eitaa logo
« مهارت افزایی طلاب ناب»
1.7هزار دنبال‌کننده
16.1هزار عکس
9.9هزار ویدیو
1.8هزار فایل
کانال پشتیبان گروه نخبگان (طلاب ناب)استان اصفهان 📪ارتباط با خادم کانال 👈👈 📩 📨 @Shahideh_kanize_Hazrate_Yas —------------------------------------ کانال معنویت افزایی طلاب ناب👇👇 https://eitaa.com/TollabeNabe_EmameZaman
مشاهده در ایتا
دانلود
ا🔲🔳🔲🔳 ا🔳🔲 ا🔲 ا🔳 ا❁﷽❁ا ◼️صیام (۵)- قسمت چهارم ☑️ ارکان روزه: ظرف زمانی 🔄 بیان شد که ماه مبارک رمضان؛ 🔹 شهر طهور 🔹 شهر نزول حضرت قرآن در لیلة القدر بصورت دفعی می باشد 🔹 که در آن " فِيها يُفْرَقُ كُلُّ أَمْرٍ حَكِيمٍ " محقق می شود. 🔘 حضرت سلطان الرضا (علیه السلام) فرمودند: جُعِلَ الصَّوْمُ فِي شَهْرِ رَمَضَانَ خَاصَّةً دُونَ سَائِرِ الشُّهُورِ، لأَنَّ شَهْرَ رَمَضَانَ هُوَ الشَّهْرُ الَّذِي أَنْزَلَ اللَّهُ تَعَالَى فِيهِ الْقُرْآنَ؛ و فِيهِ لَيْلَةُ الْقَدْرِ الَّتِي هِيَ‏ خَيْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ وَ فِيها يُفْرَقُ كُلُّ أَمْرٍ حَكِيمٍ ... . 📓هداية الأمة إلى أحكام الأئمة عليهم السلام، ج ۴، ص ۲۳۶ ◀️ بسم الله الرحمن الرحیم حم وَ الْكِتابِ الْمُبين‏ إِنَّا أَنْزَلْناهُ في‏ لَيْلَةٍ مُبارَكَةٍ إِنَّا كُنَّا مُنْذِرين‏ فِيها يُفْرَقُ كُلُّ أَمْرٍ حَكِيمٍ (سوره مبارکه دخان، آیات ۱ الی ۳) ⬅️ براساس این کریمه شریفه در لیله ی مبارکه ی قدر ، يُفْرَقُ كُلُّ أَمْرٍ حَكيمٍ است. 🔹 يفْرَقُ أى يعرف و يتميّز و يتجلّى كلّ أمر ذى حكمة. 🔹 در لیلة القدر همه أمر حکیم از یکدیگر متمایز می شود، یعنی کلّ أمر معروف می شود و هر امری از امر دیگر تفریق می شود، این مفارقت و تمایز در لیله ی مبارکه است که محققِ کثرت است. لذا برخی مفسرین، به قرینه "یفرق"، "حکیم" را به بسیط، تعریف کرده اند. 📓 قاموس قرآن، ج۲، ص ۱۶۵ ⏪ از اینجا سببیت لیلة القدر برای کلّ امر بدست می آید، چون اگر لیلة القدر نبود، کل أمر و همان حقیقت حضرت قرآن إلی الابد، هرگز دفعتا نازل نمی گشت. 🔳 🔲 🔳🔲 🔲🔳🔲🔳
ا🔲🔳🔲🔳 ا🔳🔲 ا🔲 ا🔳 🔘 ذیل آیات مبارکات سوره دخان، جهت تشریح معنای حقیقی و اشارت موجود در آن آمده است: أَمَّا حم‏ فَهُوَ مُحَمَّدٌ أَمَّا الْكِتابُ الْمُبِينُ فَهُوَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ عَلِيٌّ أَمَّا اللَّيْلَةُ فَفَاطِمَةُ و أَمَّا قَوْلُهُ‏ فِيها يُفْرَقُ كُلُّ أَمْرٍ حَكِيمٍ،‏ يَقُولُ: يَخْرُجُ مِنْهَا خَيْرٌ كَثِيرٌ. 