بسم الله الرحمن الرحیم
گزيده تفسير آیههای ۱۷ و ۱۸
مَثَلُهُمْ كَمَثَلِ الَّذِي اسْتَوْقَدَ نَاراً فَلَمَّآ أَضَآءَتْ مَا حَوْلَهُ ذَهَبَ اللهُ بِنُورِهِمْ وَتَرَكَهُمْ فِي ظُلُمَاتٍ لاَّ يُبْصِرُونَ (17) صُمُّ بُُكْمٌ عُمْيٌ فَهُمْ لايَرْجِعُونَ (18)
انسان مسافري است رهسپار لقاي حق و نيازمند نوري است تا راه او را روشن كند و سرانجام به لقاي مهر و جمال حق باريابد. منافق كه نه از خود نوري دارد و نه از نور خدا بهره مند است، همواره در تاريكي به سر مي برد و مَثَل آنان همچون كسي است كه در تاريكيهاي انبوه، آتشي برافروزد تا پيرامونش را روشن کند، ولي خدا با تندبادي آن را خاموش كند و او را در تيرگيها رها كند. سرّ اين كه خداوند به منافقان فرصت افروختن آتش مي دهد و سپس آن را خاموش مي كند، آن است كه عذابِ ماندن در ميانه راه، بيشتر و تحيرش افزونتر است. منافقان كه سرمايه هاي عظيم سعادت علمي و عملي(نيروهاي ادراكي و تحريكي سالم) را باخته اند، كر و لال و كورند و راهي براي بازگشت به فطرت اصيل خويش ندارند؛ زيرا راه كفر و نفاق راه بي بازگشت و مايه هلاكت ابدي است. قرآن كريم منافقان را بدترين جنبندگان روي زمين مي داند.
تسنيم، جلد 2، صفحه 316
https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
دکتر محمدرضا کرامتی
#تشخیص_اشتباه سؤال آسان: متن زیر عیناً از تفسیر تسنیم است. بفرمایید کدوم کلمه اشتباه نوشته شده؟ در
جواب «تشخیص اشتباه»
باید به جای کلمهی استمرار، کلمهی استمداد نوشته میشد.
محتمل است علت اشتباه، شباهت ظاهری دو کلمهی استمرار و استمداد باشه.
حالا یا موقع نوشتن، به جای دکمه حرف دالِ صفحه کلید، دکمه حرف راء زده شده و یا از روی دستنوشتهای، نوشتهاند که به خط نستعلیق بوده و نفر دوم برداشت کرده که این «دو حرف دال» در کلمه استمداد، حرف راء است.
از تمام اعضای محترمی که اقدام به جواب کردند، متشکرم مخصوصا از دو بزرگواری که جواب درست دادند. عین جواب درستی که زودتر به دستم رسید این است:
باسلام
کلمه نادرست: استمرار
کلمه درست: استمداد
https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
#فرق_کلمات
«فِناء» يعني آستان و درگاه. به آستانه خانه «فناء الدار» گفته مي شود. و معناي «وعلي الأرواح التي حلّت بفِنائك» اين است: سلام بر آن ارواحي كه بر آستان تو سرساييدند. اين واژه به كسر فاء تلفظ مي شود و با «فَناء» به فتح فاء كه به معناي فاني شدن و هلاك شدن است، تفاوت دارد.
تسنيم، جلد 4 ، صفحه 663
کرامتی: بِنا بر این 👆 اسم کتاب «شرح زیارت جامعه کبیره» علامه جوادی آملی رو باید بخونیم «ادب فِنای مقربان».
لطفا بیایید نهضت درستخوانی و درستنویسی رو در جامعه راه بیندازیم. چون اگه حساس نباشیم و گوشزد نکنیم معلوم نیست ادبیات ما به چه ورطهای بیفته.
اگه کسی بپرسه: «معنای دقیق ورطه چیه؟» عرض میکنم در لغتنامه مرحوم دهخدا چنین معنا شده: بیابان بیراه و بینشان.
https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
#فلسطین
هشدار به سركشان و جبّاران
روزي يهود در نهايت ضعف و ذلّت بود و دشمن او در غايت قوّت و عزّت، امّا قضيّه به گونه اي معكوس شد كه آل فرعون به همان سوءالعذابي مبتلا شدند كه بر بني اسرائيل روا مي داشتند، بلكه عذابي بدتر از ذبح پسران؛ زيرا ذبح، مرگي سريع است و مذبوح را هر چه زودتر خلاصي مي بخشد در حالي كه غرق شدن، مرگي بطي ء و از سخت ترين نوع مرگ هاست (ازاين رو غريق مسلمان در حكم شهيد است). [1] به گونه اي جريان به عكس شد كه آل فرعون، هم ذلّت غرق شدن در دريا را پذيرا شدند و هم ذلّت نظاره كردن بني اسرائيل و در مرأي و منظر آنان بودن را.
