eitaa logo
پنجره🇮🇷
112 دنبال‌کننده
657 عکس
313 ویدیو
24 فایل
موضوعات متنوع دینی محمد گلایری مدرس حوزه علمیه @MohammadGelayeri46 ۰۹۱۱۳۱۲۵۵۴۲ 📢نقل مطالب کانال بدون ذکر منبع مجاز است
مشاهده در ایتا
دانلود
وصف ولی غائب در نهج البلاغه: 1.حکمت را چنان زره به تن کرد – و محافظ او است- ، همه آداب حکمت را انجام می دهد ، مانند روی به حکمت آوردن ، شناخت حکمت ، وقت برای آن گذاشتن . 2.حکمت گمشده او است که آن را می جوید ، نیاز او است که در خواست می کند . 3.هنگام غربت اسلام او ناشناس است و چون شتر خوابیده بر زمین است که قیام ندارد تا شناخته شود . 4.این حکیم به نا چار به غربت نشسته از حجت باقیمانده بر زمین است ، از جانشینان انبیاء است. 5. برخی امامیه این مطلب را مربوط به امام عصر می دانند که دلالت بر آن واضح نیست قَدْ لَبِسَ لِلْحِكْمَةِ جُنَّتَهَا - وَ أَخَذَهَا بِجَمِيعِ أَدَبِهَا مِنَ الْإِقْبَالِ عَلَيْهَا - وَ الْمَعْرِفَةِ بِهَا وَ التَّفَرُّغِ لَهَا - فَهِيَ عِنْدَ نَفْسِهِ ضَالَّتُهُ الَّتِي يَطْلُبُهَا - وَ حَاجَتُهُ الَّتِي يَسْأَلُ عَنْهَا - فَهُوَ مُغْتَرِبٌ إِذَا اغْتَرَبَ الْإِسْلاَمُ - وَ ضَرَبَ بِعَسِيبِ ذَنَبِهِ - وَ أَلْصَقَ الْأَرْضَ بِجِرَانِهِ بَقِيَّةٌ مِنْ بَقَايَا حُجَّتِهِ - خَلِيفَةٌ مِنْ خَلاَئِفِ أَنْبِيَائِهِ عسیب ذنب : طرف دنب است ، جران :سینه شتر است ، تشبیه شده است حال او به حال خوابین شتر بر زمین و کنایه از ضعف و قلت نفع او است . شرح ابن میثم خطبه 181 https://eitaa.com/MohammadGelayeri
📨 : آیا امام زمان (عج)ازدواج کردند یا خیر؟ 🔹⬇️⬇️⬇️🔹 💬 : در خصوص تاهل حضرت حجت روحی فداه دو نظریه وجود دارد👇👇 ۱...✍ نظریه نخست آن است که ایشان کرده و فرزند هم دارد. ۲...✍ نظریه دوم ایشان است 🔵 مستند نظریه ی ازدواج👇 ✔️ دو طائفه روایت ✔️و یک حکایت است؛ 1⃣ طائفه ی اول روایاتی است که ازدواج را دانسته و طبق نبوی مشهور که فرمودند النکاح سنتی ومن رغب عن سنتی فلیس منی می‌گویند نمی‌شود که امام معصوم از سنت رسول خدا روی گردان شود ↙️ و نیز استناد می‌کنند به روایاتی از جمله روایت امام صادق علیه السلام که شیخ نقل می‌کند👈لایطلع علی موضعه احد من ولده وغیره [شیخ طوسی، کتاب الغیبة، محقق، مصحح، تهرانی، عباد الله، ناصح، علی احمد، ص 102، قم، دار المعارف الإسلامیة، چاپ اول، 1411ق] 2⃣ وحکایتی که به آن استناد می‌کنند هم حکایت هست. 🔴 دسته ی دوم که قائلین به عدم ازدواج هستند ضمن آنکه به روایات دال بر عدم ازدواج ایشان استناد می‌کنند، ازدواج را خلاف حکمت غیبت دانسته آن را رد می‌کنند. 🔘 در خصوص نظریه نخست باید گفت روایت نبوی مشهور در مقام بیان مطلق عدم ازدواج هست نه دیر ازدواج کردن و نیز باتوجه به شرایط حیات امام زمان منافاتی ندارد این روایت وچود مبارک امام زمان را شامل نشود. ➕ و روایاتی هم که می‌گوید از موضع ایشان احدی از فرزندان وغیره مطلع نیست در نقل نعمانی بجای" ولده "لفظ "ولیه" آمده است که سند نعمانی از شیخ دقیقتر و بالاتراست. [نعمانى، الغیبة، ص 172.] 🔖 لذا نمیتوان به آن استناد کرد. 📌 وحکایت مورد استناد هم هیچ گونه وجاهت استدلال ندارد. 