eitaa logo
دکتر محمدرضا کرامتی
496 دنبال‌کننده
904 عکس
1هزار ویدیو
39 فایل
دکتر رشته علوم قرآن و حدیث از دانشگاه فردوسی مشهد «نشر مطالب کانال، فقط همراه لینک آن رواست» نکات تفسیری نقد ترجمه‌های قرآن، آثار متفکران و... مفردات قرآن معرفی کتاب فرق کلمات طرح سؤال عقاید امامیه اخلاق احکام و... @mohammadrezakaramatitafsirdoost
مشاهده در ایتا
دانلود
48.74M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 مستند غیر رسمی۶؛ 🖥 روایتی از انس رهبر انقلاب با کتاب و اهالی فرهنگ ☝این مستند آبانماه امسال و همزمان با هفته کتاب در کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران رونمایی شد و پس از نمایش برای مخاطبان تخصصی، اکنون به قاب تلویزیون رسیده است. 💻 Farsi.Khamenei.ir
بسم الله الرحمن الرحیم إذ قال له ربُّه أسلم قال أسلمت لربّ العالمين(131) راز رشد ابراهيم خليل الرحمان(عليه‌السلام) و معيار رشد بودن سيره وي و اصطفا و پيوستن آن حضرت به صالحان، اسلام ويژه اوست؛ آن اسلام خاص كه در آزمون دشوار قرباني كردن فرزند متجلّي شد و در سلامت قلب او ظهور يافت؛ قلب سليمي كه سرشار از اسلام صرف و انقياد تام و خضوع محض بود. حضرت ابراهيم(عليه‌السلام) در شهود كامل خود، انقياد جهان آفرينش در برابر خداي سبحان را ديد و ازاين‌رو گفت: من منقاد خدايي هستم كه همگان مطيع اويند. تسنيم 139/7 https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
حيات معقول ثمره معرفت به امام(عج) شيعه و غير شيعه از وجود مبارك خاتم الانبياءصلي الله عليه و آله و سلم نقل كرده اند هر كه بميرد و امام زمانش را نشناسد مرگ او مرگ جاهلي است: من مات و لم يعرف إمام زمانه مات ميتة جاهلية.[1] اگر انساني بميرد در حالي كه امام زمان خود را نشناسد تا مطيع ولي اش باشد، به مرگ جاهلي از دنيا رفته است. مرگ جاهلي، نشانه زندگي جاهلانه است، چرا كه مرگ عصاره حيات است. آن كه خوب زندگي مي كند، نيكو مي ميرد و هر كه بد به سر مي برد مرگ بد دارد، زيرا مرگ جز چشيدن عصاره زندگي نيست؛ گويا زندگي شربتي مي شود كه شخص هنگام احتضار آن را مي چشد. اگر شهد است، محصول كار شيرين اوست و چنانچه شرنگ و تلخ است، نتيجه دوران زيست اوست. (كُلُّ نَفسٍ ذائِقَةُ المَوت).[2] مرگ يعني تحول و دگرگوني. انسان عازم دار القرار است و تحول و دگرگوني را مي چشد و هضم مي كند و پس از مرگ به جهان ابديت و ثبات بار خواهد يافت. انسان بعد از مرگ از هر تحول اختياري، نقل و انتقال عملي و شدني [از قوه به فعل آمدني] منزّه است. قبل از چشيدن شراب مرگ، راه براي تغيير و شدن ها باز است؛ امّا پس از مرگ نه مجالي براي توبه و تجديد نظر مي ماند و نه امكاني براي مهلت خواستن و تحصيل