📓الكافي، ج‏١، ص۴٧٩ ⏪ ذات بسیطِ لیله مبارکه که در آن کلّ امر حکیم، تفصیل و تمییز می یابد، حضرت أمّ أبیها (علیها السلام) می باشد که کوثر الکثرة است؛ وَ مَنْ يُؤْتَ الْحِكْمَةَ فَقَدْ أُوتِيَ خَيْراً كَثِيراً که وجود مبارکش، کلّ خیر کثیر است و خیر کثیر از او خارج می شود. و به سببیتِ وجود مبارک لیلة القدر حضرت کوثر الکثرة است که کلّ أمر حکیم مفترق شده و نازل گشته و برای عباد الرحمن تشریع و تبیین می گردد. پس اگر وجود مبارک آن حضرت نبود، هرگز کلّ أمر که همان حقیقت حضرت قرآن است، نازل نمی شود. ⬅️ آن امر بسیط، در لیله مبارکه به کثرت می رسد و معروف می شود؛ آنچه در كُلَّ شَيْ‏ءٍ أَحْصَيْناهُ في‏ إِمامٍ مُبينٍ، بسیط الحقیقه بوده است، در لیله مبارکه فاطمی کثرت می یابد. در صورت شرایع دین و در عالم شَرَعَ لَكُمْ مِنَ الدِّينِ، أمر صلاة و صیام و زکات و حج و خمس که هر یک صورت امام مبین می باشند، از یکدیگر افتراق و تمییز می یابند. ⏪ به همین سبب صیام که از زمان علّم آدم وضع گردیده، در لیلة مبارکة خطاب به جمیع مکلفین در این ماه مبارک، نازل شد و تشریع گشت، زیرا همانطور که در ابتدای این باب هم بیان شد، صوم، حمل ولایت امام مبین، بمعنی الاتم و الاکمل است. 🔳 🔲 🔳🔲 🔲🔳🔲🔳
ا🔲🔳🔲🔳 ا🔳🔲 ا🔲 ا🔳 ا❁﷽❁ا 📑 بررسی جایگاه و مدلول فقه 🔸 قسمت دوم: 🔹 با توجه به اینکه اجتهاد در باب "معانی الأحکام " مستلزم إدراک معنای فقه و فقاهت است، بنابراین کشف این مهم، به تأمل و تعمق بیشتری نیازمند است. و ما در بررسی سابق بیان کردیم که مدلول لغوی و ظاهری واژه فقه، تعمق و تعقلِ در چیزی است، همچنین به حقیقت معنای فقه نیز اشاراتی شد. این تعمق و تعقل در منابع دین، مکررا مورد تاکید قرار گرفته است؛ و از جمله این تاکیدات در باب فقه، روایات ذیل است. 🔳 الفقه، دعامة الإسلام ◀️ حضرت ختمی مرتبت (صلی الله علیه و آله) می فرمایند: «إنّ لکلّ شىء دعامة و دعامة هذا الدین الفقه». 📓نهج الفصاحة (مجموعه كلمات قصار حضرت رسول صلى الله عليه و آله)، ص۳۳۳ ◀️ «مَا عُبِدَ اللَّهَ (عَزَّ وَ جَلَّ) بِشَيْ‏ءٍ أَفْضَلَ مِنْ فِقْهٍ فِي دِين‏». 📓الخصال، ج‏۱، ص۳۰ 📓الأمالي (للطوسي)، النص، ص۴۷۴ ◀️ حضرت ختمی مرتبت (صلی الله علیه و آله) می فرمایند: «أَفْضَلُ الْعِبَادَةِ الْفِقْه‏». 📓الخصال، ج‏۱، ص ۳۰ ⏪ شأن و جایگاه فقه در شریعت اسلام، ضمن این روایات بخوبی تبیین شده است. همانطور که از ظاهر روایات بر می آید، فقه به عنوان برترین عبادات و ستون دین اسلام معرفی شده است. این مبحث در حکم مقدمه واجبی جهت طرح عنوان "حقیقت معنای فقه و تفقه در دین" بود. بنابراین در مطلب بعدی، وارد بررسی مستقیم دلالات فقه و مشتقات آن در منابع خواهیم شد. 🔳 🔲 🔳🔲 🔲🔳🔲🔳
