📚منتشر شد:
کتاب طبیعیگرایی و چالشهای آن،
بهکوشش سهتن از اساتید گروه مطالعات علم مؤسسۀ حکمت و فلسفۀ ایران، دکتر علی حسینخانی، دکتر حسین شیخرضایی و دکتر حسن امیریآرا و با همکاری دکتر گری کمپ، استاد دانشگاه گلاسکو، توسط انتشارات راتلج منتشر شده است.
این کتاب شامل مقالاتی از فیلسوفان برجسته پیرامون مسائل فلسفی مربوط به طبیعیگرایی است.
مقالات منتشر شده در این کتاب پیرامون کاربرد، توجیه و نقش طبیعیگرایی در پژوهشهای فلسفی است.
نویسندگان این مجموعه فیلسوفان برجستهای هستند که هریک در حیطۀ طبیعیگرایی و ارتباط آن با طیف گستردهای از موضوعات در زیرشاخههای مختلف فلسفی صاحبنظرند. فصلهای این کتاب به این موضوع میپردازند که چگونه میتوان طبیعیگرایی را بهدرستی در حوزههای مختلف فلسفی مانند معرفتشناسی، مابعدالطبیعه، ذهن، زبان، دین، زمان، علم، ریاضیات، حافظه، علوم شناختی، اخلاق، فرااخلاق و هنجارمندی به کار گرفت.
@sciencestudies_IRIP
🆔https://t.me/hekmatfalsafe
🔴 مدرسه بینالمللی خداباوری شریف، به همت جمعی از اساتید و دانشجویان در دانشگاه صنعتی شریف برگزار میشود. این گروه فعالیت خود را از سال 1400 آغاز کرده است. هدف این مجموعه، ارتقاء سطح دانش مخاطبان در موضوعات خداباوری و الحاد از منظر فلسفی، تکامل داروین، فیزیک، و علوم شناختی، و بحث و تبادل نظر در سطح بینالمللی است. امیدواریم در کنار یکدیگر بتوانیم به این هدف مهم دست یابیم.
📌 این کانال بر موضوعات زیر تمرکز دارد:
خداباوری و الحاد (از منظر فلسفی)
خداباوری و فیزیک
خداباوری و تکامل داروین
خداباوری و علوم شناختی
خداباوری و علوم انسانی_اجتماعی
کانال تلگرام👇👇
https://t.me/theismschool
💢💢 پیشنهاد ویژه برای پژوهشگران فلسفه
#بستهویژه
🔸 ۵۵ ساعت صوت سخنرانیهای سه سال گذشته
🔸 پاورپوینت سخنرانیهای سه سال گذشته
🔸 کتابچه خلاصه فارسی سخنرانیها
🔸 کتابچه منابع معتبر جهت مطالعه پژوهشگران
خرید بسته و اطلاعات بیشتر 👇👇
https://theismschool.com/فروشگاه/
هدایت شده از کانون علمی منطق و فلسفه (شیراز)
آشنایی با اساتید معاصر فلسفه
۲. مهدی محقق
https://fa.wikifeqh.ir/%D8%BA%D9%84%D8%A7%D9%85%D8%B1%D8%B6%D8%A7_%D8%A7%D8%B9%D9%88%D8%A7%D9%86%DB%8C
#فلسفه
#اساتید
4_5879454420248300511.mp3
40.45M
🔺درسگفتار تاریخ فلسفه غرب
👤دکتر محمدمهدی اردبیلی
🔹 ترم اول: ظهور لوگوس یونانی؛ فلسفه پیش سقراطی و سقراط
🎙صوت جلسه پنجم
#اردبیلی
#تاریخ_فلسفه
#صوتی
@nutqiyyat
هدایت شده از مؤسسه حکمت و فلسفه؛ شعبه قم
وضعيت فلسفه اسلامي در جهان امروز استاد معلمي.mp3
91.63M
هدایت شده از 🌿 ••[ وجیزه ]••
1403.08.30 صدوقی سها.mp3
24.09M
💠 امید به احیای حکمت در جهان امروز
👤دکتر صدوقیسها
➖➖➖➖➖
🗳@vajeazeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تاریخ فلسفه غرب- پروتاگوراس، دموکریتوس
@Philosophy_files
هدایت شده از موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران
ماهنامه خبری مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفة ایران - تیر و مرداد 1403.pdf
5.03M
💢شماره جدید ماهنامه خبری مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران منتشر شد.
