eitaa logo
کلبه اندیشه و فرهنگ
554 دنبال‌کننده
245 عکس
812 ویدیو
165 فایل
تاملات و یادداشت های تحلیلی در حوزه فرهنگ، سیاست و حکمرانی @Kolbe_Andishe_Farhang ارتباط باما @mohsenmohammadi63
مشاهده در ایتا
دانلود
💠پشتیبانی نظری حجاریان ازین روزهای دولت... این روزها یک تلقی رایج وجود دارد و ان اینکه خواست مردم ما مقاومت نیست و دولت تکلیفی ندارد جز اینکه عمل به امر مردم کند. فارغ از این تصور نادرست از جامعه، اما این نگاه دارای یک مبانی غلط است که شاید در مقاله امروز حجاریان مستقیم یا غیرمستقیم اشاره شده است.   سعید حجاریان  به مناسبت سالگرد ارتحال حضرت امام، در مقاله ای با عنوان"صدای جمهور، صدای معصوم" در روزنامه سازندگی، به رابطه "دولت مدرن" و "جمهوریت" اشاره کرده و می نویسد:"اهل تسنن قرن ها پیش از شیعه به این نتیجه رسیدند که باید امامت را در راستای جمهوری مردم متجلی دید." حجاریان توضیح می دهد که اهل سنت روایت شیعیان درباره "من مات و لم یعرف امام زمانه..." را بجای امام زمان، "سواد اعظم" می دانند که همان صدای جمهوریت است. یعنی "هرکس از جمهور مردم کناره گیری کند به مرگ جاهلیت مرده است" او سپس با همین مبنا به اهمیت و جایگاه مصلحت مردم در تدبیر سیاسی حکومت می پردازد. اما ابهامی وجود دارد؛ آیا صدای "جمهوریت" صدای "امامت" است یا "صدای امامت" صرفا تحققش در "صدای جمهوریت" است؟ ایندو بسیار فرق دارد. تفاوت روشن است؛ اما توضیح بیشتر اینکه یکبار صدای جمهوریت را صدای حق می دانیم و طبیعی است که از دل آن می تواند سقیفه هم خارج شود. یکبار "تحقق" صدای امامت را در دل جمهوریت می دانیم و نتیجه این می شود که گرچه مشروعیت حق و امامت بیرون از صدای جمهوریت است اما تحقق یافتن آن به عبور از دل جمهوریت و مردم است؛ مثل رفراندوم ابتدای انقلاب و یا همه انتخابات ها در جمهوری اسلامی. بنابراین برخلاف برداشت آقای حجاریان نگاه اهل سنت و شیعه در نسبت جمهوریت و امامت کاملا متفاوت است. اما اثر این بحث برای این روزهای ما چیست؟ نگاهی که معتقد است صدای جمهوریت صدای امامت است، وظیفه حکومت و ولایت را صرفا پشت مردم حرکت کردن و عمل به هوا و خواهش جامعه دانسته و رعایت مصلحت عامه را صرفا به کرنش کردن مقابل مطالبه مردمی می داند. اما نگاه دوم معتقد است حکومت تشکیل می شود که اسلام محقق شود. البته تحقق اسلام در خواستن مردم است. پس باید تلاش کرد مردم همراه شوند تا اسلام نصرت یابد و محقق شود. یک دنیا تفاوت بین ایندوست. روشنتر شویم؛ مردم اگر نخواستند مقابل ظلم و استکبار بایستند، اینصدا صدای امامت نیست؛ اما اگر صدای حق، مقابله با استکبار است باید مردم را برای ایستادن و مقاومت رشد و آگاهی بخشید که تحقق چنین قیامی همراهی مردمست. اولی پشت سر مردم حرکت کردن است و دومی جلوتر رفتن و مردم را همراه کردن. از اولی نشستن در می آید و از دومی بیدار کردن. اولی به اسلام سکولار می رسد و دین عرفی و پوسته ای و دومی به اجتهاد پویا و تحقق حقیقت دینداری در حکومت اسلامی. شاید مبانی غربگرایی این روزهای برخی مسئولین ریشه در همین اعتقاد نادرست داشته باشد...والله اعلم. ✍محسن مهدیان http://eitaa.com/joinchat/470286336C5a1bc85809 http://sapp.ir/Kolbe_Andishe_Farhang
💠 خمینی(ره) میراث‌دار همه صاحبان عهد بود داغ‌های همه تاریخ را ما به یکباره دیدیم، چرا که ما امت آخرالزمانیم و خمینی، این ماه بنی هاشم، میراث‌دار همه صاحبان عهد بود در شب یلدای تاریخ. در عصر ادبار عقل و فلک زدگی بشر،در زمانه غربت حق، در عصری که دیگر هیچ پیا مبری مبعوث نمی شد و هیچ منذری نمی آمد خمینی میراث دار همه انبیا و اسباط ایشان بود و داغ او بر دل ما ، داغ همه اعصار ، داغی بی تسلی. ما را این گمان نبود هرگز که بی او بمانیم. آخر او آیتی بود که«ثقلین» را در وجود خود معنا می کرد، همه «ماتَرَک رسول الله» را، و ما می دانستیم که زمین و زمان می گردند تا انسان هایی چون او، هر هزار سال یکی، پای به دنیای گذارند. آخر آدم هایی چون او، قطب سنگ آسیاب افلاکند،مصداق حدیث «لو لاک» اند و غایت الغایات وجود……و حق است اگر با رفتن زمین از رفتن باز ماند آسمان نیز ،خورشید سرد شود و ماه بشکافد و دریا ها طغیان کنند و باران خون از آسمان ببارد و مومنین از شدت ماتم دق مرگ شوند، و اگر نبود آن حجت غایب، تو بدان، بی تردید که همان میشد . ما را این گمان نبود که بعد از او بمانیم، اما او رفت و زمین ماند و ما نیز بر زمین، در این پهنه بی منتهایی که عقل راه به جایی نمی برد. دریاها و زمین و آسمان و ماه و خورشید بر جای ما ندند تا مقصود خمینی«ره» محقق شود، آن سان که بعد از رحلت آخرین فرستاده خدا نیز دور فلک بر جای ماند تا حقیقت وجود او را در جهان تحقق بخشد. آخر انسان هایی چون او که یک فرد نیستند ،یک امت اند و یک تاریخ. کوران روز حشر در اینجا نیز کورند_ که :" من کان هذه اعمی فهو فی الاخراعمی" _ ونمی بینند. آنان از کجا بدانند که کدام امر عظیم واقع شده است؟ نه آنگاه که امام آمد و نه امروز که رفتند است. اگرنه، این ولی خدا برای آنان حجتی میشد تا صدق قصص انبیا را باور کنند و چون سحره فرعون دربرابر این انقلاب به سجده درآیند که "  امنابرب موسی و هرون "  اگر نه، این ولی خدا برای انان حجتی میشد تا زهد وعدالت  علی را باور کنند، حلم حسن را وشجاعت حسین را و…… و این ولی خدا برای آنان حجتی میشد تا عظمت حق را و همه صفات خدا یی را در وجودش بنگرد و انسان را، همچون خورشیدی که نورش از ازلیت تا به ابدیت را فرا گرفته است. داغ های همه تاریخ را ما به یکباره دیده‌ایم. یک بار دیگر این رسول اکرم است که در دنیا رفته است، یک بار دیگر این علی است که به شهادت رسیده است، یک بار دیگر این فاطمه است وحسن است و حسین است که ما را داغدار کرده اند، یک بار دیگر این مهدی است که در حجاب غیبت رفته است. دست ما اگر به نخل بلند وجود او نمی رسد، دست خمینی که می‌رسید. او آمد تا معنای «انتظار» را به این امت بیا موزد، در آینه وجود خود که اسوه مصادیق منتظران بود، و اکنون دیگر دور افلاک را مرادی نیست جز آنکه منتظر مهدی باشد. امام «ره» به ما آموخت که «انتظار در مبارزه است» و این بزرگترین پیام او بود، و پس از او، اگر باز هم امیدی ما را زنده میدارد همین است که برای ظهور آخرین حجت حق مبارزه کنیم. امام «ره» ما را آموخت که « عرفان را با مبارزه جمع کنیم»و خود بهترین شاهد بود  که بر این مدعا که  عرفان عین مبارزه است، و از این پس دیگر چه داعیه ای می‌ماند برای آنان که عرفان را به مثابه امری کاملآ شخصی بهانه واماندگی خویش می گر فتند؟ او کتاب و سنت را در وجود خویش تفسیر کرد و مجهولات شریعت و طریقت رابا مفتاح مبارک حیات خویش گشود و ما می دانستیم که جهاد اصغر شرط لازم جهاد اکبر است و اولیای مقرب خدا در تمام طول تاریخ همواره بر همین شیوه زیسته اند. امام رفت و زمین ماند و ما نیز بر زمین ماندیم. با داغ جراحتی سخت بر دل و باری سنگین بر دوش . امام رفت تا بار تکلیف ما برگرده عقل و اختیارمان بار شود و همان سان که سنت لا یتغیر خلقت بوده است، چرخه بلیات ما را نیز به میدان کشد و آزموده شویم و این آیت ربانی درست درآید که " لنبلونکم حتی نعلم الجاهد منکم و الصابرین". اکنون ،این ماییم و امانت او . دست بیعت از آستین اخلاص برآریم و در کف فرزند و برادرش و تلمیذ مدرسه اش بگذاریم که اگر بعد از رحلت رسول الله ظهر حکومت اسلام  به غروب خونین شهادت حسین بن علی و «شب بی قمر غیبت » انجامید ، این بار امام فرصت یافت تا وثیقه حکومت را به معتمدین خویش بسپارد و این خود نشانه ای است بر این بار  بشارت که خداوند اراده کرده است تا حزب الله و مستضعفین را به امامت و وراثت زمین برساند. ✍شهید سید مرتضی آوینی http://eitaa.com/joinchat/470286336C5a1bc85809 http://sapp.ir/Kolbe_Andishe_Farhang
💠کدام نیمه‌ی خرداد؟ 🔹سال‌ها تا مصرع «انتظار فرج از نیمه‌ی خرداد کشم» را می‌شنیدم، یاد رحلت می‌افتادم و به انتظار او برای عروج می‌اندیشیدم. حالا البته این معنا را رد نمی‌کنم، اما معنای اول این گزاره برایم بیشتر جلوه دارد. 🔹«سال‌ها می‌گذرد، حادثه‌ها می‌آید | فرج از کشم». امام در دل حوادث پیاپی، دلبسته‌ی انتظاری است که البته از زمان خاصی پررنگ‌ و معنادار شده است. حادثه ۱۳۴۲ ه.ش. مبدأ برای کسی چون امام است. 🔹این نشانه‌گذاری نمادین علاوه بر آن که می‌تواند تعریف متفاوت امام از مسلمین یا انتظار فرج موعود را بیان کند، نشانه اهمیت قیام ۱۵ خرداد از منظر امام نیز هست. امام را با دینی و مردمی آن می‌شناخت و برای حرکت خود، بر اساس قیامی هویت‌سازی کرد که متکی به حضور سیاسی و مبارزه‌جویانه مردم دین‌دار بدون دخالت ایدئولوژی‌های چپ و راست و ملی‌گرا و... بود. 🔹نیمه خرداد ۶۸ البته بسیار مهم است. شوک جهانی درگذشت امام، تشییع ده میلیونی او، تجدید بیعت مردم ایران و جهان با او و نهایتاً انتخاب شبیه‌ترین شاگرد او برای رهبری انقلاب اسلامی هر کدام واقعه‌ای مهمند. اما همه این‌ها ریشه در نیمه خرداد ۴۲ دارند. هرچند در آن سال، نه دامنه چندان گسترده شده بود، نه سربازان امام از گهواره‌ها برخاسته بودند و نه کسی باور می‌کرد امواج این قیام مذهبی بتواند همه جریانات معارض و رقیب را درنوردد. 🔹حادثه نیمه خرداد ۴۲ ظاهراً کوچک بود و زود جمع و جور شد، اما ماند و شد، چون اصالت و هویت داشت، چون ، آرمانی و رو به بود. و امروز همچنان نیمه خرداد زنده است، اگر آنچنان باشیم. و فریب جنود ابلیس، از جمله را نخوریم. سال‌ها می‌گذرد، حادثه‌ها می‌آید | انتظار فرج از نیمه خرداد کشم ✍محمد جواد میری http://eitaa.com/joinchat/470286336C5a1bc85809 http://sapp.ir/Kolbe_Andishe_Farhang
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🔍سخنرانی تحلیلی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای درباره قیام پانزده خرداد ☑️شرح در👇 http://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=1518
💠 شب ؛ شب برنامه ریزی امشب شب تقدير است. شب تقدير، شبى است كه انسان بايد جايگاه خودش را در اين عالم بفهمد و بررسى كند. بايد ببيند كه به جمع خود، به وجود خود، به نيروهايى كه دارد، چه سازمانى داده است و برايشان چه برنامه اى ريخته است؟ در خانواده خود، در كوچه و محل خود، در شهر خود، در كشور خود چه برنامه و طرحى داشته است؟ ما ياد گرفته ايم فقط بهانه بياوريم و غُر بزنيم كه نمى گذارند كار كنيم يا جامعه منحرف شده و ديگر نمى شود كارى انجام داد و... در حالى كه هر چه مشكلات زيادتر شود، تكاليف بيشتر مى شود. ✍استاد علی صفایی حائری، اخبات، ص ۱۰۵ http://eitaa.com/joinchat/470286336C5a1bc85809 http://sapp.ir/Kolbe_Andishe_Farhang
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠نطق آتشین دکتر شریعتی درباره ✔️ای علی؛ تو ستمی را بر یک زن یهودی که در ذمه حکومتت بود تاب نیاوردی، اکنون مسلمانان را در ذمه یهود ببین، و ببین که بر آنان چه میگذرد... @Kolbe_Andishe_Farhang
felestin fa kamel.pdf
2.15M
💠 از منظر رهبر انقلاب اسلامی انقلاب اسلامی ومساله فلسطين/نقش استکبار جهانی ومجامع بين‌المللی/مسئوليّت مردم فلسطين وامت اسلامی/شبهات در مساله‌ فلسطين ووظيفه روشنگری @Kolbe_Andishe_Farhang
