کتاب پس از ۴۰ سال
🔺 نگاهی نو به زمینه های صلح امام حسن (علیه السلام) در چهل سالگی حکومت اسلامی
🔺تا به حال به این دقت کرده بودید که صلح امام حسن (علیه السلام) در چهل سالگی حکومت اسلامی پیامبر (صلی الله علیه وآله) رخ داده است؟!
🔺زمینه هایی که با طراحی بنی امیه چیده شد تا مردم جامعه
امام خویش را وادار کنند که بدون جنگ، و تنها در قالب صلح حکومت را به طاغوتی چون معاویه واگذار کند!
🔺 زمینه هایی که نباید بگذاریم دوباره تکرار شود. کتاب حاضر این روایت تاریخی را بیان می
کند.
#معرفی_کتاب
🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀
🌹@farhangi_whc🌹
🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀
ا📑📜📑📜
ا📜📑📜
ا📑📜
ا📜
#تاریخ_تشریع
ا❁﷽❁ا
📂 إقامه صلاة در معراج
خداوند تبارک و تعالی در قرآن کریم مىفرمايد:
«سُبْحانَ الَّذِي أَسْرى بِعَبْدِهِ لَيْلًا مِنَ الْمَسْجِدِ الْحَرامِ إِلَى الْمَسْجِدِ الْأَقْصَى»؛
منزّه است خدايى كه بنده اش را شبانگاهى از مسجد الحرام به سوى مسجد الاقصى سير داد.
◀️ بعد از بعثت پيامبر (صلی الله علیه و آله)، بزرگترين اتفاقي که در حيات جسماني آن حضرت رخ داد معراج بود. حضرت امیرالمومنین على بن ابى طالب (علیه السلام) تصریح فرمودند که معراج حضرت رسول (صلی الله علیه و آله) در اوایل بعثت رخ داده است.
📔بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج۱۸، ص۳۷۹
◀️پيامبر (صلی الله علیه و آله) در یک شب از مكه معظمه به سوى مسجد الأقصى و از آنجا به آسمانها تا سدرة المنتهى و عرش أعلی سير فرمود و خداوند تبارک و تعالی أسرار و معارف نامتناهى بر آن حضرت القاء فرمود و آن حضرت در بيت المعمور و تحت عرش الهى به عبادت حق تعالى قيام نمود و با ارواح انبياء ملاقات كرد و داخل بهشت شد و منازل اهل بهشت را مشاهده فرمود.
📔حيوة القلوب ،ج۳،ص۶۹۹
◀️ براساس منقوله از امام باقر (عليه السلام)، شبى كه پيامبر خدا به آسمان برده شد و به بيت المعمور رسيد، آن زمان که وقت نماز شد، جبرئيل (عليه السلام) اذان و اقامه گفت. پيامبر (صلى اللّه عليه و آله) به امامت ايستاد و فرشتگان و پيامبران نيز در پشت سر محمّد (صلى اللّه عليه و آله) صف كشيدند.
