فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠مراقب رأی های ، یواشکی خاموش و خجالتی باشید!
🎥علی علیزاده
سخنی صریح با سعید جلیلی
@Kolbe_Andishe_Farhang
💠پزشکیان و روستاها
من سالها تجربه ارتباط نزدیک با روستا دارم. چهل سال گذشته در جریان زندگی روستایی بودهام و در جریان کار، تولید و تجربه زندگی روستایی هستم. طی این سالها ایدهام درباره سیاست توسعه روستایی در ایران بعد از انقلاب را در یک عبارت خلاصه کردهام. این عبارت را روز اولی که به ستاد آقای پزشکیان رفتم به مشاوران منتقل کردم.
به نظر من، سیاست توسعه روستایی در ایران در تقابل دوگانه «روستا بهمثابه واحد تولید» یا «روستا بهمثابه واحد مصرف» قابل ارزیابی است. قبل از تحلیل مختصر این دوگانه، عبارتی از یک تحلیلگر هندی نقل کنم و سراغ بحث خودمان برویم.
یک تحلیلگر اقتصاد هند نزدیک به این عبارت را گفته: اگر در جایی تولید قابل فروش و صادراتی صورت بگیرد، تولیدکنندگان بالاخره محصول تولیدشده را از طریق جادههای خاکی هم که شده به بندری برای صادرات میرسانند؛ اما جادههای آسفالته تا بندر، در جایی که محصولی تولید نمیشود، ارزشی خلق نمیکنند.
روستا بهمثابه واحد تولید
روستا به صورت تاریخی واحد تولید کشاورزی، دامداری و صنایع سنتی مرتبط با این دو مثل فرشبافی بوده است.
ظرفیت تولیدی روستای ایرانی به دلیل تشدید مسأله آب، پایین بودن بهرهوری کشاورزی، سرکوب قیمت محصولات کشاورزی و درآمد پایین کشاورزی نسبت به بقیه فعالیتهای اقتصادی، سیاستهای نادرست در حمایت از تولید کشاورزی، و تغییرات اقلیمی و محیطزیستی ضربه خورده است.
سیاستهای اقتصادی دولتها، و مدرنسازی ناکافی کشاورزی، و تکمیل نشدن زنجیرههای ارزش اقتصادی محصولات تولیدی کشاورزی، باعث تضعیف بنیانهای تولیدی روستا شده است. بسیاری از صورتهای ناپایدار فعالیت کشاورزی نظیر کشت محصولات پرآببر در مناطق کمآب، یا توسعه پرورش ماهی در مناطق دارای بحران آب، این وضعیت را در درازمدت بدتر نیز کردهاند. خشکی دریاچه ارومیه و بحران آبخوانها مصادیق چنین وضعیتی هستند.
سیاستهای اقتصادی-محیطزیستی در ۴۰ سال گذشته، روستا بهمثابه واحد تولید پایدار و بهرهور را هدف نگرفتهاند. افزودن بر سطح زیر کشت و بالا بردن تولید، با بهرهوری پایین و با فشار شدید بر منابع در حد نابودی آبخوان و کیفیت خاک، توسعه توان تولیدی روستا نیست، نابودی تدریجی آن است.
روستا بهمثابه واحد مصرف
اگرچه سیاستهای معطوف به تقویت «توان تولید پایدار» روستا به شرحی که نوشتم، ناکارآمد بوده، اما از اولین سالهای بعد از انقلاب، سیاست توسعه ظرفیت مصرف روستا در جریان بوده است. روستائیان حق داشتهاند به آب، برق، تلفن، گاز و ... دسترسی داشته باشند. اما افزایش توان مصرف، مستلزم افزایش توان تولید متناسب بوده است. توان تولید بهرهور و پایدار، میتواند ظرفیت مصرف بالاتر و باکیفیتتر را هم فراهم کند.
سیاستهای ۴۰ سال گذشته، ظرفیت مصرف را در روستا بالا بردهاند. دسترسی به امکانات مصرف – از برق و تلفن و اینترنت تا جادهها برای دسترسی به نقاط شهری و مراکز مصرف – بیشتر شده است. البته همین مقدار نیز ناعادلانه توزیع شده است.
آنچه انجام نشده، افزایش توان «تولید بهرهور پایدار» برای خلق قدرت خرید لازم برای مصرف، و پایدارسازی کیفیت زندگی روستایی است. مدرنسازی برای سازگار کردن توان تولید و مصرف با ظرفیتهای محیطزیستی آب و خاک است.
🔻 سخن آخر
مسعود #پزشکیان به شرطی میتواند سیاست مناسبی برای توسعه روستاها در پیش بگیرد که سیاستهای معطوف به «روستا بهمثابه واحد تولید بهرهور پایدار» را در اولویت قرار دهد.
فرد روستایی که از محل تولید بهرهور پایدار درآمد کافی داشته باشد، قدرت خرید کافی برای مصرف نیز پیدا میکند.
