eitaa logo
پنجره🇮🇷
111 دنبال‌کننده
633 عکس
297 ویدیو
24 فایل
موضوعات متنوع دینی محمد گلایری مدرس حوزه علمیه @MohammadGelayeri46 ۰۹۱۱۳۱۲۵۵۴۲ 📢نقل مطالب کانال بدون ذکر منبع مجاز است
مشاهده در ایتا
دانلود
دولتی باید تشکیل شود که ۱-دارای کفایت و مدیریت، ۲-با ایمان، ۳-لبریز از امید ۴-و معتقد به توانمندی‌های داخلی باشد چرا که اگر مسئولین دولتی ناامید باشند کاری از پیش نمی‌رود ۴۰۰/۲/۲۲ https://eitaa.com/jorenab
هدایت شده از خبرگزاری حوزه
⭕️ اعتراض مدیر حوزه علمیه تهران به توهین یکی از کاندیداها در مناظره انتخاباتی ➖ متاسفانه در شب شهادت رئیس مکتب و در جریان مناظرات انتخاباتی، به مدارک و درجه علمی حوزه‌های علمیه و میراث گرانبهای هزار و چهارصد ساله مکتب امام صادق علیه‌السلام جاهلانه توهین شد. ◻️ از مسئولین صداوسیما و کمیسیون نظارت بر انتخابات درخواست داریم طبق قانون، زمینه ارائه پاسخ به این توهین آشکار و جلوگیری از تکرار موارد مشابه را فراهم نمایند. ◻️ یکی از ابزارها و شیوه های کارآمد امام صادق علیه السلام در تبیین حقایق دین و مکتب اهل بیت علیهم السلام، مناظره با علما و پیروان مکاتب الحادی و منحرف بود. صادق آل محمد با استدلال و منطق و رعایت اخلاق و بدون تخریب و توهین به روشنگری و تحکیم مبانی دین پرداختند. @HawzahNews | خبرگزاری‌حوزه
محمد گلایری: اصلاح طلبان، سفسطه و انتخابات استاد از شاگردانش پرسید: دو مرد مهمان من می‌شوند. یکی تمیز و دیگری کثیف. من به آن ها پیشنهاد می‌کنم حمام کنند. شما فکر می‌کنید،‌ کدام یک این کار را انجام دهند؟ شاگردان جواب دادند: خوب مسلما کثیفه! استاد گفت: نه، تمیزه. چون او به حمام کردن عادت کرده و کثیفه اگر اهل حمام رفتن بود که کثیف نبود. پس چه کسی حمام می کند؟ حالا شاگردان می گویند: تمیزه! استاد جواب داد: نه، کثیفه، چون او به حمام احتیاج دارد. و باز پرسید خوب، پس کدامیک از مهمانان من حمام می کنند؟ یک بار دیگر شاگردها گفتند: کثیفه! استاد گفت: اما نه، البته که هر دو! تمیزه به حمام عادت دارد و کثیفه به حمام احتیاج دارد. خوب بالاخره کی حمام می‌گیرد؟ شاگردها با سر درگمی جواب دادند: هر دو ! استاد این بار توضیح می‌دهد : نه، هیچ کدام ! چون کثیفه به حمام عادت ندارد و تمیزه هم نیازی به حمام کردن ندارد! شاگردان با اعتراض گفتند : بله درسته، ولی ما چطور می‌توانیم تشخیص دهیم؟ هر بار شما یک چیزی را می‌گویید و هر دفعه هم درست است. استاد در پاسخ گفت: خوب پس متوجه شدید ، این یعنی: سفسطه ! خاصیت سفسطه بسته به این است که چه چیزی را بخواهی ثابت کنی!! ما با کسانی روبرو هستیم که با هر دلیلی و یا بدون هر دلیلی با ایران اسلامی مخالفند یکروز اصحاب سبز میشوند و وقتی رآی نمیآورند به بهانه تقلب حکم به بطلان انتخابات میدهند... یکروز جیغ بنفش سر میدهند و جشن خیابانی میگیرند و وقتی مملکت را سالها به عقب برگرداندند بهانه میآورند که هرکسی رآی آورده بود اوضاع بدتر از این بود... دیروز میگفتن اگر رئیسی بیاد دلار میشه پنج هزار تومن، امروز که دلار ۲۵ رسیده میگن اگر رئیسی اومده بود دلار پنجاه هزار تومن میرسید... باز ارسال از فیض فاضل @MohammadGelayeri