عمل صالح. ديگر آنكه ما مرگ را مي چشيم نه مرگ ما را. ما مرگ را مي ميرانيم نه او ما را، زيرا خداي سبحان نفرمود كه مرگ چشنده انسان است، بلكه فرمود: انسان چشنده =========== [1]ـ كمال الدين، ج2، ص81؛ بحار الانوار، ج32، ص331؛ شرح نهج البلاغه، ابن ابي الحديد، ج13، ص242. [2]ـ سوره آل عمران، آيه 185. مرگ است. حقيقت آن است كه مرگ انسان را از بين نمي برد بلكه اين انسان است كه مرگ را يك بار و براي هميشه از بين مي برد. همان گونه كه چشنده آب، آن را هضم مي كند؛ نه آب چشنده را. امام مهدي (عج) موجود موعود، صص 29 و 30 https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
🔰 | مروری بر بیانات رهبر انقلاب در دیدار مردم آذربایجان شرقی ۱۴۰۲/۱۱/۲۹ 📌آذربایجان مظهر غیرت، عشق، ایمان و شور و هیجان ایمانی و اسلامی است 🌺 لازم میدانم تبریک عرض کنم اعیاد شعبانیه را که حقیقتاً برای دلهای شیعه، یکی از مژده‌های بزرگ و شادی‌های عمیق است 🙏 لازم میدانم از ملت ایران به خاطر راه‌پیمایی پرشور ۲۲بهمن تشکر کنم 👌از کسانی هم که امنیت این راه‌پیمایی را به کمک الهی توانستند تأمین کنند، صمیمانه تشکر میکنم 💠درباره حادثه تاریخ‌ساز ۲۹ بهمن تبریز 🌟حادثه‌ تبریز، حادثه‌ قم را از قم به سرتاسر کشور کشاند ♦️وقتی که روحیه‌ مقاومت و شور انقلابی و قیام به سرتاسر کشور کشانده میشود، 👈نتیجه این میشود که بعد از تقریباً یک سال، حادثه‌ ۲۲ بهمن اتفاق می‌افتد و ایران از این رو به آن رو میشود؛ ✨«تاریخ‌ساز» یعنی این 👌مردم تبریز وظیفه را بهنگام شناختند و قیام کردند 💎آنچه لازم است این است که ما از گذشته برای امروزمان و فردایمان درس بگیریم 💠درباره دو وظیفه مهم ملت ایران ✅وظیفه «نگاه به خود» ✅وظیفه «نگاه به دشمن» ☑️وظیفه اول⏪نگاه به خود: ♦️یعنی سنجش و ارزیابی خود ♦️فقط شناختن عیبها نیست، شناختن نقطه‌قوت‌ها هم هست ❇️نقطه‌قوت‌ها را باید: 🔹تقویت کنیم 🔹حفظ کنیم 🔹قدر بدانیم ⭕️نقطه‌ضعف‌ها را باید ترمیم کنیم 👇نقاط قوت: 1️⃣ نابود کردن یک نظام استبدادی ظالم حق‌کش بی‌ایمان وابسته 2️⃣ایجاد خودباوری ملی در ملت ایران برای فعالیتهای گوناگون ملی 3️⃣ایجاد اعتماد به نفس در مواجهه‌ی بین‌المللی 4️⃣گستردن تفکر و ارزشهای انقلاب 5️⃣جلوگیری نسبی از گسترش فرهنگ غربی به‌ عنوان فرهنگ برتر 6️⃣خارج کردن خدمات ملی از انحصار در مرکز 7️⃣پرورش دانشمندان جهانی 8️⃣برآمدن گروه‌های خودجوش مردمی ⭕️نقاط ضعف هم داریم: 👈ساخت یک اقتصاد قوی ملی 👈استقرار عدالت 👈ریشه‌کنی آسیبهای اجتماعی 👈تطبیق زندگی‌مان با ارزشهای اسلامی 🏷هرکدام وظیفه‌ای داریم: 📌وظیفه دولت، مجلس و دیگر مراکز رسمی: 🔹عزم راسخ 🔸کار مداوم 🔹سلامت در عمل 🔸صداقت با مردم 🔹ترجیح منافع ملی بر سود شخصی ❇️امروز بحمدالله مسئولان بالای مملکت از این امتیازات برخوردارند، ⏪منتها در کل سطح مسئولان باید این خصوصیات گسترش پیدا کند. 