eitaa logo
« مهارت افزایی طلاب ناب»
1.7هزار دنبال‌کننده
16.2هزار عکس
9.9هزار ویدیو
1.8هزار فایل
کانال پشتیبان گروه نخبگان (طلاب ناب)استان اصفهان 📪ارتباط با خادم کانال 👈👈 📩 📨 @Shahideh_kanize_Hazrate_Yas —------------------------------------ کانال معنویت افزایی طلاب ناب👇👇 https://eitaa.com/TollabeNabe_EmameZaman
مشاهده در ایتا
دانلود
*⃣⚜️*⃣⚜️*⃣⚜️ *⃣⚜️*⃣⚜️ *⃣⚜️ ا❁﷽❁ا ⚜️اسم حضرت قرآن: فرقان ⬅️قسمت دوم 🔹یکی از اسامی حضرت قرآن، «فرقان» است: ✨تبَارَكَ الَّذِي نَزَّلَ الْفُرْقَانَ عَلَى عَبْدِهِ لِيَكُونَ لِلْعَالَمِينَ نَذِيرًا (سوره فرقان، آیه ۱) 🔹در قسمت قبل بیان شد که وجه تسمیه قرآن به «فرقان»،‌ علاوه بر مفترق بودن آیات و سور، شأن «فاروق» بودن حضرت قرآن است؛ به این معنا که مفترقٌ بین الحقّ و الباطل است. 🔹در آیاتی که دو لفظ «قرآن» و «فرقان» در کنار هم ذکر شده ، در پاسخ به این سوال که چه ارتباطی بین «قرآن» و «فرقان» وجود دارد، حضرت جعفر بن محمد الصادق (علیه السلام) فرموده اند که منظور از قرآن،‌کل کتاب است ، اما «فرقان» تنها محکمات القرآن می باشند. 🔹چرا که شأن «فاروق» بودن حضرت قرآن تنها برای مومنین است که می توانند با نور ولایت، متشابهات را به محکمات ارجاع داده و حق را از باطل ،‌تمییز دهند. در نتیجه کل آیات در نزد ایشان محکم المعنا و واجب العمل خواهد شد. *⃣در این قسمت، معنای اسم «فرقان» را ادامه می دهیم. 🔹در برخی از آیات حضرت قرآن،‌ از ایتاء «فرقان» به حضرت موسی بن عمران (علی نبیّنا و آله و علیه السلام) نیز اشاره شده است: ✨و إِذْ آتَيْنا مُوسَى الْكِتابَ وَ الْفُرْقانَ‏ لَعَلَّكُمْ تَهْتَدُونَ (سوره بقره، آیه ۵۲) ◽️سوال این است که منظور از فرقان در این آیات چیست؟ 🔹حضرت ابا الامام المنتظر امام حسن عسگری (علیه السلام) در تفسیر «فرقان» اعطا شده به حضرت موسی بن عمران (علیه السلام) فرمودند: ▫️و اذْكُرُوا إِذْ آتَيْنَا مُوسَى الْكِتَابَ وَ هُوَ التَّوْرَاةُ الَّذِي أَخَذَ عَلَى بَنِي إِسْرَائِيلَ الْإِيمَانَ بِهِ، وَ الِانْقِيَادَ لِمَا يُوجِبُهُ، وَ الْفُرْقَانَ‏ آتَيْنَاهُ أَيْضاً فَرَّقَ بِهِ [مَا] بَيْنَ الْحَقِّ وَ الْبَاطِلِ، وَ فَرَّقَ [مَا] بَيْنَ الْمُحِقِّينَ وَ الْمُبْطِلِينَ. ▫️منظور از کتاب،‌ تورات نازل شده بر حضرت موسی (عليه السلام) ،‌اما منظور از فرقان، چیزی غیر از آن بوده که سبب افتراق بین حق و باطل می شد. *⃣⚜️ *⃣⚜️*⃣⚜️ *⃣⚜️*⃣⚜️*⃣⚜️