‏فیلم از طرف محمد گلایری
امیدوارم رئیس جمهور آینده به دنبال کم کردن : فاصله طبقاتی ، تنش های اجتماعی ، تنشهای سیاسی، آثار مخرب تنشهای بین المللی و آثار مخرب بلاهای طبیعی باشد و برای آنها برنامه ریزی کند
نقش دعا در زندگی ما چقدر است؟ از سویی انسان فقط حاصل تلاش خود را درو میکند لیس للانسان الا ما سعی(نجم ۳۹) گندم ازگندم بروید جو زجو از سویی دیگر دعا و تضمیمن اجابت آن از بایدهای زندگی ما است وَقَالَ رَبُّكُمُ ادْعُونِي أَسْتَجِبْ لَكُمْ إِنَّ الَّذِينَ يَسْتَكْبِرُونَ عَنْ عِبَادَتِي سَيَدْخُلُونَ جَهَنَّمَ دَاخِرِينَ (غافر٦٠) نتیجه دعا کجاست ؟چند درصد از نتیجه برای دعا است؟ واقعیت این است دعا یک ضرورت است و بگونه ی همه نتیجه برای دعا است دعا روح رفتار ما است هنگام تصمیم های مهم نتیجه دعا خودش را نشان میدهد اینطور نیست که هر گاه اسباب طبیعی یکسو بود دعا کردیم مستجاب میشود و اگر اسباب طبیعی سوی دیگر بود دعا به در بسته میخورد زکریای پیر با همسر نازا دارای پسر می شوند قصه اش در قرآن ذکر می شود تا این نکته را گوش زد کند گاهی موانع برای استجابت( دعای واقعی) وجود دارد و صلاح شخص و خانواده اش نیست برای همین مدرس موسی ع طفل را کشت تا بداندکه (باشد اندر پرده بازی های پنهان ) پس استجابت لزوما بر آوردن خصوص خواسته در دعا نیست دعا یک ضرورت است @MohammadGelayeri
بعد از اينكه پيغمبر اكرم در عرفات و منى‏ و مسجدالحرام كليات اسلامى را در باب اصول و فروع بيان كرده- كه مهمترين سخنان ايشان است- يكمرتبه در غديرخم اين طور مى‏فرمايد: مطلبى است كه اگر آن را نگويم هيچ چيز را نگفته‏ام. فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَهُ‏ به من گفته‏اند كه اگر آن را نگويى هيچ چيز را نگفته‏اى يعنى همه هبا و هدر است. بعد مى‏فرمايد: ا لَسْتُ اوْلى‏ بِكُمْ مِنْ انْفُسِكُمْ؟ (اشاره به آيه قرآن است كه: النَّبِيُّ أَوْلى‏ بِالْمُؤْمِنِينَ مِنْ أَنْفُسِهِمْ‏ «احزاب66») آيا من حق تسلط و ولايتم بر شما از خودتان بيشتر نيست؟ همه گفتند: بَلى‏ يا رَسولَ اللَّه. حضرت فرمود: مَنْ كُنْتُ مَوْلاهُ فَهذا عَلِىٌّ مَوْلاهُ‏. اين حديث هم مثل حديث ثقلين داراى اسناد زيادى است. مجموعه‏آثاراستادشهيدمطهرى ج‏4 736 حديث غدير ..... ص : 735 https://eitaa.com/MohammadGelayeri
