eitaa logo
مهدی عبداللهی
654 دنبال‌کننده
510 عکس
243 ویدیو
34 فایل
🌐 بسم الله الرحمن الرحیم 🌹 اندیشه‌ورزی در قلمرو علوم عقلی اسلامی و علوم انسانی مهدی عبداللهی دانشیار مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران و مدیر گروه فلسفه علوم انسانی دانش آموخته سطح 4 حوزه علمیه قم دکتری فلسفه اسلامی ارتباط با مدیر کانال: @mabd57
مشاهده در ایتا
دانلود
عمری است دخیلم به ضریحی که نداری السلام علیک یا فاطمة الزهراء ✍️ مهدی عبدالهی 🆔 @MAbdullahi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💻 👈 پاسخ طوفانی به منکران حضرت زهرا (س) 💥چگونه توقع دارید حضرت فاطمه (س) را با عایشه برابر بدانم؟! 🔰توضیح دکتر عدنان ابراهیم اندیشمند مسلمان اهل سنت شافعی و اشعری متولد شهر غزه فلسطین است. وی اکنون در شهر وین اتریش در مسجدی به نام مسجد شوری به امور تبلیغی اشتغال دارد. عدنان ابراهیم به عنوان یکی از چهره های سرشناس منتقد جریانهای سلفی و وهابی شناخته می شود. انتقادات او وهابیان را آشفته و نگران ساخته است. در این کلیپ، روی سخن او با عثمان الخمیس یکی از مفتیان بی‌پروا و عنصر وهابی در فضای تبلیغی و ماهواره‌ای است. السلام علیک یا فاطمة الزهراء ✍️ مهدی عبدالهی 🆔 @MAbdullahi
🔴 پاسخ قاضی جهانبخش خطاب به عضو هیات علمی دانشگاه تهران 🔸آقای دکتر محسن برهانی، سلام علیکم. قطعا این روزها مسئولین قضایی کارهای مهم تری داشته و فرصت نکرده تا به شما پاسخی دهند فلذا اینجانب به عنوان سرباز دستگاه قضایی و جبهه مقاومت، پاسخ مختصری از سر دلسوزی خدمت شما عرض می نمایم. در دانشگاهی که شما مدرس آن هستید (دانشگاه تهران)، ما و خیلی قضات دیگر درس خوانده و فارغ التحصیل شده ایم. بد نیست که در این فصل صید فالوور کمی هم به جای توییت زدن، مطالب دیگران را بخوانید. حتما در این چند ساعت اخیر، خود نیز متوجه شده اید که صحبت هایتان پیرامون اعدام یک محکوم به «محاربه» مورد تأیید هیچ حقوقدانی و احتمالا وجدان خودتان نیز قرار نگرفته است! 🔸در توییتی عجیب گفته اید که: «در اعتراضات اخیر کسانی که دست به سلاح بردند، هدفشان ترساندن ماموران امنیتی و نظامی بود و اتفاقا به دنبال ایجاد قوت قلب و تشجیع مردم بوده اند. بنابراین جرم محاربه محقق نشده است و چنین احکامی محل اشکال است. اعدام هایی غیر شرعی و به قصد ارعاب عمومی!» ایجاد قوت قلب میان مردم؟ «أَعُوذُ بِاللَّهِ أَنْ أَكُونَ مِنَ الْجَاهِلِينَ» (آیه ۶۷ سوره بقره) صدها نیروی نظامی حاضر در خیابان ها مردم نیستند؟ جمعیت حدود ۸۴ میلیون نفری کشور را چه می گویید؟ اگر فالوورهایتان ریزش نمی کند بد نیست آنها را نیز بخشی از ملت بدانید! این اشرار دقیقا به چند نفر از اقیانوس ملت قوت قلب داده اند؟ دختر و همسر شما با دیدن تصاویر قدرت نمایی داعشیان مسلح و قاتلین شهیدان روح الله عجمیان و آرمان علی وردی قوت قلب گرفته یا ترسیده اند؟ در این مدت از آنها درخواست ماندن در منزل کرده اید یا حضور در خیابان های پر از قوت قلب دهندگان مسلح که در برخی شهرهای مرزی لباس زیر زنان را به آتش کشیده اند؟ 🔸شما طلبه اید؟ طلبه باید طالب حقیقت باشد‌. اگر طالب حقیقت هستید مطالعه تطبیقی کنید تا متوجه شوید که اظهارنظرهای سهل اندیشانه اساتید دانشگاه های خارجی در مجامع عمومی برای آنها چه تبعاتی دارد! حتی زندانیان فاقد سواد حقوقی نیز در این چند سال معنای «محاربه» را بواسطه رسانه ای شدن برخی جنایات اوباش متوجه شده اند! متاسفانه آنقدر سهل اندیشانه اظهارنظر نموده اید که تا این لحظه منتظر اعلام خبری مبنی بر هک شدن تلفن همراهتان از سوی دشمنان نظام و درج این توئیت از سوی آنان بوده ایم! 🔸الحمدلله که هم حوزوی هستید و هم دانشگاهی، از منظر فقهی بزه محاربه اینگونه تعریف شده است که: «و هي تجريد السلاح برة او بحرة، ليلا أو نهارة، لاخافة الناس في مصر وغيره من ذكر او انثى، قوي او ضعيف.» (محاربه عبارت است از بیرون کشیدن سلاح به منظور ترساندن مردم اعم از اینکه در خشکی باشد یا در آب، شب باشد یا روز، در شهر باشد یا غیر آن، مرد باشد یا زن، قوی باشد یا ضعیف)‌. از منظر قانون نیز در ماده ۲۷۹ قانون مجازات اسلامی محاربه عبارت است از: «کشیدن سلاح به قصد جان، مال یا ناموس مردم یا ارعاب آنها به نحوی که موجب ناامنی در محیط گردد.» عمل محکوم مورد ادعای شما جز به قصد ناامنی در محیط دلیل دیگری داشته که خودش از آن بی خبر بوده؟ ایشان نه تنها قصد ابتدایی مبنی بر ترساندن مردم (جمعیت پایتخت) را داشته و با آنها هیچ خصومتی شخصی نداشته، بلکه همانگونه که قانونگذار در ماده ۱۴۴ قانون مجازات اسلامی در خصوص جرایم مقید به وقوع نتیجه از جمله محاربه بیان نموده، «علم به وقوع نتیجه» (ایجاد نا امنی در محیط) که در حکم قصد مستقیم و بدل از آن بوده است را، آن هم با وصف بستن خیابان با سلاح، توام با مجروح کردن مامور قانون متعاقب فراخوان ده ها گروه تروریستی داشته است! 🔸با این تحلیل متاسفانه حقوقی شما، تروریست حرم مطهر شاهچراغ (ع) هم قصد ایجاد همبستگی ملی داشته است. تعجب نکنید! قصد ایجاد همدلی برای بخشی از مردم دولت اسلامی عراق و شامشان را می گویم، آخر از منظر آنها خاک ایران هم بخشی از سرزمین دولتشان است که ما فعلا ما غاصب آن هستیم! سال ۱۳۹۳ فیلمش را ندیدید که در موصل عراق وعده حضور با تانک در میدان آزادی را دادند؟ بد نیست که بدانید دکتر ابوبکر البغدادی نیز در رشته حقوق تحصیل کرد اما اظهاراتش موجب شهادت صدها هزار جوان و از قضا شهادت یکی از دانشجویان مقطع ارشد حقوق دانشگاه تهران خودتان به نام بابک نوری هریس از گیلان در سوریه شد که بورسیه آلمان نیز شده بود! 🔸این روزهای پر درد برای مادران داغ دیده و پر رونق مجازی برای شما، تمام شدنی است اما شان یک طلبه حوزه و دانشگاه تراز انقلاب اسلامی را رعایت کنید. فتوای قضایی ندهید که قانونا صلاحیتش را ندارید. هشدار می دهیم که در مرگ هم وطنان «سبب اقوی از مباشر» نشوید! حرفی نزنید که در کوچک ترین گستره ممکن هم نتوانید از آن دفاع کنید! «وَ الْقَلَمِ وَ ما يَسْطُرُونَ» (قسم به قلم و به آنچه مى‌نويسند!» در پناه خدا باشید. 🆔 @MAbdullahi