*⃣⚜️*⃣⚜️*⃣⚜️ *⃣⚜️*⃣⚜️ *⃣⚜️ امام حسن عسگری (علیه السلام) در ادامه می فرمایند : ▫️يا مُوسَى هَذَا الْكِتَابُ قَدْ أَقَرُّوا بِهِ، وَ قَدْ بَقِيَ الْفُرْقَانُ، فَرَّقَ مَا بَيْنَ الْمُؤْمِنِينَ وَ الْكَافِرِينَ، وَ الْمُحِقِّينَ وَ الْمُبْطِلِينَ، فَجَدِّدْ عَلَيْهِمُ الْعَهْدَ بِهِ، فَإِنِّي قَدْ آلَيْتُ عَلَى نَفْسِي قَسَماً حَقّاً لَا أَتَقَبَّلُ مِنْ أَحَدٍ إِيمَاناً وَ لَا عَمَلًا إِلَّا مَعَ الْإِيمَانِ بِهِ ▫️خداوند عزوجل،‌ ایمان فردی از پیروان حضرت موسی (علیه السلام) را جز با ایمان به «فرقان‌» نمی پذیرفت ،‌ گرچه ایمان به تورات نیز داشته باشد؛ چرا که تورات،‌ شأن فاروق بودن بین مومنین و کافرین را نداشت. ▫️قالَ مُوسَى (علیه السلام) مَا هُوَ يَا رَبِّ ؟ قَالَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ: يَا مُوسَى تَأْخُذُ عَلَى بَنِي إِسْرَائِيلَ: ⚜️أنَّ مُحَمَّداً خَيْرُ الْبَشَرِ وَ سَيِّدُ الْمُرْسَلِينَ. وَ أَنَّ أَخَاهُ وَ وَصِيَّهُ عَلِيّاً خَيْرُ الْوَصِيِّينَ. وَ أَنَّ أَوْلِيَاءَهُ الَّذِينَ يُقِيمُهُمْ سَادَةُ الْخَلْقِ. ⚜️چرا که عبد زمانی به آن «فرقان» مجهز مي شود كه به حقيقت معناي تفريق بين حق و باطل برسد که آن جز ايمان و معرفت به حضرت فاروق الاعظم و اولاد طيبين ایشان (علیهم السلام) نيست. ▫️فذَلِكَ الْفُرْقَانُ الَّذِي أَعْطَاهُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ مُوسَى (علیه السلام) وَ هُوَ فَرَّقَ [مَا] بَيْنَ الْمُحِقِّينَ وَ الْمُبْطِلِينَ. 📔التفسير المنسوب إلى الإمام الحسن العسكري عليه السلام ؛ صص ۲۵۲و ۲۵۳ 🔹همان طور که امیرالمومنین علی (علیه السلام) مکررا فرمودند: ▫️أنَا كَلِمَةُ اللَّهِ الَّتِی يُفَرِّقُ بِهَا الْمُجْتَمِعَ.. أَنَا فَارُوقُ الْأُمَّةِ ▫️أنَا الصِّدِّيقُ الْأَوَّلُ وَ الْفَارُوقُ الْأَعْظَم ◽️عن النبی (صلی الله علیه و‌اله و سلم): ..أَلَا إِنَّ هَذَا الرَّجُلَ الْمُقْبِلَ {علّی علیه السلام} فَإِنَّهُ الصِّدِّيقُ الْأَكْبَرُ وَ الْفَارُوقُ الْأَعْظَم‏ 📔بحار الأنوار (ط - بيروت) ؛ ج‏۳۸ ؛ ص۲۱۶ و ج ۵۳ ،ص ۴۶ 📔مناقب آل أبي طالب عليهم السلام (لابن شهرآشوب) ؛ ج‏۲؛ ص۳۸۵ 🔳بنابراین فاروق اعظم و فاروق به معنا الاکمل آن ،‌ وجود مقدس امیرالمومنین علی (علیه السلام) است که خداوند عزوجل پس از نزول تورات و امر به ایمان آن،‌ جهت تفریق بین مومنین حقیقی و منافقان (اظهار کنندگان لسانی و نه قلبی ایمان به تورات) ،‌امر به ایمان به فاروق اعظم و مطلق داد. ⚜️چرا که هیچ حقیقتی در عالم،‌ شأن فاروقیت بین حق و باطل را ندارد . 🔳بنابراین حضرت قرآن، «فرقان» به معنا الاتم و حضرت مولی الموحدین (عليه السلام) ، «فاورق اعظم» هستند. 🖊بررسی اسم «فاروق» ادامه دارد.. *⃣⚜️ *⃣⚜️*⃣⚜️ *⃣⚜️*⃣⚜️*⃣⚜️