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🔰 سخن‌نگاشت | دعوت کنندگان به گوشه‌نشینی با قرآن آشنا نیستند 🔺️ حضرت آیت‌الله خامنه‌ای: کسانی که قرآن و اسلام را به مسائل شخصی و عبادی و مانند اینها منحصر میکنند و انسانها را به گوشه‌نشینی [دعوت میکنند] قرآن را نشناخته‌اند... قرآن خودش را از چالشهای سیاسی و اجتماعی به هیچ وجه کنار نمیکشد و از مقابله‌ی با طاغوتها، با مستکبرها، با مُسرِفها، با ستمگران اجتناب نمیکند؛ همیشه در مقابل اینها ایستاده است. ۴۰۰/۱/۲۵ 🌒 🌙 @Khamenei_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از فتاوای رهبر انقلاب
🔸 زمان امساک روزه و وقت نماز صبح ⁉️ در ماه شریف و مبارک رمضان و با توجه به توسعه شهرها وعدم امکان تشخیص دقیق لحظه طلوع فجر، خواهشمند است نظر شریف خود را در مورد زمان امساک برای روزه و اقامه نماز صبح اعلام فرمایید. ✅ مقتضی است که مؤمنین محترم جهت رعایت احتیاط در مورد امساک روزه و وقت نماز صبح، همزمان با شروع اذان صبح از رسانه ها برای روزه امساک نمایند و حدود ده دقیقه بعد از آغاز اذان، شروع به ادای فریضه صبح نمایند. 🆔 @khamenei_ahkam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
؛ با سلام و احترام 💎 تقدیم ویدیو های آموزشی ICDL کوتاه مدت 💠از مبتدی تا پیشرفته 📹Sleep؛ ┄┅┅❅💠💠 💎💠💠❅┅┅┄ 💠مرکز فناوری اطلاعات 💠ناصرات المهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
؛ با سلام و احترام 💎 تقدیم ویدیو های آموزشی ICDL کوتاه مدت 💠از مبتدی تا پیشرفته 📹تِم ┄┅┅❅💠💠 💎💠💠❅┅┅┄ 💠مرکز فناوری اطلاعات 💠ناصرات المهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ا🔳◼️🔳◼️ ا◼️🔳 ا🔳 ا◼️ ﷽؛ 🏴« إِنَّ الَّذينَ قالوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ استَقاموا تَتَنَزَّلُ عَلَيهِمُ المَلائِكَةُ أَلّا تَخافوا وَلا تَحزَنوا وَأَبشِروا بِالجَنَّةِ الَّتي كُنتُم توعَدونَ» سوره مبارکه فصلت آیه ۳۰ با سلام و احترام 💎شادی روح مطهر سردار پر افتخار اسلام، ؛که عمری سراپا مجاهدت، فکری پویا، دلی سرشار از ایمان و یک‌سره در خدمت اسلام و انقلاب،بودند سوره مبارکه فاتحه ، اخلاص و صلوات بر محمد و آل محمد قرائت کنیم. با وارد شدن به آدرس زیر🔰🔰 https://iporse.ir/6102212 🌷🌷🌷🌷🌷 💠 ناصرات المهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف ◼️ 🔳 ◼️🔳 🔳◼️🔳◼️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از مسیر طلبه