آن عبارتی که از تحلیلگر هندی نقل کردم اینجا بهکار میآید. اگر روستایی ایرانی با بهرهگیری از فناوری و دسترسی مناسب به بازارهای مختلف، محصول باکیفیت قابل عرضه تولید کند، و دولت سیاست درستی برای تسهیل تولید و حتی صادرات محصولات روستایی داشته باشد؛ درآمد کافی برای مصرف پایدار باکیفیت نیز خواهد داشت.
#پزشکیان باید «روستا بهمثابه واحد تولید بهرهور پایدار» و مدرنسازی شده را مد نظر قرار دهد. سیاست محیطزیستی مناسب، بخش مهمی از این رویکرد است. موضوعاتی نظیر خشکی دریاچه ارومیه و بقیه پیکرههای آبی، و بحران آبخوانها را هم در همین چارچوب میتوان تحلیل کرد.
✍محمد فاضلی
@Kolbe_Andishe_Farhang
84.23M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠آقای جلیلی شما قطعا شکست خواهید خورد اگر...
🔻مشورتی به آقای جلیلی
🎥علی علیزاده
@Kolbe_Andishe_Farhang
💠مساله شما این است؟!
نخبه واقعی جناب دکتر فاضلی است نه شهرام یزدانی که درباره نظام رفاهی ایران آسیب شناسی کرده.
ببینید چه به جا و درست مطالبه پسران شلوارک پوش را دارد. چه مطالبه ای از این اصیل تر و واجب تر؟
@Kolbe_Andishe_Farhang
💠این رفقای ما کلا گردن گیرشان خراب است!
سال ١٤٠٠ که (علاوه بر ١٣٩٦) من مخالفت بسیار شدیدی با ریاست جمهوری ابراهیم رئیسی داشتم، و دلایل این مخالفت را در شبکههای اجتماعی یادداشت میکردم و به شکل گسترده مورد استقبال قرار میگرفت (و همین بعدا بنده را از معیشت در کار خودم انداخت) دو تا از دوستان حزب الهی از اصفهان به تهران آمدند. ضمن سفر جلسه گذاشتند تا مرا که گمراه! شده بودم از بیابانهای سردرگمی بیرون بیاورند!
بعد دو ساعت گفتگوی بی نتیجه دو مورد رو مصداقی بستیم و جلسه تمام شد.
یک اینکه عرض کردم مشارکت زیر پنجاه درصد خواهد بود و آن دوستان به سخن بنده خندیدند و دوم اینکه چند نفر را گفتم که جزو کابینه ابراهیم رئیسی خواهند بود و آن عزیزان که خودشان صاحب قدم ستاد بودند و آگاه از اسرار اندرونی حاج آقا افراد و رویکردهایی که من عنوان میکردم را ریشخند میکردند! یعنی اصلا تو از اساس در جریان نیستی و این اطلاعات غلط را از کجا آوردهای و کی سر کارت گذاشته؟(یکیاش وزارت خارجه آقای امیر عبدالهیان بود)
کاری به این حرفها ندارم.
سه ماه بعد که یک یک حرفها و پیش بینیهای حقیر درست از آب درآمد درون واتس آپ به بزرگواری که بیشتر خدمتاش ارادت داشتم پیام《سلام علیکم!》دادم....
در پاسخ 《هیچ》 نگفت انگار که نه انگار جلسهای داشتهایم و ادعاهای رد و بدل شده و ... هیچ! بعد آن هم سه سال گذشته حتی یک پیام نداد که برادر فلان یا بهمان!
میدانم الان دارند برای جناب جلیلی کار میکنند... این را محض نمونه نوشتم به عنوان شخصی که با دوستان ارزشی و حزب الهی از نوزادی و کودکی رشد کرده و بزرگ شده!
این رفقای ما کلا گردن گیرشان خراب است!
نه اینکه باقی کشور سالم باشد نه!
حرف این است که خوب شما مردم از ما ریشوها، معممها، ارزشیها بالاخره تهش یک توقعی دارید. اما حیف...
خلاصه به حرفها و ادعاهای الان این بزرگواران که محکم حرف میزنند نگاه نکنید. فردا که همه چیز در این ممکلت خاک و خردشیر شد آن ادعاها را حتی به روی خودشان هم نمیآورند. دریغ از یک عذرخواهی... یک ابراز پشیمانی و یا تاسف .... هیچ!
جوری جوابتان را نمیدهند که بُهتتان ببرد!
✍یاسر عرب
@Kolbe_Andishe_Farhang
💠راه احیای جمهوریت، از عدالت میگذرد...
دوران نرد عشق باختن با سرمایهداران و رای خواستن از مستضعفان به پایان رسیده است.
مشارکت ۴۰ درصدی نتیجه هیچ چیزی نیست جز حمله مغولوار به معیشت ملت با تصمیمسازی نئولیبرالهای ریشدار و سربهسجود آیهخوان.
راه احیای جمهوریت، از عدالت میگذرد...
