💠سیاست ورزی به سبک ولایتی
🔹دکتر ولایتی روز گذشته سخنان جالب و حیرت انگیزی پیرامون برجام بیان کردند که توصیف کوتاه آن چرخش 180 درجه ای مواضع ایشان نسبت به قبل است.
🔻سال 91 زمانیکه زمینه چینی مذاکرات ایران و آمریکا به صورت محرمانه انجام می شد، ولایتی نقش ویژه ای در این مذاکرات داشت و حتی با سفر به عمان و دیدار با پادشاه این کشور نشان داد که اراده ایران برای مذاکرات جدی است.
🔺سال 92 هم در مناظره های انتخاباتی، ولایتی به اذعان همگان پاس گل های زیادی به روحانی و منتقدین جلیلی داد و باعث شد دوگانه مقاومت و سازش به شدت پر رنگ تر شود و آن نتیجه در انتخابات رقم بخورد. از سال 92 تا 94 نیز ولایتی از حامیان اصلی برجام بود و حتی هاشمی رفسنجانی در مراسم تودیع و معارفه ولایتی در سال 92 به عنوان رئیس جدید مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام، ظریف و تیم مذاکره کننده هسته ای را شاگردان ولایتی نامید و ولایتی را دیپلماتی برجسته لقب داد!
🔹حالا اما با شکست خوردن برجام و مشخص شدن اینکه برجام هیچ آینده روشنی ندارد، این دیپلمات باسابقه و قدیمی تلاش دارد با چرخشی ناگهانی به جامعه القا کند که وی نقشی در برجام نداشته و از منتقدین آن هم بوده است!
🔺سابقه ولایتی اما از این دست مواضع و چرخش ها فراوان دارد. سال 67 در اوج جنگ ایران و عراق هم زمانیکه شعار جنگ جنگ تا پیروزی سر داده می شد و امام(ره) به دلیل موضع خصمانه صدام علیه ایران و بدعهدی های وی و همچنین تضمین نداشتن حمله مجدد عراق به ایران و پرداخت غرامت، حاضر به پایان جنگ نبود تا تکلیف جنگ دقیق مشخص شود، هاشمی رفسنجانی به همراه ولایتی و موسوی و برخی از وزرای کلیدی دیگر و همچنین فرمانده وقت سپاه، به نوعی گزارش جنگ را طوری به امام (ره) گزارش دادند که گویی ایران در حال فروپاشی است و اگر جنگ تمام نشود چیزی از ایران ابی نمی ماند! امام هم حاضر به پذیرش قطعنامه شدند و جام زهر را نوشیدند بدون آنکه ایران بتواند غرامت جنگ را بگیرد و رسما متجاوز یعنی صدام، مشخص و محاکمه شود.
🔻به هر حال سیاست ورزی ولایتی شبیه به همان سیاست ورزی هاشمی رفسنجانی است که تا موضوعی باعث افتخار است سریع خود را مطرح کرده و خود را پیش رو معرفی می کنند ولی از آنجا که مساله تبدیل به چالش می شود خود را کنار کشیده و از خود خلع مسئولیت می کنند.
♦️آقای ولایتی بهتر است بداند در جامعه هیچ پایگاه رای جدی هم ندارد و برای خود نیز نمی تواند آینده سیاسی متصور باشد و صرفا این قبیل موضع گیری ها باعث می شود تاریخ درباره او بی رحمانه تر قضاوت کند.
✍مهدی دزفولی
http://eitaa.com/joinchat/470286336C5a1bc85809
💠ضرورت تحلیل سیاسی؟
🔸اگر ملتی قدرت تحلیل خودش را از دست بدهد، فریب و شکست خواهد خورد. اصحاب امام حسن، قدرت تحلیل نداشتند؛ نمیتوانستند بفهمند که قضیه چیست و چه دارد میگذرد. اصحاب امیرالمؤمنین، آنهایی که دل او را خون کردند، همه مغرض نبودند؛ اما خیلی از آنها - مثل خوارج - قدرت تحلیل نداشتند. قدرت تحلیل خوارج ضعیف بود. یک آدم ناباب، یک آدم بدجنس، یک آدم زباندار پیدا میشد و مردم را به یک طرف میکشاند؛ شاخص را گم میکردند. در جاده، همیشه باید شاخص مورد نظر باشد. اگر شاخص را گم کردید، زود اشتباه میکنید. امیرالمؤمنین میفرمود: «و لایحمل هذا العلم الّا اهل البصر و الصّبر»(نهج البلاغه/خطبه 173)؛ اول، بصیرت، هوشمندی، بینایی، قدرت فهم و تحلیل، و بعد صبر و مقاومت و ایستادگی. از آنچه که پیش میآید، انسان زود دلش آب نشود. راه حق، راه دشواری است. ۷۰/۱/۲۶
🔸بنده دلم میخواهد این جوانان ما شما دانشجویان؛ چه دختر، چه پسر و حتّی دانشآموزان مدارس - روی این ریزترین پدیدههای سیاسی دنیا فکر کنید و تحلیل بدهید. گیرم که تحلیلی هم بدهید که خلاف واقع باشد؛ باشد! خدا لعنت کند آن دستهایی را که تلاش کردهاند و میکنند که قشر جوان و دانشگاه ما را غیر سیاسی کنند. کشوری که جوانانش سیاسی نباشند، اصلاً توی باغ مسائل سیاسی نیستند، مسائل سیاسی دنیا را نمیفهمند، جریانهای سیاسی دنیا را نمیفهمند و تحلیل درست ندارند. مگر چنین کشوری میتواند بر دوش مردم، حکومت و حرکت و مبارزه و جهاد کند!؟ بله؛ اگر حکومت استبدادی باشد، میشود. حکومتهای مستبد دنیا، صرفهشان به این است که مردم سیاسی نباشند؛ مردم درک و تحلیل و شعور سیاسی نداشته باشند. اما حکومتی که میخواهد به دست مردم کارهای بزرگ را انجام دهد؛ نظام را میخواهد با قدرت بیپایان مردم به سر منزل مقصود برساند و مردم را همه چیز نظام میداند، مگر مردمش - بخصوص جوانان، و بالاخص جوانانِ دانشجویش - میتوانند غیر سیاسی باشند!؟ مگر میشود!؟ عالِمترین عالِمها و دانشمندترین دانشمندها را هم، اگر مغز و فهم سیاسی نداشته باشند، دشمن با یک آبنبات تُرش میتواند به آن طرف ببرد؛ مجذوب خودش کند، و در جهت اهداف خودش قرار دهد! این نکات ریز را، باید جوانان ما درک کنند. ۷۰/۸/۱۲
✍امام خامنه ای
http://eitaa.com/joinchat/470286336C5a1bc85809
💠 عدالتخوانی_عدالتخواهی علیه انتحاری_امنیتی!
«من طلبکارم» علیه «تو چکاره ای»/ مطالبه گری علیه ویرانگری!
🔻 یکی از مهم ترین قسمت های بیانات اخیر رهبر انقلاب در دیدار دانشجویی، این دوگانه است:
1⃣ « #مطالبهگری آرمان ها از آن چیزهایی است که از آن نباید دست برداشت. اگر چنان چه این حجم عظیم و وسیع تهاجم به افکار عمومی از سوی ضد انقلاب با این مطالبهگری ها مواجه نشود، قطعاً ویرانگری خواهد کرد. یادآوری آرمان ها، مطرح کردن آرمان ها، خواستن آرمان ها، طلبکاری نسبت به تحقّق این آرمان ها یک سدی است در مقابل تخریب افکار عمومی و فضاهای نخبگانی -که متأسّفانه روی فضاهای نخبگانی هم دارند کار می کنند- و فضاهای مدیریتی؛ که در مواردی هم متأسّفانه بیتأثیر نبوده. اینجا یک لشگری از جوان های مؤمن و انقلابی لازم است که وارد میدان بشوند، مطالبه کنند آرمان ها را و خودشان کمک کنند به تحقق این آرمان ها که البتّه اینکه حالا چه جوری کمک کنند، جای بحث دارد.»