📜
📑📜
📜📑📜
📑📜📑📜
ا📑📜📑📜
ا📜📑📜
ا📑📜
ا📜
#تاریخ_تشریع
حضرت أباجعفر در این روایت می فرمایند:
▪️ «فَكَانَ مِنَ الْآيَاتِ الَّتِي أَرَاهَا اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى- مُحَمَّداً حَيْثُ أَسْرَى بِهِ إِلَى بَيْتِ الْمَقْدِسِ أَنْ حَشَرَ اللَّهُ عَزَّ ذِكْرُهُ الْأَوَّلِينَ وَ الْآخِرِينَ مِنَ النَّبِيِّينَ وَ الْمُرْسَلِينَ ثُمَّ أَمَرَ جَبْرَئِيلَ فَأَذَّنَ شَفْعاً وَ أَقَامَ شَفْعاً وَ قَالَ فِي أَذَانِهِ حَيَّ عَلَى خَيْرِ الْعَمَلِ ثُمَّ تَقَدَّمَ مُحَمَّدٌ ص فَصَلَّى بِالْقَوْمِ فَلَمَّا انْصَرَفَ قَالَ لَهُمْ عَلَى مَا تَشْهَدُونَ وَ مَا كُنْتُمْ تَعْبُدُونَ قَالُوا نَشْهَدُ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَحْدَهُ لَا شَرِيكَ لَهُ وَ أَنَّكَ رَسُولُ اللَّه (وَ أَنَّ عَلِيّاً أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ وَصِيُّكَ وَ أَنْتَ رَسُولُ اللَّهِ سَيِّدُ النَّبِيِّينَ وَ أَنَّ عَلِيّاً سَيِّدُ الْوَصِيِّين) أَخَذَ عَلَى ذَلِكَ عُهُودَنَا وَ مَوَاثِيقَنَا»؛
▫️يكى از آياتى كه خداوند تبارك و تعالى در اين سفر پیامبر (صلى اللّه عليه و آله) به بيت المقدس به وى نمود، اين بود كه خداوند همه پيغمبران و رسولان را از اولين تا آخرين محشور كرد و سپس به جبرئيل فرمان داد تا اذان گفت و هر فصل از اذان را دو بار گفت و اقامه را هم هر فصلى دو بار گفت و در اذانش «حى على خير العمل» هم گفت، سپس محمد (صلى اللّه عليه و آله) جلو ايستاد و با گروه پيغمبران نماز جماعت خواند و چون از نماز فارغ شد، بدانها گفت: بر چه شهادت مىدهيد و كه را مي پرستيديد؟
آنان گفتند: ما همه گواهيم كه جز خدا شايسته پرستشى نيست، او تنها است، شريك ندارد و گواهيم بر اينكه تو رسول خدائى و علی امیرالمومنین وصی توست و تو رسول الله سید انبیائی و علی سید وصیین است و بر اين عقيده از ما عهد و پيمان گرفته شده است.
📔الكافي (ط - الإسلامية)، ج۸، ص۱۲۱
📔إثبات الهداة بالنصوص و المعجزات، ج۳، ص۲۰۴
◀️ حضرت مولی (علیه السلام) نیز در روایتی دیگر کیفیت إقامه صلاة حضرت ختمی مرتبت (صلی الله علیه و آله) در معراج را اینگونه بیان می فرمایند:
جبرئیل چشمه ای را به پیامبر نشان داد، او و پیغمبر از آن چشمه وضو گرفتند. سپس جبرئیل اذان گفت و به پیامبر عرض کرد: «فَصَلِّ وَ اجْهَرْ بِالْقِرَاءَةِ فَإِنَّ خَلْفَكَ أُفُقاً مِنَ الْمَلَائِكَةِ لَا يَعْلَمُ عِدَّتَهُمْ إِلَّا اللَّهُ جَلَّ وَ عَزَّ وَ فِي الصَّفِّ الْأَوَّلِ آدَمُ وَ نُوحٌ وَ إِبْرَاهِيمُ وَ هُودٌ وَ مُوسَى وَ عِيسَى وَ كُلُّ نَبِيٍّ بَعَثَ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى مُنْذُ خَلَقَ اللَّهُ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضَ إِلَى أَنْ بَعَثَ مُحَمَّداً».
📔اليقين باختصاص مولانا علي عليه السلام بإمرة المؤمنين، النص، ص۲۹۵
◀️ از روایت مزبور و أخبار دیگر استفاده می شود که تشریع أذان و کیفیت آن بشکل حاضر از جانب شارع مقدس صورت گرفته و به پیامبر وحی شده است.
امام حسین (علیه السلام) نیز در روایتی ضمن شرح قضیه معراج پیامبر، به تشریع اذان در آنجا تصریح کرده اند: «... فَبَعَثَ اللَّهُ مَلَكاً لَمْ يُرَ فِي السَّمَاءِ قَبْلَ ذَلِكَ الْوَقْتِ وَ لَا بَعْدَهُ فَأَذَّنَ مَثْنَى وَ أَقَامَ مَثْنَى وَ ذَكَرَ كَيْفِيَّةَ الْأَذَانِ، ثُمَّ قَالَ جَبْرَئِيلُ لِلنَّبِيِّ: يَا مُحَمَّدُ! هَكَذَا أَذِّنْ لِلصَّلَاةِ»؛
خداوند، فرشته اى را برانگيخت كه پيش از آن و پس از آن، در آسمان ديده نشد. او بندهاى اذان و اقامه را دو بار گفت و كيفيت اذان را باز گفت. جبرئيل (عليه السلام) به پيامبر (صلى الله عليه و آله) گفت: اى محمّد! براى نماز، اين گونه اذان بگو.