سرخط جالب برخی از روزنامه های امروز یکشنبه 3 مرداد 1400 برای مدال طلای تیر اندازی در المپیک توسط مدافع حرم و سلامت جواد فروغی که مدالش را به امام عضر عج و رهبری اهدا کرد: رسالت «فروغ دیده حق باوران» را انتخاب کرد تا اشاره به تداوم تفکر انقلابی در نسل جدید کند، وطن امروز «نقطه زن» را بر گزید که اشاره به مدافع حرم بودنش کرد ، صبح نو « قهرمان» را انتخاب کرد که ظاهرا تعریضی به فرهادی با فیلم «قهرمان»باشد که به تعریف از بایدن پرداخت و بر علیه ایران صحبت کرد https://eitaa.com/MohammadGelayeri
تذكرة الفقهاء كتابى است فقهى اما نه تنها فقه شيعه را بيان كرده بلكه در هر مسأله‏اى فتواى همه اهل تسنن آنهم نه فقط چهار امامشان: ابوحنيفه، شافعى، مالك و احمد، بلكه فتواى اكابر فقهاى ماقبل از منحصر شدن مذاهب به اين چهارتا را نيز نقل كرده است. در هر مسأله‏اى مى‏گويد در اينجا ابوحنيفه چنين گفته، شافعى چنين گفته و عقيده ما اماميه چنين است. گاهى ردّ و ايراد هم مى‏كند مثلًا مى‏گويد شافعى در يك قول خودش چنين گفته، در قول ديگرش چنين گفته، اول چنين گفته، بعد از عقيده خودش عدول كرده و چنين گفته است. آقاى شيخ محمّد تقى قمى مى‏گفت وقتى كه مى‏خواستند تذكره‏ را چاپ كنند، از علماى هر مذهبى از مذاهب اهل تسنن متخصصى آوردند. مجموعه‏آثاراستادشهيدمطهرى ج‏4 ص 738 https://eitaa.com/MohammadGelayeri
حدیث غدیر یعنی قول پیغمبر ص من کنت مولاه علی مولاه حدیثی است متواتر که از طریق شیعه و اهل سنت با بیش از ۱۰۰ طریق نقل شده است برای شمار کردن طریق این حدیث و بحث از متن آن شیعه و اهل سنت تالیفاتی دارند که در آن به مقدار وافی به بحث پرداختند المیزان ج۶ ص ۵۹ https://eitaa.com/MohammadGelayeri
الیوم یئس الذین کفروا من دینکم (مائده3) تماميت ياس كفار حتما بايد به خاطر عامل و علتى بوده باشد كه عقل و اعتبار صحيح آن را تنها عامل نااميدى كفار بداند، و آن اين است كه خداى سبحان براى اين دين كسى را نصب كند، كه قائم مقام رسول خدا (ص) باشد، و در حفظ دين و تدبير امر آن و ارشاد امت متدين كار خود آن جناب را انجام دهد، به نحوى كه خلائى براى آرزوى شوم كفار باقى نماند، و كفار براى هميشه از ضربه زدن به اسلام مايوس شوند. آرى ما دام كه امر دين قائم به شخص معينى باشد، دشمنان آن مى‏توانند اين آرزو را در سر بپرورانند، كه با از بين رفتن آن شخص دين هم از بين برود، ولى وقتى قيام به حاملى شخصى، مبدل به قيام به حاملى نوعى شد، آن دين به حد كمال مى‏رسد، و از حالت حدوث به حالت بقاء متحول گشته، نعمت اين دين تمام مى‏شود، و اين بعيد نيست، كه جمله‏" حَتَّى يَأْتِيَ اللَّهُ بِأَمْرِهِ" تا خدا امر خود بياورد در آيه زير اشاره به همين معنا باشد، توجه بفرمائيد:" وَدَّ كَثِيرٌ مِنْ أَهْلِ الْكِتابِ لَوْ يَرُدُّونَكُمْ مِنْ بَعْدِ إِيمانِكُمْ كُفَّاراً حَسَداً مِنْ عِنْدِ أَنْفُسِهِمْ، مِنْ بَعْدِ ما تَبَيَّنَ لَهُمُ الْحَقُّ، فَاعْفُوا وَ اصْفَحُوا حَتَّى يَأْتِيَ اللَّهُ بِأَمْرِهِ، إِنَّ اللَّهَ عَلى‏ كُلِّ شَيْ‏ءٍ قَدِيرٌ"(البقرة: 109) و اين وجه خود مؤيد رواياتى است كه مى‏گويد آيه شريفه مورد بحث در روز غدير خم در مورد ولايت على (ع) نازل شد، يعنى روز هيجدهم ذى الحجه سال دهم هجرت، و بنا بر اين دو فقره آيه به روشنترين ارتباط مرتبط مى‏شوند، و هيچيك از اشكالات گذشته هم وارد و متوجه نمى‏شود. ترجمه تفسير الميزان ج‏5 ص 284- الميزان في تفسير القرآن ج‏5 ص 176 https://eitaa.com/MohammadGelayeri