🌸 آموزش تکنیکهای مهم مورد نیاز همه طلاب محترم (به ویژه مبلغین و پژوهشگران) 🌷انتقال تجربیات تبلیغی و پژوهشی - آموزش مقدمات تایپ ده انگشتی - آموزش کار با گوگل درایو (تایپ صوتی و تبدیل تصویر به متن) - آموزش مدیریت پرزنت پاورپوینت با گوشی (Zapya) - تکنیک کاربردی فیش برداری از کتاب بدون نوشتن حتی یک کلمه 🌼مدرس: حجت الاسلام نوید نظری 09356526290 https://lws.aparat.com/v/FAmeT •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• @masirtalabe
🕋📜🕋📜🕋 📜 🕋 (۶) ☑️ نزول تدریجی حضرت قرآن ا❁﷽❁ا «وَ قُرْآناً فَرَقْنَاهُ لِتَقْرَأَهُ عَلَي النَّاسِ عَلَي مُكْثٍ وَنَزَّلْنَاهُ تَنزِيلاً»؛ و قرآنی را جزء جزء و به تدریج بر تو فرستادیم که تو نیز بر مردم به تدریج قرائت کنی، و این قرآن کتابی از تنزیلات بزرگ ماست. ﴿سوره مبارکه إسراء، آیه ۱۰۶﴾ ا┅═✧❁ 🕋 ❁✧═┅ا ✍️ صورت دیگری از نزول حضرت قرآن، «تنزیل» یا همان نزول تدریجی است؛ با این توضیح که آن علم کلّ و تام هستی بصورت تدریجی طی بیست و سه سال بعثت حضرت خاتم الأنبیاء و المرسلین (صلی الله علیه و آله و سلم) (۱)، حسب مقتضیات زمانی و مکانی تنزیل یافته است. پس مخاطب إنزال و تنزیل، وجود مبارک راسخون در علم می باشد و ذات علم در قلوب مبارک ایشان نازل شده است، با لحاظ این مهم که إنزال در انحصار ایشان می باشد، اما از آنجا که تنزیل به غرض تبیین و تفهیم تشریع برای عباد الله محقق شده، پس عباد الرحمن نیز می توانند از آن محظوظ و بهره مند گردند. ا┅═✧❁ منابع ❁✧═┅ا (۱) به بیان أدق، نزول تدریجی حضرت قرآن، همزمان با بعثت شریف حضرت خاتم الأنبیاء (صلی الله علیه و آله وسلم) در ۲۷ ام رجبآغاز گشت. گرچه طول رسالت شریف آن حضرت ، ۲۳ سال بوده است، اما پس از نزول آیات ابتدایی سوره علق، در دوران سه ساله فترت، آیه ای نازل نشد و پیامبر اکرم در این زمان مامور به دعوت پنهانی بودند. بنابراین حضرت قرآن در طول ۲۰ سال، (۱۰ سال در مکه مکرمه و ۱۰ سال در مدینه منوره) بر قلب مبارک رسول خاتم (صلی الله علیه و آله وسلم) نزول تدریجی داشته است. التمهید فی علوم القرآن، ج۱، ص ۱۱۶ الی ۱۲۰ 🕋 📜 🕋📜🕋📜🕋
🕋📜🕋📜🕋 📜 🕋 (۶) ☑️ نصوص دال بر تنزیل از جمله کرائمی از حضرت قرآن که بر نزول تدریجی دلالت می کنند؛ عبارتند از: ▪️ سوره مبارکه إسراء، آیه ۱۰۶: «وَ قُرْآناً فَرَقْنَاهُ لِتَقْرَأَهُ عَلَي النَّاسِ عَلَي مُكْثٍ وَنَزَّلْنَاهُ تَنزِيلاً». ▪️ سوره مبارکه فرقان، آیه ۳۲: «كَذَلِكَ لِنُثَبِّتَ بِهِ فُؤَادَكَ وَرَتَّلْنَاهُ تَرْتِيلًا لِتُبَيِّنَ لِلنَّاسِ ما نُزِّلَ إِلَيْهِم‏»؛ خداوند متعال در پاسخ به اعتراض کفار مبنی بر نزول دفعه ای حضرت قرآن، فرمود: ما آن را این چنین تدریجی فرستادیم تا قلبت را به وسيله آن استوار گردانيم، و (بدین سبب) آیات آن را بر تو مرتب به ترتیبی