‌ تواند یاد صحیح از حضرت زهرا علیها‌السلام داشته باشد. انسان باید خیلی پاک باشد تا وقتی که «یا فاطمه الزهرا» می گوید، یک خبری بشود. [1]. تفسیر فرات کوفی، ص ۵۸۱. (منبع: نرم‌افزار الهادی← مراقبات ماه‌رمضان) @nasery_ir 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945‌
27.91M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 فضائل امیرالمؤمنین علیه السلام ✅ حجت الاسلام و المسلمین میرهاشم حسینی 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
💠 تعیین شب قدر طبق برخی روایات... 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
حدیث رهبری.mp3
1.19M
درس خارج فقه مقام معظم 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
پژوهش های اصولی
#اصول_فقه ۶۵ #مناسبت_حکم_و_موضوع ۵ #موارد_اعمال 🖋 مورد اول: تحدید موضوع از حیث توسعه و تضییق. مورد
۶۶ ۶ 🖋 مورد اول: تحدید موضوع از حیث توسعه و تضییق. مورد دوم: تحدید کیفیت دخل وصف عنوانی در حکم. مورد سوم: رفع اجمال از موضوع: گاهی اوقات موضوعی که در لسان دلیل وارد شده است، مجمل است، ولی به کمک مناسبت حکم و موضوع، می توان از آن رفع اجمال نمود. مثال: قلّد زیدا. در حالی که زید، مجمل است، زیرا مشترک میان افراد مختلفی است؛ ولی با توجه به مناسبت حکم و موضوع، مراد از زیدی که دستور به تقلید او داده شده است، آن فردی است که عالم و مجتهد است. ادامه دارد... 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
💠 روز شب قدر را از دست ندهیم ✅ ابن عمیر از هشام بن حکم از امام صادق نقل می‌کند که فرمودند «شب قدر در هر سال وجود دارد و روز آن مانند شب آن است؛ لَیْلَةُ الْقَدْرِ فِی كُلِّ سَنَةٍ وَ یَوْمُهَا مِثْلُ لَیْلَتِهَا.» (وسائل الشیعة، ج‏10، ص359) ✅ یا در جایی دیگر فرمودند «صبح روز شب قدر مثل شب قدر است؛ پس عمل کن و تلاش و کوشش کن‌؛ رُوِیَ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ أَنَّهُ قَالَ: صَبِیحَةُ یَوْمِ لَیْلَةِ الْقَدْرِ مِثْلُ لَیْلَةِ الْقَدْرِ فَاعْمَلْ وَ اجْتَهِدْ.» (الأمالی( للصدوق)، النص، ص654) ‌ ‌@nasery_ir 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945‌
حدیث رهبری.mp3
1.3M
درس خارج فقه مقام معظم 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
💠 هنوز فرصت هست... ✅ ماه رمضان رو به اتمام است خدايا ما که ممنون تو هستيم از اينکه يک فضاي مناسبي در ماه رمضان نصيب ما کردي، گر چه ما قدرداني نکرديم، خداوند اين ماه مبارک رمضان را از ما قبول کند و توفيق دهد که شب قدرش حالا من عقيده شخصي خودم است که شب قدر، الحمدلله رفقايي که شب بيست و سوم را گذراندند، ولي هنوز هم جا دارد، شب بيست و هفتم، شب بيست و نهم، شب عيد فطر، انسان کار کند، نتيجه‌اش را مي‌‌بيند، سرنوشت را شناور تعریف کرده اند. (منبع: نرم‌افزار الهادی← مراقبات ماه‌رمضان) @nasery_ir 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
حدیث رهبری.mp3
1.19M
درس خارج فقه مقام معظم 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
پژوهش های اصولی
#اصول_فقه ۶۶ #مناسبت_حکم_و_موضوع ۶ #موارد_اعمال 🖋 مورد اول: تحدید موضوع از حیث توسعه و تضییق. مورد