✍سیدیاسر جبرائیلی
@Kolbe_Andishe_Farhang
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠حجاب قانون نشده بود، بنده حجاب را در بیمارستانها و دانشگاهها اجباری کردم
🎥پزشکیان:
@Kolbe_Andishe_Farhang
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠مگه همینا نبودند که انقلاب رو پیروز کردند!
🎥جلیلی
خداوند تعهد گرفته که تو نمی توانی درباره شکم بارگی یک عده ای و پرخوری عده ای دیگر بی تفاوت بمانی!
#فقر
#تبعیض
@Kolbe_Andishe_Farhang
💠شرکت در انتخابات، یک مسئولیت اجتماعی است
وظیفهی امر به معروف؛ این یک وظیفهی عمومی است که یکی از مهمترین معروفها حکومت حق و عدل است. در جامعه بایستی حکومتِ عادلانه باشد، حکومتِ حق باشد؛ باید مردم امر کنند به این [معروف]؛ مسئولیّت مردم را نشان میدهد. یا مسئلهی لزوم مبارزهی با انحرافات جامعه که امیرالمؤمنین در خطبهی شقشقیّه، یکی از دلایل قبول حکومت را این قرار داد: وَ ما اَخَذَ اللهُ عَلَی العُلَماءِ اَلّا یُقارّوا عَلیٰ کِظَّةِ ظالِمٍ وَ لا سَغَبِ مَظلوم؛(۱) یعنی خدای متعال این پیمان را از علما گرفته -که حالا ]بعد[ دربارهی علما عرض میکنم- که به شکاف اجتماعی، به فاصلههای اجتماعی تن ندهند و قبول نکنند فاصلههای اجتماعی را که یکی از سیری مُشرف به موت بشود، یکی از گرسنگی. حالا «علما» که فرمود، یا به خاطر این است که علما یک طبقهی ممتازی هستند که این حق دربارهی اینها بیشتر وجود دارد و این مسئولیّت دربارهی اینها بیشتر است، یا به خاطر این است که علما به معنای دانایان است؛ یعنی هر کسی که مطّلع میشود؛ کسی که مطّلع نیست، طبعاً مسئولیّت ندارد؛ کسی که مطّلع میشود، طبعاً مسئولیّت دارد. خب پس بنابراین این مسئولیّت همگانی است. حالا چه جوری این مسئولیّت اِعمال بشود، این در زمانهای مختلف، مختلف است؛ امروز با انتخابات است، ممکن است یک روزی با یک وسیلهی دیگری باشد؛ [بنابراین] این مسئولیّت وجود دارد. این «مسئولیّت» از یک سو، و از یک سو «حق»؛ [یعنی] حقّ تعیین سرنوشت ]وجود دارد[. انسانها آزادند؛ لا تَکُن عَبدَ غَیرِکَ لَقَد خَلَقَکَ اللهُ حُرّا؛ فرمایش امیرالمؤمنین است؛ تو برده و دنبالهرو دیگران نباش، خدا تو را آزاد آفریده، خودت انتخاب کن، خودت تعیین کن سرنوشت خودت را؛ این جزو مسلّمات اسلام است.
پس بنابراین مسئلهی حاکمیّت مردم و مردمسالاری، متّکی به این معارف دینی است؛ هم قرآن در آن هست، هم حدیث در آن هست، هم نهج البلاغه در آن هست و هم رفتارهای زمانهای رفتار پیغمبر و امیرالمؤمنین در آن هست که امیرالمؤمنین در همان خطبهی صفّین میفرماید: لا تَکُفّوا عَن مَشوِرَةٍ بِحَقٍّ أو مَقالَةٍ بِعَدل؛(۳) یعنی خودداری نکنید، به من بگویید؛ در کار من، در روش من و شیوهی کار من دخالت کنید، نظر بدهید؛ این ]طور [است. بنابراین مسئولیّت مردم و حقّ مردم مسلّماً از متن اسلام برمیآید
✍رهبر انقلاب، ۱۴۰۰/۰۳/۱۴
@Kolbe_Andishe_Farhang
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 مسول اسلامی نمی تواند در مشکلات مردم آرام باشد
🎥حسن رحیم پور
@Kolbe_Andishe_Farhang
💠نه ولنگاری فرهنگی، نه تحجر فرهنگی!
🔹نه بیبرنامهگی و ولنگاری فرهنگی، نه جزم اندیشی و تحجّر و استبداد فرهنگی؛ هیچ کدام از این دو طرف قضیّه را بنده قبول ندارم.
🔹راه میان تحجر و خودباختگی، راهی بود كه امام انتخاب كرد.
✍رهبر انقلاب ، ۱۳۹۵/۰۶/۰۳ - ۱۳۷۷/۰۲/۲۲
@Kolbe_Andishe_Farhang
💠پزشکیان یا جلیلی؛ بحث در این است
در انتخابات ریاست جمهوری، هم اکنون دو گونه اندیشه و عمل در برابر هم قرار گرفته اند. ما را به نیت ها راهی نیست و نمیتوانیم این یا آن را به خیانت یا خباثت متهم کنیم و آنان که چنین می کنند، به گزاف در جایگاه خدایی می نشینند، بداخلاقی می ورزند و بار گناه می اندوزند. ما تنها می توانیم به نوع تفکر، سنخ سخن و طرز عمل چشم بدوزیم (ما برون را بنگریم و قال را/نی درون را بنگریم و حال را!).