مقابله با اجرای حکم الهی درباره محاربان و اغتشاشگران 🔹در خلال 50-60 روز گذشته گروهی چندگونه از مزدور و فریب خورده با اغتشاش و آشوبگری جان، مال و امنیت مردمان وطن را به خطر انداختند، ترسها در دلها نشاندند، اموال عمومی و خصوصی را تخریب کردند، به خدمات عمومی و کسب و کارهای خصوصی آسیب زدند و حتی جان عزیز عده ای از مردمان مؤمن و حافظان امنیت و مدافعان اسلام را ستاندند. اکنون که این جانیان و مفسدان در چنگال قانون گرفتار آمده اند و هنگامه اجرای قاطع قانون مجازات اسلامی درباره آنهاست، نه تنها دشمنان قسم خورده و بلندگوهای تابلودار خارجی فریاد واه مظلوماه سرمیدهند، بلکه برخی روزی نامه ها، سیاست پیشگان و به اصطلاح حقوقدان و اهل فقه نیز علم اعتراض به اعدام این محاربان را بلند کرده اند. تکلیف دسته اول مشخص است؛ چرا که از اساس با احکام نورانی اسلام و نظام مقدس جمهوری اسلامی مخالفند. روی سخن با دسته دوم است که پیش از هر نکته دیگری باید گفت چرا این دسته از سیاست بازان و مدعیان فقه و حقوق سر از همصدایی با دشمنان اسلام و ایران درمی آورند؟ جالب است که این افراد در هنگامه جنایتهای محاربان و مفسدان دغدغه نفی خشونت و دعوت به روامداری نداشتند، بلکه برخی در آن موقعیت نیز این خشونتهای مسلحانه را اعتراض می نامیدند و با استناد به اوضاع نابسامان اقتصادی، برای آن حقانیت و مشروعیت نیز می تراشیدند. این چه سیاست ورزی، اخلاق، فقه و حقوقی است که تنها به کار دفاع از اغتشاشگران ضدانقلاب و فحاشان بی اخلاق و فاسقان ضد مذهب می آید؟ آن هنگام که دشنه تجزیه طلبان، منافقان و داعشیان خون مردم و جوانان این مرز و بوم را به زمین می ریخت، چرا سیاست، اخلاق، فقه و حقوقتان کلمه ای در دفاع از مظلوم و محکومیت خشونت بر زبان جاری نمیکرد؟ چرا باید بپذیریم قصد دفاع از حقوق انسانها را دارید؟!!! 🔺 حکم محارب در مجازات اسلامی آشکار است: 1️⃣ بنا بر روایات فراوان (ر.ک: الکافی، ج7، باب حد المحارب) و آیه شریف قرآن «إِنَّمَا جَزَاءُ الَّذِينَ يُحَارِبُونَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَيَسْعَوْنَ فِي الْأَرْضِ فَسَادًا أَن يُقَتَّلُوا أَوْ يُصَلَّبُوا أَوْ تُقَطَّعَ أَيْدِيهِمْ وَأَرْجُلُهُم مِّنْ خِلَافٍ أَوْ يُنفَوْا مِنَ الْأَرْضِ ذَٰلِكَ لَهُمْ خِزْيٌ فِي الدُّنْيَا وَلَهُمْ فِي الْآخِرَةِ عَذَابٌ عَظِيمٌ» (مائده/۳۳) «جزای کسانی که با خدا و پیامبرش محاربه می کنند و در زمین به فساد می کوشند، آن است که کشته شوند یا بر دار گردند یا دست ها و پاهایشان یکی از چپ و یکی از راست بریده شود یا از سرزمین خود تبعید شوند. اینها رسواییشان در این جهان است و در آخرت نیز به عذابی بزرگ گرفتار آیند.» 2️⃣ تعریف محارب نیز در فقه اسلامی روشن است: 1. محقق حلی: «المحارب كل من جرد السلاح لإخافة الناس في