۶۷ ۷ 🖋 مورد اول: تحدید موضوع از حیث توسعه و تضییق. مورد دوم: تحدید کیفیت دخل وصف عنوانی در حکم. مورد سوم: رفع اجمال از موضوع. مورد چهارم: تحدید حکم؛ که از سه طریق ذیل صورت می گیرد: الف. ایجاد ظهور حکم: گاهی به خاطر اجمال دلیل، امر بین دو حکم یا بیشتر مردد است، ولی با توجه به مناسبت حکم و موضوع، در یکی از آن ها ظهور می یابد. مثال: امام صادق علیه السلام در پاسخ به حکم احتکار می فرماید: «... یکره ان یحتکر الطعام و یترک الناس لیس له طعام.» در نگاه بدوی، عبارت «یکره...»، مردد است بین کراهت تحریمیه و کراهت تنزیهیه. ولی با توجه به مناسبت حکم و موضوع، کراهت تحریمیه، متعین می گردد؛ زیرا کراهت تنزیهیه، هیچ مناسبتی با احتکاری که نتیجه اش گرسنه ماندن مردم است، ندارد. ب. تبدّل ظهور حکم: گاهی اوقات ظهور دلیل در یک حکم، با توجه به مناسبت حکم و موضوع، به حکم دیگری تبدیل و تغییر می یابد. مثال: قرآن کریم، امر به سرعت گرفتن در رسیدن به مغفرت الهی می نماید. هم چنین امر به مسابقه در خیرات و خوبی ها می کند. در نگاه بدوی، امر ظاهر در وجوب است، ولی بعد از توجه به مناسبت حکم و موضوع، در این دو مورد، ندب و استحباب، ظهور می یابد؛ زیرا در پی مفاد این دو امر، گفته نشده است که ترک این دو امر، موجب غضب و شر خواهد شد؛ و روشن است که اگر ترک این دو امر، موجب غضب الهی بود، مناسب تر این بود که گفته شود. در نتیجه، مفاد این دو امر، مناسبت با استحباب دارد نه وجوب. ج. تعیین خصوصیات حکم: گاهی برخی از خصوصیات حکم، اعم از اولویت یا ارشادیت، فوری بودن یا متراخی بودن و...، از طریق توجه به مناسبت حکم و موضوع به دست می آید. مثال: أزل النجاسه عن المسجد. با توجه به مناسبت حکم و موضوع، حتی اگر مبنای یک فقیه در اصول فقه، این باشد که امر به خودی خود دلالت بر فوریت ندارد، ولی در این جا این امر، دلالت بر فوریت دارد. ادامه دارد... 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
13990228_39446_16k.mp3
8.68M
💠 صوت کامل سخنرانی رهبر معظم انقلاب در ارتباط تصویری با نمایندگان تشکل های دانشجویی 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
پژوهش های اصولی
#نکات 💠 قرائت کامل نماز صبح ✅ استاد آقایی برای صحیح خوانی و زیبا خوانی بارها گوش دهید 📚 کانال پژ
💠 💠 ✅ جوانى قارى قرآن از مصر مهمان جمهورى اسلامى ايران بود. وقتى به زيارت آيت اللّه العظمى گلپايگانى قدس سره در قم نائل شد، حضرت آيت اللّه گلپايگانى به او فرمود: ممكن است من حمد و سوره ام را براى شما بخوانم تا ببينيد چطور است؟ ✅ اوج تواضع را ببينيد، عالم و مرجعى نود ساله حمد و سوره اش را نزد جوانى كم سن و سال مى خواند. 📚 خاطرات حجت الاسلام ؛ ج۲ ؛ ص: ۱۰۶ 💠 آیا تا کنون قرائت نماز خود را پیش امام جماعت یا قاری قرآن چک کرده اید؟ 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
حدیث رهبری.mp3
923.7K
درس خارج فقه مقام معظم 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945‌
پژوهش های اصولی
#اصول_فقه ۶۷ #مناسبت_حکم_و_موضوع ۷ #موارد_اعمال 🖋 مورد اول: تحدید موضوع از حیث توسعه و تضییق. مورد