2⃣ «انقلابیگری هم فقط در بستر نظام امکانپذیر است؛ این طرف قضیّه را هم توجّه داشته باشید. اینجور نباشد که بعضی نظام را نفی کنند بهعنوان اینکه ما انقلابی هستیم؛ ارزش های نظام، ارکان نظام، بنیان های نظام را زیر سؤال ببرند بهعنوان اینکه ما انقلابی هستیم. انقلابی گری به معنای #ویرانگری نیست. انقلابی گری یک مشی صحیح و عاقلانه و پُرانگیزه و پر امید و شجاعانه به سمت اهداف والا است؛ این تعریف و معنای انقلابی گری است؛ و این فقط در بستر و مسیر نظام اسلامی یعنی نظام موجود امکانپذیر است؛ خارج از این امکانپذیر نیست. انقلابی گری، ساختارشکنی نیست؛ تخریب نظام ناشی از انقلاب نیست.»
🔹اول یعنی برخلاف عملکرد #امنیتی غیرانقلابی های دو شعبه چپ نما و راست گرا که مطالبه گری را ویرانگری می دانند و آن را سرکوب می کنند، ایشان مطالبه گری را انقلابی گری و حتی سدی مقابل ویرانگری می دانند و آن را سفارش میکنند.
🔹 گویا طبق رویکرد تأییدی همیشگی ایشان که عدالتخواهی را نه مخرب که مقوم نظام و انقلاب اسلامی می دانستند؛ حالا که رویکرد تخریبی ویرانگران ضدانقلاب و انقلابی نما در کنار رویکرد تعلیقی منفعلان و محافظه کاران #غیرانقلابی به اوج رسیده، فرمان ولایی برای لشگرکشی جوانان مؤمن انقلابی جهت مطالبه گری طلبکارانه و همکاری همدلانه برای تحقق آرمان ها ضرورت مضاعف یافته است.
🔹 و دوم یعنی برخلاف نگاه و عملکرد #انتحاری انقلابی نمایان و ضدانقلاب ها که عملا ویرانگری را انقلابی گری می دانند، ایشان ویرانگری را #ضدانقلابی_گری و #انقلابی_نمایی و اتفاقا سدی مقابل انقلابی گری می دانند، و به مطالبه گری امیدوارانه یعنی عدالتخواهی فعال علیه انتحاری گری ناامیدانه یعنی محافظه کاری حاد دعوت می کنند.
🔹 گویا این دعوت به #انقلابی_گری عاقلانه و پرهیز از انقلابی نمایی منحرفانه و گریز از غیرانقلابی گری منفعلانه و محافظه کارانه و ستیز با ضدانقلابی گری معاندانه؛ فصل مشترک بیانات رهبر انقلاب در مناسبات مختلف است.
🔹نکته دیگر بیانات رهبر انقلاب، دعوت به مطالعه علاوه بر دعوت به مطالبه، با این بیان مطایبه آمیز بود: «شما که کتاب متاب نمی خوانید! من کتاب خوانم و دوست دارم شما هم مثل من کتاب خوان شوید.» یک بُعد این خطاب عتاب آمیز، دعوت به عدالتخوانی و عدالتخواهی است، دوگانه ای که هم افزایی دیالکتیکی دارند؛ تحقیق، به تحقق بهتر آرمان ها کمک می کند و شرکت در مطالبه میدانی از غفلت در مطالعه انتزاعی پرهیز میدهد. این دوگانه #عدالتخوانی_عدالتخواهی مکمل همند و تکیه گاه تقابل با دوگانه #انتحاری_امنیتی؛ عدالتخوانی منجر به نجات از انقلابی نمایی کورکورانه و ضدانقلابی گری کینه توزانه میشود، و عدالتخواهی منجر به نجات از غیرانقلابی گری سازش کارانه و محافظه کارانه.
🔹به صورت خاص، دعوت رهبر انقلاب به #مطالبه_طلبکارانه را مقایسه کنیم با رویکرد #تو_چکاره_ای قوای سه گانه قضاییه، مجریه و مقننه، و همچنین رسانه ملی؛ سرکوب عدالتخواهان توسط اولی و سرزنش منتقدان توسط دومی و بایکوت مخالفان توسط سومی و سانسور هر سه توسط چهارمی!
🔹و به صورت اخص، «تأیید» مجدد جنبش عدالتخواهی توسط #مقام_معظم_رهبری و استقبال از نطق انتقادی نماینده جنبش و دعوت به تحقیق ایجابی برای کمک به تحقق عدالت را مقایسه کنیم با دستگیری دبیر جنبش عدالتخواهی حین حمایت از رانندگان معترض توسط زیرشاخه ای از قوه قضائیه و برخورد توهین آمیز دادستان با دانشجوی پیگیر وضعیت دبیر جنبش و راننده معترض، با تأکید مکرر بر کلیدواژه طلبکارانه «تو چکاره ای؟!». رهبر انقلابی، مطالبه میدانی را «در مقابل تخریب اذهان عمومی» تعبیر میکند و #مقام_قضائی _که از قضاء خود را «شاگرد رهبر» هم معرفی میکند!_ آن را تشویش اذهان عمومی تفسیر میکند؛ ببین تفاوت ره از کجاست تا به کجا!
✍ کیوان سلیمانی
http://eitaa.com/joinchat/470286336C5a1bc85809
کلبه اندیشه و فرهنگ
💠 مطالبهگریِ آرمانها از آن چیزهایی است که از آن نباید دست برداشت. اگر چنانچه این حجم عظیم و وسیع ته
💠 عَلَم عدالت خواهی
🔻بازنشر به جهت بیانات رهبری و خواست ایشان از جوان های مومن و انقلابی درباره مطالبه گری آرمان ها
در این موقف از انقلاب اسلامی که ماموریت اصلی ایجاد دولت اسلامی است دو وظیفه اصلی بر عهده ماست، اول گفتمان سازی است و تبیین و مطالبه آرمان های انقلاب و دوم نقد و اعتراض به وضع موجود؛ چرا که وضعیت فعلی با تمام دستاوردها و نقاط قوت نقص هایی دارد و از وضعیت مطلوب و آرمان های انقلاب اسلامی خیلی فاصله هست.
از اینرو اگر این دو مهم توامان پیش نرود و ما به وضع موجود راضی شویم حرکت انقلاب متوقف خواهد شد و عملکردهای اشتباه و ضعف ها و اشکالات موجود به پای انقلاب اسلامی نوشته خواهد شد و امروزه این خطر جدی است.
در این میان جریانات سیاسی سهواً یا عمداً ماجرا را اشتباه فهمیده اند.
بسیاری از اصلاح طلبان به جای اصلاح وضع موجود به دنبال اصلاح آرمان ها و اصول انقلاب هستند و بسیاری از اصولگرایان به جای حفظ آرمان ها و اصول انقلاب به دنبال حفظ وضع موجود اند؛
اعتدالیون هم از اساس ماجرا را اشتباه گرفته اند و به صورت توأمان به دنبال حفظ وضع موجود و نقد و اصلاح آرمان های انقلاب هستند
در این میان فقط انقلابی ها هستند که می توانند انقلاب را به مسیر درست هدایت کنند. با تبیین و مطالبه آرمان های انقلاب اسلامی و نقد و اعتراض و اصلاح مداوم و خستگی ناپذیر و پرتلاشِ وضع فعلی.
اگرچه هنوز و با وجود تاکیدات مکرر امامین انقلاب اسلامی، عَلَم مطالبه و عدالت خواهی بر زمین مانده و خیلی از ما جریان انقلابی درباره عدالت خواهی و مطالبه از مسولین که مهمترین سطح امربه معروف و نهی از منکر است وارد گود نشده ایم و اقدام جدی قابل قبولی نداشته ایم.
البته امیدوارم که از پس این حوادث یک نویدی باشد و آن بیداری و خروج جریان حزب الهی و بسیجی از رخوت و رکودی است که در حوزه عدالت خواهی و مطالبه شاهدش هستیم.