ا🔳📑🔳📑 ا📑🔳 ا🔳 ا📑 ا❁﷽❁ا 📑 علة وجوب الصیام ▪️ امام التقی النقی علی بن موسی الرضا (علیهما السلام) در خصوص علت تشریع روزه فرمودند: «لِكَيْ يَعْرِفُوا أَلَمَ الْجُوعِ وَ الْعَطَشِ، فَلِيَسْتَدِلُّوا عَلَى فَقْرِ الْآخِرَةِ»؛ تا اینکه درد گرسنگى و تشنگى را بشناسد، و از اين راه پى بفقر (کم توشگی) آخرت ببرند. «وَ لِيَكُونَ الصَّائِمُ خَاشِعاً ذَلِيلًا مُسْتَكِيناً مَأْجُوراً مُحْتَسِباً عَارِفاً صَابِراً عَلَى مَا أَصَابَهُ مِنَ الْجُوعِ وَ الْعَطَشِ، فَيَسْتَوْجِبَ الثَّوَابَ مَعَ مَا فِيهِ مِنَ الِانْكِسَارِ عَنِ الشَّهَوَاتِ»؛ براى اينكه روزه دار فروتنى كند و كوچكى نمايد و نيازمندى نشان دهد تا اجر برد و بحساب آورد كار خويش را و بشناسد و پايدارى و مقاومت كند بر گرسنگی و تشنگی، و از اين جهات و جهات دیگرى كه در آنست از قبيل جلوگيرى از طغيان شهوات و كنترل هواها، مستحقّ اجر و ثواب گردد. «وَ لِيَكُونَ ذَلِكَ وَاعِظاً لَهُمْ فِي الْعَاجِلِ وَ رَائِضاً لَهُمْ عَلَى أَدَاءِ مَا كَلَّفَهُمْ وَ دَلِيلًا لَهُمْ فِي الْآجِلِ»؛ و اينكه موجب عبرت باشد ايشان را در اين دنيا و تمرينى باشد براى آماده‏ سازى آنان بانجام تكاليف، و راهنمائى باشد ايشان را به شدّت امر و مشقّت عالم ديگر. «وَ لِيَعْرِفُوا شِدَّةَ مَبْلَغِ ذَلِكَ عَلَى أَهْلِ الْفَقْرِ وَ الْمَسْكَنَةِ فِي الدُّنْيَا فَيُؤَدُّوا إِلَيْهِمْ مَا افْتَرَضَ اللَّهُ لَهُمْ فِي أَمْوَالِهِم‏»؛ و نيز بدانند كه بفقرا از گرسنگى و بينوائى در اين دنيا چه ميگذرد، و آنچه را كه خداوند در اموالشان براى مساكين و تهى دستان واجب نموده ادا نمايند. 📗عيون أخبار الرضا عليه السلام، ج‏۲، ص ۱۱۶ 📑 🔳 📑🔳 🔳📑🔳📑
ا🔳📑🔳📑 ا📑🔳 ا🔳 ا📑 🔳 شرح الحدیث 🖊 صوم در لغت بمعنای امساک از مطلق فعل است و اصطلاح شریعت مقدس اسلام، امساک از افعل خاصی چون اکل و شرب است. صوم در ظرف زمانی خاص که عبارتست از ماه مبارک رمضان واجب شده است. حضرت علی بن موسی الرضا (علیهما السلام) در این حدیث شریف به علل تشریع صیام اشاره فرموده اند که عبارتست از: ➖ کشف آلام اخروی