در یک سو، پزشکیان در پی اموری از این دست است: شکستن فضای امنیتی حاکم بر دانشگاه، پر و بال دادن به متخصصان و مهار سیل مهاجرت استادان، حفظ حرمت شهروندان در عین قانون گرایی، و سیاست تعامل با کشورها. در سوی دیگر، جلیلی حامی اموری از این دست است: حفظ و بلکه تشدید روند موجود امنیتی کردن فضای دانشگاه، احساس بی نیازی از وجود مهاجرت کنندگان، بی اعتنایی و بلکه تعرض به حرمت شهروندان به منزله بهای قانون گرایی، و سیاست بسته و استقبال از تحریم همچون راه رشد. به نظر می رسد که رویکرد نخست، اعتماد عمومی را ترمیم خواهد کرد و از وجه اسلامی جمهوری اسلامی نیز پاس خواهد داشت.
در مقابل، رویکرد و طرز عمل دوم، در وجه ملی، شکاف دولت و ملت را به خندقی غیرقابل عبور تبدیل خواهد کرد و، در وجه دینی، برخلاف ظاهر اسلام گرای خود، اسلام گریزی را دامن بیشتری خواهد زد. پوستین اسلام نیز اگر وارونه به تن شود، خوف برانگیز خواهد شد (لبس الاسلام لبس الفرو مقلوبا). باید بر سر دو راهی این دو رویکرد اندکی مکث کنیم و در این نقطه سرنوشت ساز، به دور از تعصبات گروهی، با نظر به شواهد، نیک بیاندیشیم و به انتخاب درست دست بزنیم. بودن یا نبودن، بحث در این است.
✍دکتر خسرو باقری
@Kolbe_Andishe_Farhang
61.97M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 برنامه های ایجابی برای احیای برجام و رفع تحریم ها!
🎥 این چند دقیقه مهم را از زبان دکتر ابوالفضل بازرگان که هیچ کارشناس اصلاح طلبی در برنامه تعادل حاضر به مناظره با ایشان نشد، گوش دهید
چرا اتهام "عدم موفقیت سعید جلیلی در دوره مذاکرات خود" بی پایه و اساس است؟
چرا گفتمان احیای برجام در انتخابات ۱۴۰۳، بر اساس واقعیات دنیای ۲۰۲۴ و چالش های پیش رو گریه آور است؟
چرا وعده رفع تحریم به شکل موفق و طولانی مدت یک دروغ است؟
@Kolbe_Andishe_Farhang
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠طرح موسوم به وان
🎥 بررسی و تحلیل طرح جلیلی برای بنزین
آیا این طرح قیمت بنزین را افزایش نخواهد داد؟
🔗پ.ن: طرح موسوم به وان (واحد انرژی) نوآوری خاصی ندارد، مگر در نحوه گول زدن مردم. تردستی جدیدی است برای افزایش قیمت انرژی با تصور (غیرواقعی) هزینه کمتر اجتماعی.
بنزین، خوراک نیست که همه مردم مصرف کنند.
وقتی صورت مسأله را متوجه نشویم، راهکارهای پیشنهادی به طنز شبیه میشوند.
✍رضا غلامی
@Kolbe_Andishe_Farhang
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠میخواهند دوباره بنزین را گران کنند؟!
🎥عبدالعلیزاده رئیس ستاد پزشکیان:
افزایش قیمت بنزین را با آرامش جا میاندازیم...
@Kolbe_Andishe_Farhang
💠چطور اقتصاد کشور را اداره می کنید؟
آقای پزشکیان توقع دارند ملت با دیدن عکس طیب نیا به برنامه اقتصادی شما پی ببرند؟
مسئله اقتصادی به سیاست خارجی و رفع تحریم گره خورده، سوال اینه که در صورت عدم رفع تحریم برنامه شما چیه؟
نمی شود که همه تخم مرغ ها را در سبد برجامی گذشت که همه دارن نقضش می کنند و الان یک جنازه است.
برنامه شما در صورت فعال شدن مکانیسم ماشه چیه؟
در صورت قدرت گرفتن ترامپ و کاهش فروش نفت، چطور اقتصاد کشور را اداره می کنید؟
✍سلمان کدیور
@Kolbe_Andishe_Farhang
💠 باید انتخاب کنیم؛
یا کسانیکه همه اقتصاد را به «تحریم و ترامپ» شرطی و وابسته میکنند؛
یا کسانیکه به دنبال «خنثیسازی اثر تحریمها» بر سفره مردم هستند.
«کارنامه» اولی رشد اقتصادی منفی است و «کارنامه» دومی رشد اقتصادی بیش از ۵٪.
