eitaa logo
دکتر محمدرضا کرامتی
493 دنبال‌کننده
893 عکس
972 ویدیو
38 فایل
دکتر رشته علوم قرآن و حدیث از دانشگاه فردوسی مشهد نکات تفسیری نقد ترجمه‌های قرآن، آثار متفکران و... مفردات قرآن معرفی کتاب فرق کلمات طرح سؤال عقاید امامیه اخلاق احکام و... @mohammadrezakaramatitafsirdoost
مشاهده در ایتا
دانلود
946.7K
بسم الله الرحمن الرحیم اللهم عجل لولیک الفرج 79 و 80 بني اسرائيل در تهمتي ناروا مي گفتند: حضرت عيسي(عليه‌السلام) مردم را به عبادت و بندگي خويش يا فرشتگان و پيامبران فرا مي خواند. خداوند سبحان در پاسخ اين اتهام، پاكي ساحت مقدس عيساي مسيح(عليه‌السلام) از عقايد خرافي را چنين بيان مي كند: محال است خداوند به انساني كتاب، حُكم و نبوّت دهد و او كه از نبوّت برخوردار و درخور فيض دائمي خدا شده، شرك يا كفر بر زبانش جاري شود و مردم را به خود فراخواند، بنابراين پيامبران امين الهي(عليهم‌السلام) كه به نبوّت وحُكم، يعني حكمت، فهم، علم، حكومت و رهبري و قضا و داوري رسيدند بر اثر عصمت هرگز ادعاي ربوبيت نداشتند. عبادت مخصوص خداست و وساطت و شفاعت فرشتگان و انبيا و اوليا(عليهم‌السلام) نيز به اذن اوست و هرگز خداوند كاري را به كسي يا چيزي وا نگذاشته است. براي رهايي از خطر داعيه تفرعن و دعوت به خود بايد هرچه محكم تر به حبل الهي چنگ زد و به ربوبيت حق تعالي پناه برد، از اين رو پيامبران(عليهم‌السلام) مردم را به ربّاني شدن، يعني انتساب و ارتباط و پيوند شديد داشتن با خدا فرمان داده اند. محور عالم رباني شدن، كتاب خدا و علم به آن و معلم و مدرس آن بودن است. عالم رباني كسي است كه با پيش گرفتن راه انبيا(عليهم‌السلام) به تعليم كتاب و حكمت بپردازد و تعليم كتاب را همراه تزكيه نفوس پيشه خويش سازد. کرامتی در صوت گفت: ... بین الأمرين. در بعضی کتب، بین أمرین هم آمده است. ادامه گزیده‌ی تفسیر 👇
خداوند سبحان افزون بر نفي ربوبيت پيامبران(عليهم‌السلام)، از اتخاذ ربوبيت فرشتگان نيز نهي و خطر اتخاذ ربّ و ادعاي ربوبيت را مطرح كرده است كه اعتقاد به ربوبيت پيامبران و فرشتگان، كفر است. مراد از اسلام در آيه اخير، همان اسلام وحيد و جامع، يعني دين توحيدي اي است كه همه پيامبران براي آن مبعوث شده اند نه اسلام مصطلح. تسنيم ج 14 صص 660 و 661 https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
معنای إله اين نام مبارك [الله] كه از آن به «لفظ جلاله» ياد مي شود و 2698 بار در قرآن كريم به كار رفته است، در اصل «إله» بوده و همزه‌ي آن بر اثر كثرت استعمال حذف شده است و با پيوستن «الف و لام» به آن به صورت «الله» در آمده است. «إله» به معناي «مَألُوه» است و مَألوه يا به معناي معبود است يا مُتَحيّرٌ فيه (ذاتي كه همه‌ي عقلها و دلها درباره‌ي او متحيّر و سرگردانند)، يا مفهومي جامع بين اين دو. در زبان عرب و فرهنگ وحي، «إله» بر هر معبودي كه عابدان در پيشگاهش خضوع كنند، اطلاق مي شود؛ حق باشد يا باطل: (لا تتخذوا إلهين اثنين)[1] ، (أرأيت من اتخذ إلهه هواه)[2] ، (أأنت فعلت هذا بِالهتنا)[3] ؛ امّا «الله» بر اثر كثرت استعمال، عَلَم (اسم خاص) ذات مقدس خداوند است كه =========== [1]ـ سوره‌ي نحل، آيه‌ي 51. [2]ـ سوره‌ي فرقان، آيه‌ي 43. [3]ـ سوره‌ي انبياء، آيه‌ي 62. جامع همه‌ي صفات جلالي و جمالي است و جز بر او اطلاق نمي شود: (هو الله الخالق الباري المصور له الأسماء الحسني)[1] و از اين رو لفظ جلاله (الله) موصوف همه‌ي اسماي حسناي خداوند از جمله «الرّحمن» و «الرّحيم» قرار مي گيرد، ولي خود، صفت هيچ اسمي واقع نمي شود و بر اين اساس، گفته مي شود: «الله اسم ذات و ديگر اسمهاي خداوند نامهاي صفات اوست». =========== [1]ـ سوره‌ي حشر، آيه‌ي 24. تسنيم ج 1 صص 279 و 280 https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
و کاربردی اشکالات کلام افراد عادی تسنیم ج 23 صص 97 و 98 (این تصویر و تصویر بعد) https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
دکتر محمدرضا کرامتی
https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