بالاخره اگر بخشی از این اغتشاشات و اعتراضات از ناحیه دشمن خارجی و نفوذ عوامل و رسانه هایشان بود و بخش مهمی هم به خاطر ناکارآمدی ها، بی عدالتی ها و تبعیض هایی که معلول رویکرد و عملکرد مسولین دولتی و دیگر بخش های حکومت است، بخش قابل توجهی هم به بی تفاوتی ها و خالی کردن صحنه و واگذاری عَلَم عدالت خواهی و مبارزه با فقر و فساد و تبعیض از ناحیه جریان مدعیان انقلابی است.
اگر رهبری می گوید محافظه کاری قتلگاه انقلاب است یا اگر می گوید مشروعیت ما به عدالت است یا وضعیت عدالت مطلقا راضی کننده نیست یعنی یک اشکالی هست و اگر در این میان هل من ناصر رهبری شنیده نشود و تنگه احد انقلاب رها شود، هیچ بعید نیست که عَلَم عدالت به دست نااهلان ضدانقلابی و غیرانقلابی و انقلابی نما بیفتد.
البته این که چرا بخش قابل توجهی از جریان انقلابی میدان را رها کرده اند دلایلی هست، بخشی به این خاطر است که محافظه کاران و سیاست بازان جلودار جریان حزب الهی شده اند و با رویکرد تهدیدمحور جریان انقلابی را به سوی بی تحرکی یا اقدامات خنثی و غیر اولویتی چون ایست بازرسی، کویرزدایی و قطره چکانی فلج اطفال و حتی اردوهای جهادی سرگرم کرده اند. البته کسی منکر مفید بودن و مهم بودن این موارد نیست، اشکال به بسنده کردن یا جابه جایی ضرایب در اولویت هاست. یعنی جریان حزب الهی آن قدرها که با این موارد فرعی درگیر شدند با بی عدالتی و فقر و تبعیض و فساد و ناکارآمدی های مسولین و اراده ی معطوف به شکل دهی و طبقه مترفین و اشرافی درگیر نشدند.
دلیل دیگر این که عدالتخواهی هزینه دارد و چندان حمایت هم نخواهد شد، چون هیچ جریان صد در صد سالمی در کشور نداریم، هرجور رفتار شود بالاخره پَرِ مطالبه و عدالت خواهی به فساد این طرف و آن طرف و این نهاد و ارگان و فلان قوه و فلان حزب خواهد گرفت. از اینرو هیچ نهاد رسمی و جناحی و حزبی، از عدالتخواهی خوشش نمی آید و نه تنها تقدیر و تجلیلی در کار نیست که هزینه باید داد.
البته دلایل دیگری هم هست، اینکه قوانینی که ذیل اصل هشتم قانون اساسی که بحث امر به معروف و نهی از منکر است ضعف هایی دارد، اینکه نهادهای نظارتی و قضایی همراهی نمی کنند و گاها خود مانع جدی هستند، اینکه ساختار مطالبه و سازوکارهای مطالبه معین نشده؟ اینکه برای مطالبه کمتر کار فکری و تخصصی انجام گرفته و موارد دیگر...
ولی به نظر میرسد هیچ کدام دلیل موجهی برای رها کردن این تکلیف مهم و همگانی نباشد.
✍محسن محمدی، دی ماه۹۶
http://eitaa.com/joinchat/470286336C5a1bc85809
http://sapp.ir/Kolbe_Andishe_Farhang
💠خود می کشند و خود تعزیه می دارند!
آیا می شود از طریق فضای بی در و پیکر مجازی، راه ترویج و تهییج شهوات و جرایم گوناگون را باز گذاشت اما هنگامی که جرمی - مثلا جنایت تلخ دبیرستان معین- رخ داد اشک تمساح ریخت؟! شدن که می شود اما بی شرافتی و رذالت محض است.
آیا می شود گزینش را به دفعات و در برنامه های رسمی دولت، مورد طعنه و تمسخر قرار داد و پیش بینی نکرد که برداشتن گزینش یا شل انگاری آن، موجب به کارگیری چه جانورانی در مدارس و مراکز مشابه دیگر می شود؟!
آیا می شود امور پرورشی را مورد استهزا قرار داد و مدارس را پولی کرد و افزایش راندمان درسی محض و نگاه کنکور محور و مدرک محور را غلبه داد و بر همان اساس، جذب افراد بی باور را محور کرد و منتظر فجایعی نظیر جنایت اخیر در دبیرستان غرب تهران نشد؟!
آیا می شود با سرپوش حجاب اختیاری، ریشه عفت و حجاب و حیا را زد و به بهانه ترویج پیش کسوتان، سراغ هنرپیشه های روزگار طاغوت و میراث سینمایی مبتذل و مهوع آنها رفت و به بهانه دفاع از آزادی، راه ورود فاضلاب سکس و شهوت افسار گسیخته را در فضای مجازی به روی پیر و جوان و کودک باز گذاشت اما هنگامی که تعفن مسمومیت فرهنگی و اخلاقی بالا زد، قیافه غمخواری برای امنیت اخلاق و عفت عمومی به خود گرفت؟
این همان سبک سیاست و مدیریت غارتگر غربی در قواره کاپیتالیست و لیبرالیستی است که شهروندان را در قالب گاو و گوسفند و خوک تربیت می کند و پروار می سازد،؛ چنان که قابلیت دوشیده و قربانی شدن داشته باشند اما هرگز نخواهند و نتوانند از فضیلت و انسانیت و کراکت و عزت بپرسند.
جهان به ظاهر مدرن غرب امروز انباشته از انواع جنایت های اخلاقی و جنسی است. متاسفانه سیاست بازان غربگرا، می خواهند همان مصیبت جهان غرب را برای ملت ما سوغات بیاورند. فضای مجازی دریچه سرایت این بیماری کشنده است.
✍محمد ایمانی
http://eitaa.com/joinchat/470286336C5a1bc85809
💠قاعده پیروزی
🔹۴۴ سال پیش، آیتالله خامنهای بعد از نماز ظهر و عصر، در مسجد امام حسن مجتبای مشهد، قرآن به دست پشت تریبون قرار میگرفت و حدود یک ساعت هر روز با موضوع «طرح کلی اندیشهی اسلامی در قرآن» سخنرانی میکرد. در جلسه بیستم این سخنرانی، ذیل بحث «فرجام نبوت»، آیتالله خامنهای این پرسش را مطرح میکنند: «وقتی پیغمبری در جهان، نهضتی بهوجود میآورد، انقلابی و رستاخیزی برپا میکند، آیا میتوان گفت که این انقلاب عاقبت خوبی دارد یا نه؟ میتوان امیدوار بود به اینکه پایان این کار نیکی است؟ یا نمیشود امیدوار بود؟ قاعدهی کلی چیست؟»
🔹سپس آیتالله خامنهای با طرح این مقدمه که اساسا جریان کلی حق، در حال پیشرفت در جهان است، پیروزی یا شکست هرکدام از پیامبران را منوط به «دو شرط اساسی» کرده و میگویند: «همهی نهضتهایی که براساس دین، براساس فکر قرآنی و اسلامی، در طول تاریخ انجام گرفته و انجام خواهد گرفت، تا ابد موفق خواهند شد و پیروز خواهند شد؛ احتیاج به معجزه هم نیست. لازم نیست تا معجزهای حتما انجام بگیرد تا طرفداران دین موفق و پیروز بشوند، نه؛ بدون اینکه دستی هم از غیب بیاید، اگر این دو شرط وجود داشته باشد، اسلام و قرآن و دین و افکار قرآنی، امکان اصلی موفقیت را خواهند داشت؛ آن دو شرط چه هستند؟ یکی از آن دو شرط ایمان است، اعتقادی از روی آگاهی است، باوری است همراه با تعهدپذیری، قبولی همراه با تلاش و حرکت؛ این شرط اول. شرط دوم صبر، صبر یعنی چه؟ یعنی مقاومت، از میدان در نرفتن، کار را در لحظهی حساس و خطرناك رها نکردن. هرجا شما در طول تاریخ نبوتها میبینید یك پیغمبری شکست خورده از طاغوت زمان، برای خاطر این بوده که پیروانش، اطرافیانش، ایمان کافی یا صبر کافی نداشتند. هر مرتبه که میبینید به حق پیش برده است، برای خاطر این است که ایمان سرشار و صبر لازم را دارا بودند.»