💠راز تاریخ روز قدس ... ❓ همیشه به این فکر می کردم که چرا امام تاریخ روز قدس را اینقدر نامتعارف انتخاب کرده است؟ بر خلاف تمامی دیگر یوم الله ها و مناسب های «سیاسی» که بر مبنای گردش خورشید هستند، امام تاریخ روز قدس را بر اساس گردش ماه انتخاب کرد؛ یعنی ماه مبارک رمضان. اینگونه هر سال روز قدس جایی از تقویم خورشیدی می افتد: یک وقت در گرمای تابستان و یک وقت در سرمای زمستان! اما کار همینجا تمام نمی شود؛ چرا که امام در این ماه قمری هم تاریخی معین برای روز قدس اختصاص نداده. یعنی بر خلاف تمامی مناسبت های «مذهبی» قمری، روز قدس یک روز مشخص از ماه نیست: جمعه آخر ماه! یک وقت ممکن است بیست و نهم ماه مبارک رمضان باشد و یک وقتی هم بیست و سوم ماه مبارک! خصوصا آن هنگام که جمعه آخر ماه مبارک یوم الشکی می شود که ممکن است در گوشه ای از دنیای اسلام سی ام ماه مبارک باشد و در گوشه ای دیگر روز عید الفطر، این سوال جدی تر مطرح می شود که امام خمینی بعنوان فقیهی حاذق و رهبری سیاستمدار، آیا نمی دانست که اینگونه اعلان مناسبت کردن چه پیامدهایی را به دنبال دارد؟ انگار که امام خواسته است تا تمامی متعارفات مناسبت های «سیاسی ـ مذهبی» را در انتخاب و اعلام این روز بشکند اما چرا؟ ✔️هفدهم مرداد ماه سال پنجاه و هشت زمانی که حضرت امام طی پیامی آخرین جمعه ماه مبارک رمضان را روز قدس می نامند، بخشی از این پرسش را پاسخ می دهد که: "جمیع مسلمان جهان را دعوت می کنم که آخرین جمعه ماه مبارک رمضان را که از ایام قدر است و می تواند تعیین کننده سرنوشت مردم فلسطین نیز باشد به عنوان روز قدس انتخاب و طی مراسمی همبستگی بین المللی مسلمانان را در حمایت از حقوق قانونی مردم مسلمان فلسطین اعلام نمایند." ✔️امام عنوان می کند که این راز آلودگی انتخاب تاریخ «روز قدس» مرتبط با «شب قدر» است. زمانی که تردید آن میان شب های دهه آخر ماه مبارک رمضان همیشه این سوال را برای مسلمین ایجاد کرده است که چرا تاریخ این شب سرنوشت ساز صراحتا تعیین نشد؟ ✔️حضرت امام کمی بعدتر در پیامی که به مناسبت دومین سالگرد اعلام روز قدس در سی ام رمضان سال هزاروچهارصدویک قمری صادر می کنند، گره های بیشتری را از این معما می گشاید که: "جمعه آخر ماه مبارک رمضان روز قدس است و در دهه آخر ماه رمضان به احتمال زیاد شب قدر است. شبی است که احیای آن سنت الهی است و قدر و منزلت آن از هزار ماه منافقان والاتر است. شبی است که مقدرات خلق در آن شب پایه ریزی می‌شود. روز قدس که همجوار شب قدر است لازم است که در بین مسلمانان احیا شود و مبدأ بیداری و هوشیاری آنان باشد و از غفلتهایی که در طول تاریخ خصوصاً سده‌های اخیر شده است بیرون آیند تا آن روز هوشیاری و بیداری از دهها سال ابرقدرتها و منافقان جهان والاتر باشد و مسلمانان جهان مقدرات خود را خود به دست قدرت خود پی ریزی و پایه گذاری کنند. در شب قدر، مسلمانان با شب زنده داری و مناجات خود از قید بندگی غیرخدای تعالی که شیاطین جن و انسند، رها شده و به عبودیت خداوند در می‌آیند، و در روز قدس که آخرین روزهای شهرالله اعظم است، سزاوار است که مسلمانان جهان از قید اسارت و بردگی شیاطین بزرگ و ابرقدرتها رها شده و به قدرت لایزال الله بپیوندند و دست جنایتکاران تاریخ را از کشورهای مستضعفان قطع و رشته طمع آنان را بگسلانند." ✔️راز تاریخ روز قدس در شب قدری نهفته است که منتهی به آن می شود؛ اگر شب قدر شب استغفار از ذنوبی است که در سال مرتکب شده ایم، روز قدس نیز روز استغفار امت از تمامی غفلت هایی است که در طول تاریخ و خصوصا سده های اخیر مرتکب شده؛ اگر شب قدر شب رهایی از بندگی شیطان و سرفرودآوردن در پیشگاه باری تعالی است، روز قدس نیز روز رهایی از بندگی شیاطین بزرگ و ابرقدرت های عالم و سر فرود آوردن امت اسلامی در پیش روی خدای قهار است؛ اگر شب قدر شب کوتاه کردن دست شیطان از مملکت وجود انسانی است، روز قدس روز کوتاه کردن و بریدن دست جنایتکاران و غاصبانی است که دست بر امت اسلامی و مقدسات آن دراز کرده اند؛ اگر شب قدر شب قیام به صد رکعت نمازی است که ما را از دام شیطان می رهاند، روز قدس روز قیام امت اسلامی برای رها شدن از دامان شیاطین و مستکبرین عالم است؛ و اگر شب قدر شب رقم خوردن مقدرات انسانی است، روز قدس نیز روزی است که در آن امت اسلامی مقدرات خویش را با آزادی قدس شریف از چنگال ظالمان تاریخ رقم خواهد زد؛ http://eitaa.com/joinchat/470286336C5a1bc85809 http://sapp.ir/Kolbe_Andishe_Farhang
💠اصول کاربردی برای عدالت خواهی 🔻با همه‌ی اهمیتی که مقوله‌ی عدالت دارد، ملزوماتی نیز همراه آن است که «سربازان عدالت اجتماعی» می بایست آنها را مد نظر قرار دهند: 🔹استمرار عمل  «بعضی از دوستان دانشجو نسبت به برخی از مسائل مربوط به عدالت و رفع تبعیض و مبارزه‌ی با فساد، در ذهنشان سؤالاتی مطرح می‌شود که خوب حالا چی که دائم گفتیم. بله، گفتید و شد؛ منتها این انتظار که همه‌ی آنچه را که ما خواستیم، در کوتاه‌مدت تحقق پیدا کند، عملی نیست؛ در هیچ شرائطی در کوتاه‌مدت، آرمان‌های بزرگ تحقق پیدا نمی‌کند. آرمان‌های بزرگ احتیاج به استمرار عمل دارد.»(۱۳۸۶/۰۷/۱۷) 🔹توجه به معنویت و عقلانیت همراه عدالت «اگر معنویت با عدالت همراه نباشد، عدالت می‌شود یک شعار توخالی... اگر عقلانیت در عدالت نباشد، گاهی اوقات عدالت به ضد خودش تبدیل می‌شود؛ اگر درست در باب عدالت محاسبه نباشد. خیلی از کارها را گاهی بعضی از این گروه‌‌‌‌‌‌های تند و افراطی توی این کشور به عنوان عدالت کرده‌‌‌‌‌‌اند، که ضد عدالت شده.»(۱۳۸۸/۰۶/۱۶) 🔹پرهیز از حرکت‌های غیرمنصفانه به نام عدالتخواهی «آنچه در کنار همه‌ی الزامات این حرکت، ضروری و حیاتی است آن است که اوّلاً مراقبت شود کسانی با انگیزه‌های دیگر، این شعار حق را ابزار نکنند و ثانیاً به نام عدالت‌طلبی، حرکتی غیرمنصفانه از سر جهل یا غفلت انجام نگیرد.»(۱۳۸۷/۰۵/۲۲) 🔹تحلیل، موضع و مطالبه‌ی تخصصی در خصوص مسائل اصلی کشور «در مسائلی که با سرنوشت کشور ارتباط پیدا می‌کند، حتماً تحلیل و موضع داشته باشید.»(۱۳۸۹/۰۵/۳۱) «نقد مستمر، نظارت مستمر و متعادل بر اوضاع کشور، بر مدیریت‌ها، جزو کارهای بسیار لازم است؛ البته باید با عقلانیت و با مدارا همراه باشد، بدون افراط، بدون پرخاشگری.»(۱۳۹۱/۰۵/۱۶) 🔹خستگی ناپذیری «باید این راه را طی کنید. این راه هم راهی است که در هر کیلومترش تابلوی «توقّف ممنوع» نصب شده است؛ لذا در این راه نباید توقّف کرد. سربازانِ عدالت اجتماعی باید خستگی‌ناپذیر باشند. کسانی که در این را‌ه‌های طولانی و آرمان‌های بزرگ حرکت می‌کنند، باید خستگی حس نکنند.»(۱۳۷۹/۱۲/۲۲) http://eitaa.com/joinchat/470286336C5a1bc85809 http://sapp.ir/Kolbe_Andishe_Farhang