بسم الله الرحمن الرحیم 1.آیاتی که دلالت بر ارتباط دعوت و انذار به عرب دارد بیش از این دلالت ندارد که آنها بخشی از افرادی هستند که مورد دعوت هستند 2.قرآن با دعوت خانواده شروع شد ( شعراء 214) سپس توسعه داده شد به مکه و اطراف آن ( شوری 7) سپس به هر کس که به او این پیام برسد ( انعام 191)( المیزان ذیل شعراء 199) 3.باید امثال این آیات را در کنار سایر آیات معنا کرد که قرآن را برای همه مردم می داند( انعام 191) و پیامبر را خاتم النبیین می داند (احزاب 40) 4.قرآن مفسر رسمی دارد ( بقره 129) یعنی پیامبر و اهل بیت او ، پیامبر به سران روم و ایران نامه فرستاد و آنها را دعوت به اسلام کرد . https://eitaa.com/MohammadGelayeri
آقای رئیس جمهور! مسیر مشخص است راه ارزشهای انقلاب ، لطفا سریعتر مشغول کار شوید https://eitaa.com/MohammadGelayeri
بسم الله الرحمن الرحیم فلسفه عزاداري در محرم 1 روزمره گي كه نشيب زندگي است همانطور كه ممكن است در مسير رشد و تعالي شخص در زندگي رخ دهد ممكن است در فهم ديني او حاصل شود و يا رفتارهاي ديني او را تحت تأثير قرار دهد، اسلام براي اينكه فرهنگ ديني دچار روزمره گي نشود ماه مبارك رمضان را قرار داد كه تراكم معنويات است حتي نفسهاي مومنين عبادت است همانطور كه در خطبه ي شعبانيه پامبر اكرم (ص) فرمود: " انفاسكم فيه تسبيح " يعني نفسهاي شما مانند تسبيح گفتن عبادت است ( وسائل الشیعه/10/213) فضاي معنوي حاصل و جو قرآني و ديني حركت آفرين است و پالايش شخصي و اجتماعي را به همراه دارد، در مكتب اهل بيت (علیه السلام) محرم نيز اينگونه است و نقش اساسي در تجديد حيات معنوي و ديني جامعه تشيع دارد، در روايات از امام صادق (علیه السلام) آمده است: " نفس المهموم لظلمنا تسبيح" ( بحار الانوار/2/64) يعني آه اندوهگين براي ستمي كه بر ما رفته است مانند تسبيح گفتن عبادت است هر ساله با برپايي مجالس عزا در محرم حال و هواي معنوي جامعه را فرا مي گيرد،خيلي از كساني كه اهل توجه به معنويات نيستند نیز همراه با اين مجالس و هيأتهاي سينه زني و عزاداري د رمساجد و تكايا و حسينيه ها جمع مي شوند، وعاظ و علماء دين در اين ايام همراه با بيان اهداف امام و فلسفه ي قيام او موفق به بيان معارف دين و امر به معروف ونهي از منكر مي شوند. https://eitaa.com/MohammadGelayeri