@Kolbe_Andishe_Farhang
33.64M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠گزیدۀ میزگرد فرهنگی
🎥مسعود پزشکیان
@Kolbe_Andishe_Farhang
27.68M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠گزیدۀ میزگرد فرهنگی
🎥سعید جلیلی
@Kolbe_Andishe_Farhang
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠می توانیم یا نمی توانیم؟
🎥 اگر فرصت نکردهاید مناظره دو نفره پزشکیان و جلیلی را ببینید، وقت هم ندارید، پیشنهاد میکنم به جای دو ساعت، این ۳۰ ثانیه را ببینید
@Kolbe_Andishe_Farhang
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠این روحیه و ادبیات؛ هر روز یک حاشیه و بحران کلامی در پی دارد
🎥پزشکیان
نمیخواهم بی انصافی کنم و بگویم پزشکیان عامدانه این حرف را با نیت توهین به شهید سلیمانی زد، اما واقعا این مدل صحبت کردن و گفتار برای کسی که میخواهد رئیس جمهور شود خوب نیست.
این روحیه و ادبیات؛ هر روز یک حاشیه و بحران کلامی در پی دارد. رئیس جمهور باید کلماتش فکر شده باشد...
@Kolbe_Andishe_Farhang
💠شخصیت شناسی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری
قرار گرفتن افراد در مشاغل با توجه به شخصیت و استعداد می تواند نقش مهمی در موفقیت آنها داشته باشد، با توجه به سابقه 15 ساله ای در شخصیت شناسی و استعداد سنجی و شرایط حساس کنونی تصمیم گرفتم که با توجه به شواهد موجود به شخصیت شناسی نامزدهای دور دوم ریاست جمهوری تا بتواند کمکی در تصمیم گیری درست برای انتخاب شما داشته باشد.
🔹 آقای دکتر #مسعود_پزشکيان با توجه به شواهد فردی برون گرا، عاطفی، دارای جسارت بالا و ضریب هوشی خوب است. از ویژگی های مثبت این تیپ توان ارتباط گیری نسبتا بالا است، همچنین ایشان فردی دلسوز و متمایل به حل کردن مشکلات دیگران است، بلحاظ عاطفی احساسات ایشان قوی است، اینکه بعد از فوت همسر هنوز ازدواج نکرده اند می تواند ریشه در همین احساسات قوی داشته باشد؛ فرد دارای این ویژگی ها اگر اقتدار بالایی داشته باشد می تواند امداد گر خوبی باشد، شاید علت گرایش ایشان به رشته پزشکی و تخصص قلب ریشه در همین ویژگی ها داشته باشد، با توجه به شواهد ایشان بلحاظ شخصیتی اقتدار بالایی ندارد، اقتدار برای انسان ثبات در تصمیم گیری می آورد، ایشان در همین دوره کوتاه تبلیغات ریاست جمهوری بسرعت تصمیمات و نظرات خود را عوض می کند که ریشه در همین اقتدار کم دارد، فرد دارای اقتدار کم بمرور زمان در مواجهه با اتفاقات منفعل می شود و ثبات در تصمیم ها را از دست می دهد (می توانید بعنوان نمونه ببینید که ایشان در دوره ای از موافقین گشت ارشاد بوده و بخاطر عدم اجرای آن مطالبه طرح سئوال از ریاست جمهوری وقت را داشته است اما الان از آن بعنوان گشت تاریکی و... نام می برد. و البته از این نمونه می توان بسیار در گفتار و کارهای ایشان پیدا کرد) به همین خاطر نمی شود به قول و وعده های ایشان علی الخصوص مواردی که نیاز به زمان دارد و در اجرای آن تنش زیادی است اعتماد کرد. افراد برون گرای عاطفی بشدت تمایل به دیده شدن و بازخورد دیگران ولو بصورت منفی دارند، بهمین خاطر علی الخصوص اگر جسارت بالایی داشته باشند می توانند زبان تندی داشته و براحتی از دیگران انتقاد کنند اما در صورتی که از آنها انتقاد شود بشدت منفعل شده و توان تحمل آن را ندارند و اگر دقت کرده باشید در مناظرات تلویزیونی برافروخته شدن چهره ایشان در زمان انتقاد از ایشان مشهود بود.
بصورت کلی بعنوان یک استعداد سنج حدس می زنم که در صورت #ریاست_جمهوری_آقای_دکتر_مسعود_پزشکیان با توجه به ویژگی هایی که ذکر شد کشور دوره پر تنشی را در مدیریت امور کشوری تجربه خواهد کرد و موفقیت بالایی در محقق کردن وعده های خود پیدا نخواهد کرد.