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠مسأله اصلی، است که به جان انقلاب افتاده‌اند و بعضا اشرافیت را توجیه دینی می‌کنند 🎥محمد صادق شهبازی @Kolbe_Andishe_Farhang
4_5942532118138585482.mp3
1.78M
💠 حافظ منشین بی می و معشوق زمانی/که ایام گل و یاسمن و عید است 🎙کلیپ صوتی عید فطر عید سعید مبارک💐 eitaa.com/joinchat/470286336C5a1bc85809
1_13387483.mp3
3.52M
💠ای دوستان که در صف اول نشسته اید! مردم هنوز چشم به راه عدالتند 📢 صوت|مداحی پرمضون و انقلابی میثم مطیعی قبل از نماز عید فطر۱۳۹۷ eitaa.com/joinchat/470286336C5a1bc85809
هدایت شده از بیداری ملت
امروز حضرت آقا برای صف آخری‌ها هم توصیه داشتند تا فقط از دولت توقع نداشته باشیم؛ درون هر یک از ما نیز یک نشین وجود دارد... 👇👇👇 @bidari
💠از شعر امسال تا شعر پارسال شعر امسال مطیعی نسبت به سال گذشته، به جهات مختلف تفاوت داشت. همین تفاوت باعث شد دلنشین تر باشد و با استقبال بیشتری از سوی مردم همراه شود . تفاوت اول مرتبط به دوره تاریخی شعرخوانی است. سال گذشته تازه از حال و هوای انتخابات بیرون آمده بودیم و برخی حرف ها و نقدها در شعر، انتخاباتی برداشت می شد. طبیعتن امسال چنین سوء برداشتی وجود نداشت. دوم اینکه عوارض برجام، خودش را نشان نداده بود و نقدها جناحی و غیرخیرخواهانه تحلیل می شد. سال گذشته در نقدی نوشتم بخشهایی از شعر هوشمندانه نیست. چون مخاطب اصلی که مردم هستند را وارد یک دوقطبی موهوم می کند که اجازه برداشت صحیح از متن را نمیدهد. در یک اصل کلی، آنچه باید هدف نقدها باشد، رشد فهم مردم است‌‌؛ هرچند در انتقاد از مسوولین باشد. تغییر سیاست دولت ها، در تغییر نگاه و مطالبه مردمست و ولاغیر. روشنست این حرف با نقد کسانی که می گفتند نباید شعر انقلابی و انتقادی در تریبون نماز عید فطر خوانده شود متفاوت بود. اما تغییر اصلی شعر تنها منحصر به شرایط تاریخی نیست. شعر به جهات مختلف رشد کرده بود. چند نمونه از ارتقای شعری را مرور میکنم. اول اینکه نقدها منحصر به دولت نبود و به معنای واقعی کلمه همه "صف اول" خطاب بودند. "یک نفر نیست مخاطب، همه هستند آری... " یا "وای اگر توصیه و نامه پذیرد قاضی... " دوم اینکه نقدهاهرچند صریح بود، اما تیز و آزار دهنده نبود و متناسب با فهم جامعه و تجربه مخاطب ارائه شده بود. البته که بین "صراحت" با "تندی" تفاوت است. "چه شده ارز؟ که مات‌اند همه تاجرها نرخ مسکن چه شد؟ آه از دل مستأجرها" سوم اینکه تراز نقدها را منطبق با سخنان و مطالبه رهبری تنظیم کرده بودند. نه جلوتر و نه عقب تر. "دوستان! صدق و صفای دهه شصت چه شد؟..." و اما مهمترین تفوق؛ به این فهم سه امتیاز قبلی گرچه مهمست اما اگر از آنها غفلت شده بود، باز هم با برتری چهارم جبران می شد. چه امتیازی؟ "نکند «نرده» میان تو و مردم باشد..." نقدها از زاویه مردم بود. دوگانه ها، دوگانه مردم - مسوولین بود و نه مردم - مردم. " گر به یک نقد رود صبر و قرارت از دست صف اول منشین، بین جماعت جا هست... " همه مطالبات از زبان مردم بیان شده بود و تقابل ها نیز در مقام رویارویی با مشکلات امروز جامعه طرح می شد. به همین دلیل مورد همراهی مخاطب قرار می گرفت. " گوش کن قصه پرغصه بیکاران را شِکوه کارگران و کامیون‌داران را..." از همه مهمتر شعر حرکت داشت و در مقام" چه باید کرد" وفاق ملی را هدف گرفته بود. همه باهم مقابل دشمن. "هان! مپندار که پیمان‌شکنی آسان است نقض این عهد میندیش که بی‌تاوان است پنجه در پنجه مشو روبهکا! با شیران آن که با آن طرفی، جان جهان است: ایران" سرجمع این تریبون شعری زبان مردم شده بود نه این و آن. دست مریزاد. ✍محسن مهدیان eitaa.com/joinchat/470286336C5a1bc85809 sapp.ir/Kolbe_Andishe_Farhang
💠نامه جنبش عدالتخواه دانشجویی به دادستان تهران؛ آقای دادستان! ویلای مصادره‌ای لواسان را ازسرلشگر فیروزآبادی پس بگیرید eitaa.com/joinchat/470286336C5a1bc85809
💠 شعری که دکتر علی برای امام خمینی(ره) 🔻 انتشار به مناسبت سالروز درگذشت ایشان فریاد روزگار ماست روزگار قحطی هر جنبش هر کوشش آری در روزگار مرگ اصالت‌ها بی‌‌تو دگر چه بگویم چه را بسرایم ای مطلع تمام سرودها بی‌تو فرو نشسته دگر فریاد! تنها شده است هر چه که انسانیست در پایتخت غارت و خون جز وحشت و هراس نمی‌بینم، این درد را با که بگویم که هر ورق، از هر کتاب، ترس را فریاد می‌کنند حتی پلاس کهنه خیابان هم، تجربه کرده است ترس را، در هر کرانه این شهری بی‌تپش سگهای دست آموز؛ در چشم‌های بیدار ترس را نشانده‌اند آنها، هر روز می‌درند، هر روز می‌بویند و پاداش را از دست گرگ نواله می‌گیرند در پایتخت غارت و خون سگ‌های زنجیری آن گرگ پیر را به حراست نشسته‌اند بی‌تو من از «» گذشتم افسرده بود و سرد، نام تو را زمزمه می‌کرد روز و شب فریاد روزگار ماست «روح خدا» بانگ تعهد و رسالت بانگ خدا و قرآن اینک تو ای سلامت پویا بر این زمین تشنه ببار تا زاید این سترون فرسوده، گلهای سرخ را آری تو ای سخاوت بی‌حصر ببار بر جنگل تا باز این درخت خفته شود بیدار، تا باز، آن جوانه کند فریاد eitaa.com/joinchat/470286336C5a1bc85809
4_441751735879336103.pdf
366.3K
💠نظرات و گفتارهای رهبر انقلاب درباره دکتر شریعتی eitaa.com/joinchat/470286336C5a1bc85809
🔰اطلاعات بیشتر در پیام رسان سروش: sapp.ir/Kolbe_Andishe_Farhang
🔰اطلاعات بیشتر در پیام رسان سروش: sapp.ir/Kolbe_Andishe_Farhang
هدایت شده از KHAMENEI.IR
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹نماهنگ| دانشمند عارف 🔻بیانات رهبرانقلاب درباره 🔺️انتشار بمناسبت سالروز شهادت دکتر مصطفی چمران 📥سایر کیفیت‌ها👇 http://farsi.khamenei.ir/video-content?id=33472
💠 درخت‌واره بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار نمایندگان مجلس شورای اسلامی (1397/03/30) http://eitaa.com/joinchat/470286336C5a1bc85809