بر أو بحر ليلا كان أو نهارا في مصر و غيره.» (شرائع الإسلام، ج4، ص167) 2. شهید اول: «هو من جرّد السلاح للإخافة في مصر أو غيره، ليلًا أو نهاراً» (الدروس، ج2، ص59) 3. امام خمینی: «المحارب هو كل من جرد سلاحه أو جهزه لإخافة الناس و إرادة الإفساد في الأرض، في برِّ كان أو في بحر، في مصر أو غيره ليلا أو نهارا» (تحریر الوسیلة، ج2، ص492) 💥 نتیجه این دو دسته دلایل که یکی صغرای مسئله و دیگری کبرای آن را تأمین میکند، این است که کسانی که با اسلحه کشی موجب ترس مردمان شده اند، سزایشان مرگ یا... است. نکته آخر آن که، اگر کسی واقعا اشکال فقهی و حقوقی به حکم دادگاهی داشته باشد، مسیر معقول ایراد اشکال و طرح نظر درباره آن برای اهل فن روشن و ممکن است، و پر واضح است که این مسیر از فضای مجازی نمیگذرد. ✍️ مهدی عبدالهی 🆔 @MAbdullahi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
امام خمینی(ره): اعـدام هایی که در اسـلام هست Tاعـدام های رحمـت است, یک حـد از حدود الهـی وقتی که واقع بشـود یک جامعه اصـلاح میشـود... ✅قابل توجه کسانی که خود را یا میدانند و فقط از رأفت اسلامی دم میزنند! ✍️ مهدی عبدالهی 🆔 @MAbdullahi
🔴 انتقاد شدید آیت الله اراکی از عملکرد ابولحسن فیروزآبادی در شورای عالی فضای مجازی ▪️آیت الله اراکی در دیدار با ابوالحسن فیروزآبادی دبیر منصوب حسن روحانی برای شورای عالی فضای مجازی ضمن انتقاد شدید از اهمال کاری این شورا در مدیریت فضای مجازی خطاب به آقای فیروزآبادی گفت: سازماندهی نیروها کار شماست، کار شما مدیریت است نه موعظه و سخنرانی صرف. کار مجموعه شما این است که مدیریت کنید و مشکلات این فضا را کم کنید و بسترسازی کنید نه اینکه فقط موعظه کنید. ▪️عضو خبرگان رهبری ادامه داد: این چه حرفیست که شما می زنید و فقط سخنرانی می کنید؟ بله مسئولیت های اجتماعی به عهده مردم است اما سازماندهی کردن به عهده نهاد دولتی است، ما همه چیز داریم، محتوا داریم، نیرو داریم، این کار شماست که نیروها را سازماندهی کنید. وی افزود: شما بسترها را فراهم کنید، پهنای باند بدهید، امکانات و نیروها را در جهت اصلاح فضای مجازی به خط کنید آنگاه خواهید دید که میلیون ها انسان حاضر خواهند شد. ✍️ مهدی عبدالهی 🆔 @MAbdullahi
🔴 روز علوم انسانی اسلامی ✳️ تعیین روز ارتحال علامه مصباح یزدی رضوان الله تعالی علیه (دوازدهم دی ماه) به عنوان روز علوم انسانیِ اسلامی ✅ پیرو درخواست جمعی از رؤسای دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و مراکز تحقیقی فعال در زمینه علوم‌ انسانی اسلامی و نیز مجمع عالی علوم انسانی اسلامی از دبیر محترم شورای عالی انقلاب فرهنگی و همچنین وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی (رئیس شورای فرهنگ عمومی) مبنی بر تعیین روز ارتحال علامه مصباح یزدی رضوان الله تعالی علیه (دوازدهم دی ماه) به عنوان روز علوم انسانیِ اسلامی، شورای فرهنگ عمومی کشور به عنوان‌ مرجع تصویب اولیه تقویم فرهنگی کشور، در جلسه مورخ ۲۲ آذرماه خود، با این‌ پیشنهاد موافقت و سپس مصوبه مزبور را جهت تایید نهایی برای شورای عالی انقلاب فرهنگی ارسال نمود. 