🔹اما در مورد جناب آقای دکتر #سعيد_جليلی با توجه به مشاهدات ایشان فردی درون گرا منطقی با جسارت و ضریب هوشی بالا و منضبط است، ایشان دارای گرایشات اجتماعی و مردم دوست است به همین خاطر از توان ارتباط گیری خوبی برخوردار است از کمک کردن بمردم و حل مسائل آنها لذت می برد، بواسطه درون گرا بودن ایشان بدنبال مقبولیت نیست و در ارتباطات متمرکز بر هدف است، بهمین خاطر علیرغم رزمندگی، جانباز شدن و همچنین حافظ قرآن بودن در تبلیغات ریاست جمهوری و مناظرات اشاره ای به این ویژگی ها نکرد چون آنها را در راستای هدف خود که خدمت در قالب ریاست جمهوری است نمی دید، با وجود این ویژگی در ارتباطات شاید این تصور پیش بیاید که ایشان فردی زمخت و خشن است اما درواقع ایشان فردی دارای عواطف قوی است(همانگونه که در فیلم تبلیغاتی ایشان و مواجهه ای که با مردم دارند مشاهده می کنیم) اما عواطف بر تصمیمات او اثرگذار نیست، با توجه به ضریب هوشی بالا و شخصیت منطقی در پیدا کردن ریشه مسائل قوی و از قدرت حل مساله و برنامه ریزی بالایی برخودار است و شاید بخاطر همین ویژگی تا کنون سعی داشته بجای ورود به مشاغل با رویکرد اجرایی به سمت مشاغلی برود که بعد نظری و حل مساله در آنها قوی تر است اما این بمعنای این نیست که ایشان در فضای اجرا ضعیف است.
در پایان می توان گفت با توجه به اینکه #ریاست_جمهوری_نیاز_به_شخصیتی_مقتدر، منطقی و دارای ثبات در تصمیم گیری است و نیاز به مردمی بودن دارد و این ویژگی ها در #آقای_دکتر_سعید_جلیلی مشهود است ایشان برای ریاست جمهوری مناسب ارزیابی می گردد و می توان به برنامه ها و قول های ایشان اعتماد کرد.
✍️محمود حسنی نژاد
@Kolbe_Andishe_Farhang
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠ما که مذاکره کردیم! از کجا معلوم دوباره زیر میز مذاکره نزنید!
🎥پزشکیان در حال زدن حرفهای دیشب جلیلی در مناظره
🔗پ.ن: چرا ایشان ثبات نظر ندارند؟!
@Kolbe_Andishe_Farhang
💠مناظره اول جلیلی_پزشکیان
برای فهم مناظره و یافتن نقطه اصلی اختلاف، نه خودتان را معطل ادبیات کوچهبازاری پزشکیان کنید، نه ادبیات عجیب و نخبگانی جلیلی، نه خودتان را معطل "کارنامهات چیست" پزشکیان کنید، نه "برنامهات چیست" جلیلی، نه خودتان را معطل "کرد و ترک و سنی" پزشکیان کنید نه "زنان سرپرست خانه و روستاییان و کارگران" جلیلی.
پس مساله چیست؟
مساله دقیقا و دقیقا دو راهبرد مختلف در اداره کشور است.
یکی میگوید جوشش اراده های مردم، راه حل است. دیگری میگوید فروش دستآوردها و معامله با قدرتمندان.
آنکه میگوید "جوشش اراده مردم"، باید ظرفیتها و استعدادهای مردم را بشناسد، تا برای هر صنف و گروهی نقشی تعریف کند. خوب این کار ساده نیست، نیاز به ساعتها برنامه و فکر دارد.
دیگری که میگوید "سرمایه ها را بفروشیم"، نیاز به متخصصین دارد چرا؟، چون تخصص، زاویه نگاه تمدن غرب است به امور مختلف، در این رویکرد اتفاقا لازم است با آن نگاه امور را بشناسیم، که بتوانیم قدرتهای دنیا را توجیه کنیم که بخرند. اصل این است، چه چیز برای فروش و معامله داریم، و چگونه معامله کنیم و بفروشیم. نگاه دنیا و زبان دنیا را لازم داریم برای فروش. به اقتصاد به فرهنگ به تربیت به تعاملات به ابزارها به سرمایه ها و....
آنکه میگوید "جوشش اراده مردم" فضای مجازی را محیط جوشش محتوا و کسب درآمد از این راه میکند، دیگری فضای مجازی برایش محیط مناسبی برای داد و ستد با بازارهای جهانی و کسب درآمد از محیطهای اقتصادیِ تحت حکمرانی قدرتهای دنیا است.
آنکه میگوید "جوشش اراده مردم"، میگوید منشا اصلی قدرت من همین است، با این، هم طلبم را میگیرم، هم دشمن را از تحریم پشیمان میکنم، هم تحریم را بی فایده میکنم، دیگری که میگوید "سرمایه ها را بفروشیم" میگوید باید بگردیم در داخل هر چه داریم و به چشم غرب میآید فعلا بفروشیم ، نفت را نمیخرند، هسته ای، نشد موشکی، نشد تعاملات منطقه ای، نشد تعاملات با محور مقاومت، نشد سرپرستی تربیت نیروی انسانی، برجام یک ، برجام دو، برجام سه، اف ای تی اف، بیست سی و .... چون راه دیگری نیست پس معامله بعد معامله. طرف بشکند، رها کند، دبه کند، توهین کند، تحقیر کند، راهی به جز این نیست. پس باز هم معامله.
