با تسلیت رحلت حامی فداکار رسول الله صلی الله علیه و آله، پدر گرامی أمير المؤمنين عليه السلام، حضرت ابو طالب عليه السلام، کتابی در مورد مؤمن بودن او تقدیم میگردد.
اسمش عِمران است و کنیهاش ابو طالب.
علت تقدیم این کتاب اینه که متأسفانه گروهی از مسلمانان به غلط عقیده دارند او ایمان نیاورد و کافر از دنیا رفت.
ضمنا در کتاب بسیار خوب «شبهای پیشاور» از ص 760 تا ص 768 در مورد ایمان او صحبت شده است.
https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
إيمان أبي طالب .pdf
317.5K
📚 ایمان ابی طالب
✏️نویسنده: علامه امینی
🇱🇧 ناشر: موسسه آل البیت / بیروت
⏳تاریخ نشر: نامشخص
📣 زبان: عربی
📄 تعداد صفحه: ۱۴۵
#️⃣ #تاریخ #ابوطالب #حضرت_ابوطالب #تاریخ_صدر_اسلام #کتابخانه_مجازی #کتابخانه_دیجیتال #کتابخانه_تسنیم
➖➖➖➖➖➖➖➖➖
برای دیدن کتابهای بیشتر و دانلود رایگان 👈 عضو شوید
🆔 @tasnim_pdf
🗓 ۲۶ رجب ، سالروزِ ارتحالِ حضرتِ ابو طالب علیه السلام می باشد.
✍🏼 ابن ابی الحدید معتزلی از علمای اهل سنت و از بزرگترین شارحانِ نهج البلاغه میگوید:
اِنَّ مَنْ قَرَءَ [قَرَأَ] عُلُومَ السِّيَرِ، عَرِفَ [عَرَفَ] إِنَّ [أَنَّ] الاِسلام لَولا اَبوطالبَ [طالبٍ] لَم یَکن شَیئاً مَذکوراً
(کسی که علوم سیره شناسی را بخواند ، بی تردید به این امر اعتراف خواهد کرد که :
👈 اگر ابوطالب علیه السلام نبود، از اسلام نیز خبری نبود. 👉)
📚شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید، ج۱ ص ۱۴۲
با ما همراه باشید:↙️
┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄
https://eitaa.com/joinchat/2066481246Cb13f0be69d.
مطالب داخل کروشهها از کرامتی است.
الله الله.mp3
785.8K
🔺 #تاریخ_گردی |
"سرودهای خاطره انگیز انقلاب"
🔊 الله الله الله ...
🔸ایام الله دهه فجر مبارکباد.
@kayhan_online
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام عليكم
با تبریک بزرگترین و بهترین حادثهی عالم، مبعث رسول الله صلی الله علیه و آله، آیهی مناسب امروز تقدیم میگردد
#گزیده_تفسیر_سوره_بقره_آیه
كما أرسلنا فيكم رسولاً منكم يتلوا عليكم آياتنا ويزكّيكم ويعلّمكم الكتاب والحكمة ويعلّمكم ما لم تكونوا تعلمون (151)
رسالت پيامبر اسلام (صلّي الله عليه وآله وسلّم) دعاي مستجاب حضرت ابراهيم(عليهالسلام) است. بيگانه و ناشناخته بودن يك پيامبر و اختلاف نژادي و زباني او با جامعه، از عوامل عدم پذيرش رسالت آن پيامبر از سوي مردم است. خداي سبحان همه اين امور را از رسول اكرم (صلّي الله عليه وآله وسلّم) نفي كرد. آن حضرت هم در بين مردم و هم از نژاد آنان بود و از اين رو مقبوليت وي همانند مشروعيت او داراي نصاب خاص خود بود.