🔘 اما نظر گروه دوم که ازدواج را در تعارض با حکمت غیبت می‌دانند نیز چندان قابل پذیرش نیست چون منافاتی بین و نیست،👈بله ممکن است بگوییم آیا همسر ایشان هم عمر طولانی دارند یا تعدد همسر دارند و یا اساسا چگونه می‌شود شخصی با شخصی ازدواج کند و ماهیت اصلی او را نداند و از این دست سوالات. 🌐اما به نظر می‌رسد باید گفت این موضوع (ازدواج امام زمان)نه قابل رد است و نه قابل اثبات چون هیچ یک از ادله ی طرفین تام نبوده و نه توان رد مطلق دارد و نه اثبات قطعی. 🍃🌸JOiN👇👇👇 •••❥ https://eitaa.com/joinchat/2749366608C36bfaea010
هدایت شده از جرعه ناب
خدایا به تو پناه می‌برم از اینکه ۱-با یکی از دوستان تو دشمن باشم ۲- یا با یکی از دشمنان تو دوست باشم ۳- یا امری را دوست داشته باشم که مایه خشم تو است. ۴-خدایا هرآنکس که تو بر او درود فرستاده ای درود ما بر او ۵-و هرآنکس که او را لعنت کرده ای  لعنت ما بر او. ۶-خدایا هرآنکس که مرگ او ما و تمام مسلمانان را شاد می‌کند، ما را از او راحت کن و بهتر از او را برایمان جایگزین کن تا اجابت تو را در دین و زندگی خود به ما بنمایانی ای مهربانترین مهربانان عَنْ إِسْحَاقَ بْنِ الْفَضْلِ الْهَاشِمِيِّ قَالَ كَانَ مِنْ دُعَاءِ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ ع اللَّهُمَّ إِنِّي أَعُوذُ بِكَ أَنْ أُعَادِيَ لَكَ وَلِيّاً أَوْ أُوَالِيَ لَكَ عُدُوّاً أَوْ أَرْضَى لَكَ سَخَطاً أَبَداً اللَّهُمَّ مَنْ صَلَّيْتَ عَلَيْهِ فَصَلَوَاتُنَا عَلَيْهِ وَ مَنْ لَعَنْتَهُ فَلَعْنَتُنَا عَلَيْهِ اللَّهُمَّ مَنْ كَانَ فِي مَوْتِهِ فَرَحٌ لَنَا وَ لِجَمِيعِ الْمُسْلِمِينَ فَأَرِحْنَا مِنْهُ وَ أَبْدِلْ لَنَا بِهِ مَنْ هُوَ خَيْرٌ لَنَا مِنْهُ- حَتَّى تُرِيَنَا مِنْ عِلْمِ الْإِجَابَةِ مَا نَتَعَرَّفُهُ فِي أَدْيَانِنَا وَ مَعَايِشِنَا يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِين‏ (امالی شیخ مفید، ص166) @jorenab
هدایت شده از جرعه ناب
اصل انتظار به معنای چشم به راه بودن است یعنی امید به آینده داشتن برای کاری که قرار است تحقق پیدا کند وامید به آینده داشتن خود مبتنی بر اصل دیگری است که در قرآن کریم ازآن به امید به رحمت خداوند تعبیر شده است در سوره مبارکه یوسف آیه هشتاد وهفت آمده است «وَ لا تَيْأَسُوا مِنْ رَوْحِ اللَّه» ومرحوم طریحی در مجمع البحرین آنرا به رحمت آسایش وزندگی جاوید معنای میکند یعنی از رحمت وآسایش وزندگی جاوید ناامید نشوید وچون چنین زندگی تا کنون محقق نشده است وزندگی دنیوی همراه با مکاره وسختی ها بود باید زمانی بیاید که این راحتی وآسایش برای مومنین محقق شود پس انتظار دارای ریشه قرآنی است وتوجه به این نکته ازین جهت مهم است که ما وظیفه داریم معتقدات خود را بر قرآن عرضه کنیم ومطابق دستورات قرآنی پیش برویم حال انتظاری که میتواند با اندیشه قرآنی هماهنگی داشته باشد بدون شک سازنده وپویا خواهد بود وانسان را بسوی ایمان وتقوا سوق میدهد نه آنکه انسان را لا ابالی بار بیاورد وباعث ترویج گناه گردد بنابراین کسی که منتظر است بدنبال این است که از اصحاب حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف باشد لذا تمام تلاش را می کند تا رفتار وگفتار او در راستای اوامر ودستورات اهل بیت علیهم