روشن و به آهستگی برخواندیم تا تو آنرا برای مردم تبیین کنی. ▪️ سوره مبارکه یس، آیه ۵: «وَالْقُرْآنِ الْحَكِيمِ ... تَنْزِيلَ الْعَزِيزِ الرَّحِيمِ»؛ و قرآن حکیم ... تنزیل آن عزیز رحیم است. ✍️ «ترتیل و قرائت حضرت قرآن علی الناس علی مُکث»، «تفریق» و «تثبيت» که خود متضمن معنای تدريج است، نیز عباراتی مانند «لِجَوَابِ كَلَامِ النَّاسِ» در نصوص دیگر و مشابه آن در سایر منابع و مستندات، بیان تامی در تعلیلِ تنزیل حضرت قرآن است. به بیان دیگر، ذات علم در إنزال، به جهت رفع نیاز عباد الله نسبت به معرفت تشریع و تفقه و معرفت به آن، و نیز تثبیت و تفهیم آن در قلوب، منزل به منزل، و علی مُکث برای ایشان تبیین و تنزیل گشت. به این ترتیب، ذات بسیط حضرت قرآن، در تنزیل به کثرت رسیده و برای خلق تبیین و تفهیم گردیده است تا ایشان از این طریق به هدایت و آن غایت قصوای خلقت نائل شوند که اگر این امر صورت نمی پذیرفت، خلق و عباد الله هیچ راهی به معرفت حضرت قرآن و بسیط علم نداشتند و از علم القرآن هیچ حظّ و بهره ای نمی بردند. «الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي هَدَانَا لِهَٰذَا وَمَا كُنَّا لِنَهْتَدِيَ لَوْلَا أَنْ هَدَانَا اللَّه» 🕋 📜 🕋📜🕋📜🕋
ا🔲🔳🔲🔳 ا🔳🔲 ا🔲 ا🔳 ا❁﷽❁ا ◼️صیام- قسمت پنجم ☑️ ابتنای تکالیف بر تَیسِیر بسم الله الرحمن الرحیم شَهْرُ رَمَضانَ الَّذي أُنْزِلَ فيهِ الْقُرْآنُ هُدىً لِلنَّاسِ وَ بَيِّناتٍ مِنَ الْهُدى‏ وَ الْفُرْقانِ فَمَنْ شَهِدَ مِنْكُمُ الشَّهْرَ فَلْيَصُمْهُ وَ مَنْ كانَ مَريضاً أَوْ عَلى‏ سَفَرٍ فَعِدَّةٌ مِنْ أَيَّامٍ أُخَرَ يُريدُ اللَّهُ بِكُمُ الْيُسْرَ وَ لا يُريدُ بِكُمُ الْعُسْر ماه رمضان ماهی است که قرآن در آن نازل شده برای هدایت بشر و برای امتیاز حق از باطل، پس هر که دریابد ماه رمضان را باید آن را روزه بدارد، و هر که بیمار یا در سفر باشد، ایام دیگری را روزه بگیرد که خداوند برای شما حکم را آسان خواسته و تکلیف را مشکل نگرفته است. 🔄 بیان شد که صیام در ماه مبارک رمضان واجب شد، چون در لیلة القدرِ این ماه که خیرٌ مِن ألف شهر است و حقیقت آن، أمّ الکتاب حضرت صدیقه کبری (سلام الله علیها) می باشد، حضرت قرآن که " هُدىً لِلنَّاسِ وَ بَيِّناتٍ مِنَ الْهُدى‏ وَ الْفُرْقانِ " می باشد، إنزال یافت و آن امر بسیط الهی، در لیله مبارکه فاطمی کثرت یافت. و صوم که حقیقت آن، حمل ولایت امام مبین، بمعنی الاتم و الاکمل است، خطاب به جمیع مکلفین تشریع گشت. ◀️ گرچه ظرف وجوب صیام، ماه مبارک رمضان می باشد، اما از عموم عام حکم، مریض و مسافر ترخیص داده شده اند. ⬅️ علت ترخیص در حکم، تسهیل و تیسیر شارع مقدس در احکام است. چنانچه حضرت ختمی مرتبت (صلی الله علیه و آله) فرمودند: «بعثت عليكم بالحنيفيّة السّمحة السّهلة البيضاء». 