📔دعائم الإسلام، ج۱، ص ۱۴۲
📜
📑📜
📜📑📜
📑📜📑📜
*⃣⚜️*⃣⚜️*⃣⚜️
*⃣⚜️*⃣⚜️
*⃣⚜️
#معرفت_حضرت_قرآن
#اسامی_حضرت_قرآن
ا❁﷽❁ا
⚜️اسم حضرت قرآن: فرقان
⬅️قسمت دوم
🔹یکی از اسامی حضرت قرآن، «فرقان» است:
✨تبَارَكَ الَّذِي نَزَّلَ الْفُرْقَانَ عَلَى عَبْدِهِ لِيَكُونَ لِلْعَالَمِينَ نَذِيرًا
(سوره فرقان، آیه ۱)
🔹در قسمت قبل بیان شد که وجه تسمیه قرآن به «فرقان»، علاوه بر مفترق بودن آیات و سور، شأن «فاروق» بودن حضرت قرآن است؛ به این معنا که مفترقٌ بین الحقّ و الباطل است.
🔹در آیاتی که دو لفظ «قرآن» و «فرقان» در کنار هم ذکر شده ، در پاسخ به این سوال که چه ارتباطی بین «قرآن» و «فرقان» وجود دارد، حضرت جعفر بن محمد الصادق (علیه السلام) فرموده اند که منظور از قرآن،کل کتاب است ، اما «فرقان» تنها محکمات القرآن می باشند.
🔹چرا که شأن «فاروق» بودن حضرت قرآن تنها برای مومنین است که می توانند با نور ولایت، متشابهات را به محکمات ارجاع داده و حق را از باطل ،تمییز دهند. در نتیجه کل آیات در نزد ایشان محکم المعنا و واجب العمل خواهد شد.
*⃣در این قسمت، معنای اسم «فرقان» را ادامه می دهیم.
🔹در برخی از آیات حضرت قرآن، از ایتاء «فرقان» به حضرت موسی بن عمران (علی نبیّنا و آله و علیه السلام) نیز اشاره شده است:
✨و إِذْ آتَيْنا مُوسَى الْكِتابَ وَ الْفُرْقانَ لَعَلَّكُمْ تَهْتَدُونَ
(سوره بقره، آیه ۵۲)
◽️سوال این است که منظور از فرقان در این آیات چیست؟
🔹حضرت ابا الامام المنتظر امام حسن عسگری (علیه السلام) در تفسیر «فرقان» اعطا شده به حضرت موسی بن عمران (علیه السلام) فرمودند:
▫️و اذْكُرُوا إِذْ آتَيْنَا مُوسَى الْكِتَابَ وَ هُوَ التَّوْرَاةُ الَّذِي أَخَذَ عَلَى بَنِي إِسْرَائِيلَ الْإِيمَانَ بِهِ، وَ الِانْقِيَادَ لِمَا يُوجِبُهُ، وَ الْفُرْقَانَ آتَيْنَاهُ أَيْضاً فَرَّقَ بِهِ [مَا] بَيْنَ الْحَقِّ وَ الْبَاطِلِ، وَ فَرَّقَ [مَا] بَيْنَ الْمُحِقِّينَ وَ الْمُبْطِلِينَ.
▫️منظور از کتاب، تورات نازل شده بر حضرت موسی (عليه السلام) ،اما منظور از فرقان، چیزی غیر از آن بوده که سبب افتراق بین حق و باطل می شد.