السلام باشد نکته: با توجه به آیه شریفه انتظار به دو قسمت تقسیم می‌شود الف_انتطار فعال یعنی انتظاری که برای تحصیل رحمت و فضل الهی است و تلاش برای رسیدن به الطاف خداوند است برای رسیدن به زندگی با آرامش ب_انتطار منفعل یعنی در آن از سعی و تلاش خبری نیست. و باعث نابودی انسان و جامعه بشری شده و واورا از رسیدن به رحمت الهی باز می‌دارد به اینکه فقط منتظر ایجاد چنین فضایی است برای زندگی بهتر اما خودش کاری انجام نمی‌دهد @jorenab
برخی از فرق غیر شیعی و صوفیه قائل به مهدویت نوعیه هستند یعنی بر این نظرند که در هر زمانی باید یک مهدی باشد لذا مهدی یک شخص معین نیست که در زمان خاصی ظهور کند این نظریه در مقابل نظر تشیع است که قائل به مهدویت شخصیه می باشد. اشکالات وانگیزه های مهدویت نوعیه : اولا روایات تصریح دارد که مهدی شخص است و در آخرالزمان قیام خواهد کرد ثانیا روایات صحیح و صریح ناظر به تولد ایشان است پس نوعیت معنا ندارد ثالثا به هر حال موضوع مهدویت چیزی خارج از روایات کشف نشد بنابراین اگر بنا هست این حقیقت از دل روایات بیان شود نمیتوان به برخی تمسک و برخی دیگر که تصریح بر شخص بودن دارد را وانهاد رابعا به روشنی پیداست که این فرقه‌ها برای مشروعیت دادن به ادعاهای دروغین خود و اغفال دیگران این عناوین جعلی را دستاویز قرار می‌دهند خامسا اگر قائل به مهدویت نوعیه باشیم وباید در هرزمانی یک مهدی باشد پس هر زمانی باید جهان پراز فساد شود وان مهدی مورد ادعا جهان را پر از عدل و داد کند ،آیا چنین چیزی در تاریخ وجود دارد؟ بنابراین ادعای مهدویت نوعیه یک ادعای بی سند و صرفا برای پیشبرد اهداف شیادانه و دروغین آنهاست. @mahdilomam
هدایت شده از KHAMENEI.IR
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 ببینید | رهبر انقلاب، امروز: ما جزو کشورهای معدودی هستیم که حفظ را در قانون اساسی‌مان داریم در ما، برای حفظ محیط زیست تصریح شده و این چیز مهمی است. هیچ کس نبایستی این قانون را نقض کند و این جزو امتیازات برجسته‌ی قانون اساسی ما است. 💻 Farsi.Khamenei.ir
هدایت شده از خبر بابل
وزارت کشور: وجود مواد سمی در دانش‌آموزان یافت نشد ▪️شایعه‌پردازان تحت پیگرد قرار گرفتند وزارت کشور: 🔹بنا بر گزارش‌های واصله تاکنون در ۲۵۰ کلاس از مدارس سراسر کشور، تعداد محدودی از دانش آموزان ابراز احساس عوارض و ناراحتی کرده‌اند. 🔹تا این لحظه وجود مواد سمی و خطرناک در هیچ‌یک از دانش‌آموزان مراجعه‌کننده به مراکز درمانی یافت نشده است. 🔹در آزمایش‌های انجام شده درکمتر از پنج درصد مراجعین مواد محرکی یافت شده که منجر به بدحالی دانش‌آموزان و بروز علائمی شده است که خوشبختانه هیچ‌کدام منجر به مخاطرات و عوارض پایدار برای فرزندان‌مان نشده است. 🔹بیش از ۹۰ درصد ابراز ناراحتی دانش‌آموزان ناشی از اضطراب و نگرانی‌های ایجاد شده در فضای کلاس و مدرسه بوده است. 🔹بخشی از مواردی که منجر به ایجاد التهاب در برخی از مدارس شده است، ناشی از اقدامات ماجراجویانه است که مسئله مورد رسیدگی قرار گرفته است. 🔹تعدادی از عناصر مخل روان و سلامت جامعه، که با نشر اکاذیب و تشویش اذهان در کنار هیاهوی کور بیگانگان در ایجاد جو ملتهب و اضطراب تلاش داشته‌اند، توسط مراجع قضایی تحت پیگرد قرار گرفته‌اند. 🔹از والدین دانش‌آموزان خواهشمند است با رفع نگرانی از این عزیزان، در صورت مشاهده هرگونه عوامل برهم‌زننده آرامش و سلامت دانش‌آموزان موارد را به سرعت به دستگا‌ه‌های مسوول گزارش کنند. دوشنبه، ۱۵ اسفند ۱۴۰۱. 🔸 کانال‌اطلاع رسانی 🔸بزرگترین کانال خبری مازندران در ایتا https://eitaa.com/khabarbabol