در اثر قلّت مئونه از طریق آلام ظاهری؛ ➖ دلیلیت صیام ظاهری در کشف حقائق تکلیف؛ ➖ تحصیل اوصافی چون خشوع و صبر و انکسار از شهوات در اثر اصابت جوع و عطش بر صائم؛ ➖درک أحوال فقرا و همدردی با ایشان و در نتیجه ادای حقوق آنان. ✔️ چنانچه امام صادق (علیه السلام) در شرح مورد اخیر چنین فرمودند: «إِنَّمَا فَرَضَ اللَّهُ الصِّيَامَ لِيَسْتَوِيَ بِهِ الْغَنِيُّ وَ الْفَقِيرُ وَ ذَلِكَ أَنَّ الْغَنِيَّ لَمْ يَكُنْ لِيَجِدَ مَسَّ الْجُوعِ فَيَرْحَمَ الْفَقِيرَ لِأَنَّ الْغَنِيَّ كُلَّمَا أَرَادَ شَيْئاً قَدَرَ عَلَيْهِ فَأَرَادَ اللَّهُ تَعَالَى أَنْ يُسَوِّيَ بَيْنَ خَلْقِهِ وَ أَنْ يُذِيقَ الْغَنِيَّ مَسَّ الْجُوعِ وَ الْأَلَمِ لِيَرِقَّ عَلَى الضَّعِيفِ وَ يَرْحَمَ الْجَائِعَ». 📗وسائل الشيعة، ج‏۱۰، ص ۷ ✔️ یا در جای دیگر چنین فرمودند: «لِيَجِدَ الْغَنِيُّ مَضَضَ الْجُوعِ فَيَحْنُو عَلَى الْفَقِيرِ». 📗همان 📑 🔳 📑🔳 🔳📑🔳📑
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📣📣📣همه انچه درباره سامانه نجم نیاز داریم... 🍀معرفی سامانه نجم http://farhangi.whc.ir/news/view/93377 🍀معرفی امکانات و ویژگی های سامانه نجم http://farhangi.whc.ir/article/view/29395 🍀راهنمای ثبت نام در سامانه نجم http://farhangi.whc.ir/article/view/29368 🍀راهنمای سامانه نجم http://farhangi.whc.ir/article/view/29365 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 🌹@farhangi_whc🌹 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✏️ثبت نام دانشکده صدا و سیما ❗️در مقطع کارشناسی ارشد 🔹از خواهران و برادران طلبه فارغ التحصیل سطح دو 🔻در سه رشته ❗️تولید سیما ❗️ادبیات نمایشی ❗️علوم ارتباطات اجتماعی ⏱مهلت ثبت نام: 13 اردیبهشت 💻اطلاعات بیشتر: qomirib.ac.ir/portal/newsview/6113 کانال رسمی حوزه‌های علمیه خواهران | 🌸 @kowsarnews
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹رهبر معظم انقلاب : اگه صد مورد ناپسند مانند گرایش سیاسی فلان شخصیت و اشکال در کار فلان قوه را هم دیدید نا امید نشوید ، ان شاء الله همه شما نابودی تمدن منحط آمریکایی و صهیونیزم را خواهید دید🇮🇷🇮🇷🇮🇷 🕌 ┄┅┅❅💠💠 💎💠💠❅┅┅┄ 💠 ناصرات المهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف 💎اللَّهُمَ‏ انّى‏ أَسْئَلُک ‏ أَنْ تَجْعَلَنِی مِمَّنْ تَنْتَصِرُ بِهِ لِدِینِکَ 💠 .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