🔹امام خمینی(ره) هم مظهر تام و تمام این دو شرط، یعنی ایمان و صبر بود. او به راه نهضت اسلامی، باور کامل داشت و برای همین میگفت حتی اگر در این مسیر، تنها هم بمانم، باز هم این راه را ادامه خواهم داد. اما برای تحقق و پیروزی آن عجله نکرد، جرقهی اولیهی انقلاب، در سال ۴۲ زده شد، اما تا رسیدن به پیروزی، ۱۵ سال طول کشید. امام اما صبور بود و مرحله به مرحله، آن را به پیش برد.
🔹امروز هم اگر نیروهای مؤمن و انقلابی، به راهی که آغاز شده است ایمان کامل داشته باشند و ناامید نشوند و وعدهی الهی مبنی بر پیروزی جبههی حق را فراموش نکنند، و اگر برای دستیابی به آرمانها و ارزشها، صبر پیشه کنند و خشتخشت خانه را یکی یکی روی هم بگذارند، بیتردید به مقصد مورد نظر خواهیم رسید چنانچه امام خمینی رسید، و الاّ فلا.
http://eitaa.com/joinchat/470286336C5a1bc85809
http://sapp.ir/Kolbe_Andishe_Farhang
💠جهاد مبتنى بر عرفان و عرفان متجلّى در جهاد
مهمتر از فتوحات سياسى _ اجتماعى
امام كه واقعاً در دهه هاى اخير معادلۀ قوا را نه تنها در خاورميانه ،بلكه در كلّ جهان تغيير داد، فتوحات معرفتى و فرهنگى اوست.
شما در متون كلاسيكى كه در دسترس ماست ، چه در ادبيات و فلسفه و چه در كلام و عرفان ، ميبينيد كه چند دعوا از قديم مشهور بوده است . حالا چقدر اين دعواها حقيقت داشته يا نه بحث ديگرى است ،اما تصوّر عمومى اين است كه گويى چنين اختلافى از قبل وجود داشته و دارد.
دعواى عارف و زاهد، دعواى صوفى و فقيه، دعواى فيلسوف با متكلم ، دعواى مجاهد با متوكل و از اين قبيل...
در صدر فتوحات امام اين بود كه در دورۀ زمانی ما ،اين منازعات در شخصيت ايشان حل شد. يعنى ما به درستى دانستيم كه چگونه ميشود فلسفه در كنار كلام و فقه در كنار عرفان و زهد و توكّل در كنار مبارزه و جهاد ، در كنار هم، يك بافت ،يك شخصيت و يك سازه فكرى را تشكيل دهند. و اينها نه تنها با هم تعارضى نداشتند بلكه قطعات مختلف يك پازل بودند و اينها وقتى به درستى در كنار هم چيده شوند ، از مجموع آنها يك تصوير معقول ، متعادل و درست از آب در خواهد آمد. اشكال و دعوايى كه بين شقوق مختلف معارف دينى و ارزش هاى اخلاقى دين ، قبلا به نظر ميرسيد، ريشه در جوهر اين معارف نداشت بلكه به دليل غلط چيده شدن اين اجزاء در كنار هم بود. دقيقا مثل يك پازل كه اگر قطعات را نادرست بچينى، هيچ وقت جا نمى افتد يا اگر به زور جا بيافتد تصوير درست و معقولى به دست نخواهد داد.
در رأس فتوحات بزرگ امام اين بود كه اين مسائل در وجود او حل شد. امام نشان داد كه چطور ميشود سلوك مرتاضانه با رعايت دقائق عرفانى و اوج تصوّف مثبت را ،درست در كنار شديدترين و حادترين موضع گيرى هاي سياسى اجتماعى در سطح بين الملل با هم جمع كرد و بلكه اين دو را به هم تكيه داد. يعنى جهاد امام مبتنى بر عرفان او بود و عرفان او در جهادش متجلّى بود. به نظر من اين كشف و تاثير امام از ديگر تاثيرات سياسي، اجتماعى،اقتصادى امام در خاورميانه و جهان، خيلى مهم تر بود.
✍حسن رحیم پور ازغدی
http://eitaa.com/joinchat/470286336C5a1bc85809
http://sapp.ir/Kolbe_Andishe_Farhang
هدایت شده از جهان آرا
جهان ارا - صوت کامل- کیفیت متوسط.mp3
18.95M
🔊 صوت برنامه #جهان_آرا با موضوع زوایای ناگفته ای از اندیشه امام خمینی (ره)
🔸با حضور صادق کوشکی
✅ کیفیت خوب
🆔 @jahanaraofoghtv
🆔 @ofogh_tv
هدایت شده از مستضعفین تیوی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #امام_خمینی: اسلام که فقط نماز و روزه نیست/ اگر کسی اهتمام به امر مسلمین نکند، مسلمان نیست!
#قدس
🔹ویژه اکران در مراسمات شبهای قدر
🔗 ویدئو باکیفیت: mostazafin.tv/article/8796
🎬 @Mostazafin_TV
هدایت شده از KHAMENEI.IR
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹ببينيد| آخرين افطاری حضرت آیتالله خامنهای در كنار امام خمينی(ره)
@Khamenei_ir
💠ما را نجات داد، همه ما را نجات داد
مركز خرید «باوارث» در مكه، جای شلوغی است و حاجیهای ایرانی بیشتر سوغاتیهایشان را از همینجا میخرند. بالاخره سفر حج است و نمیشود آدم دست خالی برگردد.
توی یك پارچهفروشی، مرد پاكستانی میانسالی، با سرعت، پارچههای خوب و بد را به بهای بیشتر از قیمت رایج بازار، به ضرب و زور فارسی دست و پا شكستهای كه میداند، به ایرانیها میفروشد.
فروشنده پاكستانی موهایش را حنا گذاشته و جو گندمی سفید و سیاه را یك دست حنایی و قرمز كرده است. دور و بر ما میچرخد و سعی میكند چیزی هم به ما بفروشد. اما ما تمام بازارهای مكه و مدینه را گشتهایم و قیمت هر جنسی، حتی این پارچههای خوب و بد را میدانیم.
دو مرد سیاهپوست، داخل مغازه میآیند و پارچههای الوان ارزانقیمتی را برانداز میكنند و از هر رنگش سی - چهل متر سفارش میدهند. قد و قامت بلندی دارند و هیكل بزرگی، شبیه «جان كافی» بازیگر فیلم دالان سبز «فرانك دارابونت» كه بارها از تلویزیون ما هم پخش شده. دلم میخواهد با دو مرد سیاهپوست حرف بزنم، اما بهانه پیدا نمیكنم.
دو روز قبل، شب میلاد امیرالمومنین(ع) یك كیف دوشی كوچك را از شكلات پر كردیم و بردیم مسجدالحرام. جلو در كه كیف را دیدند، به شرطههای #سعودی نفری یك مشت شكلات دادیم و همین طور كه «اهلاً و سهلاً» حواله میكردند، شكلاتها را توی جیبهایشان ریختند. داخل مسجد، به هزار زایر خانه خدا شكلات تعارف كردیم و توضیح دادیم كه امشب، شب میلاد علیبنابیطالب(ع) است، داماد رسول خدا.
بعضی، حتی پرسیدند از كجا آمدهاید و وقتی نام ایران را میشنیدند، لبخند دوبارهای میزدند كه «رحم الله امام الخمینی».
شب بعد كارمان را تكرار كردیم. كیفی پر از شكلات و... این بار جلو در مسجدالحرام گفتند نمیتوانید شكلاتها را داخل ببرید؛ ممنوع.
همه درها را امتحان كردیم، واقعاً ممنوع شده بود و شرطهای كه دو مشت از همان شكلاتها دادم تا راهمان بدهد، شكلاتهایمان را گرفت و كیف خالی را پس داد و گفت مأمور است و معذور... .
دو مرد سیاهپوست كه حالا فهمیدهایم از اتیوپی آمدهاند، با هم صحبت میكنند و قرار میگذارند خودشان به تعداد خانواده و فامیل و دوست و آشنا، پارچهها را قسمت كنند و خرید سوغات مكه را همینجا تمام كنند.