آنکه میگوید "جوشش اراده مردم"، راه "افزایش مشارکت مردم در انتخابات" را عبور از همین جاده میداند(نقش آفرینی)، راه تنظیم آزادی را عبور از همین دالان میداند(مسوولیت)، راه اعتراض و مطالبه را قرار گرفتن در این پوزیشن میداند(ماموریت مشخص)، آن دیگری که بنایش "فروش سرمایه ها" است، کلا ساختار مدیریت شما را متهم میکند به بی عرضگی، قدرت طلبی، فساد، رانت و غیره که نشان دهد اینجا مشکل است نه راه حل، به اینجا امید نبند، راه حل در علوم غربی و تخصصی است و سپردن کشور به بیرون از اراده مردم.
اینقدر گیر ندهید چطور پزشکیان دست در جیب، بدون کارنامه بدون برنامه با خیال راحت وارد شده، چون این مسیر نه به کارنامه نیاز دارد نه برنامه، همه چیزش فراهم است، آن مسیر دولت مبتنی بر جوشش اراده مردم است که باید سالها نشسته باشد فکر کرده باشد برای تمام ظرفیتهای کشور.
باید بین دو نوع امید یکی را انتخاب کنند. امید به "جوشش اراده مردم"، ایجاد قدرت درونی و گرفتن حقمان از دنیا با زور قدرت و قوت مردم، یا تدبیر و امید به "فروش سرمایههای مردم ایران به حاکمان دنیا" و از طریق آن کمک به رفاه و آسایش و نقش آفرینی مردم.
🔗پ.ن. جلیلی هوشمندانه و با اخلاق خوشش، به درستی، خیلی تلاش کرد دو قطبی نسازد، اما این دو راهبرد متقابل قابل جمع نیستند به هیچ وجه. لذا انتهای کار دیگر احسنت احسنت گفتن هم نتیجه نداشت.
✍علی مهدیان
@Kolbe_Andishe_Farhang
💠ما رای دهندگان به شما نگرانیم
آقای دکتر پزشکیان!
سلام برشما.
ما رای دهندگان به شما نگرانیم که:
یک: تبارگماری و قومگرایی بر دولت شما سایه افکند؛
دو: دولت شما دولتی کاملاً مردانه باشد و زنان، مثل دولتهای قبلی، در دولت شما نیز نادیده گرفته شوند؛
سه: انتخاب وزرای دولت شما در پشت صحنه، بدون شفافیت، و بر اساس چانهزنیهای مدیران سالخورده دولتهای قبلی و فشار گروههای سیاسی انجام شود؛
چهار: آسیبدیدگان اعتراضات ۱۴۰۱ همچنان نادیده گرفته شوند و برای درمان و استیفای حقشان حمایت نشوند؛
پنج: قیمت بنزین با شوکدرمانی و بدون توافق با مردم و بدون سازوکار حمایتی برای فقرا تغییر کند؛
شش: وعدههای امروزتان با شفافیت و پاسخگویی فردا همراه نباشد.
لطفا تا پیش از دور دوم انتخابات، دیدگاه، برنامه و راهکار خود را درباره این موارد خیلی صریح به ما اعلام کنید؛ ما میخواهیم تصمیم بگیریم.
و البته هر قولی که دادید، بدانید اگر شما رئیسجمهور شوید جوانان و نهادهای مدنی که در این انتخابات حامی شما بودند، از روز بعد از سوگند ریاستجمهوری، پویش مطالبهگری و نظارت بر دولت شما راه اندازی می کنند و بهصورت ادواری به مردم گزارش می دهند.
اینبار ما نمیتوانیم اعتماد کنیم و بگذاریم با آبروی دانشگاهیان، کنشگران و همه شخصیتها و نهادهای مدنی که تمام اعتبار خود را بهامیدِ برآمدنِ یک دولت توسعهخواه گذاشتهاند، بازی شود.
به ما بگویید ما چگونه از اکنون میتوانیم در مورد امکان نظارت جامعه بر دولت شما مطمئن باشیم؟ و بگویید اگر مردم از عملکرد شما راضی نبودند و ادامه دولت شما را نخواستند، چگونه میتوانند بدون کشته دادن، دولت شما را برکنار کنند؟
✍محسن رنانی، ۱۲ تیر ۱۴۰۳
@Kolbe_Andishe_Farhang
💠نمیخواهید مسئولیت هیچ هدف روشن و عینی و ملموسی را بپذیرید!
در برابر هر پرسشی از «لزومِ برنامهداشتن رئیس جمهور» میفرمایند «قانون برنامهٔ پنجساله داریم، همین کافیست و نیازی نیست من دوباره برنامه بنویسم» و با همین یک پاسخِ ملالآور و تکراری، تقریباً همهٔ تکالیف ریاست جمهوری را رفع و رجوع میکنند.