*⃣⚜*⃣⚜*⃣⚜ *⃣⚜*⃣⚜ *⃣⚜ ا❁﷽❁ا ⚜اسم حضرت قرآن: فرقان ⬅️قسمت سوم 🔸یکی از اسامی حضرت قرآن، «فرقان» است: ✨تبَارَكَ الَّذِي نَزَّلَ الْفُرْقَانَ عَلَى عَبْدِهِ لِيَكُونَ لِلْعَالَمِينَ نَذِيرًا (سوره فرقان، آیه ۱) ◽️در قسمت های قبل بیان شد که وجه تسمیه قرآن به «فرقان»،‌ علاوه بر مفترق بودن آیات و سور، شأن «فاروق» بودن حضرت قرآن است؛ به این معنا که مفترقٌ بین الحقّ و الباطل است. 🔸در مورد ارتباط بین «قرآن» و «فرقان» ، حضرت جعفر بن محمد الصادق (علیه السلام) فرموده اند که منظور از «قرآن» ،‌کل کتاب است ، اما «فرقان» تنها محکمات القرآن می باشند. 🔸چرا که شأن «فاروق» بودن حضرت قرآن تنها برای مومنین است که می توانند با نور ولایت، متشابهات را به محکمات ارجاع داده و حق را از باطل ،‌تمییز دهند. در نتیجه کل آیات در نزد ایشان محکم المعنا و واجب العمل خواهد شد. ◽️بنابراین حضرت قرآن، «فرقان» به معنا الاتم است. 🔸اما عبد زمانی به آن «فرقان» مجهز مي شود كه به حقيقت معناي تفريق بين حق و باطل برسد که آن جز ايمان و معرفت به حضرت فاروق الاعظم و اولاد طيبين ایشان (علیهم السلام) نيست. ◽️همان طور که امیرالمومنین علی (علیه السلام) مکررا فرمودند: ⚜انا الْفَارُوقُ الْأَعْظَم 🔸تنها حقیقتی که در عالم،‌ شأن فاروقیت بین حق و باطل را دارد،حضرت مولی الموحدین (عليه السلام) «فاورق اعظم» هستند. *⃣در این قسمت، بررسی اسم «فرقان» را ادامه می دهیم. ◽️«فرقان»، مفترقٌ بین الحقّ و الباطل می باشد،‌ به عبارت دیگر فرقان سبب جدایی «حق ،حقیقت ، نور و صدق »،‌ از «باطل و سراب ، ظلمت و کذب » می شود. 🔸این فرقان در قالب و هیأت کتابت،‌ حضرت قرآن است ،‌و در معنای مطلق آن حضرت ابوالائمه امیرالمومنین علی (علیه السلام) می باشد. *⃣⚜ *⃣⚜*⃣⚜ *⃣⚜*⃣⚜*⃣⚜
*⃣⚜*⃣⚜*⃣⚜ *⃣⚜*⃣⚜ *⃣⚜ ◾️فرد دیگری ، به دروغ تلبس و تظاهر به «فاروق» کرد و این لقب را به خود نسبت داد. ◽️همان طور که حضرت امام جعفر بن محمد الصادق (علیه السلام) در روایتی فرمودند که پیروان او،‌ پس از تفریق بین حق و باطل،‌ طرف باطل را انتخاب کرده اند . عَنْ خَالِدِ بْنِ يَحْيَى قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ (علیه السلام): ▫️لِمَ سُمِّيَ عُمَرُ الْفَارُوقَ ؟ ▫️قَالَ نَعَمْ أَ لَا تَرَى أَنَّهُ قَدْ فَرَّقَ بَيْنَ الْحَقِّ وَ الْبَاطِلِ وَ أَخَذَ النَّاسُ بِالْبَاطِلِ 📔بحار الأنوار (ط - بيروت) ؛ ج۵۳ ؛ ص۷۵ 🔸بنابراین حضرت قرآن، «فرقان» به معنا الاتم می باشد، اما زمانی عبد به شأن «فرقانِ» حضرت قرآن یعنی تمییز بین حق و باطل مجهز می شود که معرفت به حضرت فاروق الاعظم ،‌علی (علیه السلام) داشته باشد. ◽️تنها در این صورت است که می تواند از «فرقان» بودن حضرت قرآن بهره برده و با نور ولایت، آیات در نزد وی مبرهن گردد. 🔸به همین علت است که حضرت مولانا امیرالکونین (علیه السلام) در خطبه ای از خطب خویش مذکور در «اخ القرآن» فرمودند: ⚜ثُمَّ أَنْزَلَ عَلَيْهِ الْكِتَابَ ..وَ فُرْقَاناً لَا يُخْمَدُ بُرْهَانُهُ 📔نهج البلاغة ، خطبه ۱۹۶ 📔بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج‏۸۹، ص: ۲۱ ▫️برهان از ریشه «بره» به معنی روشن و واضح شدن و ثابت شدن حجت می باشد. 📔قاموس قرآن، ج۱ُ ص۱۹۱ *⃣حضرت قرآن، فرقانی است که برهان آن خاموش نمی گردد ؛ همواره با شأن فاروقیت خویش، باعث تمییز بین حق و باطل گردیده ،‌متشابهات به محکمات ارجاع داده و روشن می شوند، عبد از گرفتار شدن در شبهات در امان مانده ،حق در نزد وی مبرهن و حجت برای عبد، ثابت می گردد. *⃣⚜ *⃣⚜*⃣⚜ *⃣⚜*⃣⚜*⃣⚜
*⃣⚜*⃣⚜*⃣⚜ *⃣⚜*⃣⚜ *⃣⚜ *⃣حضرت قرآن نیز شأن «فاروق» بودن خویش را جهت «انذار» عالَمیان بیان می کند: ✨تبَارَكَ الَّذِي نَزَّلَ الْفُرْقَانَ عَلَى عَبْدِهِ لِيَكُونَ لِلْعَالَمِينَ نَذِيرًا (سوره فرقان، آیه ۱) ◽️«انذار» ،‌ابلاغ همراه با تخویف است. 📔قاموس قرآن، ج۷، ص۴۲ 🔸«فرقان» جهت انذار است، انذار از پیروی از باطل و آنچه تشبه به حق دارد،‌ اما حق نیست. به عبارت دیگر، فرقان به معنا الاتم ، عالَمیان را از تبعیت از اصل بطلان و ظلمت عالَم،‌ انذار می دهد. 🔸اما همان طور که بیان شد، عبد زمانی حقیقتا تنذیر شده و از اصل باطل و لا وجود ثانی ، اعراض کرده و حق در نزد وی مبرهن می شود که موید به نور ولایت فاروق اعظم و اولاد طاهرین ایشان باشد. ⚜در نتیجه حضرت قرآن، «فرقان» به معنا الاتم و دالّ بر حضرات معصومین (علیهم السلام) می باشد که «فرقان مطلق» عالَم و «فاروق اعظم» هستند. *⃣⚜ *⃣⚜*⃣⚜ *⃣⚜*⃣⚜*⃣⚜
ا🔳📑🔳📑 ا📑🔳 ا🔳 ا📑 ا❁﷽❁ا 📑 علة وجوب الصیام فی شهر رمضان ▪️ العالم بالأحکام حضرت علی بن موسی الرضا (علیه السلام) فرمودند: فَإِنْ قَالَ: فَلِمَ جُعِلَ الصَّوْمُ فِي شَهْرِ رَمَضَانَ خَاصَّةً دُونَ سَائِرِ الشُّهُورِ؟ اگر کسی بگويد: چرا روزه خاصتاً در ماه مبارک رمضان قرار داده شد نه در ساير ماهها؟ قِيلَ: لِأَنَّ شَهْرَ رَمَضَانَ هُوَ الشَّهْرُ الَّذِي أَنْزَلَ اللَّهُ تَعَالَى فِيهِ الْقُرْآنَ؛ در جواب گفته می شود: از براى اينكه ماه مبارک رمضان ماهى است كه خداوند متعال در آن ماه قرآن را نازل كرد؛ 📗هداية الأمة إلى أحكام الأئمة عليهم السلام، ج ۴، ص ۲۳۶ 📑 🔳 📑🔳 🔳📑🔳📑