توی جیبهایم چند شكلات مانده كه به دو مرد اهل اتیوپی و فروشنده پاكستانی و دو - سه مشتری ایرانی تعارف میكنم. بهانه صحبت با زایران سیاهپوست مكه فراهم شده.
احوال هم را میپرسیم و از كشورهایمان، از اتیوپی، آدیسآبابا و من، از ایران «مدینه طهران».
مرد سیاهپوست با من دست میدهد و بغلم میكند. میرسم تا وسط سینه مرد سیاهپوست. میگوید ایرانیها خوباند؛ مردم خوب.
و به زحمت توضیح میدهد كه شما اسلام را زنده كردید. كمی بعد حتی نام سلمان فارسی را به زبان می آورد... .
دوستش میپرسد میروید؟ حرم میروید؟ حرم «امامالخمینی»؟ میگویم بله، گاهی. قواره مرد بیشتر از دو متر است، با اندامی درشت و صورتی سیاه و به شدت مردانه و چشمهایی كه از دیدن یك نفر از اهالی شهری كه «خمینی» در آن زیسته، برق میزنند.
گوشه مغازه روی زمین مینشینیم و حرف میزنیم. به عربی دست و پا شكسته ما و انگلیسی اندكی كه آنها میدانند.
با چه دقت و وسواسی حواسشان به اتفاقهای داخل ایران است. مرد میگوید امید ما به شماست. به شما ایرانیها كه خمینی زندگی و مبارزه را یادتان داده.
مكث می كند و سرش را پایین میاندازد. فکر نمیکنم بغض كرده باشد، اما كرده است.
دستهایم را میگیرد و صاف نگاه میكند توی چشمهایم. دستهایم، كف دستهای بزرگ مرد گم شدهاند. چشمهایش پر از اشكی است كه پلك میزند و میریزد توی صورتش.
میگوید خمینی... خمینی مرد بزرگی بود. همه ما را نجات داد.
میخواهم بگویم بله درست میگویی كه ادامه میدهد خیلی دوستش داشتیم. وقتی از دنیا رفت، گریه كردم و سرش را میگذارد روی شانه جوانی كه از ایران آمده است، جایی که #خمینی سالها در آن زندگی میکرد.
✍محمدحسین بدری
http://eitaa.com/joinchat/470286336C5a1bc85809
http://sapp.ir/Kolbe_Andishe_Farhang
💠پشتیبانی نظری حجاریان ازین روزهای دولت...
این روزها یک تلقی رایج وجود دارد و ان اینکه خواست مردم ما مقاومت نیست و دولت تکلیفی ندارد جز اینکه عمل به امر مردم کند. فارغ از این تصور نادرست از جامعه، اما این نگاه دارای یک مبانی غلط است که شاید در مقاله امروز حجاریان مستقیم یا غیرمستقیم اشاره شده است.
سعید حجاریان به مناسبت سالگرد ارتحال حضرت امام، در مقاله ای با عنوان"صدای جمهور، صدای معصوم" در روزنامه سازندگی، به رابطه "دولت مدرن" و "جمهوریت" اشاره کرده و می نویسد:"اهل تسنن قرن ها پیش از شیعه به این نتیجه رسیدند که باید امامت را در راستای جمهوری مردم متجلی دید."
حجاریان توضیح می دهد که اهل سنت روایت شیعیان درباره "من مات و لم یعرف امام زمانه..." را بجای امام زمان، "سواد اعظم" می دانند که همان صدای جمهوریت است. یعنی "هرکس از جمهور مردم کناره گیری کند به مرگ جاهلیت مرده است"
او سپس با همین مبنا به اهمیت و جایگاه مصلحت مردم در تدبیر سیاسی حکومت می پردازد.
اما ابهامی وجود دارد؛
آیا صدای "جمهوریت" صدای "امامت" است یا "صدای امامت" صرفا تحققش در "صدای جمهوریت" است؟ ایندو بسیار فرق دارد.
تفاوت روشن است؛ اما توضیح بیشتر اینکه یکبار صدای جمهوریت را صدای حق می دانیم و طبیعی است که از دل آن می تواند سقیفه هم خارج شود. یکبار "تحقق" صدای امامت را در دل جمهوریت می دانیم و نتیجه این می شود که گرچه مشروعیت حق و امامت بیرون از صدای جمهوریت است اما تحقق یافتن آن به عبور از دل جمهوریت و مردم است؛ مثل رفراندوم ابتدای انقلاب و یا همه انتخابات ها در جمهوری اسلامی.
بنابراین برخلاف برداشت آقای حجاریان نگاه اهل سنت و شیعه در نسبت جمهوریت و امامت کاملا متفاوت است.
اما اثر این بحث برای این روزهای ما چیست؟
نگاهی که معتقد است صدای جمهوریت صدای امامت است، وظیفه حکومت و ولایت را صرفا پشت مردم حرکت کردن و عمل به هوا و خواهش جامعه دانسته و رعایت مصلحت عامه را صرفا به کرنش کردن مقابل مطالبه مردمی می داند.
اما نگاه دوم معتقد است حکومت تشکیل می شود که اسلام محقق شود. البته تحقق اسلام در خواستن مردم است. پس باید تلاش کرد مردم همراه شوند تا اسلام نصرت یابد و محقق شود.
یک دنیا تفاوت بین ایندوست.
روشنتر شویم؛
مردم اگر نخواستند مقابل ظلم و استکبار بایستند، اینصدا صدای امامت نیست؛ اما اگر صدای حق، مقابله با استکبار است باید مردم را برای ایستادن و مقاومت رشد و آگاهی بخشید که تحقق چنین قیامی همراهی مردمست.
اولی پشت سر مردم حرکت کردن است و دومی جلوتر رفتن و مردم را همراه کردن. از اولی نشستن در می آید و از دومی بیدار کردن. اولی به اسلام سکولار می رسد و دین عرفی و پوسته ای و دومی به اجتهاد پویا و تحقق حقیقت دینداری در حکومت اسلامی.
شاید مبانی غربگرایی این روزهای برخی مسئولین ریشه در همین اعتقاد نادرست داشته باشد...والله اعلم.
✍محسن مهدیان
http://eitaa.com/joinchat/470286336C5a1bc85809
http://sapp.ir/Kolbe_Andishe_Farhang
💠 خمینی(ره) میراثدار همه صاحبان عهد بود
داغهای همه تاریخ را ما به یکباره دیدیم، چرا که ما امت آخرالزمانیم و خمینی، این ماه بنی هاشم، میراثدار همه صاحبان عهد بود در شب یلدای تاریخ. در عصر ادبار عقل و فلک زدگی بشر،در زمانه غربت حق، در عصری که دیگر هیچ پیا مبری مبعوث نمی شد و هیچ منذری نمی آمد خمینی میراث دار همه انبیا و اسباط ایشان بود و داغ او بر دل ما ، داغ همه اعصار ، داغی بی تسلی.
ما را این گمان نبود هرگز که بی او بمانیم. آخر او آیتی بود که«ثقلین» را در وجود خود معنا می کرد، همه «ماتَرَک رسول الله» را، و ما می دانستیم که زمین و زمان می گردند تا انسان هایی چون او، هر هزار سال یکی، پای به دنیای گذارند. آخر آدم هایی چون او، قطب سنگ آسیاب افلاکند،مصداق حدیث «لو لاک» اند و غایت الغایات وجود……و حق است اگر با رفتن زمین از رفتن باز ماند آسمان نیز ،خورشید سرد شود و ماه بشکافد و دریا ها طغیان کنند و باران خون از آسمان ببارد و مومنین از شدت ماتم دق مرگ شوند، و اگر نبود آن حجت غایب، تو بدان، بی تردید که همان میشد .
ما را این گمان نبود که بعد از او بمانیم، اما او رفت و زمین ماند و ما نیز بر زمین، در این پهنه بی منتهایی که عقل راه به جایی نمی برد. دریاها و زمین و آسمان و ماه و خورشید بر جای ما ندند تا مقصود خمینی«ره» محقق شود، آن سان که بعد از رحلت آخرین فرستاده خدا نیز دور فلک بر جای ماند تا حقیقت وجود او را در جهان تحقق بخشد. آخر انسان هایی چون او که یک فرد نیستند ،یک امت اند و یک تاریخ.