✍️به گزارش روابط عمومی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، شماره هشتم ماهنامه خبری مؤسسه (تیر و مرداد 1403) منتشر شده و از لینک زیر قابل دانلود است:
📎دانلود فایل pdf
🆔https://eitaa.com/hekmatfalsafe
هدایت شده از موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران
ماهنامه خبری مؤسسة پژوهشی حکمت و فلسفه یران - شهریور و مهر 1403.pdf
6.06M
[ عکس ]
💢شماره جدید ماهنامه خبری مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران منتشر شد.
✍️به گزارش روابط عمومی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، شماره نهم ماهنامه خبری مؤسسه (شهریور و مهر 1403) منتشر شده و از لینک زیر قابل دانلود است:
📎دانلود فایل pdf
🆔https://eitaa.com/hekmatfalsafe
◾️جان مک گینس:
🔻بر این عقیده هستم که ابنسینا این ایدهی کواین را تأیید میکرد که «معرفتشناسی» یا چیزی شبیه به آن، بخشی از علم روانشناسی است و در نتیجه بخشی از علم طبیعی (طبیعیات) است.
🔹معرفتشناسی یک «پدیدهی طبیعی» را بررسی میکند که عبارت است از یک فاعل شناسای انسانی جسمانی.
Avicenna’s Naturalized Epistemology and Scientific Method
@safsat
🔸دیمیتری گوتاس:
▪️فـتحصّل ممّا ذکرنا که اگر فلسفهی جان لاک تجربهگرایانه است پس فلسفهی ابنسینا نیز تجربهگراست
و نیز اینکه لاک برای اولین بار نیست که چُنین فلسفهای ارائه میکند بلکه ابنسینا را پیش از وی داریم
@safsat
هدایت شده از مجمع عالی حکمت اسلامی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #ببینید | #فارابی
💠 ستارگان حکمت
🔰ویژه برنامههای روز بزرگداشت ابونصر فارابی
💢فلسفه سیاسی فارابی
⬅️موضوع: ضرورت تحقیق در مکتب فارابی
🔸جلسه پنجم
🎤حجت الاسلام دکتر محسن مهاجرنیا
#مجمع_عالی_حکمت_اسلامی
🆔@hekmateislami
هدایت شده از کانون علمی منطق و فلسفه (شیراز)
آشنایی با اساتید معاصر فلسفه
۳. غلامحسین ابراهیمی دینانی
https://fa.wikifeqh.ir/%D8%BA%D9%84%D8%A7%D9%85%E2%80%8C%D8%AD%D8%B3%DB%8C%D9%86_%D8%A7%D8%A8%D8%B1%D8%A7%D9%87%DB%8C%D9%85%DB%8C_%D8%AF%DB%8C%D9%86%D8%A7%D9%86%DB%8C
#فلسفه
#اساتید
4_5879454420248300512.mp3
83.49M
🔺درسگفتار تاریخ فلسفه غرب
👤دکتر محمدمهدی اردبیلی
🔹 ترم اول: ظهور لوگوس یونانی؛ فلسفه پیش سقراطی و سقراط
🎙صوت جلسه ششم و آخر ترم اول
#اردبیلی
#تاریخ_فلسفه
#صوتی
@nutqiyyat
673d3d70a3e6237402760.pdf
613.9K
"المنطق"، تأليف طوني ستريت، فصل من كتاب "تاريخ كيمبردج في تاريخ الفلسفة العربية".