یکی از اعضای محترم، بعد از خواندن این مطلب پرسیدند: کثیر را جای جمیع گرفتن، به چه معناست؟! جواب کرامتی: مثلا اگر «خیلی از مردم» فقط به فکر خودشان هستند، کسی تصور کند «همه» فقط به فکر خودشان هستند. مجدد پرسیدند: یعنی اکثر رو به کل تعمیم بده، درسته؟ جواب کرامتی: حتی پایین‌تر از اکثر، که کثیر است. https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
«تَفَنُّن در تعبیر» را در این متن ببینیم: أُخوّت «گاهی» نَسَبی است و «زمانی» رضاعی و «وقتی» ایمانی و اعتقادی و بر اساس إنما المؤمنون إخوة [حجرات/10‌] و «هنگامی» نیز قومی و قبیله‌ای. تسنيم 287/29 کرامتی: طبق فرهنگ دهخدا، تفنن یعنی گونه‌گونه شدن. برای جلب توجه و تأکید، کلمات گاهی، زمانی، وقتی و هنگامی را داخل گیومه‌ قرار دادم. و گرنه در متن کتاب گیومه نیست. چهار کلمه‌ی داخل گیومه‌ یک معنا دارند اما مفسر محترم، برای دفع ملال، کلمات مختلف استعمال کرده است. https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
10.22M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
به فرمایش سردار رادان عزیز، چادر پرچم است. باید پرچم حفظ شود. https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
دکتر محمدرضا کرامتی
به فرمایش سردار رادان عزیز، چادر پرچم است. باید پرچم حفظ شود. https://eitaa.com/Mohammadrezakarama
بزرگواری بعد از گوش دادن به سخنان سردار عزیز رادان، این پیام رو برام فرستادن: اقای سردار رادان در کانال از چادر حضرت زهرا علیها السلام میگه آیا در اون زمان چادر مانند الان بود؟ جواب کرامتی، نقل قول از کتاب استاد مطهری است: قاموس مي‏گويد : " و الجلباب كسرداب و سنمار : القميص و ثوب واسع للمرأه دون‏ الملحفة او ما تغطي به ثيابها من فوق كالملحفة ، او هو الخمار . يعني‏ جلباب عبارت است از پيراهن و يك جامه گشاد و بزرگ كوچكتر از ملحفه . و يا خود ملحفه ( چادر مانند ) كه زن به وسيله آن تمام جامه‏هاي خويش را مي‏پوشد ، يا چارقد " . مطهری، مسأله حجاب، ص 173 ایضاح: مطلب داخل پرانتز هم از کتاب استاد مطهری رضوان الله علیه است نه از کرامتی. https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
بسم الله الرحمن الرحیم اللهم عجل لولیک الفرج 81 و 82 در دو آيه گذشته دعوت انبيا(عليهم‌السلام) مردم را به خويشتن نفي شد. در اين آيه نيز براي نفي افراط و تفريط در عملكرد انبيا(عليهم‌السلام) مي فرمايد: چگونه ممكن است پيامبران خود را ربّ خوانده و مردم را به خود فراخوانده باشند، در حالي كه خداوند از انبياي پيشين و به واسطه و به وسيله آنان از امّت هايشان پيمان مؤكد گرفته است كه به ديگر پيامبران ايمان آورده و با تأييد گذشتگان و بشارتِ آمدن آيندگان آن ها را ياري كنند و هنگام آمدن و ظهور وجود مبارك پيامبر خاتم صلي الله عليه و آله و سلم كه مصدق انبياي پيشين در خطوط جامع اعتقادي، اخلاقي، فقهي و حقوقي است چنان كه شريعت و منهاج آنان را به لحاظ زمان گذشته تصديق مي كند به وي ايمان آورده و آن حضرت را حمايت و ياري كنند؛ با زمينه سازي بعثت و گرايش مردم به آن حضرت، مانند بشارت حضرت عيسي(عليه‌السلام) به آمدن ايشان پيش از ظهور آن حضرت و با ياري كردن ايشان در زمان آن حضرت. براي تأكيد اين پيمان، خداوند سبحان فرمود: آيا به پيمان و عهد مؤكد من متعهد شده و اعتراف مي كنند و مردم اعتراف و اقرار كردند و تعهدي همراه شهادت سپردند؛ آن گاه خداوند مي خواهد نسبت به يكديگر گواه باشند و خود نيز شاهد است. انبيا(عليهم‌السلام) هم شاهد امّت هاي خويش اند، هم گواه يكديگر و خدا نيز بر همه شاهد است، از اين رو هيچ راهي براي انكار اين تعهد نيست. خداوند با تنزل در مقام فعل فرمود: من با شما و از شاهدانم و در همه مراحل حضور دارم. كساني كه پس از حضور در صحنه ميثاق، اعتراف و اقرار، مشاهده استشهاد و شهادت شاهدان و اتمام حجّت، از ميثاق اعراض كنند در نهايت شدّت فاسق اند. تسنيم ج 14 صص 681 و 682 https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402
برای مشکل‌پسندان اسم اشاره و مخاطب تسنيم 288/28 https://eitaa.com/Mohammadrezakaramati1402