کوران روز حشر در اینجا نیز کورند_ که :" من کان هذه اعمی فهو فی الاخراعمی" _ ونمی بینند. آنان از کجا بدانند که کدام امر عظیم واقع شده است؟
نه آنگاه که امام آمد و نه امروز که رفتند است. اگرنه، این ولی خدا برای آنان حجتی میشد تا صدق قصص انبیا را باور کنند و چون سحره فرعون دربرابر این انقلاب به سجده درآیند که " امنابرب موسی و هرون " اگر نه، این ولی خدا برای انان حجتی میشد تا زهد وعدالت علی را باور کنند، حلم حسن را وشجاعت حسین را و…… و این ولی خدا برای آنان حجتی میشد تا عظمت حق را و همه صفات خدا یی را در وجودش بنگرد و انسان را، همچون خورشیدی که نورش از ازلیت تا به ابدیت را فرا گرفته است.
داغ های همه تاریخ را ما به یکباره دیدهایم. یک بار دیگر این رسول اکرم است که در دنیا رفته است، یک بار دیگر این علی است که به شهادت رسیده است، یک بار دیگر این فاطمه است وحسن است و حسین است که ما را داغدار کرده اند، یک بار دیگر این مهدی است که در حجاب غیبت رفته است.
دست ما اگر به نخل بلند وجود او نمی رسد، دست خمینی که میرسید. او آمد تا معنای «انتظار» را به این امت بیا موزد، در آینه وجود خود که اسوه مصادیق منتظران بود، و اکنون دیگر دور افلاک را مرادی نیست جز آنکه منتظر مهدی باشد.
امام «ره» به ما آموخت که «انتظار در مبارزه است» و این بزرگترین پیام او بود، و پس از او، اگر باز هم امیدی ما را زنده میدارد همین است که برای ظهور آخرین حجت حق مبارزه کنیم. امام «ره» ما را آموخت که « عرفان را با مبارزه جمع کنیم»و خود بهترین شاهد بود که بر این مدعا که عرفان عین مبارزه است، و از این پس دیگر چه داعیه ای میماند برای آنان که عرفان را به مثابه امری کاملآ شخصی بهانه واماندگی خویش می گر فتند؟ او کتاب و سنت را در وجود خویش تفسیر کرد و مجهولات شریعت و طریقت رابا مفتاح مبارک حیات خویش گشود و ما می دانستیم که جهاد اصغر شرط لازم جهاد اکبر است و اولیای مقرب خدا در تمام طول تاریخ همواره بر همین شیوه زیسته اند.
امام رفت و زمین ماند و ما نیز بر زمین ماندیم. با داغ جراحتی سخت بر دل و باری سنگین بر دوش . امام رفت تا بار تکلیف ما برگرده عقل و اختیارمان بار شود و همان سان که سنت لا یتغیر خلقت بوده است، چرخه بلیات ما را نیز به میدان کشد و آزموده شویم و این آیت ربانی درست درآید که " لنبلونکم حتی نعلم الجاهد منکم و الصابرین".
اکنون ،این ماییم و امانت او . دست بیعت از آستین اخلاص برآریم و در کف فرزند و برادرش و تلمیذ مدرسه اش بگذاریم که اگر بعد از رحلت رسول الله ظهر حکومت اسلام به غروب خونین شهادت حسین بن علی و «شب بی قمر غیبت » انجامید ، این بار امام فرصت یافت تا وثیقه حکومت را به معتمدین خویش بسپارد و این خود نشانه ای است بر این بار بشارت که خداوند اراده کرده است تا حزب الله و مستضعفین را به امامت و وراثت زمین برساند.
✍شهید سید مرتضی آوینی
http://eitaa.com/joinchat/470286336C5a1bc85809
http://sapp.ir/Kolbe_Andishe_Farhang
💠کدام نیمهی خرداد؟
🔹سالها تا مصرع «انتظار فرج از نیمهی خرداد کشم» را میشنیدم، یاد رحلت #امام_خمینی میافتادم و به انتظار او برای عروج میاندیشیدم. حالا البته این معنا را رد نمیکنم، اما معنای اول این گزاره برایم بیشتر جلوه دارد.
🔹«سالها میگذرد، حادثهها میآید | #انتظار فرج از #نیمه_خرداد کشم». امام در دل حوادث پیاپی، دلبستهی انتظاری است که البته از زمان خاصی پررنگ و معنادار شده است. حادثه #پانزده_خرداد ۱۳۴۲ ه.ش. مبدأ #انتظار_حقیقی برای کسی چون امام است.
🔹این نشانهگذاری نمادین علاوه بر آن که میتواند تعریف متفاوت امام از #انتظار_فرج مسلمین یا انتظار فرج موعود را بیان کند، نشانه اهمیت قیام ۱۵ خرداد از منظر امام نیز هست. امام #انقلاب_اسلامی را با #هویت دینی و مردمی آن میشناخت و برای حرکت خود، بر اساس قیامی هویتسازی کرد که متکی به حضور سیاسی و مبارزهجویانه مردم دیندار بدون دخالت ایدئولوژیهای چپ و راست و ملیگرا و... بود.
🔹نیمه خرداد ۶۸ البته بسیار مهم است. شوک جهانی درگذشت امام، تشییع ده میلیونی او، تجدید بیعت مردم ایران و جهان با او و نهایتاً انتخاب شبیهترین شاگرد او برای رهبری انقلاب اسلامی هر کدام واقعهای مهمند. اما همه اینها ریشه در نیمه خرداد ۴۲ دارند. هرچند در آن سال، نه دامنه #نهضت_امام چندان گسترده شده بود، نه سربازان امام از گهوارهها برخاسته بودند و نه کسی باور میکرد امواج این قیام مذهبی بتواند همه جریانات معارض و رقیب را درنوردد.
🔹حادثه نیمه خرداد ۴۲ ظاهراً کوچک بود و زود جمع و جور شد، اما ماند و #جهانی شد، چون اصالت و هویت داشت، چون #مردمی، آرمانی و رو به #آینده بود. و امروز همچنان نیمه خرداد زنده است، اگر آنچنان باشیم. و فریب جنود ابلیس، از جمله #یأس را نخوریم.
سالها میگذرد، حادثهها میآید | انتظار فرج از نیمه خرداد کشم
✍محمد جواد میری
http://eitaa.com/joinchat/470286336C5a1bc85809
http://sapp.ir/Kolbe_Andishe_Farhang
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🔍سخنرانی تحلیلی حضرت آیتالله خامنهای درباره قیام پانزده خرداد
☑️شرح در👇
http://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=1518
💠 شب #قدر؛ شب برنامه ریزی
امشب شب تقدير است. شب تقدير، شبى است كه انسان بايد جايگاه خودش را در اين عالم بفهمد و بررسى كند. بايد ببيند كه به جمع خود، به وجود خود، به نيروهايى كه دارد، چه سازمانى داده است و برايشان چه برنامه اى ريخته است؟ در خانواده خود، در كوچه و محل خود، در شهر خود، در كشور خود چه برنامه و طرحى داشته است؟
ما ياد گرفته ايم فقط بهانه بياوريم و غُر بزنيم كه نمى گذارند كار كنيم يا جامعه منحرف شده و ديگر نمى شود كارى انجام داد و... در حالى كه هر چه مشكلات زيادتر شود، تكاليف بيشتر مى شود.
✍استاد علی صفایی حائری، اخبات، ص ۱۰۵
http://eitaa.com/joinchat/470286336C5a1bc85809
http://sapp.ir/Kolbe_Andishe_Farhang
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠نطق آتشین دکتر شریعتی درباره #فلسطین
✔️ای علی؛ تو ستمی را بر یک زن یهودی که در ذمه حکومتت بود تاب نیاوردی، اکنون مسلمانان را در ذمه یهود ببین، و ببین که بر آنان چه میگذرد...