فلسفه عزادری2 از مرحوم فلسفي نقل مي كنند كه قبل از انقلاب در يكي از شهرستانهايي كه شيعه و سني در كنار هم زندگي مي كنند سخنراني داشتم، ديدم بر اثر نبود مجالس موعظه و امربه معروف و نهي از منكر در آن شهرستان فحشاء و منكرات زياد شد، روزي علماي اهل سنت به ديدن من آمدند آنها را مورد عتاب و سرزنش قرار دادم كه چرا مجلس موعظه نداريد و امر به معروف و نهي از منكر نمي كنيد؟ پس از سخنانم يكي برخاست و گفت: خداوند( تعالي) سايه امام حسين (علیه السلام) را از سر شما علماء شيعه كم نكند، ما چون حسین (علیه السلام) نداريم و مجلس روضه نداريم مردم اطراف ما جمع نمي شوند. امام حسين (علیه السلام) يك محبوبيتي به شما علماي شيعه داده است كه تا نام او را مي بريد و صحبت روضه او مي شود همه اقشار گرد شما جمع مي شوند و شما در زير سايه ي خيمه عزاداري او هم اخلاق مي گوييد و هم معارف و احكام و شيعيان به بركت عزاداري امام حسين (علیه السلام) تربيت مي شوند. اين رمز موفقيت شما روحانيت شيعه است، من گفتم: راز موفقيت و محبوبيت روحانيت شيعه را خوب فهميدي. ( راهیان نور – محرم 421- ص49) بنابراين يكي از فلسفه ها و بركاتي كه عزاداري امام حسين (علیه السلام) و ديگر ائمه (علیهم السلام) به همراه دارد فرصتي است كه براي تجديد معنويت و شناخت معارف و احكام ايجاد مي كند و جو معنوي و احساس ديني به وجود مي آورد. علاوه بر فضاي معنوي حاصل ازعزاداري و ايام سوگواري و بستر سازي براي انجام امر به معروف و نهي از منكر و بيان معارف ديني نكته ي ديگري كه حائز اهميت است درس گرفتن از نهضت امام حسين (علیه السلام) و عبرت آموزي از تاريخ آن است. آيت الله شهيد مطهري دراین باره می فرماید : فلسفه عزاداري امام حسين (علیه السلام) كه به توصيه ائمه اطهار (علیه السلام) بايد تجديد شود آموزندگي آن است. روز عاشورا روز تجديد حيات ما است. در اين روز مي خواهيم در كوثر حسين (علیه السلام) شست و شو كنيم، از نو مبادي اسلام را بياموزيم، روح اسلام را از نو به خود تزريق كنيم، نمي خواهيم كه حسّ امر به معروف و نهي از منكر، احساس شهادت،جهاد و فداكاري درراه حق درما فراموش شود، روح فداكاري در مابميرد.( حماسه حسینی /2/221) https://eitaa.com/MohammadGelayeri
فسفه عزاداری 3 فرق درس و عبرت دراين است كه در درس نقطه هاي افتخار آفرين عاشورا ومحرم الگو قرار مي گيرد. مثل فداكاري و شجاعت و اما در عبرت تنها به اوج نگاه نمي كنيم بلكه به حضيضها، عوامل زمينه ساز اين حادثه ، شيوه ها و روش هاي دشمن، راز و رمز پيروزي و شكست در اين امتحان بزرگ مورد بررسي قرار مي گيرد( عبرتهای عاشوارا/16و17) . عبرت اين است كه با بررسي زمينه هاي حادثه عاشورا علل سقوط جامعه ديني آن عصر را درك كنيم كه چه شده كه اندكي بعد ازارتحال پيامبر (صلی الله علیه و آله) فرزندش اينگونه به شهادت رسيده است،و به تعبيرمقام معظم رهبري: عبرت اين است كه چه كنيم كه جامعه ما آنگونه شود.(عبرتهای عاشورا/172 – مورخه18/2/77) آيت الله مصباح يزدي می نویسد : از آنجا كه معتقديم حادثه عاشورا حادثه ي عظيمي در تاريخ بوده است و نقش تعيين كننده ي در سعادت مسلمانان و روشن شدن راه هدايت داشته است اين حادثه در نظر ما ارزشمند است لذا بزرگداشت و بازسازي اين حادثه و به خاطر آوردن آن موجب مي شود تا بتوانيم از بركات آن در جامعه امروز نيز استفاده كنيم. (آذرخشی از آسمان کربلا /15) https://eitaa.com/MohammadGelayeri