ا🔳📑🔳📑 ا📑🔳 ا🔳 ا📑 🔳 شرح الحدیث 🖊 صیام برای جمیع أدیان تشریع شد، اما وجوب آن در ماه مبارک رمضان امتنانی از جانب شارع مقدس بر پیروان شریعت اتم و اکمل محمدی (صلى الله عليه و آله) بود. ✔️ امام صادق (علیه السلام) در این خصوص فرمودند: ان شهر رمضان لم يفرض لله صيامه على أحد من الأمم قبلنا، فقلت له: فقول الله عز و جل «يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيامُ كَما كُتِبَ عَلَى الَّذِينَ مِنْ قَبْلِكُمْ»؟ قال: انما فرض الله صيام شهر رمضان على الأنبياء دون الأمم، ففضل الله به هذه الامة، و جعل صيامه فرضا على رسول الله (صلى الله عليه و آله) و على أمته. ✔️ حضرت رضا (علیه السلام) در تعلیل وجوب صیام در این ماه به نزول حضرت قرآن در آن تصریح نمودند و در حدیث مزید فیه اضافه فرمودند: «وَ فِيهِ فَرَّقَ بَيْنَ الْحَقِّ وَ الْبَاطِلِ كَمَا قَالَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَ‏: شَهْرُ رَمَضانَ الَّذِي أُنْزِلَ فِيهِ الْقُرْآنُ هُدىً لِلنَّاسِ وَ بَيِّناتٍ مِنَ الْهُدى‏ وَ الْفُرْقانِ‏ ؛ وَ فِيهِ نُبِّئَ مُحَمَّدٌ؛ وَ فِيهِ لَيْلَةُ الْقَدْرِ الَّتِي هِيَ‏ خَيْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ وَ فِيها يُفْرَقُ كُلُّ أَمْرٍ حَكِيمٍ وَ هُوَ رَأْسُ السَّنَةِ يُقَدَّرُ فِيهَا مَا يَكُونُ فِي السَّنَةِ مِنْ خَيْرٍ أَو شَرٍّ أَوْ مَضَرَّةٍ أَوْ مَنْفَعَةٍ أَوْ رِزْقٍ أَوْ أَجَلٍ وَ لِذَلِكَ سُمِّيَتْ لَيْلَةَ الْقَدْرِ»؛ و در اين ماه ميان حق و باطل فرق گذاشته شد، چنان كه خداوند عزوجل فرموده است:‏ شَهْرُ رَمَضانَ الَّذِي أُنْزِلَ فِيهِ الْقُرْآنُ هُدىً لِلنَّاسِ وَ بَيِّناتٍ مِنَ الْهُدى‏ وَ الْفُرْقانِ؛‏ و در اين ماه پيغمبر اکرم (صلی الله علیه و آله) به نبوّت برانگيخته شد. و شب قدر كه از هزار ماه بهتر است در اين ماه است و در شب قدر هر امر با حكمت محقق و معين شود، و اول هر سال ماه مبارک رمضان است و آنچه در سال واقع مى‏ شود از خير يا شر يا ضرر يا منفعت يا رزق يا ممات در شب قدر اين ماه مقدر مى‏ شود و از اين جهت به شب قدر موسوم شده است. 📗عيون أخبار الرضا عليه السلام، ج‏۲، ص ۱۱۶ 📑 🔳 📑🔳 🔳📑🔳📑