@Kolbe_Andishe_Farhang
felestin fa kamel.pdf
2.15M
💠 #فلسطين از منظر رهبر انقلاب اسلامی
انقلاب اسلامی ومساله فلسطين/نقش استکبار جهانی ومجامع بينالمللی/مسئوليّت مردم فلسطين وامت اسلامی/شبهات در مساله فلسطين ووظيفه روشنگری
@Kolbe_Andishe_Farhang
💠راز تاریخ روز قدس ...
❓ همیشه به این فکر می کردم که چرا امام تاریخ روز قدس را اینقدر نامتعارف انتخاب کرده است؟ بر خلاف تمامی دیگر یوم الله ها و مناسب های «سیاسی» که بر مبنای گردش خورشید هستند، امام تاریخ روز قدس را بر اساس گردش ماه انتخاب کرد؛ یعنی ماه مبارک رمضان. اینگونه هر سال روز قدس جایی از تقویم خورشیدی می افتد: یک وقت در گرمای تابستان و یک وقت در سرمای زمستان!
اما کار همینجا تمام نمی شود؛ چرا که امام در این ماه قمری هم تاریخی معین برای روز قدس اختصاص نداده. یعنی بر خلاف تمامی مناسبت های «مذهبی» قمری، روز قدس یک روز مشخص از ماه نیست: جمعه آخر ماه! یک وقت ممکن است بیست و نهم ماه مبارک رمضان باشد و یک وقتی هم بیست و سوم ماه مبارک! خصوصا آن هنگام که جمعه آخر ماه مبارک یوم الشکی می شود که ممکن است در گوشه ای از دنیای اسلام سی ام ماه مبارک باشد و در گوشه ای دیگر روز عید الفطر، این سوال جدی تر مطرح می شود که امام خمینی بعنوان فقیهی حاذق و رهبری سیاستمدار، آیا نمی دانست که اینگونه اعلان مناسبت کردن چه پیامدهایی را به دنبال دارد؟ انگار که امام خواسته است تا تمامی متعارفات مناسبت های «سیاسی ـ مذهبی» را در انتخاب و اعلام این روز بشکند اما چرا؟
✔️هفدهم مرداد ماه سال پنجاه و هشت زمانی که حضرت امام طی پیامی آخرین جمعه ماه مبارک رمضان را روز قدس می نامند، بخشی از این پرسش را پاسخ می دهد که:
"جمیع مسلمان جهان را دعوت می کنم که آخرین جمعه ماه مبارک رمضان را که از ایام قدر است و می تواند تعیین کننده سرنوشت مردم فلسطین نیز باشد به عنوان روز قدس انتخاب و طی مراسمی همبستگی بین المللی مسلمانان را در حمایت از حقوق قانونی مردم مسلمان فلسطین اعلام نمایند."
✔️امام عنوان می کند که این راز آلودگی انتخاب تاریخ «روز قدس» مرتبط با «شب قدر» است. زمانی که تردید آن میان شب های دهه آخر ماه مبارک رمضان همیشه این سوال را برای مسلمین ایجاد کرده است که چرا تاریخ این شب سرنوشت ساز صراحتا تعیین نشد؟
✔️حضرت امام کمی بعدتر در پیامی که به مناسبت دومین سالگرد اعلام روز قدس در سی ام رمضان سال هزاروچهارصدویک قمری صادر می کنند، گره های بیشتری را از این معما می گشاید که: "جمعه آخر ماه مبارک رمضان روز قدس است و در دهه آخر ماه رمضان به احتمال زیاد شب قدر است. شبی است که احیای آن سنت الهی است و قدر و منزلت آن از هزار ماه منافقان والاتر است. شبی است که مقدرات خلق در آن شب پایه ریزی میشود. روز قدس که همجوار شب قدر است لازم است که در بین مسلمانان احیا شود و مبدأ بیداری و هوشیاری آنان باشد و از غفلتهایی که در طول تاریخ خصوصاً سدههای اخیر شده است بیرون آیند تا آن روز هوشیاری و بیداری از دهها سال ابرقدرتها و منافقان جهان والاتر باشد و مسلمانان جهان مقدرات خود را خود به دست قدرت خود پی ریزی و پایه گذاری کنند. در شب قدر، مسلمانان با شب زنده داری و مناجات خود از قید بندگی غیرخدای تعالی که شیاطین جن و انسند، رها شده و به عبودیت خداوند در میآیند، و در روز قدس که آخرین روزهای شهرالله اعظم است، سزاوار است که مسلمانان جهان از قید اسارت و بردگی شیاطین بزرگ و ابرقدرتها رها شده و به قدرت لایزال الله بپیوندند و دست جنایتکاران تاریخ را از کشورهای مستضعفان قطع و رشته طمع آنان را بگسلانند."
✔️راز تاریخ روز قدس در شب قدری نهفته است که منتهی به آن می شود؛
اگر شب قدر شب استغفار از ذنوبی است که در سال مرتکب شده ایم، روز قدس نیز روز استغفار امت از تمامی غفلت هایی است که در طول تاریخ و خصوصا سده های اخیر مرتکب شده؛
اگر شب قدر شب رهایی از بندگی شیطان و سرفرودآوردن در پیشگاه باری تعالی است، روز قدس نیز روز رهایی از بندگی شیاطین بزرگ و ابرقدرت های عالم و سر فرود آوردن امت اسلامی در پیش روی خدای قهار است؛
اگر شب قدر شب کوتاه کردن دست شیطان از مملکت وجود انسانی است، روز قدس روز کوتاه کردن و بریدن دست جنایتکاران و غاصبانی است که دست بر امت اسلامی و مقدسات آن دراز کرده اند؛
اگر شب قدر شب قیام به صد رکعت نمازی است که ما را از دام شیطان می رهاند، روز قدس روز قیام امت اسلامی برای رها شدن از دامان شیاطین و مستکبرین عالم است؛
و اگر شب قدر شب رقم خوردن مقدرات انسانی است، روز قدس نیز روزی است که در آن امت اسلامی مقدرات خویش را با آزادی قدس شریف از چنگال ظالمان تاریخ رقم خواهد زد؛
http://eitaa.com/joinchat/470286336C5a1bc85809
http://sapp.ir/Kolbe_Andishe_Farhang
💠اصول کاربردی برای عدالت خواهی
🔻با همهی اهمیتی که مقولهی عدالت دارد، ملزوماتی نیز همراه آن است که «سربازان عدالت اجتماعی» می بایست آنها را مد نظر قرار دهند:
🔹استمرار عمل
«بعضی از دوستان دانشجو نسبت به برخی از مسائل مربوط به عدالت و رفع تبعیض و مبارزهی با فساد، در ذهنشان سؤالاتی مطرح میشود که خوب حالا چی که دائم گفتیم. بله، گفتید و شد؛ منتها این انتظار که همهی آنچه را که ما خواستیم، در کوتاهمدت تحقق پیدا کند، عملی نیست؛ در هیچ شرائطی در کوتاهمدت، آرمانهای بزرگ تحقق پیدا نمیکند. آرمانهای بزرگ احتیاج به استمرار عمل دارد.»(۱۳۸۶/۰۷/۱۷)
🔹توجه به معنویت و عقلانیت همراه عدالت
«اگر معنویت با عدالت همراه نباشد، عدالت میشود یک شعار توخالی... اگر عقلانیت در عدالت نباشد، گاهی اوقات عدالت به ضد خودش تبدیل میشود؛ اگر درست در باب عدالت محاسبه نباشد. خیلی از کارها را گاهی بعضی از این گروههای تند و افراطی توی این کشور به عنوان عدالت کردهاند، که ضد عدالت شده.»(۱۳۸۸/۰۶/۱۶)
🔹پرهیز از حرکتهای غیرمنصفانه به نام عدالتخواهی
«آنچه در کنار همهی الزامات این حرکت، ضروری و حیاتی است آن است که اوّلاً مراقبت شود کسانی با انگیزههای دیگر، این شعار حق را ابزار نکنند و ثانیاً به نام عدالتطلبی، حرکتی غیرمنصفانه از سر جهل یا غفلت انجام نگیرد.»(۱۳۸۷/۰۵/۲۲)
🔹تحلیل، موضع و مطالبهی تخصصی در خصوص مسائل اصلی کشور
«در مسائلی که با سرنوشت کشور ارتباط پیدا میکند، حتماً تحلیل و موضع داشته باشید.»(۱۳۸۹/۰۵/۳۱) «نقد مستمر، نظارت مستمر و متعادل بر اوضاع کشور، بر مدیریتها، جزو کارهای بسیار لازم است؛ البته باید با عقلانیت و با مدارا همراه باشد، بدون افراط، بدون پرخاشگری.»(۱۳۹۱/۰۵/۱۶)
🔹خستگی ناپذیری
«باید این راه را طی کنید. این راه هم راهی است که در هر کیلومترش تابلوی «توقّف ممنوع» نصب شده است؛ لذا در این راه نباید توقّف کرد. سربازانِ عدالت اجتماعی باید خستگیناپذیر باشند. کسانی که در این راههای طولانی و آرمانهای بزرگ حرکت میکنند، باید خستگی حس نکنند.»(۱۳۷۹/۱۲/۲۲)
http://eitaa.com/joinchat/470286336C5a1bc85809
http://sapp.ir/Kolbe_Andishe_Farhang
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠مسأله اصلی، #طبقه_مرفه_جدیدی است که به جان انقلاب افتادهاند و بعضا اشرافیت را توجیه دینی میکنند
🎥محمد صادق شهبازی
@Kolbe_Andishe_Farhang
4_5942532118138585482.mp3
1.78M
💠 حافظ منشین بی می و معشوق زمانی/که ایام گل و یاسمن و عید #صیام است
🎙کلیپ صوتی عید فطر
عید سعید #فطر مبارک💐
eitaa.com/joinchat/470286336C5a1bc85809
1_13387483.mp3
3.52M
💠ای دوستان که در صف اول نشسته اید!