💠چرا رهبرانقلاب ورود نمی کنند؟ عده ای وقتی مشکلات کشور را می بینند و متوجه می شوند که مسئولین کم کاری می کنند، یک سوال برایشان ایجاد می شود؛ "چرا رهبری شخصا ورود نمی کنند؟!" چرا گوش مسوول مربوطه را نمی گیرند؟ چرا بصورت مستقیم ورود نمی کنند؟ یا مدیر کارآمد انتخاب نمی کنند؟ برخی حتا در یک خیال پردازی فانتزی و احتمالن(!) به مزاح می گویند، شرایط کشور خیلی حساس است و لازمست رهبری انقلاب یک دوره از خیر انتخابات و مردم سالاری گذشته و به کارآمدی فکر کنند و خودشان راسا یک نفر منجی اجرائی را منصوب کنند. این سوال 3 پاسخ دارد که که بخش سوم به این فهم، اهمیت بیشتری دارد. پاسخ اول حقوقی است. نظام حاکمیتی ما بر این منوال قرار گرفته است که رهبرانقلاب در موضوعات جزئی ورود نکنند و نقش رهبری کلان و هدایت های راهبردی کشور را ایفا کنند. منطق این نظام مدیریتی همه مکانی و همه زمانی است؛ عبور کنیم. پاسخ دوم همانست که رهبری بارها فرمودند و آن اینکه دهها برابر آنچه در علن به مسئولین تذکر می دهند در خفا به صورت صریح تر و روشنتر و کرارا مطالبه کرده اند. اما سوال کننده محترم احتراما فراتر از این پاسخ ها انتظار دارد. واقعیت اینست که فهم نادرستی از رهبری امت داریم. رهبری قلب یک جامعه است ولی بدون رگ ها و مویرگ ها این خون به بدن سریان نمی یابد. تحقق اراده رهبری در پیوند و تطبیق یافتن با اراده دیگران است. به عبارت روشنتر تحقق یک امر به همجهت شدن مجموعه اراده هاست نه اراده یک نفر. اساسن فرق نظام دیکتاتوری با مردم سالاری همینجاست. در نظام مردم سالار حتا خیر خواهی برای مردم هم بزور اعمال نمی شود؛ چه انکه مردم را بزور بهشت نمی فرستند. دیکتاتوری ولو خیرخواهانه اش مذموم است. همین مردم باید بخواهند، همین مردم باید تصمیم بگیرند و انتخاب کنند. این مسئولین از میان همین مردم انتخاب شدند. با همین مسئولین کار مردم باید پیش رود. با همین مدیران چرخ کشور باید بچرخد و کار انقلاب پیش رود. به گردش کار مذاکرات توجه کنید. رهبری از ابتدا به نتیجه مذاکرات بدبین بودند. واقع بینانه اش نیز همین بود. اما اجازه دادند مردم و مسئولین تجربه کنند. چرا؟ چون همین مسئولین باید اقتصادمقاومتی را پیش ببرند. همین مردم باید فرهنگ تولید و کار را پذیرا باشند. همین ملت باید از مذاکره با دشمن دل بکند. تحقق استقلال اقتصادی و سیاسی به خواست مردم و مسئولین است و خواست حقیقی، نتیجه رشد علمی و تجربه هاست. ورود رهبری به اجرا یعنی تزریق بی اعتمادی به سیستم اجرائی و این نیز خلاف تمکین و احترام به انتخاب مردمست. فراموش نکنیم که کارآمدی حقیقی وقتی محقق می شود که بدست مردم و مسئولین انجام شود. معنای حقیقی کارآمدی، کارموفقِ برآمده از مردمست نه صرفا کار موفق. اینکه گفته می شود مردمسالاری تنها پای صندوق رای نیست همینجاست؛ مردم سالاری در تاروپود این انقلاب است. رهبری هدایت می کند، راه را روشن می سازد، در خفا و علن مطالبه می کند، نظارت و بازخواست می کند. اما درنهایت این من و شما و مائیم که انتخاب می کنیم. سرنوشت ما بدست خودمان است. در همین منظومه است که جامعه رشد می کند؛ هم انتخاب مردم و هم تصمیم مسئولین. البته طبیعی است که انچه مربوط به حوزه اختیارات مستقیم رهبری است و اصل انقلاب را تحت الشعاع قرار می دهد در کوتاه مدت متوقف به این و آن نیست؛ هرچند در بلند مدت بازهم این مردمند که خرد و کلان حیات جمعی شان را می سازند. ✍محسن مهدیان eitaa.com/joinchat/470286336C5a1bc85809 sapp.ir/Kolbe_Andishe_Farhang
💠چون به گَردَش نمی‌رسی برگرد! 🔹می‌دانیم رئیس‌جمهور محترم پیشنهادی را که در این وجیزه آمده است، خوش ندارند و احیانا ابرو درهم کشیده و زبان به ملامت نگارنده می‌گشایند که این پیشنهاد را چرا پیش کشیده است؟! اما، اگر نیک بنگرند به یقین مصداق این آیه شریفه را در آن خواهند یافت که «عَسی أن تکرَهوا شَیئاً وهو خیرٌ لکم وَعسی أن تُحِبّوا شیئاً وهو شَرٌّ لکم...چه بسا چیزی را خوش نداشته باشید،‌ حال آنکه خیر شما در آن است؛ و یا چیزی را دوست داشته باشید،‌ حال آنکه شر شما در آن است». (سوره بقره/ آیه ۲۱۶) و تصدیق خواهند کرد که خیر و صلاح ایشان، مردم، نظام و انقلاب در این پیشنهاد جای دارد. بخوانید! 🔹آقای دکتر روحانی در سال ۱۳۹۲ و در جریان تبلیغات انتخاباتی خویش، قسم جلاله یاد کرده و خطاب به مردم گفته بود «والله العلی‌العظیم اگر مشکلات این کشور که بسیار و بسیار و بسیار پیچیده است راه‌حل نداشت من کاندیدا نمی‌شدم»! و تاکید کرده بود که «بدانید برادران، خواهران، عزیزان، همه آنهایی که کلید را تکان دادید، واقعا برای این قفل‌ها کلید وجود دارد»! 🔹نگارنده با یک حساب سر‌انگشتی و با مراجعه به اظهارات خود حضرتعالی و نه دیگران نزدیک به ۱۶۰ نمونه از وعده‌هایی را که طی ۵ سال گذشته به ملت داده‌اید و هیچیک از آنها -تاکید می‌شود که هیچیک از آنها- تحقق نیافته است، فهرست کرده‌ام که شرح یکایک آنها به درازا می‌کشد و از این روی در نوشته پیش‌روی تنها شماری از آن وعده‌ها را که همگان به خاطر می‌آورند بر می‌شماریم و بازهم قضاوت را بر عهده خودتان می‌گذاریم! 🔹«دولت تدبیر و امید نخواهد گذاشت این همه جوان بیکار در مقابل خانواده و فرزندان شرمنده باشند» / حالا نیستند؟! 🔹«دولت تدبیر نخواهد گذاشت که ارزش پول ملی ظرف ۶ ماه به یک سوم کاهش یابد»! / آقای روحانی! مگر قیمت دلار را به ۸هزار تومان نزدیک نفرموده‌اید؟ و مگر سخن از افزایش بیشتر آن در میان نیست؟! 🔹درباره مذاکرات هسته‌ای و آنهمه وعده که داده بودید و اکنون نتیجه‌ای کاملا معکوس و فاجعه‌بار داشته است، گفتنی‌ها بیرون از ‌اندازه و شمار است. فتح‌الفتوح! بزرگترین دستاورد تاریخ ایران! تسلیم قدرت‌های بزرگ در مقابل ایران! معجزه قرن! و... / حالا چی؟! تحریم‌ها که برداشته نشد و اضافه نیز شد و حال‌آنکه گفته بودید در اولین روز اجرایی شدن برجام همه تحریم‌ها لغو می‌شوند و... بگذریم!! 🔹فرموده بودید؛«آنچنان رونق اقتصادی ایجاد بشود و مردم درآمد سرشار داشته باشند که اصلا این ٤٥ هزار تومان یارانه را نیاز نداشته باشند»! و گفته بودید؛« باید کار را به جایی برسانیم که به جای اینکه مردم دستشان را به سوی دولت دراز کنند، دولت دستش را به سوی مردم دراز کند» خودتان بفرمائید آیا اینگونه است؟!... 