فلسفه عزادری4 ممكن است گفته شود كه درس گرفتن و عبرت آموزي نيازي به عزاداري و بر سرو سينه زدن ندارد بلكه مي توان با سخنراني ها و همايش ها به آنها پرداخت و به بحث و گفتگو اكتفا كرد، ولي در جواب بايد گفت كه در انسان دو نيروي عقل و احساس به وديعه گذاشته شد كه كار انديشه وانگيزه را به عهده دارند، با عقل انسان شناخت پيدا مي كند و با احساس تحريك به انجام كار مي شود و به تعبير ديگر عقل نقش جزم را به عهدا دارد و احساس نقش عزم را. (انتظار بشر از دین /61) لكن همه بشر حكيم و فرزانه نيستند، بلكه بيشتر مردم رفتارشان بر اساس انگيزه است نه انديشه در قرآن كريم درباره ي قوم فرعون آمده است : " فلّما جاء تهم آياتنا مبصرة قالوا هذا سحر مبين و جحدوا بها و استيقتها انفسهم ظلما وعلوا فانظر كيف كان عاقبته المفسدين". چون آيات و معجزات ما را به آنها ارائه داد گفتند كه اين معجزه بزرگ تو سحر بودنش روشن و آشكار است، و با آنكه پيش نفس خود به يقين دانستند (معجزه ي خداست) باز از كبر و نخوت و ستمگري انكار آن كردند، بنگر تا عاقبت آن مردم ستمكار فاسد به كجا انجاميد؟. (نمل/13و14) https://eitaa.com/MohammadGelayeri
انگيزه دربيشترمردم نقشی اساسي دارد و در انديشمندان و فرزانگان نقشی درخور، توجه اينجاست كه متوليان فرهنگي براي تغذيه هر دو بايد تلاش كنند، قرآن اين امر را مورد توجه قرار داد، از طرفي پيامبر را فرستاد تا كتاب و و حكمت را تعليم كند و مردم را تذكيه كند(جمعه/2).و از طرفي چون جامعه ي متعالي و رشيد مي خواهد تا در بستر آن انسانهاي متكامل پا به عرصه بگذارند. انسانهاي صالح را محبوب مي كند تا سخنان آنان نافذ و مؤثر باشد ، «ان الذين آمنوا و عملو الصالحات سيجعل لهم الرحمن و دا»، آنان كه به خدا ايمان آوردند و نيكوكار شدند خداي رحمان آنها را در نظر( خلق و حق ) محبوب مي گرداند.(مریم/96) و آنگاه آنها را مأمور به امر به معروف و نهي از منكر مي كند. و اگر محبوب دستوري دهد تأثير گذار است و به تعبير امام صادق(علیه السلام) : « ان المحب لن يحب مطيع » يعني دوستدار ( براي آن دوستي كه دارد) مطيع دوست است (وسایل الشیعه/15/308)، خداوند متعال وقتي اهل بيت (علیهم السلام) را نقش وي‍ژه اي داد و آنها را ائمه قرار داد محبت آنها را در دلها كاشت، زيرا بالاترين مصداق كريمه ي مذكور آنها هستند.(در المیزان از شیعه و سنی روایت کرده است که این آیه در باره علی علیه السلام وارد شده است )، و در عالم تشريع محبت آنها را اجر رسالت قرار داده و فرمود: « قل لا اسألكم عليه اجرا الا المودته في القربي» ( اي رسول به امت ) بگو : من از شما اجر رسالت جز اين نخواهم كه مودت و محبت مرا در حق خويشاوندانت منظورداريد (شوری/23) و « ما سألتكم من اجر فهو لكم» ، باز اي رسول بگو: آنچه من از شما مزد رسالت خواستم آنها براي شما باشد (يعني هرگز مزدي از شما نخواسته و نمي خواهم) (سبأ/47). اگر منظور فقط دوست داشتن اهل بيت (علیهم السلام) براي پيامبر بود نه مردم، پس اين دوستي راهي براي نفوذ امرشان، و ولايتشان بر دلها راهي براي ولايتشان بر ديار بوده است، پس اگر مراسم عزاداري براي اهل بيت نيز مطرح مي شود براي مدیريت احساسات و عواطف امّت اسلامي است براي داشتني جامعه ي سالم و متعالي. آيت الله مصباح يزدي می نویسد : انسان ها فقط به شناخت مجهز نيستند، علاوه بر شناخت نيروي ديگري به نام انگيزه و هيجانات وجود دارد كه عامل آن احساسات و عواطف است اين عوامل نيز بايد تقويت شوند تا نقش خود را ايفا كنند، برنامه هاي عزاداري ازجمله اين عوامل است. (آذرخشی از آسمان کربلا/26) https://eitaa.com/MohammadGelayeri
فلسفه عزاداری 5 سؤال ديگري كه ممكن است كه مطرح شود اين است در زيارت عاشورا که از امام باقر عليه السلام روایت شده است وارد شده : اللهم العن اول ظالم ظلم حق محمد و آل محمد (بحار الانوار /98/295). يعني خدايا اول ستمگري كه برپيامبر و آل او ستم روا داشت لعنت كن، و يا اينكه دستور داده شده كه بعد از نوشيدن آب قاتلين امام حسين (علیه السلام) را لعنت كنید(بحار//44/303)، سرّ وحكمت اين لعن چيست؟ برای جواب به این سوال باید این نکته مورد توجه قرار گیرد که همانطور كه سرشت انسان فقط از شناخت ساخته نشده است، تنها از احساسات مثبت هم ساخته نشده است بلكه در انسان همانطور كه استعداد خنديدن است، استعداد گرييدن نيز هست، دشمني با دشمن سيستمي دفاعي در مقابل ضررها و خطرها ايجاد مي كند و لذا در قرآن فرمود شيطان دشمن شماست و شما نيز او را به دشمني بگيريد (فاطر/16)، پس در كنار ستم، لعن و در كنار تولي تبري و اظهار دشمني نسبت به دشمنان اسلام نيز بايد باشد كه اگر اينگونه شويم حسيني هستم (آذرخشی از آسمان کربلا/29) حاصل سخن آنكه بزرگداشت مراسم سيدالشهدا و ديگر امامان بازسازي حيات آنهاست تا از آن به نحو احسن بهره بگيريم. علامه ي جعفري در این باره می نویسد : « گريه و ناله بر (امام) حسين (علیه السلام) جنبه ي عاطفي معمول ندارد كه مورد تحقير مافوق عاطفه و احساسات قرار بگيرد، زيرا روشن است كه خاك تيره گور آن، هم با گذشت سيزده قرن و اندي عاطفه طبيعي و گريه هايي كه از احساسات طبيعي فوران مي كند را خاموش مي كند، چنانكه در مرگ پدران و فرزندان خود مي بينيم، بلكه اين گريه ايست به حال حق و عدالت كه دستخوش هواي نفس يزيد نابكار و پيروانش گشته است بگذاريد دفاع انسان ها از حق و عدالت درصورت اشك متحول آور از اعماق جانشان برآيد تا