#منطق
هدایت شده از فلسفه و عرفان
ادامه مناقشات بر استاد شهیدی.mp3
12.73M
🌀ادامه مناقشات بر گفتار استادشهیدی در مورد معاد جسمانی
🎙مدرس خارج فلسفه استاد عشاقی
@oshaghierfan
#Eitaa & #Telegram
https://eitaa.com/AGLOESHG
🔻 اجزاء جسم_۱
جسم جوهری محسوس است که دارای دو جزء بالقوه(ماده) وجزء بالفعل(صورت) میباشد.
۱_جزء بالقوه_ ماده
(والمادهُ ما به الشیء بالقوه)
#ماده عبارت است از تواناییهای موجود در اینکه بتواند حالت دیگری را که الان ندارد به خود بگیرد.
به این توانایی واستعداد وقابلیت شیء برای پذیرش تحولات و تغییرات بعدی، ماده میگویند.
۲_جزء بالفعل_صورت
(مابه الشیء بالفعل)
#صورت عبارت است از ذات و حقیقت شیء و هر آنچه که شیء را آن کرده است که هست. به عبارتی صورت، کل ویژگیهای موجود میباشد.
صورت آن چیزی است که منشاء آثار وخواص موجود میباشد و آن را با هر چیز دیگر متفاوت کرده است.
🔖 تلازم ماده وصورت:
ماده قابلیت محض است و از این حیث هیچ فعلیتی ندارد لذا موجودیت و #فعلیت ماده به صورت است. به عبارتی ماده در فعلیت یافتنش نیازمند صورت است.
صورت فعلیت محض است با این حساب برای موجودیتش نیاز به ماده دارد وتا ماده(که موضوع آن است) نباشد صورت نمیتواند موجود شود. زیرا صورت در تعیین خود نیازمند به ماده است.
بر این اساس ماده صورت را متعین میکند و صورت ماده را بالفعل میکند.
لذا ماده علت تشخص صورت و صورت علت فعلیت برای ماده است.
پس هردو برهم توقف دارند منتهی این توقف سبب دور نمیباشد، زیرا جهت توقف آنها متفاوت است.
جهت توقف ماده بر صورت در فعلیت است
و جهت توقف صورت بر ماده در تعین است.
╰๛--- ‑ ‑ - -
#محسن_بهرامی
ᯓ @bahrami_eshragh
کانون علمی منطق و فلسفه (شیراز)
🔻 اجزاء جسم_۱ جسم جوهری محسوس است که دارای دو جزء بالقوه(ماده) وجزء بالفعل(صورت) میباشد. ۱_جزء با
🔻 اجزاء جسم_۲
(ماده وصورت)
🔖 ترکیب #ماده و #صورت اتحادی است و این دو در خارج نه به دو وجود بلکه به وجودی واحد موجودند و ثنویتی در خارج بین آنها برقرار نیست.
معلم اول #ارسطو از دو زاویه به موجودات عالم نگاه میکرد:
۱)نگاه پویا و دینامیک: که عبارت بود از جهان را متحرک ودر تکاپو دیدن.
۲)نگاه ایستا و استاتیک: که عبارت است از جهان را بدون حرکت وتحول دیدن.
🔖 کتاب #متافیزیک حاصل نگاه اول ارسطو و کتاب #مقولات یا #ارغنون حاصل نگاه دوم ارسطو به طبیعت است. همچنین نظریه ماده و صورت حاصل نگاه دینامیکی ارسطو به موجودات است.
به عبارتی ماده امری نسبی میباشد، یعنی هرگاه شیء با چیز دیگر و حالت دیگر سنجیده نشود بر هیچ بخشی از آن اسم ماده گذاشته نمیشود. پس اگر موجود را با چیز دیگری نسنجیم و در تکاپو و حرکت بودنش را لحاظ نکنیم چنین موجودی ماده ندارد. براین اساس ماده در بستر حرکت وتحول موجودات واز حالتی به حالتی دیگر درآمدن آنها دیده میشود.