مردم هنوز چشم به راه عدالتند
📢 صوت|مداحی پرمضون و انقلابی میثم مطیعی قبل از نماز عید فطر۱۳۹۷
eitaa.com/joinchat/470286336C5a1bc85809
هدایت شده از بیداری ملت
💠از شعر امسال تا شعر پارسال
شعر امسال مطیعی نسبت به سال گذشته، به جهات مختلف تفاوت داشت. همین تفاوت باعث شد دلنشین تر باشد و با استقبال بیشتری از سوی مردم همراه شود .
تفاوت اول مرتبط به دوره تاریخی شعرخوانی است.
سال گذشته تازه از حال و هوای انتخابات بیرون آمده بودیم و برخی حرف ها و نقدها در شعر، انتخاباتی برداشت می شد. طبیعتن امسال چنین سوء برداشتی وجود نداشت.
دوم اینکه عوارض برجام، خودش را نشان نداده بود و نقدها جناحی و غیرخیرخواهانه تحلیل می شد.
سال گذشته در نقدی نوشتم بخشهایی از شعر هوشمندانه نیست. چون مخاطب اصلی که مردم هستند را وارد یک دوقطبی موهوم می کند که اجازه برداشت صحیح از متن را نمیدهد.
در یک اصل کلی، آنچه باید هدف نقدها باشد، رشد فهم مردم است؛ هرچند در انتقاد از مسوولین باشد.
تغییر سیاست دولت ها، در تغییر نگاه و مطالبه مردمست و ولاغیر.
روشنست این حرف با نقد کسانی که می گفتند نباید شعر انقلابی و انتقادی در تریبون نماز عید فطر خوانده شود متفاوت بود.
اما تغییر اصلی شعر تنها منحصر به شرایط تاریخی نیست.
شعر به جهات مختلف رشد کرده بود. چند نمونه از ارتقای شعری را مرور میکنم.
اول اینکه نقدها منحصر به دولت نبود و به معنای واقعی کلمه همه "صف اول" خطاب بودند.
"یک نفر نیست مخاطب، همه هستند آری... "
یا
"وای اگر توصیه و نامه پذیرد قاضی... "
دوم اینکه نقدهاهرچند صریح بود، اما تیز و آزار دهنده نبود و متناسب با فهم جامعه و تجربه مخاطب ارائه شده بود. البته که بین "صراحت" با "تندی" تفاوت است.
"چه شده ارز؟ که ماتاند همه تاجرها
نرخ مسکن چه شد؟ آه از دل مستأجرها"
سوم اینکه تراز نقدها را منطبق با سخنان و مطالبه رهبری تنظیم کرده بودند. نه جلوتر و نه عقب تر.
"دوستان! صدق و صفای دهه شصت چه شد؟..."
و اما مهمترین تفوق؛
به این فهم سه امتیاز قبلی گرچه مهمست اما اگر از آنها غفلت شده بود، باز هم با برتری چهارم جبران می شد.
چه امتیازی؟
"نکند «نرده» میان تو و مردم باشد..."
نقدها از زاویه مردم بود. دوگانه ها، دوگانه مردم - مسوولین بود و نه مردم - مردم.
" گر به یک نقد رود صبر و قرارت از دست
صف اول منشین، بین جماعت جا هست... "
همه مطالبات از زبان مردم بیان شده بود و تقابل ها نیز در مقام رویارویی با مشکلات امروز جامعه طرح می شد. به همین دلیل مورد همراهی مخاطب قرار می گرفت.
" گوش کن قصه پرغصه بیکاران را
شِکوه کارگران و کامیونداران را..."
از همه مهمتر شعر حرکت داشت و در مقام" چه باید کرد" وفاق ملی را هدف گرفته بود. همه باهم مقابل دشمن.
"هان! مپندار که پیمانشکنی آسان است
نقض این عهد میندیش که بیتاوان است
پنجه در پنجه مشو روبهکا! با شیران
آن که با آن طرفی، جان جهان است: ایران"
سرجمع این تریبون شعری زبان مردم شده بود نه این و آن. دست مریزاد.
✍محسن مهدیان
eitaa.com/joinchat/470286336C5a1bc85809
sapp.ir/Kolbe_Andishe_Farhang
💠نامه جنبش عدالتخواه دانشجویی به دادستان تهران؛ آقای دادستان! ویلای مصادرهای لواسان را ازسرلشگر فیروزآبادی پس بگیرید
eitaa.com/joinchat/470286336C5a1bc85809
💠 شعری که دکتر علی #شریعتی برای امام خمینی(ره)
🔻 انتشار به مناسبت سالروز درگذشت ایشان
فریاد روزگار ماست
#روح_الله
روزگار قحطی هر جنبش
هر کوشش
آری
در روزگار مرگ اصالتها
بیتو دگر چه بگویم
چه را بسرایم ای مطلع تمام سرودها
بیتو فرو نشسته دگر فریاد!
تنها شده است
هر چه که انسانیست
در پایتخت غارت و خون
جز وحشت و هراس نمیبینم،
این درد را با که بگویم که هر ورق،
از هر کتاب، ترس را فریاد میکنند
حتی پلاس کهنه خیابان هم،
تجربه کرده است ترس را،
در هر کرانه این شهری بیتپش
سگهای دست آموز؛ در چشمهای بیدار
ترس را نشاندهاند
آنها، هر روز میدرند، هر روز میبویند
و پاداش را از دست گرگ نواله میگیرند
در پایتخت غارت و خون
سگهای زنجیری
آن گرگ پیر را به حراست نشستهاند
بیتو من از «#خمین» گذشتم
افسرده بود و سرد،
نام تو را زمزمه میکرد روز و شب
فریاد روزگار ماست «روح خدا»
بانگ تعهد و رسالت
بانگ خدا و قرآن
اینک تو ای سلامت پویا
بر این زمین تشنه ببار
تا زاید این سترون فرسوده،
گلهای سرخ #شهادت را
آری
تو ای سخاوت بیحصر ببار بر جنگل
تا باز این درخت خفته شود بیدار،
تا باز، آن جوانه کند فریاد
eitaa.com/joinchat/470286336C5a1bc85809
4_441751735879336103.pdf
366.3K
💠نظرات و گفتارهای رهبر انقلاب درباره دکتر شریعتی
eitaa.com/joinchat/470286336C5a1bc85809