۶۸ ۸ 🖋 مورد اول: تحدید موضوع از حیث توسعه و تضییق. مورد دوم: تحدید کیفیت دخل وصف عنوانی در حکم. مورد سوم: رفع اجمال از موضوع. مورد چهارم: تحدید حکم. مورد پنجم: إبای از تخصیص: گاهی اوقات مناسبت حکم و موضوع آن قدر شدت دارد که موجب ابای از تخصیص حکم می گردد. مثال ۱: به عنوان نمونه، محقق اصفهانی در مقام نفی تخصیص از عموم لزوم وقف می فرماید: «از روایاتی که دلالت بر عدم جواز رجوع در وقف دارد، می توان استفاده کرد که لزوم وقف، مانند لازم غیر متفرق است. مانند آن که حضرت علیه السلام می فرماید: «ما کان لله فلا رجعه فیه». مناسبت حکم و موضوع اقتضا دارد که چیزی که برای خداوند است، به هیچ وجه، با رجوع، ملائمت و سازگاری ندارد. بنابراین، امثال این حکم، آبی از تخصیص است و مثلا نمی توان گفت: آن چه که برای خداوند وقف شده است، به هیچ وجه رجعت در آن ممکن نیست، الا این که از طریق معاطات (و بدون جریان صیغه) وقف شده باشد.» مثال ۲: در آیات قرآن کریم، از عمل به ظن نهی شده است و فرموده است: «ان الظن لا یغنی من الحق شیئا». مناسبت حکم و موضوع در این حکم، به اندازه‌ای شدت دارد که نمی توان برای آن، استثناء یا تخصیصی قائل شد، و به همین دلیل است که اصولیون می گویند این حکم، آبی از تخصیص است. ادامه دارد... 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
💠 مرنج و مرنجان علامه جعفری فرمود: ✅ سالها قبل از انقلاب، كتابي در پاسخ به بعضي شبهات روز، نوشته بودم. روحاني مشهوري آن را خواند و پسنديد. پيام داد كه به شهر آنها بروم تا به بهانه بزرگداشت من، مسائل روز اسلامي را تبليغ كنيم. ✅ بليط قطار خريدم و سوار شدم. با خود گفتم ايكاش همسفر اهل علم و كتابي نصيب تا با مباحثه، راه كوتاه شود. ديدم سيد معمم بلند قدي بسمت كوپه من مي آيد. چهره زيبا، لباس فاخر، ريش آراسته و عمامه مرتبي داشت. گفتم خدا را شكر كه دانشمندي نصيب شد. شادمانيم ديري نپاييد. دهان كه باز كرد، دريافتم جز چند متر پارچه عمامه، از دانش بهره اي ندارد. ✅ به ايستگاه مقصد كه رسيديم جمعيت فراواني از متدينين با پلاكارد خوشامد، روي سكّو منتظر بودند. مومنين به قطار ريختند. دو آخوند ديدند، من و سيد خوش بر و بالا! بدون لحظه اي ترديد، سيد را كول كردند و با سلام و صلوات بطرف ماشين ها دويدند. به هر كس التماس كردم كه مرا هم سوار كند و تا شهر برساند، قبول نكرد كه نكرد. گفتند آقا ما را براي بدرقه ملّاي دانشمند فرستاده. جاي اضافي نداريم و مسافر نمي بريم. ✅ ماشين زيباي حامل آقا سيد در جلوي دهها ماشين و ميني بوس مملو از مشايعيين صلوات گو، راه افتاد و رفت. ✅ به جان كندن، وسيله اي يافتم و خودم را به خانه ميزبان رساندم. دقايقي بود كه سيد حيران به آقا رسيده بود و طرفين، تازه اصل ماجرا را فهميده بودند. خودم را معرفي كردم. آقا مرا كنار خود جاي داد و اكرام نمود . آن وقت، سر در گوشم كرد و به مطايبه فرمود: آشيخ! مردم حق داشتند كه اشتباه گرفتند. آخر، اينهم سر و شكل و لهجه است كه تو داري؟ ملّا كه هيچ، به آدميزاد هم نمي ماني! ✅ علامه جعفري قصه را تعريف مي كرد و خودش همراه ما مي خنديد. از يادآوري تحقيرهايي كه ديده بود، سر سوزني تكدر نداشت، تفريح هم مي كرد. در آن اتاق كوچك مملو از كتاب، در آن رداي ارزان كهنه، روحي عظيم خانه كرده بود. نور به قبرش ببارد. استاد، آن روز ، يادمان داد كه عقل مردم به چشم شان است. 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
💠 چوب دو سر طلا... 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