🔷 شایان ذکر است، حکیم بزرگوار مرحوم آیت الله مصباح یزدی(ره)، یکی از نظریه‌پردازان و مشوقان اصلی شکل‌گیری و تکامل علوم انسانی اسلامی طی دهه‌های اخیر محسوب می‌‌شدند و تعیین روز ارتحال آن استاد فرزانه به عنوان روز علوم انسانیِ اسلامی، می‌تواند فرصتی برای ارائه و ارزیابی سالانه دستاوردهای علمی در این عرصه و همچنین برگزاری برنامه‌های متنوع علمی یا ترویجی در باب علوم انسانی به صورت تعاملی تبدیل گردد. ✍️ مهدی عبدالهی 🆔 @MAbdullahi
🔴نقدی بر کوتاه‌نوشت دکتر مصلح با عنوان «علوم انسانی اسلامی» و «آیت‌الله محمدتقی مصباح» 🖊احمدحسین شریفی جناب دکتر علی‌اصغر مصلح استاد دانشگاه علامه طباطبائی در کوتاه‌نوشتی ضمن اعتراض به نامگذاری روز رحلت یزدی (۱۲ دی ماه) به روز «علوم انسانی اسلامی»، نکاتی بیان کرده است که بررسی آنها نیازمند فرصتی فراخ است. در عین حال، ضمن دعوت از ایشان برای حضور در یک مناظره و گفتگوی علمی در این موضوع، در هر مکانی که صلاح می‌دانند، به اختصار چند نکته را متذکر می‌شوم: نکته اول: نوشته‌اند: «‌آیت‌الله مصباح درکی سطحی و مخدوش از فرهنگ و تمدن غرب داشت» پیشفرض این سخن آن است که شرط طرح ایده این است که درکی عمیق و درست از فرهنگ و تمدن غرب داشته باشیم! روشن است که این پیشفرض، بدیهی نیست!‌ بلکه نیاز به اثبات دارد و ایشان هیچ دلیلی برای اثبات آن بیان نکرده‌اند! همچنین هیچ توضیحی نداده‌اند که به چه دلیل و با استناد به چه شواهدی درک آیت‌الله مصباح را از آنچه که فرهنگ و تمدن غرب می‌نامند، سطحی و مخدوش می‌دانند! ای کاش به جای این سخنان نادقیق و ناسنجیدنی، مورد یا مواردی از سخنان ایشان را برای اثبات مدعای خود ذکر می‌کردند! نکته دوم: گفته‌اند نظرات آیت‌الله مصباح «درباره علوم انسانی در حدّ سفارش‌هایی اخلاقی یا نظراتی کلی و انتزاعی بود.» اولاً، خوب است جناب ایشان بدانند که ایده «علوم انسانی اسلامی» بحثی ناظر به «فلسفه علوم انسانی» است و نه «مسأله‌ای از مسائل علوم انسانی»! ثانیاً نمی‌دانم جناب ایشان چه فهمی از «علوم انسانی» دارند و چه میزان از آثار علامه مصباح را مطالعه کرده‌اند که چنین قضاوتی را درباره ایده‌های ایشان در علوم انسانی دارند. آیا اطلاعی از اندیشه‌های ابتکاری ایشان در انسان‌شناسی اسلامی، حقوق اسلامی، اخلاق اسلامی، تعلیم و تربیت اسلامی، مدیریت اسلامی و امثال آن دارند و با این حال همه آنها را «صرفاً سفارش‌هایی اخلاقی یا نظراتی کلی و انتزاعی» می‌دانند؟! فی المثل آیا نظریه تعلیم و تربیت اسلامی علامه مصباح را صرفاً سفارشی اخلاقی می‌دانند؟! نکته سوم: گفته‌اند علامه مصباح درک درستی از نظریه «ادراکات اعتباری علامه طباطبائی» نداشته‌ است! برای اینکه میزان درستی این سخن را بتوانیم بسنجیم کمترین انتظار از جناب دکتر مصلح این است که اولاً‌، «درک درست» از