*⃣⚜️
*⃣⚜️*⃣⚜️
*⃣⚜️*⃣⚜️*⃣⚜️
*⃣⚜️*⃣⚜️*⃣⚜️
*⃣⚜️*⃣⚜️
*⃣⚜️
امام حسن عسگری (علیه السلام) در ادامه می فرمایند :
▫️يا مُوسَى هَذَا الْكِتَابُ قَدْ أَقَرُّوا بِهِ، وَ قَدْ بَقِيَ الْفُرْقَانُ، فَرَّقَ مَا بَيْنَ الْمُؤْمِنِينَ وَ الْكَافِرِينَ، وَ الْمُحِقِّينَ وَ الْمُبْطِلِينَ، فَجَدِّدْ عَلَيْهِمُ الْعَهْدَ بِهِ، فَإِنِّي قَدْ آلَيْتُ عَلَى نَفْسِي قَسَماً حَقّاً لَا أَتَقَبَّلُ مِنْ أَحَدٍ إِيمَاناً وَ لَا عَمَلًا إِلَّا مَعَ الْإِيمَانِ بِهِ
▫️خداوند عزوجل، ایمان فردی از پیروان حضرت موسی (علیه السلام) را جز با ایمان به «فرقان» نمی پذیرفت ، گرچه ایمان به تورات نیز داشته باشد؛ چرا که تورات، شأن فاروق بودن بین مومنین و کافرین را نداشت.
▫️قالَ مُوسَى (علیه السلام) مَا هُوَ يَا رَبِّ ؟
قَالَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ: يَا مُوسَى تَأْخُذُ عَلَى بَنِي إِسْرَائِيلَ:
⚜️أنَّ مُحَمَّداً خَيْرُ الْبَشَرِ وَ سَيِّدُ الْمُرْسَلِينَ.
وَ أَنَّ أَخَاهُ وَ وَصِيَّهُ عَلِيّاً خَيْرُ الْوَصِيِّينَ.
وَ أَنَّ أَوْلِيَاءَهُ الَّذِينَ يُقِيمُهُمْ سَادَةُ الْخَلْقِ.
⚜️چرا که عبد زمانی به آن «فرقان» مجهز مي شود كه به حقيقت معناي تفريق بين حق و باطل برسد که آن جز ايمان و معرفت به حضرت فاروق الاعظم و اولاد طيبين ایشان (علیهم السلام) نيست.
▫️فذَلِكَ الْفُرْقَانُ الَّذِي أَعْطَاهُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ مُوسَى (علیه السلام) وَ هُوَ فَرَّقَ [مَا] بَيْنَ الْمُحِقِّينَ وَ الْمُبْطِلِينَ.
📔التفسير المنسوب إلى الإمام الحسن العسكري عليه السلام ؛ صص ۲۵۲و ۲۵۳
🔹همان طور که امیرالمومنین علی (علیه السلام) مکررا فرمودند:
▫️أنَا كَلِمَةُ اللَّهِ الَّتِی يُفَرِّقُ بِهَا الْمُجْتَمِعَ.. أَنَا فَارُوقُ الْأُمَّةِ
▫️أنَا الصِّدِّيقُ الْأَوَّلُ وَ الْفَارُوقُ الْأَعْظَم
◽️عن النبی (صلی الله علیه واله و سلم):
..أَلَا إِنَّ هَذَا الرَّجُلَ الْمُقْبِلَ {علّی علیه السلام} فَإِنَّهُ الصِّدِّيقُ الْأَكْبَرُ وَ الْفَارُوقُ الْأَعْظَم
📔بحار الأنوار (ط - بيروت) ؛ ج۳۸ ؛ ص۲۱۶ و ج ۵۳ ،ص ۴۶
📔مناقب آل أبي طالب عليهم السلام (لابن شهرآشوب) ؛ ج۲؛ ص۳۸۵
🔳بنابراین فاروق اعظم و فاروق به معنا الاکمل آن ، وجود مقدس امیرالمومنین علی (علیه السلام) است که خداوند عزوجل پس از نزول تورات و امر به ایمان آن، جهت تفریق بین مومنین حقیقی و منافقان (اظهار کنندگان لسانی و نه قلبی ایمان به تورات) ،امر به ایمان به فاروق اعظم و مطلق داد.