🔹اکنون سؤال از رئیس‌جمهور محترم آن است که کدامیک از آنچه به اختصار در این وجیزه آمده است غیر واقعی و قابل انکار است؟ 🔹نمی‌گوییم « چون به گَردَش نمی‌رسی، برگرد»!! چرا که جنابعالی با رای مردم بر کرسی ریاست جمهوری نشسته‌اید و اگرچه همخوانی وعده‌ها با رای مردم نیز بخشی از حق‌الناس است که اگر رعایت نشود حق رای‌دهندگان یعنی همان حق‌الناس ضایع شده است، ولی به صلاح خود شما، مردم، نظام و انقلاب است که دست به یک خانه‌تکانی اساسی و گسترده در دولت بزنید و ضمن سپردن کارها و مسئولیت‌ها به افراد شایسته و کاردان، در انجام امور نیز از افراد دلسوز و کارآمد و آزمون داده مشورت جدی بگیرید تا لا‌اقل بخشی از خسارت‌های فراوانی که تا‌کنون دولت جنابعالی به ملت تحمیل کرده است جبران شود. 🔹در میان وزرا و مدیران کابینه شما، افراد کاردان و دلسوخته کم نیستند ولی سخن درباره آن عده از اعضای دولت جنابعالی است که به زندگی‌های ‌اشرافی و یا وطن‌فروشی در فتنه آمریکایی- اسراییلی ۸۸ آلوده‌اند. این عده، افراد ناشایسته و همسو با آلودگی خویش را در بدنه دولت شما نفوذ داده‌اند و در نهایت برای جنابعالی نه «یار شاطر» که «بار خاطر»‌ند. 🔹این نکته هم گفتنی است که این روزها مدعیان اصلاحات یعنی همان‌ها که به صراحت دولت شما را «رحم اجاره‌ای»! خود می‌دانستند نیز سخن از تغییرات در کابینه دارند ولی با دقت در نظرات آنان متوجه می‌شوید که در پی اخراج نیروهای کارآمد و جایگزینی آنها با مشتی دیگر از ‌اشراف و شماری از دین به دنیا فروخته‌ها و آلوده به وطن‌فروشی در فتنه ۸۸ هستند یعنی همان‌ها که نتانیاهو از آنان با عنوان بزرگترین سرمایه اسرائیل در ایران یاد می‌کرد. ✍حسین شریعتمداری eitaa.com/joinchat/470286336C5a1bc85809 sapp.ir/Kolbe_Andishe_Farhang
💠 تشریفات حکم حکومتی 🔻رهبر انقلاب در دیدار نمایندگان مجلس شورای اسلامی: (موارد پیشنهادی برای تصویب به‌عنوان قانون، نباید خلاف مصالح کشور باشند.البته در مجلس که عمداً این صورت نمی‌گیرد. 🔹️این معاهدات بین‌المللی که در زبان لاتین، به آن کنوانسیون گفته میشود، در اصل در یک نقطه‌ای پخت‌وپز می‌شود. کشورهای عضو این کنوانسیون‌ها هیچ تأثیری در ایجاد این‌ها ندارند. 🔹️قدرت‌های بزرگ بر اساس منافع و مصالح خود، این معاهدات را آماده می‌کنند، دولت‌های همسو یا مرعوب یا همراه آن‌ها هم این کنوانسیون‌ها را در کشورهایشان تصویب می‌کنند. بعد اگر یک دولت مستقلی مثل جمهوری اسلامی پیدا شود که آن را نپذیرد، سرش می‌ریزند که آقا ۱۵۰ کشور این معاهده را قبول کرده‌اند، شما چطور قبول نمی‌کنید؟ 🔹️بعضی از این معاهدات مواد مفیدی دارند؛ عیبی ندارد. 🔹️راه‌حل مسئله این است که مجلس خودش قانون بگذارد، مثلاً قانون مبارزه با تروریسم یا مبارزه با پول‌شویی. 🔺️هیچ لزومی ندارد ما چیزهایی که نمی‌دانیم به کجا ختم می‌شود و حتی می‌دانیم که مشکلاتی دارد، به‌خاطر آن جهات مثبت قبول کنیم. ۹۷/۳/۳۰) ✅ طبیعی است که از این جملات، نگاه منفی رهبری نظام نسبت به تصویب FATFاستنباط شود. در این صورت با این پرسش مواجه هستیم که آیا دیدگاه رهبری را باید نظر کارشناسی ایشان محسوب کنیم که از حیث «حقوقی» بر نظر کارشناسی دیگر دست اندرکاران در دولت و مجلس و شورای نگهبان تفوق ندارد یا آن را باید همچون حکم حکومتی در نظر بگیریم که لازم الاجرا است؟ ✅ سهمی از نهادینه سازی نظریه ولایت فقیه این است که دیدگاه های فقهی مبتنی بر این نظریه، لباس تشریفات حقوقی و قانونی بر تن کند و از حالت بی شکل و سیال خارج شود. بارها از حکم حکومتی استفاده شد اما همچنان این پرسش جا دارد که «تشریفات صدور حکم حکومتی» کدام است؟ این پرسش از گذشته، از زمانی که اهالی جناح راست سابق، واژگان نظر مولوی و نظر ارشادی را مطرح کردند، قابل پیگیری بود. ✅ رفع ابهام از این موضوع حدود اختیارات و وظایف را مشخص می کند و مشخص می کند که کدام نهاد باید بار پاسخگویی در قبال تصمیمات را بر عهده بگیرد؟ ✅ همچنانکه از تبعات عدم اهتمام به رفع ابهام از تشریفات حکم حکومتی و شکل صدور آن، گریز از پاسخگویی را موجب می شود. در مورد تصمیماتی که نفع به دنبال دارد، مشکلی نیست. مشکل آنجاست که با تصمیمات هزینه زا مواجه هستیم. ✍احسان بابائی eitaa.com/joinchat/470286336C5a1bc85809 sapp.ir/Kolbe_Andishe_Farhang
💠پیش بینی و رهبر انقلاب پیرامون درگیری های امروز در و شهر تهران! "در این تحلیل‌ها یک نقطه‌ی تقریباً مشترکی وجود داشت که آن نقطه، نقطه‌ی درستی است و آن بین و به‌حقّ مردم و و تخریبگرانه‌ی یک گروه است؛ اینها از هم باید تفکیک بشود. اینکه فلان انسانی از یک حقّی محروم بماند و اعتراض بکند یا این اعتراض‌کننده‌ها -صد نفر، پانصد نفر- بیایند یک جایی جمع بشوند و حرف خودشان را بزنند، یک مطلب است؛ و اینکه یک عدّه‌ای از این تجمّع و از این انگیزه سوءاستفاده کنند و بیایند به قرآن دشنام بدهند، به اسلام دشنام بدهند، به پرچم اهانت کنند، مسجد را بسوزانند، تخریب کنند، آتش بزنند، یک حرف دیگر است؛ اینها دو مقوله است؛ اینها را با هم مخلوط نباید کرد. آن تمنّاهای مردمی یا اعتراضهای مردمی یا درخواست‌های مردمی، در این کشور همیشه بوده، الان هم هست....[البتّه] در میان درخواست‌ها، اگر ده درخواست هست، ممکن است دو درخواست نابه‌جا باشد؛ [امّا] آنهایی که به‌جا است، آنهایی که درست است، آنها را باید همه‌ی ماها . من نمیگویم «باید دنبال بکنند»؛ خود بنده هم مسئولم، همه‌ی ما باید دنبال کنیم. [البتّه] من در صحبتهایم خطاب به مسئولین عرایضی خواهم داشت که عرض میکنم. این یک حرف است، امّا اینها ربطی ندارد به اینکه کسانی بیایند پرچم کشور را آتش بزنند یا کسانی بیایند از اجتماع مردم استفاده کنند، علیه اعتقادات مردم حرف بزنند و فریاد بکشند؛ علیه قرآن، علیه اسلام، علیه نظام جمهوری اسلامی!"۱۳۹۶/۱۰/۱۹ "و امّا فشار عملی، که [درباره‌ی] این هم فقط یک جمله به همه‌ی ملّت عزیزمان عرض میکنم در سرتاسر کشور؛ فشار عملی‌شان عبارت است از اینکه در کشور ایجاد کنند؛ این آنها است ... این است که از سوءاستفاده کنند. ممکن است در یک شهری، در یک نقطه‌ای از کشور یک عدّه‌ای مطالبه‌ای داشته باشند، جمع بشوند، دنبال مطالباتند؛ مثلاً کارگرانی هستند، دنبال مطالبات کارگری‌اند؛ یا مردمی در یک شهری، دنبال مطالبات شهری خودشان هستند. دشمن در یک‌چنین مواردی نقشه میکشد، خود را، در واقع اشرار و انسانهای خبیثی را به تعداد معدودی در این اجتماعات وارد میکنند تا اجتماعات آرام مردم را تبدیل کنند به حرکت ضدّ امنیّتی و حرکت آشوبگرانه تا به این وسیله کشور را و ملّت را و نظام جمهوری اسلامی را بدنام کنند." ۱۳۹۷/۰۳/۱۴ eitaa.com/joinchat/470286336C5a1bc85809 sapp.ir/Kolbe_Andishe_Farhang