اما وقتی رقیبشان، یکی از تکالیف همین «قانون برنامه» را به عنوان «هدف» یادآور میشود، پاسخ تکراری بعدی را حواله میکنند: «نمیشود، نمیتوانیم، نمیتوانید»!
بالاخره تکلیف چیست؟
تکالیف همان قانون برنامه را که خودتان در حد یک سند مقدس جا میزنید، می پذیرید یا نمیپذیرید؟
روشن است که قانون برنامه، برای شما صرفاً یک راه دررو است تا ناآمادگی و عدم مسئولیتپذیری خود در برابر انبوه مسائل جامعه را در پناه آن، پوشش دهید.
شما نمیخواهید مسئولیت هیچ هدف روشن و عینی و ملموسی را بپذیرید. چون میدانید که بعداً برایتان دردسر میشود. پس مشاورانتان میگویند «همان بهتر که با حرفهای کلی و نصایح پدرانه و ملامتگرانه، وقت را سپری کنید»!
✍روح الله رشیدی
@Kolbe_Andishe_Farhang
💠جدالی دیرین در حکمرانی!
دوگانه پزشکی_مهندسی و علوم انسانی در عرصه حکمرانی و مدیریت کلان اجرایی کشور بار دیگر و البته بیش از هر زمان دیگر در مواجهه نامزدهای ریاست جمهوری با مسائل متبلور شده است.
تجربه بیش از ۳ دهه حاکمیت پزشکان و مهندسان بر ساختارهای اجرایی کشور با غلبه رویکردهای پوزیتیویستی(اثباتگرایانه) و تکنوکراتیک(فنسالارانه) در اجزای مختلف سیستم حکمرانی حکایت از شکلگیری چالشهای جدی در حوزه فرهنگ دارد. رویکردهایی که با تقلیل امر اجتماعی و فرهنگی به عینیت و کمیتی قابل مطالعه(مانند مواجهه خود با پدیدههای طبیعی) از آن انسانیتزدایی و آن را از معنا تهی میکند. به همین دلیل قادر نیست فهم دقیق و عمیقی از مسئله فرهنگی و اجتماعی به دست دهد و متعقاباً سیاست فرهنگی و اجتماعی آن بیش از آن که ناظر به حل مسئله باشد، یک مُسَکن و مخدر مقطعی است که جنبه ویترینی و نمایشی گزارش محور کمیّتپذیر در آن غالب است.
جدال بین رویکردهای پاتولوژیک که مسائل اجتماعی را در حد آسیب یا بیماری فرومیکاهند و منفعلانه به دنبال تسکین آن هستند با واقعگرایی اجتماعی انتقادی که در نقد وضعیت موجود متوقف نشده و آگاهانه فرصتها را پی میجوید، جدالی دیرین در حکمرانی سالهای پس از انقلاب اسلامی است.
این بار روزنه امیدی ایجاد شده که رویکرد فرصتمحور با پشتوانه علوم انسانی در حکمرانی نقش آفرینی کند و تکنیک و ابزار را به خدمت انسان و بوم فرهنگی درآورد و نه بالعکس. هر چند که گشودن چنین مسیری در میانه شبکه سرمایهداری و غربگرا که با عقلانیت ابزاری خو گرفته، بسیار دشوار است.
✍دکتر حسین مهربانی فر
@Kolbe_Andishe_Farhang
💠نمیخواهید مسئولیت هیچ هدف روشن و عینی و ملموسی را بپذیرید!
در برابر هر پرسشی از «لزومِ برنامهداشتن رئیس جمهور» میفرمایند «قانون برنامهٔ پنجساله داریم، همین کافیست و نیازی نیست من دوباره برنامه بنویسم» و با همین یک پاسخِ ملالآور و تکراری، تقریباً همهٔ تکالیف ریاست جمهوری را رفع و رجوع میکنند.
اما وقتی رقیبشان، یکی از تکالیف همین «قانون برنامه» را به عنوان «هدف» یادآور میشود، پاسخ تکراری بعدی را حواله میکنند: «نمیشود، نمیتوانیم، نمیتوانید»!
بالاخره تکلیف چیست؟
تکالیف همان قانون برنامه را که خودتان در حد یک سند مقدس جا میزنید، می پذیرید یا نمیپذیرید؟
روشن است که قانون برنامه، برای شما صرفاً یک راه دررو است تا ناآمادگی و عدم مسئولیتپذیری خود در برابر انبوه مسائل جامعه را در پناه آن، پوشش دهید.
شما نمیخواهید مسئولیت هیچ هدف روشن و عینی و ملموسی را بپذیرید. چون میدانید که بعداً برایتان دردسر میشود. پس مشاورانتان میگویند «همان بهتر که با حرفهای کلی و نصایح پدرانه و ملامتگرانه، وقت را سپری کنید»!
✍روح الله رشیدی
@Kolbe_Andishe_Farhang
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠دوستان نوشتن!
🎥نسبت های پزشکیان به جلیلی و واکنش جلیلی
@Kolbe_Andishe_Farhang