لذا اگر جهان را استاتیک و بدون حرکت نگاه کنیم همه چیز فعلیت میباشد و اگر دینامیک و با حرکت نگاه کنیم همه جا این دو امر #ماده و #صورت مشاهده میشود.
🔖 براساس آنچه گفته شد:
موجود متحرک، وجودی است که در عین وحدت و اتصال مُصَحِحِ انتزاع ماده و صورت است به این نحو که این وجود در سیلانی ذاتی و حرکتی جوهری دائماً در حال تحصل و فعلیت است. منتها آن فعلیت و تحصل در هر آن خود را به گونهای غیر از آنِ قبل و بعد نمایان میسازد.
طبق این نگاه در خارج یک چیز بیشتر وجود ندارد و عقل قادر است از هر یک از این فعلیتها ماهیت و صورتی انتزاع کند.
آن امر واحد خارجی به اعتبار:
۱_قبول تغییرات مختلف و حرکت به سمت فعلیت جدید : ماده
۲_و به اعتبار قبول فعلیتها و هویت جدید : صورت میباشد.
╰๛--- ‑ ‑ - -
#محسن_بهرامی
ᯓ @bahrami_eshragh
کانون علمی منطق و فلسفه (شیراز)
🔻 اجزاء جسم_۲ (ماده وصورت) 🔖 ترکیب #ماده و #صورت اتحادی است و این دو در خارج نه به دو وجود بلکه به
🔻اجزاء جسم_۳
(ماده وصورت)
براساس آنچه گفتیم #ماده به خودی خود، هیچ فعلیتی ندارد و همۀ فعلیتش به این است که پذیرای صورتهای متفاوت باشد.
براین اساس ماده به دو معنا اطلاق میشود:
الف) #ماده_اولیه :( #هیولی _ #ماده_اولی )
ب) #ماده_ثانیه :
۱_ ماده اولیه_هیولای اولی:
الف) #هیولی یا #ماده_نخستین قوه واستعدادی است که هیچ شانیتی جز پذیرفتن و قبول کردن صورت ندارد.
هیولی نسبت به هرچیزی که با آن روبه رو گردد، قابل و استعداد خواهد بود و جایگاهی جزاین ندارد. حتی هیولی نسبت به چیزی عکس العمل و واکنشی نشان نمیدهد. هیولی یا ماده نخستین صورتهای گوناگونی را میپذیرد ولی واکنش نشان نمیده.
این نکته حائز اهمیت است که هیولی یا ماده نخستین، استعداد و قابلیتی میباشد که به نحو مستقیم و بی واسطه فقط پذیرای صورت جسمیه است. لذا هیولی، جوهری است که همه قوهها و استعدادهای #جسم ناشی از آن است اما خودش فی نفسه هیچ فعلیتی ندارد.
ب) پذیرفتن وقابلیت محض دارای معنا میباشد. اگر دارای معنا نبود فاعلیت نیز معنا پیدا نمیکرد. زیرا فاعل بودن یعنی درغیرخود اثر گذاشتن و تاثیر گذاشتن فاعل در غیرخود، مستلزم آن است که آن شیء از قابلیتِ اثر پذیری برخوردار باشد.
زمان بدون آنچه زمانمند خوانده میشود، چیزی جز امر موهوم نیست زیرا آنچه زمانمند است از زمان منفک و جدا نیست، بر همین اساس هیولا که همان قوه و استعداد محض است بدون گونهای از فعلیت وصورت فعلی جز در عالم ذهن بهرهای از وجود ندارد. از طرفی فعلیت صرف بدون هرگونه قوه و قابلیت نیز در عالم خارج موجود نمیباشد. بنابراین در عالم همانگونه که ماده از صورت فعلی منفک و جدا نیست، فعلیت نیز هرگز از ماده و قوه محض منفک و جدا نخواهد بود، به این ترتیب تقسیم موجودات طبیعی به دو قسم #ماده و #صورت یا به دو قسم بالقوه و بالفعل یک تقسیم تحلیلی و عقلی شناخته میشود و از صنف تقسیمهای فکی و خارجی به شمار نمیآید. لذا ماده محض یا هیولا و صورت فعلی دو امر از امور معقول بوده و آنچه معقول است با هیچ یک از حواس ظاهری قابل ادراک نخواهد بود.
#محسن_بهرامی
╰๛---๛---๛--- ‑ ‑ - -
ᯓ @bahrami_eshragh
کانون علمی منطق و فلسفه (شیراز)
🔻اجزاء جسم_۳ (ماده وصورت) براساس آنچه گفتیم #ماده به خودی خود، هیچ فعلیتی ندارد و همۀ فعلیتش به ای
اجزاء جسم_۴
(ماده وصورت)
۲_ ماده ثانیه:
الف) ماده ثانیه مانندِ هیولی وماده اولیه استعداد وقابلیت صرف نیست بلکه:
صورتی است که میتواند ماده (مقدمه وبستر) ایجاد و ظهور چیز دیگر (صورت دیگر) شود.
به عبارتی دیگر وقتی یک شیء (صورت) صفت وحالت ماده، یعنی قابلیت ومقدمه بودن را بپذیرد و بستر ایجاد شیء (صورت) دیگر شود به آن شیء (صورت) ماده ثانیه میگویند.
مثلا: چوب میتواند ماده برای کتابخانه باشد. براین اساس ماده ثانیه، صورتی است که صفت ماده بودن یا قابلیت را پذیرفته به همین دلیل به آن ماده میگویند.یعنی چوب در ابتدا یک صورت وماهیت معین است که قابلیت تبدیل شدن به کتابخانه را دارد، به چوبی که چنین قابلیتی دارد ماده کتابخانه گفته میشود.
ب) بنابراین در جواهر محسوس که مرکب از ماده و صورتند در آنها ماده و صورت نسبی است و درجات مختلف دارد مثلاً انسانیت صورت است و حیوانیت ماده اوست، اما حیوانیت هم نسبت به نبات صورت است و نباتیت که نسبت به حیوان ماده است نسبت به جماد صورت میباشد، و هر جمادی هم صورت است نسبت به جسم که ماده اوست و جسمیت نیز صورت است نسبت به ماده صرف که متعین نیست ولی قابلیت تعین دارد وصورت ندارد و هیولا میباشد.
🔖پس به اعتقاد فلاسفه، جسم از هيولای اولی و صورت جسميه تشکيل میشود، اما تبديل اجسام به يکديگر و تغيير صورتهای نوعيه آنها دراثر وجود هيولای ثانيه در اجسام (که امری نسبی است) اتفاق ميافتد.
#محسن_بهرامی
╰๛---๛---๛---------------------
ᯓ @bahrami_eshragh
هدایت شده از کانال اختصاصی قاسم کاکایی
80.53M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 #نماهنگ| میزگردهای تخصصی بازخوانی حکمت اسلامی؛ ضرورت فلسفه زمانهاندیش
با حضور دکتر قاسم کاکایی
همزمان با روز جهانی حکمت و فلسفه، میزگردهای تخصصی بازخوانی حکمت اسلامی؛ ضرورت فلسفه زمانه اندیش برگزار شد.
📜 مدرسه علمیه عباسقلی خان؛ اولین مدرسه علمیه مختص تعلیم و تعلم علوم و معارف حِکمی در حوزه علمیه خراسان
@Abbasgholikhanpajohesh
✅@ghkakaie
هدایت شده از مجمع عالی حکمت اسلامی
28.39M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 #ببینید | #فارابی
💠 ستارگان حکمت
🔰ویژه برنامههای روز بزرگداشت ابونصر فارابی
💢فلسفه سیاسی فارابی
⬅️موضوع: مبانی فلسفه سیاسی فارابی
🔸جلسه ششم
🎤حجت الاسلام دکتر محسن مهاجرنیا
#مجمع_عالی_حکمت_اسلامی
🆔@hekmateislami