🔰رویداد آموزشی جهاد کبیر 🔻نشست یکم: رهیافتی به منظومه فکری امام خامنه ای در حوزه فرهنگ 🔹با حضور: حجت الاسلام خاک رنگین نویسنده، پژوهشگر و استاد حوزه و دانشگاه 🔹ثبت نام تا دهم تیرماه۱۳۹۷ با ارسال پیامک نام و نام خانوادگی به شماره09915758291 🔹محل ثبت نام: جبهه فرهنگی مردمی 🔹آدرس: زنجان، خ بعثت، ک شهید پور زنجانی(جنب اداره غله)، پ۷ 🔸تاریخ برگزاری: جمعه۲۲تیرماه۱۳۹۷، از ساعت۸الی۱۸ 🔸مکان برگزاری: متعاقبا از طریق پیامک اطلاع رسانی خواهد شد. 🔸اولویت ثبت نام و ۵۰درصد تخفیف برای مجموعه های فرهنگی مردمی 🔗کانال ارتباطی sapp.ir/Kolbe_Andishe_Farhang eitaa.com/joinchat/470286336C5a1bc85809
💠«هزینه» دادیم اما انقلاب از «انحراف» نجات یافت 🔻تحلیل تاریخیِ کلان رهبر انقلاب از حادثه ۷ تیر و شهادت شهید بهشتی «هفتم تیر حادثه‌ی کوچکی نبود؛ مدیران برجسته‌ی مؤثّرِ حاضر در نظام را - ۷۲ نفر را - یکجا نابود کردن، به حسب ظاهر. که شخصیّتی مثل شهید بهشتی در میان اینها است؛ شهید بهشتی جزو نوادر زمان بود، جزو کسانی بود که نظیر او را انسان در نسلهای پیاپی کمتر پیدا میکند... بعضی از کسانی بودند که مباشر این جنایت بزرگ بودند و سالهای متمادی در بین مردم، در بین جوانها با تبلیغات، خودشان را جور دیگری - طرف‌دار آزادی، طرف‌دار ارزشها - معرّفی کرده بودند، اینها افشا شدند؛ معلوم شد یک مشت تروریست فاقد هرگونه مبنای ذهنی و اعتقادی و انقلابی‌اند... امام بزرگوار جریان اصیل انقلاب را با بهره‌گیری بجا و مناسب از این حادثه [تعیین کرد]، آن مسیر را در مقابل ملّت ایران قرار داد، و راه انقلاب را - که همان اوایل داشت منحرف میشد و میخواستند آن را به شرق و غرب بچسبانند - تعیین کرد، انقلاب را نجات داد؛ این، برکت این حادثه بود. بله، هزینه دادیم، شخصیّت‌های برجسته‌ای را از دست دادیم، شکّی نیست، امّا باید دید تأثیر این چیست. ملّت مسلمان، در طول تاریخ ۱۴۰۰ساله، هنوز مدیون خون شهیدان کربلا است؛ هزینه از دادن حسین‌بن‌علی بالاتر؟ جانی از جان یاران حسین عزیزتر؟ اینها را دادند، این هزینه انجام گرفت امّا اسلام ماند، قرآن ماند، جریان اصیل ایمانی در جامعه باقی ماند؛ همین قضیّه در ماجرای هفتم تیر هست.» ۱۳۹۴/۰۴/۰۶ eitaa.com/joinchat/470286336C5a1bc85809
💠امّت بهشتی امام خمینی(ره): بناى دشمن‌هاى شما بر این است که افرادى که لیاقتشان بیشتر است، بیشتر موردحمله قرار بگیرند 🖌خانه طراحان انقلاب اسلامی eitaa.com/joinchat/470286336C5a1bc85809
💠احساس بی عدالتی بدتر از بی عدالتی است 🔹قوه قضاییه برای برقراری عدالت چالشهای عینی و ذهنی گسترده ای پیش روی خود دارد. کارشناسان بسیاری به چالشها و مسائل فنی و عینی دستگاه قضا برای برقراری عدالت اشاره کرده اند. اما اینجا به اجمال برخی نکات را درباره مهمترین چالش ذهنی پیش روی قوه قضاییه یعنی شیوع «احساس بی عدالتی» در میان مردم به اجمال به بحث می گذارم. 🔹احساس بی عدالتی مساله ای ذهنی است و با مساله عینی اجرای عدالت متفاوت است. چه بسا در پرونده ای حتی عدالت اجرا می شود ولی به دلیل زمینه های ذهنی ذینفعان پرونده احساس می کنند به حق خود دست نیافته اند. این احساس نارضایتی اغلب اوقات خارج از مساله خود پرونده هاست و به تصویر قوه قضاییه به عنوان پناه مردم در دادستانی از زورگویان و غاصبان باز می گردد. از این نظر مهمترین رسالت قوه قضاییه اصلاح تصویر خود در برقراری عدالت است. 🔹این احساس بی عدالتی ممکن است از کژکارکرد های خواسته و ناخواسته قوه قضاییه یا عدم شفافیت در روند دادرسی نشات گرفته باشد. 🔹به عنوان مثال اگر مردم احساس کنند که قوه قضاییه در برخورد سخت گیرانه و بدون مماشات با دانه درشت ها و مسئولان متخلف در نهادهای لشکری و کشوری مصمم نیست و هر چقدر فرد متخلف به راس هرم قدرت نزدیک تر باشد برخورد با او سخت تر می شود اما در مقابل با اقشار و اصناف ضعیف مردم از قبیل کارگران و زنان و دانشجویان و... با حلم و مدارا برخورد نمی شود و برخی از این اقشار بخاطر اعتراض به حقوق عقب افتاده کارگران یا گسترش خصوصی سازی در آموزش یا اسراف در هزینه های تبلیغات انتخاباتی یک امام جمعه محکوم می شوند احساس بی عدالتی در جامعه شایع می شود. 🔹همچنین در حکم دادن باید به زمینه های اجتماعی وقوع جرم توجه کرد. افراد متمولی که با حقوق میلیونی دست به احتکار، اختلاس ، تخلف و رشوه می زنند و حوزه تاثیر آن ها گاه یک جامعه گسترده ملی است با اقشار ضعیفی که بخاطر محرومیت و فقر اقتصادی دست به اعمال خشن یا سرقت می زنند تفاوت عمده ای دارند اما شدت عمل بیشتر پلیس و قوه قضاییه با گروه دوم باعث ایجاد بی اعتمادی به دستگاه قضا می گردد. به عنوان مثال وقتی مدیران بی لیاقت و محتکران سکه و ارز که کل سلامت روانی جامعه را خدشه دار می کند و با ایجاد تلاطم اقتصادی بسیاری از خانواده ها را به خاک سیاه می نشانند توسط مدعی العموم تحت پیگیرد قرار نمی گیرند و یا آنگاه که شناسایی و محکوم می شوند آبروی آنها حفظ می شود ولی در عوض مجرمان خرده پای طبقات پایین در جامعه گردانده می شوند احساس بی عدالتی در میان افکار عمومی شیوع می یابد. 