تلاوت آيات الهي بر مردم، تزكيه نفوس و تعليم كتاب، يعني مجموعه قوانين و مقررات دين، و آموزش حكمت؛ يعني دانش نظري و عملي و سخنان مبرهن، مستحكم و متضمن اسرار درباره بود و نبود و بايد و نبايدها در عقايد، اخلاق، فقه و حقوق، همچنين آموختن علومي كه جز از طريق وحي به آن دسترسي نيست، از اهداف رسالت پيامبر گرامي (صلّي الله عليه وآله وسلّم) است. توجه مردم به اين برنامهها زمينه پذيرش رسالت را در آنان فراهم ميكند.
تلاوت، خواندنِ همراه با تعليم و ارائه طريق سير، يا گونهاي از خواندن است كه شنونده را به تدبّر فراميخواند. كلام خداوند نشانهاي دالّ بر وجود اوست، از اين رو از آن به «آيات» تعبير شده است.
تزكيه، علت غايي و هدف اصلي بعثت پيامبر گرامي (صلّي الله عليه وآله وسلّم) و تعليمْ وسيله نيل به آن است. تقديم ذكري تزكيه بر تعليم در اين آيه، به لحاظ مقدم بودن هدف بر وسيله، تقدم علت غايي در وجود علمي و... است و در اينجا، يعني در مقام امتنان، مبادرت به ذكر فايده بهتر است. تقديم مزبور همچنين براي اشاره به اين است كه آن حضرت نخست مردم را از رجس شرك تطهير كرده، سپس احكام و معارف دين را به آنان ميآموزد. افزون بر اينكه تفنن در تقديم و تأخير تزكيه و تعليم در مواضع مختلف، افاده ميكند كه هر يك از اين دو در حد خود نعمت خداست كه شكر خاص را ميطلبد.
وحي و نبوت براي همه جوامع بشري ضروري و دائمي است، زيرا پيامبران، معارفي به انسانها ميآموزند كه اولاً رسيدن جامعه به آنها بايسته و ضروري است و ثانياً رسيدن به آن معارف جز از راه وحي مقدور انسانها نيست؛ خواه در عقل فردي يا در عقل جمعي.
تسنيم، ج ۷ صص ۴۹۱ و ۴۹۲
https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
توصیف امام خمینی توسط استاد مطهری رضوان الله علیهما و حاشیه کرامتی بر عبارت «ءامن بقوله»:
من بتدريج اين اميد در دلم زنده ميشود كه اين انقلاب به ايران محدود نميماند ، هفت صد ميليون مسلمان را در بر خواهد گرفت و چه افتخاري براي ايران خواهد بود كه يك انقلاب اسلامي از ايران شروع بشود و تمام كشورهاي اسلامي را زير نفوذ خودش بگيرد ، كه مطمئنا خواهد گرفت از قراري كه به من اطلاع داده اند چند روز پيش ، كارتر به آيت الله خميني راجع به بختيار اخطار كرد كه هر دو ابرقدرت بر روي اين دولت توافق دارند و شما حساب كار خودتان را بكنيد اما اين مرد بزرگ اعتنائي باين تهديد نكرد من كه قريب دوازده سال در خدمت اين مرد بزرگ تحصيل كرده ام ، باز وقتيكه در سفر اخير به پاريس به ملاقات و زيارت ايشان رفتم ، چيزهائي از روحيه او درك كردم كه نه فقط بر حيرت من ، بلكه بر ايمانم نيز اضافه كرد وقتي برگشتم ، دوستانم پرسيدند چه ديدي ؟ گفتم چهار تا " آمن " ديدم آمن بهدفه ، بهدفش ايمان دارد دنيا اگر جمع بشود نميتواند او را از هدفش منصرف كند آمن بسبيله ، براهيكه انتخاب كرده ايمان دارد امكان ندارد بتوان او را از اين راه منصرف كرد شبيه همان ايمانيكه پيغمبر بهدفش و براهش داشت آمن بقوله [کرامتی: حدود ده سال قبل وقتی در کتاب درسی دین و زندگی دبیرستان عبارت «ءامن بقوله» را دیدم برداشت کردم در انتقال مطلب از کتاب پیرامون انقلاب اسلامی به کتاب درسی اشتباه رخ داده وقتی به کتاب اصلی نظر کردم دیدم آنجا هم «ءامن بقوله» اومده بارها با انتشارات صدرا تماس گرفتم تا بگم به نظر من این عبارت درست نیست و با توجه به توضیح خود استاد مطهری برای این عبارت، واضح است که باید «ءامن بقومه» باشه اما متأسفانه هیچ وقت موفق نشدم باهاشون صحبت کنم. اگه یادم نره بازم تلاش خواهم کرد]، در ميان همه رفقا و دوستانيكه سراغ دارم احدي مثل ايشان به روحيه مردم ايران ايمان ندارد بايشان نصحيت ميكنند كه آقا كمي يواشتر ، مردم دارند سرد ميشوند ، مردم دارند از پاي در ميايند ، ميگويد نه مردم اينجور نيستند كه شما ميگوئيد من مردم را بهتر ميشناسم و ما همگي ميبينيم كه روز به روز صحت سخن ايشان بيشتر آشكار ميشود و بالاخره بالاتر از همه آمن بربه ، در يك جلسه خصوصي ايشان بمن ميگفت فلاني اين ما نيستيم كه چنين ميكنيم من دست خدا را بوضوح حس ميكنم آدميكه دست خدا و عنايت خدا را حس ميكند و در راه خدا قدم بر ميدارد ، خدا هم بمصداق « ان تنصروا الله ينصركم »بر نصرت او اضافه ميكند يا آنچنان كه در داستان اصحاب كهف مطرح ميشود ، قرآن ميگويد آنها جوانمرداني بودند كه به پروردگارشان ايمان آوردند و باو اعتماد و تكيه كردند ، خدا هم بر ايمانشان افزود ( 1 ) آنها براي خدا قيام كردند و خدا هم دلهاي آنها را محكم كرد ( 2 ) اين چنين هدايت و تاييدي را من بوضوح در اين مرد ميبينم او براي خدا قيام كرده و خداي متعال هم قلبي قوي باو عنايت كرده است كه اصلا تزلزل و ترس در آن راه ندارد.
1 - انهم فتيه آمنوا بربهم و زدناهم هدي »كهف - 13
2 - و ربطنا علي قلوبهم اذ قاموا فقالوا ربنا رب السموات و الارض
كهف - 14
پیرامون انقلاب اسلامی صص 21 و 22
https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سامی یوسف در وصف محمد مصطفی صلی الله علیه و آله
ابا القاسم یا حبیبی یا محمد
ساده زيستي و وارستگي از دنيا
رسول گرامي (صلي الله عليه و آله و سلم) امور عادي و غير عبادي زندگي خود را همانند مسايل عبادي بر اساس توجه به قرآن تنظيم مي كرد. چنانكه درباره بي توجهي به دنيا و ساده زيستي آن حضرت، از امام باقر و صادق (عليهما السلام) نقل شده است كه مخازن عالَم و كليدهاي آن به رسول اكرم (صلي الله عليه و آله و سلم) ارائه شد و او را در انتخاب آنها مخيّر كردند بدون اين كه از مقام آن حضرت كاسته شود، ولي آن بزرگوار در بيان راز انتخاب زندگي ساده براي خود، و نيز عدم پذيرش آن پيشنهاد، فرمود: «الدنيا دار من لا دار له ولها يجمع من لا عقل له»[1].
همچنين نقل شده است كه بستر خواب رسول اكرم (صلي الله عليه و آله و سلم) حصير زبري بود كه هرگاه بر روي آن استراحت مي كردند، آثار تار و پود درشت و خشن حصير در صورت مبارك آن حضرت نمايان مي شد، به آن حضرت عرض شد: چرا قيصر و كسري بايد در چنان آسايشي باشند و شما بر روي چنين حصير زبري بخوابيد تا آن كه تار و پودش در رخسارتان اثر گذارد؟ پيامبر گرامي (صلي الله عليه و آله و سلم) فرمودند: آيا نمي پسنديد كه دنياي زودگذر براي آنان باشد و سراي جاويدان آخرت براي ما[2]
، شكّي نيست كه
===========
[1]ـ بحار، ج16، ص266.