اين قضيّه، هم اتمام حجّت و هشداري است براي يهوديان و بني اسرائيل آن زمان، كه اگر شما همانند فرعونيان با ديگران چنان كنيد، ما نيز چنين مي كنيم، و هم هشداري است براي جبّاران و زورمداران يهود اين زمان كه اگر با مردم فلسطين مانند فراعنه عمل كنيد، بدانيد كه به زودي ورق برمي گردد؛ چنان كه تاريخ اجداد شما با غلبه بخت النصر و روميان برگشت.
نيز زنگ خطر و بيدار باشي براي مؤمنان عصر حاضر است كه اگر شما هم راه طغيان و فساد پيشه كنيد، آن سنّت قطعي استثناپذير نيست و گريبان شما را نيز خواهد گرفت؛ چنان كه پيشينيان شما پس از رحلت پيامبرصلي الله عليه و آله و سلم، با بي وفايي ها و نقض عهدها و پيش گرفتن راه طغيان و فساد، به جبّاران و خون ريزاني چون حاكمان بني اميه و بني عباس مبتلا شدند.
===========
[1]ـ بحار، ج79، ص1، بيان.
تسنيم، جلد 4 ، صفحه 380
https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
دکتر محمدرضا کرامتی
#فلسطین هشدار به سركشان و جبّاران روزي يهود در نهايت ضعف و ذلّت بود و دشمن او در غايت قوّت و عزّت
مطالبی که از کتب مثلا علامه جوادی آملی يا شهید علامه مطهری يا... نقل قول میکنم، یا مطالب موجود در اون نرمافزارها نیازمند ویرایش است یا وقتی به اینجا منتقل میکنم محتاج ویرایش میشود اما چون تعداد کلماتِ نیازمند ویرایش زیاده، در اغلب موارد، اصلاح نکرده و به تفطن خواننده واگذار میکنم.
تفطن
[تَ فَطْ طُ] (ع مص) دريافتن. دانستن. به فطانت درک کردن. || (اِ) زيرکي. هوشمندي.
دهخدا
https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
بسم الله الرحمن الرحیم
گزيده تفسير آیههای ۱۹ و ۲۰
أَوْ كَصَيِّبٍ مِّنَ السَّمَاءِ فِيهِ ظُلُمَاتٌ وَرَعْدٌ وَبَرْقٌ يَجْعَلُونَ أَصَابِعَهُمْ فِي آذَانِهِم مِّنَ الصَّوَاعِقِ حَذَرَ الْمَوْتِ وَاللَّهُ مُحِيطٌ بِالْكَافِرِينَ(١٩) يَكَادُ الْبَرْقُ يَخْطَفُ أَبْصَارَهُمْ كُلَّمَا أَضَاءَ لَهُم مَّشَوْا فِيهِ وَإِذَا أَظْلَمَ عَلَيْهِمْ قَامُوا وَلَوْ شَاءَ اللَّهُ لَذَهَبَ بِسَمْعِهِمْ وَأَبْصَارِهِمْ إِنَّ اللَّهَ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ(٢٠)
دو آيه قبلي مثلي را درباره «زندگي بي فروغ» منافقان، و اين دو آيه مثل ديگري را درباره «زندگي پرهراس» آنان بيان مي كند.
مثال پيشين درباره حرمان منافقان از «بينش» صحيح بود و مثال كنوني درباره حرمان آنان از «گرايش» و رفتار درست. منافقانِ درمانده، مانند مسافران راه گم كرده اي هستند كه گرفتار باراني شديد، همراه با ابرهايي غليظ و تيره و رعد و برقي هراس انگيز و مرگبار شده اند.
آنان انگشتان در گوشها فروبرده اند تا خروش رعد آنان را به كام مرگ نكشاند. برق شديد آسمان نيز نزديك است چشمانشان را بربايد. با جهش هر برق، چند قدم به پيش مي روند و چون فروغ آن باز ايستاد و در تاريكي غرقشان ساخت، متحيرانه بر جاي خود مي ايستند.