پرچم هدایت به دست عجل الله تعالی فرجه میلها را بر هدایت معطوف می کند ، در وقتی که هدایت را پای میل و هوی می برند ، دیدگاه ها را بر قرآن معطوف می کند در زمانی که قرآن را بر رای و نظر خود معطوف می کنند یعنی حضرت علی عليه‌السلام فرمود که امام عصر هدایت و قرآن را اساس کار خود قرار می دهد ، پس می دانیم برنامه آینده چیست ، برای پیشبرد آن تلاش کنیم. يعطف الهوى على الهدى إذا عطفوا الهدى على الهوى، و يعطف الرّأى على القرآن إذا عطفوا القرآن على الرّأى مصباح السالکین، شرح نهج البلاغه مختصر ابن میثم ، خطبه ۱۳۷ https://eitaa.com/MohammadGelayeri
هدایت شده از پنجره🇮🇷
منتظر جای خالی محبوب را احساس می کند و الا غافل می شود و دیگر منتظر نخواهد بود ، انتظار در رفتار منتظر پیدا است ، پس : برهم زنید یاران این بزم بی صفا را * مجلس صفا ندارد بی یار مجلس آرا آیت الله غروی اصفهانی( کمپانی). https://eitaa.com/MohammadGelayeri
را باز کنید  ، بر دارید و بنوشید و به تماشای بنشینید . ⏬⏬⏬ https://eitaa.com/MohammadGelayeri
عصر امام منتظر ۱زمین گنجهای خود را که چون قطعه های جگرش پنهان است برای امام منتظر بيرون مي آورد و کلیدهای گنجش را در اختیار او قرار می دهد ۲پس به شما نشان می دهد که چگونه سیره را تغییر می دهد و احکام بر زمین مانده قرآن و سنت پیامبر را احیا می کند تخرج له الأرض من أفاليذ كبدها، و تلقى إليه سلما مقاليدها، فيريكم كيف عدل السّيرة، و يحيى ميّت الكتاب و السّنّة سؤال: ( یریکم) خطاب به حاضرین است یعنی مخاطبین می بینند و این با دیدگاه شما که قیام آخر الزمان است ساز گار نیست جواب : خطاب عام یا در حکم عام است و شامل غائبین می شود همانند خطاب های قرآن کریم و مخاطبین به حکم عقل خارج می شوند (چون در زمان قیام نیستند ) اختیار مصباح السالکین ، شرح مختصر ابن میثم بر نهج البلاغه خطبه ۱۳۷ https://eitaa.com/MohammadGelayeri
هدایت شده از قدحی از دین
🌸 کلام مهدوی 🌸 کُلَّما غابَ عَلَمٌ بَدا عَلَمٌ، وَ إذِا أفَلَ نَجْمٌ طَلَعَ نَجْمٌ فَلَمّا قَبَضَهُ‏اللّه‏ُ إلَیْهِ ظَنَنْتُمْ أنَّ اللّه‏َ عَزَّوَجَلَّ قَدْ قَطَعَ السَّبَبَ بَیْنَهُ وَ بَیْنَ خَلْقِهِ کَلاّ ما کانَ ذلک وَ لایَکُونُ حَتّى تَقُوَمَ السّاعَهُ وَ یَظْهَرُ أمْرُ اللّه‏ِ عَزَّوَجَلَّ وَ هُمْ کارِهُونَ؛ هنگامى که پرچمى پنهان شد پرچم دیگرى پدیدار گردید، و زمانى که ستاره‏اى غروب کرد ستاره، دیگرى طلوع کرد، زمانى که خداوند امام عسکرى(ع) را قبض روح کرد. گمان کردید که واسطه و رابطه بین خدا و خلقش قطع شد ولى هرگز رابطه قطع نشد و تا قیامت قطع نخواهد شد و فرمان خدا غالب و پیروز خواهد شد اگر چه آنان دوست نداشته باشند. [کمال الدین و تمام النعمه ۲: ۷۸۷٫] به ما بپیوندید 👇👇👇👇👇 لینک ما در ایتا: http://eitaa.com/yaghoubali_asadi