نظریه ادراکات اعتباری علامه طباطبائی را مشخص کنند! ثانیاً «معیار درستی درک خودشان» را بیان کنند؛ ثالثاً، معیار نادرستی درک‌های دیگران را تعیین کنند. رابعاً، درک علامه مصباح از این نظریه را تقریر کنند؛ خامساً، معیار درستی فهم خودشان از نظریه علامه مصباح را بیان کنند و در گام ششم مشخص کنند که درک علامه مصباح از نظریه علامه طباطبائی نادرست بوده است! نکته چهارم: گفته‌اند عنوان «علوم انسانی اسلامی» در حد یک «تمنا و درخواست» است و یا «ترکیبی متناقض»! چنین سخنی نشان می‌دهد که ایشان از ادبیات تولید شده درباره این ایده در چندین دهه اخیر، مطلع نبوده‌ و نیستند. تقاضا می‌کنم دست کم کتاب «رابطه علم و دین» علامه مصباح را، به عنوان یکی از پرشمار کتاب‌هایی که در این موضوع نگاشته شده است، مطالعه کنند و سپس درباره این قضاوت خود به داوری بنشینند! نکته پنجم: گفته‌اند آیت‌الله مصباح «تصور می‌کرد که با قدرت عریان و فرمایشی می‌توان علوم انسانی را دگرگون ساخت و به خدمت گرفت.» این هم نشان می‌دهد که متأسفانه جناب ایشان هیچ (یعنی هیچ) اطلاعی از اندیشه‌ها و اقدامات علامه مصباح درباره علوم انسانی اسلامی ندارند! این نسبت چه تناسبی با اقدامات و اندیشه‌های کسی دارد که نزدیک به پنج دهه از عمر خود را (از سال ۱۳۵۳ تا واپسین روزهای عمرشان) صرف تأسیس نهادهای علمی و آموزش و پژوهش و تربیت دانشجو و پژوهشگر در این موضوع کرده است؟! نکته ششم: نوشته‌اند «اگر ضرورتاً امر دائر بر تعیین روزی با عنوان روز «علوم انسانی اسلامی» باشد، حضرت آیت‌الله جوادی آملی احقّ عالمان معاصر برای چنین عنوانی است». این بنده مفتخر به تلمذ در محضر آیت‌الله جوادی آملی بوده‌ام؛ اما این سخن نشان می‌دهد متاسفانه ایشان اطلاعی از اندیشه‌های آیت‌الله جوادی هم ندارند. ای کاش یک بار، فقط یک بار، مهمترین کتاب ایشان در این موضوع یعنی «منزلت عقل در هندسه معرفت دینی» را مطالعه می‌کردند تا متوجه می‌شدند اساساً ایده و دغدغه اصلی ایشان در «علم دینی»، علوم طبیعی دینی است و نه علوم انسانی دینی! 🔻مجدداً آمادگی خود را برای گفتگو و مناظره‌ای علمی با جناب دکتر مصلح در موضوع ایده علوم انسانی اسلامی و بررسی دیدگاه‌های علامه مصباح یزدی اعلام می‌کنم. تعیین مکان و زمان این گفتگو را بر عهده جناب دکتر مصلح می‌گذارم. @ahmadhoseinsharifi 🆔 @MAbdullahi
🌐 پاسداست «اراده معطوف به حقیقت» 1. تعیین سالروز ارتحال علامه مصباح یزدی رضوان الله تعالی علیه (12دی ماه) به عنوان بار دیگر بهانه‌ای شد که عده‌ای مخالفت خود را با اندیشه‌های استاد مصباح آشکار سازند. بی‌تردید تضارب آرای اندیشمندان مسیری مناسب برای کشف حقیقت است، چنان‌که امیر کلام فرمود: «إضرِبُوا بعضَ الرَّأیِ بعضَه یتولَّد منه الصَّوابُ»، اما جای تأسف است که نه‌تنها سیاست‌پیشه‌گان و روزنامه‌نگاران، بلکه برخی اهالی فرهنگ و دانایی نیز دست‌کم در برخی موضوعات، آهنگ این مسیر خوش‌سرانجام را ندارند. اتهامات بی‌اساس برخی