⚜️چرا که هیچ حقیقتی در عالم، شأن فاروقیت بین حق و باطل را ندارد .
🔳بنابراین حضرت قرآن، «فرقان» به معنا الاتم و حضرت مولی الموحدین (عليه السلام) ، «فاورق اعظم» هستند.
🖊بررسی اسم «فاروق» ادامه دارد..
*⃣⚜️
*⃣⚜️*⃣⚜️
*⃣⚜️*⃣⚜️*⃣⚜️
ا🔳📑🔳📑
ا📑🔳
ا🔳
ا📑
#علل_الشرایع
#باب_الصیام
ا❁﷽❁ا
📑 علة وجوب الصیام
▪️ امام التقی النقی علی بن موسی الرضا (علیهما السلام) در خصوص علت تشریع روزه فرمودند:
«لِكَيْ يَعْرِفُوا أَلَمَ الْجُوعِ وَ الْعَطَشِ، فَلِيَسْتَدِلُّوا عَلَى فَقْرِ الْآخِرَةِ»؛
تا اینکه درد گرسنگى و تشنگى را بشناسد، و از اين راه پى بفقر (کم توشگی) آخرت ببرند.
«وَ لِيَكُونَ الصَّائِمُ خَاشِعاً ذَلِيلًا مُسْتَكِيناً مَأْجُوراً مُحْتَسِباً عَارِفاً صَابِراً عَلَى مَا أَصَابَهُ مِنَ الْجُوعِ وَ الْعَطَشِ،
فَيَسْتَوْجِبَ الثَّوَابَ مَعَ مَا فِيهِ مِنَ الِانْكِسَارِ عَنِ الشَّهَوَاتِ»؛
براى اينكه روزه دار فروتنى كند و كوچكى نمايد و نيازمندى نشان دهد تا اجر برد و بحساب آورد كار خويش را و بشناسد و پايدارى و مقاومت كند بر گرسنگی و تشنگی،
و از اين جهات و جهات دیگرى كه در آنست از قبيل جلوگيرى از طغيان شهوات و كنترل هواها، مستحقّ اجر و ثواب گردد.
«وَ لِيَكُونَ ذَلِكَ وَاعِظاً لَهُمْ فِي الْعَاجِلِ وَ رَائِضاً لَهُمْ عَلَى أَدَاءِ مَا كَلَّفَهُمْ وَ دَلِيلًا لَهُمْ فِي الْآجِلِ»؛
و اينكه موجب عبرت باشد ايشان را در اين دنيا و تمرينى باشد براى آماده سازى آنان بانجام تكاليف، و راهنمائى باشد ايشان را به شدّت امر و مشقّت عالم ديگر.
«وَ لِيَعْرِفُوا شِدَّةَ مَبْلَغِ ذَلِكَ عَلَى أَهْلِ الْفَقْرِ وَ الْمَسْكَنَةِ فِي الدُّنْيَا فَيُؤَدُّوا إِلَيْهِمْ مَا افْتَرَضَ اللَّهُ لَهُمْ فِي أَمْوَالِهِم»؛
و نيز بدانند كه بفقرا از گرسنگى و بينوائى در اين دنيا چه ميگذرد، و آنچه را كه خداوند در اموالشان براى مساكين و تهى دستان واجب نموده ادا نمايند.
📗عيون أخبار الرضا عليه السلام، ج۲، ص ۱۱۶
📑
🔳
📑🔳
🔳📑🔳📑
ا🔳📑🔳📑
ا📑🔳
ا🔳
ا📑
#علل_الشرایع
🔳 شرح الحدیث
🖊 صوم در لغت بمعنای امساک از مطلق فعل است و اصطلاح شریعت مقدس اسلام، امساک از افعل خاصی چون اکل و شرب است.
صوم در ظرف زمانی خاص که عبارتست از ماه مبارک رمضان واجب شده است.