منافقان با استفاده از ايمان صوري خود و در پناه آرامش جامعه اسلامي چند قدمي به پيش مي روند، ولي هنگامي كه راز درونشان آشكار شد، بر جاي خود مي ايستند و توان هر كاري را از دست مي دهند. اگر خدا مي خواست، از همان آغاز نورشان را مي گرفت ولي چند روزي براي امتحان به آنان مهلت داده شد. پايانْ بخش هر يك از دو آيه، هشداري است به منافقان؛ در پايان آيه اول سخن از «احاطه قهري» خدا بر آنان است و در پايان آيه دوم «قدرت بيكران» حق بر عملي ساختن وعيدهايش مطرح شده است.
https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
2.24M
#نقد_سخنان_رایج
مَنْ عَلَّمَنی حَرْفاً فَقَدْ صَیَّرَنی عَبْداً
در این صوت در مورد سخن «من علمنی حرفاً فقد صیرنی عبداً» و حدیث «علمنی رسول الله الف باب من العلم...» و حديث «أنا عبد من عبيد محمد» و مواجهه پزشک هندی با امام صادق علیه السلام و علت مسلمان شدنش صحبت شده است.
شما میتونید با دور تند گوش کنید تا در وقتتون صرفهجویی بشه. وقتی مثلث صوت رو بزنید اون بالا این علامت (×2) میاد وقتی اونو بزنید میتونید با سرعت دو برابر گوش کنید.
الآن خودم گوش دادم فهمیدم که در زمان 02:34 به جای اینکه بگم صادر گفتهام نازل. معذرت.
https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
5.27M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
@mazahb
#نماز_گینس 😅🤣😂☝️
نمازتون قبول باشه 😂😂😂
طیب الله
طیب الله
توصیه اقا به ثبت این نماز در گینس ؟!
انتشار با صلوات بلامانع است
#مذاهب_عارفان
╔══❖•°🕋 °•❖══╗
https://eitaa.com/joinchat/2382037001C2d978a4435
╚══❖•°🕋 °•❖══╝
بسم الله الرحمن الرحیم
گزيده تفسير آیهی ۲۱ بقره
قرآن كريم در تبيين احكام الهي از شيوه تخاطب بهره مي گيرد، تا انسان احساس مسئوليت كند و لذّت حضور در حريم حق را نيز بچشد. نداهاي بي واسطه قرآن نشانه رابطه اي مستقيم و فعلي بين خدا و انسان است.
وثنيين حجاز در پرستش بتها به سنت نياكان خود تمسك مي كردند و خداي سبحان در اين كريمه اوّلاً ضرورت عبادت را از راه ربوبيت و خالقيت حق و همچنين از راه كمال بودن تقوا، اثبات كرده و ثانياً به وثنيين پاسخ مي دهد: نياكانتان نيز مانند شما مخلوق خدا بودند و شما نبايد از سنّت جاهلانه آنان پيروي كنيد. عبادت (بندگي خدا در عقيده، اخلاق و عمل) تأمين كننده حيات انساني است و بدون آن، انسان در حدّ گياه يا حيوان و گاهي پست تر از حيوان است.
عبادت زمينه ساز تقوا و تقوا ره توشه و زمينه دستيابي به فَلاح و فلاحِ نهايي انسان در لقاي حق است. پس تقوا هدف عبادت و خود مقدمه اي براي فلاح عبادت كننده است.
تسنيم، جلد 2، صفحه 353
https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
با تبریک سالروز ولادت با برکت حضرت زینب سلام الله علیها
مطلبی از شهید علامه مطهری تقدیم میگردد:
دستگاه بني اميه خيال كرد كه حسين ( ع ) را كشت و تمام شد ، ولي بعد فهميد كه مرده حسين ( ع ) از زنده حسين ( ع ) مزاحمتر است ، تربت حسين ( ع ) كعبه صاحبدلان است .
زينب هم به يزيد همين را گفت . گفت اشتباه كردي ، « كد كيدك و اسع سعيك ، ناصب جهدك فو الله لا تمحو ذكرنا ، و لا تميت وحينا » ، هر نقشهاي كه داري بكار ببر ولي مطمئن باش تو نميتواني برادر مرا بكشي و بميراني ، برادر من زندگيش طور ديگر است ، او نمرد ، بلكه زندهتر شد .
حماسه حسینی ج ۱، شهید علامه مطهری رضوان الله علیه.
https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
1.84M
در مورد «یکی بود یکی نبود غیر از خدا هیچ کس نبود»، «کان الله و لم یکن معه شیء»، «رسا بودن دومی و نارسایی اولی»، «رسوم درست و غلط»، «کان تامّه» و «فعل منسلخ از زمان» صحبت شده است.
توضیح تکمیلی در صوت بعدی 👇
https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402