روزنامه‌نگاران و سیاسی‌کاران بر شخصیت استاد مصباح داستان جدیدی نیست، عجب آن است که برخی اساتید فلسفه نیز که باید منادی گفتگو و مروج دانایی باشند، بر جایگاه اتهام‌زنی و طرح مدعیات بی‌دلیل تکیه زده‌اند. 2. نویسنده ای محترم بدون استناد به آثار گفتاری/نوشتاری استاد مصباح ادعا دارد که ایشان «درکی سطحی و مخدوش از فرهنگ و تمدن غرب و به‌خصوص فیلسوفان مدرن و معاصر داشت و نظرات وی درباره علوم انسانی در حدّ سفارش‌هایی اخلاقی یا نظراتی کلی و انتزاعی بود.» حتی مدعی آن است که ایشان «نظریه «ادراکات اعتباری علامّه طباطبائی» را... به‌درستی درنیافته بود.» 3. روی سخن با این استاد عزیز فلسفه است که خود پیش از این، اهل فرهنگ و دانش را به «اراده معطوف به حقیقت» فراخوانده است؟ آیا طرح اتهامات بی‌پایه بر ساحت بزرگان اندیشه اسلامی و علوم انسانی بدون ارائه کوچکترین شاهد از سخنان/نوشته‌های وی برآمده از «اراده معطوف به حقیقت» است؟! آیا نفی ایده متعالی بدون اقامه دلیل حاصل «اراده معطوف به حقیقت» است؟! کاش نویسنده محترم دست‌کم کتاب مبانی علوم انسانی اسلامی از دیدگاه آیت الله مصباح یزدی را مطالعه می‌فرمود، سپس دست به قلم می‌برد. 4. بخش دوم سخنان نویسنده محترم، ناظر به نفی ایده علوم انسانی اسلامی است. در حالی که حامیان این ایده، دیدگاههای مختلفی در خصوص وجه اسلامیت این علوم دارند، از پیش خود، معنایی برای آن دست‌وپا کرده، آن را نقد می‌کنند: «اگر مراد از «علوم انسانی» در عنوان «علوم انسانی اسلامی»، علوم انسانی (Humanities) شکل‌گرفته در دانشگاه‌های مدرن باشد، «علوم انسانی اسلامی» هنوز تحقق و تعینی ندارد و این عنوان را یا باید در حدّ یک «تمنا و درخواست»‌ بدانیم و یا آن را ترکیبی متناقض تلقی کنیم.» کدامین دیدگاه در میان طرفداران ایده علوم انسانی اسلامی، آن را این گونه تفسیر کرده‌ است؟! پاسخ روشن است: هیچیک!!! آیا برای نقد نگرش مشتمل بر طیفی از دیدگاهها، کفایت می‌کند که بی‌اطلاع از آرای موجود، از پیش خود رأیی بتراشیم و با صدای بلند آن را متهم به تناقض‌آلودی کنیم؟! 5. استاد محترم در نهایت توصیه فرموده‌اند «کاش... به بحرانهایی توجه می‌شد که ناشی از آسیب‌هایی است که به علوم انسانی دانشگاهی رسیده است.» این نکته سخنی به‌جا و شایسته است. بی‌تردید اوضاع دانش و پژوهش در مراکز علمی ما با وضعیت مطلوب فاصله دارد، و بی‌شک یکی از عوامل دخیل در این وضعیت نابسامان، مسؤولان و تصمیم‌گیرندگان امورند. به گواهی شرح حال علمی نویسنده، ایشان از سال 1370 که «دبیر کمسیون علوم انسانی شورای پژوهشهای علمی کشور» بوده‌اند، تاکنون در نهادها و شوراهای پژوهشی علوم انسانی، منصب و مسؤولیت داشته‌اند. جای این پرسش وجود دارد که در مناصب یادشده برای تحول در علوم انسانی چه تدابیری اندیشیده‌اند؟ در خاتمه اراده های معطوف به حقیقت را به مطالعه این مقاله در تبیین دیدگاه استاد مصباح ارجاع می‌دهم. ✍️ مهدی عبدالهی 🆔 @MAbdullahi
علوم انسانی اسلامی و علم دینی از دید آیت الله مصباح.pdf
9.52M
📚 علوم انسانی اسلامی و علم دینی از دید آیت الله مصباح یزدی کتاب نقد، شماره 76، پاییز 1394، ص125-181 در این مقاله تلاش شده است تصویری روشن و مستند از نگرش کلان حضرت استاد مصباح قدّس سرّه در خصوص علوم انسانی اسلامی ارائه شود. ✍️ مهدی عبدالهی 🆔 @MAbdullahi
10.32M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
السلام علیک یا فاطمة الزهراء 🔹دیر آمدم، در داشت می سوخت 🔹شعرخوانی شاعر طلبه آقای حسن بیاتانی در محضر مقام معظم رهبری ✍️ مهدی عبدالهی 🆔 @MAbdullahi
قصیده زیبای علامه محمدحسین غروی اصفهانی در مدح حضرت زهراء سلام الله علیها دختر فكر بكر من، غنچه لب چو وا كند از نمكين كلام خود حق نمك ادا كند طوطى طبع شوخ من، چون كه شكرشكن شود كام زمانه را پر از، شكّر جان فزا كند بلبل نطق من ز يك نغمه عاشقانه‏اى گلشن دهر را پر از زمزمه و نوا كند خامه مشك ساى من گر بنگارد اين رقم صفحه روزگار را مملكت ختا كند مطرب اگر بدين نمط ساز طرب كند گهى دائره وجود را جنت دلگشا كند منطق من هماره بندد چو نِطاق نطق او منطقه حروف را منطقة السما کند   شمع فلك بسوزد از آتش غيرت و حسد شاهد معنى من ار جلوه دلربا كند نظم برد بدین نسق از دم عیسوی سَبَق خاصه دمی که از مسیحا نفسی ثنا کند وهم به اوج قُدس ناموس اله كى رسد؟ فهم كه نعت بانوى خلوت كبريا كند؟   ناطقه مرا مگر روح قُدُس كند مدد تا كه ثناى حضرت سيدهٔ نسا كند فيض نخست و خاتمه، نور جمال فاطمه چشم دل ار نظاره در مبدأ و منتهى كند صورت شاهد ازل، معنى حسن لم يَزل‏ وهم چگونه وصف آيينه حق نما كند؟ مطلع نور ايزدى، مبدأ فيض سرمدى‏ جلوه او حكايت از خاتم انبيا كند بسملهٔ صحيفه فضل و كمال و معرفت بلكه گهى تجلى از نقطه تحت «با» كند دائره شهود را نقطه ملتقى بُود بلكه سزد كه دعوى «لو كشف الغطا» كند حامل سر مستسرّ، حافظ غيب مستتر دانش او احاطه بر دانش ماسوى كند عين معارف و حكم، بحر مكارم و كرم گاهِ سخا محيط را، قطره بى بها كند ليله قدر اوليا، نور نهار اصفيا صبح جمال او طلوع از افق علا كند بضعه سيد بشر، ام ائمه غرر كيست جز او كه همسرى با شه لافتى كند؟ وحى و نبوتش نسب، جود و فتوتش حسب قصه‏اى از مروتش سوره «هل اتى» كند دامن كبرياى او دسترس خيال نى پايه قدر او بسى پايه به زير پا كند   لوح قدر به دست او، كلك قضا به شست او تا كه مشيت الهيّه چه اقتضا كند در جبروت، حكمران، در ملكوت، قهرمان‏ در نشئات «كن فكان» حكم به «ما تشاء» كند عصمت او حجاب او، عفت او نقاب او سرّ قدم حديث از آن ستر و از آن حيا كند نفخه قدس بوى او، جذبه انس خوى او منطق او خبر ز «لاينطق عن هوى» كند قبله خلق، روى او، كعبه عشق كوى او چشم اميد سوى او، تا به كه اعتنا كند بهر كنيزيش بود زهره كمينه مشترى چشمه خور شود اگر چشم سوى سُها كند "مفتقرا" متاب رو از در او به هيچ سو زانكه مس وجود را فضه او طلا كند. السلام علیک یا فاطمة الزهراء ✍️ مهدی عبدالهی 🆔 @MAbdullahi