[2]ـ بحار، ج16، ص256.
من از آنان برترم و نزد خداوند گراميتر، ليكن مرا با تعلقات دنيوي كاري نيست، زيرا زندگي ما در دنيا به مسافري مي ماند كه لحظاتي در سآيهي درختي مي آرمد و آنگاه كه سايه زايل شد آن مسافر برخاسته، به سوي مقصد خود رهسپار مي شود[1].
اين وارستگي و بي رغبتي به مظاهر دنيا، نشان توجه تام رسول اكرم (صلي الله عليه و آله و سلم) به معارف قرآني و از جمله آياتي است كه آن حضرت را به ساده زيستي ترغيب مي كند، مانند دو آيهي ذيل:
الف: (فلا تعجبك أموالهم و لاأولادهم)[2]
. يعني داراييها و فرزندان كفّار و متكاثران دنيا زده تو را به شگفت درنياورد، زيرا خداي سبحان عدّهاي را با مال و فرزند كه فتنه اند عذاب مي كند: (إنّما أموالكم و أولادكم فتنة)[3]
. كساني كه در جمع مال و پيدايش و پرورش اولاد، حدود الهي را رعايت نكنند، گرفتار فتنه اند. از اين رو خداوند سبحان به شيطان دستور مي دهد تا با آنها در مال و اولادشان شريك باشد: (وشاركهم في الأموال و الأولاد)[4].
ب: (ولا تمدّن عينيك إلي ما متعنا به أزواجاً منهم زَهْرَة الحياة الدنيا لنفتنهم فيه)[5]
. يعني اي پيامبر چشمانت به سوي متمكنان گشوده نشود، زيرا زرق و برق دنيا در حد شكوفه (زهرة) است و براي كسي ميوه نخواهد شد. دنيا مانند منطقهي سردسيري است كه شكوفه اش به بار نمي نشيند، از اين رو اگر كسي به متاعي يا مقامي نايل شود ناچار است بر اثر علل طبيعي، مانند مرض و كهنسالي و مرگ، يا علل سياسي و اجتماعي آن را به ديگري بسپارد.
با ساده زيستن، راه مستقيم به آساني طي خواهد شد، از اين رورسول اكرم (صلي الله عليه و آله و سلم)
===========
[1]ـ بحار، ج 16، ص 282.
[2]ـ سورهي توبه، آيهي 55.
[3]ـ سورهي تغابن، آيه 15.
[4]ـ سورهي إسراء، آيهي 64.
[5]ـ سورهي طه، آيهي 131.
فرمود: «نجي المخفّون»[1]
سبكباران بهتر به مقصد مي رسند و اهل نجاتند. با توجه به اين حقيقت است كه اميرالمؤمنين علي (عليه السلام) مي فرمايد: «تخففوا، تلحقوا»[2]؛ سبكبار شويد تا به واصلان ملحق شده و به مقصد برسيد. سنگين بارها از فضايل اخلاقي بي بهره اند، زيرا دنيا طلبي با آخرت خواهي جمع نمي شود و فاصله آن دو مانند دوري مشرق و مغرب است[3]
كه اگر يك كفّه سنگين شد كفه ديگر سبك مي شود.
===========
[1]ـ بحار، ج 74، ص 55.
[2]ـ نهج البلاغه، خطبه 21.
[3]ـ نهج البلاغه، حكمت 103.
سيره رسول اكرم(ص) در قرآن ج 9، صص 315 تا 317
https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
زمانی محمد رحمة للعالمين .mp3
7.33M
محمد (صلی الله علیه و آله) رحمةٌ للعالمين است_ حامد زمانی