♨️ شما را به خون حاج قاسم! ساختارهای فساد را تخریب کنید شنیدم سخنگوی قوه قضاییه از اعدام «وحید بهزادی» و همسرش «نجوا لاشیدایی» به جرم اخلال کلان در بازار ارز و پیش‌خرید ۶۷۰۰خودرو از شرکت سایپا، مشارکت در پولشویی ۳۲.۰۰۰ میلیارد ریال، و کشف ۲۴۷۰۰ سکه تمام بهار آزادی به علاوه ۱۰۰کیلو طلا خبر داده است. بنده ضمن تشکر از حکم قوه قضاییه، به عنوان مدرس فقه نظام ولایی و فقه نظام سیاسی اسلام در حوزه علمیه از مبارزان با فساد در کشور می‌پرسم آیا نباید اول حکم اعدام را برای عاملان اصلی فساد در شرکت سایپا و ارز کشور صادر کرد؟! آیا نباید ساختار فسادساز را تغییر داد تا بهزادی و لاشیدایی دیگری متولد نشوند؟! مسئولان مبارزه با فساد اقتصادی بدانند بیماری اصلی در ساختارهاست که سلطان خودرو و سلطان سکه و سلطان خشکبار و سلطان ارز و سلطان شکر می‌سازد. شما را به خون حاج قاسم! ساختارهای فساد را تخریب کنید. 🆔 @khosropanah_ir 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
🔰 لوح | ، خرمشهر دیگر می‌شود حضرت آیت‌الله خامنه‌ای: «ما میگوییم مبارزات همه‌جانبه‌ی ملّت فلسطین -مبارزات سیاسی، مبارزات نظامی، مبارزات اخلاقی و فرهنگی- باید ادامه پیدا کند تا کسانی که غاصب هستند، تسلیم رأی ملّت فلسطین بشوند. از همه‌ی مردم فلسطین اعمّ از مسلمان و مسیحی و یهودی فلسطینی و آن کسانی که در خارج فلسطین تبعید‌شده‌ی از فلسطین هستند، نظرخواهی بشود، و اینها معیّن کنند که چه نظامی در فلسطین حاکم باشد و همه تسلیم آن باشند؛ مبارزه تا این زمان باید ادامه پیدا کند و ادامه پیدا خواهد کرد.» ۱۳۹۸/۰۳/۱۵ 🖨 farsi.khamenei.ir/photo-album?id=45653
پژوهش های اصولی
#اصول_فقه ۶۸ #مناسبت_حکم_و_موضوع ۸ #موارد_اعمال 🖋 مورد اول: تحدید موضوع از حیث توسعه و تضییق. مورد
۶۹ ۹ 🖋 مناسبت حکم و موضوع با تنقیح مناط و قیاس اولویت، در دو امر متفاوت است: 1. در مناسبت حکم و موضوع، هیچ دلیلی بر سرایت حکم وجود ندارد، مگر ملائمت و سازگاری میان حکم و موضوع، بدون آن که هیچ گونه توجهی به علت حکم شود، برخلاف تنقیح مناط و قیاس اولویت؛ زیرا در آن ها، علت حکم را ملاحظه می کنند و کاری با ملائمت و سازگاری ندارند. 2. در تنقیح مناط و قیاس اولویت، موضوع در فرع، هیچ تغییری نمی کند، بر خلاف مناسبت حکم و موضوع؛ زیرا در آن، گاهی آن چه که در بدو امر، موضوع به نظر می رسد، تغییر می کند و ثابت می شود که در حقیقت، موضوع اعم یا اخص است، البته اگر جامعی وجود داشته باشد. اما اگر جامعی موجود نباشد، ثابت می شود که موضوع، منحصر در آن چه در لسان دلیل ذکر شده است، نمی باشد. 💠 تفاوت مناسبت حکم و موضوع با الغاء خصوصیت: در الغاء خصوصیت، سبب سرایت حکم، نفی دخالت خصوصیات خاصه در اصل و عدم مانعیت این خصوصیات، در فرع است، بدون آن که به ملائمت و تناسب بین حکم و موضوع هر گونه توجهی گردد؛ در حالی که در مناسبت حکم و موضوع، هیچ سببی برای سرایت حکم، غیر از ملائمت و مناسبت مذکور وجود ندارد. ادامه دارد... 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
حدیث رهبری.mp3
800.4K
درس خارج فقه مقام معظم 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945
کتاب زیبای «سه دقيقه در قيامت».mp3
35.94M
💠 صوت کامل کتاب زیبای ✅ چند داستان و حکایت زیبا درباره و در این کتاب قرار دارد. 📚 کانال پژوهش های اصولی https://eitaa.com/joinchat/1772093454C44c5b95945