📌وظیفه نخبگان 🔹شناسایی خلأها و منافذ خطر 🔸جستجو و بررسی راه‌های رفع خلأ و بستن منافذ خطر 🔹کمک فکری به دولتها، مجلسهای شورای اسلامی و مسئولین 📌وظیفه جوانان 🔷خودشان را از لحاظ صلاحیتهای گوناگون اخلاقی و علمی و غیره، برای نقش‌آفرینی در پیشرانی آماده کنند 📌وظیفه عمومی مردم 🔷حمایت از مسئولان، خدمتگزاران و کارهای خوب ☑️وظیفه دوم ⏪ نگاه به دشمن 💪شرط مهم پیروزی این است که دشمن را بشناسیم، توانایی‌های او را بدانیم، اما نترسیم 👈ما اگر ضعیف بودیم، دشمن این‌جور حیله و خدعه نمیکرد 💠درباره انتخابات پیش رو 🏷مطلب اول ♦️این انتخابات مظهر «جمهوری» است ⏪پس وقتی که آمریکا با نظام جمهوری اسلامی مخالف است، یعنی در واقع با انتخابات مخالف است ⚠️با انواع طرق مختلف سعی میکنند مردم را از انتخابات دور کنند ✅همه باید در انتخابات شرکت کنند ❇️راه اصلاح کشور انتخابات است 🏷مطلب دوم 👌مردم باید دنبال انتخاب اصلح باشند ⁉️اصلح را از کجا بشناسیم؟ ☑️آنجایی که میتوانند ⏪ بروند تشخیص بدهند، تحقیق کنند؛ ☑️آنجایی که نمیتوانند ⏪ به کسانی که اعتماد دارند اتّکاء کنند؛ آنها معرّفی میکنند، از معرّفی آنها استفاده کنند 🤝کسانی که توانایی حرف زدن با مردم را دارند و مردم از آنها قبول میکنند ❇️مردم را به حضور در انتخابات تشویق کنند 👈کسانی که در میدان انتخابات وارد میشوند ⭕️از اهانت به دیگران ⭕️بداخلاقی ⭕️سیاه‌نمایی 🔺 اجتناب کنند 📌البته اتقان و سلامت انتخابات خواسته‌ همیشگی ما از مسئولین بوده ❇️انتخابات بحمدالله در کشور ما همیشه سالم و صحیح و متین انجام گرفته، این دفعه هم ان‌شاءالله همین‌جور خواهد بود 💎عزیزان من! ما با اتّحاد، با ید واحده بودن: ✔️مبارزه کردیم ✔️پیروز شدیم ✔️تا حالا ادامه داده‌ایم ✅باید بعد از این هم با ید واحده بودن حرکت کنیم ♦️اختلافات سلیقه‌ای و سیاسی نباید در وحدت ملی ملت ایران در مقابل دشمنان تأثیری بگذارد.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴مگر یک نفر در مجلس چه کار میتواند بکند؟ 🔹‌امام خمینی (ره) با بیان این روایت تاریخی و مهم، پاسخ میدهد. 🔹‌نکته ای که نشان میدهد رای دادن درست ولو به یک نفر، چه آثاری بر کشور خواهد داشت. @fetan2
1_9584991332.mp3
1.85M
[کرامتی: فرمایش حکیم کم‌نظیر علامه عبد الله جوادی آملی گوش دادنی است. ایشون از افتخارات جامعه بشری هستن. تجلیل از امام و شهدا گریه خجالت از شهدای ایثارگر] شنبه ۱۴ بهمن ۱۴۰۲ 🆔 @h_falahati
از رفتن اعضایی که دوست ندارن در این کانال بمونن، ناراحت نمی‌شم. از افرادی که با علاقه در این کانال حضور دارند، متشکرم.