📓 روضة المتقين في شرح من لا يحضره الفقيه (ط - القديمة)، ج‏ ۲، ص ۱۴۷ و در نصّ کریمه به عنوان تعلیل حکم تصریح شده است: يُريدُ اللَّهُ بِكُمُ الْيُسْرَ وَ لا يُريدُ بِكُمُ الْعُسْر و العلّة تعمّم؛ براین اساس، قاعده مذکور که در کریمه به عنوان تعلیلی برای ترخیص حکم استعمال شده، تخصیص به صیام ندارد، بلکه مجرای آن در جمیع تشریع است. بنابراین تشریع از منظر شارع مقدس ابتنا بر یُسر دارد و نه عُسر. 🔳 🔲 🔳🔲 🔲🔳🔲🔳
ا🔲🔳🔲🔳 ا🔳🔲 ا🔲 ا🔳 ◀️ قاعده مذکور (ابتنای تشریع بر یسر) بطنی دارد که در أخبار مفسّره ذیل کریمه، تبیین آن آمده است: 🔘 امام صادق (علیه السلام) فرمودند: «الْيُسْرُ الْوَلَايَةُ وَ الْعُسْرُ الْخِلَافُ وَ مُوَالاةُ أَعْدَاءِ اللَّهِ». 📓 البرهان في تفسير القرآن، ج‏۱، ص ۳۹۴ 🔘 در حدیثی دیگر فرمودند: «فَذَلِكَ الْيُسْرُ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ عَلِيُّ بْنُ أَبِي طَالِبٍ علیه السلام». 📓 مناقب آل أبي طالب عليهم السلام (لابن شهرآشوب)، ج‏۳، ص ۱۰۳ 🔘 و از امام باقر (علیه السلام) مرویست: «الْيُسْرُ عَلِيٌّ علیه السلام، وَ فُلَانٌ وَ فُلَانٌ (الاول و الثانی لعنة الله علیهما) الْعُسْرُ، فَمَنْ كَانَ مِنْ وُلْدِ آدَمَ لَمْ يَدْخُلْ فِي وَلَايَةِ فُلَانٍ وَ فُلَانٍ». 📓 تفسير العياشي، ج‏۱، ص ۸۲ ⏪ پس یسر، ولایت جامع الأحکام أمیرالمومنین علی (علیه السلام) و عسر، ولایت جبت و طاغوت امت، اولی و دومی (لعنة الله علیهما) است. اینکه تشریع مبتنی بر یسر می باشد، یعنی اساس شریعت بر مبنای ولایت یعسوب الدین و أولاده (علیهم السلام) می باشد. قرار گرفتن تحت ولایت امام، محقِّق معنای یسر در أحکام شریعت است. زیرا ظواهر تشریع با غرض ایصال عباد به حقیقة العبودیة جعل شده، لذا در فروعات أحکام به مکلفین رخصت داده شده تا التفات ایشان متوجه مقصد اصلی مولا در مسیر عبودیت باشد. 🔳 🔲 🔳🔲 🔲🔳🔲🔳
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از فتاوای رهبر انقلاب
🔸 مسافرت در ماه رمضان ⁉️ اگر کسی در ماه مبارک رمضان به مسافرت برود، حکم روزه‌اش چگونه است؟ آیا مجاز به افطار روزه می‌باشد؟ ✅ اگر بعد از ظهر مسافرت کند، باید روزه خود را نگه دارد، اما اگر پیش از ظهر مسافرت کند درصورتی که از شب قبل قصد سفر کرده باشد روزه‌اش باطل است؛ ولی اگر در روز قصد سفر کرده است، بنابر احتیاط واجب باید روزه بگیرد و پس از ماه رمضان هم آن را قضا کند. 🆔 @khamenei_ahkam