🔹بسیاری از افراد و اصناف و نهادهای اجتماعی فراتر از نفع شخصی دغدغه عدالت دارند که می توانند چشم مدعی العموم برای برخورد با فساد و تباهی باشند اما عدم تعامل مثبت قوه قضاییه با این افراد، گروه ها و نهادهای اجتماعی و عدم اعتنا به گزارش هایی که این افراد و گروه ها به قوه قضاییه ارائه می دهند یا اینکه همچون و همعرض دیگر شکواییه ها با آن برخورد کردن، تصویر نامناسبی از قوه قضاییه در میان افکار عمومی بر می سازد و به احساس بی عدالتی دامن میزند! 🔹احساس بی عدالتی همچنین ممکن است ناشی از عدم شفافیت قضایی باشد. یکی از زمینه های بروز این احساس بی عدالتی عدم شفافیت در نظام قضایی است. در واقع پایبندي به اصل عدالت علنی مستلزم آن است که فرایند دادرسی از شفافیت لازم برخوردار باشد، بدین معنی که عدالت مادامی که رؤیت نشود، محقق نشده است. این شفافیت را می توان در سه وهله مهم دانست: در پیش از برگزاری دادگاه، برگزاری دادگاه و بعد از اعلام حکم. 🔹علنی سازی دادگاه و نیز آرای قضات یکی از مهمترین تمهیدات برای نظارت بر قاضی و نیز ایجاد احساس عدالت است. اگر فرایند دادرسی و نحوه استدلال قاضی به صورت واضح و آشکار در پیش روی افکار عمومی قرار داشته باشد "محکوم" نیز امکان فرار تبلیغاتی از حکم صادره را نخواهد داشت. امروزه در اکثر کشورها با ایجاد یک «سامانه اینترنتی» تمام پرونده‌هایی قضایی که مورد رسیدگی قرار گرفته‌اند - به صورت آزاد و رایگان - در دسترس افکار عمومی گذاشته ‌می‌شود تا شرح حال پرونده و شیوه «استنتاج قاضی» در معرض بررسی و قضاوت عموم قرار گیرد. 🔹یکی دیگر از چالشهای قوه قضاییه عدم پاسخگویی سریع و به موقع به افکار عمومی است. اگرچه خوشبختانه در دوره جدید قوه قضاییه صاحب سخنگو شد اماعدم پاسخگویی به موقع به شبهه ها در پرونده های در حال پیگیری در قوه قضاییه با عث ایجاد شکاف رسانه ای و موج سواری اپوزسیون داخلی و خارجی بر این شکاف اطلاع رسانی می شود. در واقع به نظر می رسد قوه قضاییه نسبت به اقناع افکار عمومی نسبت به احکام خود بسیار بی مبالات و بی توجه است و این مساله علاوه بر تبعات سیاسی به احساس بی عدالتی دامن می زند ✍میثم مهدیار eitaa.com/joinchat/470286336C5a1bc85809
💠حضور مسجد در زندگی کار فرهنگی، ابزارش فرهنگی اسـت و نه اهدافش؛ بلکه اهدافش می تواند و می باید عینی و اجتماعی و اقتصادی باشد؛ یعنی نمیشود گفت کار فرهنگی خودش هدف اســت، بلکه باید در خدمت جامعه باشـد که حتی اقتصاد جامعه هم اصلاح بشود. استاد صفایی حائری تعبیری دارند که داده ها از طریق ذهن وارد نهاد انسان می شود، از طریق مغز پردازش می شود ولی پذیرش آن از طریق اتفاق می افتد. دلالت عملی این مدل سیستمی که برای تاثیرگذاری ایشان ترسیم می کنند این است که اگر می خواهیم حرف ما بر روی جامعه مخاطب داشته باشد، پیش نیاز این امر ارتباط قلبی و عاطفی است. مهمترین راهکار این ارتباط قلبی کار است. اگر جامعه مخاطب شما تاثیر شما و دغدغه شما نسبت به مسائل عینی زندگیش (مثل اشتغال و اقتصاد و ازدواج و ...) برایش ملموس نباشد، ارتباط قلبی برقرار نخواهد کرد. که فقط به برای خواندن نماز می رود و بعد و قبلش دنبال کار خودش است، اش هم تاثیر اندکی بر روی مخاطب دارد یا چون تنها با فکر او ارتباط برقرار می کند این تاثیرگذاری نیست. اغلب مخاطبین به استدلالات کلامی افراد و میزان منطقی بودن یا غیر منطقی بودن آن خیلی کاری ندارند و بیشتر به دل نشستن کلام و متکلم پذیرش و میزان تاثیر گذاری آن را برایشان مشخص می کند. مساجد دهه اول انقلاب را اگر از دل محله حذف می کردی علاوه بر حیات دینی در حیات اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی محله تغییرات جدی ایجاد می شد، چون در همه این ابعاد مسجد دارای کارکرد بود. یعنی مردم مسجد را جزیی از زندگی خود فرض می کردند و در این فضا تاثیرگذاری نیز اتفاق می افتاد. ولی از وقتی که مسجد یک نقش حداقلی پیدا کرد و فقط به عبادات و مناسک بسنده شد و از وجوه دیگر اجتماعی و سیاسی فاصله پیدا کرد، حضور مردم هم کمرنگ شد. از اینرو باید در مسجد به نیازهای متنوع مخاطب توجه شود. گرچه اقامه نماز محور فعالیتهای مسجد است اما مسجد نمی تواند نسبت به وضعیت فرهنگی و اجتماعی و سیاسی محله و جامعه پیرامونش بی تفاوت باشد. مثلا می شود در مسجد به نیازهای علمی دانش آموزان، نیازهای اقتصادی طبقه محروم رسیدگی شود یا برای کاریابی جوانان محله، شکل گیری صندوق وام قرض الحسنه، برگزاری کلاس های معرفتی و نقش آفرینی سیاسی و فرهنگی اقداماتی صورت گیرد. مثلا اگر مردم می دانستند که حداقل صدای اعتراض شان در مسجد شنیده شود و محلی مدافع حقوق آن هاست، آنگاه همان طور که مسجد سنگر ایجاد انقلاب بود، سنگر حفط انقلاب و دستاوردهای آن هم می شد و در نتیجه؛ قبل از آنکه کار به کف خیابان بکشد، در مساجد و پایگاه های بسیج سازماندهی می شد. 📎پی نوشت: معبد در همه‌ی ادیان هست -که می‌نشینند در آنجا و عبادت میکنند- لکن مسجد با معابد مسیحی و یهودی و بودایی و بعضی جاهای دیگر که ما دیده‌ایم یا شنیده‌ایم متفاوت است. در مسجد، پیغمبر اکرم نمیرفت فقط نماز بخواند و بیرون بیاید؛ کاری که برای اجتماع پیش می‌آمد و مهم بود، صدا میزدند: اَلصلوٰةُ جامِعَة؛ بروید به سمت محل صلات؛ برای چه؟ برای اینکه راجع به مسئله‌ی جنگ مشورت کنیم یا خبر بدهیم یا همکاری کنیم یا بسیج کنیم امکانات را و بقیّه‌ی چیزها؛ و شما در تاریخ اسلام مشاهده میکنید که مساجد، مرکزی برای تعلیم بود؛ می‌شنویم و در روایات میخوانیم که در مسجدالحرام یا مسجدالنّبی حلقه‌ی درس زید و عمرو و بکر از نحله‌های مختلف فکری و مذهبی وجود داشت؛ معنای این خیلی متفاوت است با کلیسیا یا با کنیسه‌ی یهودی که فقط میروند آنجا، یک عبادتی میکنند و بیرون می‌آیند. مسجد پایگاه است و این پایگاه بر محور ذکر و نماز است. (رهبر انقلاب - ۳۱ مرداد ۹۵) eitaa.com/joinchat/470286336C5a1bc85809 sapp.ir/Kolbe_Andishe_Farhang