حضرت علی بن موسی الرضا (علیهما السلام) در این حدیث شریف به علل تشریع صیام اشاره فرموده اند که عبارتست از:
➖ کشف آلام اخروی در اثر قلّت مئونه از طریق آلام ظاهری؛
➖ دلیلیت صیام ظاهری در کشف حقائق تکلیف؛
➖ تحصیل اوصافی چون خشوع و صبر و انکسار از شهوات در اثر اصابت جوع و عطش بر صائم؛
➖درک أحوال فقرا و همدردی با ایشان و در نتیجه ادای حقوق آنان.
✔️ چنانچه امام صادق (علیه السلام) در شرح مورد اخیر چنین فرمودند:
«إِنَّمَا فَرَضَ اللَّهُ الصِّيَامَ لِيَسْتَوِيَ بِهِ الْغَنِيُّ وَ الْفَقِيرُ وَ ذَلِكَ أَنَّ الْغَنِيَّ لَمْ يَكُنْ لِيَجِدَ مَسَّ الْجُوعِ فَيَرْحَمَ الْفَقِيرَ لِأَنَّ الْغَنِيَّ كُلَّمَا أَرَادَ شَيْئاً قَدَرَ عَلَيْهِ فَأَرَادَ اللَّهُ تَعَالَى أَنْ يُسَوِّيَ بَيْنَ خَلْقِهِ وَ أَنْ يُذِيقَ الْغَنِيَّ مَسَّ الْجُوعِ وَ الْأَلَمِ لِيَرِقَّ عَلَى الضَّعِيفِ وَ يَرْحَمَ الْجَائِعَ».
📗وسائل الشيعة، ج۱۰، ص ۷
✔️ یا در جای دیگر چنین فرمودند:
«لِيَجِدَ الْغَنِيُّ مَضَضَ الْجُوعِ فَيَحْنُو عَلَى الْفَقِيرِ».
📗همان
📑
🔳
📑🔳
🔳📑🔳📑
هدایت شده از پایگاه خبری تحلیلی بانوان آنلاین
📣📣📣همه انچه درباره سامانه نجم نیاز داریم...
🍀معرفی سامانه نجم
http://farhangi.whc.ir/news/view/93377
🍀معرفی امکانات و ویژگی های سامانه نجم
http://farhangi.whc.ir/article/view/29395
🍀راهنمای ثبت نام در سامانه نجم
http://farhangi.whc.ir/article/view/29368
🍀راهنمای سامانه نجم
http://farhangi.whc.ir/article/view/29365
🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀
🌹@farhangi_whc🌹
🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀
هدایت شده از حوزه های علمیه خواهران کشور
#اطلاعیه
✏️ثبت نام دانشکده صدا و سیما
❗️در مقطع کارشناسی ارشد
🔹از خواهران و برادران طلبه فارغ التحصیل سطح دو
🔻در سه رشته
❗️تولید سیما
❗️ادبیات نمایشی
❗️علوم ارتباطات اجتماعی
⏱مهلت ثبت نام: 13 اردیبهشت
💻اطلاعات بیشتر:
qomirib.ac.ir/portal/newsview/6113
کانال رسمی حوزههای علمیه خواهران | 🌸 @kowsarnews
هدایت شده از مهارتهای فناوری حوزه خواهران
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹رهبر معظم انقلاب : اگه صد مورد ناپسند مانند گرایش سیاسی فلان شخصیت و اشکال در کار فلان قوه را هم دیدید نا امید نشوید ، ان شاء الله همه شما نابودی تمدن منحط آمریکایی و صهیونیزم را خواهید دید🇮🇷🇮🇷🇮🇷
🕌
┄┅┅❅💠💠 💎💠💠❅┅┅┄
💠 ناصرات المهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف
💎اللَّهُمَ انّى أَسْئَلُک أَنْ تَجْعَلَنِی مِمَّنْ تَنْتَصِرُ بِهِ لِدِینِکَ
💠#سرباز_آقا
.
هدایت شده از مهارتهای فناوری حوزه خواهران
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔷معرفی رشته فقه و اصول
💎ورود به حوزه علمیه #خیمه_عشق ، در مسیر تحقق جامعه مهدوی🔰🔰
#زمان_نصرت_مولا
💠http://go2l.ir/n6bSi
┄┅┅❅💠💠 💎💠💠❅┅┅┄
ناصرات المهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف