eitaa logo
پنجره🇮🇷
114 دنبال‌کننده
644 عکس
300 ویدیو
24 فایل
موضوعات متنوع دینی محمد گلایری مدرس حوزه علمیه @MohammadGelayeri46 ۰۹۱۱۳۱۲۵۵۴۲ 📢نقل مطالب کانال بدون ذکر منبع مجاز است
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از حوزه علمیه فیضیه مازندران
▪️برگزاری مراسم عزای سید الشهداء آقامون امام حسین علیه السلام در شب پنجم محرم 🔹مسجد مدرسه علمیه فیضیه مازندران ۱۴٠۲/٠۴/۳۱ https://eitaa.com/joinchat/2783510530C91cb6efb2e
فضای حاکم بر ذهن شهداء رزمندگان طبق رسم آن زمان هنگام مبارزه رجز خوانی می کردند یعنی اشعاری می سرودند که مشتمل بر معرفی خود ، ابراز شجاعت و تشجیع دیگر رزمندگان بود عمرو بن خالد صیداوی : 1ای نفس به به تو بشارت می دهم به راحتی و روزی از جانب خدای رحمان 2عمری از تو گذشت امروز است که پاداش احسان را می گیری 3 امن و امان تو با صبر بیشتر حاصل می شود ، این سخن من با شما اهل قبیله من یعنی ازد بن قحطان نیز می باشد إليك يا نفس من الرحمن * فأبشري بالروح و الريحان‏ اليوم تجزين على الاحسان * قد كان منك غابر الزمان‏ ما خط في اللوح لدى الديان * لا تجزعي فكل حي فان‏ و الصبر أحظى لك بالأمان * يا معشر الأزد بني قحطان‏ پسر او بعد از شهادت پدر به میدان رفت و رجز خواند: 1ای بنی قحطان اگر می خوهید تحت رضای خدای رحمن در آئید بر مرگ صبور باشید 2 خدایی که عظمت ، عزت و برهان با او است و دارای علو ، انعام و احسان است 3 ای پدر به بهشت شدی که دارای قصری چون در و با بنیانی نیکو است صبرا على الموت بني قحطان * كيما تكون في رضى الرحمن‏ ذي المجد و العزة و البرهان * و ذي العلى و الطول و الاحسان‏ يا أبتا قد صرت في الجنان * في قصر در حسن البنيان‏ قمی ، نفس المهموم ص 210 https://eitaa.com/MohammadGelayeri
شهادت کودک شیر خوار در شهادت کودک شیر خوار دو روایت است ، آنچه که از علمای شیعه نقل است و در روایت نیز آمده است این است که هنگامی که امام او را گرفت تا وداع کند با تیری به شهادت رسید ، در خواست آب برای طفل در نقل اهل سنت است بیان مرحوم قمی : 1سيّد (ره) گويد: چون حسين (ع) كشته‏هاى جوانان و دوستان خود را ديد و دل بر شهادت نهاد و فرياد زد: آيا كسى هست از حرم رسول خدا دفاع كند؟... جلوى در خيمه آمد و به زينب گفت: كودك صغيرم را بده وداعش كنم، او را گرفت و سر خم كرد تا ببوسدش؛ حرملة بن كاهل اسدى تير انداخت و بر گلوى آن طفل رسيد و سر او را بريد؛ شاعر خوش تعبير كرده: «چه خم شد تا ببوسد طفل خود را* گلويش تير پيش از وى ببوسيد » به زينب فرمود: او را بگير، كف را از خونش پر كرد و به آسمان پاشيد و گفت: چون خدا ناظر است، هر مصيبتى بر من آسان است. 2. شيخ مفيد درباره شيرخوار گفته است: حسين (ع) جلوى خيمه‏ها نشست و پسرش عبد اللَّه بن حسين را كه طفل بود نزد او آوردند و مردى از بنى اسد او را با تيرى ذبح كرد. 3. ازدى گفت: عقبة بن بشير اسدى از امام پنجم (ع) روايت كرد كه فرمود: اى بنى اسد، ما در ميان شما خونى داريم، گفتم: اى ابو جعفر، مرا در آن چه گناهى است؟ آن خون، كدام است؟ فرمود: كودكى از حسين (ع) را نزد او آوردند و در دامنش نهادند، يكى از شما بنى اسد تيرى زد و او را سر بريد، حسين (ع) خونش را گرفت و چون دو كفش پر شد، آن را به زمين ريخت، سپس فرمود: بار خدايا، اگر نصرت از آسمان را بر ما بستى، عوض بهترى به ما بده و از اين‏ستمكاران انتقام ما را بكش. 4. سبط در «تذكره» از هشام بن محمد كلبى روايت كرده كه: چون حسين (ع) ديد بر كشتن او اصرار دارند، قرآنى برگرفت و آن را گشود و بر سر نهاد و فرياد كشيد: حكم ميان من و شما قرآن و جدّم رسول خدا است، اى مردم، براى چه خونم را حلال مى‏دانيد؟ و دنباله سخن را به اينجا رسانيده كه حسين (ع) رو برگردانيد و ديد طفلش از تشنگى گريان است، او را به دست گرفت، گفت: اى مردم، اگر به من رحم نكنيد، به اين طفل رحم كنيد؛ مردى تيرى زد و آن طفل را سر بريد، حسين (ع) گريست و فرمود: خدايا، ميان ما و مردمى كه ما را دعوت كردند تا نصرت كنند و به عوض، ما را كشتند حكم باش؛ از فراز آسمان به او آواز رسيد كه او را واگذار كه دايه‏اى در بهشت دارد. سپس گفته است كه: حصين بن تميم تيرى به دو لب آن حضرت زد و خون از آن روان گرديد و او گريه مى‏كرد و مى‏فرمود: خدايا، از آنچه با من و برادرانم و فرزندانم و خاندانم مى‏كنند به تو شكايت دارم ... الخ. ابن نما گويد: او را برداشت با كشتگان اهل بيت گذاشت.... 4. در «احتجاج» گويد: چون تنها شد و جز پسرش امام چهارم (ع) و شيرخوار ديگرى به نام عبد اللَّه از او نماند، آن طفل را گرفت وداع كند، تيرى آمد و در گلوى آن شيرخوار نشست و او را كشت و از اسب پياده شد و با غلاف شمشير گودى كند، او را خون‏آلود زير ريگها دفن كرد و از جا جست و ايستاد و اشعار را خواند؛ و ارباب مقاتل و هم «احتجاج» گفته‏اند: سوار اسب شد و به نبرد رفت و.... . قمی ، ترجمه نفس المهموم از کمرهی ، در کربلا چه گذشت صص 441-443 https://eitaa.com/MohammadGelayeri
هدایت شده از جرعه ناب
۱-يا دَهرُ اُفٍّ لَكَ مِن خَليلِ كَم لَكَ بِالإِشراقِ وَالأَصيلِ ۲-مِن صاحِبٍ أو طالِبٍ قَتيلِ وَالدَّهرُ لا يَقنَعُ بِالبَديلِ ۳-وإنَّمَا الأَمرُ إلَى الجَليلِ وكُلُّ حَيٍّ سالِكُ السَّبيلِ ۱-ای دنیا! اف بر دوستی تو که بسیار از سپیده دمان و شامگاهان ۲- خواستارانت و دوستانت را به کشتن می دهی  و هرگز به بدیل آنان قناعت نمی‌ورزی ۳-همانا کارها به خدای بزرگ واگذارده و هر زنده‌ای رهروی ناگزیر این راه است @jorenab
لا یوم کیومک یا با عبد الله نقل کرده اند که امام صادق علیه السلام از پدران خویش روایت کرده است : روزی بن علی علیهما السلام به منزل برادرش حسن علیه السلام وارد شد و چون نگاهش به برادر افتاد اشک از دیدگانش سرازیر گردید ، حسن علیه السلام پرسید چرا گریه می کنی ؟ گفت : گریه ام از ظلم و ستمهایی است که بر شما وارد می شود . حسن علیه السلام فرمود : ظلمی که بر من وارد خواهد شد زهری است که در خفا و پنهانی به من می نوشانند و بدان وسیله مرا مسموم می گردانند و به قتل می رسانند ولی « لایوم کیومک یا ابا عبد الله » هیچ روزی را در عالم مانند روز شهادت تو نمی توان یافت ، زیرا سی هزار نفر که همه آنان ادعای اسلام و پیروی از امت جد ما محمد صلی الله علیه و آله را می نمایند دورت را می گیرند و برای کشتن تو و هتک حرمت و اسیر کردن زن و فزندان و غارت کردن متاع تو آماده می شوند آیت الله محمد فاضل استرآبادی ، عاشورا انگیزه ، شیوه و بازتاب ص 457 و 458 به نقل از لهوف https://eitaa.com/MohammadGelayeri
💢 اشتباه نویسنده کتاب «شهید جاوید» 🔹 یکی از اشتباهاتی که نویسنده کتاب کرده است، به نظر من این است که برای عامل دعوت مردم کوفه ارزش بیش از حد قائل شده است، گویی خیال کرده است که عامل اساسی و اصلی [در قیام‌ امام‌ حسین(ع)] دعوت مردم کوفه است! 🔹 در میان این عامل‌ها اتفاقاً کوچکترین آنها از نظر تأثیر، عامل دعوت مردم کوفه است و الّا اگر عامل اساسی این می‌‏بود، آن وقتی که به امام خبر رسید که زمینه کوفه دیگر منتفی شد، امام می‌‏بایست دست از آن حرفهای دیگرش هم برمی‌داشت و می‌گفت بسیار خوب، حالا که این‏طور شد، پس ما بیعت می‌کنیم و دیگر دم از امر به معروف و نهی از منکر هم نمی‌‏زنیم. اتفاقاً قضیه برعکس است. 🔹 داغ‌ترین خطبه‌‏های امام حسین(ع) و شورانگیزترین و پرهیجان‌ترین سخنان امام حسین(ع)، بعد از شکست کوفه است. این که نشان می‌دهد امام حسین(ع) تا چه اندازه روی عامل امر به معروف و نهی از منکر تکیه دارد و اوست که به این دولت و حکومت فاسد هجوم آورده است. از نظر این عامل، امام حسین(ع) مهاجم به حکومت فاسد وقت است، ثائر و انقلابی است... 🔹تا امام حسین(ع) شنید که مسلم و هانی کشته شدند، اول اشک از چشمانش جاری شد. حالا ببینید چه آیه‌ای را می‌خواند: «مِنَ الْمُؤْمِنینَ رِجالٌ صَدَقوا ما عاهَدُوا اللهَ عَلَیهِ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضی‏ نَحْبَهُ وَ مِنْهُمْ مَنْ ینْتَظِرُ وَ ما بَدَّلوا تَبْدیلًا» (احزاب/۲۳) 🔹 در قرآن آیه‌ای مناسب‌تر برای چنین موقعی پیدا نمی‌کنید. بعضی از مؤمنین به پیمانی که با خدای خویش بستند وفا کردند. از اینهایی که وفاکننده به پیمان خویش هستند، بعضی از آنها گذشتند و رفتند شهید شدند و عده دیگر هم انتظار می‌کشند تا نوبت آنها بشود. 🔹 یعنی ما فقط برای کوفه نیامدیم. کوفه سقوط کرد که کرد. حرکت ما که فقط معلول دعوت مردم کوفه نبوده است. این، یکی از عوامل بود که برای ما این وظیفه را ایجاب می‌کرد که عجالتاً از مکه به طرف کوفه بیاییم. ما وظیفه بزرگتر و سنگین‌تری داریم. مسلم به پیمان خود وفا کرد و کارش گذشت، پایان یافت، شهید شد؛ آن سرنوشت مسلم را ما هم پیدا کنیم. 📗 استاد شهید آیت‌الله مطهری(ره)، حماسه حسینی، ج۱، ص۱۳۴-۱۳۳ (با تلخیص) •┈┈••✾••┈┈• "سازمان بسیج اساتید، طلاب و روحانیون کشور" 💠 @basijtollab_online
پنجره🇮🇷
💢 اشتباه نویسنده کتاب «شهید جاوید» 🔹 یکی از اشتباهاتی که نویسنده کتاب #شهید_جاوید کرده است، به نظر
سلام علیکم ضمن عرض تسلیت نکاتی پیرامون مطلب ارسالی از مرحوم شهید آیه الله مطهری از باب ملاحظه بیان میگردد؛ ۱)اشکالی که بر نویسنده ی شهید جاوید وارد از آن جهت نیست که او دعوت کوفیان را عامل اصلی حرکت امام بیان کردند بلکه اشکال آن است که نویسنده اولا پذیرش دعوت را از باب اعتماد به کوفیان و ثانیا خارج از علم امامت و در قالب معادلات معمول سیاسی می‌بیند و اساسا اشکال او در همین ندیدن علم امام هست. ۲)دعوت مردم کوفه هرچند علت تامه در حرکت امام نیست اما موضوع حاشیه ای و کوچکی هم نیست بلکه یک سنت الهی ساری و جاری در نبوت و امامت است چنانکه خداوند متعال در ارسال رسل هم این اصل را مد نظر قرار داده می‌فرماید رسلا مبشرین و منذرین لئلا یکون للناس علی الله حجه و همچنین حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام نیز در کنار اموری مانند عهد الهی از دانشمندان ،حمایت و هجوم مردم برای پذیرش خلافت را عامل پذیرش می‌داند ولو لا حضور الحاضر و قیام الحجة بوجود الناصر... امام حسن علیه السلام در لحظه ی بیعت می‌فرماید بیعت کنید به این شکل که با هر کس در جنگم بجنگید و با هر کس صلح میکنم صلح کنید و وقتی در منطقه ی اخنونیه و نیز مدائن و ساباط خیانت کوفیان اتفاق می افتد متن بیعت را به عنوان حجت بر آنان یاد آور می‌شود. پس این یک اصل و سنت الهی است. اما استدلال شهید مبنی بر اینکه پس از شنیدن خبر شهادت مسلم و خیانت کوفیان باز هم حرکت می‌کند به سمت کوفه ،پاسخش آن است امام در همان مواجهه ی کربلا فرمود اگر نمی‌خواهید حمایت کنید برمیگردم و در پاسخ سکینه که می‌گوید به مدینه برگردیم می‌فرماید لو طلق القطا لیلا لنام. به نظر می‌رسد عدم امنیت در هر شرایطی یعنی چه قیام بفرماید یا خیر ،(لو کنت فی حفره هامه لاخذت و قتلت) ونیز شرایط حاکم سیاسی که منجر به استحاله ی اسلام میشد و همچنین اصل اصیل و رکن رکین امر به معروف را باید در کنار این اصل یعنی اتمام حجت با کوفیان همه را در عرض هم دید که البته با نگاهی وسیع تر می‌توان همه ی عوامل را داخل در امر به معروف و نهی از منکر دید که البته این مقال کوتاه را مجال بسط بیشتر نیست. والحمدلله زین العابدین گلایری بابلکناری
💠 امام زین‌العابدین علیه‌السلام فرمودند: 💎 لایومَ كَیَومِ الحسینِ علیه‌السلام، اِزْدَلَفَ اِلَیه ثلاثونَ اَلفَ رَجُلٍ یزَعمونَ أنَّهم مِن هذِهِ الأُمَّةِ، كُلٌّ یتقرَّبُ الَی اللهِ عزَّوجلَّ بِدَمِه! 💧هیچ روزی مانند روز فاجعه و مصیبت امام حسین‌(ع) نیست؛ سی هزار مردِ (جنگجو) که همه ادعای مسلمانی می‌کردند پیرامون او را گرفتند و هر یک برای ریختن خون حضرتش به خدای متعال تقرّب می‌جستند! 📚 بحارالأنوار، ج ٢٢، ص ٢٧٤ @howzeh_babol🇮🇷حوزه علمیه بابل🇮🇷
مراد از على علىّ بن الحسين علیهما السلام در زیارت على بن الحسين اسم سه نفر از اولاد سيد الشهداء عليه السّلام است. يكى حضرت سيد الساجدين سلام اللّه عليه و ديگرى على اكبر و سوم على رضيع كه به روايتى عبد اللّه رضيع نام داشت و معروف به على اصغر است و مراد در اين فقره على اكبر شهيد در كربلاست، چه اين زيارت را اختصاصى تمام به قتلاى طف و شهداى ركاب سعادت نصاب است و احتمال اراده سيد الساجدين به غايت بعيد است تهرانی ، شفاء الصدور فی شرح زیاره العاشور، ص ۵۵۵ و ۵۵۶ https://eitaa.com/MohammadGelayeri
نسب مادری علی اکبر عليه‌السلام مادر وى به روايت مشهور ليلى دختر أبو مرة عروة بن مسعود ثقفى است و به روايت سبط ابن جوزى در تذكره نام مادر آن جناب آمنه بوده است و اول اصح و اعرف است. و مادر ليلى ميمونه دختر أبو سفيان بن حرب است و از اين جهت معاويه شهادت داد در حقّ آن جناب كه احقّ بخلافت است. و شرح اين اجمال چنان است كه در كثيرى از كتب مسطور است و از مقاتل الطالبين مشهور كه يك روز چنان اتفاق افتاد كه معاويه از جلساى خويش سؤال كرد: اولى‌تر از همه كس به ولايت امر امت و كفالت كار خلافت كيست‌؟ گفتند: تو. گفت: نه، بلكه على بن الحسين بن على بن ابى طالب عليهم السّلام است، كه جد وى رسول خداى و او را شجاعت بنى هاشم و سماحت بنى اميه و حسن و صباحت بنى ثقيف است تهرانی ، شفاء الصدور فی شرح زیاره العاشور، صفحه 525 https://eitaa.com/MohammadGelayeri
هدایت شده از خبرگزاری حوزه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 نماهنگ | کجا ایستاده‌ایم؟ آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای: «هیئت یک واحد اجتماعی است، که بر محور مودّت اهل‌بیت شکل میگیرد...هیئت را اصحاب ائمّه تشکیل دادند. هیئت کانون جهاد فی‌سبیل‌الله، جهاد در راه احیای مکتب اهل‌بیت... هیئت، محلّ جهاد تبیین است... محلّ پاسخ به سؤالها است. امروز جوانهای ما سؤالهای گوناگونی دارند؛ درباره‌ی سبْک زندگی سؤال دارند، درباره‌ی مسائل اصولی سؤال دارند، سؤال [هم] به‌جا است. ... سؤال باید مطرح بشود، اشکالی هم ندارد، باید پاسخ داده بشود و پاسخش باید در هیئتها باشد، در مراکز علم و معرفت باشد؛ این، مغز و معنای هیئت است.... قوام هیئت به جهاد است... جهاد یعنی تلاش در مقابله‌ی با دشمن... ، تبیین کنید برای خنثی ‌کردن وسوسه‌ی دشمن، میشود جهاد. از هیئت خودتان سؤال کنید که در این جهاد کجا قرار دارد؟... @HawzahNews | خبرگزاری‌حوزه
هدایت شده از محمد شاکری چناری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️عبارت «امام را شیعیانش کشتند» و یا «منتظرانش کشتند» دروغ است 🔹️رجبی دوانی، پژوهشگر تاریخ اسلام: این حرف کاملا اشتباه است که امام حسین(ع) را شیعیانش به شهادت رساندند. ممکن است شیعه‌ای دچار سستی ایمان باشد ولی هرگز به جنگ با امامش نمی‌رود. آن کس که به جنگ امام زمان خویش می‌رود، شیعه نیست، او دشمن تشیع است. 🔹️ابن زیاد افرادی مثل شبث بن ربعی عثمانی مذهب را مجبور کرد به کربلا بروند اما شیعیان مانند صرد خزاعی را مجبور نکرد چون می‎دانست به امامشان می‌پیوندند 🇮🇷 کانال اساتید انقلابی و نخبگان علمی @asatid_enghelabi ایتا و سروش
روز نهم محرم روز است و روزى است كه شمر بن ذى الجوشن با نامۀ ابن زياد در باب قتل عليه السلام وارد كربلا شد و ابن سعد بر حسب آن نامه، مهيّاى قتل آن حضرت شد. لاجرم وقت عصر بود كه لشكر خود را بانگ زد كه: «يا خيلَ‌ اللهِ‌ اركَبي وَبِالجَنّةِ‌ أبشِري». جنود نامسعود او سوار شد و رو به عسكر سيّد الشهدا آوردند در حالى كه آن حضرت در پيش خيمه، شمشير خود را دربر گرفته بود و سر به زانو نهاده بود و به خواب رفته بود. جناب زينب چون هياهوى لشكر را شنيد، به نزد برادر دويد، عرض كرد: برادر مگر صداهاى لشكر را نمى‌شنويد كه نزديك شده‌اند؟ پس حضرت سر از زانو برداشت و خواهر را فرمود كه اى خواهر، اكنون رسول خدا را در خواب ديدم كه به من فرمود: تو به سوى من خواهى آمد. حضرت زينب تا اين خبر را شنيد، طپانچه بر صورت زد و واويلا گفت. حضرت فرمود كه اى خواهر، ويل و عذاب از براى تو نيست، صبر كن و ساكت باش، خدا تو را رحمت كند. پس جناب عباس را فرستاد تا تحقيق كند چه مطلب شده. چون معلوم كرد كه بناى قتل است، آن شب را حضرت از ايشان مهلت خواست كه قدرى نماز و دعا و استغفار به جا آورد. و بالجمله، اين روز، روزِ اندوه و حزنِ‌ اهل بيت عليهم السلام است. شيخ كلينى از جناب صادق عليه السلام روايت كرده كه آن جناب فرمود: روزى بود كه جناب عليه السلام و اصحابش را در محاصره كردند و سپاه شام بر قتال آن حضرت اجتماع كردند و ابن مرجانه و عمرِ سعد خوشحال شدند به سبب كثرت سپاه و بسيارىِ‌ لشكر كه براى آنها جمع شده بود و جناب عليه السلام و اصحابش را ضعيف شمردند و يقين كردند كه ياورى از براى آن حضرت نخواهد آمد و اهل عراق او را مدد نخواهند نمود. پس فرمود: پدرم فداى آن ضعيفِ‌ قمی ،فیض العلام فی عمل الشهور و وقایع الایام، ص ۲۲۷ و ۲۲۸
بن علی علیهما السلام ۱در خبرى از حضرت سيد سجاد عليه السلام آنچه حاصلش آن است كه فرمودند: خدا رحمت كند عباس را كه ايثار كرد بر خود برادر خود را و جان خود را فداى آن حضرت نمود تا آنكه در يارى او دو دستش را قطع كردند و حق تعالى در عوض دو دست او دو بال به او عنايت فرمود كه با آن دو بال با فرشتگان در بهشت مانند جعفر بن ابى طالب پرواز مى‌كند و از براى عباس عليه السلام در نزد خداوند منزلتى است در روز قيامت كه مغبوط‍‌ جميع شهدا است و جميع شهدا را آرزوى مقام او است . ۲و نقل شده كه حضرت عباس عليه السلام در وقت شهادت سى و چهار ساله بود ۳و آنكه ام البنين مادر عباس عليه السلام در ماتم او و برادران اعيانى او بيرون مدينه در بقيع مى‌شد و در ماتم ايشان چنان ندبه و گريه مى‌كرد كه هر كه از آنجا مى‌گذشت گريان مى‌گشت گريستن دوستان عجبى نيست مروان بن الحكم كه بزرگتر دشمنى بود خاندان نبوت را چون بر ام البنين عبور مى‌كرد از اثر گريۀ او گريه مى‌كرد . قمی ، مفاتیح الجنان، ص ۴۳۷ https://eitaa.com/MohammadGelayeri
هدایت شده از فتاوای رهبر انقلاب
🔸 انتخاب مطالب برای روضه خوانی ⁉️ مداحان و روضه‌خوانان در انتخاب و خواندن مطالب و اشعار، چه ملاک و معیارهایی را باید رعایت کنند تا مداحی و روضه‌خوانی مناسب شأن اهل بیت (علیهم السلام) باشد؟ ✅ شایسته است از مطالبی که باعث افزایش آگاهی و معرفت به مکتب اهل بیت علیهم السلام می‌شود استفاده کنند و باید از نقل مطالبی که مستند به روایتی نیست و در تاریخ ثابت نشده است، اجتناب کنند. 🆔 @khamenei_ahkam
هدایت شده از خبرگزاری فارس
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▪️تو زمین خوردی و خوردند زمین اهل حرم ▪️شانه خالی مکن از بارِ سفر، همسفرم ▪️مقتل حضرت ابالفضل العباس(ع) @Farsna
هدایت شده از قدحی از دین
یکی از مباحث مهم در محرم عموما و تاسوعا خصوصا تبیین مقام والای حضرت ابالفضل العباس (س ) است. شیخ صدوق در خصال خود از قول امام سجاد(ع ) در شان و مقام آن حضرت چنین می نویسد: قَالَ عَلِيُّ بْنُ الْحُسَيْنِ علیهما السلام رَحِمَ‏ اللَّهُ‏ الْعَبَّاسَ‏ يَعْنِي ابْنَ عَلِي... وَ إِنَّ لِلْعَبَّاسِ عِنْدَ اللَّهِ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى لَمَنْزِلَةً يَغْبِطُهُ بِهَا جَمِيعُ الشُّهَدَاءِ يَوْمَ الْقِيَامَةِ. امام سجاد علیه السلام فرمودند: رحمت خدا بر عباس بن علی ... و برای او نزد خداوند متعال در روز قیامت مقامی است که همه شهدا به آن غبطه می خورند. ( الخصال، ج ۱ ص ۶۸ ) 🤔 اما سوال مهم تر این است که چرا و چگونه حضرت عباس به این مقام رسید؟ قطعا به خاطر قرابت و حسب و نسب نیست بلکه به خاطر ویژگی درونی و شخصی آن حضرت بود که این مقام رسید. چنانچه امام صادق ‏عليه السلام درباره ویژگی و صفات شخصی آن حضرت می فرماید: كانَ عَمُّنَا العَبّاسُ بنُ عَلِيٍّ نافِذَ البَصيرَةِ صُلبَ الإيمانِ جاهَدَ مَعَ أبي عَبدِاللَّهِ و أبلي بَلاءً حَسَناً و مَضي شَهيدَاً. عموي ما ، عبّاس ، داراي بينشي ژرف و ايماني راسخ بود ؛ همراه با امام حسين ‏عليه السلام جهاد كرد و نيك آزمايش داد و به شهادت رسيد (عمدة الطّالب ، ص ۳۵۶ ) حضرت عباس کسی است که تا آخرین لحظه از امام زمان خود و خاندانش دفاع کرد و آنها را رها نکرد. وقتی پرچم حضرت عباس(ع) رو همراه اسرا آوردن تو قصر یزید یزید پرچمو از دور دید به احترام پرچم پاشد وزیر پرسید یا امیر چرا تا پرچم علمدار حسین (ع) دیدید پا شدید ؟ پرسيد علمدار حسين (ع) چه كسي بود؟ جواب دادند: عباس(ع) برادر حسين(ع) ابن علي(ع) یزیدگفت : این پرچم و نگاه کن تمام چوبه پرچم تير و ضربه شمشير خورده. وفقط جای قبضه ی دست علمدار سالم هست این علمدار تا لحظه ایی که جوون تو بدنش بوده تا رمق آخر وفادار بوده و پرچم را زمين ننداخته به راستی كه تا دنيا دنياست ديگر مادری همچين فرزندی را بدنيا نمياره كه اینگونه شجاع و وفادار باشه به ما بپیوندید 👇👇👇👇👇 لینک ما در ایتا: 🆔http://eitaa.com/yaghoubali_asadi
شب دهم محرم ۱شب است و در اين شب جناب سيّد الشهدا اصحاب خود را جمع كرد و خطبه‌اى خواند و كلماتى با آنها فرمود كه حاصلش آنكه من بيعت خود را از شما برداشتم و شما را به اختيار خودتان گذاشتم تا به هر جانب كه خواهيد كوچ دهيد و اكنون پرده شب، شما را فرو گرفته. شب را مرکب رهوار خود قرار دهيد و به هر سو كه خواهيد برويد. اهل بيتش عرض كردند: براى چه اين كار بكنيم، آيا براى اينكه بعد از تو زندگى كنيم‌؟ خداوند هرگز نگذارد كه ما اين كار نا شايسته را ديدار كنيم و اصحاب نيز هر يك به اين نحو كلماتى گفتند و شهادت در خدمت آن حضرت را بر زندگى دنيا اختيار نمودند. ۲از جناب على بن الحسين عليه السلام روايت است كه فرمود: در آن شبى كه پدرم در صباح آن شهيد شد من به حالت مرض نشسته بودم و عمه‌ام زينب پرستارى من مى‌كرد كه ناگاه ديدم پدرم كناره گرفت و به خيمۀ خود رفت. و با آن جناب بود، جون آزاد كردۀ ابوذر، شمشير آن جناب را اصلاح مى‌نمود. پدرم مى‌گفت: يادَهرُ أفٍّ‌ لَك مِن خَليل إلخ. و اين ابيات را دو دفعه يا سه مرتبه انشاد فرمود و من حفظ‍‌ كردم. پس چون دانستم كه از خواندن آنها چه اراده كرده، گريه گلويم را گرفت، بر آن صبر نمودم و اظهار جزع ننمودم و ليكن عمّه‌ام زينب چون اين كلمات را بشنيد خويشتن دارى نتوانست كرد؛ چه زن‌ها را حالت رقّت و جزع بيشتر است. پس برخاست و بى‌خودانه با سر و پاى برهنه به جانب آن حضرت شتافت و گفت: اى كاش مرگ مرا نابود ساختى و اين زندگى از من برداشتى. اين وقت زمانى را ماند كه مادرم فاطمه و پدرم على و برادرم حسن از دنيا رفته، چه اى برادر! تو جانشين گذشتگان و فريادرس بازماندگانى. حضرت به جانب او نظر كرد و فرمود: اى خواهر نگران مباش كه شيطان حلم تو را نربايد و اشك در چشم‌هاى مباركش بگشت و به اين مثل تمثّل جست: لَو تَرَك القَطا لَنامَ‌؛ يعنى: اگر صيّاد، مرغ قطا را به حال خود گذاشتى، آن حيوان در آشيانه خود، شاد بخفتى. زينب گفت: يا ويلتاه: آيا به ستم جان شريفت گرفته خواهد شد؟ پس اين مطلب بيشتر دل مرا مجروح خواهد كرد و غصّۀ آن بر من سخت‌تر اثر خواهد نمود. پس لطمه بر صورت خود زد و بر رو افتاد و غش كرد. پس جناب امام حسين عليه السلام آب بر صورت او بپاشيد تا به هوش آمد و او را به كلماتى چند تسليت داد. پس از آن فرمود: اى خواهر من! تو را قسم مى‌دهم و بايد كه به قسم من عمل كنى. گاهى كه من كشته شوم، گريبان در مرگ من چاك مزنى و چهره خويش را به ناخن نخراشى و از براى شهادت من به ويل و ثبور فرياد نكنى. پس سيّد سجّاد عليه السلام فرمود كه پدرم عمّه‌ام را آورد و در نزد من نشانيد. ۳روايت است كه حضرت امام حسين عليه السلام در آن شب فرمود كه خيمه‌هاى حرم محترم را به يكديگر متصل كردند و بر دور آنها خندقى حفر كردند و از هيزم پر كردند كه جنگ از يك طرف باشد و دشمن نتواند متعرّض خيام حرم شود. ۴خدا داند كه آن خداپرستان در آن شب آخر عمرشان چه زحمت‌ها كشيدند از حفرِ خندق و جمع كردن هيزم و تحصيل آب براى وضو و غسل و شستن جامه‌هاى خويش كه كفن‌هاى ايشان بود و چه عبادت‌ها و تضرّعات و مناجات با قاضى الحاجات كه در آن شب به جا آوردند و پيوسته صداى تلاوت و عبادت از عسكر سعادت اثر آن نور ديدۀ خيرالبشر بلند بود. و شايسته است كه شيعيان به آن سعادتمندان تأسى كنند و اين شب را به عبادت و تلاوت و گريه و اندوه احيا دارند. قمی ، فیض العلام فی عمل الشهور و وقایع الایام، صص ۲۲۸ ، ۲۲۹ و ۲۳۰ https://eitaa.com/MohammadGelayeri
ای که از زخم فراوان ، مظهر بی چند و چونی *در حجاب خاک و خون چون شاهد غیب مصونی وی که با آن تشنه کامی غرقه ی دریای خونی * آنچه گویم آنچنانی ، باز صدچندان فزونی بانوان را خیمه گر بودی و اکنون سرنگونی *خیمه سوزان را نمی‌ گویی چرا ” یا نارُ ، کوُنی ” ؟ نازپروردِ تو بودم ، داد از این حالِ کنونی* عزّت و حرمت مبدّل شد به خواری و زبونی سرخ رویی را به سیلی برد چرخ نیل گونی * سرفرازی رفت و شد پامال هر پستی و دونی از رباب دل کباب آخر نمی‌ پرسی که : چونی ؟ * یا که از لیلی : چرا سرگشته ی دشت جنونی ؟ عمّه‌ ام ، آن دختر سلطان اقلیم ” سَلونی “ * نیست اندر عالم امکان چو او ذاتُ الشُّجونی ” شیعَتی ! ما إن شَرِبتُم رَی عَذْبٍ فَاذْ کُروُنی “ * ” أوْ سَمِعْتُمْ بِغَریبٍ أوْ شهیدٍ فَانْدُبوُنی “ غروی اصفهانی حسینی عليه السلام https://eitaa.com/MohammadGelayeri
عزاداری امام صادق علیه السلام در روز شيخ طوسى در مصباح از عبدالله بن سنان روايت كرده است كه گفت: من در روز عاشورا به خدمت حضرت امام جعفر صادق عليه السلام رفتم، ديدم كه رنگ مباركش متغيّر و آثار حزن و اندوه از روى شريفش ظاهر است و مانند مرواريد آب از ديده‌هاى مباركش مى‌ريزد. گفتم: يابن رسول الله! سبب گريۀ شما چيست‌؟ هرگز ديده شما گريان مباد. فرمود: مگر غافلى كه امروز چه روزى است‌؟ مگر نمى دانى كه در مثل اين روز، جدّ من حسين عليه السلام شهيد شده است‌؟ گفتم: يابن رسول الله! چه مى‌فرماييد دربارۀ روزۀ اين روز؟ فرمود: روزه بدار، بى نيّت روزه، و در روز افطار كن نه از روى شماتت و تمام روز را روزه مدار و بعد از عصر به يك ساعت به شربتى از آب افطار كن كه در مثل اين روز در اين وقت جنگ از آل رسول منقضى شد و سى نفر از ايشان با موالىِ‌ ايشان بر زمين افتاده بودند كه هر يك از ايشان اگر در حيات حضرت رسول صلى الله عليه و آله فوت مى‌شد، آن حضرت صاحب تعزيۀ او بود. پس حضرت آن قدر گريست كه محاسن شريفش تر شد. إلخ. قمی ، فیض العلام فی عمل الشهور و وقایع الایام، صفحه 236 https://eitaa.com/MohammadGelayeri
اعمال روز خواندن هزار مرتبه توحيد در اين روز فضيلت دارد. از حضرت صادق عليه السلام مروى است كه: هر كه در روز هزار مرتبه سوره اخلاص بخواند، خداوند رحمان نظر كند به او. و كسى را كه خداوند رحمان نظر فرمايد عذاب نكند هرگز. ظاهراً مراد، نظرِ رحمت و شفقت است قمی فیض العلام فی عمل الشهور و وقایع الایام، صفحه 236 https://eitaa.com/MohammadGelayeri
هدایت شده از فتاوای رهبر انقلاب
🔸 خواندن نماز اول وقت در عزاداری اهل بیت علیهم السلام ⁉️ در ایام سوگواری اهل بیت (علیهم السلام) گاهی مراسم عزاداری تا یک ساعت بعد از اذان ادامه پیدا می‌کند، آیا تمام کردن عزاداری اولویت دارد و یا خواندن نماز در اول وقت؟ بعضاً با این بهانه که اگر در وسط عزاداری نماز بخوانیم و بعد به عزاداری ادامه دهیم مردم پراکنده می‌شوند و مجلس به هم می‌خورد. ✅ در فرض سؤال نیز نماز اول وقت خواندن مقدم است. 🆔 @khamenei_ahkam
هدایت شده از خبر بابل
12.59M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
ظهر عاشورا زمینِ کربلا بود و حسین پیش خیلِ دشمنان تنها خدا بود و حسین هر طرف پرپر گلی از شاخه ‏ای افتاده بود و اندر آن گلشن خزانِ لاله ‏‌ها بود و حسین ◾ عاشورای حسینی و شهادت امام حسین‌ علیه السلام و یاران ایشان را تسلیت عرض می کنیم. جمعه، ۶ مرداد ۱۴۰۲. 🔸 کانال‌اطلاع رسانی 🔸بزرگترین کانال خبری مازندران در ایتا https://eitaa.com/khabarbabol
هدایت شده از خبرگزاری تسنیم
7990000 - Copy.mp3
28M
زیارت عاشورا 🏴با نوای علی فانی @TasnimNews
شام غریبان در اواخر روز سزاوار است كه يادآورى از حالِ‌ حرمِ‌ امام و دختران و اطفال آن حضرت كه در اين وقت در كربلا اسير اعدا و مشغول به حزن و بكا بودند و مصيبت‌هايى بر ايشان گذشته كه در خاطر هيچ آفريده‌اى خطور نكند و قلم را تاب نوشتن نباشد. پس برخيزى و سلام كنى بر رسول خدا و علىِّ‌ مرتضى و فاطمه زهرا و حسنِ‌ مجتبى و ساير امامان از ذرّيّۀ سيّد الشهدا عليهم السلام و ايشان را تعزيت گويى بر اين مصائب عظيمه با قلب محزون و چشم گريان. قمی فیض العلام فی عمل الشهور و وقایع الایام، صفحه 237 https://eitaa.com/MohammadGelayeri
یازده در حديث معتبر كامل الزياره است كه حضرت سيّد سجاد به زائده فرمود: همانا چون روز رسيد به ما آنچه رسيد از دواهى و مصيبات عظيمه و كشته گرديد پدرم و كسانى كه با او بودند از اولاد و برادران و ساير اهل بيت او، پس حرم محترم و زنان مكرّم آن حضرت را بر شتران سوار كردند براى رفتن به جانب كوفه. پس من نظر كردم به سوى پدر و ساير اهل بيت او كه در خاك و خون آغشته گشته و بدن‌هاى طاهرۀ ايشان بر روى زمين است و كسى متوجه دفن ايشان نشده، سخت بر من گران آمد و سينۀ من تنگى گرفت و حالتى مرا عارض شد كه همى خواست جان از تن من پرواز كند. عمّه‌ام - زينب كبرى - چون مرا بدين حال ديد، پرسيد: اين چه حالت است كه در تو مى‌بينم اى يادگار جدّ و پدر و برادر من‌؟! مى‌نگرم تو را كه مى‌خواهى جان تسليم كنى. گفتم: اى عمّه! چگونه جزع نكنم و اضطراب نداشته باشم و حال آنكه مى‌بينم سيّد و آقاى خود و برادران و عموها و عموزادگان و اهل و عشيرت خود را كه آغشته به خون در اين بيابان افتاده‌اند و تن ايشان عريان و بى كفن است و هيچ كس بر دفن ايشان نمى پردازد و بشرى متوجّه ايشان نمى‌گردد، گويا ايشان را مسلمان نمى‌دانند. عمّه‌ام گفت: از آنچه مى‌بينى دلگران مباش و جزع مكن. به خدا قسم كه اين عهدى بود از رسول خدا به سوى جدّ و پدر و عمّ‌ تو - صلوات الله عليهم اجمعين. و رسول خدا مصائب هر يك را به ايشان خبر داد و به تحقيق كه حق تعالى در اين امّت پيمان گرفته از جماعتى كه فراعنۀ ارض ايشان را نمى‌شناسند ليكن در نزد اهل آسمان‌ها معروفند كه ايشان اين اعضاى متفرقه و جسدهاى در خون طپيده را جمع كنند و دفن نمايند و در ارض طف بر قبر پدرت سيّد الشهدا علامتى نصب كنند كه اثر آن هرگز بر طرف نشود و به مرور ايام و ليالى محو و مطموس نگردد و هر چند كه سلاطين كَفَرَه و اعوان ظَلَمَه در محو آثار آن سعى و كوشش نمايند ظهورش زياده گردد و رفعت و علوّش بالاتر خواهد گرفت قمی ، فیض العلام فی عمل الشهور و وقایع الایام، ص ۲۳۹ و ۲۴۰ https://eitaa.com/MohammadGelayeri
امام عليه السلام از شاد مانی از گناه بر حذر باش ، چرا که شادمان به گناه شدن از ارتکاب گناه بزرگتر است و قال(عليه السلام)في جملة كلامه،و اياك و الابتهاج بالذنب،فان الابتهاج بالذنب اعظم من ركوبه. قمی ،الأنوار البهیة في تواریخ الحجج الإلهیة، صفحه 101 https://eitaa.com/MohammadGelayeri
هدایت شده از خبرگزاری حوزه
💠 روز 💠 🚩 جایگاه گریه کنندگان بر سیدالشهدا (علیه‌السلام) 🔻امام زین‌العابدین علیه‌السلام: أَیُّما مؤمنٍ دَمعَت عَیناهُ لِقَتْلِ الحُسینِ عَلَیه السّلامُ وَ مَنْ مَعَهُ حَتّی یَسیلَ علی خَدَّیهِ بَوَّأَهُ اللهُ فی‌الجَنّةِ غُرَفاً. ◼️ هر مؤمنی که برای شهادت امام حسین(ع) و یاران شهیدش گریه کند و اشک او بر گونه‌هایش جاری گردد، خداوند درجات رفیعه و مقامات عالیة بهشت از آنِ او خواهد ساخت. 📚 بحارالأنوار، ج ١٠٠، ص ٩٤ •┈┈••✾••┈┈• 📲 آخرین رویدادهای دینی و فرهنگی را در کانال رسمی خبرگزاری حوزه دنبال کنید: eitaa.com/joinchat/415432704C8ae17cca99
روز دوازدهم در اين روز، سنۀ ٩٥، به قول شيخ شهيد،حضرت سيّد وفات فرموده قمی ، فیض العلام فی عمل الشهور و وقایع الایام، صفحه 241 وفات او در مدينه در سال ۹۵ واقع شد یا: ۱_ ۱۲ روز از محرم گذشته ۲_ ۱۲ روز از محرم مانده ۳ شيخ مفيد و شيخ طوسی وفات اورا ۲۵ محرم سال ۹۴ دانسته اند قمی ، الانوار البهیه ص ۱۱۲ https://eitaa.com/MohammadGelayeri