بسم الله الرحمن الرحیم ووصّي بها إبراهيم بنيه ويعقوبُ يا بني إنّ الله اصطفي لكم الدّين فلاتموتنّ إلاّ و أنتم مّسلمون(132) حضرت ابراهيم(عليه السلام) به عنوان سفارش كه سبب جذب است، فرزندان خود را به دين اسلام، كه دين مصطفاي الهي است امر كرد. اين توصيه، توصيه به عقل و دعوت به دين مبرهن و تشويق به تحقيق است؛ نه تقليد. در اين توصيه، با گوشزد كردن مرگ كه امري اضطراري و زمان آن مجهول است، به ضرورت فراهم آوردن ايمان مستقر اشاره شده كه مبادا انسان در حال غفلت و بدون اسلام بميرد. تسنيم ج 7 ص 153 https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
9.82M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
سال‌روز ولادت اشبه الناس خَلقًا و خُلقًا و منطقًا برسول الله حضرت علی بن الحسین بن علی بن ابی طالب عليهم السلام و روز جوان رو خدا بر شما مبارک کند. https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
خدا کند که جوانان ز حق جدا نشوند به صحبت بد و بدخواه مبتلا نشوند مقدسات جهان را، به زیر پا ننهند شرور و مفسد و بی‌دین و بی حیا نشوند زدرس  و مدرسه تعلیم و تربیت گیرند هواپرست و طمعکار خودستا نشوند خدا کند که جوانان ره هنر پویند شکسته حال و پریشان و بی‍‌نوا نشوند به منصبی که رسیدند خویش گم نکنند به نارضایی بیچارگان رضا نشوند پی سیاستِ بدکارگان قدم نزنند وطن فروش و خطاکار و بد اَدا نشوند به جان و مال و به ناموسِ کس طمع نکنند در این معامله همکیشِ اشقیا نشوند خدا کند که جوانان عقیده مند شوند سبُک عیار و تهی مغز و خودنما نشوند سرِ عقیده خود پای فشارند چو کوه بسانِ کاه، ز هَر باد جابجا نشوند شاعر: یحیی دولت‌آبادی [ کرامتی: یکی از اعضای محترم برام فرستادن] https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
چون آیه‌های 51 و 52 قلم خیلی رایج شده لذا فرمایش استاد شهید مطهری رو در مورد چشم‌ْزخم (شوریِ چشم) تقدیم می‌کنم: « و ان يكاد الذين كفروا ليزلقونك‏ بابصارهم لما سمعوا الذكر و يقولون انه لمجنون ». یعنی و نزديك است كه اين كافران تو را با چشمهاي خود بلغزانند ، آن وقتي كه‏ آيات قرآن را مي‏شنوند ، و اينها مي‏گويند كه او ( يعني تو ) يك ديوانه و جن‏زده است . البته در اينجا مقصود اين است كه اگر يك جنبه‏هاي غيرعادي‏ در اين مي‏بينيد، اينها الهامات و القائاتي است كه شياطين به او مي‏كنند، لهذا بعد مي‏فرمايد : " « و ما هو الا ذكر للعالمين »" خير ، اينها جز ذكري و تذكري و تنبهي و القائي كه از ناحيه پروردگار براي همه جهانيان است چيز ديگر نيست . درباره مفاد اين آيه كريمه ، مفسرين‏ دو جور تفسير كرده‏اند . تفسير اول بيشتر مفسرين اين آيه را فقط به اين معني‏ گرفته‏اند كه قرآن مي‏خواهد بفرمايد كه اين كافران يك عناد و غيظ و حسادتي‏ با تو دارند... . تفسير دوم گفته‏اند آيه بيان يك واقعيت است و آن واقعيت اين است كه در ميان آنها افرادي بودند كه به اصطلاح شورچشم بودند و چشم‏زخم مي‏زدند ، و شخصي بود كه‏ در ميان آنها به اين جهت معروف بود كه به اصطلاح چشمهايش شور است و هر چه را كه ببيند و نگاه كند ، بالخصوص اگر به نظر اعجاب نگاه كند ، آفتي‏ به آن شي‏ء يا شخص مي‏رسد . اينها گفتند : ما مي‏توانيم پيغمبر را از بين ببريم بدون اينكه قاتل شناخته بشود ، و آن اين است كه‏ از وجود آن شخص استفاده كنيم ، غافل از اينكه يك پيغمبر خدا را كه ديگر نمي‏شود با چنين كارها از بين برد." « و ان يكاد الذين كفروا »" نزديك‏ بود كه اينها چنين كاري بكنند ، يعني اگر نبود عنايت الهي، اينها با اين‏ وسيله تو را از بين برده بودند. حال اگر [مقصود آيه‏] اين مطلب دوم باشد، آن وقت معنايش اين است كه قرآن تلويحا مساله چشم زخم را تاييد كرده‏ است ، و اين خود يك مساله‏اي است كه آيا چشم زخم حقيقت است يا حقيقت‏ نيست ؟ مساله چشم‏زخم مقدمتا دو مطلب را عرض بكنم . يكي اينكه چشم‏زخم اگر هم حقيقت باشد به اين معناي رايج امروز كه فكر مي‏كنند همه مردم چشمشان شور است قطعا نيست . همان كفار جاهليت هم به‏ چنين چيزي قائل نبودند ، بلكه معتقد بودند كه يك نفر وجود دارد و احيانا در يك شهر ممكن است يك نفر يا دو نفر وجود داشته باشند كه چنين خاصيتي‏ در نگاه و نظر آنها باشد . دوم : اگر بعضي مردم داراي چنين خصلتی باشند ، آيا آيه " ²و ان يكاد الذين كفروا ليزلقونك بابصارهم" خاصيت جلوگيري از چشم‏زخم‏ دارد ؟ ما تا حالا به مدركي ( حديثي ، جمله‏اي ) برخورد نكرده‏ايم كه دلالت‏ كند و بگويد از اين آيه براي چشم‏زخم استفاده كنيد . اينكه چشم‏زخم حقيقت‏ است يا نه ، يك مساله است ( فرضا حقيقت است ولو در بعضي از افراد ) و اينكه اين آيه براي دفع چشم‏زخم باشد مساله ديگري است . چيزي كه از طرف پيغمبر يا ائمه به ما نرسيده باشد ، از پيش خود نبايد بتراشيم . نظر به اينكه روح مردم براي چنين چيزي آمادگي دارد [ آن را از پيش خود مي‏سازند . ] از شعارهايي كه مردم انتخاب مي‏كنند روحيه مردم را مي‏شود شناخت . ما در قرآن آيه زياد داريم ، آياتي كه براي شعار قراردادن‏ فوق‏العاده عالي است ، جمله‏هاي زيادي داريم از پيغمبر و ائمه ، ولي هيچ‏ آيه‏اي به اندازه آيه " « و ان يكاد الذين كفروا »" در ميان مردم براي‏ شعار رايج نشده است . در هر خانه‏اي كه بروي مي‏بيني يك " ان يكاد " آنجا زده‏اند ، يعني چشم تو كور كه خانه و زندگي من را مي‏بيني ، اين تابلو را اينجا نصب كرده‏ام براي اينكه چشم تو كور باشد . اين امر يك حالت‏ خودخواهي در مردم از يك طرف و يك حالت بدبيني به ديگران از ناحيه‏ ديگر را نشان مي‏دهد . شما همه شهر تهران را بگرديد ، به ندرت ديده مي‏شود كه در خانه‏اي مثلا آيه " « هل يستوي الذين يعلمون و الذين لا يعلمون » " ( 1 ) تابلو . 1 زمر / . 9 شده باشد. براي شعار چه از اين بهتر: " « هل يستوي الذين يعلمون و الذين‏ لا يعلمون »" ؟ براي شعار چه از اين بهتر : " « ان اكرمكم عند الله‏ اتقيكم »" (1)؟ اينقدر هست الي ماشاالله ، آياتي كه انسان هر وقت يكي‏ از آنها را نگاه كند براي او يك درس و آموزش است . اينها را انسان‏ نمي‏بيند ولي در هر خانه‏اي كه برويد آيه " « و ان يكاد الذين كفروا " را مي‏بينيد ، يعني منم كه خداوند چنين نعمتهايي به من داده و تويي كه‏ چشم شور داري و مي‏خواهي چشم زخم به ما بزني ، براي اينكه جلوي چشم شور تو را گرفته باشم اين تابلو را در اينجا نصب كرده‏ام ، و شايد كمتر خانه‏اي‏ است كه چنين چيزي در آن نباشد . حال منطقا چگونه است ؟ آيا چشم‏زخم مي‏تواند حقيقت باشد يا نه ؟ و اگر حقيقت است آيا امر جسماني است يا امر روحي و نفساني ؟ در اينكه اجمالا چنين حقيقتي هست نمي‏شود ترديد كرد ، منتها بعضي از علماي جديد معتقدند https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402