آشكار شود كه حق و عدالت ازاعماق جان ها سرچشمه مي گيرد نه از رسوم و قراردادهاي اعتباري و صوري و زودگذر(شرح مثنوی /13/313) اينجاست كه عزاداري براي اهل بيت مورد توجه امامان معصوم و شاگردان آنها بوده است اين بركات كه جامعه از آن بهره مي برد، و تغذيه مي شود و با اشكهاي آن شستشو داده مي شود، و با اقتدا به امامان و به وي‍ژه امام حسين (علیه السلام) حركت رو به جلو خود را ادامه مي دهد. موجب حيات و زندگي و بالندگي جامعه است. https://eitaa.com/MohammadGelayeri
فلسفه عزاداری 6 ... با كمال جد و عجز از ملتهاي مسلمان مي خواهم كه از ائمه اطهار و فرهنگ سياسي، اجتماعي، اقتصادي، نظامي اين بزرگ راهنمايان عالم بشريت به طور شايسته و به جان و دل و جان فشاني و نثار عزيزان پيروي كنند... و از آن جمله، مراسم عزاداري ائمه اطهارو به وي‍ژه سيد مظلومان و سرور شهيدان حضرت ابي عبدالله الحسين- صلوات وافر الهي و انبياء و ملائكه الله و صلحاء بر روح بزرگ حماسي او باد – هيچگاه غفلت نكنند و بدانند آنچه دستور ائمه –عليهم السلام- براي بزرگداشت اين حماسه تاريخي اسلام است و آنچه لعن و نفرين بر ستمگران آل بيت است تمام فرياد قهرمانان ملتهاست و بر سردمداران ستم پيشه درطول تاريخ الي الابد. و مي دانيد كه لعن و نفرين و فرياد از بيداد بني اميه - لعنة الله عليهم- با آنكه آنان منقرض و به جهنم رهسپار شده اند فرياد بر سر ستمگران جهان و زنده نگه داشتن اين فرياد ستم شكن است و لازم است در نوحه ها و اشعار مرثيه و اشعار ثناي از ـ ائمه عليهم السلام- به طور كوبنده فجايع و ستمگري هاي ستمگران هر عصر و مصر يادآور شود و دراين عصر كه عصر مظلوميت جهان اسلام به دست آمريكا و شوروي و ساير وابستگان به آنان و از آن جمله آل سعود، اين خائنين به حرم بزرگ الهي – لعنت الله و ملائكته و رسله عليهم- است به طور كوبنده يادآوري و لعن و نفرين شود وهمه بايد بدانيم كه آنچه موجب وحدت بين مسلمين است اين مراسم سياسي است كه حافظ مليت مسلمين و به ويژه شيعيان ائمه اثني عشر- عليهم صلوات الله و سلم- است (صحیفه نور 21/399و400) https://eitaa.com/MohammadGelayeri
منابع: 1.قرآن کریم 2. شيخ حر عاملي، وسايل الشيعته چ آل البيت (ع) 3.علامه مجلسي، بحار الانوار 4. راهيان نور، محرم 1421 ، دفتر تبليغات اسلامي. 5.آيت الله شهيد مطهري، حماسه حسيني (ع) انتشارات صدرا. 6.آيت الله سيد احمد خاتمي، عبرتهاي عاشورا 7. آيت الله مصبلاح يزدي، آذرخش از آسمان كربلا، ص 15. 8.آيت الله جوادي آملي، انتظاربشر از دين، ص 61، مركز نشر اسراء، چاپ اول، اسفند 1380 9.علامه طباطبايي، الميزان ج 14 ص 121 ج اسلاميه، نوبت 4، پاييز1362 10. علامه محمدتقي جعفري، شرح مثنوي، انتشارات اسلامي 11. وصيت نامه ي امام ، ص 5 و 6، ج سوم، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، 23 خرداد 68 صحيفه نور ج 21 صفحه 399 و 400 .